[MCE 2005] Film, Grafische kaart en TV-uit vragen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 3.089 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cyzor
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-12-2025
Na het doorlezen van de MCE topics en het lezen van enkele besprekingen wou ik ook wel eens met deze software gaan experimenteren. Ik ben mijn MC opgaan bouwen uit onderdelen die ik nog had liggen.

Intel Pentium 4 2,4GHz
512MB DDR
NVIDIA GeForce 3 64MB
Creative Sound Blaster Live! 5.1

Nu ben ik enkele problemen tegen gekomen waaronder de "ik krijg geen (zwart beeld)"
De meeste vragen worden wel beantwoord maar ik zou graag toch graag jullie mening op mijn situatie hebben. Ik heb namelijk geen zin om hardware te vervangen terwijl het probleem daar niet bleek te liggen.

Ik kan zo als gezegd geen video's afspelen. Zelfs het intro filmpje waar mee je je MC moet configureren laat enkele seconden zwart zien en komt dan weer terug in menu. Ook DivX film bestanden werken niet (wel buiten het MC dus de codecs werken correct) ik krijg enkele seconden zwart beeld waarna MC vraagt het ik het bestand nogmaals wil bekijken.

Dit probleem licht hoogst waarschijnlijk aan mijn grafisch kaart. Ik zou dit alleen graag bevestigt willen hebben. Ik vind het namelijk zo raar dat ik helemaal niets zie. "Vroeger" was ik altijd gevend dat als je systeem iets (bv. Quake) niet aankon het ging haperen of er niet uit zag. Maar nu ik helemaal niets zie heb ik geen idee waar ik aan toe ben.

Dat brengt me meteen bij het volgende punt. Welke grafisch kaart kan ik wel gebruiken? Hierover zijn ook genoeg topics te vinden maar ze spreken elkaar hier en daar tegen. Zo zegt de ene dat DirectX 9 een vereiste is terwijl andere zeggen dat het aanbevolen is. Ook lees ik "je kan het beste een NVIDIA/ATI nemen wat die video uit is beter" terwijl ander weer zeggen dat dat nu het geval niet meer is. Kortom welke grafisch kaart/chip is het beste geschikt voor een dedicated MCE systeem MCE. Ik hoef niet exact een type te weten, als ik maar wat punten heb waar de kaart minimaal aan moet voldoen.

Mag ik er van uit gaan de grafisch chips die in deze lijst staan correct zullen functioneren. Ik dacht zelf aan een NVIDIA GeForce FX5200 met 128MB.

Nu moet ik de computer nog aan mijn televisie aansluiten. Hierover zijn alweer vele topic te vinden waarvan enkel over RGB via SCART. Mijn televisie heeft een S-Video-ingang (Y/C-ingang) en ondersteund RGB via SCART. Kan ik mijn TV het beste aansluiten met een normale S-Video kabel of is het mogelijk om een VGA naar SCART kabel te gebruiken.

Ook wil ik het systeem nog uitberijden met een Hauppauge WinTV PVR 150MCE tuner. Kan dit zonder verdere complicaties binnen mijn configuratie?

Verwijderd

VGA > RGB Scart kun je met een Nvidia kaart wel gebruiken, alleen moet je dan wel middels een stukje hardware een sync combiner maken die van de H-sync + V-sync een Composite Sync maakt.

Verwijderd

Dit is de officiele approved components-lijst van Microsoft zelf. Je ziet dat er wel een geforce mx4000 instaat maar de fx5200 wordt over het algemeen toch als minimum beschouwd voor vloeiende video (zelf daarbij wordt weleens geklaagd over schokkend beeld):

http://oem.microsoft.com/...d_Components_for_MOSB.xls

Ik zou als ik jouw was bijvoorbeeld een fx5200 of radeon 9250 halen ergens waar je hem nog kunt ruilen (mycom bijvoorbeeld) en als het je niet lukt om het beeld goed te krijgen de kaart te vervangen voor een midrange-kaart.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2005 14:32 ]

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:52

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Je problemen met video liggen waarschijnlijk aan je videokaart ja, alleen vreemd dat je daar geen foutmelding over krijgt ofzo.
Welke kaart je nu wel moet hebben ligt eraan wat je verder met de computer wilt. Wil je een stille computer en speel je geen nieuwere games dan zou ik een videokaart met passieve koeler halen, een Sapphire ati 9200 of 9600SE ofzo (weet zo niet welke geforce kaarten passief gekoelt worden).
Videogeheugen heb je wel nodig, minimaal 128 MB geloof ik, maar met een radeon 9000 pro met 64MB doet ie het ook nog wel goed hoor.
Alle snellere videokaarten voldoen verder wel (iig die van ati en geforce).

Voor de connectie met je tv is svideo het makkelijkst, je zult daarmee redelijk goed beeld krijgen. Met RGB-scart is het bij mij wel veel scherper, maar je moet wel een kabel solderen en met powerstrip aan de slag. Ook moet je videokaart composite sync ondersteunen (ATI's). Het werkend krijgen van de RGB-scart kabel is een proces van trial&error en daar kan best veel tijd in gaan zitten.

• Dauthi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-02 10:29
Tja ik had een vraagje over de tvkaarten is het waar dat ze regio locked zijn, of softwarelocked. En zo ja, welke kaarten zijn dat niet.

Thnx in Advance

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-02 11:01
Ik twijfel ook tussen Ati en Nvidia voor de grafische kaart. Het gaat mij puur om TV-out kwaliteit (en instelmogelijkheden om het beeld goed te krijgen als dat nodig is).

Ik zie 9200 of 9250 redelijk veel langskomen. Maar wat dan te denken van een 9550? Dat is namelijk DirectX 9 (TS: dat is niet persé vereist, MCE werkt met DirectX 8 kaart.)

Ik heb geen idee of die 9550 goede TV-out heeft, graag reacties over welke kaart die onder MCE werkt, een goed TV-out beeld geeft. Budget 60 euro, moet makkelijk kunnen. Passieve koeling de voorkeur.

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:08
DeadMetal schreef op maandag 31 januari 2005 @ 07:59:
Ik twijfel ook tussen Ati en Nvidia voor de grafische kaart. Het gaat mij puur om TV-out kwaliteit (en instelmogelijkheden om het beeld goed te krijgen als dat nodig is).

Ik zie 9200 of 9250 redelijk veel langskomen. Maar wat dan te denken van een 9550? Dat is namelijk DirectX 9 (TS: dat is niet persé vereist, MCE werkt met DirectX 8 kaart.)

Ik heb geen idee of die 9550 goede TV-out heeft, graag reacties over welke kaart die onder MCE werkt, een goed TV-out beeld geeft. Budget 60 euro, moet makkelijk kunnen. Passieve koeling de voorkeur.
Ik had dezelfde eisen. Ik heb een Sapphinre X300 SE genomen. ATI dus. Die was 67 euro bij MyCom. Passief gekoeld en DirectX 9 compatible. Over de beeldkwaliteit ben ik erg te spreken. Ik had eerst een MAtrox G550, maar de X300 doet er niet voor onder!

• Cyzor
Mijn voorkeur lag/licht bij NVIDIA omdat ik er van uit ging dat deze beter compatible is met de NVIDIA DVD Decoder. Welke uit ervaringen van mensen in ander topics een van de beste DVD Decoders voor MC is. Maar klopt dit?

Als ik in de lijst van AceOfSpades (bedankt doorvoor) kijk staat de ATI RADEON 9550 daar inderdaad ook tussen. Ik vraag me nu net zo als DeadMetal af of deze kaart een goede TV out heeft.

ASUS heeft 2 ATI 9550 kaarten in haar assortiment. Zover ik kan zien is het enige verschil een 128-bit Memory Interface. Is dat een verschil van €10 waard?

http://nl.asus.com/products/vga/a9550ge-td/overview.htm
http://nl.asus.com/products/vga/a9550td/overview.htm

Wat is eigenlijk een goed merk grafisch kaart. Ik hebt wel goede ervaring met ASUS of doet het merk er niet zo toe?

Als laatste zou iemand met een redelijke zekerheid kunnen bevestigen van mijn probleem met video (zie start post) licht aan mijn grafische kaart.

• Henkus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-02 09:55
Zwart beeld ligt volgens mij echt aan de drivers van je video kaart (gebruik de MCE Certified drivers) of aan de DVD-decoder. Iedereen heeft het over de Nvidia decoder, maar bij mij werkte die niet, windvd5 echter wel en probleemloos.

Ik heb in 1e instantie MCE werkend gekregen met een Gforce 4 64MB kaart (TI4200). Video opnemen en afspelen werkte probleemloos en vloeiend in combinatie met de PVR150MCE en dat op een A7N8X Deluxe met een TB900 en 128MB geheugen. :P

Alleen de overgangen in het menu waren niet zo vloeiend voor de rest werkte het systeem perfect.

Ik heb uiteindelijk zo enthousiast geworden over MCE dat ik de PVR150MCE heb vervangen door een PVR500MCE (Dual Tuner :9~ ). De TB900 is een Sempron 2600+ geworden en de videokaart is een Club 3D FX5200 128MB geworden (prima kaartje voor weinig geld). Afgelopen weekend zat ik s'avonds naar een film (xvid) te kijken terwijl er 2 tv-programma's tegelijk stonden te opnemen _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Beter kan gewoon niet.

Mijn rig : https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1864567

• Cyzor
Ik heb de laatste divers van de NVIDIA site geïnstalleerd versie 66.93.

Het ontbreken van een DVD decoder zou volgens mij niet verklaren waarom zelf het intro filmpje van MCE NIET afspeelde. Dat filmpje waar mensen in een typische Amerikaanse setting ziet en een voice over verteld dat ze het MC zo optimaal mogelijk voor je willen afstellen.

Het lijkt me dat je dat filmpje toch wel zou moeten kunnen zien zonder DVD decoder. Ook als ik via het instellingen menu het MC wil configureren gaat het niet. Daarvoor moet je enkele video’s bekijken maar deze geven even een zwart beeld en komen daarna weer terug in het menu. Met de DVD decoder geïnstalleerd komt het MC in een soort loop als ik een DVD wil afspelen. Beeld gaat van zwart naar het laad logo en weer naar zwart. De enige manier om daar uit te komen is via taakbeheer.

Volgens mij is de grafisch kaart die ik gebruik een GeForce 3 maar DirectX 7 compatible of nog lager. Dat lijkt mij toch niet helemaal optimaal. Alleen gek dat MCE dat dan niet even aangeef.

Maar voor een nieuwe grafisch kaart zou een. RADEON 9550 van ATI of een GeForce FX5200 van NVIDIA geen slechte keus zijn? Hebben deze kaarten nog kwaliteitsverschil in tv-out of is dit te verwaarlozen?

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 14:39

|sWORDs|

vSphere/ESXi

fx5200 is niet geschikt (desondanks dat het lijkt te werken krijg je random freezes, wordt ook niet gesupport in mce door nvidia), minimaal een fx5700le, daarnaast zou ik minimaal een 6200 (in jouw geval met agp dus een 6600) nemen ivm met purevideo. En bestel dan eentje met component out, (bijv leadtek) zodat je via component naar scart kijkt, dit is vele malen beter dan svhs.

Hierboven staat dat je windvd moet gebruiken, dit zou ik niet doen, nvdvd is vele malen beter, alleen werkt de trial van nvidia niet (ook de key voor de .58 welke over het internet zwerft is expired) je moet dit dus wel kopen. Ook werkt purevideo alleen met deze decoder.

En je vraag over 128 bit: Dit is vereist (volgens microsoft)!

Dauthi: TV kaarten zijn niet regiolocked, er is alleen een verschil tussen pal (vs) en ntsc( europa), dit ligt aan het tvsignaal.

[ Voor 57% gewijzigd door |sWORDs| op 31-01-2005 19:51 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• Cyzor
Hierdoor zie ik dus door de bomen het bos niet meer. Precies het zelfde als wat ik ook ik alle ander topics heb. Al die goed bedoelde adviezen brengen mij alleen maar meer in verwarring. Henkus zegt dat hij met zijn FX5200 gewoon prefect kan werken terwijl sWORDs juist zegt dat die weer echt te weinig is.

Ik wil gewoon een leuk MCE systeem bouwen om een beetje mee te “spelen” het moet zeker geen monster MCE systeem te worden. Leuk en goedkoop is een beetje mijn motto.

Over de component uit. Dat is toch iets ander als RGB ik denk namelijk niet dan mijn tv component ondersteund.
Component video wordt vaak verward met RGB(Rood Groen en Blauw) Het hele kleurenspectrum kan worden weergegeven in gevarieerde samenstellingen met deze 3 kleuren..

http://www.mcsnet.nl/nl/pg_19.html
edit:
Verkeerde link

[ Voor 9% gewijzigd door Cyzor op 31-01-2005 19:56 ]

Verwijderd

sWORDs schreef op maandag 31 januari 2005 @ 19:45:
fx5200 is niet geschikt (desondanks dat het lijkt te werken krijg je random freezes, wordt ook niet gesupport in mce door nvidia), minimaal een fx5700le, daarnaast zou ik minimaal een 6200 (in jouw geval met agp dus een 6600) nemen ivm met purevideo. En bestel dan eentje met component out, (bijv leadtek) zodat je via component naar scart kijkt, dit is vele malen beter dan svhs.

Hierboven staat dat je windvd moet gebruiken, dit zou ik niet doen, nvdvd is vele malen beter, alleen werkt de trial van nvidia niet (ook de key voor de .58 welke over het internet zwerft is expired) je moet dit dus wel kopen. Ook werkt purevideo alleen met deze decoder.

En je vraag over 128 bit: Dit is vereist (volgens microsoft)!

Dauthi: TV kaarten zijn niet regiolocked, er is alleen een verschil tussen pal (vs) en ntsc( europa), dit ligt aan het tvsignaal.
1) Dit is typisch zo'n geval van het algemeniseren van individuele bevindingen. Ik heb op internet ook zat mensen gezien die helemaal niet klagen over de prestaties van hun fx5200. Je kunt niet zeggen dat een fx5200 per definitie niet goed werkt omdat dat in jouw specifieke geval/computer zo was.

Natuurlijk geldt wel hoe beter de kaart hoe mooier video eruit zal zien (ik heb zelf een x800). Daarom zei ik ook hierboven: (als geld een kwestie is) haal een low-end kaart ergens waar je hem eventueel kunt ruilen voor een midrange-kaart. Wil je veilig zitten: haal dan meteen mid-range

2) 128-BIT memory interface is iets anders dan het video-geheugen waarvan 128 MB door microsoft wordt aanbevolen. Je ziet ook dat beide 9550 kaarten van Asus128 mb-videogeheugen hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2005 20:30 ]

• DeadMetal
Henkus schreef op maandag 31 januari 2005 @ 17:42:
Ik heb in 1e instantie MCE werkend gekregen met een Gforce 4 64MB kaart (TI4200). [knip]

Alleen de overgangen in het menu waren niet zo vloeiend voor de rest werkte het systeem perfect.

Ik heb uiteindelijk zo enthousiast geworden over MCE dat ik de PVR150MCE heb vervangen door een PVR500MCE (Dual Tuner :9~ ). De TB900 is een Sempron 2600+ geworden en de videokaart is een Club 3D FX5200 128MB geworden (prima kaartje voor weinig geld). Afgelopen weekend zat ik s'avonds naar een film (xvid) te kijken terwijl er 2 tv-programma's tegelijk stonden te opnemen _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Beter kan gewoon niet.
Waarom heb je de TI4200 vervangen door een FX5200? De 4200 is namelijk een stuk sneller.
Maargoed, belangrijker: hoe heb je de grafische kaart aangesloten op je tv, welke resolutie en refreshrate, nog extra tools gebruikt? Hoe is de TV-out kwaliteit?

@jswinkels: bedankt voor je reactie. Helaas is de X300 er niet in AGP.

@Cyzor: MSI heeft een passief gekoeld 9550 model. Ik hoop nog dat iemand meer informatie kan geven over de mogelijkheden en kwaliteit van de TV-out hiervan.

• basprofessional
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-02 17:42
DeadMetal schreef op maandag 31 januari 2005 @ 22:15:
[...]

Waarom heb je de TI4200 vervangen door een FX5200? De 4200 is namelijk een stuk sneller.
Maargoed, belangrijker: hoe heb je de grafische kaart aangesloten op je tv, welke resolutie en refreshrate, nog extra tools gebruikt? Hoe is de TV-out kwaliteit?
Dit is waarschijnlijk omdat zijn TI 4200 maar 64 mb ram had en voor MCE heb je een videokaart met 128 mb nodig!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-02 01:50

Gutteguttegut

CEO of TFD

Leuk topic dit, ik heb namelijk hetzelfde probleem! (voor een deel dan).

Ik heb een GF2MX400 en ook tijdens het afspelen van video zwart beeld, verder werkt het prima zelfs op een PIII 1GHz met 512MB ram.

Ik heb afgelopen weekend die PIII vervangen door een P4 1,8GHz en 768MB ram maar ik moet de GF2MX400 nog even testen.

Ook twijfel ik om die GF2MX400 te vervangen door een FX5200 of een ATI 9250, nu kan die ATI via een RGB->scart een heel strak beeld weergeven....

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2005 @ 20:24:
[...]

1) Dit is typisch zo'n geval van het algemeniseren van individuele bevindingen. Ik heb op internet ook zat mensen gezien die helemaal niet klagen over de prestaties van hun fx5200. Je kunt niet zeggen dat een fx5200 per definitie niet goed werkt omdat dat in jouw specifieke geval/computer zo was.

Natuurlijk geldt wel hoe beter de kaart hoe mooier video eruit zal zien (ik heb zelf een x800). Daarom zei ik ook hierboven: (als geld een kwestie is) haal een low-end kaart ergens waar je hem eventueel kunt ruilen voor een midrange-kaart. Wil je veilig zitten: haal dan meteen mid-range

2) 128-BIT memory interface is iets anders dan het video-geheugen waarvan 128 MB door microsoft wordt aanbevolen. Je ziet ook dat beide 9550 kaarten van Asus128 mb-videogeheugen hebben.
1) Dit is wat Nvidia zelf aangeeft. Daarnaast is door zowel mij als een aantal collega's ondervonden, tevens heb ik met zeer veel hardware mce getest, dus niets specifiek geval.

2) Microsoft heeft tijdens een presentatie van mediacenter aangegeven dat alleen kaarten met een 128bit interface goed zullen werken. Dit zie je ook duidelijk in de menu's terug.

Daarnaast gaat video er niet mooier uit zien (zodra je aan het minimum voldoet maakt het allemaal niets meer uit), alleen purevideo achtige technologie maakt uit.

*The following NVIDIA products have been approved by Microsoft for the DFMCE logo:
GeForce™ 6800 GPUs
GeForce FX 5700
GeForce PCX 5750 GPUs
GeForce FX 5900
GeForce PCX 5900 GPUs
GeForce FX 5950 GPUs
NVIDIA® NVTV™ tuner cards
NVIDIA® DVD decoders

De 6600 staat hier niet bij omdat deze nog niet uit was toen deze lijst opgesteld is.
Afbeeldingslocatie: http://www.tvcables.co.uk/images/items/pgv372.jpg
Component naar scart. Dit geeft veel beter beeld dan svhs.
Afbeeldingslocatie: http://www.ixbt.com/video2/images/nv43-2/leadtek-6600-vivo-small.jpg
En hier de tvout adapter van de leadtek 6600 kaarten.

[ Voor 25% gewijzigd door |sWORDs| op 01-02-2005 17:03 ]

• Cyzor
Is het veilig om aan te nemen dat de NVIDIA FX5200 en de ATI 9250 de budget MCE kaarten van beide fabrikanten zijn. MCE zou er in principe goed op moeten draaien.
Beide zijn DirectX 9 compatible en hebben de beschikking over 128MB geheugen. Ze zijn beide pasief gekoeld te krijgen. Ook staan ze beide op de “geschikt voor MCE lijst ” van Microsoft.

Nu is het dus de vraag NVIDIA of ATI en waarom?

De punten die ik uit dit topic en andere heb weten de pikken of het allemaal klopt weet ik niet.

- NVIDIA heeft in ieder geval MCE compatible drivers voor ATI weet ik dit niet.
- NVIDIA kaarten werken waarschijnlijk het beste samen met NVIDIA’s DVD decoder.
- ATI schijnt een beter TV out te hebben.
- Iemand nog meer...

Let wel het gaat dus om "goedkope" kaartjes die relatief goed onder MCE presteren. Dus geen kaarten die €100+ kosten. Ze hoeven niet goed te presteren in games maar alleen in MCE.

Misschien kan iemand een poll openen. In de trant van: Als ik zou moeten kiezen tussen de NVIDIA FX5200 en de ATI 9250 koos ik voor. Dan natuurlijk graag met onderbouwing

EDIT:
@sWORDs

Op deze site staat de FX5200 wel: http://www.microsoft.com/...s/dfw/partnerlisting.mspx

Mijn tv ondersteund denk ik geen Component. Alleen S-Video en RGB via SCART. Jammer maar helaas.

[ Voor 17% gewijzigd door Cyzor op 01-02-2005 17:03 ]

• Jilvoos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-02 10:42
Altijd radeon.

Betere tv-out
WEL MCE drivers -->
En betere 2D prestaties...

PS Component aansluiten op scart kan toch ook?

[ Voor 14% gewijzigd door Jilvoos op 01-02-2005 17:03 ]

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

component over scart = rgb over scart. (qua input)

Wat hier bovenstaat klopt, alleen voor nvidia < 6 series. Dus ik zou echt voor een 6600 gaan sparen. Svhs geeft gewoon geen mooi beeld op je tv, of je nu een matrox nvidia of ati hebt. En purevideo scheelt zo enorm, er gaat gewoon een complete waas van je scherm weg.

Stukje van een ander forum:

Now we need to look a bit closer at the difference between RGB and component. Basically component signals are LESS susceptible to colour errors (instability and phase) than their RGB brothers. Feed either to a PAL TV and you really shouldn’t see much difference (other than the extra stage of conversion the RGB Scart signal needs to go through to be converted into component internally). Look for TV with native component inputs is good advice. PAL is actually a very nice system and is more robust. The American use NTSC and this isn’t as robust. They NEED component signals to keep quality. Feeds them a RGB signal and NTSC suffers from colour instability problems in comparison. Hence, NTSC Never Twice the Same Color! These are the reasons why I recommend component over Scart RGB. It is easily demonstrated. Add into the equation that PROPER component cables are cheap (well-screened 75 ohm co-ax, 50p / m?) it starts to look very rosy against you silver wired RA Scart for £250. Hells even the £50 IXOS / QED SCARTs looks expensive in comparison.

[ Voor 146% gewijzigd door |sWORDs| op 01-02-2005 17:12 ]

• Cyzor
Jilvoos schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 17:02:
Altijd radeon.

Betere tv-out
WEL MCE drivers -->
En betere 2D prestaties...

PS Component aansluiten op scart kan toch ook?
Bedankt voor je tip. Nog meer mensen met deze mening? Ik nijg nu toch meer naar de ATI 9250 of de ATI 9550 (zit daar nog veel verschil tussen?) toe ipv de FX5200.
sWORDs schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 17:04:
component over scart = rgb over scart.

Wat hier bovenstaat klopt, alleen voor nvidia < 6 series. Dus ik zou echt voor een 6600 gaan sparen. Svhs geeft gewoon geen mooi beeld op je tv, of je nu een matrox nvidia of ati hebt. En purevideo scheelt zo enorm, er gaat gewoon een complete waas van je scherm weg.
Volgens deze site: http://www.mcsnet.nl/nl/pg_19.html is RGB toch echt wat anders als component.

Maar volgens jou zou ik beeld op mijn tv krijgen met een bovenstaande SCART kabel en dit kabeltje?
Afbeeldingslocatie: http://www.mcsnet.nl/media/SVGAYUV.jpg

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Cyzor schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 17:13:
[...]

Bedankt voor je tip. Nog meer mensen met deze mening? Ik nijg nu toch meer naar de ATI 9250 of de ATI 9550 (zit daar nog veel verschil tussen?) toe ipv de FX5200.

[...]

Volgens deze site: http://www.mcsnet.nl/nl/pg_19.html is RGB toch echt wat anders als component.

Maar volgens jou zou ik beeld op mijn tv krijgen met een bovenstaande SCART kabel en dit kabeltje?
[afbeelding]
Volgens heeft scart niets anders dan rgb, composiet en rgb signaal, misschien kan euss j hier meer over vertellen.

Een collega van mij gebruikt een vga naar scart kabel (dit schijnt alleen op ATI kaarten goed te werken) en was hier zeer tevreden over. Zelf zou ik niet weten of de scherpte hiervan gelijk is aan de HDTV output van de geforce6 series, maar dat is in ieder geval een veel beter idee dan svhs. Tevens heb ik ook stukjes gelezen over het zetten van je tvout naar 100hz met powerstrip. Echter moet je je wel bedenken dat (afgezien van de HDTV output) dit mogelijk je scart input op je tv kan beschadigen. (niet uit eigen ervaring, maar dit staat wel overal als disclaimer bij vga->scart)

Lees dit ook eens.

[ Voor 23% gewijzigd door |sWORDs| op 01-02-2005 17:24 ]

• Cyzor
Is dit wat?: http://www.videocapturecard.com/hdtvaiwr8500.html

HDTV Component Video Adapter for certain ATI Cards.

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Cyzor schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 17:24:
Is dit wat?: http://www.videocapturecard.com/hdtvaiwr8500.html

HDTV Component Video Adapter for certain ATI Cards.
Ziet er goed uit zeker met die specificaties qua resoluties. Try and learn.

• DeadMetal
Cyzor schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 17:13:
De 9250 is DirectX8, de 9550 DirectX9. Geen idee of dat boeiend is (ja Microsoft raadt DirectX9 aan, maar waarom? Met mijn DirectX8 kaart werkt MCE ook). Ik zou zelf momenteel ook gokken voor die 9550 (maar ik koop het systeem pas over enkele maanden), ook al is dat dus niet gebaseerd op concrete ervaringen/argumenten. Alleen op het vermoeden dat Ati een betere TV-out heeft.

@bartprofessional: minimaal 128MB videogeheugen is onzin, mijn Geforce 4 TI 4200 64MB, DirectX8 kaart werkt probleemloos met MCE. Alleen de TV-out bevalt niet super. Wel is bekend dat MCE met minder dan 64 niet werkt.

/edit: Een 9500 met die twee kabels is dan misschien ook wel een leuk idee. Hoe kom ik te weten of mijn TV dat aan kan? (70CM 4:3 televisie van Philips van ongeveer 6 jaar oud. 2x SCART, geen s-video, component of composiet aansluitingen, svideo doe ik via een verloopstukje op de SCART).

[ Voor 16% gewijzigd door DeadMetal op 01-02-2005 17:42 ]

• Cyzor
Voordat ik bij de kabels aankom wil ik natuurlijk eerst werkende video. Of dat nou via s-video of iets anders is. Als de basis werkt kan ik aan de kleiner dingen tweaken. Ik denk nu sterk aan deze kaart. http://nl.asus.com/products/vga/a9550ge-td/overview.htm#

+ DirectX 9
+ 128MB geheugen
+ 128-bit Memory Interface
+ niet te duur €65 volgens de PW - link
+ Staat op de MS lijst die AceOfSpades eens stukje terug posten, regel 95
+ s-video, VGA & DVI, zo heb ik tenminste de keuze. Ook hebben sommige kaarten composiet ipv s-video, deze gelukkig niet.

- Niet pasief gekoeld. Maakt mij niet zo gek veel uit omdat de computer in de kast naast die van de tv zit en ik hem niet hoor.

Iemand nog aan of opmerkingen waarom ik perse voor een ander kaart zou moeten gaan.
Werkt deze kaart ook goed met de NVIDIA DVD decoder?
Deze kaart kaart is te prefereren boven een FX5200?

[ Voor 7% gewijzigd door Cyzor op 01-02-2005 18:29 . Reden: Link PW ]

• DeadMetal
Wellicht is de 9550 van MSI wat? Passief gekoeld. Met verloopstukje van DVI naar oude aansluiting (weet ik de naam niet van)
http://www.msi.com.tw/pro...ro_vga_detail.php?UID=604
Bij Azerty zie ik hem voor €56.

• Cyzor
Volgens mij is dat de zelfde als deze:
http://nl.asus.com/products/vga/a9550td/overview.htm

Die is ook €56 volgens de PW.

De http://nl.asus.com/products/vga/a9550ge-td/overview.htm heeft nog een 128-bit geheugen interface en dat wordt volgens sWORDs volgens MS aanbevolen. Maar als het niet nodig is.

En ik denk dat die met passieve koeling misschien wat warm wordt. Ik hoor graag ervaringen.

• DeadMetal
Nee, MS beveelt 128MB geheugen op de kaart aan, da's heel wat anders dan een geheugenbus met 128-bit breedte, dat maakt niks uit voor MCE. Ook de MSI kaart heeft 128MB geheugen, en is passief gekoeld. sWORDs maakte een foutje, wat AceOfSpades ook zegt op vorige pagina:
Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2005 @ 20:24:
Het verschil is dus dat de MSI kaart passief gekoeld is. Daarentegen kan je met de Asus zowel DVI als een oude CRT monitor aansluiten, maar dat is volgens mij niet boeiend voor een MCE systeem.

[ Voor 15% gewijzigd door DeadMetal op 01-02-2005 19:28 ]

• Cyzor
Ik doelde op deze post van sWORDs. Was een reactie op de post die jij quote.
[rml]sWORDs in "[ MCE 2005] Film, Grafische kaart en TV-u..."[/rml]
sWORDs schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 16:51:
[...]
2) Microsoft heeft tijdens een presentatie van mediacenter aangegeven dat alleen kaarten met een 128bit interface goed zullen werken. Dit zie je ook duidelijk in de menu's terug.
Ik snap ook wel dat 128MB geheugen wat anders is als een 128-bit geheugen interface. Maar is dat verschil merkbaar of niet of is het gewoon niet relevant voor een MCE systeem.

Asus voelde toch blijkbaar de nootzaak om de zelfde chip van een fan te voorzien. Dus maakte ik voor me zelf een logische gedachtegang dat die van MSI misschien wel wat warm kan worden. Omdat ik in mijn kast 4 kaarten onder elkaar heb zitten is het misschien handig als je kaart zich zelf een beetje koel hout ipv dat hij rekent op de air-flow in de kast.

[ Voor 4% gewijzigd door Cyzor op 01-02-2005 19:42 . Reden: Enters verwijderd ]

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-01 14:43
Ik heb goede ervaring met een fx5200 128mb pci.
Heb deze gekocht bij mycom: AOpen Aeolus FX5200-V128 PCI, http://www.aopen.nl/Products/vga/AeolusFX5200-V128PCI.htm
Ik had snel een pci kaartje nodig want heb geen agp of pci-e ( daar moet een raid kaart in :) ) beschikbaar. En dit kaartje doet het dus prima.

Om dit werkend te krijgen met mce2005 moest ik wel een mpeg2 decoder instaleren. Bij mij werkt power dvd hiervoor het beste. Zie het mce topic om het codec check programma van MS te downloaden kijk daarmee wat je huidige mpeg2 decoder is.

[ Voor 14% gewijzigd door Grijns op 01-02-2005 21:36 ]

• DeadMetal
@Grijns: En hoe heb je hem aangesloten op je TV? Welke TV-out resolutie, welke refreshrate, nog extra tools geïnstalleerd om het beeld op je TV te krijgen/veranderen? Wat voor TV, etc? Een onderbouwing voor 'goede ervaring' is echt wel nodig hier, aangezien gedetailleerde beschrijvingen van ervaringen juist het enige zijn wat we nog missen in het topic ;)

@Cyzor: het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat de geheugenbandbreedte enig invloed heeft, dit is vooral van belang bij zwaardere games die een groot beslag op het geheugen leggen.

/edit: De MSI kaart daarentegen heeft een groter koelblok en kan de warmte over een groter oppervlak verspreiden, waardoor het verschil waarschijnlijk weer opgeheven wordt qua warmte. Grafische kaarten worden sowieso nooit passief gekoeld geleverd door de fabrikant als het niet verantwoord is. Mijn oude TNT2 heeft zelfs een koelertje (die overigens een enorme herrie maakt), terwijl snellere TNT2 modellen vaak passief waren. Tegenwoordig draait de mijne ook probleemloos passief in een servertje terwijl er origineel een koelertje op zat (die stuk ging).

[ Voor 124% gewijzigd door DeadMetal op 01-02-2005 20:55 ]

• Grijns
Ik heb hem niet op een tv aangesloten maar er zit een tv-out op de pci kaart dus ik vermoed dat dat prima zou moeten werken.
Refresh rate is op dit moment nog 60hz maar dat is omdat hij vandaag geinstaleerd is en dat ga ik nog omhoog gooien. de kaart welke ik heb is idd ook passief gekoeld dus qua geluids nivo is dat prima.

[ Voor 48% gewijzigd door Grijns op 01-02-2005 21:31 ]

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Zucht... Ik heb persoonlijk gesproken met iemand (verantwoordelijke voor de tests van MCE 2005 in NL) van Microsoft bij de introductie van Media Center. Deze heeft mij verteld waarom in de presentatie alleen 5700 en hoger opgenomen waren. 5600 zou volgens hem ook nog kunnen aangezien daar 128 bit versies van zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door |sWORDs| op 01-02-2005 21:40 ]

• Cyzor
Ik heb als test de NVIDIA DVD decoder gedeïnstalleerd en PowerDVD 6 geïnstalleerd. Werkt al wat beter nog geen beeld maar wel geluid dus de film loop wel. In PowerDVD zelf speelt de DVD wel goed.

De configuratie filmpjes van MCE doen nu het zelfde. Ik hoor het geluid maar zie niets. Maar als ik MC in een venster bekijk en ik resize dat venster als een zo’n filmpje speelt. Zie ik het frame wat op dat moment speelt in de linker boven hoek als foto zeg maar. Dat blijft dan daar staan tot ik opnieuw resize.

Werkt al wel beter met deze DVD decoder maar optimaal moetmik het niet :-)

Weet nu wel bijna zeker dat het aan mijn grafisch kaart ligt.

• DeadMetal
Grijns schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 21:12:
Ik heb hem niet op een tv aangesloten maar er zit een tv-out op de pci kaart dus ik vermoed dat dat prima zou moeten werken.
De keuze wordt hier voor een groot deel gebaseerd op de kwaliteit van de TV-out, dus een 5200 in dit topic aanraden zonder TV-out getest te hebben, hmm... :+ De kwaliteit van de tv-outs verschilt namelijk sterk.

[ Voor 7% gewijzigd door DeadMetal op 01-02-2005 22:31 ]

• Grijns
DeadMetal schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 22:30:
[...]

De keuze wordt hier voor een groot deel gebaseerd op de kwaliteit van de TV-out, dus een 5200 in dit topic aanraden zonder TV-out getest te hebben, hmm... :+ De kwaliteit van de tv-outs verschilt namelijk sterk.
oeps :+ Ik heb de posts gedaan tijdens de dooie punten in de gesprekken met de klanten (werk op een helpdesk) Ik dacht dat het wel handig was om aan te geven dat het in iedergeval werkt. Wellicht dat dan elders iemand iets over de tv-out kwaliteit weet. :)

• Cyzor
Ik heb onlangs mijn TV-kaart binnen gekregen. Hiermee heb ik het zelfde probleem als ik een video of dvd afspeel.
In full screen is het beeld zwart maar hoor ik het geluid. Als ik MC in een venster bekijk en dit vergroot of verklein zie ik 1 frame uit de video, dvd of van de TV. Als ik de hele tijd blijft vergroten en verklein is het beeld redelijk te volgen.

Dit is natuurlijk geen doen. Wat ik uit ervaringen van andere en uit jullie meningen kon opmaken moet dit probleem bij mijn videokaart liggen.

Ik zat voor de videokaart de twijfelen tussen de NVIDIA FX5200 of de ATI 9550. Ik ga nu zeer waarschijnlijk geleid door ervaringen en reacties voor de ATI (betere tv-out, etc.). Voor deze kaart is er in de laatste weken ook een echte MCE driver beschikbaar gekomen.

Tegenwoordig bestel in normaal al mijn hardware online maar in dit geval (zoals ook al werd opgemerkt) vindt ik het wel zo handig om het bij een winkel te kopen. Zo kan ik de kaart weer terug brengen mochten de video's het nog niet doen. Nu zit er in de buurt van mijn school een MyCom. Daar is die kaart van ASUS volgens het internet niet veel duurder dan de goedkoopste winkel in de PW.

Maar er zijn van deze kaart 2 versies 1 met en 1 zonder een 128-bit geheugen interface. Nu heeft MyCom alleen die zonder. Is dit echt merkbaar in de snelheid in MC of is zo iets iegelijk alleen bedoelt voor games (die ik er niet mee ga spelen)?

• Cyzor
Zie vorige post.

Volgens sWORDs zouden alleen kaarten met een 128-bit geheugen interface goed werken. Maar in de lijst van microsoft staan ook de kaarten zonder die interface. Is deze interface echt te merken in de performance met het MC of niet?

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

cyzor, ik heb een 5200 gehad en een 64 bits 5600, deze gaven bij mij beide problemen, een collega met een 5600 had ook problemen ermee, maar heeft dit opgelost door fast writes uit te schakelen en zijn agp op 4x te zetten. Als je een nieuwe kaart haalt zou ik de gok niet nemen, aangezien zowel bij mij als bij hem de problemen sporadisch voorkwamen, beetje lullig als je er pas na een maand achter komt. Ik had soms een maand geen last en soms 2x op een avond. En het is echt klote als je tijdens het slot van een film moet rebooten.

• Cyzor
Hoe kan dat zo iets aan een geheugen interface ligt? Kan me er zo weinig bij voorstellen...

Maar een ATI 9550 met 128MB geheugen en een 128-bit gebeuren interface zou wel moeten werken in MC? Zijn er ander budget kaarten die ik in mijn overweging mee zou moeten nemen?

Zo iets als deze? http://nl.asus.com/products/vga/a9550ge-td/overview.htm

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 januari 2005 @ 14:31:
Dit is de officiele approved components-lijst van Microsoft zelf. Je ziet dat er wel een geforce mx4000 instaat maar de fx5200 wordt over het algemeen toch als minimum beschouwd voor vloeiende video (zelf daarbij wordt weleens geklaagd over schokkend beeld):

http://oem.microsoft.com/...d_Components_for_MOSB.xls

Ik zou als ik jouw was bijvoorbeeld een fx5200 of radeon 9250 halen ergens waar je hem nog kunt ruilen (mycom bijvoorbeeld) en als het je niet lukt om het beeld goed te krijgen de kaart te vervangen voor een midrange-kaart.
Ik heb 1 klein vraagje .. B)
waarom staat er de fx5600 niet tussen ?
Werkt dat helemaal niet goed met MCE ?

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Ik heb nu een Ati 9200se 128MB (ik denk dat dit een 64bits kaart is).
Deze kaart vervangt een GF2 MX400 64MB en het werkt nu prima.
De tv-out is op mijn tv (72cm 4:3 50Hz) via s-video op 800x600 met overscan prima te bekijken zelfs letters zijn nog goed te lezen.

Voor die 35 euro die ik ervoor betaald heb ben ik heel erg tevreden!

• DeadMetal
@gutteguttegut: Heb je eigenlijk nog extra tools gebruikt om een fatsoenlijk beeld via TV-out te krijgen met een Ati kaart? Met een Nvidia kaart is het een ramp zonder TV-tool. Ik ben benieuwd! Oja, wat is overscan? (hoe stel je dat in?)

[ Voor 11% gewijzigd door DeadMetal op 17-02-2005 20:33 ]

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Nee ik heb alleen de standaard 5.1 MCE driver van Ati draaien wel via een s-video kabel naar mn tv.
Overscan stel je bij je driver in.
Afbeeldingslocatie: http://www.zulu-entertainment.de/images/ATI%20_Overscan.jpg
Je verliest dan wel een randje beeld maar als je tv (terug) kijkt mis je dat niet.

• DeadMetal
Bedankt voor de info :)

Cyzor, heb je al inkopen gedaan? Ik koop mijn systeem in maart, april of mei, even kijken hoe het qua financiën (en de prijs van een grote HD) het beste uitkomt.

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

DeadMetal schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 20:51:
Bedankt voor de info :)

Cyzor, heb je al inkopen gedaan? Ik koop mijn systeem in maart, april of mei, even kijken hoe het qua financiën (en de prijs van een grote HD) het beste uitkomt.
Let ook op bij het kopen van een schijf op de geluids productie!
Samsung schijfen zijn zo als niet te horen en blijven ook vrij koel.

• DeadMetal
Pretorian_nl, in het andere topic schreef je dat je een passief gekoelde Club3D Ati 9550 hebt.
Is dat deze? http://www.club-3d.nl/dis...duct/high/CGA-S958TVD.jpg
http://www.club-3d.nl/dis...php?ordercode=CGA-S958TVD
Die kaart heeft als het goed is een 64bit geheugeninterface.

Gebruik je toevallig Windows MCE 2005? sWORDs schrijft dat een kaart met een 64bits geheugeninterface niet goed werkt met MCE 2005, dus als je MCE 2005 gebruikt, ben ik zeer benieuwd of jij er problemen mee hebt (schokkende menu's misschien, andere minpuntjes?). Ik twijfel namelijk of die geheugeninterface echt wel zo belangrijk is.

Het liefst ga ik namelijk voor een passief gekoelde Ati 9550 (zoals jouw Club3D) maar ik wil even zeker weten of er bij MCE 2005 geen minpuntjes/problemen zijn met een kaart met 64bit geheugeninterface. De 9550 kaarten met een 128-bit geheugeninterface die ik gezien heb waren allemaal actief gekoeld en passieve koeling is voor mij een vereiste.

[ Voor 14% gewijzigd door DeadMetal op 19-02-2005 12:08 ]

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem met een XFX Geforce MX 4000 128mb low profile PCI... is ie niet goed genoeg?

Ik heb alle codecs goed geinstalleerd.... misschien is een reinstall een goed idee? Ik heb de tv-kaart en videokaart na het installen er in gezet, uiteraard wel de goede drivers geinstalleerd.

• pretorian_nl
  • Laatst online: 25-11-2025
Ik gebruik hem inderdaad met MCE2005, ik heb wel de animaties in de menu's uitgezet om de systeembelasting naar beneden te halen, verder nooit problemen mee gehad en werkt prima. De animatie liep niet echt lekker dus daarom uitgezet. Voor mij was ook de passieve koeling belangrijker dan andere zaken. Ik zal morgen eens kijken welke versie ik exact heb.

[ Voor 22% gewijzigd door pretorian_nl op 19-02-2005 16:29 ]

Digital Media Junkie

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

DeadMetal schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 12:02:
Pretorian_nl, in het andere topic schreef je dat je een passief gekoelde Club3D Ati 9550 hebt.
Is dat deze? http://www.club-3d.nl/dis...duct/high/CGA-S958TVD.jpg
http://www.club-3d.nl/dis...php?ordercode=CGA-S958TVD
Die kaart heeft als het goed is een 64bit geheugeninterface.

Gebruik je toevallig Windows MCE 2005? sWORDs schrijft dat een kaart met een 64bits geheugeninterface niet goed werkt met MCE 2005, dus als je MCE 2005 gebruikt, ben ik zeer benieuwd of jij er problemen mee hebt (schokkende menu's misschien, andere minpuntjes?). Ik twijfel namelijk of die geheugeninterface echt wel zo belangrijk is.

Het liefst ga ik namelijk voor een passief gekoelde Ati 9550 (zoals jouw Club3D) maar ik wil even zeker weten of er bij MCE 2005 geen minpuntjes/problemen zijn met een kaart met 64bit geheugeninterface. De 9550 kaarten met een 128-bit geheugeninterface die ik gezien heb waren allemaal actief gekoeld en passieve koeling is voor mij een vereiste.
Mijn ervaring met kaarten langzamer dan een 5600 128 bit, is dat menu's niet soepel lopen, (niet echt hinderlijk) maar vooral vastlopers. Mediacenter blijft dan tijdens playback hangen en na een minuut of twee krijg je een melding dat de gegevenssnelheid niet voldoende is (of je krijgt een reboot). Een collega heeft dit zelfs gehad met een 5600 128bit, maar dit kunnen oplossen door fastwrites uit te zetten en agp op 4x. Deze ervaring heb ik alleen met Nvidia kaarten, Ati heb ik alleen getest met 9600 en hoger. Ik zeg dus ook niet dat een 9550 niet werkt, alleen dat als je nog een kaart moet kopen ik aanraad om een 6600 te nemen, ivm met de purevideo, component uitgang en het zeker weten dat alles vlekkeloos draait. Ook lees je dat veel mensen last hebben van zichtbare vertragingen tijdens playback, dit heb ik echter na de rollup update 1 niet meer gehad. (toen had ik al een 5700) Met mijn 6600 is het beeld echter beter dan alle kaarten die ik hiervoor uitgeprobeerd heb. (net zo goed beeld als mijn 6800gt, maar dat vond ik overkill, en de 6800 agp kaarten ondersteunen geen hardware wmv acceleration, waardoor je cpu load hoger is) Alles bij elkaar opgeteld blijf ik maar op een ideale kaart uitkomen en dat is een 6600. (eentje met component uit, zelf een vga naar component kabel geeft minder beeld, aangezien deze geen flickerfilter heeft) Gigabyte heeft zelfs een passief gekoelde 6600gt, ik weet alleen niet of die ook component uitgangen heeft. Als je zeker wilt weten dat een kaart goed draait hoef je eigenlijk alleen maar een zender aan te zetten en aan te laten staan. Draait deze na anderhalve dag nog steeds en lijkt alles nog in sync dan zal het wel goed zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door |sWORDs| op 20-02-2005 14:05 ]

• Cyzor
Heb nu een 9550 bij een MyCom besteld (kan er nog onderuit) en kan het maandag ophalen. Er zijn twee versies van de 9550. De "Radeon 9550 SE" en de "Radeon 9550". De SE versie heeft een 64-bit geheugen interface en de niet SE een 128-bit. Bij MyCom hadden ze alleen de SE versie van ASUS dus heb een Sapphire genomen. Ken dat merk niet maar hopelijk wel goed.

Ik heb even gezocht naar de 6600 kaarten maar kan er eigenlijk geen een vinden met een component-uit. Zou je daar misschien een link naar een fabrikant van kunnen geven?

Ik vraag me alleen af: Is (iets) betere video weergaven €50 meer waard?

• DeadMetal
De 6600GT heeft inderdaad PureVideo en via component of DVI zal je waarschijnlijk een bijzonder prima kwaliteit halen. Dan moet je echter wel een DVI of component ingang op je TV hebben. Bovendien heb ik nog geen component uitgangen direct op een 6600 gezien.Gigabyte heeft er 1 via een bracket maar levert volgens mij geen kabel mee (kost ook al snel 50 euro extra), bovendien is de kaart zelf een stuk duurder.

Maar de TV-out van de nieuwste Nvidias schijnt niet bijzonder fantastisch te zijn, en het gaat mijn in de eerste instantie toch echt om te TV-out kwaliteit, vandaar dat Ati de voorkeur verdient in dit topic. Ik denk dus dat ik ook voor een 9550 ga, als Cyzor hier goede resultaten mee bereikt.

[ Voor 13% gewijzigd door DeadMetal op 21-02-2005 08:34 ]

• Cyzor
Ik heb mijn kaart opgehaald (ATI 9550 non-SE) en de laatste MCE drivers van de ATI site geïnstalleerd. TV-out lijk inderdaad scherper dan van mijn ouder GeForce 3.

De video’s (live TV etc.) werken nu uitstekend in een venster. Er is namelijk een nieuw probleem ontstaan. Heel MC doet het niet in full screen. Ik zie een zwart beeld met mijn muis.

Misschien weet iemand hier een oplossing voor. Ik hobby nog even verder.

• pretorian_nl
Ik heb net even gecheckt welk model ik heb en het is zelfs een 9250, die prima werkt met mce2005

Digital Media Junkie

• Cyzor
Ik krijg MC niet werkend in full screen met mijn nieuwe kaart. In een venster werkt alles perfect, muziek, tv, alles. Maar in full screen blijft het beeld zwart, alleen de muis is zichtbaar. Als ik dan op naar het taakbeheer ga zie ik het weer en kan ik hem terug brengen naar een venster.

Ik gebruik de CATALYST Windows XP Media Center Edition 5.2 als driver. Ik heb ook snel schrijven op de AGP bus aan en uit gezet.

Misschien licht het aan de tv-out als ik later op de dag thuis ben probeer ik heb ook nog op een normale monitor. Heeft iemand nog andere adviezen?

• Cyzor
Met een monitor aangesloten aan de VGA poort werkt het Media Center wel in full screen. Het wil alleen niet functioneren in full screen via de tv-out.

Ook werkt teletekst nog niet. Met mijn oude kaart werkte dat wel. Al moest dat wel in een venster dat ik constant moest verkleinen en vergroten. Als ik op de teletekst knop druk zie ik alleen de teletekst OSD van MC verschijnen maar teletekst zelf niet.

Over het algemeen werkt deze kaart dus goed. Er zullen waarschijnlijk nog een paar instellingen verkeert staan waardoor full screen via de tv-out en teletekst het niet doen. De enige momenten dat er vertragingen plaats vinden is als er een video klein links onderin afspeelt. Dan lopen de menu’s wat minder soepel. Dat is wat ik er nu van heb kunnen zien.

Het enige dat aan de configuratie is veranderd is de vervanging van de video kaart.

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 01:31
Zelf heb ik ook het probleem met het full-screen zwarte scherm gehad, en opgelost door opnieuw de wizard voor weergave in mce te doorlopen. Ook al kijk ik eigenlijk alleen via tv-out, moet ik toch kiezen voor de VGA aansluiting, anders krijg ik zwart beeld. Ik denk dat het komt omdat ik mijn vga gecloned heb naar de tv-out, en dat dat dus eigenlijk een kopie is van mijn vga.
Ik vermoed dat bij jou in de wizard nu tv als weergave apparaat is geselecteerd.

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Je moet je tvout als primaire display instellen, anders werkt de vmr9 overlay niet.

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

DeadMetal schreef op maandag 21 februari 2005 @ 08:32:
De 6600GT heeft inderdaad PureVideo en via component of DVI zal je waarschijnlijk een bijzonder prima kwaliteit halen. Dan moet je echter wel een DVI of component ingang op je TV hebben. ...
RGB scart is al voldoende op je tv, component -> rgb scart is makkelijk te doen.

Alle 6600 kaarten van leadtek hebben component output.

[ Voor 4% gewijzigd door |sWORDs| op 01-03-2005 02:22 ]

• donald_dick
  • Laatst online: 22:18
ik heb ene probleem met me Hauppauge kaart, staat er bij jullie in het apparaten beheer dat het een 150MCE is of een hauppauge PVR PCI II?
want ik krijg steeds als ik TV wil kijken een decoderfout., hij zegt er verder niks bij...

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

Verwijderd

Binnenkort verwacht ik een Hauppauge PVR500 dualtuner in de bus :p. Over tv-functionaliteit kan ik dus nog niks melden. Heb wel een aantal vragen/opmerkingen over andere zaken omtrent MCE.

- Als ik MCE op fullscreen zet op de tv dan kan ik geen andere zaken meer doen op de pc, ondanks dual view met mijn geforce4. De desktop staat wel gewoon op mijn monitor maar de cursor zit als het ware "gevangen" op het tweede scherm (de tv dus). Erg irritant en hopelijk verandert dit in de toekomst. Tegelijkertijd tv kijken en op de pc werken zou toch moeten kunnen :?.

- MCE geeft versie 2005 aan. De helpfunctie van Windows zelf heeft het echter over MCE 2004. Ik weet zeker dat het 2005. Hebben anderen dit ook?

- Heb gelezen dat MCE en xvid elkaar niet zo goed liggen. Bij mij werkt het echter zonder problemen. Ik kan prima xvid en divx afspelen in MCE via de xvid-codec.

- Het zou ook mogelijk zijn om de Powerdvd audiocodec te gebruiken onder MCE voor dolby surround en dolby digital weergave. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

- Vobsub heb ik ook nog niet uitgetest voor ondertiteling bij xvid en divx. Tenzij iemand mij nu al kan vertellen dat dit toch niet werkt, ga ik het binnenkort proberen.

*edit*
Wil nog even toevoegen dat mensen wel erg snel roepen dat s-video, wat overigens iets anders is dan s-vhs, er slecht uitziet op een tv. Bedenk dat niet elke tv s-video ondersteunt via de scartaansluiting. S-video zit namelijk niet in de originele scartstandaard! Vooral de goedkopere tv's maken gewoon een composite-signaal van een s-videosignaal en dan is het logisch dat de kwaliteit laag is. Mijn tv beschikt over een aparte échte s-videoingang (dus niet via scart) en geeft een zeer strak en scherp beeld. Een goed s-videosignaal hoeft kwalitatief niet onder te doen voor een RGB-signaal. Check dus even of je tv officieel s-video ondersteunt (al dan niet via scart) en bespaar je de moeite van het maken van een RGB-aansluiting.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2005 06:43 ]

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

donald_dick schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 19:53:
ik heb ene probleem met me Hauppauge kaart, staat er bij jullie in het apparaten beheer dat het een 150MCE is of een hauppauge PVR PCI II?
want ik krijg steeds als ik TV wil kijken een decoderfout., hij zegt er verder niks bij...
Decoder fout komt door de software enconder, deze werkt dus niet, dit heeft vermoedelijk niet met de hauppauge te maken. Ook bij mij is het een pci II.

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 05:15:
Binnenkort verwacht ik een Hauppauge PVR500 dualtuner in de bus :p. Over tv-functionaliteit kan ik dus nog niks melden. Heb wel een aantal vragen/opmerkingen over andere zaken omtrent MCE.

- Als ik MCE op fullscreen zet op de tv dan kan ik geen andere zaken meer doen op de pc, ondanks dual view met mijn geforce4. De desktop staat wel gewoon op mijn monitor maar de cursor zit als het ware "gevangen" op het tweede scherm (de tv dus). Erg irritant en hopelijk verandert dit in de toekomst. Tegelijkertijd tv kijken en op de pc werken zou toch moeten kunnen :?.

- MCE geeft versie 2005 aan. De helpfunctie van Windows zelf heeft het echter over MCE 2004. Ik weet zeker dat het 2005. Hebben anderen dit ook?

- Heb gelezen dat MCE en xvid elkaar niet zo goed liggen. Bij mij werkt het echter zonder problemen. Ik kan prima xvid en divx afspelen in MCE via de xvid-codec.

- Het zou ook mogelijk zijn om de Powerdvd audiocodec te gebruiken onder MCE voor dolby surround en dolby digital weergave. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

- Vobsub heb ik ook nog niet uitgetest voor ondertiteling bij xvid en divx. Tenzij iemand mij nu al kan vertellen dat dit toch niet werkt, ga ik het binnenkort proberen.

*edit*
Wil nog even toevoegen dat mensen wel erg snel roepen dat s-video, wat overigens iets anders is dan s-vhs, er slecht uitziet op een tv. Bedenk dat niet elke tv s-video ondersteunt via de scartaansluiting. S-video zit namelijk niet in de originele scartstandaard! Vooral de goedkopere tv's maken gewoon een composite-signaal van een s-videosignaal en dan is het logisch dat de kwaliteit laag is. Mijn tv beschikt over een aparte échte s-videoingang (dus niet via scart) en geeft een zeer strak en scherp beeld. Een goed s-videosignaal hoeft kwalitatief niet onder te doen voor een RGB-signaal. Check dus even of je tv officieel s-video ondersteunt (al dan niet via scart) en bespaar je de moeite van het maken van een RGB-aansluiting.
Ik heb het over de kwaliteit van de s-video output van de huidige generaties videokaarten, deze zijn waardeloos. Daarnaast is svhs het zelfde als s-video 4. (oorspronkelijk inderdaad niet, maar zo vaak verwisseld dat het als algemene term geld, zoek maar een op svideo, dan zie je bijna overal er tussen haakjes svhs achter staan.

De Nvidia kaarten met component uitgang hebben ook een hdtv tv-out chip, deze is vele male beter. Misschien dat deze er op s-video ook wel goed uit ziet, zal het eens proberen. Ik gebruik zelf trouwens DVI, het is dus niet dat ik mijn eigen product wil aanprijsen, ik ben gewoon druk aan het testen geweest en als je dan toch op scart uit moet komen kun je gewoon het beste voor een 6600 gaan.

Verwijderd

sWORDs schreef op zondag 06 maart 2005 @ 02:11:
Ik heb het over de kwaliteit van de s-video output van de huidige generaties videokaarten, deze zijn waardeloos. Daarnaast is svhs het zelfde als s-video 4. (oorspronkelijk inderdaad niet, maar zo vaak verwisseld dat het als algemene term geld, zoek maar een op svideo, dan zie je bijna overal er tussen haakjes svhs achter staan.

De Nvidia kaarten met component uitgang hebben ook een hdtv tv-out chip, deze is vele male beter. Misschien dat deze er op s-video ook wel goed uit ziet, zal het eens proberen. Ik gebruik zelf trouwens DVI, het is dus niet dat ik mijn eigen product wil aanprijsen, ik ben gewoon druk aan het testen geweest en als je dan toch op scart uit moet komen kun je gewoon het beste voor een 6600 gaan.
Een standaard voor videobanden verwarren met een soort videoverbinding is m.i. ongewenst en onnodig. Dat sommige sites beide termen ongeremd uitwisselen, maakt dat nog niet legitiem. Lees maar eens een vergelijking tussen s-vhs en s-video. Je moet s-video wat betreft kwaliteit natuurlijk niet gaan vergelijken met dvi... :)

Ben er inmiddels achter dat je de muis terug kunt krijgen als Media Center draait met de windowstoets op het keyboard. Weet alleen niet of je media center dan nog kunt bedienen met de afstandsbediening maar dat weet ik maandag :).

Vobsub (vsfilter) werkt gelukkig prima onder media center.

Zodra ik zeker weet dat mijn tv RGB via scart ondersteunt, ga ik me eens verdiepen in de VGA > RGB mogelijkheid. Tot dusver voldoet s-video prima.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2005 06:41 ]

• DeadMetal
@Cyzor: Is het al gelukt?

[ Voor 102% gewijzigd door DeadMetal op 06-03-2005 08:59 ]

• donald_dick
is het iemand al gelukt om opgenomen programma's op een andere computer af te spelen?

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-02 21:09
vast wel?

Verwijderd

Mijn tv-out is nu ingesteld op 800x600@60Hz. Als ik dit verander naar 720x576@50Hz dan wordt het beeld op mijn tv zwart terwijl het toch echt een PAL-tv is. Met TVTool destijds werkte 720x576 wél. Iemand een idee hoe ik alsnog PAL-resolutie kan instellen? Ik heb een nVidia Geforce4 Ti4200 met dual view ondersteuning.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2005 22:10 ]

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

donald_dick schreef op zondag 06 maart 2005 @ 10:35:
is het iemand al gelukt om opgenomen programma's op een andere computer af te spelen?
Microsoft heeft hier een codec voor.

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2005 @ 06:32:
[...]

Een standaard voor videobanden verwarren met een soort videoverbinding is m.i. ongewenst en onnodig. Dat sommige sites beide termen ongeremd uitwisselen, maakt dat nog niet legitiem. Lees maar eens een vergelijking tussen s-vhs en s-video. Je moet s-video wat betreft kwaliteit natuurlijk niet gaan vergelijken met dvi... :)

Ben er inmiddels achter dat je de muis terug kunt krijgen als Media Center draait met de windowstoets op het keyboard. Weet alleen niet of je media center dan nog kunt bedienen met de afstandsbediening maar dat weet ik maandag :).

Vobsub (vsfilter) werkt gelukkig prima onder media center.

Zodra ik zeker weet dat mijn tv RGB via scart ondersteunt, ga ik me eens verdiepen in de VGA > RGB mogelijkheid. Tot dusver voldoet s-video prima.
Ik heb t over svideo tegen over composiet, aangezien dvi niet onder tv out valt. :P

En bij vga-> rgb heb je dus geen flickerfilter.

[ Voor 3% gewijzigd door |sWORDs| op 07-03-2005 22:47 ]

• pretorian_nl
sWORDs schreef op maandag 07 maart 2005 @ 22:42:
[...]

Microsoft heeft hier een codec voor.
Zelfs al wat dvd's gemaakt van enkele opnama's met nerovision.

Digital Media Junkie

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-02 10:24
Cyzor schreef op zondag 30 januari 2005 @ 14:11:
Ik kan zo als gezegd geen video's afspelen. Zelfs het intro filmpje waar mee je je MC moet configureren laat enkele seconden zwart zien en komt dan weer terug in menu. Ook DivX film bestanden werken niet (wel buiten het MC dus de codecs werken correct) ik krijg enkele seconden zwart beeld waarna MC vraagt het ik het bestand nogmaals wil bekijken.
staat je TV out als primary display?

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

pretorian_nl schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 00:11:
[...]

Zelfs al wat dvd's gemaakt van enkele opnama's met nerovision.
Ik neem aan dat hij afspelen zonder conversie bedoelde, daarnaast is het misschien mooier om de codecs van sonic te installeren, hoef je niet met nerovision te werken, maar kun je gewoon vanuit mediacenter dvd's branden (alleen niet splitten).

• achterop23
  • Laatst online: 09-02 10:24
Ik heb afgelopen weekend ook MCE 2005 geinstalleerd.

GF 6200 + tv out
Amnity2 tv kaart

Op m'n tft is alles perfect, maar als ik het zend naar de tv dan gaat er wat mis.
Met een tulp plugje naar een draadloos stationnetje en dan bij de ontvanger weer terug naar tulp en in een scart converter gaat het redelijk. Ik zie enigzins schokkerig (niet enorm, maar toch minder frames per seconde) het beeld in kleur op mijn tv.
Gisteren met s-vhs geprobeerd. Aangezien mijn tv alleen scart heeft, heb ik een scart converter gekocht. Ik kreeg alleen maar zwart-wit beeld. Heb op mijn pc alles al geprobeerd (ook op compiosiet gezet en alle PAL's geprobeerd). Geen resultaat, blijkbaar ondersteund mijn tv dit niet.

Hoe krijg ik alsnog de beste kwaliteit op mijn tv? En hoe komt dat schokkerige?

Als ik een nieuwe tv zou gaan kopen en mijn pc zo laat zoals het nu is, waar moet ik dan op letten om het beeld zo goed mogelijk te laten uitzien?

edit:
of had ik beter voor de 6600 kunnen gaan (kan nog ruilen namelijk, vandaag werden nieuwe 6600 geleverd bij norrod)

[ Voor 9% gewijzigd door achterop23 op 08-03-2005 11:21 . Reden: aanvulling ]

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

6200 of 6600 maakt niets uit, de 6200 ondersteund alleen geen 1080i maar aangezien we daar toch geen content voor hebben... Het gaat er alleen om of je kaart component uit ondersteuning heeft. (en dus hdtv out chip) Welk merk kaart heb je? Wat voor tv heb je, wat zijn de verdere specs van je systeem, welke dvddecoder gebruik je, welke drivers, welke fixes van microsoft heb je geinstalleerd?

[ Voor 18% gewijzigd door |sWORDs| op 08-03-2005 20:07 ]

• Cyzor
Ik heb mijn Media Center opnieuw geïnstalleerd en alles werkt nu perfect. Alle menu's lopen zeer soepel ook als er een video afspeelt. Full screen werkt en teletekst ook.

TV-out van mijn ATI kaart is duidelijk beter dan die van mijn oude Nvidia. Maar een VGA monitor geeft logischerwijs veel scherper beeld. De tv-out staat bij mij ingesteld op 800x600@60.

Ik kan gewoon tv programma's afspelen op een ander computer. Met Windows Media Player 10 kan ik gewoon de opgenomen bestanden openen. Hier staat wel een patch met Microsoft voor het afspelen van tv-opnames op andere computers. Maar die heb ik niet nodig.

Ik heb in een Nederlandse webshop een vergulde VGA naar SCART kabel gevonden voor €15. Misschien is het wat.
Afbeeldingslocatie: http://www.mcsnet.nl/media/scart-VGA.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Cyzor op 08-03-2005 20:48 ]

• achterop23
  • Laatst online: 09-02 10:24
sWORDs schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 20:05:
6200 of 6600 maakt niets uit, de 6200 ondersteund alleen geen 1080i maar aangezien we daar toch geen content voor hebben... Het gaat er alleen om of je kaart component uit ondersteuning heeft. (en dus hdtv out chip) Welk merk kaart heb je? Wat voor tv heb je, wat zijn de verdere specs van je systeem, welke dvddecoder gebruik je, welke drivers, welke fixes van microsoft heb je geinstalleerd?
Windows XP MCE 2005 SP2
AMD 2200
512ram
NVIDIA Geforce 6200
driver datum 16-12-2004
stuurprogrammaversie: 4.1.4.0
dvddecorder = windvd6
tvkaart = hauppage 150 mce (amnity 2)
tv: grundig single scart

Met svideo>>>scart wil het niet. Alleen maar zwart wit beeld. MAar dat komt omdat mijn tv het niet ondersteund.

Ik heb het nu via een 10meter lange tulp kabel en dat werkt toch eigenlijk wel perfect. Wat mij betreft perfect beeld. Goed scherp, geen schokkerigheid e.d.
Wat mij betreft dus geen nieuwe tv _/-\o_
morgen wel even de GF 6600 GT 128mb ophalen. Wil toch een nog snellere videokaart (199 euro)

• DeadMetal
Cyzor schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 20:42:
Ik heb mijn Media Center opnieuw geïnstalleerd en alles werkt nu perfect. Alle menu's lopen zeer soepel ook als er een video afspeelt. Full screen werkt en teletekst ook.
Bedankt voor de info. En ik ben zeker benieuwd hoe/of die kabel werkt, dus laat het ons weten :)

/edit: Met díe kabel zal het trouwens niet werken, je D-sub aansluiting moet male zijn, op het plaatje is hij female. Zo past hij dus niet op je grafische kaart.

[ Voor 31% gewijzigd door DeadMetal op 09-03-2005 09:19 ]

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

achterop23 schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 01:18:
[...]

Windows XP MCE 2005 SP2
AMD 2200
512ram
NVIDIA Geforce 6200
driver datum 16-12-2004
dvddecorder = windvd6

Met svideo>>>scart wil het niet. Alleen maar zwart wit beeld. MAar dat komt omdat mijn tv het niet ondersteund.

Ik heb het nu via een 10meter lange tulp kabel en dat werkt toch eigenlijk wel perfect. Wat mij betreft perfect beeld. Goed scherp, geen schokkerigheid e.d.
morgen wel even de GF 6600 GT 128mb ophalen. Wil toch een nog snellere videokaart (199 euro)
Ik hoop dat je beseft dat purevideo nu niet werkt. Hier voor heb je NVDVD 1.00.67 en ForceWare 71.84 voor nodig. (en vergeet dan de decoder niet op smart te zetten) Verder zie ik niets over windowsupdates, voer deze eens uit en kies voor aangepast, hier staat onderandere een rollup update voor mce. Ook voor de amity 2 zijn net nieuwe drivers uit. Defragmenteren wil vaak problemen met haperingen verhelpen.

edit: De 53 drivers voor de amity schijnen niet echt OK, te zijn. Zal vanavond de 56 eens testen

[ Voor 5% gewijzigd door |sWORDs| op 09-03-2005 19:16 . Reden: zie edit ]

• donald_dick
Nederlandse webshop een vergulde VGA naar SCART kabel gevonden voor €15. Misschien is het wat.
[afbeelding]
welke?

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

• DeadMetal
4 reacties hierboven schreef ik dat die kabel niet zal passen. Klopt dat dan niet?

• Fraggar
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
TV-out van mijn ATI kaart is duidelijk beter dan die van mijn oude Nvidia. Maar een VGA monitor geeft logischerwijs veel scherper beeld. De tv-out staat bij mij ingesteld op 800x600@60.
Misschien een beetje laat om dit nu te posten..
Maar ik heb het ook eens uitgezocht, hoe ik de beste beeldkwaliteit op m'n tv kon krijgen.
Zie ook topic: [rml][ MCE 2005] Kwaliteit beeld op tv[/rml]

Uiteindelijk heb ik toch een Geforce4 Ti4600 128MB 2ehands kunnen vinden, die duidelijk de beste tv-out had van al mijn kaarten. (GF5900XT, GF3Ti200, Ati9200SE)
Dit komt dan ook door de hardwarematige tv-out chip die erop zit, van Conexant.

Na de laatste reactie van mij in dat topic heb ik nog met TvTool zitten spelen en uiteindelijk toch prachtige kwaliteit op m'n tv gekregen. Vooral door die speciale optie 'Text Enhance'.
Volgens het forum van TvTool heeft een kaart met deze Conexant chip icm met de Text Enhance optie dan ook de beste beeldkwaliteit via s-video, in vergelijking met de nieuwere generatie kaarten.

Dus mijn conclusie is, ga óf voor een kaart met de Conexant chip erop icm een s-video kabel, óf ga voor de RGB via Scart mod, maar die 2e optie kan lastig worden en heeft behoefte aan een TV met bepaalde eigenschappen, niet alleen de RGB via Scart mode.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:05

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Omdat het een beetje overdreven is voor mijn vraag een nieuw topic te openen;

Ik ben op zoek naar een grafische kaart voor mijn MCE2005 systeem, en mijn oog is gevallen op een 9550... Nu heb ik daar wel enkele eisen aan... Het moet een passief gekoelde zijn, en eentje met 128bits memory bus...
Geen probleem zou je zeggen, want er zijn er iig twee van te vinden:
- MSI RX9550-TD128
- Gigabyte GV-R955128D

In theorie tenminste... Die dingen zijn namelijk naar mijn idee nergens te krijgen... Kheb al verschillende winkels gemaild, en allemaal met negatief antwoord... Heeft iemand misschien enig idee hoe ik aan een van deze (of een andere passief gekoelde kaart) kaarten kan komen...?

Verwijderd

En wat dacht je van de asus 9250ge/td link

in 256mb en 128 mb passief en alles er op en aan.

Ik heb er ook een gekocht voor mijn mce systeem (heb nog niet kunnen testen)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mjah, das een 9250... Zie het ivm de toekomst meer zitten om voor een 9550 te gaan...

[ Voor 78% gewijzigd door MikeyMan op 16-03-2005 00:22 ]

• Cyzor
De 9550 met 128bit memory bus is er volgens mij niet passief gekoeld.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jazeker wel... De hierboven genoemde modellen zijn passief gekoeld... Kan ze alleen bij geen enkele leverancier vinden...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Een 9600non-pro (maar ook geen SE) komt wat mij betreft ook in aanmerking... Sapphire heeft die bijvoorbeeld passief gekoeld... Maar weer nergens te vinden... Is het nou zo'n rare eis?

• Grinder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-10-2023
Aangezien mijn vraag erg aansluit bij dit topic, leek het me onzinnig een nieuw topic te starten.

Ik wil zeer binnenkort een MCE systeem bouwen met wat nieuwe componenten en wat componenten die ik nog heb liggen.

Ik moet met name nog een goede videokaart kopen voor MCE. Op dit moment draai ik een half jaar MCE2005 op mijn normale computer op een kleine studentenkamer. Aangezien we gaan verhuizen komt er nu een MCE systeem aan een normale TV.

Ik zit te denken om een ATI 9550GE/TD van Asus te kopen. Echter heeft deze een actieve koeler. Ik zie een aantal personen die ook overwogen deze te kopen en ik hoopte dat deze wellicht kunnen vertellen of alles inderdaad soepel hiermee loopt en of de fan erg veel lawaai maakt.

Ik heb helaas moeten constateren dat veel VGA koelers (bv. Zalman of Thermaltake) voor minder geluidsproductie niet passen op deze ASUS kaart, en de modellen die wel ondersteund worden zijn nergens te krijgen.

Met alle onderdelen die ik op het oog heb zouden namelijk alleen de VGA kaart en hardeschijf nog merkbaar geluid produceren. De rest moet redelijk teruggedrongen zijn.

Tevens vroeg ik me af of mensen met een ATI kaart deze standaard via de SVGA-->scart hebben aangesloten en of dit mooi beeld oplevert. Of is het erg aan te raden om de VGA --> Composiet-->Scart te nemen?

Overigens heb ik indertijd ook het probleem gehad dat teletekst het niet deed en dat ik soms zwart beeld kreeg. Ook heb ik een tijd gehad dat als ik op doorspoelen of iets dergelijks drukte en de popup met informatie resulteerde in een zwart scherm van de video. Wanneer na een paar seconden de overlay weer wegwas, was het beeld terug.
Dit bleek bij mij te liggen aan de AA die ik geforceerd had staan op 4x voor games. Kennelijk kon MCE hier bij mijn systeem niet mee overweg. Ik kwam er per toeval achter toen ik met de AA aan het spelen was..

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik heb zelf een 9600 non-pro gevonden bij alternate.de... Van sapphire... Misschien ook een optie...
Verder zijn er van, ik dacht gigabyte, ook enkele nvidia kaarten te vinden met passieve koeling... kijk daar eens naar...

• Oldchatterman
  • Laatst online: 26-01 09:26
In dit topic wordt een aantal keren over een geforce 6200/6600 videokaart gesproken als ideale kaart voor een htpc vanwege component uit en purevideo.

Ikzelf ben al een paar maanden bezig op zoek naar kwalitatief goede live tv met mce van vergelijkbare kwaliteit als de tv tuner zelf.

Ik heb hiervoor een ati 9200 met een vga naar rgb scart kabel gefrabiceerd. In combinatie met powerstrip geeft dit een redelijk goed beeld. Het blijft echter waziger (ik ben heel kritisch) dan via de tv zelf, ik denk zelf dat ik me stoor aan de deinterlacing alhoewel bij een dvd is de scherpte beter. Ik hoop dat de purevideo mijn laatste kritiek kan wegnemen zodat ik niet meer kan zien via welke tuner ik kijk.

Verder ben ik powerstrip helemaal zat, het zorgt ervoor dat mijn systeem minder stabiel is en dat is een van de belangrijkste eisen voor mijn htpc.

Nu wil ik kijken of ik de overstap naar een geforce 6200/6600 kan maken. Mij is hierbij nog 1 ding niet duidelijk: de component uit van zo'n kaart kan ik die op mijn gewone sony crt televisie aansluiten. Zo ja, wat voor kabel heb ik hiervoor dan nodig (waar kan ik zoiets kopen) en kan ik kwaliteit verbetering verwachten?

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Oldchatterman schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 22:02:
In dit topic wordt een aantal keren over een geforce 6200/6600 videokaart gesproken als ideale kaart voor een htpc vanwege component uit en purevideo.

Ikzelf ben al een paar maanden bezig op zoek naar kwalitatief goede live tv met mce van vergelijkbare kwaliteit als de tv tuner zelf.

Ik heb hiervoor een ati 9200 met een vga naar rgb scart kabel gefrabiceerd. In combinatie met powerstrip geeft dit een redelijk goed beeld. Het blijft echter waziger (ik ben heel kritisch) dan via de tv zelf, ik denk zelf dat ik me stoor aan de deinterlacing alhoewel bij een dvd is de scherpte beter. Ik hoop dat de purevideo mijn laatste kritiek kan wegnemen zodat ik niet meer kan zien via welke tuner ik kijk.

Verder ben ik powerstrip helemaal zat, het zorgt ervoor dat mijn systeem minder stabiel is en dat is een van de belangrijkste eisen voor mijn htpc.

Nu wil ik kijken of ik de overstap naar een geforce 6200/6600 kan maken. Mij is hierbij nog 1 ding niet duidelijk: de component uit van zo'n kaart kan ik die op mijn gewone sony crt televisie aansluiten. Zo ja, wat voor kabel heb ik hiervoor dan nodig (waar kan ik zoiets kopen) en kan ik kwaliteit verbetering verwachten?
Nee, deze kun je niet op alle tv's rechtstreek aansluiten. Wat je daarvoor nodig hebt is een scart YCbCr op je tv. (samsung heeft dit o.a.) Wat ik zelf gedaan heb is er een kastje tussen gezet.

Hier zie je de zijkant:
Afbeeldingslocatie: http://www.hama.de/bilder/00004/det/00042513det.jpg

Hier zie je de bovenkant:
Afbeeldingslocatie: http://www.hama.de/bilder/00042/abb/00042513abb3.jpg

Op de bovenkant zitten twee rgb scart poorten, een ingang en een uitgang. En op de bovenkant zitten twee schuifjes. Een om als ingang te kiezen tussen cinch en scart en een om op de scart rgb uitgang te kiezen tussen breedbeeld en 4/3.

Deze converter kan de volgende dingen:

YCbCr -> Scart RGB
YCbCr -> RGBHV (zoals op de duurdere crt monitoren)
YCbCr -> VGA
RGB Scart -> RGBHV
RGB Scart -> VGA

Enige nadeel is dat dit je wel €106,- kost. (incl. verzendkosten)

Ik had trouwens via s-video al duidelijk beter beeld dan de normale tuner van mijn tv (en das volgens velen momenteel de beste tv) alleen de kleuren waren wat minder. Wat je eens zou kunnen proberen is de scherpte van je tvkaart aanpassen. Bij mijn amity 2 scheelde dat al stukken. Voor DVD is de component uit -> scart rgb pas de moeite waard.

Purevideo kan wel iets uitmaken bij tv (vooral als je nu een ati hebt) maar ook dit zie je het beste bij DVD.

[ Voor 70% gewijzigd door |sWORDs| op 09-07-2005 12:36 ]

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

[...]

Windows XP MCE 2005 SP2
AMD 2200
512ram
NVIDIA Geforce 6200
driver datum 16-12-2004
dvddecorder = windvd6

Je hebt een PureVideo kaart, maar een niet PureVideo decoder. |:(

To fully experience NVIDIA PureVideo technology in GeForce 6 Series GPUs, the following software support is required:

3:2 and 2:2 pull down, MPEG-2 acceleration, and advanced de-interlacing require the NVIDIA DVD Decoder with Windows Media Player or Windows Media Center Edition
VMR Scaling requires VMR9 support found in Windows XP Media Center Edition 2005

Hier is een 60 dagen trial van een beta. Bij sommigen schokt deze echter, probeer dan deze 30 dagen final eens.

Je kunt ook eerst 30 dagen met de 1.00.67 draaien en dan 60 dagen met 1.02.150. Ik heb zelf de platinum versie gekocht, maar dat kan pas volgende maand weer.

Nvidia heeft trouwens mce extensions, degene voor de videokaart krijg je alleen als je ooit 72.14 op je machine hebt gehad en de dvd versie alleen als je 1.00.67 op je machine hebt gehad. 77.72 heeft trouwens een aantal fixes voor PureVideo. (maar dus niet de extensions)

Wil je de extensions installeren zonder de oudere drivers/software? Start de 72.14 setup en ga door tot de zwarte Nvidia achtergrond zichtbaar is. Ga nu naar %tmp% en ga in een folder met de huidige datum. Hierin zie je een folder MCE, deze bevat de display extensions setup. Voor de dvddecoder 1.00.67 doe je hetzelfde.

[ Voor 56% gewijzigd door |sWORDs| op 09-07-2005 12:59 ]

• Oldchatterman
sWORDs schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 12:12:
[...]

Nee, deze kun je niet op alle tv's rechtstreek aansluiten. Wat je daarvoor nodig hebt is een scart YCbCr op je tv. (samsung heeft dit o.a.) Wat ik zelf gedaan heb is er een kastje tussen gezet.

Hier zie je de zijkant:
[afbeelding]

Hier zie je de bovenkant:
[afbeelding]

Op de bovenkant zitten twee rgb scart poorten, een ingang en een uitgang. En op de bovenkant zitten twee schuifjes. Een om als ingang te kiezen tussen cinch en scart en een om op de scart rgb uitgang te kiezen tussen breedbeeld en 4/3.

Deze converter kan de volgende dingen:

YCbCr -> Scart RGB
YCbCr -> RGBHV (zoals op de duurdere crt monitoren)
YCbCr -> VGA
RGB Scart -> RGBHV
RGB Scart -> VGA

Enige nadeel is dat dit je wel €106,- kost. (incl. verzendkosten)

Ik had trouwens via s-video al duidelijk beter beeld dan de normale tuner van mijn tv (en das volgens velen momenteel de beste tv) alleen de kleuren waren wat minder. Wat je eens zou kunnen proberen is de scherpte van je tvkaart aanpassen. Bij mijn amity 2 scheelde dat al stukken. Voor DVD is de component uit -> scart rgb pas de moeite waard.

Purevideo kan wel iets uitmaken bij tv (vooral als je nu een ati hebt) maar ook dit zie je het beste bij DVD.
Mijn ervaringen met s-video zijn eigenlijk belabberd, er zit echt een gigantische waas over het beeld, die verdween toen ik naar de bekende vga->rgb scart oplossing ging. Ik weet eigenlijk niet waar dit aan ligt, maar vermoed dat het met het formaat (800x600) van de tvout te maken heeft. Ik heb ook wel eens de videomodus geprobeerd en dat was een stuk scherper. Echter trilde het beeld toen zo erg dat ik zelfs de desktop van mce zag trillen.

Ik heb dus nu op zich wel goed beeld, maar irriteer me mateloos aan het gedrag van powerstrip die ervoor zorgt dat het systeem nogal instabiel wordt.

Ergens eerder in deze thread is dit plaatje gepost:

[afbeelding]

is deze dus alleen maar geschikt om van component naar scart te gaan, maar converteert hij niet naar scart rgb? Is een convertorcircuit misschien zelf te maken, heeft iemand schema's?

Als laatste had ik nog een vraag over een in mijn eigen ideal htpc videokaart: bestaat er een geforce 6600 agp passive en low profile videokaart die met component uitgang geleverd wordt?

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

800x600 is de verkeerde resolutie, 720x576 is pal. Bij 800x600 moet er gescaled worden, zonder PureVideo geeft dat vaak een slecht resultaat en zelfs met PureVideo wil je liever niet scalen. Zet wel je balloon tips even uit als je hem op 720x576 zet, anders krijg je steeds die melding dat windows op een te lage resolutie staat.

Die waas ligt aan je tvout chip, niet aan s-video, zorg dat je een nieuw type nvidia tvout chip krijgt. (i.e.g. geen asus geforce 6)

Die kabel uit dat plaatje heb ik hier ook, die werkt dus alleen aan YUV scart poort (o.a. samsung).

Een 6600 pcie passive staat op stapel, misschien volgt agp dan wel. Low profile is in nederland moeilijk te krijgen, passive low profile en agp lijkt me in Nederland kansloos.

[ Voor 74% gewijzigd door |sWORDs| op 10-07-2005 15:50 ]

• Oldchatterman
sWORDs schreef op zondag 10 juli 2005 @ 15:42:
800x600 is de verkeerde resolutie, 720x576 is pal. Bij 800x600 moet er gescaled worden, zonder PureVideo geeft dat vaak een slecht resultaat en zelfs met PureVideo wil je liever niet scalen. Zet wel je balloon tips even uit als je hem op 720x576 zet, anders krijg je steeds die melding dat windows op een te lage resolutie staat.

Die waas ligt aan je tvout chip, niet aan s-video, zorg dat je een nieuw type nvidia tvout chip krijgt. (i.e.g. geen asus geforce 6)

Die kabel uit dat plaatje heb ik hier ook, die werkt dus alleen aan YUV scart poort (o.a. samsung).

Een 6600 pcie passive staat op stapel, misschien volgt agp dan wel. Low profile is in nederland moeilijk te krijgen, passive low profile en agp lijkt me in Nederland kansloos.
Bedankt voor dit heldere antwoord!

Is er iemand die de kwaliteit van een radeon kaart met vga naar scart rgb oplossing kan afwegen tegen de hdtv tvout chip van een geforce 6200/6600? Ik zou heel graag naar deze invulling gaan omdat ik dan van powerstrip af ben.

Verder heb ik even rondgekeken naar een YUV naar scart RGB converter. Is het onderstaande schema misschien bruikbaar hiervoor? Ik vind de eerder genoemde converter van >100 euro echt teveel van het goeie.

http://home.att.net/~billhudson/rybyrgb.pdf

Als laatste ben ik nu op zoek naar een passieve geforce 6200/6600 in agp uitvoering en component uit bracket, weet iemand of zoiets te koop is?

Verwijderd

[...]

Windows XP MCE 2005 SP2
AMD 2200
512ram
NVIDIA Geforce 6200
driver datum 16-12-2004
dvddecorder = windvd6

Ik zit ook met een TV die het signaal niet aankan en waardoor ik dus alleen maar zwart/wit beeld krijg. Heb het nu via tv-out s-video van Geforce MX4000 naar Scart op tv. Nu bleek hier een soort van omvormetje te zijn die het signaal omzet naar composiet. Maar ik krijg dus nog steeds zwart/wit beeld. Hoe heb jij het dan via die tulp kabel gedaan?

8)7 duidelijk ietwat te snel de makkelijk weg gekozen na het lezen van TV-out FAQ. Ga nog even pielen met de instellingen...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2005 10:07 ]

• oCe
  • Laatst online: 22-02 14:36

oCe

aka Dookie.

Ik ben opzoek naar breedbeeld tv-out (nvidia 6200 op mce2005), 720x480 is breedbeeld, maar mist vertikaal teveel lijnen (standaard 720x576) om een mooi (niet in elkaar gedrukt) tv-beeld te geven.

1024x576 zou een perfecte resolutie zijn, maar dan kan je van links naar rechts over het scherm scrollen, het windows bureaublad past dan niet volledig om de tv; ga je rechts het scherm uit met de muis dan scrollt het beeld mee...

Iemand een idee of 't mogelijk is om in te stellen dat dit wel in 1x op het scherm wordt weergegeven? 1024x768 past namelijk wel, maar die voldoet niet aan de gewenste 16:9 verhouding. 720x480 werkt prima, maar heeft een te lage resolutie...

Is het tevens mogelijk om bij een 6200 de horizontale en vertikale zoom-hoeveelheid van de tv-out los van elkaar in te stellen? In de Nvidia-driver kan dit alleen met beiden tegelijk, waardoor ik of in de breedte of in de hoogte beeld heb dat buiten het scherm valt.

-I am Jack's wasted life.

Pagina: 1 2 Laatste