Bios update DFI 440BX gezocht

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:09
Mijn zussie's PC was hard toe aan een nieuwe harde schijf. Vanmiddag heeft ze een 80Gb Western Digital gekocht, maar haar bios / moederbord, een Diamond Flower (DFI) 440BX
(string 09/07/1999-i440BX-ED-2A69KD4FC-00) ondersteund alleen HD's tot 20 Gb. De algemene en de Engelse support site bieden geen soelaas. Ook op de FTP site kon ik niks vinden. Iemand een idee?

• The CarNagE Man
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-08 12:20

The CarNagE Man

SüperG33K

Heb op de DFI site verschillende boardjes gevonden.

Zoek de goede uit en download dan de bios (links staat het linkje!)

http://www.dfi.com.tw/Pro...ORY_NAME0B=Slot+1&SITE=US

• jantje112
  • Nu online
Download the magic program :)

MAXBLAST

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

ARME AOW’er

Verwijderd

Ter aanvulling op Guardian Angel, het gaat dus om dit:
Mijn HDD wordt als 2/8/32/128GB herkend, terwijl die groter is?

Dit kan verschillende oorzaken hebben. Oudere moederborden hebben vaak een BIOS limiet waardoor grotere harde schijven niet correct geaddresseerd kunnen worden. Typische waarden voor deze limieten zijn 540MB, 2,1GB, 8,4GB, 32GB en 128GB. Er zijn verschillende oplossingen om de schijf toch volledig te benutten. Als eerste een BIOS flash; kijk op de site van de fabrikant of er nog een nieuwe bios te vinden is die grotere harde schijven ondersteunt. Als deze update niet beschikbaar is, dan is er nog een softwarematige oplossing. De meeste fabrikanten hebben een tooltje om de BIOS limiet te omzeilen. De harddisk moet in sommige gevallen handmatig in de BIOS geconfigureerd worden op een waarde die de BIOS nog wel kent. Nadat het tooltje geïnstalleerd en geconfigureerd is, kun je de complete capaciteit van je harddisk benutten. Op Maxtor's website staat een heldere uitleg van deze BIOS limieten.

Diskmanager en MaxBlast kunnen over het algemeen op praktisch elk schijf gebruikt worden, ongeacht de merk/type. Verder nog even de opmerking dat sommige harde schijven een jumper hebben waarmee je hardwarematig een capaciteit limiet op de harddisk kunt instellen, zodat de oudere BIOS'en met deze harddisk overweg kunnen. Deze jumper zorgt er dus ook voor dat de schijfruimte gelimiteerd wordt! Check de handleiding, al dan niet online, voor een beschrijving van de jumperinstellingen.
MaxBlast
DiskManager

Verwijderd

Dit staat er:
Als eerste een BIOS flash; kijk op de site van de fabrikant of er nog een nieuwe bios te vinden is die grotere harde schijven ondersteunt. Als deze update niet beschikbaar is, dan ...
De bios flash is beschikbaar: dit is dus de eerste keuze.
Het lijkt me een veel betere oplossing omdat je moederbord het dan echt ondersteund ipv via een omweg, en hiermee ben je er ook in één keer vanaf...

Hij vraagt hulp bij het zoeken van een bios, dus moet je niet met van die proggies afkomen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2005 00:35 ]

• jantje112
  • Nu online
Trouwens als je WINXP gebruikt moet windows zelf de extra ruimte wel herkennen, dus je maakt dan een partitie van pakweg 10 gb aan voor WinXP en dan pakt windows de rest wel

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 00:34:
De bios flash is beschikbaar: dit is dus de eerste keuze.
Dat is nog maar de vraag. Een BX is een MB van ca. 1997/1998 en meestal zijn er, nadat het MB uit de productie gaat, nauwelijks nog upgrades voor te vinden.

ARME AOW’er

• musicfreak
jantje112 schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 00:39:
Trouwens als je WINXP gebruikt moet windows zelf de extra ruimte wel herkennen, dus je maakt dan een partitie van pakweg 10 gb aan voor WinXP en dan pakt windows de rest wel
Werkt dit ook voor Win2000?

• musicfreak
The_CarNagE_Man schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 00:18:
Heb op de DFI site verschillende boardjes gevonden.

Zoek de goede uit en download dan de bios (links staat het linkje!)

http://www.dfi.com.tw/Pro...ORY_NAME0B=Slot+1&SITE=US
Ehhh... het enige wat ik voor mijn mobo krijg is een plaatje...

• musicfreak
Hoe weet je zeker of dit een biosflash voor mijn mobo is? Het typenummer lijkt er niet echt op nl...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

musicfreak schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 00:58:
[...]

Hoe weet je zeker of dit een biosflash voor mijn mobo is? Het typenummer lijkt er niet echt op nl...
Wat is volgens jou dan het typenummer?

Die BIOS string geeft het volgende aan

2A69K = i440BX chipset
D4 = DFI
FC-00 = P2XBL model (en enkele CB/PB systemen met dit mobo erin)

De '440BX' is niet het typenummer maar de naam van de chipset :o

Kijk eens even in de FAQ van dit subforum voor hoe je moederbord te identificeren, scheelt voortaan zo'n topic...

Verder denk ik niet dat een BIOS update gaat helpen in dit geval, nieuwste BIOS is uit 2000. Kijk dus als dat niet lukt gewoon in de FAQ van Opslagmedia & I/O Controllers :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.