Toon posts:

Cubase of Pro Tools

Pagina: 1
Acties:
  • 220 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik gebruik al een tijdje de Korg PXR4 (http://www.korg.com/gear/...rod_no=PXR4&category_id=6) om mn ideeën voor zelfgeschreven liedjes uit te werken. Het is een leuk klein en makkelijk apparaatje, maar nu wil ik mn liedjes serieus uit gaan werken, en dan is die PXR 4 niet echt de juiste oplossing.
Afbeeldingslocatie: http://www.korg.com/gear/images/products/info/info_PXR4.jpg

Nu heb ik bij feedback zitten kijken en is mn oog op de volgende pakketten gevallen.

http://www.steinberg.net/...oduct_ID=2142&Langue_ID=7
Cubase SL2 icm externe USB box met in en uitgangen voor gitaar/mic etc etc
Afbeeldingslocatie: http://www.steinberg.net/images/ProductImages/1mi4_front_gr_big.jpg

http://www.tascam.be/en/docs/US-122Bro_EN.pdf
Tascam US-122, geen extra software
Afbeeldingslocatie: http://www.tascam.be/pics/us-122_v.jpg

http://www.digidesign.com/
Pro Tools LE, M Box
Afbeeldingslocatie: http://www.digidesign.com/products/mbox/images/mboxintro.jpg

De Tascam schijnt goed te zijn, en is twee keer zo goedkoop als de concurrentie (+/- 200 € tov +/- 400 €), maar geen software.

De belangrijkste vraag is: welk software pakket is het meest intuïtief Pro Tools LE of Cubase SL2? Ik heb nog nooit met dit soort software gewerkt, dus ik vind de leercurve belangrijk, maar het eind resultaat is uiteraard het belangrijkst. (ik hoef geen multi channel dingen te doen, gewoon stereo :P)

Ik wil gitaar en zang opnemen, en wellicht toetsen. Drums wil ik met een drumcomputer doen. Ik ga de software waarschijnlijk draaien op mn laptop: een IBM Thinkpad T42 http://www.campuskorting....XvJeIhOm&saArticle[ID]=83

Naast het verschil tussen de twee software paketten, vind ik de kwaliteit van die externe USB boxjes natuurlijk ook erg belangrijk. Iemand die hier ervaring mee heeft?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2005 21:08 ]

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Verwijderd schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 21:07:
De belangrijkste vraag is: welk software pakket is het meest intuïtief Pro Tools LE of Cubase SL2?
Geen van beiden; beide zijn ze bizar uitgebreid en niet al te gemakkelijk ;). Met Cubase zul je inderdaad nog wel even een audio-interface moeten scoren, bij PT komt 'ie er bij.
Ik heb nog nooit met dit soort software gewerkt, dus ik vind de leercurve belangrijk, maar het eind resultaat is uiteraard het belangrijkst. (ik hoef geen multi channel dingen te doen, gewoon stereo :P) Ik wil gitaar en zang opnemen, en wellicht toetsen. Drums wil ik met een drumcomputer doen. Ik ga de software waarschijnlijk draaien op mn laptop: een IBM Thinkpad T42 http://www.campuskorting....XvJeIhOm&saArticle[ID]=83

Naast het verschil tussen de twee software paketten, vind ik de kwaliteit van die externe USB boxjes natuurlijk ook erg belangrijk. Iemand die hier ervaring mee heeft?
PT heeft erg goede converters, het enige wat daar in de buurt komt zijn de hoge-kwaliteits converters op spul van RME, en de E-mu 1820m of 1212m (waarbij de 'm' staat voor de betere kwaliteit; er is ook een gewone 1820).

Wil je VST-instrumenten gebruiken of ga je voornamelijk met een soort digitale casetterecorder aan de slag? Cubase heeft veel meer de nadruk op MIDI en VST's. Gezien dat je voornamelijk wil opnemen van niet-MIDI-apparatuur zou ik zelf met Protools aan de slag gaan.

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga voornamelijk electrische gitaar, akoestische gitaar en zang opnemen. Als ik de reviews hier en daar lees, krijg ik de indruk dat pro tools wat makkelijker te gebruiken is.

Nog even een vraagje, is het nou echt niet mogelijk om pro tools met andere HW te gebruiken dan die van digidesign?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2005 13:48 ]

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Verwijderd schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 12:58:
Nog even een vraagje, is het nou echt niet mogelijk om pro tools met andere HW te gebruiken dan die van digidesign?
Da's juist een van de sterke punten :). Digidesign heeft op deze manier geen last van warez. Cubase SX is duur - een Midex interface is nog duurder, maar da's omdat je die niet zomaar kan kopiëren, en omdat ze hier 100% zeker aan kunnen verdienen ipv er op verlies te maken. Ook voorkom je zo dat je allemaal ASIO-compatible spul moet regelen om er goed gebruik van te maken.

teveel zooi, te weinig tijd

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:12
Protools is inderdaad redelijk makkelijk in gebruik, maar ik vond het wel zwaar wennen in het begin. Er ontbreken wat simpele functies als een preview met tijdlijn zodat je in en out points kunt zetten, of iets simpels als folders in je bin aanmaken. De standaard plugins zijn ook niet al te best, er zit geen fatsoenlijke (grafische) equalizer in, enkel een beperkte 3bands. Zo zijn er nog wel wat dingen. Je kunt er best omheen werken hoor, ik heb verder ook geen idee wat je nodig gaat hebben voor muziek montage, ik gebruik het enkel voor film montage. En voor dat laatste vind ik PT ondanks alles alsnog het lekkerste pakket om mee te werken (daarnaast is het bij film redelijk standaard)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
Kijk ik wil er mn eigen cd'tje mee gaan produceren :P Het enige wat ik nog moet hebben dan, is een goede microfoon om mn zang op te nemen. Verder zit ik wel ff te denken hoe je drums op kunt nemen als je maar twee effectieve inputs hebt, dan kun je niet achteraf nog mixen in de drum niveaus. (gewoon drum computer moet ook heel wat mee te bereiken zijn toch?) Maarja, als je dat wilt, ben je ook wel weer veel extra geld kwijt en dat heb ik niet :) Het zijn allemaal songs die ik dus uit wil gaan werken, (rock/blues/jazz/country) op zich redelijk basic allemaal. Het zal op deze manier nog niet die kwaliteit hebben om in de cd winkel te komen, maar wel zeker goed genoeg om aan mensen te laten horen. (denk ik tenminste)

Verder heb ik nog geen ervaring met enig audio pakket, dus het ging me er vooral om welke het beste is om te leren en het makkelijkst. Als ik het goed heb begrepen wordt in studios vooral Pro Tools gebruikt, dus das niet onbelangrijk :)

Verwijderd

Topicstarter
Heb je nou nog extra plugins nodig als je pro tools le gebruikt, of heb je aan de plugins van het pakket zelf al genoeg? Ik zie namelijk dat al die plugins extreem duur zijn, terwijl je bij andere paketten gratis plugins kunt krijgen.

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-02 14:33

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

kuch, Sonar, kuch :*)

Hey ... maar dan heb je ook wat!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt ga ik eens naar kijken. Jij hebt goede ervaringen met Sonar?, beter dan Pro Tools of Cubase. (pro logic laat ik weg omdat ik geen mac heb)

Als ik toch een los pakket ga nemen, kan ik dus ook voor die tascam gaan. Die heeft ook nog eens midi itt de mbox.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2005 15:34 ]

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

*kuch* nuendo?

nuendo is alleen ietjes duurder dan cubase B)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Topicstarter
Heb je zelf ervaring met neondo en andere paketten? Persoonlijk vond ik deze link erg informatief http://www.tweakheadz.com/reviews.htm

• LB Back
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06-2025
Yoozer schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 12:37:
[...]

Geen van beiden; beide zijn ze bizar uitgebreid en niet al te gemakkelijk ;). Met Cubase zul je inderdaad nog wel even een audio-interface moeten scoren, bij PT komt 'ie er bij.

[...]
het gaat hier om Cubase SL2 icm externe USB box
Het voordeel van System|4 is dat je geen extra mengpaneel nodig hebt om je gitaar te gainen/pre-ampen, dat kun je op het kastje zelf doen. Zelfde geldt voor zang, er zitten zelfs mic-pre-amps in. (ook in de m-box trouwens). Cubase kan in theorie meer audio en midi tracks aan maar met jouw Thinkpad (en elke pc) zit je toch al snel aan de max.

Ik kon zo snel ff niets vinden over latency en asio-versies behalve dat de Protools zero-latency monitoring heeft wat voor zang en gitaar essentieel is. In Cubase kun je ook zero-latency monitoren maar dat hangt dan weer van je hardware af.
Yoozer schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 15:06:
[...]

Ook voorkom je zo dat je allemaal ASIO-compatible spul moet regelen om er goed gebruik van te maken.
Asio lijkt me in jouw geval zelfs een voorwaarde, trouwens op asio4all kun je een asio-driver halen die elke janboerenfluitjeskaart een latency van 4ms bezorgt.

Bij Protools krijg je wel (uitgeklede) versies van Ableton Live, Reason, SampleTank en T-RackS erbij, wat ook wel weer errug vet is. De JOEMEEK plugs zijn trouwens ook zeer goed.

Ikzelf vind Cubase iets intuitiever werken maar in grote lijnen kun je hetzelfde met Protools LE, Cubase zal iets makkelijker uit te breiden zijn (denk aan plugs en instruments) maar bij PT krijg je al een hele zwik.

Als je drum wilt vervangen door drumcomputer moet je ook eens naar Reason kijken, de drumbakken daarin zijn ongeveer het enige goede in het pakket, rewiren naar Cubase (de mixer in Reason is echt bagger) en je bent klaar. Gooi er nog een "drumkit from hell" refill in en je hebt de beste drumkit die er bestaat.

Nuendo heeft alleen maar nut als je geluid bij video wilt editen, heeft dezelfde engine als SX. Valt niet mee om een goede keuze te maken vind ik.

• increddibelly
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-01 20:37
over die leercurve - op http://www.digidesign.com/disk/diskflix/ staan een 20-tal tutorial movies en met die basiskennis op zak, ben je al een flink eind op weg. :)

Verwijderd

Topicstarter
LB Back schreef op maandag 31 januari 2005 @ 16:27:
[...]

het gaat hier om Cubase SL2 icm externe USB box
Het voordeel van System|4 is dat je geen extra mengpaneel nodig hebt om je gitaar te gainen/pre-ampen, dat kun je op het kastje zelf doen. Zelfde geldt voor zang, er zitten zelfs mic-pre-amps in. (ook in de m-box trouwens). Cubase kan in theorie meer audio en midi tracks aan maar met jouw Thinkpad (en elke pc) zit je toch al snel aan de max.

Ik kon zo snel ff niets vinden over latency en asio-versies behalve dat de Protools zero-latency monitoring heeft wat voor zang en gitaar essentieel is. In Cubase kun je ook zero-latency monitoren maar dat hangt dan weer van je hardware af.

[...]

Asio lijkt me in jouw geval zelfs een voorwaarde, trouwens op asio4all kun je een asio-driver halen die elke janboerenfluitjeskaart een latency van 4ms bezorgt.

Bij Protools krijg je wel (uitgeklede) versies van Ableton Live, Reason, SampleTank en T-RackS erbij, wat ook wel weer errug vet is. De JOEMEEK plugs zijn trouwens ook zeer goed.

Ikzelf vind Cubase iets intuitiever werken maar in grote lijnen kun je hetzelfde met Protools LE, Cubase zal iets makkelijker uit te breiden zijn (denk aan plugs en instruments) maar bij PT krijg je al een hele zwik.

Als je drum wilt vervangen door drumcomputer moet je ook eens naar Reason kijken, de drumbakken daarin zijn ongeveer het enige goede in het pakket, rewiren naar Cubase (de mixer in Reason is echt bagger) en je bent klaar. Gooi er nog een "drumkit from hell" refill in en je hebt de beste drumkit die er bestaat.

Nuendo heeft alleen maar nut als je geluid bij video wilt editen, heeft dezelfde engine als SX. Valt niet mee om een goede keuze te maken vind ik.
Wat vind jij van Sonar 4? in vergelijking tot Pro Tools LE bij de Mbox, Cubase SX1 (kan ik van iemand krijgen), of Cubase SL2 (zit bij system4) Jij klinkt iig wel erg enthouasiast over Cubase. Het enige wat die mbox mist is midi, en dat kan wel handig zijn als je keyboard aan wil sluiten :P Kun je wel weer extra kastje voor kopen, maar dan ben je nog meer geld kwijt. De enige rede waarom ik voor Mbox met Pro Tools zou gaan, zou vanwege pro tools zijn, niet echt vanwege het kastje. Het is toch wel weer 200 € meer, en ik weet niet of dat de moeite waard is. Waar zou jij voor gaan Mbox met bijgeleverde Pro Tools LE, of Tascam met Cubase SX1 of Sonar 4?

edit:
ik heb ff demo van Sonar 4 gedownload, maar die ziet er ook wel netjes uit. Reviews zijn ook erg positief. Misschien toch maar Sonar 4 icm Tascam. Sonar 4 is toch weer wat nieuwer dan Cubase SX1

Ik zie net dat er bij die Tascam ook gewoon Cubase zit. Weliswaar een afgeslankte versie, maar toch!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2005 19:23 ]

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-02 13:05
Toen ik een aantal maanden zelf voor dezelfde keuze stond, heb ik gekozen voor een EMU 1820 + Cubase, ik heb ervaring met zowel pt als cubase als logic en al die andere meuk die rondzweeft, maar ik heb voor mijn setup gekozen omdat: plugins zijn veel goedkoper, digidesign houdt er rare praktijken op de updates na (zie onder) en omdat ik zelf cubase lekkerder vind werken, met meer dingen er al in. Vooral cubase sx 3.0 is erg leuk maar daar is de leercurve wel stuk steiler, in jou geval zou ik (voor zowel budget als leercurve) voor een LE versie gaan.

*digidesign laat alle kleine updates gratis, maar zodra er iets van belang in word geupdate, vragen ze er ineens belachelijk bedrag voor.

PS: Ook protools is met gemak als warez te krijgen, duz opmerking hierboven is nie helemaal waar. Wat absoluut wel zo is is dat het nog steeds hardware specifiek is, maar als je goedkope 2e hands hardware vind....

Verwijderd

Topicstarter
Ziet er ook goed uit die emu 1820, alleen kan ik die niet icm mn laptop gebruiken vanwege de pci kaart. Ik denk dat het de Tascam US-122 gaat worden. Die kan ik overal op aansluiten en heeft precies wat ik wil en is niet zo heel erg duur. Als ik het ooit nog grootser wil gaan doen, dan komt dat dan wel. Voorlopig hoef ik nog niet zulke intensieve dingen te doen, waar ik gigantisch veel in en outputs nodig heb. Maar dat Pro Tools erg duur is qua updates en plugins etc was ik wel achter gekomen, ook de rede waarom ik er toch maar niet voor gekozen heb :P En hoor ook niemand zeggen of lees nergens dat pro tools met kop boven alle andere software uitsteekt. Pro Logic schijnt extreem goed te zijn, maarja das voor de mac he....

reviewtje van de 1820 http://www.samplecraze.com/audio-tutorials/emu1820m.htm Ziet er veelbelovend uit iig

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2005 09:13 ]

• LB Back
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06-2025
Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2005 @ 17:17:
[...]

Wat vind jij van Sonar 4? in vergelijking tot Pro Tools LE bij de Mbox, Cubase SX1 (kan ik van iemand krijgen), of Cubase SL2 (zit bij system4)
Cakewalk kun je niet vergelijken met sx of pt, dat is voor de hobbyist, heeft ook (nog steeds volgens mij) geen rewire waarmee je andere pakketten eraan hangt, en slechte interface (hoewel dat persoonlijk is: ik ken mensen die Logic fijn vinden, lol). SX1 zou ik niet aan beginnen, erg brakke app. SX2.2 was de beste in de sx reeks totnutoe, SX3 moet je nog even de tijd geven om de ergste bugs eruit te laten halen. Als je dat toch al kunt krijgen en stel dat je een goeie mengtafel hebt met goeie mic-preamps en/of fantoom dan kun je overwegen alleen een goeie geluidskaart te nemen. Ik heb een paar egosys bakken die helemaal niet meer zo duur zijn. Dat Tascam ding ziet er wel ok uit maar ik ken het niet en ook niemand die er ervaring mee heeft. Over het algemeen kun je stellen dat als je nu 200 to 250 uitgeeft aan een usb-bak, de kwaliteit voldoende zal zijn voor thuis, of kleinschalig etc. Die M-box is wel beter, zoals Yoozer al zei, maar daar betaal je gewoon ook meer voor.

Verwijderd

Topicstarter
Ok dan. Moet het allemaal nog een beetje uitvogelen. Ik gebruik nu Sonar 4 icm Tascam US-122 en ik verbaas me steeds maar weer over de kwaliteit. Voor het opnemen van gitaar en zang is het perfect. Er zat Cubase LE bij die Tascam, maar die valt in het niet bij Sonar 4 :P Voorlopig houd ik het even bij Sonar 4, voorlopig kan ik daar even mee vooruit. De reviews zijn overigens wel een stuk positiever over Sonar 4 dan jij doet blijken. Kwestie van smaak waarschijnlijk :) Ik heb ook een Rode NT1000 gekocht, alleen moet ik nog een snoer hebben :P Vergeten te kopen gisteren. Gelukkig heb ik nog geen last van vertraging met monitoren, dus das ook heel fijn. Met veel virtuele instrumenten ga je daar wel last van krijgen, maar die zal ik toch niet veel gaan gebruiken :P

misschien wel interessant om te lezen http://www.cakewalk.com/f...asp?m=233484&mpage=1&key=

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2005 11:36 ]

Pagina: 1