oud moederbord (usb1) aansluiten op speedtouch330

Pagina: 1
Acties:

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
hoi mensen

ik heb een vraagje, nl het volgende:
mijn pa heeft een oude pc staan, en aangezien ik op kamers zit, heeft hij geen internet meer.
nu ligt mijn adsl modem hier nog (speedtouch330) en wil hij hiermee dus op internet.

het probleem is nu het volgende:
zijn moederbord heeft usb1.0 aansluiting, maar de kabeltjes ontbreken.
zodoende heb ik een usb 2.0 kabeltje voor hem uit mijn troepdoos gevist, en die wilden we aansluiten
helaas gaat dat al niet zo 1-2-3, en kwam ik op got dit topic tegen
[rml][ MOBO] USB 2.0 stekker op USB 1.0 Mobo?[/rml]
waarmee we opzich wel uit de voeten kunnen.

nu vroeg ik mij alleen het volgende af:
kan een speedtouch330 wel draaien op een oude usb 1.0 aansluiting?

op de website van speedtouch staat alleen maar 'powered by usb powersuply (no need for adapter)' ofzo, maar niet of het usb2.0 nodig heeft of dat ie het ook doet met usb 1.0

kan iemand me uit de brand helpen voordat we straks voor niks kabeltjes hebben zitten solderen?

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Verwijderd

Voor zover ik weet is die modem zowiezo al USB 1.1, 1.0 heeft eigenlijk nooit bestaan. Je snapt me IIG. Maar het maakt in principe geen fl*kker uit, USB 2.0 apparaten werken op USB1.1 aansluitingen, en andersom.

Als hij niet werkt (de PC reageert er helemaal niet op als je hem aansluit), dan zal ik denken aan een ander probleem.

Mag ik vragen welke kabeltjes ontbreken? Heeft het moederbord alleen pinheaders, en ontbreekt er een bracket? (dan zie je de USB controller al in windows staan), of bedoel je wat anders?

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2005 20:07 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-08 08:06

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik heb hem hier op USB 1.1 zitten. Mijn K7S5A heeft gewoonweg geen USB 2.0 maar wel USB 1.1. Die modems werken daar prima op hoor. En op een oude pentium 1 werkt het modem ook. Maar ehm die stekkertjes zijn toch hetzelfde dus ik snap je probleem even niet?
Gewoon aansluiten en kijken wat ie doet. USB 2.0, 1.1, 1.0 zijn gewoon backwards compatible.

CABAL: Volgens mij heeft mijn oude P1 mobo wel gewoon USB 1.0 maar dat kan ik mis hebben. Was 1 van de eerste mobo's die usb ondersteunde. Zat er niet standaard op maar de pins zaten wel op moederbord. Met jumper usb enablen en de stekkers op de pinnen duwen. Beetje zelfde princiepe zoals je nu frontusb aansluit (excl jumper of course). Stekkertje op mobo en hij doet het.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• BasieP
ah das goed nieuws :)

ik zal die stekkertjes nog even uitleggen

het gaat om een aansluiting voor 2 usb poorten, en de stekker ziet er zo uit:
code:
1
2
. . . . . 
  . . . .

dus 2 rijen van 5, waar ergens 1 'dicht' is
alleen het probleem is dat de stekker die dus op die pinnentjes moet er zo uit ziet:
code:
1
2
  . . . . 
. . . . .

en dat past dus niet op elkaar :(

[ Voor 3% gewijzigd door BasieP op 28-01-2005 20:30 ]

Verwijderd

USB1.0 = rond de 1MBi/s, USB 1.1, wat meestal voorkomt, eigenlijk gelijk bij introductie was het er al = rond de 11MBi/s, en USB 2.0 is rated op 480MBi/s. Overigens is USB altijd backwards en forward compatible. Mocht je een zeldzame USB1.0 only poort hebben, zal daar een externe HDD met USB2.0 op werken, alleen de vraag is of jij een minuut wilt wachten voor elke 6MB.

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ja dat had ik ook. Pinout even opzoeken en dan moet het ombouwen een koud kunstje zijn. Bij mij stond ie in de manual van het bord. Maar anders moet je misschien ff het internet op. Of de cijfers moeten op het bord staan dan zal er ook wel uit te komen zijn.

@CABAL: jij bent snel met huiswerk doen :P. De snelheden weet ik niet maar dat zal wel kloppen.

[ Voor 69% gewijzigd door Ultraman op 28-01-2005 20:34 ]

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
oude pc? Hoe oud?
Denk eraan dat je voor het gebruik van usb minstens windows 98 se nodig hebt.
Verder zijn op pentiummetjes ed vaak de usb poorten standaard uitgeschakeld in de bios. Ook heb je meestal nog drivers nodig van de moederbordfabrikant :)

als je usb-poortje werkt, zou een usb 2.0 apparaat/ kabel iig moeten werken :)

edit:
BasieP schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 20:30:
ah das goed nieuws :)

ik zal die stekkertjes nog even uitleggen

het gaat om een aansluiting voor 2 usb poorten, en de stekker ziet er zo uit:
...
en dat past dus niet op elkaar :(
ah nu begrijp ik probleem beter :) Das idd een kweste van een manier te vinden om het toch aan te sluiten: losknippen en nieuwe header erop ofzo :)

[ Voor 62% gewijzigd door the_stickie op 28-01-2005 20:40 ]

Verwijderd

Zoek in de handleiding op wat de pinout is! Dit is een aansluiting voor 2 poorten. Bovenste 5 en onderste 4 (of andersom) zijn beide een poort. Tussen de 4 main stekkertjes is verdeeld een +5V lijn, het maakt niet echt uit waar je die op aansluit, daar gaat altijd 5V door, en een GND lijn, ook die maakt niet uit, die kun je best uitwisselen tussen de 2 poorten, die mag je fout hebben. Wat wél van belang is dat je weet waar de DATA1+, DATA1-, en DATA2+ en DATA2- zitten. De benaming kan anders zijn, maar het lijkt me duidelijk: een plus-kanaal en een min-kanaal, voor elke poort een. Elke poort moet zijn eigen plus en min hebben.

De "extra" pin mag je aansluiten, maar die is niet nodig. Zijn nut is een shield, die connect in de meeste gevallen met de metalen buitenkant, en dempt zodoende een beetje storing.

De volgorde is meestal (draai je moederbord tot hij goed staat):
code:
1
2
3
4
. . . .
. . . . .
+5V1 DATA1+ DATA1- GND1
+5V2 DATA2+ DATA2- GND2  NC/SHIELD

Zoek anders de handleiding op van je plank.

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

USB werkt vanaf Windows 95 B of C, maar voor de zekerheid, als win95 draait gaat 98 ook wel goed, dus gewoon win98 pakken dat is het makkelijkst want die is het best compatible. Windown95 als je die legaal hebt staat er op de cd bij mij althans bij "Met USB-Ondersteuning" en volgens mij is dat de C versie.

[Update] Even opgezocht.
"Windows 95 OSR 2.1 and OSR 2.5 provide basic USB support that was developed as the technology was first emerging. Based on today's more mature USB technology, there are a number of limitations with USB support in Windows 95 OSR 2.1 and Windows 95 OSR 2.5.

These limitations were addressed in Microsoft Windows 98 and carried forward to Microsoft Windows 98 Second Edition. Addressing these limitations required several architectural changes that are not portable back to Windows 95 OSR 2.1 or Windows 95 OSR 2.5.

Microsoft recommends that customers who require a more robust USB environment upgrade to Windows 98 or Windows 98 Second Edition."
Windows 95 B en C hebben beide USB support maar dit is niet optimaal en is voornamelijk gemaakt voor keyboards en muizen. Dus om USB serieus te gebruiken is Win98 wel een vereiste.

[ Voor 62% gewijzigd door Ultraman op 28-01-2005 20:42 ]

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
cybersteef schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 20:39:
USB werkt vanaf Windows 95 B of C, maar voor de zekerheid, als win95 draait gaat 98 ook wel goed, dus gewoon win98 pakken dat is het makkelijkst want die is het best compatible. Windown95 als je die legaal hebt staat er op de cd bij mij althans bij "Met USB-Ondersteuning" en volgens mij is dat de C versie.
hehe ja dat verhaaltje heb ik al vaak gehoord: maar onder windows 95 mag jij eens proberen het aan de praat te krijgen ;)

• BasieP
mja cybersteef dat het idee ook, alleen het probleem is dat ik op internet alleen een 'bijna hetzelfde' moederbord kan vinden

het gaat om i430VX, maar in tegenstelling tot alle versies die ik tot nu toe op internet heb gevonden gaat het dus om eentje met 4x pci, en 3x isa, ook zit op die 'normale' i430VX geen usb, terwijl dat wel op die van me pa zit.. :/

http://drivers.officenetw...es/triton%20I430VX/mb.jpg
of
http://docs.van-diepen.com/th99/m/S-T/33577.htm
das dus die ene die ik constant blijf vinden, maar niet die ene die ik hier heb liggen.

ik heb slechts site gevonden van die ik echt bedoel, en dat is deze:
http://docs.van-diepen.com/th99/m/S-T/33810.htm

[ Voor 3% gewijzigd door BasieP op 28-01-2005 20:43 ]

Verwijderd

Cybersteef heeft gelijk (leuk detail: die usb patch voegde ook AGP ondersteuning toe). De USB support DIE 95 bood, was helaas dusdanig brak dat je d'r zowiezo geen ADSL modem op aan de praat kreeg. Het was, in vergelijking met Win98, nogal rudimentair.

Damn, ze waren te snel.

Oeh, een AT-plank. Dit is érg lastig. Je zou de volgorde die ik aangaf kunnen proberen, dat is tegenwoordig standaard, AOpen kasten hebben de stekkers (naast losse kabeltjes) zo zitten, en dat werkt in eigenlijk 99% van de hedendaagse moederborden. Helaas is dat AT-moederbord verre van hedendaags. Lees: antiek. Je zou het kunnen proberen, weet alleen wel dat dat riskante business is. Verkeerd aansluiten en een USB apparaat aansluiten kan fataal voor moederbord én modem aflopen.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2005 20:46 ]

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

The_Stickie schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 20:41:
[...]
hehe ja dat verhaaltje heb ik al vaak gehoord: maar onder windows 95 mag jij eens proberen het aan de praat te krijgen ;)
Zoals ik zei ik heb het zelf gehad en een usb joystick werkte bij bij. MS heeft destijds ook een patch uitgebracht voor Windows 95 om het usb gedeelte een beetje fatsoenlijk te maken. En lees natuurlijk m'n post update ;)

@CABAL: Klopt , ook AGP kwam toen door :P Wel grappig om die hele ontwikkeling weer ff boven water te vissen.

@BassieP: Heeft jou pa toevallig een Philips E532 PC? :P Want die staat hier en dat is ook zo'n bordje met Intel 430VX en een usb aansluiting. Maar er zijn waarschijnlijk veel meer van dat soort bordjes. Maar een joystick werkt dat zeg ik je, en ik denk dat een usb modem ook wel gaat werken mits je die aansluiting goed krijgt en dat ding voldoende stroom pompt, maar dat zal wel snor zitten aangezien dat allemaal opgenomen is in de standaard van USB.

Geweldig om dit, http://docs.van-diepen.com/th99/m/S-T/33810.htm, terug te zien. Dat is precies het bordje dat hier ook ligt.

[ Voor 48% gewijzigd door Ultraman op 28-01-2005 20:49 ]

• BasieP
tnx guys ik ga eens aan de voltmeter knutselen :P wie weet werkt het zelfs zonder me mooie kabel te mollen (knip ik gewoon dat ene nc pennetje van het mobo af >:) )

• BasieP
oke het werkt mensen :)

ff gekut met instellingen van win98SE en netwerken enzo maar het werkt nu alsvolgt:

code:
1
2
3
. . . .
o o o o o
O O O O O

de rondjes is de stekker, en de puntjes zijn de connector.
bij de kleine rondjes zit de stekker dus over de connector heen, en bij de grote rondjes zweeft deze dus in de lucht, ik heb dus van de 2 usb poorten er 1 gebruikt, zonder de pinnentjes te hoeven buigen :) <-- waarom werkt die smile niet? :S ja nu wel zeker :(

[ Voor 9% gewijzigd door BasieP op 28-01-2005 23:08 ]

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Jij slim. En aangezien je er maar 1 nodig hebt een prima oplossing en nog eens genadig voor je mobo geweest ook! En doet hij het met het modem? beter lezen... :P

[ Voor 13% gewijzigd door Ultraman op 28-01-2005 22:57 ]

Verwijderd

Dat USB werkt hoeft niet te zeggen dat deST330 werkt. Die is nogal picky. Het USB genoodschap zegt ook dat voor USB 1.1 eigenlijk minstens een PII 300Mhz nodig is. Meestal werkt het ook wel met veel langzamere. Uit ervaring weet ik dat een ST330 minstens een P1 166Mhz nodig heeft. En hij trekt de volle 500mA wat ook niet elk bord leuk vindt.En daarbij heeft KPN alleen drivers voor W98 en hoger (de Alcatel drivers werken niet vanwege de verkeerde VPI/VCI).
Pagina: 1