Probleem scsi

Pagina: 1
Acties:

• lvnielen
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-02 06:44
Ik heb een Compaq 5858 met 192 mb geheugen AMD 545 Mhz Proccesor,
Ik heb ook een SCSI Raid controler van Adaptec, met een Intel i960 chipset,
die stop ik in die Compaq en de raid controler wordt gewoon gezien alleen er hangen ook 4 schijven aan van perstuk 34 gb, en die worden niet gezien. Maar het door booten van een IDE schijf van 17 GB gaat dan ineens niet meer. Daarna heb ik nog een normale SCSI adapter ook van adaptec geprobeerd en die zag ook niet. Het ligd niet aan de controler want die werken namelijk gewoon goed. De schijven die spinnen ook gewoon op zodra ze onder stroom komen te staan.Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/vannielen/scsi.JPG
dat zijn de onderdelen.

Voor dat ik dit topic opende heb ik eerste de zoek functie uitvoerig gebruikt om te kijke of er al een soort zelfde melding was geplaats.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen?!

Met vriendleijk groet,

Leon van Nielen _/-\o_

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-03 11:08

charlie

?*?

Normaal is er bij deze kaartjes een bios of een software setup programma, waarmee je de schijven moet enablen. Probeer deze eerst eens te downloaden.
Staan verder je SCSI id's goed en is je terminatie in orde?

• lvnielen
De scsi id's zijn niet in te stellen op deze schijven.

Een programmatje downloaden lijk mij wienig zin te hebben want er wordt namelijk geen enkel OS gestart. ja eventueel een dos module ik zal een gaan zoeken op www.adaptec.com

Leon

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Probeer eens met 1 schijf aan je kabel !
Ene gebruik je een SCSI kabel met actieve terminator of niet ?
lvnielen schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 19:37:
De scsi id's zijn niet in te stellen op deze schijven.
Wat voor schijven zijn het precies, want er zijn maar weinig scsi schijven die je geen ID kan geven. Als ze via een SCA verloopje aangesloten zijn, zitten daar meestal jumpers op.

[ Voor 64% gewijzigd door ZeRoC00L op 27-01-2005 19:58 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• lvnielen
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/vannielen/scsi2.jpg

Dat is de aansluiting.

De laatste aansluiting van de kabel is dat ook de echte laatste loopt geen kabel meer verder, er zit dus geen terminator op.

Als de raid controler en inzit en er hangen geen schijven aan dan krijg je ook de "bios" van de controler niet te zien, met schijven er aan wel, dan staat hij een tijdje op: MegaRAID ultra gt pci raid adaptec bios 1,59 jun 24, 1999. Aan de versie van de bios zal het niet liggen want hij heeft 2 weken geleden nog gedraait en werkte hij nog!

Weet iemand heo je soms in de bios komt van dit ding? ctrl + .....??

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dat grote ding lijkt me een SCA schijven cabinet. Daar moeten ergens jumpers op zitten waar je de ID's mee zet.

Lees iig even de jumpers op de schijf door, en zorg dat de bus ook "geterminate" is met een actieve terminator.

Je hoeft trouwens niet steeds je naam er onder te zetten dat is "not done" hier ;)

Kijk of je eerst het cabinet met schijven op de kleine controller aan de praat krijgt, als dat allemaal goed werkt dan kun je het aan de grote raid controller hangen.

Als je slim bent koop je er trouwens een kabel bij, want dan kun je 2 kanalen gebruiken wat wel goed is voor de snelheid.

[ Voor 35% gewijzigd door maratropa op 27-01-2005 20:16 ]

specs

• lvnielen
Het is idd een schijven cabinet voor 6 schijven, in dit geval zijn het er 4 schijven.
Het zijn 2 cabinetten heb er nu 1 aan met 3 schijven erin maar levert nik op. achterop het schijven cabinet is ook niks in te stellen kw id's.

Wat ik zelf denk is dat ik het misschien in kan stellen in de bios van die raid controler,
maar dat moet mij vene verteld worden hoe ik daar in kom krijg namelijk niks te zien over hoe ik er nou inkom???

ohja..over die extra kabel....laat het eerste maar eens werken voordat ik er meer geld aan uitgeef.. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door lvnielen op 27-01-2005 20:22 ]

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:07

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Bij normale Adaptec kaarten kom je in de Bios door CTRL-A te drukken.

Wat zijn trouwens die kleine rood/zwart/grijze draadjes die vanaf de schijven naar de voorkant(?) van het SCA kabinet gaan? Zitten die ergens aan vast?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• vanheemst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:47
Die controller lijkt wel erg veel op een Digital/Compaq KZPAC controller. Ook wel bekend als RA2000 controller.
Met RCU kan je de kaart configureren!

Als de controller altijd 34Gb disken heeft gehad en je plaatst nu 18Gb disken, dan komen de disken binnen de bios op FAILED te staan. Je zal dan via de bios de disk weer op normalized moeten zetten wil je het ooit weer werkend krijgen!

Als het om een KZPAC controller gaat, kan ik je eventueel wel de software leveren. Je kan het programma ook download vanaf www.compaq.com/www.hp.com.

• lvnielen
die draadjes zijn voor 2 fannetjes aan de zijkant van het cabinet :)

inderdaad een normale adaptect controler kom je met crtl + A in de bios...maar hoet dat dan weer bij deze is??

• lvnielen
aan de controler zitten dezelfde disken als 2 weken geleden.
deze kaart komt uit een unisys server op me werk, deze ging echter weg en ik heb er wat spullen uitgehaald voor thuis.

Ik kan dus niet of er een failed is want kom de bios niet in, hij blijft wel lang knipperen met de tekst firmware initializing daarna geeft hji een melding kan niet zien welke want dat gaat te snel.

dus heo kom ik in de bios??

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-03 15:26

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Je zegt zelf dat je 2 cabinets voor elk 3 schijven hebt. Grote kans dan dat elk cabinet de schijven instelt als ID 0,1,2 en dan heb je dus in twee cabinets elk een schijf met hetzelfde ID. Dat levert problemen op.

Check dus eerst goed of je op de cabinets niet toch iets in kunt stellen wat SCSI ID heet. Probeer anders eens met 1 schijf in 1 cabinet, en de rest helemaal leeg.

Check ook website(s) van je controller hoe je in de setup komt. Sommige oudere controllers moet je een progje voor downloaden (bijv. oude Compaq SMART was setup v/d controller geïntegreerd in EISA Setup, dat van de HD / CD opstartte). Nieuwe controllers hebben een eigen BIOS Ssetup module.

Als je 1 schijf aan de praat hebt kun je met 1 schijf in elk cabinet proberen.

Zorg er in elk geval voor dat je SCSI Channels terminated zijn, danwel op het laatste cabinet, danwel door op de laatste aansluiting van de SCSI kabel een terminator te prikken.

Nothing is a problem once you've debugged the code

• lvnielen
Ik heb geprobeer met 1 scsi cabinet en dat gevuld met 3 schijven.

heb hem ook al een sop de normale scsi controler aan gesloten maar dat gan ook geen resultaat.

Er staat op de kaart dat hij komt uit de series 434 rev c megaraid
met een chip van Intel i960 erop

ik zoek me helemaal wezenloos op het internet met elk nummertje dat op de kaart staan!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-03 15:26

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Megaraid is van LSI Logic.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Verwijderd

Kijk via het bios (ctrl-a etc) en haal eventuele oude raids sets weg. Reboot en maak ook weer via het bios een nieuwe raid set. Worden de schijven niet herkend; dan kan dit liggen aan een verouderd bios van de raid-kaart of wat ook vaak voorkomt oude firmware van de schijven.

Of probeer ook eens de kaart te verplaatsen in een ander pci-slot. De schijven worden opgespind zei je dus ze hebben power; het zit dus in het scsi-kanaal.

Check ook de bekabeling en idd check of termination van de SCSI-bus ok is. Je kan ook de schijven via de scsi-kabel op je onboard scsi-controller aansluiten; dan worden ze bij het opstarten als het goed herkend als id0,1,2, etc..

gebruik een logische volgorde met foutzoeken dan kun je al deze zaken uitsluiten

:)
Viper

• lvnielen
Ja ik heb het op school getest met een nieuw moederboord en daar werkte hij wel....via crtl + m kon ik in de bios komen van het ding.

ik heb dus maar besloten om een neiuw moederboord met sempron en geheugen aan te schaffen.

bedankt allemaal!!!
Pagina: 1