Toon posts:

[Geheugen] voor Asus P4P800 SE

Pagina: 1
Acties:
  • 225 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier momenteel 2x een latje van infineon 256MB DDR400 inzitten in dual channel.
Nu zou ik 2latjes van 256 bijwillen en deze ook in dual channel plaatsen.
In eerste instantie wou ik dus 2 latjes identiek kopen als die er nu insteken. Alleen is het probleem dat de lokale pcboer deze niet heeft liggen, en ik geen zin heb om voor 2 latjes ram naar duitsland te rijden.
Dus gekeken wat de lokale pcboer heeft:
De 2 waar mijn keuze op viel zijn: TwinMOS 256MB DDR400 of GEIL 256MB DDR400.
Ze staan allebei in de QVL van asus. Daar staan wel modelnummers bij die ik natuurlijk niet in de webshop van de pcboer terugvind, maar dit zal niet zo veel uitmaken?
Dat GEIL geheugen is in dual channel pakketje te krijgen, dus dit zal dan getest zijn in een dual channel opstelling...
Omdat ik nog wat vragen heb, stel ik ze hier maar:
- In de handleiding van mijn mobo staat:
3. In Dual­channel configurations, install only identical (the same type
and size) DDR DIMM pairs for each channel.
4. Always install DIMMs with the same CAS latency, otherwise, the
system may run in a lower frequency. For optimum compatibility, it
is recommended that you obtain memory modules from the same
vendor. See list of Qualified Vendors List on page 2­13.
Ik neem aan dat dit per channel bedoelt is? Als ik cas2.5 geheugen naast mijn cas3 infineon steek, zal dit toch geen negatieve gevolgen hebben, behalve dat het bijgestoken geheugen misschien op cas3 gaat werken? Heeft iemand daar ervaring mee?

Ik vond in de search dat er verschillende mensen waren die goede ervaringen had met het GEIL geheugen, zowel het dual channel pakketje als gewoon. (find1, find2). En dit staat in de QVL dus ik denk dat dit wel een goede keuze is. Ik ben meer voor GEIL geheugen omdat ik er minder problemen van vind in de search... Van twinmos vind ik nogal veel problemen ivm de p4p800, maar dit kan natuurlijk zijn omdat het meer gebruikt wordt (bekender is) dan geil?

Maar wat ik mij eigenlijk afvroeg en niet vond in de search was of iemand ervaringen heeft met het gebruik van 2 keer dual channel met 2 keer 2 verschillende merken van geheugen?

Specs van systeem als die van belang zijn:
Asus P4p 800 SE
P4 2.8Ghz 800 FSB
2x Infineon 256MB PC3200 CL3

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2005 22:10 ]

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:53

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Eerste vraag is al voor je beantwoord:
In Dual­channel configurations, install only identical (the same type
and size) DDR DIMM pairs for each channel.
Zelf heb ik en P4P800. Loop op dit moment met 2 bankjes MDT (wel iets verschillend) ene heeft 2.5 CAS timings, ander 3.0 In principe kiest de PC bij mij voor de hoogste (dus 3.0 :(). Valt in de BIOS wel op te lossen door de timings iets te verlagen (3.0 word nu dus overgeklokt :P)

Over Twinmos gesproken: Hoewel ik MDT geheugen heb geeft CPU-Z aan dat het Twinmos is (gek genoeg). Werkt bij mij dus prima...

[ Voor 16% gewijzigd door SleutelMan op 26-01-2005 22:13 ]

You've just spent two seconds reading this signature and learned nothing new.

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Hmmmm... volgens mij maak je ergens een denk foutje... Het maakt namelijk niet uit of je nu twee reepjes van 256 MB erbij koopt of een reepje van 512 MB.(Check ook: RAM FAQ). Je GeheugenController heeft namelijk maar twee kanalen. Op dit moment komt op elke kanaal een reepje van 256 MB binnen. Als je deze samen op een kanaal zet, worden deze dus niet nog eens onderling dual-channel benaderd.
In de andere DIMM kan je dus net zo goed een reepje van 512 MB proppen, want dan benadert je GeheugenController dus twee kanalen met 512 MB (dat een weer is opgesplitst in 2x256 MB zal wel iets uitmaken, maar niet erg veel...).

Het is dus helemaal zonde om een speciaal Dual-Channel Setje aan te schaffen en die vervolgens in een kanaal te prikken, want die worden dus helemaal niet dual-channel benaderd.

Als je echt top-performance wil zul je dus je huidige twee reepjes moeten verkopen en een 1GB Dual-Channel setje (2x512MB) moeten aanschaffen...

Een heel duidelijk verhaal is het niet geworden zie ik nu, maar hoop dat je het begrijpt!!!

[ Voor 5% gewijzigd door AJ1815 op 26-01-2005 22:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
AJ1815 schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 22:13:
Hmmmm... volgens mij maak je ergens een denk foutje... Het maakt namelijk niet uit of je nu twee reepjes van 256 MB erbij koopt of een reepje van 512 MB.(Check ook: RAM FAQ). Je GeheugenController heeft namelijk maar twee kanalen. Op dit moment komt op elke kanaal een reepje van 256 MB binnen. Als je deze samen op een kanaal zet, worden deze dus niet nog eens onderling dual-channel benaderd.
In de andere DIMM kan je dus net zo goed een reepje van 512 MB proppen, want dan benadert je GeheugenController dus twee kanalen met 512 MB (dat een weer is opgesplitst in 2x256 MB zal wel iets uitmaken, maar niet erg veel...).
Ik weet het niet, maar er staat ergens expliciet in mobo handleiding dat als je 3 latjes erin steekt, dat deze alledrie als single channel benaderd worden. Maar als je 4 latjes erinsteekt, dat deze 2 bij 2 als dual channel benaderd worden.
Het is dus helemaal zonde om een speciaal Dual-Channel Setje aan te schaffen en die vervolgens in een kanaal te prikken, want die worden dus helemaal niet dual-channel benaderd.
Dat dual channel setje is 1eur goedkoper dan 2 aparte latjes. En 2eur duurder dan 1 latje van 512MB. Dus voor het prijsverschil moet ik het al niet doen...
Als je echt top-performance wil zul je dus je huidige twee reepjes moeten verkopen en een 1GB Dual-Channel setje (2x512MB) moeten aanschaffen...
Verkopen van huidige reepjes zal er niet inzetten vrees ik. Dan denk ik het mij meer gaat kosten waar maar een minime snelheidswinst aan te pas komt.
Voor mij moet het niet vliegen, ik heb gewoon geen zin om een half uur (bij wijze van spreken) te wachten totdat oracle terug ingeswapt en jbuilder uitgeswapt is als ik een programma run om te testen. Het moet alleen stabiel werken... Als het wat sneller gaat, is dat meegenomen, maar geen vereiste.
Een heel duidelijk verhaal is het niet geworden zie ik nu, maar hoop dat je het begrijpt!!!
Verhaal is heel duidelijk vind ik :)

• B.A. Baracus
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

B.A. Baracus

Fool!

Ik heb ook een p4p800 se , en mijn ervaringen zijn:
- als 2 bankjes maar dezelfde grootte hebben, kunnen ze dual channel draaien
- als ze verschillende snelheden hebben, wordt er teruggeschakeld naar de langzaamste va de 2
Het verhaal van AJ1815 is niet helemaal correct; er zit wel degelijk groot verschil qua performance of je 1 of 2 reepjes op je channel zet.
Ik heb als test 1 bankje 512mb ddr-400 gebenchmarked tegenover 2 bankjes 256mb ddr-333. De dual opstelling presteerde beduidend beter, tot zo'n 30-40% zelfs.

Verwijderd

Topicstarter
B.A. Baracus schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 08:13:
Ik heb ook een p4p800 se , en mijn ervaringen zijn:
- als 2 bankjes maar dezelfde grootte hebben, kunnen ze dual channel draaien
- als ze verschillende snelheden hebben, wordt er teruggeschakeld naar de langzaamste va de 2
Heb je ook ervaring met 4 latjes?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2005 09:47 ]

Verwijderd

Op zich zijn de verliezen met 2 vs 4 vaak te verwaarlozen
je kan echter beter geen 3 modules gebruiken omdat de dualchannel optie dan uitgeschakeld word!

zoals eerder verteld word de langaamste module bepaald de geheugen timings....

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 12:57:
Op zich zijn de verliezen met 2 vs 4 vaak te verwaarlozen
je kan echter beter geen 3 modules gebruiken omdat de dualchannel optie dan uitgeschakeld word!

zoals eerder verteld word de langaamste module bepaald de geheugen timings....
Dan denk ik dat het dat GEIL dual channel kitje gaat worden. Mijn geheugen dat er nu inzit draait blijkbaar ook prima op cl2.5, dus dan draaien ze allebei even snel...
Nu alleen hopen dat m'n mobo wilt werken met ze allevier...

Verwijderd

Ik durf het je niet te zeggen want die 2.5 is maar een klein deel van de complete prestatie want de totale timings zien er zo uit (mijn settings als voorbeeld)
2-2-2-5 T0 PAT enabled 8Bit Burst

de ene module die jij hebt kan bijf 2.5-4-4-8 T16 zijn en die Geil 2.5-3-3-6 T8
Om maar een voorbeeld te nemen maar opzich maakt het niet uit welke je neemt want de langzaamste timings worden aangehouden

wil je weten hoe de timings van je geheugen in elkaar zitten kan je even in de BIOS je SPD op disabled zetten dan kan je ziet hoe je timings er uit zien van je geheugen die in je SPD verwerkt zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 13:55:
de ene module die jij hebt kan bijf 2.5-4-4-8 T16 zijn en die Geil 2.5-3-3-6 T8
Om maar een voorbeeld te nemen maar opzich maakt het niet uit welke je neemt want de langzaamste timings worden aangehouden
Als ik het op spd zet, dan draait het geheugen op 3-4-4-8, ik heb het nu op 2.5-3-3-6 gezet, en dit draait ook stabiel.
Dit werkt snel genoeg voor mijn behoeften (3-4-4-8 ook eigenlijk), dus als het nieuwe geheugen iets trager werkt dan de specs is dat niet erg. Als het maar evensnel gaat als het huidige geheugen...

Verwijderd

Dan zou ik zeggen KOOP gewoon wat jij het liefst hebt want als je niet veel eisend bent maakt het eigenlijk niet uit of je TwinMOS, Corsair of GEIL koopt zijn allemaal goedgewaardeerde merken GEIL staat wel wat hoger aangeschreven dan TwinMOS dus mischien dat het dan geen slechte keuze is veel suc6 met de aanschaf :)
Pagina: 1