[XP] Bootloader i.c.m. BeOS*

Pagina: 1
Acties:

• Daenney
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09-2016
Hey mensen,

Na veel puff puff en luide verwensingen aan het adres van Microsoft is het me vandaag eindelijk gelukt SP2 te slipstreamen, bootable cd te maken EN het te herinstalleren.

Nu is er iets aan de hand waar ik niet op gerekend had en zeker niet op prijs stel...
Windows is zo asociaal geweest om over m'n BeOS bootloader heen te schrijven dus ik kan niet meer in BeOS booten :-( !!

Help...
Hoe moet ik dit in godsnaam oplossen zonder ook BeOS overnieuw te moeten herinstalleren? Want zelf zomaar wat gaan editen aan de MBR vind ik toch te riskant...

Verwijderd

Daenney_s schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 21:19:
Hey mensen,

Na veel puff puff en luide verwensingen aan het adres van Microsoft is het me vandaag eindelijk gelukt SP2 te slipstreamen, bootable cd te maken EN het te herinstalleren.

Nu is er iets aan de hand waar ik niet op gerekend had en zeker niet op prijs stel...
Windows is zo asociaal geweest om over m'n BeOS bootloader heen te schrijven dus ik kan niet meer in BeOS booten :-( !!

Help...
Hoe moet ik dit in godsnaam oplossen zonder ook BeOS overnieuw te moeten herinstalleren? Want zelf zomaar wat gaan editen aan de MBR vind ik toch te riskant...
Kun je niet iets fixen in de boot.ini van je windows install?

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

[slightly offtopic]

Zijn er dan BeOS versies die op de hedendaagse PC's draaien ?? Bestaan ze überhaupt nog ??

[/slightly offtopic]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• DriesA
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-04 17:11
Heb je geen rescue-disk van BeOS? Ik ken het OS niet, maar kun je niet booten vanaf de install-cd om via de setup het één en het ander in orde te brengen?

Geef eens wat meer info over hoe je de twee OS-en heb geïnstalleerd?
Staan ze beiden op aparte primaire partities (geen logische)?
Met een partitiemanager (vb. Powerquest Partition Manager 8.0) kun je dan de partitie van BeOS op 'actief' zetten, zo boot je BeOS ipv Windows. En ik gok dat je vanuit BeOS de ingebouwde bootmanager kunt activeren?

Op internet zijn ook verschillende bootmanagers te vinden. Ik weet wel niet in hoeverre die werken met BeOS. Begin eens met te kijken op http://www.osloader.com/

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Dit is een bekend probleem; Windows overschrijft inderdaad je MBR erg lomp tijdens de installatie. Ik ken de installatie van BeOS niet precies; maar is er geen recovery waarmee de bootloader opnieuw te installeren is?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Daenney
Hmz, ik heb een recovery disc van BeOS ja... maar die was om de bootloader te verwijderen als hij problemen veroorzaakte...
Windows is inderdaad behoorlijk asociaal in zijn gedrag t.o.v andere OS'en...
Ik ga die rescue disc toch even checken, misschien zit er iets tussen, en anders gewoon een custom bootloader.

Ik draai Windows op HD1 en BeOS Dev 1.1 op HD2 partitie 1.... (HD2 partitie 2 is extra storage voor windows).
't Is eigenlijk gewoon een dualboot.
Om mijn active als BeOS te zetten doe ik liever niet omdat ik nog vrij nieuw ben in BeOS en niet zomaar vanalles durf te doen, nu ik Windows eindelijk weer aan de praat heb.

En ja, BeOS bestaat nogsteeds. Officieel gaat het nu verder onder yeLLowTAB Zeta maar er zijn verschillende opensource versies van BeOS, waaronder BeOS Dev waarschijnlijk de compleetste is.

edit: het probleem met boot.ini is dat ik daar geen entries kan toevoegen en het er sowiesow nogal Microsoft ingewikkeldachtig uitziet...

edit 2: die BeOS rescue disc dient alleen om de Microsoft MBR terug te zetten, niet om BeOS bootloader te herinstalleren :(

[ Voor 16% gewijzigd door Daenney op 25-01-2005 23:53 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
titelfix

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Linux live cd icm een aantal posts op een Beos forum om er achter te komen wat je precies in je MBR moet zetten en hoe je er aan moet komen?

Een andere optie is mischien uitzoeken of er bootmanagers zijn die zowel XP als Beos ondersteunen en daar dan 1 van te installeren.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:44
Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 01:26:
Een andere optie is mischien uitzoeken of er bootmanagers zijn die zowel XP als Beos ondersteunen en daar dan 1 van te installeren.
Dit lijkt mij ook de beste optie, bijvoorbeeld een probeerversie van BootMagic tijdelijk installeren.

Verwijderd

Hier heb ik indertijd voor BeOS multiboot de Xosl bootmanager gebruikt. Kwestie van de correcte bootschijf/partitie met BeOS aanwijzen in je Xosl bootmenu.

http://www.ranish.com/part/xosl.htm

Zie ook de volgende tekst in de handleiding van bovenstaande bootmanager:
6.5.1 Booting BeOS
It seems that XOSL cannot directly boot BeOS. However, if you have first installed the BeOS Bootman, XOSL can boot it (even though Bootman is overwritten). The reason seems to be that both Bootman and XOSL require that zbeos is installed on the BeOS partition. When you install Bootman, zbeos is automatically installed and can be executed by booting the boot record of the BeOS partition. So if you first install the BeOS Bootman, and then XOSL, XOSL will be able to boot the BeOS partition directly.

The above assumption is made on to the fact that according to some online FAQ, Lilo also has to execute zbeos in order to get BeOS booted.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2005 02:00 ]

• Daenney
Oke bedankt, maar ik denk dat ik BeOS gewoon zal herinstalleren, misschien zit er op die cd nog een Bootloader recover tooltje ofzo.

Die andere bootloaders zien er wel oke uit maar ik durf niet zomaar vanalles te proberen....
Het probleem met veel bootloaders is dat ze BeFS niet ondersteunen, een 64bit journalising system, en het OS dus niet kunnen booten....

BeOS is in het totaal minder dan 350Mb groot, dus dat is nog niet zo erg... een reinstall.
Pagina: 1