"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant
Verwijderd
Ook is studentenkorting iets hoger online dacht ik (indien van toepassing).
Thijs
Wanneer je een computer gaat kopen heb je bij fysieke winkel natuurlijk veel meer service en persoonlijk advies, de levertijd kan wel langer zijn bij BTO (zie hiervoor een ander topic) dan bij de online store.
"Luie mensen worden ook moe!"
Dus online is sneller, maar compenseert een dealer het nog met iets, anders koopt toch iedereen online?
[ Voor 32% gewijzigd door ErikRo op 25-01-2005 21:34 ]
"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant
Sommige mensen willen nu eenmaal eerst iets vast pakken voordat ze het kopen, en hechten waarde aan persoonlijk advies. Ik en ik denk de meeste gebruikers van dit forum weten echter heel goed wat ze willen. Zoals gezegd.. als je een standaard model wil kan je hem wel zo meenemen. BTO duurt veeeeel langer als je niet online bestelt.
[ Voor 15% gewijzigd door lowfi op 25-01-2005 21:45 ]
Verwijderd
Ze zetten je computer namelijk gewoon daar in die winkel in elkaar. AirPort kaartje erin, geheugen erin, etc. Bij mij duurde dit een uurtje, in de tussentijd krijg je gewoon wat te drinken en kan je ook meekijken. Vond ik wel leuk. Ze testen hem ook gelijk ff zodat je thuisgekomen niet met defecte hardware zit opgescheept.
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2005 22:39 ]
Zal even eerst flink moeten slijmen
Verwijderd
Build-To-OrderErikRo schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 23:14:
Ok nu ga ik het echt vragen wat ik BTO in godsnaam?
Gebouwd zoals de klant het wil hebben. Dus met een aangepast configuratie i.p.v. de standaard configuratie.
als dit over een imac g5 gaat: niet nodig, 3 schroefjes losmaken en hijs open, een kind kan de was doenErikRo schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 23:14:
Ok nu ga ik het echt vragen wat ik BTO in godsnaam? Net al even gezocht hier, maar is niet helemaal duidelijk. Op zich intresant die center bij CS want dan kan ik meteen mijn eigen geheugen (512mb uit pc) meenemen en kunnen ze die erin meteen zetten, scheelt mij weer met 2 spatels rommelen en 80 euro
daar istie zelfs voor ontworpen, althans om simpel te openen, niet door kinderen
ik heb hem zelf in de winkel gekocht, voor mij wat makkelijker betalen, verder verschillen de prijzen toch niet en bij een niet BTO is de levertijd ook niet boeiend, bij grotere winkels kan je hem dan meteen meenemen, ik moest 2 daagjes wachten want ze hadden er bij de distro nog 50+ staan
[ Voor 23% gewijzigd door bolleh op 26-01-2005 00:59 ]
Dit is niet bedoeld als spam, maar bij de Apple winkel in Enschede krijg je ook gewoon die studentenkorting. En je kan meteen geheugen tegen een veel lagere prijs laten inbouwen. Dus je hoeft niet persé verstoken van service te blijven als je die studentenkorting wilt. Wellicht dat ook andere Apple winkels de studentenkorting doorberekenen.Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 00:22:
Applestore! Als je student bent krijg je nog een leuke korting ook!!
Hier stond achterhaalde informatie…
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
En ik vind een dealer ook wel handig, want hij kent me zoieso wel en dan maken we even een praatje en hij wil me ook gewoon goed ondersteunen qua tips/truucs.
Kortom, ik ga altijd naar een dealer. Behalve bij de iPods in dit huis, die zijn wel via internet besteld maar dat was omdat de leverancier ze niet op voorraad had en de applestore wel
PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.
Verwijderd
Klopt, en zelfs ik als middelbare scholier (!) kreeg studentenkorting, gewoon schoolverklaring en ID-kaart meenemen (kopietje) en zij regelen het verder voor je met Apple.DiGiSTORM_ schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 01:10:
[...]
Dit is niet bedoeld als spam, maar bij de Apple winkel in Enschede krijg je ook gewoon die studentenkorting. En je kan meteen geheugen tegen een veel lagere prijs laten inbouwen. Dus je hoeft niet persé verstoken van service te blijven als je die studentenkorting wilt. Wellicht dat ook andere Apple winkels de studentenkorting doorberekenen.
Schopje, kan iemand mijn vraag nog beantwoorden?breinonline schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 07:40:
Hoe zit het met de service van een applestore/dealer wanneer je het systeem niet bij hen hebt aangeschaft (bijvoorbeeld vanwege de lange wachttijd bij BTO)? Helpen ze je dan wel gewoon bij een reparatie, betaal je daar dan extra voor?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Tuurlijk kan je je spul aan een andere authorized Apple (lees wel: authorized!) dealer of servicepunt laten aanbieden, valt gewoon onder de standaard garantie van Apple:breinonline schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 17:51:
[...]
Schopje, kan iemand mijn vraag nog beantwoorden?
(Bron: apple.nl)Elke Mac wordt geleverd met 90 dagen telefonische ondersteuning en een jaar dekking voor service en reparaties door een door Apple erkend reparatiecentrum.
Overigens is t volgens mij wel verdomd handig om een Applecare pakket erbij te hebben want na dat ene jaar kun je flink in de buidel tasten. Reken hierbij rond de 75 euro aan uurloon (exclusief onderdelen dus)
"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)
Dat is wel waar, maar de applecare is ook vrij prijzig. Deels kun je zelf pc-onderdelen vervangen maar de specifieke apple-onderdelen zijn natuurlijk een probleem. Hoe nuttig is apple-care? Hoe vaak komt het voor dat de boel stuk gaat? Gevonden via de searchmindcrash schreef op zondag 30 januari 2005 @ 21:12:
[...]
Tuurlijk kan je je spul aan een andere authorized Apple (lees wel: authorized!) dealer of servicepunt laten aanbieden, valt gewoon onder de standaard garantie van Apple:
[...]
(Bron: apple.nl)
Overigens is t volgens mij wel verdomd handig om een Applecare pakket erbij te hebben want na dat ene jaar kun je flink in de buidel tasten. Reken hierbij rond de 75 euro aan uurloon (exclusief onderdelen dus)
[ Voor 3% gewijzigd door breinonline op 30-01-2005 21:45 ]
Er jammer allemaal voor de dealer maar aangezien ik een arme student ben ga ik denk ik kopen via de online store (zodra ik er uit ben wat ik wil hebben...) :\
Maar hoe en waar ga ik deze korting bedingen?
mzzl
Het was nog ff dubben over waar te kopen; reseller (Mexpert te Enschede) of Applestore. Ik heb uiteindelijk hem uiteindelijk gekocht bij de Mexpert. De prijs verschilde namelijk niet met die van de Applestore, kreeg ook netjes studentenkorting op idd vertoon van mn OV kaart. De levertijd verschilde volgens die kerel daar met slechts een dag of 2 ivm het verwerken van de levering. Doorslag gevend was dat ik bij een defect de ibook niet hoef op te sturen maar hem daar gewoon kan afleveren, waarna zei er eerst naar kijken en hem dan eventueel doorsturen naar Apple.
if it smells its chemistry, if it moves its biology, if it does not work its computer science
Verwijderd
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2005 14:55 ]
Naja kan er weinig meer aan doen. Zal na twee week eens bellen, kijken of ie meer te vertellen heeft. <zucht>
if it smells its chemistry, if it moves its biology, if it does not work its computer science
Verwijderd
thnx voor de tip
kun je trouwens meerdere malen van die korting gebruik maken of moet je alles in 1 keer kopen of zo?
Verwijderd
Nee hoor, je mag naar hartelust inkopen doen, keer op keerVerwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 21:29:
kun je trouwens meerdere malen van die korting gebruik maken of moet je alles in 1 keer kopen of zo?
Verwijderd
Verwijderd
Dat is ook de reden dat ik hem waarschijnlijk ga bestellen via een reseller. Het schijnt dat reparaties e.d. via de applestore nogal lang duren. Als ie kapot gaat wil ik hem gewoon ergens op de balie mikken en dan is het mijn verantwoordelijkheid niet meer. Het lijkt er steeds meer op dat apple zijn resellers aan het afstoten is om volgens mij (net als dell) alleen nog maar via internet/'foon te verkopen..Fostar82 schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 14:40:
Heb net ruim een week geleden een 12 inch ibook besteld met 60GB ipv 30 en BT erin.
Het was nog ff dubben over waar te kopen; reseller (Mexpert te Enschede) of Applestore. Ik heb uiteindelijk hem uiteindelijk gekocht bij de Mexpert. De prijs verschilde namelijk niet met die van de Applestore, kreeg ook netjes studentenkorting op idd vertoon van mn OV kaart. De levertijd verschilde volgens die kerel daar met slechts een dag of 2 ivm het verwerken van de levering. Doorslag gevend was dat ik bij een defect de ibook niet hoef op te sturen maar hem daar gewoon kan afleveren, waarna zei er eerst naar kijken en hem dan eventueel doorsturen naar Apple.
Verwijderd
heb ze vandaag ook weer blij gemaakt.
ze hadden geen gewone ipod 40 gigabite meer op voorraad
alleen nog ipod photo 60 gigabite
ja ik wou graag dit weekend een ipod
dus heb deze maar genomen.
hoorde daar ook nog iemand over korting praten alleen kunnen veel dealers dit niet doen
omdat hun winst marge maar 7% is over een product.
verders wel goede service en uitleg gehad
ben ook erg blij met mijn aankoop
Als ik het niet verkeerd herinner, mag je in een schooljaar maar één laptop en twee displays per schooljaar bestellen. Het kan zijn dat ze dat inmiddels veranderd hebben. Accessoires als iPod en dergelijke kan je wel zovaak als je wilt bestellen.Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 21:54:
[...]
Nee hoor, je mag naar hartelust inkopen doen, keer op keer
15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro
Verwijderd
Verwijderd
Weet iemand of dat algemeen gebruikelijk is dat je je eigen geheugen meeneemt als je bijvoorbeeld een Mac Mini koopt? Scheelt toch enorm als je zelf even twee winkels verder een reepje bij de PC dealer haalt en dan weer terug loopt naar de Mac Winkel.ErikRo schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 23:14:
Ok nu ga ik het echt vragen wat ik BTO in godsnaam? Net al even gezocht hier, maar is niet helemaal duidelijk. Op zich intresant die center bij CS want dan kan ik meteen mijn eigen geheugen (512mb uit pc) meenemen en kunnen ze die erin meteen zetten, scheelt mij weer met 2 spatels rommelen en 80 euro
Hmmm, nu ik er bij nadenk. Waarom doet Apple dat zelf niet eigenlijk? Op Mac produkten zit maar een paar % marge. Als ze dus zelf even wat medewerkers (anoniem
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik heb precies het zelfde.Verwijderd schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 08:35:
Ik heb mijn Powerbook zelf bij een Apple Store in Den Haag besteld. Het was iets duurder dan bij de website (28 euro) maar het voordeel is dat ze een eigen serviceafdeling hebben waar je gewoon kunt langsgaan als er iets stuk gaat. Verder ben ik wat ouderwets, persoonlijk contact met een winkelier heeft toch altijd mijn voorkeur boven een website.
Alleen kan een Powerbook via de site geleverd worden binnen 24 uur, staat er, en ik moest ander half a twee weken wachten
Verwijderd
1. De reseller moet ook garantie-reparaties uitvoeren. Ik gun de reseller die mijn eventuele garanties uitvoert ook de marge die ze krijgen op mijn hardware. (Die korting kan ik zelf toch nooit krijgen, zelf niet als ik zelf reseller zou worden!)
2. Als ik vragen heb kan ik gewoon via iChat contact opnemen, en zelfs buiten openingstijden van de winkel krijg ik gewoon antwoord op mijn vragen. Ook als ik bel, en per ongeluk blijkt dat hun koopavond eigenlijk op een heel andere dag is, krijg ik uitgebreid antwoord op mijn vragen.
3. ik ben overdag niet thuis, dus kan ik de verzending toch niet in ontvangst nemen.
Ik vind de service van mijn reseller gewoon super!
Bij de aanschaf van een PowerBook heb ik eerst in de winkel e.e.a. getest onder het genot van een lekker glaasje cola!
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2005 10:44 ]
-mag- een apple dealer (zoals in uitgeest of cs) eigenlijk 'eigen' geheugen aanbieden voor markt conforme prijzen, of zijn ze verplicht het dure speciale Apple geheugen van Apple zelf te kopen voor 2x de marktprijs? Of mogen ze wel zelf geheugen inkopen, maar zijn ze verplicht om de speciale Apple prijsverhoging daar op toe te passen (prijs binding)?
Wat nou als ik bij de mac dealer met mijn eigen memory en hd kom, bouwen ze het dan in als je een mac mini koopt?
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.
7 procent winst marge is niet het zelfde als het verschil tussen inkoop en verkoop, maar het verschil tussen kostprijs en verkoopVerwijderd schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 00:03:
[...]
Weet iemand of dat algemeen gebruikelijk is dat je je eigen geheugen meeneemt als je bijvoorbeeld een Mac Mini koopt? Scheelt toch enorm als je zelf even twee winkels verder een reepje bij de PC dealer haalt en dan weer terug loopt naar de Mac Winkel.
Hmmm, nu ik er bij nadenk. Waarom doet Apple dat zelf niet eigenlijk? Op Mac produkten zit maar een paar % marge. Als ze dus zelf even wat medewerkers (anoniem) bij de MyCom ofzo langs laten gaan voor geheugen in te kopen, dan hebben ze meteen een marge van 100% ofzo.
In de bouw is over het algemeen de winst en risico 3 procent.
Inkoop + Algemene bedrijfskosten + Personeelskosten + 7 procent winst = verkoopprijs
Het kan dus minimaal 7 procent goedkoper, als de het bedrijf ook nog eens wat efficiente is maakt hij ook nog winst
BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114
Verwijderd
De grote Apple dealer gebruiken gewoon standaard geheugen en berekenen daar dan ook een standaard prijs voor. Wellicht ben je goedkoper uit wanneer jet het er zelf in zet maar de Apple dealers gebruiken wel geheugen dat ook goed werkt met Apple. Hun hebben daar veel ervaring mee. Ze berekenen iig niet dezelfde hoge prijzen zoals Apple dat zelf doet.flowerp schreef op zondag 24 april 2005 @ 12:39:
Ik kies denk ik ook voor een dealer, maar vraag me af hoe ver ze gaan met inbouwen van hardware?
-mag- een apple dealer (zoals in uitgeest of cs) eigenlijk 'eigen' geheugen aanbieden voor markt conforme prijzen, of zijn ze verplicht het dure speciale Apple geheugen van Apple zelf te kopen voor 2x de marktprijs? Of mogen ze wel zelf geheugen inkopen, maar zijn ze verplicht om de speciale Apple prijsverhoging daar op toe te passen (prijs binding)?
Wat nou als ik bij de mac dealer met mijn eigen memory en hd kom, bouwen ze het dan in als je een mac mini koopt?
Wanneer je eigen spullen gaat meebrengen dan zul je minstens flink meer gaan betalen aangezien ze dan niets op de losse onderdelen kunnen verdienen. Waarschijnlijk nemen ze voor het inzetten gewoon standaard uurloon en dan ben je niet echt goedkoop uit. Vraag me wel af of ze er zomaar aan beginnen om een harde schijf te vervangen. Vraag het je dealer en je weet het zeker.
Verwijderd
Een reepje bij de PC dealer (bv Corsair VS512MB333) -30 +60 = +30
Daar uit volgt dus dat voor de meest gebruikelijke bto upgrade, Apple zo'n 2.6x meer vraagt.
Maar ik begrijp dus dat een dealer niet verplicht is om 80,- te vragen voor 256MB extra,maar gewoon ~30 kan vragen?
Als de dealer nou perse geheugen bij Apple zou moeten inkopen, dan zou 256 extra dus omgerekend 74,40 kostten aan inkoop. In dat geval zou de dealer dus goedkoper uit zijn om 'stiekum' een mederwerker langs de mycom te sturen en daar het geheugen in te kopen. Zelfs zonder speciale inkoops prijzen is de dealer dan nog veel goedkoper uit en kan ie een grotere marge pakken.
Maar als de dealer dus wel gewoon zelf kan kiezen waar ie z'n geheugen koopt, dan zou bijvoorbeeld een 512MB Mac mini dus veel goedkoper zijn dan bij de online Apple store. (rond de 530?)
Overigens, ik weet wel dat veel PC dealers het wel accepteren als je bij de bestelling van een complete PC met 1 of 2 eigen onderdelen komen die mee ingebouwd moeten worden. Ik heb dit zelf 2x meegemaakt: 1 keer bij de Paradigit met een ISDN modem van een oude computer die ze overzetten bij een vriend van me toen ie daar een nieuwe PC kocht en 1 keer in haarlem bij een zelfstandige winkel een complete PC gekocht werd, maar waar ze niet de 9600XT UE konden bestellen die ik perse wilden hebben. Ik heb deze toen zelf besteld en daar langsgebracht. ja ja, niet echt de tweakers mentaliteit
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2005 22:28 ]
Bijvoorbeeld jaarcijfers controle ofzo..
Enkele duizende euro's aan kasverschil is niet zo makkelijk te verklaren.
Extern ingekochte hardware kan je natuurlijk ook niet inboeken.
BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114
Moet je voor mac os aparte software kopen? Kan je bijvoorbeeld ook je photoshop die je nu voor windows gebruikt gebruiken op de ibook ?
Windows software draait niet op je mac. Photoshop voor windows werkt dus niet op de Mac, dat zal je dus opnieuw moeten kopen.Bartjuh schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 12:11:
Hmm, eigenlijk heb ik nog een vraagje.
Moet je voor mac os aparte software kopen? Kan je bijvoorbeeld ook je photoshop die je nu voor windows gebruikt gebruiken op de ibook ?
Bijvoorbeeld Quake 3 werkt WEL, maar je moet er wel wat voor downloaden en dan de baseq3 dir van je CD pakken. Maar dit is bij niet veel andere programma's..
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
Verwijderd
Dan heb je automatisch de Mac versie al, als je de Windows versie kocht. Voor de gebruiker lijkt het dan net of Windows software onder Mac werkt.
Bartjuh schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 12:11:
Hmm, eigenlijk heb ik nog een vraagje.
micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©
Verwijderd
over welk verschil spreken we dan,Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 21:58:
Nochtans de prijs van mij bestelde Powerbook is goedkoper bij de Apple-center te Gent (België) dan online te bestellen zonder kortingen.
als je de prijzen van itpro.be vergelijkt met die van de online shop komt het Apple-center toch duurder uit volgens mij