Plamuur vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 744 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltinio
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-06 20:31
Me mod komt steeds verder en had nu ideeen voor het deurtje en de voorgril om de gleuf in het deurtje en de aan/uit knop glad te werken.

Het gaat hier om een Chieftec Dragon Full tower.

Ik ik wil het slot uit de deur weg werken, daarvoor moet in een strook van 10x2 cm maken en deze is dan maar aan 3 kanten omringt met 1mm staal.

Ik wil dus weten welk soort plamuur ik moet gebruiken voor het plastic deur aan de voorkant en of het wegwerken van het slot ook kan met plamuur of dat ik er iets anders voor moet gebruiken.

heb gebruik gemaakt van de search en die leverde op dat ik gebruik moet maken van epoxy of polyester plamuur en dat het niet versterkt moet zijn.
Verder leverde het op dat ik plastic gereedschap moet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-05 23:19

MrDrako

nep ict'er

heb gebruik gemaakt van de search en die leverde op dat ik gebruik moet maken van epoxy of polyester plamuur en dat het niet versterkt moet zijn.
Verder leverde het op dat ik plastic gereedschap moet gebruiken.
Hier is je antwoord toch? beide zouden in principe goed moeten werken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37691

Ik gebruik voor al mijn casemods "Albastine Snelplamuur", werkt perfect op plastic, polyerster, hout en ik geloof ook op staal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57152

Ga naar de DHZ-zaak om de hoek die weet 't vast wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltinio
@ Whitefly: Het zal je nog verbazen hoe weinig ze soms weten in een DHZ zaak.
@ kingofdos: Ik zal morgen gaan kijken of ze het hebben.

maar ff me vragen wat duidelijker opstellen

1. Wat is beter epoxy of polyester plamuur
2. Werkt het ook om een stukje aan metaal te maken
3. Hoe maak ik het precies.
Is namelijk zo dat er is een achtergrondje gemaakt moet worden voor dat stukje, moet ik dat gaan maken met hout en het dan invetten zodat het niet blijft kleven aan het hout of met papier tape en dat dan wegschuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:19

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

eltinio schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 22:45:
@ Whitefly: Het zal je nog verbazen hoe weinig ze soms weten in een DHZ zaak.
@ kingofdos: Ik zal morgen gaan kijken of ze het hebben.

maar ff me vragen wat duidelijker opstellen

1. Wat is beter epoxy of polyester plamuur
2. Werkt het ook om een stukje aan metaal te maken
3. Hoe maak ik het precies.
Is namelijk zo dat er is een achtergrondje gemaakt moet worden voor dat stukje, moet ik dat gaan maken met hout en het dan invetten zodat het niet blijft kleven aan het hout of met papier tape en dat dan wegschuren?
1. Epoxy plamuur is beter dan polyester plamuur. Maar voor wat jij wilt (iets opvullen) is polyester goed zat.
2. Polyester plamuur is erg bros, dus je kunt het niet gebruiken al een soort lijm.
3. Ik ben nog aan het piekeren wat je nou precies wilt.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenge
  • Laatst online: 04-06 15:12

ravenge

Wij Schoppen Kont!

Ik heb geen ervaring met epoxy plamuur maar wel met polyester plamuur.

Het is gewoon een 2 componenten goedje dat je mengt en dan als een soort dikke stroop in je wegtewerken gat smeert. Het is bewerkbaar voor 5 minuten en bij kamertemperatuur is het binnen een half uur hard. Het voordeel is dat het makkelijk en snel bewerkbaar is het nadeel dat het idd wat af kan brokkelen als je het op scherpe randjes smeert.

Als je een gat op wilt vullen dan kan je daar gewoon een stukje plakband aan de achterkant tegenaan plakken zodat je het spul er niet doorheen drukt. Dat hoef je niet in te vetten want dat trek je er zo weer vanaf.

Ik hoop dat je hier wat verder mee komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltinio
@zonoskar: Zit niet achter me eigen pc en kan dus geen digicam fotos uploaden dus heb ff snel wat met paint gemaakt en op me geocities account gezet.

het moet dus me raam voorstellen, het blauwe is het gat van het slot en het deel dat rood omlijnd is wil ik opvullen.
http://www.geocities.com/theeltinio/voorbeeldraam.gif

@ravenge hoe groot is de kans dat het sukje wat ik er aanzet spontaan kan afbreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenge
  • Laatst online: 04-06 15:12

ravenge

Wij Schoppen Kont!

eltinio schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 23:48:
...

@ravenge hoe groot is de kans dat het sukje wat ik er aanzet spontaan kan afbreken?
Ik neem aan dat het stuk plexi dat erin komt doorloopt achter het stukje wat je wil gaan plamuren? dan denk ik dat het wel stevig genoeg is. Als je goed de aanwijzingen op het pakje van de plamuur opvolgt moet het goed gaan.

Als het gelukt is ben ik wel benieuwd naar wat foto's :)

PS: Alles van de plamuur wat je teveel gesmeerd hebt is makkelijk weg te schuren dus ik zou niet te zuinig zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltinio
ravenge schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 00:20:
[...]

PS: Alles van de plamuur wat je teveel gesmeerd hebt is makkelijk weg te schuren dus ik zou niet te zuinig zijn :)
Er gaat zeker genoeg op.

Ga zometeen plamuur halen en vanmiddag verwerken, denk alleen dat het pas eind van de week of begin volgende week word voordat ik fotos kan posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltinio
Ok ik kom net terug van de g***a aangezien ze het niet hadden bij me locale DHZ.

Ze hadden meerdere vullers en aangezien het toch 20 min rijden is heb ik er maar meerdere mee genomen

ze hadden:
- Alabastine Polyester plamuur
- Alabastine Snel Plamuur (tube)
- Alabastine Snel Plamuur (potje)

Heb dus polyester plamuur en snel plamuur in een tube mee genomen, ik lees nu op de verpakking dat de tube een maximale dikte van 1mm heeft en het polyester plamuur is gewoon een potje plamuur en een beetje verharder geen echte maximale diktes.

welke kan ik nu het beste gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86836

Wat toevallig dat ik ook toevallig hiermee bezig wil gaan, maybe een beetje oftopic, maar hoe duur is plamuur nu iig ?

Tevens zie ik ook veel mensen werken met bondo, werkt dit precies hetzelfde ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltinio
Is bondo niet hetzelfde alleen dan vertaald in het engels ?

- Alabastine Polyester plamuur 11 euro
- Alabastine Snel Plamuur (tube) 6 euro
- Alabastine Snel Plamuur (potje) 9 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-05 13:37

MRic3

Of praat ik weer poep?

* MRic3 is autospuiter geweest....

Ik zou iig voor een 2 componenten polyester plamuur gaan.

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86836

eltinio schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 14:51:
Is bondo niet hetzelfde alleen dan vertaald in het engels ?

- Alabastine Polyester plamuur 11 euro
- Alabastine Snel Plamuur (tube) 6 euro
- Alabastine Snel Plamuur (potje) 9 euro
Kweet niet of bondo hetzelfde is, maar hoeveel plamuur krijg je dan voor 11 euro ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltinio
voor 11 euro had ik 385 gram spul + 15 gram verharder. 400 gram dus en ik kreeg er een leuk oranje spateltje bij.

Maar had op bit-tech ook gezocht naar een mod waar ze zoiets ook al eens hadden gedaan met vuller, en toen ze het over bondo hadden stonden er van die plaatjes waardelen van een chieftec deur gevuld waren met zalmroze spul ( ga ervan uit dat vuller is).

[ Voor 55% gewijzigd door eltinio op 26-01-2005 15:25 . Reden: r ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 121024

eltinio schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 15:17:
voor 11 euro had ik 385 gram spul + 15 gram verharder. 400 gram dus en ik kreeg er een leuk oranje spateltje bij.

Maar had op bit-tech ook gezocht naar een mod waar ze zoiets ook al eens hadden gedaan met vuller, en toen ze het over bondo hadden stonden er van die plaatjes waardelen van een chieftec deur gevuld waren met zalmroze spul ( ga ervan uit dat vuller is).
Bondo hebben ze naar mijn weten alleen in Engeland en de VS. Het is amper tot niet te krijgen hier.
Zelf gebruik in nu Albastine Allesvuller. Ik dacht dat dit beter is dan snelvuller maar zal wel een illusie zijn. Maar dit is op grote oppervlakken wel goed maar niet om bv iets te verlengen zegmaar.
Want dan brokkelt het af :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:11
idd voor iets opvullen is plamuur prima maar voor overbruggen moet je polyester matjes hebben met hars, ik heb destijds bij een botenreparateur gewerkt, opzich zijn albastine en den braven wel geschikt, den braven droogt langzamer (makkelijk verwerken) maar wordt net ff minder hard en albastine droogt snel en word zo hard als staal.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltinio
Dat is wat ik moet hebben :P

Vanmiddag aan het plamuren geweest en is wel redelijk geworden, morgen schuren en een 2de laag en zal morgen ook fotos posten aangezien ik dan me moederbord weer RMA krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YscO
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-05 12:29
Scheepsbouwer hier ;) :
Epoxy
Epoxyharsen zijn tweecomponenten producten die voor veel doeleinden kunnen worden ingezet. Door het verschil in viscositeit kunnen ze als coating, als lijm, als opvulmiddel of als lamineerhars dienen.

De oplosmiddelvrije epoxyharsen zijn uitstekend geschikt om hout mee te conserveren, verlijmen, restaureren of te bekleden met glasweefsel. Door het ontbreken van oplosmiddel zijn ze ook op alle schuim soorten toe te passen, zonder dat deze worden aangetast.

Ook kunnen epoxyharsen in combinatie met glasvezel worden gebruikt voor het repareren van polyester boten, tanks, pijpen, silo’s, carrosserie onderdelen, kunstwerken, etc.

Daarnaast zijn er speciale epoxycoatings voor het behandelen van staal, aluminium, polyester en beton.

Polyester
Polyesterharsen zijn tweecomponenten producten die veelal in combinatie met glasvezel worden toegepast voor het maken van vormstukken, het aanbrengen van bekledingen en het uitvoeren van reparaties.

Glasvezelversterkte polyester vormstukken worden opgebouwd door in een mal diverse lagen glasmat aan te brengen en deze met polyesterhars te doordrenken. De gladde buitenzijde van het vormstuk bestaat uit een beschermende laag gelcoat.

Ook kan men bestaande producten van hout, pu schuim, gips of beton bekleden met één of meerdere lagen glasvezel om de sterkte, stijfheid en slijtvastheid te verhogen, of om het oppervlak vloeistofdicht te maken. Het laminaat wordt afgewerkt met een laag topcoat.

In combinatie met glasvezel wordt polyester gebruikt voor het repareren van boten, tanks, pijpen, silo’s, carrosserie onderdelen, kunstwerken, etc.
Producten zijn allemaal te halen bij http://www.polyservice.nl/ (goeie service ook), voor zo`n klein dingetje als wat jij maakt boeit het niet zo erg, wel goed schuren en plamuren aangezien je het zo glad kunt maken als dat je zelf wilt.

shit ik post traag :(

[ Voor 9% gewijzigd door YscO op 26-01-2005 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltinio
Dus voor dat kleine stukje wat ik bij ga bouwen hoe ik niet aan de gang met van de matjes enzo?

Weet wel wat je bedoelt want stond er vanmiddag nog mee in me handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YscO
Nope voor kleine stukjes zeg 3 bij 3 cm hoeft dat niet (als je er geen druk op uitoefend).

edit:
Moet ik er wel bijzeggen dat ik dan uitga van epoxy en niet van alla shit (geen ervaring mee)

[ Voor 38% gewijzigd door YscO op 26-01-2005 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltinio
Ok ben vanmiddag 2 uur bezig geweest met het schuren nadat ik vanochtend een 2de laag plamuur heb aangebracht met dit nu als resultaat

http://www.geocities.com/theeltinio/Dsc01324.jpg

moet nog een primerlaag dan weer schuren en dan weer primer en dan de zwarte finish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrillseekah
  • Laatst online: 03-02 11:42
Word erg netjes. Gaje nog meer dingen in je mod plamure?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltinio
Thrillseekah schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 15:35:
Word erg netjes. Gaje nog meer dingen in je mod plamure?
Ja nog een deel aan me raam maken en misschien nog kleine kiertjes wegwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

eltinio schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 15:54:
[...]

Ja nog een deel aan me raam maken en misschien nog kleine kiertjes wegwerken.
Heb je nu die Polyester plamuur gebruikt? ziet er netjes uit.

En je moet wel oppasen met je window, want het hegt veel minder op metaal dan op plastic. Ik heb zelf Midi Chieftech en heb het handvad er gewoon "uitgehaald" zegmaar. Plexiplaatje eracher, plumuur erin, en vaak overdoen en dan primer erop. Als jij je window wilt doen moet je oppasen dat je niet te ver naar achter gaat, want dan past je window niet meer :/ . Had ik eerst |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltinio
Ik plak eerst de achterkant af met papier tape en dan smeer ik gewoon wat plamuur erin en wacht tot het hard word.

Het enige waar ik echt bang voor ben is dat het er gwoon uitbreekt als ik het tape eraf haal maar we zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-05 20:23

B-lennium

Volvo 164 1975!

ik denk dat het erwel uit breekt, of valt... de randjes van die deur zijn 1mm dik niet echt veel hou vast voor de plamuur

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb eens staalplamuur gebruikt, is eigenlijk minder sterk dan polyester plamuur, maar valt wel wat makkelijker glad te schuren (kun je bijvoorbeeld als toplaag gebruiken). Ik heb daarom wat metalen draden in het plamuur gelegd om het een soort van gewapend plamuur te maken. (daarvoor had ik hem overigens 2x laten vallen :X )
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/50479/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/50480/full.jpg
putjes met de dremel wat dieper maken, des te makkelijker gaat het vlak plamuren. Je kan wel een dikke laag doen, maar vaak wordt het dan meer een soort van zee, met golven en kuilen, en moet je alsnog meerdere lagen doen, dat schoot niet echt op.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/50481/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YscO
het beste kan je toch echt in mijn ogen epoxy plamuur gebruiken, omdat het weinig vocht absorbeerd en niet veel rek en trek heeft. Verder heb je 2 soorten epoxy plamuur. Epoxy opvul plamuur en afwerk plamuur. De namen spreken al voorzich. Je hebt dan ook geen gezeik met stuk gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hecht dat goed op plastic? en is dat goed schuurbaar?

en ik heb het nog nergens gezien, waar kan je het kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YscO
Q: What Is The Maximum Temperature That The Epoxy Can Take?

Although epoxies generally are able to withstand high temperatures for short periods we do not recommend using above 200ºF.

Q: How Should I Prepare the Area?

To achieve maximum adhesion remove oil. Dirt, rust, paint and water. Use a degreasing solvent (alcohol or acetone) to remove oil and grease. Sand or wipe away paint, dirt or rust. Roughing up the surface increases surface area for a better bond.

Q: Is There An Easier Way To Mix And Apply?

The best method for mixing paste epoxies is to use a stiff knife and a flat piece of wood. The putties are mixed between the fingers. It is helpful to store the epoxy in a warm area prior to use. Art supply stores offer a variety of palette knives for applying paste.

Q: Does Epoxy Stick to Plastic?

Epoxy bonds to many surfaces including hard plastics. Plastic is a broad term and includes many types of polymers. It is always best to spot test if in doubt.

Q: How Fast Does Epoxy Really Cure?

Epoxy cures fast enough that there is significant strength after 3 hours. At 70º F the working time is 15 minutes. It is still possible to reposition work up to 45 minutes.

Q: How Do I Clean Up Epoxy?

Uncured epoxy will clean up with soap and water, or denatured alcohol. Wash contaminated clothing. Cured epoxy can be removed by scraping, cutting or removing in layers with a good paint remover.
Eerste hit met google :Y) en het is zeker goed schuurbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-05 13:37

MRic3

Of praat ik weer poep?

eltinio schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 17:13:
Ik plak eerst de achterkant af met papier tape en dan smeer ik gewoon wat plamuur erin en wacht tot het hard word.

Het enige waar ik echt bang voor ben is dat het er gwoon uitbreekt als ik het tape eraf haal maar we zullen zien.
hmmm ik weet niet krek hoe groot dat gat is, maar afplakken met tape en daaroverheen plamuren is bijna vragen om problemen.. zolang je er heel voorzichtig mee doet zal het wel houden maar zelf temperatuursverschillen zullen er straks voor zorgen dat het gaat scheuren (plastic en plamuur zetten verschillende uit) .

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltinio
Heb het nog niet gedaan maar misschien is het een beter idee om een stukje op maat te zagen en er dan in te lijmen.

Heb het stuk dat vanwegen me raam uit me kast is gehaald nog liggen en ook heb ik van die 2 componenten lijm.

Ga het trouwens evengoed proberen maar dan op een oude case.

[ Voor 13% gewijzigd door eltinio op 01-02-2005 17:03 ]

Pagina: 1