[MCE 2005] Beeldkwaliteit op TV

Pagina: 1
Acties:

• dapluiz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-04 07:27
Goeiemiddag, klinkt misschien als een rare topic, maar ik ben van plan om van mijn pc een MCE te maken, alleen vraag ik me af hoe het beeld nou is op tv, aangezien ik wel eerder met tv-out heb gewerkt maar dan waren de letters niet altijd lekker te lezen, het beeld was wel altijd goed.
Hebben ze dit nu bij MCE op een of andere manier geoptimaliseerd aan de tv zodat het dan wel goed leesbaar is allemaal ? (zag al veel grote letters e.d. maar ik zag ook dat er messenger in zat en dat lijkt me wat lastiger met grote letters :))
Ik ga het zowiezo wel installeren (Tv-kaart is al besteld ;)) al is het maar uit nieuwsgierigheid, maar dit is het enige wat ik me nog af vroeg.

Niet Storen, ik ben al gestoord genoeg

Verwijderd

Beeldkwaliteit is goed te doen. Alle pictogrammen etc. zijn ook extra groot, en ach messenger in MCE is ruk, dat zou ik niet gebruiken.
Je kunt alle dingen als contrast en kleuren afstellen in mce aan de hand van een test filmpje, ook wel makkelijk.

• dapluiz
Das wel netjes dan ja, maar verder is er niks wat slecht leesbaar is als MCE eenmaal draait ?
Ik zag dat het gewoon een applicatie is, dus dan kan ik de rest wel via me monitor doen als MCE uit staat :)
En nog iets anders (nu ik toch de aandacht heb ;)) ik heb thuis een engelse XP install, als ik deze upgrade met een engelse MCE gaat dat dan wel werken met de tv kanalen enzo of is het dan toch beter om de nederlandse te installeren ?

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-02 21:09
misschien weet je het, maar het is niet duidelijk op te maken uit je verhaal, maar je kunt dus niet upgraden. Je moet opnieuw installeren.

Verder wat betreft de beeldkwaliteit, die is best ok. Het schijnt dat niet het maximale uit de tvkaart gehaald wordt, aangezien er beter beeld uitgehaald kan worden met andere programma's dan mce, dus wie weet wordt de tv kwaliteit in de toekomst nog beter.

Andere oplossing: koop een lcd-tv, dan heb je topbeeld (via de dvi uitgang)

Verwijderd

Je moet 2 dingen scheiden:

- TV resolutie is anders als Monitor resolutie, vandaar dat de font en schermgroottes hierop zijn aangepast.
- Beeldkwaliteit is afhankelijk van je hardware. Van goed naar steeds mindere kwaliteit: DVI, VGA, RGB-scart, Svideo, Composiet, RF - en waarbij de laatste 2 echt zorgen voor onscherpe letters, kleurvervaging etc.

Dus als jij je normale Windows met een Composiet kabeltje gaat vergelijken met een MCE met RGB kabel dan heb je inderdaad een wereld van verschil (al kun je dat ook met je normale Windows en met betere kabels).

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-04 16:51

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Bij MCE is niks rekening gehouden met het feit dat je het meest naar je TV zit te kijken. Iig niet in de windows desktop. Ik had mijn MCE via de VGA uitgang en een custom resolutie van 1024x576 eengesloten op de Scart-RGB ingang van mijn TV, beter beeld krijg je niet. Letters zijn te klein om fatsoenlijk te lezen en windows klaagt continue (met zo'n dom tekstwolkje onderin het beeld) dat de beeldinstellingen niet optimaal zijn (klaagt over de lage vertikale resolutie van 576 pixels, wat dus normaal PAL is). Als je het mij vraagt moet er nog heel wat gebeuren om van MCE een fatsoenlijk programma te maken.

Maarrrrrr, als je eenmaal de MCE applicatie opgestart hebt is het een ander verhaal. Alle buttons zijn groot en de tekst is goed te lezen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Verwijderd

1024x576
[...]wat dus normaal PAL is
PAL: 720 x 486
PAL D1: 720 x 576
PAL D1 square: 768 x 576
HDTV: 1280 x 720, 1920 x 1080
Academy Digital: 2048 x 1536
Bij MCE is niks rekening gehouden met het feit dat je het meest naar je TV zit te kijken. Iig niet in de windows desktop.
Dat ligt er ook maar aan wat je hebt ingesteld als primairy desktop monitor/output. ;)

• dapluiz
http://www.microsoft.com/...enter/aansluitenoptv.aspx

Als ik dit mag geloven moet je TV als primary :)
Ben wel benieuwd, gister MCE al geinstalleerd, tv-kaart is besteld en komt waarschijnlijk morgen :)

• StanTheMan
dat wordt aangeraden ja en is ook de makkelijkste uitleg.

• dapluiz
Alles lijkt nu te werken in media center, alleen heb ik nog 1 probleem (is inmiddels opgelost) en 1 vraag, kan ik het tv-out signaal niet op een of andere manier ingesteld krijgen dat die op 50hz draait, aangezien mijn tv (Dacht ik) 50 hz is.

[ Voor 34% gewijzigd door dapluiz op 29-01-2005 01:11 ]

• StanTheMan
en als je tv 100hz is moet je m zeker op 100 hz zetten... Nou, neem maar van mij aan dat het niets uitmaakt.

Verwijderd

kan ik het tv-out signaal niet op een of andere manier ingesteld krijgen dat die op 50hz draait, aangezien mijn tv (Dacht ik) 50 hz is.
Dat ligt er maar aan of jouw TV een progressive PAL50 signaal begrijpt. Test het en je weet het.
als je tv 100hz is moet je m zeker op 100 hz zetten... Nou, neem maar van mij aan dat het niets uitmaakt.
Nope, een 100Hz TV werkt met PAL50 signalen die alleen intern worden verdubbeld naar 100Hz. Veel 100Hz TV's begrijpen al niet eens PAL60/PseudoPal, laat staan nog hoger. ;)

• StanTheMan
haha, was even sarcastisch.. ik ben ervan op de hoogte...
Wat ook nog een tip kan zijn (eigenlijk van de homepage van AceOfSpades) is het afstellen van de hauppage tvkaarten (ik neem aan dat dit ook wel voor de avermedia's te vinden is op een soortgelijke lokatie), hier wordt erover verteld:
http://www.hauppauge.tv/hcwforum/index.php?showtopic=2152

Het gaat daarbij om de volgende register waarden:
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\hcwPP2\DriverData]
"HcwHue"=dword:00000000
"HcwSaturation"=dword:00000071
"HcwBrightness"=dword:FFFFFFF4
"HcwContrast"=dword:00000079
"HcwSharpness"=dword:00000003

Ik ga het vanavond proberen, maar misschien dat iemand al ervaringen hierover kan delen?

[ Voor 86% gewijzigd door StanTheMan op 29-01-2005 13:44 ]

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-03 23:35

Dr C

met C en CK

Er is nog steeds geen fabrikant behlave MAtrox die enige cent investeerd in een behoorljke tv out. Dus ook al ga je een DVD bekijken via je computer het ziet er nog steeds uit als een redelijk goede vhs recorder. Maar verder zijn idd de letters in MCE wel aangepast op dat het via tv wordt weergegeven.

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

• StanTheMan
ik vind het beeld dat ik krijg voor live-tv (en daarmee uiteraard ook de opnames) van matige kwaliteit, maar dat is het tv-beeld op m'n monitor ook --> het ligt dus niet alleen aan die tvout (hoewel ik natuurlijk ook graag een verbetering van de tv-out zou zien).

Het TV-beeld moet gewoon nog beter kunnen via de drivers, daarom ben ik ook benieuwd wat de instellingen hierboven zullen doen.

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-04 16:18

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Standaard tv-out op videokaarten zetten 800x600 of 1024x768 om naar PAL en als je in MC tv kijkt wordt het beeld dus eerst opgerekt en daarna weer verkleind. Daarbij komt ook nog eens de anti-flicker-filter die de meeste videokaarten hebben en die je beeld zachter en onsherper maakt. Door dit alles is het beeld op een normale tv niet scherp. Beter is het om de tv via een RGB-scartkabel aan te sluiten (op PAL resolutie dus), of om een tv/lcd/plasma met VGA-aansluiting te halen natuurlijk.

Verwijderd

als je je tv-out resolutie op 720x576 zet (is zeker mogelijk met zowel ati als nvidia. Bij ati is het alleen even zoeken in display properties) Heb je de volgende voordelen:

- exacte 'match' met MCE-opname resolutie, dus weinig rekenwerk voor computer en geen pixel-problemen.
- wordt door alle TV's geaccepteerd want het is de officiele PAL-resolutie

Ik heb zelf een ati-kaart en heb ook de volgende zaken gedaan:

- overscan aangezet (zwarte balken weg)
- sharpness helemaal omhoog
- flicker removal helemaal omlaag (het is juist goed om dit te doen, zoals in verscheidene radeon-tweak-guides staat.)
- gouden s-video kabel.

Door deze maatregelen kan ik gerust zeggen dat mijn TV-out kwaliteit (voor zover ik kan waarnemen althans) op gelijke hoogte staat met een normale DVD-speler.

Verder is het zo dat je wat betreft tv-ontvangst ook moet kijken in hoeverre je je bron kan verbeteren. (gouden of dubbel afgeschermde coax-kabel, merk-signaalversterkers)

Al met al heb ik zelf helemaal geen behoefte aan een rgb-scart-kabel. Dit is niet bedoeld als aanval op degenen die zo'n kabel hebben. Ik noem hier gewoon een paar overwegingen voor degenen die sceptisch zijn over tv-out-kwaliteit of het hele HTPC-gebeuren in het algemeen. Met een beetje tweaken kan het best wat worden.

• StanTheMan
heb je zelf ook je tvkaart instellingen aangepast?

Zal zelf ook eens de flicker removal omlaag halen, helaas geeft de overscan bij mij teveel beeldverlies (althans ik vind het teveel) bij de breedbeeld tv-out resolutie die ik gebruik (848x480).

Ik geloof overigens heel graag dat de kabel van w1ll3m de ultieme kwaliteit geeft, maar ben zelf niet zo heel handig met de soldeerbout..

Verwijderd

Nee, toen ik indertijd een pvr-350 onder mce 2004 gebruikte klopten de kleuren echt niet en heb ik dmv het programma mcedisplayproperties (op thegreenbutton onder downloads NB: werkt alleen met oude generatie kaarten: 250 en 350) wel de tv-kaart instellingen aangepast.

Ik ben wel bekend met de bovenstaande reg-hack van stantheman (die alleen bij de nieuwe generatie kaarten 150 en 500 werkt) maar sinds ik een pvr-500 onder mce2005 draai is er voor mij geen aanleiding om dit te doen. Ik vond de beeldkwaliteit meteen al top.

• StanTheMan
Iemand een idee hoe de Avermedia tv-kaart instellingen te wijzigen zijn?

Verwijderd

StanTheMan schreef op zondag 30 januari 2005 @ 17:59:
Iemand een idee hoe de Avermedia tv-kaart instellingen te wijzigen zijn?
thegreenbutton onder downloads

• StanTheMan
die werkt niet

• dapluiz
Hmm, ben ik de enige die met me radeon 9800 pro niet een resolutie lager als 800*600 kan doen ? :)
Verder heb ik een goudkleurige s-video kabel, verder weet ik niet of de kabel goed is qua kwaliteit oid.
Ik zal vanavond nog eens spelen met die instellingen, als ik via MCE een divxje ga kijken dan is het beeld wel goed, maar ik heb wel het idee dat het beter kan :)

• StanTheMan
Gebruik powerstrip voor die resoluties..

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-03 23:35

Dr C

met C en CK

Ik zal vanavond nog eens spelen met die instellingen, als ik via MCE een divxje ga kijken dan is het beeld wel goed, maar ik heb wel het idee dat het beter kan

MCE gebruitk geen overscan. Anders moet je eens proberen om het Divxje via windows media player af te spelen en de radeon in te stellen op cinema bij het tabje overlay (advanced bij beeldsscherminstellingen).

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

Pagina: 1