Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Moederbord => IR pinnetjes?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeiemiddag,

Vandaag, al knutselende aan een HTPC (de zoveelste ja ;)), keek ik op mijn moederbord en zag ik "IR RECEIVER" staan bij 2/3 pinnetjes (weet het niet exact meer). Ik ging op onderzoek uit wat dit in zou kunnen houden, en herinnerde dat er ooit in een Computer Idee iets stond over dergelijke pinnetjes en een manier van aansluiten van deze pinnetjes naar zo'n "bracket" waar je een geluidskaart/netwerkkaart/etc. in een PCI slot kan douwen.

Heeft iemand een idee of dit tegenwoordig nog te koop is, wáár het te koop is en wat de mogelijkheden hiermee zijn? Tenslotte rommelt iedereen tegenwoordig aan met zijn com-poorten, maar dit soort IR-kabeltjes direct naar het moederbord (het betreft een pentium III) heb ik tot noch toe niet gezien.

En is dit gewoon aan te sturen met de 'gebruikelijke' software die men kent? (Winlirc, etc.)
alvast bedankt! _/-\o_

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 14:17:
Vandaag, al knutselende aan een HTPC (de zoveelste ja ;)), keek ik op mijn moederbord en zag ik "IR RECEIVER" staan bij 2/3 pinnetjes (weet het niet exact meer).
Als jij het niet weet, hoe moeten wij het dan weten :?
Wat voor een MOBO is het?

Als je het niet meer kunt kopen is het waarschijnlijk nog wel zelf te maken.

Dergelijke aansluiting zijn niet ongebruikelijk, het is je waarschijnlijk gewoon nooit opgevallen.

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
oud laptopje met ir slopen en erin zetten :)

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-11 12:41
Heb zelf ook ooit zoiets gemaakt op een MSI 6309 moederbord. Op de bovenste manier vna dit plaatje. Had geen zin om te extra onderdelen (onderste schema) eraan te maken dus ging voor de quick en dirty oplossing (bovenste schema). Was om foto's van mijn broertjes gsm over te zetten. Werkte goed.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/godyvdb/irda%20adapter.jpgKlikken om te vergroten

[ Voor 19% gewijzigd door Gody op 23-01-2005 15:11 . Reden: "klikken om te vergroten" toegevoegd :) ]

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:52
De pinnen op je moederbord zijn voor IRDA, dat is een infrarood verbinding om bestanden ed van PDA's en GSM's over te zetten naar je PC... Wat je denk ik graag wil is het uitlezen van een (universele) afstandsbediening door je HTPC... Helaas is het hiervoor wel nodig het compoort-geval te bouwen...

• Carp_Hunter
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10 19:57

Carp_Hunter

aka KiLLsLesS

Gr0wLiThE schreef op zondag 23 januari 2005 @ 15:53:
De pinnen op je moederbord zijn voor IRDA, dat is een infrarood verbinding om bestanden ed van PDA's en GSM's over te zetten naar je PC... Wat je denk ik graag wil is het uitlezen van een (universele) afstandsbediening door je HTPC... Helaas is het hiervoor wel nodig het compoort-geval te bouwen...
Niet helemaal waar :P

Heb zelf ook die IRDA transciever gebouwd met de TFD4500 en met wat aanpassingen her en der werkt het ook als IR ontvanger voor RC
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Open netirsir.inf in de windows\Inf map.
Verwijder de volgende waardes:

%*PNP0510.DevDesc% = PNP, *PNP0510
%*PNP0511.DevDesc% = PNP, *PNP0511

En verander
ExcludeFromSelect=*PNP0510,*PNP0511,*IBM0002,*IBM0034,*IBM0020
in
ExcludeFromSelect=*IBM0002,*IBM0034,*IBM0020

Open msports.inf uit dezelfde map.

Voeg de volgende waardes in het [Std] gedeelte toe:

%*PNP0510.DeviceDesc% = ComPort, *PNP0510, *PNP0511 ; Communications Port
%*PNP0511.DeviceDesc% = ComPort, *PNP0511, *PNP0510 ; Communications Port

En deze waardes aan het [Strings] gedeelte:

*PNP0510.DeviceDesc = "Generic Ir Serial Port"
*PNP0511.DeviceDesc = "Generic Ir Serial Port"

En als laatste moet je deze waarde toevoegen:

ExcludeFromSelect=*PNP0510,*PNP0511

Dan rebooten, en dán pas die andere driver installeren (Generic Ir Serial Port Driver)

-KiLLALoT- -Guild Wars Player LLL en WauS- -System- & -Server

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:49
Volgens mij ben je hier naar opzoek:
Afbeeldingslocatie: http://217.77.130.186/pic/150/AFGG/155000.jpg
Zo sluit je hem aan:
Afbeeldingslocatie: http://www.irxon.com/english/images/210-ins.jpg
volgens mij kan je informatie uitwisselen met een Pda, mobiele telefoon, laptop enz. als het maar een Infrarood-poort heeft. En er is ook software waarmee je een afstandsbediening kan instellen voor bv. Winamp te bedienen. gewoon ff googelen ;)

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:52
Tha Ra schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 17:13:
Volgens mij ben je hier naar opzoek:
[afbeelding]
Zo sluit je hem aan:
[afbeelding]
volgens mij kan je informatie uitwisselen met een Pda, mobiele telefoon, laptop enz. als het maar een Infrarood-poort heeft. En er is ook software waarmee je een afstandsbediening kan instellen voor bv. Winamp te bedienen. gewoon ff googelen ;)
Hmm, kan me herrineren dat Conrad vroeger zoiets had. Als ik morgen weer helder ben kan ik het type-nr. wel even voor je opzoeken.

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Misschien heeft hij in die anderhalf jaar al wel iets gevonden ;)

Casemod: Cubeleon

• Wouter7
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-08-2022

Wouter7

Enjoy every day.

is dat geen 5pin? Heb daar ook nog voor gekeken.

http://www.infraredport.com/

Daar kun je het ook kopen. ;)
Pagina: 1