Toon posts:

[WC] Stukje advies nodig...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wild idee, en misschien wel helemaal niet haalbaar...

maar ik wil het toch uitzoeken :)

Ik heb hier 3 pc's staan... een amd1500,1800 en 2800
(ergens dit jaar gaat de 1500 eruit en komt er een nieuwe...)

Wat mijn idee is ... een waterkoeling systeem bouwen voor alle3 de pc's ineen.
Dus 1 groot systeem voor 3 pc's :p

De verste pc is 3 meter vanaf de plek waar de pomp en radiator zou komen...
Ik wil iig de cpu koelen, nb is ook wel leuk om erin op te nemen maar niet perse noodzakelijk!

Maar (en hier kwam ik er niet meer uit), wat voor pomp, slangdiameter en hoe groot moet de radiator zijn om zoiets goed te laten werken?

Het geheel (radiator en pomp enzo) zal denk ik in een computer kast gebouwd worden voor een mooie afwerking... gevoed door een at voeding zal dat best te doen zijn denk ik, miss zelfs gewoon een adapter? wat is handig? :/

ideeen allemaal welkom :)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:57
ik denk dat het een beetje een gekloot gaat worden. Je zou het wel kunnen doen, maar dan moet het wel heel erg dicht in de buurt van elkaar staan.

anders moet je sowieso meerdere radiatoren en pompen hebben, dan kan je beter de 1500 en 1800 op een goedkoop systeempje zetten en een high-end iets voor je cpu regelen.

Verwijderd

Topicstarter
418O2 schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 20:39:
Je zou het wel kunnen doen, maar dan moet het wel heel erg dicht in de buurt van elkaar staan.
hoe erg dicht in de buurt? het is zoals ik zei maar een meter of 2~3 en de slang loopt dan vlak onder het blad... dus horizontaal. Misschien is dat al te veel? maar daarom doe ik dus onderzoek :p

• 418O2
dan moet je sowieso meerdere rads en pompen hebben, het zou niet mijn oplossing zijn. En als je ze niet oc'ed, zijn die 2 "langzamere" pc's wel goed stil te luchtkoelen

Verwijderd

418O2 schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 21:08:
dan moet je sowieso meerdere rads en pompen hebben, het zou niet mijn oplossing zijn. En als je ze niet oc'ed, zijn die 2 "langzamere" pc's wel goed stil te luchtkoelen
Bullshit...je kan het makkelijk aan met een normale autorad met een 120mm fan er op. Zolang die 3 pcs niet geoced zijn...moet het makkelijk kunnen. En een pomp van minimaal 600l/h kan het makkelijk aan.

• Erycius
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-03-2025

Erycius

I came on Eileen.

418O2 schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 20:39:
[...]dan kan je beter de 1500 en 1800 op een goedkoop systeempje zetten en een high-end iets voor je cpu regelen.
Dat is niet echt de tweakers spirit he ;)

Het moet in ieder geval te doen zijn. Let zeker op dat je pomp krachtig genoeg is.

Bloemen scheiden het gras in de tuin.

• 418O2
Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 21:15:
[...]

Bullshit...je kan het makkelijk aan met een normale autorad met een 120mm fan er op. Zolang die 3 pcs niet geoced zijn...moet het makkelijk kunnen. En een pomp van minimaal 600l/h kan het makkelijk aan.
als die 2 langzamere procs allebij palomino's zijn geef ik hem weinig keus..

en als ze in aparte kasten staan krijg je behoorlijk veel slagen en koppelingen vrees ik..

[ Voor 15% gewijzigd door 418O2 op 21-01-2005 21:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
T zijn athlons en de 1500 een duron... maar het gaat me niet zozeer om het koeler krijgen... stil zijn ze al op lucht inderdaad :)

Alles niet oc'ed, dat vind ik maar niks... gewoon stockspeed

Het is meer het idee iets aparts te hebben... De pomp moet wel stil zijn... (of zo stil mogelijk)
eheim 1048 zou wel genoeg zijn?

1048...Centrifugal pump
Pump output 600 l/h 132 lmp. gal./h. 158 U.S. gal./h.
Delivery head 1,50 m/wat.col. 4 ft. 11 in./wat.col.
Power consumption 10 W
Hose connection (suction side) Ø13mm (1/2")
Hose connection (pressure side) Ø13mm (1/2")
Dimensions: lenght x width x height 147 x 75 x 118 5.8 x 3 x 4.7 in.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2005 21:24 ]

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dat moet makkelijk lukken. Een beetje auto(kachel)radiator kan 1000 tot 2000 watt aan. Met de pomp moet je rekening houden, dat je redelijk wat weerstand hebt in je leidingen, dus geen grote hoogteverschillen creëren en een goede pomp nemen.

En het belangrijkste: Niet verwachten dat je cpu's ook nog superkoud zullen blijven.

Verwijderd

Topicstarter
ik verwacht ook niet dat ze kouder zijn... als ze maar niet warmer zijn :)

Tevens de pcs staan hier op een groot bureau... de verste is zoals gezegd 3 meter weg, de leiding komt in een soortment wandgoot horizontaal met een totale verhoging van hooguit 40/50cm (de pc in en van onder het tafelblad naar erboven)

Waar het mij om ging is een advies inwinnen over welke pomp en radiator het best geschikt is. 12mm slangen zijn welaan te raden had ik al gehoord?

• 418O2
Ja, anders krijg je te veel last van flowrestrictie. De meeste kachelrads (zou ik nemen als ik jou was) hebben ook 12mm aansluitingen (geloof ik)

Verwijderd

Topicstarter
en een kachelrad is? (plaatje? :Y) )

• 418O2
de meeste auto's hebben 2 radiatoren, 1 voor de verwarming van de auto en 1 voor het koelvloeistofsysteem. Die voor het koelvloeistofsysteem is meestal vrij groot, die van de verwarming (kachel) is meestal wel PC useable qua format

Afbeeldingslocatie: http://httpd.chello.nl/~gjm.ferron/tweakers/watercool/overzicht.jpg
die komt uit een volvo
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~keust016/radpics/DSCI0110.JPG
een gemodde uit een 205

[ Voor 30% gewijzigd door 418O2 op 21-01-2005 21:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik dacht meer aan zoiets
Afbeeldingslocatie: http://aquacomputer.de/prodimg/nd_products/360_500.jpg

Measurements
Length 403mm, Width 130mm, Height 51mm
Pipes
Copper, threads for G1/4"-connectors
Casing
Galvanized steel, powder coated black, extremely rugged, screw threads M3 for fans/mountings
Connector variations
- straight connector (plug&cool) for 8/6mm hose
- bent, turnable connector (plug&cool) for 8/6mm hose
- barb connector for 10mm hose
- pneumatic connector for 8mm hose

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2005 21:40 ]

• 418O2
kan ook, met een kachelrad ben je goedkoper uit meestal, maar zo'n rad als jij post is meestal makkelijk te verwerken in de kast omdat de afmetingen zijn afgestemd op een computerkast.

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-02 16:05
Misschien off-topic, maar waarom wil je alle 3 de computers waterkoelen als ze al stil genoeg zijn en als je ze toch niet gaat overklocken? Deze vraag komt puur uit nieuwsgierigheid. Jammer genoeg kan ik je met je vragen niet helpen.

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-01 14:01

gakkethijs

niks

stomme vraag maar waarom? gedoe om 3 computers aan 1 watercool systeem te koppelen is enorm wil je aan 1 computer iets veranderen of naar lan heb je een probleem. het is duurder omdat je langere slangen nodig hebt. de prestatie gaan daardoor ook wat omlaag. het kan wel zeker met een sterke pomp of meerdere. gewoon 3 losse sets lijkt mij beter 3 x frigus blokje goedkope 1 x 120 mm rad l-20 als pompje of iets anders goedkoops.

lol en de zelfde tijd. apart maar ja het is toch zo

[ Voor 38% gewijzigd door gakkethijs op 21-01-2005 21:47 ]

• 418O2
post anders even allebij hetzelfde :P

Verwijderd

Topicstarter
haha ja, ik ben ook alleen de mogelijk heden aan het bekijken...

maar inderdaad het is een vrij zinloos iets 8)7

puur fun, }) om iets aparts te hebben >:)

• 418O2
ben je een beetje handig? Als je nl een kast bouwt zodat je de drie systemen bijelkaar hebt wordt het eea nog makkelijker :)

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-01 14:01

gakkethijs

niks

Tja dat kan wel. zon mod was ook op got maar daar heeft hij het niet over.
wat de ts wil kan makkelijk met een sterke pomp en lage weerstands blokjes enz lukt het makkelijk

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/969374 linkje naar multi computer in 1 case

[ Voor 23% gewijzigd door gakkethijs op 21-01-2005 21:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
gakkethijs ga je nou elke keer vragen ? ik heb nu 2 keer aangegeven waarom...

Anyway, meerdere systemen in 1 kast? :p das ook wel vet!

Verwijderd

Topicstarter
ik lees net op een forum, dat als ik zoiets doe de prestatie van pc3 word beinvloed doordat deze warm water krijgt aangeleverd... in hoeverre moet ik dit serieus nemen?

Ik krijg best wel het idee eigenlijk dat het niet zo goed gaat werken, wat ik wil... met dingen die ik nu lees de afgelopen avond en de dingen die jullie zeggen... :Y)

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Met een dikke radiator en een fatsoenlijke pomp moet het makkelijk kunnen. Natuurlijk krijgt PC3 warm(er) water toegevoerd dan PC1, maar het hoeft niet té warm te zijn... één processor kan prima gekoeld worden met water dat "warm", zolang je er dan maar niet te veel moeite mee hebt dat de processor dus wat warmer wordt... In jou opstelling zou je dus je eerste PC "koel" je 2e "lauw" en de derde wat warmer krijgen. Ook moet je er even goed over nadenken wat je wilt, als eerste de 1500, die verwarmt het water toch niet zo veel, of juist als eerste de 2200, want die wil je kunnen overklokken en heeft dat koele water dus harder nodig. Als je er voor zorgt dat de totale koelcapaciteit groot genoeg is, en de doorstroom van het water groot genoeg (3PC's in serie hebben globaal 3x zoveel water nodig, dus flinke pomp is wel nodig) Of het veel zin heeft, ik denk het eigenlijk niet, maar het kan zeker.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• Erycius
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-03-2025

Erycius

I came on Eileen.

Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 21:48:

puur fun, }) om iets aparts te hebben >:)
Idd, "omdat het kan" is een correct antwoord op de vraag "waarom?"

en ik dacht ook nog te zeggen dat ze dan in een nieuw netwerk staan, maar ik geloof dat in onze cursus staat dat je voor een netwerk effectief data moet kunnen uitwisselen. Helaas :)

Hmmm idee voor de TS: misschien moet je maar zo héél dikke buizen nemen en de UTP kabels daarin leggen... dan heb je zelfs een watergekoeld netwerk :)

Bloemen scheiden het gras in de tuin.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:51

Epsilon

Leg koperenbuis tussen die verste PC's met een diameter van 22mm om de flow niet te beperken. 15mm is ook goed overigens.

Neem wel een stevige pomp (Eheim 1250) en bezuinig daar vooral niet op.

Verwijderd

Epsilon schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 00:12:
Leg koperenbuis tussen die verste PC's met een diameter van 22mm om de flow niet te beperken. 15mm is ook goed overigens.

Neem wel een stevige pomp (Eheim 1250) en bezuinig daar vooral niet op.
waarom niet gewoon een driewegsplitter??? elke naar een pc en klaar en weer trug?!

• Epsilon

Epsilon

Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 00:26:
waarom niet gewoon een driewegsplitter??? elke naar een pc en klaar en weer trug?!
Mits dat de slangen etc dunner zijn dan 10mm ID gaat het. Dan ben je verzekerd van de hoeveelheid water dat langs je blokken stroomt.

Zeg 8mm Id per slang. Parralel is dat goed te doen met een eheim 1250 of beter. 1200liter / uur is meer dan genoeg in principe omdat de CPU's geen heethoofden zijn.

Wat je wel moet doen, is een autorad pakken. Geen Airplex evo 360. Die dingen hebben 1/4" buizen er doorheen lopen. Die dingen zijn dik restrive op je flow.

Neem heatercores of black-ice rads (eigenlijk omgebouwde heatercores). Probeer een fan te pakken te krijgen groter dan 120mm op 12 of 24v. Dan kan je gaan voor stille operatie.

• 418O2
als je hele systeem 15mm is, dan krijg je niet meer flow door een deel 20mm hoor,

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-02 19:09
Ik zag een tijdje terug ook iemand die zijn WC aan een verwarmings-radiator van 1,5mx1m had gekoppeld. Als de systemen naast elkaar staan en je de ruimte ervoor hebt is dat misschien ook wel een originele oplossing :P. En dat koelt natuurlijk helemaal super. Misschien kan je zo'n ding van de sloop afhalen?

tvw

Verwijderd

418O2 schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 03:02:
als je hele systeem 15mm is, dan krijg je niet meer flow door een deel 20mm hoor,
Je flow zal idd niet veel groter zijn hierdoor nee, maar het scheeld volgens mij wel behoorlijk veel in frictie in de slangen, als je 3m 12mm slang hebt, of 3m 22mm buis!

Op school hebben ze me geleerd dat voor de wrijving door een buis geldt:

F= 2 x f x (L/D) x 0.5 x Ubuis

f in de bovenstaande formule is de frictiefactor, deze wordt berekend met de volgende formule:

1/ f^0.5 = -1.732 x LN(0.27 x (E/D) + 1.254 / (Re . f^0.5)

F = Wrijving (F term in Bernoulli, NIET in Newton!!)
f = frictiefactor
L = lengte van buis / slang
D = Diameter
Ubuis = Snelheid van vloeistof in de buis
(0.27 x (E/D)) = Correctie-term die te maken heeft met de relatieve ruwheid van de binnekant van de buis
Re = Getal van Reynolds (Rho x Ubuis x D)/ viscositeit

Degene die dit een beetje kunnen volgen (of gewoon verstand hebben van dit soort sommen (BERNOULLIE :D)) die zien / weten dus dat de wrijving wordt veroorzaakt door Snelheid van de vloeistof, Ruwheid van de buis of slang, Diameter van de buis of slang en als laatste de viscositeit.

Dit geldt alleen voor de WRIJVING!!! Het totale vermogen wat een pomp moet leveren is ook nog afhankelijk van het hoogte verschil wat deze moet overbruggen, maar dat is hier volgens mij al wel algemeen bekend!

Ik heb hier zelf nog niet mee gerekend voor een waterkoelingssetup. De kans is heel erg groot dat dit stuk van mij echt gewoon pure mierenneukerij is, en dat het in de praktijk geen **** uitmaakt! ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2005 13:17 ]

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

iets schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 03:52:
Ik zag een tijdje terug ook iemand die zijn WC aan een verwarmings-radiator van 1,5mx1m had gekoppeld. Als de systemen naast elkaar staan en je de ruimte ervoor hebt is dat misschien ook wel een originele oplossing :P. En dat koelt natuurlijk helemaal super. Misschien kan je zo'n ding van de sloop afhalen?
Die dingen zijn van plaatstaal, en daarom eigenlijk zeer ongeschikt voor gebruik in een PC koeling. Je slangen en blok en pomp gaan niet goed reageren op alle loskomende roestdeeltjes. Er zijn een aantal merken design-radiator die wel met koper werken, alleen zijn die over het algemeen veel, VEEL VEEL duurder.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• Epsilon

Epsilon

Je staat de spijker op zn kop :).

10 meter buis is in totaal niet eens zo veel en je zal het verschil tussen 15 en 22mm niet merken. Echter wel 10 vs 15.

Wat kram335 hierboven uitgelegd heeft, is precies waar ik op doel: frictie.

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:20
het idee is best leuk en origineel hoor maar het is erg ondhandig als je systemen wilt gaan verplaatsen, bovendien moet je een krachtige pomp hebben en grote radiateur omdat je hitte krijgt van 3 cpu's waarvan er volgens mij 2 palomino's tussen zitten die nog al warm worden.

Al met al gaat je dat gewoon veel geld kosten aan WC spullen en het is gewoon onhandig.

offtopic:
als je ECHT origineel wilt zijn misschien kan je iets doen met een soort netwerk systeem dat je door het huis een aantal aansluitingen maakt voor je WC set een soort stopcontact met een water in en water uit waar je je comp dan in kan prikken. :P

Adjust non olet, plerumque...

Verwijderd

Ik werk bij een transportbedrijf en ik zag laatst twee uberbrute vrachtautorads van 1 bij 1,5 meter liggen. Als je die wilt hebben kan ik het wel ff vragen }) })
Ze zijn niet echt handzaam, en het schoonmaken en monteren is een flinke klus, er moet een brute pomp op. De gedachte om ze mee naar huis te nemen heeft even in mijn hoofd rondgedwarreld, maar ik ga toch maar eerst met een autokachelrad beginnen. :)

Verwijderd

Ik doe dit met 2 sytemen die worden gekoeld door 1 rad(Opel autorad) 1 reservior(oud aquarium),1eheim 1250,er worden 2 cpu's en 1 graka mee gekoeld,een xp-m 2600+ @ 2400mhz @ 34°c met R9800 423/360,en 1 A64 3200+ @ 2300mhz @ 22°c,en die draaien al zo een maand of 2 aan deze snelheid en temp,zijn 24/7 D2OL folders.

En daar komt nog een A64 3200+ bij die iets meer zal oc worden,ik denk wel dat hij het zal kunnen trekken met die extra a64,maar ik laat wel iets weten als het zover is.

Dus het kan:).
Pagina: 1