[CiP] Computerkast voor meerdere computers

Pagina: 1
Acties:
  • 787 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:10

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Topicstarter
Aangezien de voorraad pc's aan de grote kant begint te raken, en we niet veel ruimte voor al die kasten hebben, heb ik het idee opgevat om 1 kast voor alle systemen te maken. Het idee heeft een 2-tal doelen: enerzijds meer rust in de woonkamer, niet overal flikkerende pc's en anderzijds wat meer rust, de kast wordt aan de binnenkant bekleed met geluidsisolerende schuimrubber.

Ik ben geen paint-kunstenaar, maar ik heb een poging gewaagd om het idee wat in mijn hoofd zit te digitaliseren:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v496/Nitroglycerine/kast_schematisch_overzicht.jpg

De afmetingen zijn ruwweg 800*800*700 mm. Er komen 3 plateau's in voor 3 systemen, het 4e systeem komt op de bodem te staan. Het plateau met de donkerblauwe lijnen is voor mijn pc - watergekoelde Athlon XP 2400+, het paarse plateau is voor de pc van mijn vrouw - luchtgekoelde Athlon XP 2000+ en het lichtblauwe plateau is voor de fileserver - luchtgekoelde celeron 700. De router komt onder het paarse plateau te staan - dit is een luchtgekoelde Pentium 1 233.
De verschillende rondjes geven de lokaties van de diverse 12 cm ventilatoren die gebruikt worden om de onderdelen van koele lucht te voorzien. De violet gevulde rondjes geven de ingaande luchtstroom aan, de roze de uitgaande.
De rode vierkantjes symboliseren de diverse harde schijven van de verschillende systemen, het blauw omlijnde grijze blok symboliseerd de plaats waar de verschillende branders en lezers komen.
De optische invoerapparaten (4 in totaal) worden in een 5¼" rek uit een systeemkast geplaatst, de harde schijven worden in afzonderlijke 3½" rekken geplaatst. De ventilator achterin de kast is bedoeld om de harde schijven iets te koelen. Of het in deze vorm werkt weet ik nog niet, ik denk dat ik dat proefondervinderlijk maar vast moet gaan stellen. Mogelijk moet ik aan luchtgeleiding gaan doen om de schijven van voldoende koele lucht te voorzien.

Op dit moment bestaat de boodschappenlijst o.a. uit de volgende items:
- 6 Papst 4412F/2GLL 12 cm ventilatoren
- Verschillende verloopstukken om de ventilatoren op de diverse molexen aan te kunnen sluiten
- 4 90 cm rounded IDE 133 kabels
- 6 eenvoudige fanguards
- Een aantal vierkante meter 12 mm MDF
- 7 scharnieren
- 6 schuimrubber matten van 50*100 cm
- Rubberen spacers ter demping
- 4 zwenkwieltjes om het meubel mobiel te maken
- 4 drukschakelaars
Foto van een aantal items:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v496/Nitroglycerine/onderdelen.jpg

Er komen 3 luikjes in de kast: 1 om bij de optische invoerapparaten te kunnen en 2 om onderhoud aan de systemen te kunnen uitvoeren - 1 bovenop en 1 aan de zijkant. Uiteindelijk wordt het systeem glanzend zwart geverfd, dit contrasteerd mooi met het alluminium van de fanguards. Er komen geen gekleurde leds in, dit vinden we allebei niet wenselijk.

We zijn vandaag begonnen met de bouw en in de beperkte tijd die we tot onze beschikking hadden hebben we de verschillende houten planken op maat gezaagd en geschuurd en is de basis voor het meubel gelegd: 4 kanten zitten tegen elkaar aan, de andere 2 komen er pas in als de plateaus op hun plaats hangen.
Tussenstand op zaterdagavond om 22:00 uur:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v496/Nitroglycerine/kast_in_wording1.jpg

De verschillende gaten zijn afgetekend, morgen worden die gezaagd, komen de plateaus erin, worden de ventilatoren opgehangen, de geluidsisolatie aangebracht en worden de systemen geplaatst. Morgenavond hoop ik in ieder geval 3 werkende systemen in de kast te hebben staan.

Hier kon uw advertentie staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Je moet denk flink wat fans hebben om die warmte af te voeren. Doordat je ook dat isolerende spul erbij hebt. Hoe ga je het eigenlijk met kabels doen? alle monitor, keyboard kabels verlengen? of komen je pc's dicht bij elkaar te staan?

voor de rest ziet het er leuk uit . succes :Y)

[ Voor 28% gewijzigd door Satch op 23-10-2004 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Topicstarter
metal14 schreef op 23 oktober 2004 @ 23:40:
Je moet denk flink wat fans hebben om die warmte af te voeren. Doordat je ook dat isolerende spul erbij hebt. Hoe ga je het eigenlijk met kabels doen? alle monitor, keyboard kabels verlengen? of komen je pc's dicht bij elkaar te staan?

voor de rest ziet het er leuk uit . succes :Y)

btw: heb je al toestemming gevraagd? zou jammer zijn als hij gesloten wordt. :)
6 12 cm papst ventilatoren zou genoeg moeten zijn denk ik. De toetsenbord ps2 kabels verleng ik, beide werkstations krijgen een eigen USB hub en de VGA kabels zijn hoop ik net lang genoeg; ik heb geen zin om een simpel verlengkabeltje tussen mijn radeon 9800 en m'n monitor te leggen. Daar heb ik de plaatsing binnen de kast ook op afgestemd. De kabels gaan door een gat naar binnen alwaar ze op het moederbord geprikt wordt. Hoe ik stabiliteit voor de insteekkaarten ga bewerkstelligen weet ik nog niet, mogelijk met een verbinding met de aangrenzende wand.

[ Voor 5% gewijzigd door m-m op 24-10-2004 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Als allerlaatste nog even via email toestemming :) Volgende keer graag eerst aanvragen en dan pas doen ;)

[ Voor 39% gewijzigd door m-m op 24-10-2004 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107065

idee is leuk :)

heb ik ook al eens over gedacht. Om mijn server en mijn gewone pc in 1 kast smane te maken... maar is er nooit van gekomen... een kijken wat jij er van maakt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paazei
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:52
Ik denk dat je op jou manier met een zeer grote overdruk te kampen krijgt, niet echt bevoordelijk voor de temp van je kast en dus ook je processor enzo.
Verder leuk idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28659

Zou het niet handiger zijn om alle moederborden boven elkaar te zetten en dan de andere dingen voorin te doen. Bijvoorbeeld als je drie desktop's boven op elkaar zou zetten. Dan heb je voorin allemaal intakes en achter een aantal outtakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-06 00:51

HeepH

Dope Rapper

Het zou pas echt stoer zijn als je alles waterkoelde, dus een grote lus,met een dikke rad, en dan alles in eens koelen...hoe ga je het eigenlijk met de kabels van en naar de pc's oplossen?

http://specs.tweak.to/16495

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Topicstarter
HeefStan schreef op 25 oktober 2004 @ 01:31:
Het zou pas echt stoer zijn als je alles waterkoelde, dus een grote lus,met een dikke rad, en dan alles in eens koelen...hoe ga je het eigenlijk met de kabels van en naar de pc's oplossen?
1 systeem is waterkoelt, de rest is lucht gekoeld.
Voor de IDE kabels heb ik 90 cm rounded kabels besteld, de voedingen leg ik zo dicht mogelijk bij de betreffende computer. De oversteek die de verschillende kabels gaan maken bind ik samen, enerzijds met tyreps (of hoe je het ook schrijft ;) ) en omwikkel ze daarna met plastic kabelomwikkel-spul ( http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&ItemID=1254) en span ik daarna zo strak mogelijk zodat de hoeveelheid kabel door de kast zo klein mogelijk is.

Er is 1 printer die op de watergekoelde pc aangesloten wordt, hiertoe heb ik een gat van 6 bij 2 cm gemaakt wat weer afgedicht wordt door het geluidsisolatieschuim afgeschermd wordt. De printer komt bovenop de kast te staan.

De toetsenborden worden met een ps2 verlengkabel aangesloten, de monitoren rechtstreeks (hopelijk zijn de kabels lang genoeg). Op de 2 werkstations wordt een USB 2.0 hub aangesloten, zodat alle USB apparaten buiten de kast aangesloten kunnen worden.

Als ik overdruk krijg, dan draai ik de ventilator rechtsboven om om meer uitgaande lucht te krijgen.

Gisteren trouwens een tegenvaller gekregen, toen ik het waterkoelingssysteem wilde installeren liep er water op het moederbord. Op dit moment staat het project even on-hold tot dinsdag en hangt er een 30 cm ventilator boven het moederbord om het water op te laten drogen.

De status op dit moment is:
- ventilatoren zijn ingebouwd
- router is geplaatst, 2 van de 6 ventilatoren zijn aangesloten
- plateau 2e pc is geplaatst
- moederbord 2e pc is geplaatst
- kast is volledig afgeplakt met isolatieschuim, luikjes zijn gezaagd en afgeplakt

De komende stappen zijn:
- harddisk toren maken
- cd rom toren maken
- 2e pc afmonteren
- plateau's voor pc 3 en 4 plaatsen en de pc's monteren
- kabels opbinden en wegwerken
- luikjes afhangen
- bovenkant kast vastmaken
- verven

We hebben het idee om de kast zwart te verven, aangezien de kast in de hoek komt te staan, er van binnenuit geen licht zichtbaar zal zijn (als het goed is tenminste ;) ) en zwart een mooi contrast vormt met de zilverkleurige fanguards.

Er zijn nieuwe foto's, die worden in de loop van vandaag online geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Topicstarter
Anoniem: 28659 schreef op 24 oktober 2004 @ 14:46:
Zou het niet handiger zijn om alle moederborden boven elkaar te zetten en dan de andere dingen voorin te doen. Bijvoorbeeld als je drie desktop's boven op elkaar zou zetten. Dan heb je voorin allemaal intakes en achter een aantal outtakes.
In principe is het een idee, alleen hebben we daar geen ruimte voor, en hebben we rekening moeten houden met de plaats van de beide werkplekken (en de monitoren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Topicstarter
Update 1-11-04

Het is een weekje stil geweest als gevolg van de lekkende waterkoeling. Dit was een hele week zichtbaar:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v496/Nitroglycerine/Moederbord_drogen.jpg

Maar vandaag (weekje vrij van het werk) ben ik weer verder gegaan met de bouw. Als eerste heb ik een cd-rom bracket uit een midi-kast gesloopt (popnagels uitgeboord) om die vervolgens op een paar planken te monteren om zo de cd-rom's te kunnen ophangen.
Daarna heb ik met veel kunst en vliegwerk een harddisk plankje gefabriceerd: 3 harddisk brackets aan 2 houten balken die ik vervolgens aan de binnenkant van de kast vast ga maken:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v496/Nitroglycerine/Harddisk_plank.jpg

De volgende stappen staan nog op de rol voor vandaag en de rest van deze week: het monteren van het cd-rom bracket, monteren van het 4e plateau, 3e en 4e pc inbouwen, voedingen monteren, harddisken van voeding en data kabels voorzien, harddisk plank monteren, deurtjes monteren en bovenkant vastmaken.
Over een week of 2 krijgt de kast een kleurtje, de week ertussen gebruiken we om rustig over de kleur na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Kleine tip: Er wordt altijd aangeraden om je harddisks horizontaal te monteren. (ondersteboven kan ook)
Op deze manier belast je de lagers op een andere manier dan waarvoor ze gemaakt zijn en slijten ze veel sneller, waardoor je heel snel problemen kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Topicstarter
Zodra ik een ander harddisk bracket heb, zal ik de middelste schijven anders monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

KifArU schreef op 01 november 2004 @ 17:34:
Kleine tip: Er wordt altijd aangeraden om je harddisks horizontaal te monteren. (ondersteboven kan ook)
Op deze manier belast je de lagers op een andere manier dan waarvoor ze gemaakt zijn en slijten ze veel sneller, waardoor je heel snel problemen kunt krijgen.
Kleine correctie: Je kunt een schijf zowel horizontaal als verticaal ophangen, maar als een schijf eenmaal een poos horizontaal heeft gehangen moet je hem niet meer verticaal gebruiken.
Dit heeft te maken met het uitslijten van de lagers. Als ze eenmaal 'horizontaal ingesleten' zijn dan moet je hem dus niet meer verticaal hangen, en omgekeerd.

Correct me if I'm wrong. ;)

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Niet online

m-m

zwippie schreef op 01 november 2004 @ 17:55:
[...]

Kleine correctie: Je kunt een schijf zowel horizontaal als verticaal ophangen, maar als een schijf eenmaal een poos horizontaal heeft gehangen moet je hem niet meer verticaal gebruiken.
Dit heeft te maken met het uitslijten van de lagers. Als ze eenmaal 'horizontaal ingesleten' zijn dan moet je hem dus niet meer verticaal hangen, en omgekeerd.

Dat is idd ook zoals het mij altijd verteld is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
ik schrok al, een compaq deskpro systeem van mij... jaa daar hangt de schijf ook verticaal. nu zit hij weer horizontaal(en op zijn kop) kastje op zijn zijkant gezet ... in het kader van ruimte besparen :+

HDD zijn stevige snoepjes... heb er hier nog eentje... nou die heeft heel wat beleefd. bungeejump zonder elastiek :X op een houte drempel... en WIN98 doet t nog steeds perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96597

Als ik die tekening van jouw bekijk dan heb je 5 intake fans en 1 outtake..

Hierdoor krijg je overdruk in de kast (er komt meer lucht in dan dat eruit gaat). Deze overdruk zorgt ervoor dat het in de kast warmer wordt.

Ik heb dit een keer ergens gelezen (ben vergeten welke site). Ze adviseerden daar dan ook altijd ervoor te zorgen dat er meer outtake fans zijn dan intake. Hierdoor krijg je onderdruk wat beter is (zuicht dan lucht van buiten de kast naar binnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pink Panther
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-06 23:25
Hmmm, dat onder/overdruk verhaal is volgens mij ook maar een broodje aap.
Ik weet niet of je weet over hoeveel onderuk/overdruk je praat, maar zo'n 120 mm fan kan hooguit een druk verschil veroorzaken van enkele mm waterkolom dus lijkt me vrij stug dat dit merkbaar zal zijn aan de temperatuur. (but correct me if I'm wrong :? )
Peroonlijk denk ik wel dat 5 intake's onzinnig is als je maar 1 outtake ventilator hebt omdat de luchtstroom dan bepaald wordt door de hoeveelheid lucht die de outtake ventilator kan verplaatsen en dus niet zozeer door de hoeveelheid lucht die de intake's kunnen verplaatsen.

Even een voorbeeld, stel je hebt 5 ventilatoren die allen 20 m3/uur kunnen.
Als je kast redlijk luchtdicht is en je zou dan 4 ventilatoren gebruiken voor intake, dan zou de totale intak 80 m3/uur zijn. De 5e ventilator gebruik je als outtake en er zou dus maar 20 m3/uur kunnen afvoeren (naja, door de minimale druk verhoging in de kast zeggen we 25 m3/uur) => effectieve luchtflow door de kast is 25 m3/uur. Of mag ik zo niet denken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchie!
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12-2023

Dutchie!

....

Heb ik ook zo'n soort idee, word het hier net gepost natuurlijk :/ alleen is de mijnes iets anders :D en moet ik nog maken :) tziet er al gaaf uit :)

Living in Australia! - Ja, ik heb dyslectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06 19:30
je kunt er wel veel kouwe lucht in proberen te pompen, maar als de warme niet weg gaat dan helpt het niets.

je kunt dan beter de warme lucht afzuigen, dan stroomt er vanzelf wel koude lucht naar binnen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Topicstarter
De tekening is niet meer up to date, zoals ik ook in een post hierboven aangaf: de ventilator rechts boven is omgedraaid: nu heb ik dus 4 ingaande en 2 uitgaande ventilatoren. Ik zou een 3e om kunnen draaien, maar dan heb ik geen koude luchttoevoer voor de fileserver (linksboven), dus dat doe ik liever nog niet. De omdraai actie kan ik altijd nog achteraf uitvoeren.

Oh ja, over het overdruk / onderdruk gebeuren: de kast sluit niet 100%, er zijn kieren waardoor de lucht door naar binnen kan / kan ontsnappen uit de kast. Met de ventilatoren wil ik een luchtstroom in de kast op gang brengen, overtollige lucht die niet door de 2 uitgaande ventilatoren weggehaaldn wordt ontsnapt door de kieren in het luik bovenop de kast.

[ Voor 33% gewijzigd door Nitroglycerine op 02-11-2004 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107484

zwippie schreef op 01 november 2004 @ 17:55:
[...]

Zou ik wel graag willen weten waar je die wijsheid vandaan hebt. Sprak hier laatst nog over met 1 van onze field engineers (hd manufacturer) en die verwees dit naar de afdeling broodje aap (het inslijten).

Verhaal gaat dan natuurlijk ook niet op met fluid bearings.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 107484 op 02-11-2004 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125516

Misschien dan een aanvu :? llende vraag op dit project:
Is er een voeding te kopen of te MAKEN waar je meerdere pc's op aan kan sluiten, dus b.v 4 moederboard, 4 harddisk, 1 floppy op 1 voeding ????????????? :?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 125516 op 03-11-2004 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swandertj
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-04 15:42
Anoniem: 125516 schreef op 03 november 2004 @ 11:54:
Misschien dan een aanvu :? llende vraag op dit project:
Is er een voeding te kopen of te maken waar je meerdere pc's op aan kan sluiten, dus b.v 4 moederboard, 4 harddisk, 1 floppy op 1 voeding ????????????? :?
Volgens mij is daarop het antwoord simpel nee. Ik ken weinig voedingen die 4 systemen tegelijk kan voeden...

http://battlelog.battlefield.com/bf3/user/v0ax_/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Topicstarter
Swandertj schreef op 03 november 2004 @ 15:21:
[...]

Volgens mij is daarop het antwoord simpel nee. Ik ken weinig voedingen die 4 systemen tegelijk kan voeden...
Bovendien heb je dan een voeding nodig van zeg 1000 Watt, deze ben ik nog niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Anoniem: 107484 schreef op 02 november 2004 @ 17:08:
[...]

Zou ik wel graag willen weten waar je die wijsheid vandaan hebt. Sprak hier laatst nog over met 1 van onze field engineers (hd manufacturer) en die verwees dit naar de afdeling broodje aap (het inslijten).

Verhaal gaat dan natuurlijk ook niet op met fluid bearings.
Dit verhaal zou inderdaad wel eens wat gedateerd kunnen zijn. :)
Ik heb even wat gezocht op de sites van harde schijf fabrikanten, en daar ben ik in de installatie-handleidingen geen waarschuwingen oid tegengekomen.
Voor de fluid-bearing disks gaat het verhaal idd al helemaal niet op. En ook de draagbare schijven, die komen juist met steuntjes om ze ook verticaal te gebruiken als je daar zin in hebt.

I stand corrected. ;)

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74303

zwippie schreef op 03 november 2004 @ 17:15:
[...]
Dit verhaal zou inderdaad wel eens wat gedateerd kunnen zijn. :)
Ik heb even wat gezocht op de sites van harde schijf fabrikanten, en daar ben ik in de installatie-handleidingen geen waarschuwingen oid tegengekomen.
Voor de fluid-bearing disks gaat het verhaal idd al helemaal niet op. En ook de draagbare schijven, die komen juist met steuntjes om ze ook verticaal te gebruiken als je daar zin in hebt.
Kan wel zijn, maar als een harddisk 3 jaar 24*7 heeft gedraaid zou ik 'm niet anders inbouwen als dat 'ie ooit gehangen heeft. Sterker nog, ik zou de harddisk niet langer dan een paar uur stil laten staan. De fabrikant vervangt je schijf bij problemen mischien wel, maar de data ben je mooi kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Topicstarter
Update 5 november

Een paar daagjes druk bezig geweest voor m'n werk, leuk die tussendoor dingen :/.
Anyway, verder gebouwd aan de kast. Als eerst een deurtje gemaakt om het gat ad te dichten waardoor de cdroms bereikbaar zijn, omdat dit een ultiem toegangshokje bleek voor katten ;) .

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v496/Nitroglycerine/cdrom_luikje.jpg
Compleet met eenvoudig afdichtblokje, om te voorkomen dat de katten het luikje alsnog openmaken.

Voor de cdroms heb ik een rack gemaakt om ze te monteren. Hiertoe heb ik een cdrom rack uit een atx kast geboord (popnagels verwijderen) en die aan de voorkant aan 2 houten balkjes geschroeft. Deze balkjes zet ik weer aan de bovenkant vast aan de buitenkant van de kast.
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v496/Nitroglycerine/cdrom_rack.jpg

Mede door het vele commentaar op de vertikaal geplaatste harddisks heb ik het harddiskrack aangepast:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v496/Nitroglycerine/harddisk_rack.jpg

Hierna heb ik de fileserver overgeplaatst en de rackjes geplaatst. Beide rackjes zitten met 4 schroeven aan de buitenkant vast.
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v496/Nitroglycerine/3_pcs_in_plaats.jpg

Toen was het tijd om linux te installeren. Alleen kon de fileserver de 2 schijven op het 1e ide kanaal niet vinden, dus het harddiskrack er weer uit gehaald en het bleek dat 1 van de jumpers kapot was, enkel een stukje plastic zonder metaal aan de binnenkant. Ik vraag me af hoe het kan.
Maar goed, het installeren van Fedora core 2:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v496/Nitroglycerine/fedora_op_fileserver_installeren.jpg

Verder alle kabels getrokken die er nu te trekken zijn, de isolatie verder afgemaakt. Vandaag doe ik er niets meer aan, maar morgen rond deze tijd hoop ik de kast klaar te hebben (muv de verf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:49

Maximus

There is no substitute

offtopic:
ligt het aan mij of laden die pics ongelovelijk sloom ? :X

Verder erg nette case, mss dat je ideen kan op doen van resettim ?

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116571

Maximus schreef op 05 november 2004 @ 21:27:
offtopic:
ligt het aan mij of laden die pics ongelovelijk sloom ? :X

Verder erg nette case, mss dat je ideen kan op doen van resettim ?
ligt niet aan jou ;).

---

Ffies een paar vragen :

1. Wat voor een zaag gebruik je ? (decoupeer, of een cirkel).
2. Hoe maak je alle racks enz. vast ? (schroeven, of boutjes met afstandsbusjes).
3. Verlijm je ook ?

Dit ivb met het feit dat ik zelf ook een houten kast voor mijn server ga bouwen ;).

Verder erg netjes gedaan hoor :)

(edit - Ah, nu de foto's zijn geladen, zie ik dat je de blokjes hebt verlijmd :P)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 116571 op 05-11-2004 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84159

Ik vind eigenlijk dat elke CIP moet worden uitgebreid met een verplicht kostenplaatje, is wel handig en goed om te lezen.

Ziet er relaxed uit, vraagje, die popnagels hoe haal je die het netste weg, de laatste keer dat ik het deed zat heel m'n case onder de krassen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daPet
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-07-2024
Popnagels moet je uitboren, is zo gepiept.

-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Topicstarter
Anoniem: 116571 schreef op 05 november 2004 @ 21:31:
[...]

ligt niet aan jou ;).

---

Ffies een paar vragen :

1. Wat voor een zaag gebruik je ? (decoupeer, of een cirkel).
2. Hoe maak je alle racks enz. vast ? (schroeven, of boutjes met afstandsbusjes).
3. Verlijm je ook ?

Dit ivb met het feit dat ik zelf ook een houten kast voor mijn server ga bouwen ;).

Verder erg netjes gedaan hoor :)

(edit - Ah, nu de foto's zijn geladen, zie ik dat je de blokjes hebt verlijmd :P)
In antwoord op de door u gestelde vragen ;)

1. Decoupeerzaag, ik heb vele meters gezaagd
2. Schroeven of bouten, hangt van het te monteren rack af. Ik plaats er altijd wel een rubberen ringetje tussen om wat vibraties tegen te gaan
3. Nee, bij dit project verlijm ik het hout niet. Ik ben begonnen met het verlijmen van de blokjes en daarna 2 schroeven erbij, maar omdat de blokjes met 2 schroeven ook muurvast zitten, gebruik ik de lijm niet meer voor hout op hout-contact. Ik gebruik standaard houtlijm wel om de geluidsisolatie vast te zetten. Eerst had ik er een superlijm voor, maar die was te snel op, dus ben ik verder gegaan op houtlijm. Het werkt, is niet ideaal, maar het doet wat het moet doen.

Tsja, traagheid ligt bij photobucket, daar host ik de plaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Topicstarter
daPet schreef op 05 november 2004 @ 22:18:
Popnagels moet je uitboren, is zo gepiept.
Idd, dat heb ik ook gedaan, betonbootje erop en draaien maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Topicstarter
Anoniem: 84159 schreef op 05 november 2004 @ 21:40:
Ik vind eigenlijk dat elke CIP moet worden uitgebreid met een verplicht kostenplaatje, is wel handig en goed om te lezen.

Ziet er relaxed uit, vraagje, die popnagels hoe haal je die het netste weg, de laatste keer dat ik het deed zat heel m'n case onder de krassen :D
Aan de kast zelf heb ik op dit moment een 450 euro uitgegeven. 150 euro voor de bouwmaterialen (hout, ijzerwaren, isolatiemateriaal), 250 euro aan ventilatoren, verloopstukjes (3 pins naar 4 pins enzo) en 90 cm IDE kabels en een 50 euro aan ps2 verlengkabels, 2 USB 2.0 hubjes en 2 3 m cat5 netwerkkabels.

Verder heb ik 200 euro uitgegeven aan de fileserver, die was nog niet in mijn bezit. De fileserver is een celeron 633 met 128 MB geheugen, 2* 3 GB ATA 66 schijven, een Highpoint IDE100 PCI kaartje en een maxtor 160 GB IDE 133 schijf.
De aanschaf van de fileserver was eigenlijk voor een komende maand gepland, maar omdat ik het toch van plan was erin te plaatsen, dacht ik dat het net zo makkelijk was om het nu te doen.

De enige kosten die er nog bijkomen zijn de kosten voor de verf en voor vloeibaar hout of plamuur om de kieren af te werken. Maar die kosten kunnen eventueel vooruit geschoven worden, aangezien de kast in de hoek van de kamer staat achter 2 bureaus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 127714

dat isolatiemateriaal in je case, helpt dit veel tegen geluidhinder?
En hoe zit het met je temperaturen? Gaan die met dat schuim de hoogte in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116571

Anoniem: 127714 schreef op 06 november 2004 @ 14:21:
dat isolatiemateriaal in je case, helpt dit veel tegen geluidhinder?
En hoe zit het met je temperaturen? Gaan die met dat schuim de hoogte in?
Ik denk dat als hij 250 eurie aan fans erin heeft zitten, hij zon behoorlijk airflow heeft,
dat ie zo weinig stilstaande lucht heeft, dat dat schuim noooooit warm wordt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116571 schreef op 06 november 2004 @ 15:21:
[...]

Ik denk dat als hij 250 eurie aan fans erin heeft zitten, hij zon behoorlijk airflow heeft,
dat ie zo weinig stilstaande lucht heeft, dat dat schuim noooooit warm wordt :).
Ik dacht dat beweging net wrijving was en dat wrijving warmte creerde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramseltje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-03-2024
Nitroglycerine schreef op 05 november 2004 @ 22:58 onder andere:
[...]

De enige kosten die er nog bijkomen zijn de kosten voor de verf en voor vloeibaar hout of plamuur om de kieren af te werken.
[...]
Misschien een kleine tip: Als je gaat schuren voor het verven hoef je het schuurstof niet weg te gooien. Met een beetje (dunne) houtlijm kun je hier heel goed vloeibaar hout van maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bramseltje schreef op 06 november 2004 @ 16:33:
[...]

Misschien een kleine tip: Als je gaat schuren voor het verven hoef je het schuurstof niet weg te gooien. Met een beetje (dunne) houtlijm kun je hier heel goed vloeibaar hout van maken. :)
Jup, maar je moet echt wel sneller verve dan met gewone verf 8)7
Ik ben zo ooit eens de helft van me kwast kwijtgeraakt -> hing na een 30-tal seconde al vast |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramseltje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-03-2024
Anoniem: 127714 schreef op 06 november 2004 @ 16:41:
[...]

Jup, maar je moet echt wel sneller verve dan met gewone verf 8)7
Ik ben zo ooit eens de helft van me kwast kwijtgeraakt -> hing na een 30-tal seconde al vast |:(
Misschien dat ik het beter kneedbaar hout had kunnen noemen... Het wordt dan toch gewoon een papje dat je met een plamuurmes in de kieren smeert, hard laten worden, schuren en schilderen maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-06 16:46
Pink Panther schreef op 01 november 2004 @ 21:55:
Even een voorbeeld, stel je hebt 5 ventilatoren die allen 20 m3/uur kunnen.
Als je kast redlijk luchtdicht is en je zou dan 4 ventilatoren gebruiken voor intake, dan zou de totale intak 80 m3/uur zijn. De 5e ventilator gebruik je als outtake en er zou dus maar 20 m3/uur kunnen afvoeren (naja, door de minimale druk verhoging in de kast zeggen we 25 m3/uur) => effectieve luchtflow door de kast is 25 m3/uur. Of mag ik zo niet denken :?
Niet helemaal, wat de intakes niet kwijt kunnen komt gewoon door alle beschikbare gaten naar buiten, door de outtake fans, gaten in de case 'en door de intakes...

Bij jouw voorbeeld: een case hebt zonder gaten met 4 intakes en 1 uittake, dan is je luchtstroom 20 + (80 - 25)/5 = 29m2.
Denk ik...

Dat hij ook door de intake's naar buiten blaast heb ik zelf uitgevonden met mijn mini hovercraft, 20 bij 15cm met een P2-processorkoeler... had ik te weinig gaten in het kussen gemaakt, het blies wel op, maar hij blies beter lucht aan de bovenkant eruit dan hij gleed 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Topicstarter
De kast is klaar, alle systemen zijn ingebouwd, en draaien (muv de pc van m'n vrouw, die heeft beeldproblemen (Geen beeld op Asrock K7VM2)). Gedurende de eerste 2 uren bleef de temperatuur van mijn systeem keurig op 27 °C CPU en 25 °C moederbord. Het geheel is ook bijzonder geluidsarm - niet helemaal stil, maar een groot verschil in vergelijking met de situatie voordat ik de ombouw begon.
De ventilatoren die ik gekozen heb verplaatsen het minst lucht van de 12 cm papst die freezing hardware in het assortiment heeft, maar produceren wel het minste geluid.

Het enige wat je nu hoort is een zacht zoemend geluid van de ventilatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjukke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-05-2023
Kun je misschien een resultaat posten van hoe het nu is geworden? Ben er wel nieuwsgierig naar. Verder, mooi project!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Topicstarter
sjukke schreef op 06 november 2004 @ 17:41:
Kun je misschien een resultaat posten van hoe het nu is geworden? Ben er wel nieuwsgierig naar. Verder, mooi project!!
Zodra ik de digicam heb gevonden en een foto gemaakt zet ik em online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Savage
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-05-2021

The_Savage

wEiRd

Heb ff vraagje... hoe krijgen je makkelijk een stuk mdf RECHT gezagen met een decoupeerzaag?? bij mij komt het er altijd lekker scheef uit :P

Aangezien ik momenteel ook bezig ben met een leuke pc kast van mdf te bouwen lijkt me dit wel handig te weten :P

En is het nou beter om de warme lucht weg te zuigen of om koude lucht over iets heen te blazen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

The_Savage schreef op 06 november 2004 @ 23:54:
Heb ff vraagje... hoe krijgen je makkelijk een stuk mdf RECHT gezagen met een decoupeerzaag?? bij mij komt het er altijd lekker scheef uit :P

Aangezien ik momenteel ook bezig ben met een leuke pc kast van mdf te bouwen lijkt me dit wel handig te weten :P
Lijntje tekenen en dat volgen met je zaag :? :P

Verder heeft een decoupeerzaag vaak ook een stand om beter bochten te kunnen maken, dan gaat het zaagje horizontaal wat heen-en-weer. Daar moet ie dus niet op staan voor een rechte lijn ;)
Voor meer info: RTFM van je zaag

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Topicstarter
The_Savage schreef op 06 november 2004 @ 23:54:

En is het nou beter om de warme lucht weg te zuigen of om koude lucht over iets heen te blazen ?
Ik heb een beetje gecheat: de planken die de buitenkant vormen heb ik bij de bouwmarkt op maat laten zagen. De rest heb ik zelf gezaagd, en daarbij heb ik een lange dunne metalen lineaal gebruikt die ik met 2 lijmklemmen vast heb gezet. Je duwt de zaag zachtjes tegen de lineaal aan en je krijgt een rechte lijn.

Over het blazen en zuigen: Eigenlijk beide ;)
Je kunt iets niet goed koelen als je niet voor een goede koude luchttoevoer zorgt, en ook niet als je de warmte niet afvloeit.
Ik heb ervoor gekozen om onderin de kast 3 12 cm ventilatoren te plaatsen die koude lucht naar binnen blazen, waarbij 1 bedoelt is voor koude lucht langs de schijven, 1 ventilator halverwege de kast die koude lucht over mijn systeem en de fileserver blaast, en 2 uitgaande ventilatoren, 1 bovenop en 1 achter de pc van m'n vrouw. Tevens zijn binnenin op verschillende plaatsen wat extra ventilatoren geplaatst: 1 8 cm ventilator heb ik aan het plateau boven mijn systeem gehangen, schuin boven het CPU koelblok, om de northbridge en andere chips van wat extra koelte te voorzien; 1 8 cm ventilator die lucht naar de pc van mijn vrouw blaast en de 12 cm ventilator die onderin de kast lucht naar boven blaast door de radiator. En last but not least hebben 3 van de 4 voedingen een ingebouwde ventilator: 1 12 cm op zuigende modus en 2 6 cm ventilatoren die warme lucht uit de voeding blazen. Dit alles zorgt ervoor dat er een fikse wind binnenin de kast heerst en alles lekker koel kan blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06 15:30

Griffin

Is mythical

Zoals meer mensen zeggen ben ik ook bang voor overdruk. Je laat erzoveel fans lucht inpompen maar er veel minder uitpompen.
Ik zou zeggen zet er nog een uitgaande fan bij. (maar is mijn mening)

Dan het aansluiten van je monitor.
Bij mij zelf zit er ook en VGA verleng kabel tussen (dit om kabels beter weg te werken). En ik zie geen kwaliteits verlies. Dus mocht je je monitor wat willen verplaatsen dan gewoon zn kabel ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night89
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-06 08:07

Night89

Als je alles op een rijtje heb

Gebeurt er nog wat in dit topic? zou jammer zijn als het niet af kwam :'(

Met Vriendelijke Groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134417

amai als dat ding af is...plz fotos posten eh ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniek
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-06 13:07

sniek

Got root?

Dat zou zeker jammer zijn. Je hebt mij echter wel overtuigd.

Ik ga via een klant van mijn werk (servervoedingen) een 1450 wat watergekoelde voeding regelen en dan begin ik ook aan mijn case.

wie weet is het een idee om dan een schakelbaar waterkoelingsysteem in te voeren.... Zodat je niet de pc's koelt die uitstaan,... :) Ik ga erover nadenken,...

Verder een uiterst leuk idee,... keep it up

Irrelevant by default - rm -rf /

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Topicstarter
Excuses voor het niet posten van de laatste foto's, was het helemaal vergeten.
De kast is inmiddels dus al ruim 3 maanden in gebruik, en het bevalt prima. De temperatuur in de kast schommelt tussen de 22 graden beneden tot 34 graden bovenin. Helaas hebben de bovenste 2 pc's - pc van mijn vrouw (XP 2000) en de fileserver (celeron 633) dus de hoogste temperaturen, maar in de afgelopen 3 maanden hebben ze geen problemen veroorzaakt, dus daar ga ik ook voorlopig niets aan veranderen.

We hebben besloten om de kast uiteindelijk niet te verven. Dit om een paar redenen:
- de kast wordt uit het zicht ontrokken door mijn bureau en een groot bureaublok
- de kast staat in een hoek
- zwart zou misschien een te donkere invloed op de kamer hebben.

De foto's.

De kast van boven gezien met de printer erop. De bovenste uitgaande ventilator zit precies achter de printer verscholen.
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v496/Nitroglycerine/kast1.jpg

De kast vanaf "kattenhoogte" gezien. Duidelijk zichtbaar zijn 3 van de ingaande ventilatoren en het luikje naar de optische drives.
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v496/Nitroglycerine/kast2.jpg

De kast van boven gezien, met de klep open.
Van links naar rechts, boven naar beneden:
- fileserver met voeding, de promise ATA uitbreidingskaart is duidelijk zichtbaar
- extra 8 cm ventilator om lucht naar de XP 2000+ te blazen
- XP2000+ systeem met voeding. Onder de overkapping is de radeon 9600 verstopt
Dieper in de kast zijn nog het XP2400+ systeem en de firewall zichtbaar, en rechtsonder de bovenkant van de optische drives. De kabel waarvan de stekker op de optische drives ligt is een VGA verlengkabel, voor het geval ik op de console van de fileserver of firewall moet zijn. Mogelijk wordt dit nog vervangen door een KVM switch, maar dat weet ik nog niet zeker.
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v496/Nitroglycerine/Kast3.jpg

De optische drives onthult. Achter de optische drives is de firewall nog zichtbaar.
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v496/Nitroglycerine/kast4.jpg

Het afwerken kunnen we alsnog oppakken, alleen heeft dat op dit moment geen prioriteit. Mogelijk als we gaan verhuizen wel (al vraag ik me nu al af hoe ik die kast heelhuids naar buiten krijg 8)7 )

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Topicstarter
sniek schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 18:52:
Dat zou zeker jammer zijn. Je hebt mij echter wel overtuigd.

Ik ga via een klant van mijn werk (servervoedingen) een 1450 wat watergekoelde voeding regelen en dan begin ik ook aan mijn case.

wie weet is het een idee om dan een schakelbaar waterkoelingsysteem in te voeren.... Zodat je niet de pc's koelt die uitstaan,... :) Ik ga erover nadenken,...

Verder een uiterst leuk idee,... keep it up
Alle systemen op 1 voeding betekent wel dat je harde schijven en optische drives altijd spanning hebben. Ik weet niet in hoeverre dit de levensduur van de onderdelen gaat verkorten.
Wil je met een schakelbaar waterkoelingssysteem meerdere waterkringen hebben, of slechts 1? Indien je slechts 1 waterkring wilt hebben, dan is het theoretisch vrij eenvoudig. Je zorgt voor een soort "bloemblaadjes-ring": een binnenste waterkring die enkel het water via de pomp/pompen, het reservoir en de radiator pompt, zonder dat het enig koelelement tegenkomt. Op verschillende plaatsen in de kring plaats je Y-stukjes, die je door middel van een electronisch bedienbare klep bedient (of het water in de kring blijft of rechtsaf naar het koelelement gaat). Hetzelfde doe je voor de terugvoer, die sluit je met eenzelfde Y-stukje aan op de kring. Beide kleppen moet je wel tegelijkertijd kunnen bedienen, en moeten omspringen bij spanning op het moederbord.
Indien je verschillende waterkringen gaat gebruiken, dan betekent dit dat je ook verschillende pompen hebt. Het eenvoudigst is dan om een schakelpaneeltje te maken, die je bijvoorbeeld in de wand van je kast plaatst met 3 knoppen onder elkaar: systeemspanning, reset en stroom voor de pomp. Als je dan een lichtschakelaar neemt, dan zie je automatisch of je de pomp wel aan hebt gezet (tenzij het lampje natuurlijk kapot is ;) ).

De schakeling in de Y-stukjes zou misschien op basis van electromagnetisme kunnen. De klep in het Y-stukje wordt met behulp van een veertje in de sluitpositie gehouden (in de positie dat het water in de binnenste kring blijft) en als het spanning op het systeem gezet wordt, dan krijgt het electromagneetje spanning waardoor de klep in de open-positie springt. Ik denk eerlijk gezegd niet dat zoiets op de markt is, en om het zelf te gaan fabriceren (in een 12 mm buisje) lijkt mij een beetje te veel van het goede.

Maar succes met je systeemkast!

• Afterburner79
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
Volgens mij hoef je nooit meer je kamer te stofzuigen . . .?? :+

Of zie ik dat verkeerd?
Wel mooi uitgevoerd verder.

Groeten

It seems like I'm always getting stuck, between the handshake and the f**k ! < Fulltime partytimer! >
Whatever happens, be a Buddha!

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Topicstarter
Afterburner79 schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 19:36:
Volgens mij hoef je nooit meer je kamer te stofzuigen . . .?? :+

Of zie ik dat verkeerd?
Wel mooi uitgevoerd verder.

Groeten
Dat zie je verkeerd, 2 katten laten genoeg haartjes achter die opgezogen moeten worden :)
Maar inderdaad, iedere week / 2 weken haal ik het stof van de roosters af, en iedere 3 maanden gaan alle systemen uit en zuig ik de binnenkant van de kast.

Pagina: 1