[DIY] Seas DD8-MKII interpretatie

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 8.283 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

Topicstarter
Speakerenco kon me ook niet verder helpen, niets wat een beetje in de buurt kwam van M4 en zwart.

Ze hadden wel een plaat bitumen voor me dus nadat die verwerkt is kan ik de speaker eindelijk volledig in elkaar zetten. Inclusief achterkant dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:05

sphere

Debian abuser

Anoniem: 50944 schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 16:56:
Speakerenco kon me ook niet verder helpen, niets wat een beetje in de buurt kwam van M4 en zwart.

Ze hadden wel een plaat bitumen voor me dus nadat die verwerkt is kan ik de speaker eindelijk volledig in elkaar zetten. Inclusief achterkant dus. :)
Ga je er nog wat demping in proppen dan? Of laat je het echt bij bitumen?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-03 22:07

afterburn

No more...

Motorfiets zaken hebben vaak geanodiseerde boutjes in allerlei kleuren, kan je eens informeren.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
sphere schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 17:03:
[...]

Ga je er nog wat demping in proppen dan? Of laat je het echt bij bitumen?
Nee dat zou niet voldoende zijn, staande golven e.d. demp je daar niet mee.

Ik heb nog een rol tapijt liggen met redelijk hoge polen, ik denk dat ik daar 2 lagen over de bitumen ga aanbrengen. Dat geeft ook nog wat extra massa. Daarnaast komt er los in de behuizing ook het zogenaamde BAF.

Echter dat tapijt zou ik ook kunnen aanbrengen terwijl ik alleen via het woofergat naar binnen kan. De bitumen zijn zo taai dat dat geen werken zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Ik weet het niet hoor, maar gaat dat twee lagen tapijt gedoe geen inhoud vreten van je kast? De rug van het tapijt is namelijk wel aardig afsluitend voor geluidsgolven denk ik (althans afsluitend genoeg om een negatief effect te bewerkstelligen).

[ Voor 15% gewijzigd door zimbab op 08-02-2005 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmm, daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Ach, ik heb hier ook nog zat tandenschuim liggen. Daar zou ik wel eens wat mee kunnen experimenteren.

Bitumen-tapijt-tandenschuim--BAF dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30670

Waarom nou 2 lagen.... Als je al bitu matjes hebt plus nog eens wat tapijt is echt al meer als genoeg. Als jij nou monitor speakers aan het bouwen bent hoe je niet zo donker geluid/diep wazig. Het moet eerder helder en natuurlijk overkomen.... Ik zou als ik jou was echt niet meer/teveel demping in geven. Zeker niet in zou kleine behuizing :/
Maar goed das mijn mening.
ik heb in mijn focal monitors echt niet veel demping zitten. En ze doen het perfect kwa "natuurlijke" toon weergave voor het afmixe en luisteren van muziek.

Verder... GO!
ik ben zeer benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2111

Mijn ervaring is om zeker aandacht aan demping te schenken. Elk type demping werkt maar op een klein frequentiegebied. Te weinig demping klinkt al snel wat "neuzig" en "edgy".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
mm, mij lijkt het ook veel een beetje BAF (2,5 matten ofzo per kast) is meestal meer dan voldoende.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Afbeeldingslocatie: http://vengeance.et.tudelft.nl/~sphere/proteus/gamma/p27dgn06_05.gif

Hier hebben ze nog "pritex" in de aanbiedng, daar kan je vast onwijs goed mee dempen :+

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 09:11

AcouSE

Swedish Chef

Anoniem: 50944 schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 13:44:
[...]
Die! naar dat model ben ik op zoek dus, het liefst met een inbus kop.

Kijkje op die modelrace site leert me het volgende:
VERZONKEN BOUT INBUS M4X20 (10) 1278 €11.40

Voor die €22,80 koop ik wel een busje verf. ;)
Dat model, met inbus, heb ik niet meer op voorraad. Maar ik zal nog wel ff rondkijken of ik zulke nog ergens kan opscharrelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sphere schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 01:12:
[afbeelding]

Hier hebben ze nog "pritex" in de aanbiedng, daar kan je vast onwijs goed mee dempen :+
Structuur van dit pritex is erg dicht, en werkt slechter dan de pritex van Intertechnik. Eigenlijk wil je dit spul helemaal niet gebruiken, de snelheid in het materiaal is voor elke frequentie verschillend. Dit zorgt weer voor kleuring. Ik denk dat je beter zit met tapijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Anoniem: 2111 schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 08:37:
[...]

Structuur van dit pritex is erg dicht, en werkt slechter dan de pritex van Intertechnik. Eigenlijk wil je dit spul helemaal niet gebruiken, de snelheid in het materiaal is voor elke frequentie verschillend. Dit zorgt weer voor kleuring. Ik denk dat je beter zit met tapijt.
Mja, het was ook meer gekscherend bedoeld, maar Play is volgens mij voornemens om met vier materialen te dempen, waaronder noppenschuim. Ik wist trouwens niet dat pritex voor kleuring zorgde. Aan de andere kant wel weer logisch, want je kan niet met een (1) materiaal alle frequenties tegelijk evenveel dempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Inderdaad, overigens zal ik alles wat ik experimenteer natuurlijk wel op effectiviteit controleren door er lekker wat naar te luisteren. :)

Ik zal als basis bitumen en tapijt (1 laag) gebruiken. De rest van het dempingsmateriaal is eenvoudig aan te brengen wanneer de speaker dicht zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zou zelf de behuizing zo leeg mogelijk houden, wel op de wanden demping zoals je beschrijft, echter geen BAF oid in de kast stoppen. Als je toch extra wilt dempen neem dan wol, dit klinkt neutraler dan BAF enige nadeel daarvan is dat het wat uitzakt. Dit wol stop je dan alleen achter de woofer in verschillende laagjes naar de achterwand toewerken (pad overlaten naar BR).

Het belangrijkste is dat de kast stijf is en goed verlijmd is, erg belangrijk is hier om de baffle extra te verstevigen/ bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:58

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Anoniem: 2111 schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 12:40:
neem dan wol, dit klinkt neutraler dan BAF
kort door de bocht: hoor jij het verschil?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Oh oh.....ik zie na de kabeldiscussie, de accesoires-discussie en de versterkerdiscussie de BAF-discussie al losbarsten! :D :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

teacher schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 14:48:
[...]

kort door de bocht: hoor jij het verschil?
ja, anders zou ik het niet zeggen. Als je al heel veel moeite doet om de kast stijf te maken, dan kan je het m.i. omzeep helpen door er BAF en tyrofoam in te stoppen. Vooral als je units gebruikt die weinig kleuren (met alu, kevlar of magnesium membramen) dan valt het zeker wel vast te stellen. Als je units gebruikt die zelf al wat minder neutraal zijn, dan is het verschil minder goed hoorbaar, echter ik geef alleen mijn indrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ga het allemaal zelf testen, is er meteen geen discussie meer over mogelijk. ;)

Ik heb vandaag nog een kwartiertje zitten rommellen met de bitumen, wat een rot spul is dat om te verwerken zeg! Je kunt het het beste gewoon zagen met een houtzaag. Het is te hard voor enig soort mes, en zagen met fijnere tanden lopen vol. Helaas brokkelt het nogal snel af, dat is dus vervelend met het zagen.

Ik had dan ook geen zin om het goed in de rondingen te krijgen (boven en onderkant) dus ik heb net even een testje gedaan met vloeibaar rubber voor dakbedekkingen. Ik heb het in een gefreesd geultje geschonken, kijken of dat een beetje uithard.

Zo ja dan giet ik dat op de plekken waar de bitumen ontbreken. Achteraf gezien had ik dat misschien wel beter meteen in de gleuven van de zijpanelen kunnen gieten. Een stuk makkelijker en goedkoper dan de Kit. Nouja, dat is best goed gelukt dus ik mag niet klagen.

Anyway, goed idee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Ik hoop niet dat je vloeibare bitumen bedoelt:
The Proteus by Manfred Wendelgass from Germany.

“ Yesterday I made a big step forward with the Proteus. First I put more damping wool into the cabinets that helped a lot. The bass is much much better now. Also the overall sound gets better and better everyday. And I had the time to listen to a lot of different music since the Proteus is there. I am very satisfied with these speakers. Very natural sound and a good all rounder. I listen to rock, pop, jazz and classical and so far the Proteus did not disappoint me. ”

“ A Proteus Club???? Why not? I am willing to help others to build these superb speakers or to improve them. Did you have the chance to listen to the Ariels? The Ariels would have been my first choice before I discovered the Proteus. ”

“ I used a thick bitumen paste which is normally used for roof repair. It is a very thick paste with some fibre in it and it is very heavy. I used a whole 5 Kg bucket of this stuff. So it adds approx. 2,5Kg of mass per speaker and damping to the cabinet. I don't know if I would use it again because working with this stuff is a pain because you will get black all over and getting your hands and clothes clean is very hard. And the worst thing right now is that I have built a very bad smelling Proteus. ”
http://home.zonnet.nl/geenius/Reviews_Proteus.html

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

kan je het niet even verwarmen met een grote pan kokend water (en het er dan boven houden) of HEEL voorzichting met een gasbrander?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

zoals JvS al zegt, gewoon even boven het vuur houden. Dan kan je het prima verwerken. Het spul is eenvoudig met een stanlymes in te snijden, vervolgens kan je het plaatje door het de andere kant op de vouwen breken. Ook is het niet noodzakelijk om het gehele paneel er mee te beplakken, de amplitude van het paneel is in het midden het hoogst, dus daar werkt dat spul het beste.

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-12-2024

FFF

Mooi project, zeker die ronde kast.

Ik ben zelf op dit moment met de Hatt mk3 bezig, en wil later deze als center maken, en een versie met grotere inhoud als front.

Ik gebruik voor de demping tapijttegels (een halve euro restant bij de robol) met een behoorlijk dikke achterkant.

Ben benieuwd naar de verloop van dit project.
Voor de liefhebber, hier is mijn projectje te volgen:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=26430.0

Leuk project FFF, wil je voor de fronts ook dat L12 woofertje gebruiken? Onder de 200Hz gaat dat ding erg vervormen. Als je fronts toch groter mogen stop er dan een 15cm of nog liever een 17cm woofer in.

• FFF

FFF

Anoniem: 2111 schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 12:21:
Leuk project FFF, wil je voor de fronts ook dat L12 woofertje gebruiken? Onder de 200Hz gaat dat ding erg vervormen. Als je fronts toch groter mogen stop er dan een 15cm of nog liever een 17cm woofer in.
Nee, echt als rear, fronts worden hele maal groter, dus ook een grotere mid/laag.

Overweeg dus de DD8 MK2 ook, of een eigen ontwerp. Als ik zelf aan de slag ga pak ik meteen andere units, zoals seas excel of thiel.

Alleen weet nog niet of ik het aandurf, de Hatt is me eerste projectje en echt bedoeld om ervaring op te doen.

[ Voor 10% gewijzigd door FFF op 10-02-2005 18:13 ]

Ik heb ervaring met Thiel & Partner en Seas Excel, dat zijn geen eenvoudige woofers om te filteren. Zelf ontwerpen is tricky en ik zou dan ook aanraden om met papier/ polyprop aan de slag te gaan, als je geen meetspullen hebt. Deze woofers kan je vaak beter op gehoor filteren/ tunen. Als je wel met Excel / Thiel aan de slag wilt dan zul je toch metingen moeten gaan doen. Voor een paar units heb ik nog wel metingen, maar deze zijn beperkt bruikbaar aangezien kast dimensies en afstemming ook nog invloed hebben.

Play: ga jij nog aan het filter tweaken? Ik vind zelf de filters van Tony wat "te" forward klinken.

Topicstarter
Ik heb geen vloeibaar rubber meer gebruikt, na een nacht drogen zat er pas een vliesje op, dat duurt me te lang. Vandaag heb ik wel 1 speaker afgekregen qua dempnig. Die speaker is nu in het bezit van een laag bitumen en tapijt. Nu het tapijt aangebracht is begin je goed te merken dat de kast doder wordt. Getik op de kast geeft geen hol geklop meer, maar een doffe tik, zo hoort het.

@Taco, ik ben niet van plan iets te tweaken aan het filter, maar dat kan ik pas met zekerheid zeggen als alles op zijn plaats zit. Mocht ik wat missen in het geluid, dan zal ik kijken of Tony bereid is een suggestie oid te geven kwa componenten. Seriefilters zijn niet echt aan mij besteed. ;)

Morgen de eerste test met een volledig afgesloten kast en de meeste demping op zijn plaats, ik ben beniewd. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 50944 op 10-02-2005 19:58 ]

Klinkt goed hoe je de behuizing beschrijft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb weer wat progeressie gemaakt die misschien wel de moeite waard is te posten;

Om maar meteen met de foto's in huis te vallen:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Play/dd8/DSCF2975.JPG
Hier zie je de bitumen bevestigd in de speaker.De bitumen zitten op elke wand behalve de baffle en volgen de rondingen van de kast. :)

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Play/dd8/DSCF3004.JPG
Volgende stap was lekker kliederen met lijm om een goede fundering te leggen voor het tapijt wat ik als demping gebruik.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Play/dd8/DSCF3005.JPG
Hier zie je het tapijt bevestigd aan de behuizing. Dit is 10 minten na de eerste foto dus de lijm is nog niet helemaal droog. Om het tapijt goed stevig tegen de bitumen te krijgen gebruik ik schilderstape om het tapijt beter te laten hechten.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Play/dd8/DSCF2987e.JPG
Ook de achterwand is hier behandeld met de bitumen en het tapijt. Ook te zien is de bass-reflex buis, oersterk natuurlijk dat ijzer. Extra bracing zal die dan ook niet krijgen. Op de buis heb ik nog wel een stukje bitumen aangebracht om eventueel bijgeluid van het metaal te dempen.

Bovenop de speaker is ook het gat waarachter de M10 inslagmoer zit te zien. De speaker staat op de foto omgekeerd, het gat zit natuurlijk in de onderkant. Deze zal ik gebruiken om de speaker met een draadeind stevig aan de stand te verankeren.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Play/dd8/DSCF2962.JPG
Mijn lieve knaak-bounty bovenfrees, maar draait dapper zijn rondjes.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Play/dd8/DSCF2966.JPG
O+

Op dit moment zit deze speaker in de lijmklemmen om de achterkant goed te klemmen. De 2e speaker is ook inwendig klaar, enkel de achterwand heeft nog wat werk nodig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:36

voodooless

Sound is no voodoo!

Weer zeer goed bezig geweest zie ik :) Keep up the good work :D

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Zo! Nu eerst een Bavaria! 8)

Voor de rest mooi werk hoor! Sluiten de panelen ook een beetje mooi aan?

[ Voor 16% gewijzigd door zimbab op 15-02-2005 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Achter wat minder mooi dan vooraan, dat is vooral omdat ik die perfect wou. Als je voor een compromis gaat zou achter wat mooier aansluiten, maar het is niet storend, of iets wat niet opgelost is door het gebruik van montage kit in plaats van houtlijm. ;)

Ik heb natuurlijk al stiekem wat zitten testen, en potentie in het laag is er zeker. Met demping etc klinkt het laag al erg prettig. Kwa SPL is het niet afdoende, maar gezien het formaat doen ze het helemaal niet slecht. Met een mooie gesloten Shiva vanaf 40/50 hz is het geluidsbeeld helemaal compleet gok ik zo. Dat is wel prettig aan een wat grotere boekenplank speaker, die kun je lekker laag crossen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Anoniem: 50944 schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 22:02:
Met een mooie gesloten Shiva vanaf 40/50 hz is het geluidsbeeld helemaal compleet gok ik zo.
My thoughts exactly. Als ik mijn speakertjes ooit eens af maak dan komt er ook een Shiva @ 54 liter gesloten bij. Hopen dat ik die een beetje mooi kan integreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

zimbab schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 22:05:
My thoughts exactly. Als ik mijn speakertjes ooit eens af maak dan komt er ook een Shiva @ 54 liter gesloten bij. Hopen dat ik die een beetje mooi kan integreren.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dat prima gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Uit mijn ervaring blijkt dat iets hoger crossen een beter resultaat geeft omdat de shiva's veel meer lucht kunnen verplaatsen (ik cross zelf op 65hz terwijl de tunefrequentie van mijn fronts 35hz is).

Een BR shiva gaat echt veel lager dan een gesloten, een f3 van 40 hz... m'n fronts doen het nog beter...

[ Voor 23% gewijzigd door MM op 16-02-2005 09:22 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zimbab schreef op Tuesday 15 February 2005 @ 22:05:
[...]

Ik zou niet voor een Shiva gaan icm Scanspeak..., ik zat meer te denken aan Eton :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
m.m schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 09:21:
Uit mijn ervaring blijkt dat iets hoger crossen een beter resultaat geeft omdat de shiva's veel meer lucht kunnen verplaatsen (ik cross zelf op 65hz terwijl de tunefrequentie van mijn fronts 35hz is).

Een BR shiva gaat echt veel lager dan een gesloten, een f3 van 40 hz... m'n fronts doen het nog beter...
Dat is jouw ervaring, maar ik denk dat met wat spelen met de cross-frequentie en de gain er toch iets lagers uit zou komen dan jouw 65hz, ik ben nogal alergisch voor relatief hoger getunde sub's.

Lager is niet altijd beter. De sub die er bij komt zal een deel van het spectrum moeten weergeven bij muziek. Dat is voor mij een stuk meer kritisch dan een pure LFE sub. Ik denk dat ik hier dan ook een stuk meer tevreden mee zal zijn. Daarnaast zal je de f3 van 38Hz electronisch best nog wat kunnen verlagen, excursie zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Anoniem: 2111 schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 09:47:
[...]

Ik zou niet voor een Shiva gaan icm Scanspeak..., ik zat meer te denken aan Eton :).
Sja.....ik denk er al heel lang over na en mijnallereerste gedachtes gingen inderdaad ook naar Eton. Ik heb ook wel naar Focal gekeken en Seas en Vifa en Peerless en Dynaudio en Skaaning en weet ik wat nog meer. Maar bijna alle highend units zijn vaak zo lastig vind ik (kan ik ook verkeerd zien trouwens). Vaak heb je een grote kast nodig en veel ruimte voor actieve correctie is er ook bijna nooit. Ik wil qua grootte maximaal tot de 54 liter gaan en hij moet hem zo ver mogelijk naar de 20Hz kunnen trekken. Bovendien wil ik geen bass-reflex. Misschien zie ik het helemaal verkeerd, maar de meeste audiofiele units (die ook nog enigszins betaalbaar zijn) trekken dit volgens mij niet of nauwelijks. Die sub van Doede Douma bijvoorbeeld is wel HUGE......dat wil ik dus niet. Ik zal eens kijken wat die 12" Eton er van bakt in een 0.707 behuizing....bij hem (Q=0.5) doet ie binnen Xmax-lineair 20-30Hz met 100 dB....das wel zat trouwens, maar een 0.707 heeft natuurlijk weer een steilere roll-off.
En bovendien kan ik voor het geld van dat ding ook de nieuwe Revelator subwoofer kopen....die is ook wel waardig mag ik aannemen en die kan in veeeel kleinere kasten presteren. Naar die mogelijkheid had ik ook al gekeken.
Maar ik dacht zo.....ik bouw eerst wel een Shiva (downfiring trouwens), want goed betaalbaar, en als het bevalt --> mooi zo! En als hij niet bevalt kan ik hem altijd weer verkopen en dan toch maar iets anders nemen......dan ben ik wel ietsje duurder uit waarschijnlijk, maar dat is dan ook de gok. Ik ga binnenkort trouwens toch een naar Speakerland.....kan ik die Scan Speak waarschijnlijk wel beluisteren.

[ Voor 7% gewijzigd door zimbab op 16-02-2005 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je hebt helemaal gelijk dat veel woofers een te grote kast nodig hebben, kleine x-max e.d. Maar ik had het over de klankmatige match, dat vind ik tcoh wel wat belangrijker. Dynaudio en Skaaning moet je niet op het laag gebruiken het membraam is te soft, en het laag heeft dan te weinig slamm. Misschien kan je kijken naar custom woofers van Acendantaudio, deze gebruiken ook XBL^2 technology en ze zijn relatief goedkoop: http://www.ascendantaudio.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Anoniem: 2111 schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 19:50:
Je hebt helemaal gelijk dat veel woofers een te grote kast nodig hebben, kleine x-max e.d. Maar ik had het over de klankmatige match, dat vind ik tcoh wel wat belangrijker.
De klankmatige match kan ik ook nog niks over zeggen....ik heb nog nooit een Shiva gehoord namelijk....maar ik dacht ik probeer het eens.....je hoort er wel goede verhalen over....ook bij muziek. Vraag is alleen hoe betrouwbaar die verhalen zijn, maar dat probleem heb je altijd.
Dynaudio en Skaaning moet je niet op het laag gebruiken het membraam is te soft, en het laag heeft dan te weinig slamm. Misschien kan je kijken naar custom woofers van Acendantaudio, deze gebruiken ook XBL^2 technology en ze zijn relatief goedkoop: http://www.ascendantaudio.com/
Kijk....daar heb ik nu wat aan, want van dat merk heb ik nog nooit gehoord....de Atlas 12 ziet er interessant uit. Maar heb je ervaring met die dingen om te kunnen zeggen dat die het beter zullen doen dan?

Ik ga er maar heel even over verder Play omdat jij er misschien ook wel wat aan hebt. Wil je dit niet dan moet je het even zeggen...dan doen we het over de mail.

Edit: dit is alleen dan wat minder:
At this time, we can not accept international orders.

[ Voor 12% gewijzigd door zimbab op 16-02-2005 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Ik word hier echt stinkend jaloers van man. Mijn H1189s staan nog steeds in backorder :r

Hier en daar scharrel ik al onderdelen voor de kisten, en kan ik gauw gaan bouwen, maar wachten is zo irritant! En nog steeds geen zwart geanodiseerde boutjes :/
offtopic:
Al die mensen met Shiva plannen en ze komen maar niet naar de samenwinkelwebstek van Laurens.
Heel erg jammer.

Jaja, ik ben al weg Play :+

Ascendantaudio is een nieuw bedrijfje die de techniek van Adire heeft gekocht. Het voordeel is dat het relatief goedkoop is en goed presteerd volgens de Amerikanen.
http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?t=11899

• sphere

sphere

Debian abuser

Anoniem: 2111 schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 08:20:
Ascendantaudio is een nieuw bedrijfje die de techniek van Adire heeft gekocht. Het voordeel is dat het relatief goedkoop is en goed presteerd volgens de Amerikanen.
http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?t=11899
Daarnaast leveren ze niet internationaal, dus heb je wel een Europese dealer nodig.

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Als je nog steeds van die verzonken M4x20 zwarte inbus-bouten wil hebben moet je me maar even mailen.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
m.m schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 09:21:

offtopic:
Wat voor fronts heb jij? Ik kan het nergens terugvinden...

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een kopieer frees is handig! Toch deepspace? :Y)

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Play/dd8/DSCF3189575.JPG
(clickable)

Op dit moment is 1 speaker nu klaar voor de kwastplamuur, de naden zijn allemaal opgevuld met kneedbaar hout, dat werkt echt super, ik ben beniewd hoe het eruit ziet met een laag geschuurd kwastplamuur erop. De 2e speaker zit nu in de lijmklemmen, die is inmiddels ook dicht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48989

Man wat zijn ze mooi !!

Hoe komt het dat alles zo precies past?

Ik heb al menig keer mdf panelen laten zagen in de Gamma en dergelijke en ALTIJD zit er verschil op zodat zelfs op een simpele rechthoekige constructie er naden en kieren optreden. :(

Ik moet zou zelfs niet moeten denken aan gebogen vormen met allerlei rare hoeken in verstek.....

Da's ook de reden waarom ik diy links heb laten liggen.... maar nu ik dat zie begint het toch weer te kriebelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Je moet ook niet al teveel vertrouwen op de zaagcapaciteiten van een bouwmarkt. Hoewel ik moet zeggen dat ze bij mij aardig in de buurt zaten.

Dat geeft ook niet, want ik heb alle maten gewoon wat ruimer genomen en thuis heb ik zelf de platen in verstek op maat gezaagd. Dan heb je het wel zelf in de hand, maar dat kan alleen met niet al te grote platen. Voor grote platen schiet de geleiding van de zaagtafel te kort en dat is dan ook de reden dat ik gebruik heb gemaakt van de zaagservice van de bouwmarkt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

En als je het wel goed wilt hebben en het niet zelf wilt doen dan kan je ook naar een houtzagerij gaan. Daar werken ze veel nauwkeuriger en volgens mij vallen de kosten ook wel mee. Natuurlijk betaal je wel iets meer dan in de bouwmarkt, maar dat compenseer je met het feit dat het DIY is en dus sowieso al goedkoper.

[ Voor 4% gewijzigd door zimbab op 19-02-2005 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tevens heeft een houtzagerij betere kwaliteit MDF (beter geperst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Laatst online: 06-06 17:54

w00Dy

Make soap, not war

een bouwmarkt heeft meestal slecht afgestelde paneelzagen, er wordt wel eens mee gewerkt door personeel wat er geen verstand van heeft. Slecht afgestelde voorsnijders, paneelzagen die scheef zagen omdat ze niet opnieuw zijn afgesteld nadat ze een slag van het hout gehad hebben komen regelmatig voor.

Topicstarter
Jeuj, m'n boutjes zijn binnen \o/

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Play/dd8/boutje575.JPG

Morgen heb ik weer wat tijd om aan de kasten te werken, ik hoop dat ik ze dan allebei in de eerste laag kwastplamuur krijg en beide stalen buizen voor de stands netjes geschuurd zijn in een mooi motiefje (lengterichting ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nice, enne hoe zit dat nou inelkaar? en hoe is het geluid nou ;) !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Tijd voor een update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja die heb ik nu wel :)

Inmiddels zitten ze nu in de 3e laag verfplamuur. Door de werking van de boven- en onderkant heb ik het maar opgegeven om de naden blijvend zichtbaar weg te werken. Je kunt je helemaal het leplazerus schuren en kilo's houtvuller gebruiken, maar na 2 weken komen die naden toch weer terug.

Anyway, de 3e laag zit nu op beide kasten en wanneer die grondig geschuurd is (Korrel 240+400) zal ik beginnen met het spuitwerk. Gelukkig is de temperatuur wat gestegen, want ivm met vloeien van de verf hoef je dat onder de 10 graden echt niet te proberen.

Pics!

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Play/dd8/DSCF3833e.JPG

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Play/dd8/DSCF3858e.JPG

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Play/dd8/DSCF3849e.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Ging je de aansluitterminal nu aan de onderkant plaatsen ofzo? Ik vind de achterkant er nu wat kaaltjes uitzien.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat was ik nog vergeten te zeggen. Ik ga gebruik maken van losse vergulde schroefaansluitingen. Daar hoef ik enkel een gaatje voor te boren dus dat zou in principe ook nog na het spuiten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Ah....op die manier. Ik persoonlijk houd wel van een terminal.....vind ik er mooier uit zien en dan is het wat makkelijker om ook aan de achterkant van de speaker te kunnen komen (voor solderen enzo). Het probleem is alleen dat ik van die pimp dingen van WBT wil (of Cardas of Mundorf, maar ik denk WBT) en die bijpassende teminals zijn zo duur. Nu zou ik het misschien via mijn werk kunnen doen, maar dat wordt toch een beetje lastig denk ik, en dus heb ik besloten om ooit (als ik ooit nog verder ga) gewoon zo'n plaat te maken van MDF. Zoals je hier kan zien (maar dan iets kleiner uiteraard):

Afbeeldingslocatie: http://www.aanvilaudio.u-net.com/images/audiophysic/temp3_part1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://audiophysic.de/produkte/padua/padua_anschl.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door zimbab op 18-03-2005 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 11-06 23:14

Jag

Anoniem: 50944 schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 12:24:
Ja die heb ik nu wel :)

Inmiddels zitten ze nu in de 3e laag verfplamuur. Door de werking van de boven- en onderkant heb ik het maar opgegeven om de naden blijvend zichtbaar weg te werken. Je kunt je helemaal het leplazerus schuren en kilo's houtvuller gebruiken, maar na 2 weken komen die naden toch weer terug.

Anyway, de 3e laag zit nu op beide kasten en wanneer die grondig geschuurd is (Korrel 240+400) zal ik beginnen met het spuitwerk. Gelukkig is de temperatuur wat gestegen, want ivm met vloeien van de verf hoef je dat onder de 10 graden echt niet te proberen.

Pics!

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Ja, die DIY projecten kunnen je geduld behoorlijk op de proef stellen. Wel ontzettend mooi werk! Ziet er echt heel goed uit.

Wat betreft de terminals: ik zou idd geen terminals "kaal' erop maken. Ik heb voor mijn topkasten ook vier schroefterminals per kant in gebruik, en heb daar destijds een plaatje berkentriplex (met transparante kersenlak) voor gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/Meuk/Terminal_topkast.jpg

En dit is de terminal die ik heb gemaakt voor mijn huidig lopende project (lfe sub). Iets meer werk, maar ik vind het wel mooier. Ik heb een dubbele achterplaat: één plaat MDF die is afgewerkt met zijdeglans zwart, en één plaat berkenmultiplex waar de terminals in gefreesd zijn en afgewerkt met kersenlak.

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/DIY_LFE_sub/Terminal_lfe_sub.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmm, mooie voorbeelden, zo'n ingefreesde matzwarte plaat is natuurlijk onwaarschijnlijk mooi. Toch maar eens kijken of ik er iets creatief's voor kan bedenken. :)

Aangezien het puur optisch, zal ik het echt niet aan mijzelf kunnen verantwoorden om voor kostbare WBT spullen te gaan. Desondanks een mooie inspiratiebron.

Wat was ook alweer die zaak waar je alu op maat kon bestellen? Dat werkte met een software-programma waar je een tekening kon maken van wat je wou en ze konden die plaat dan in verschillende uitvoeringen leveren. Ik zou dan wel zwart geanodiseerd en geborsteld aluminium willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF

FFF

Ik heb mijn hatt's af, (paar uurtjes) klinken nu al geweldig,
(ben van B&W N805's naar de hatt gegaan alleen heb nog geen schuldgevoelens :))

Ik heb me filters extern, maar ik zou je wbt's of eventueel replica's aanraden.

Dat schroefsysteem is echt ontzetten handig en goed vind ik persoonlijk.
Zelf gebruik ik nu de replica's die heb ik op de kop getikt voor 7 euri per stuk, dat is nog te overzien.

Voor mijn volgende project ga ik deze weer pakken, en ook eens naast de orginele WBT's leggen.

Zijn hele serieuze speakers en je hebt ook al veel werk gestopt in je kast dus een paar leuke aansluitingen moeten ook wel kunnen :)

Mijn kasten zijn btw ook mdf, 2 lagen albastige MDF grondverf en dan 2 lagen zijdeglans. (alles netjes met de roller)
Leg ik me neus erop zie ik nog een beetje naadjes en hele kleine putjes.
Op afstand ziet dit er echter perfect uit.

Je ken een stuk voorkomen door het hout te laten wennen in de omgeving waarin je het verwerkt.(dus niet in de schuur met 4 graden, en dan ff bij 20 graden schilderen) Dan gaat het heel erg werken maar de huis temereatuur en vochtigheid zijn redelijk stabiel.

Tevens ga ik ook nooit meer gamma MDF gebruiken als ik het wil schilderen, is toch een stuk minder van kwaliteit dan de gemiddelde houthandel heeft (om maar niets te zeggen over hun maat zaag werk |:( .

Ik ben erg benieuwd hoe je de speakers gaat vinden, en die naadjes zijn straks echt niet storend meer.

Je kruigt h

[ Voor 51% gewijzigd door FFF op 18-03-2005 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Anoniem: 50944 schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 16:12:
Hmm, mooie voorbeelden, zo'n ingefreesde matzwarte plaat is natuurlijk onwaarschijnlijk mooi. Toch maar eens kijken of ik er iets creatief's voor kan bedenken. :)

Aangezien het puur optisch, zal ik het echt niet aan mijzelf kunnen verantwoorden om voor kostbare WBT spullen te gaan. Desondanks een mooie inspiratiebron.

Wat was ook alweer die zaak waar je alu op maat kon bestellen? Dat werkte met een software-programma waar je een tekening kon maken van wat je wou en ze konden die plaat dan in verschillende uitvoeringen leveren. Ik zou dan wel zwart geanodiseerd en geborsteld aluminium willen.
Dat is deze: http://www.schaeffer-apparatebau.de/FPD_index.htm

Maar dat is ook niet goedkoop hoor.....iemand (Woody?) heeft dat ook voor zijn sub gedaan (1 plaatje) en dat kostte 40 euro geloof ik. Dan kan je mijns insziens beter goede klemmen kopen (Mundorf en Cardas maken klemmen van puur koper bijvoorbeeld) en een MDF plaat maken die je (hoogglans)zwart spuit. Maar dat is maar hoe ik er over denk.

Edit: zie hier: De vele gezichten van de Shiva mark IV

[ Voor 7% gewijzigd door zimbab op 18-03-2005 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 11-06 23:14

Jag

Anoniem: 50944 schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 16:12:

Die zwarte plaat is niet ingefreesd hoor, het is veel simpeler opgelost: het zijn gewoon twee platen op elkaar. Het enige dat gefreesd is, zijn de Neutrik speakon chassis delen in de multiplex plaat (nou ja, op één plek zit nog geen connector op de foto).

Hierop gebaseerd:
Afbeeldingslocatie: http://www.iven.nl/bouwproces/bouwproces101_bestanden/aansluiting1.jpg

Dit ziet er idd ook echt zeer mooi uit:
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/bk286019/sub/sub_5.jpg

Maar wel duur (en ik snap niet waarom hij er geen connectoren op heeft gezet ipv zo'n kabeldoorvoer).
Maar wat je ook doet, ik denk dat het er vooral om gaat dat je niet een kale achterplaat hebt met alleen twee schroefconnectoren erop zoals je meestal ziet met DIY speakers. Ik vind dat niet mooi iig. Dat zijn echt de details die het hem doen.
FFF schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 17:24:Tevens ga ik ook nooit meer gamma MDF gebruiken als ik het wil schilderen, is toch een stuk minder van kwaliteit dan de gemiddelde houthandel heeft (om maar niets te zeggen over hun maat zaag werk |:( .
Pff, zaagwerk, kan er over meepraten. Je krijgt echt vaak zulk slecht zaagwerk afgeleverd, echt onvoorstelbaar. Voor mijn dipool laag moesten er wat ronde gaten gezaagd worden. Die gast zei nog "dat kan je toch net zo goed zelf doen". Waarbij ik dacht van zij doen dat soort dingen de hele dag, dat moeten zij toch beter kunnen (en ik heb geen decoupeerzaag). Nou toen ik het resultaat zag, wist ik dat ik het idd beter zelf had kunnen doen. Een afwijking oplopend tot wel iets van bijna 1 cm!! Ik heb nu zelf ronde gaten gezaagd (zelfde diameter) met een afwijking van max iets van 2mm.
Heb nu voor mijn dipool sub ook weer heel wat platen op maat moeten laten zagen. Mijn god, gewoon niet eens recht. Ik moet nu de voor- en achterplaten met tochtstrip aan twee kanten afwerken en dan met zwarte kit dichtkitten. Voorkant zit gelukkig een laag foam voor, maar het blijft een hopeloze oplossing. Had ik zelf maar een zaagtafel :P.

En wat betreft connectoren: ik ga nooit meer iets anders dan Neutrik Speakon connectoren gebruiken. Neutrik maakt echt hele mooie connectoren zonder dat audiofiele geneuzel, gewoon goede prijs (4 a 5 euro per kabeldeel, 3 a 4 euro voor de chassisdelen). En Speakon is echt perfect. Hufter proof, goede trekontlasting (je kan er een speaker aan ophangen :P ), tot 8-pins, vergendelt, geen kans op steekfouten.

[ Voor 8% gewijzigd door Jag op 18-03-2005 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Jag schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 18:45:
(en ik snap niet waarom hij er geen connectoren op heeft gezet ipv zo'n kabeldoorvoer).
Als het goed is was dat een tijdelijke oplossing totdat ie zijn connectoren binnen had. Die twee kleine ingefreesde "gootjes" in die gaten zijn namelijk ook speciaal voor de connectoren zoals je hier kan zien:

Afbeeldingslocatie: http://wbtusa.com/speakerhole-300.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even terug komen over je reactie over dat plamuren en dat de scheuren evt terug komen na 2 week... Ik plamuur zelf altijd in een zeer warme opgeving (stookhok :P ) en laat ze daar ook dus hard uitdrogen. Dit werk x 4 a 5 en zie je die scheuren komen echt niet zomaar weer trug (ja na eens de luidspreker tegen de rand van de tafel te gestoten hebben :X ).

Verder diep respect over de opbouw van de luidspreker kast. Echt mooi vakkundig gemaakt met veel geduld wat je hier ook echt voor moet hebben :*) _/-\o_ !

Voor mij een dikke 9.5 alvast voor het uiterlijk! Nu nog de kwaliteit ervan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
  • Laatst online: 16:35
Anoniem: 50944 schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 22:43:
Jeuj, m'n boutjes zijn binnen \o/

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Play/dd8/boutje575.JPG
Morgen heb ik weer wat tijd om aan de kasten te werken, ik hoop dat ik ze dan allebei in de eerste laag kwastplamuur krijg en beide stalen buizen voor de stands netjes geschuurd zijn in een mooi motiefje (lengterichting ;) )
Ik ben ook op zoek naar een set van deze boutjes? Waar heb jij ze besteld Play? Trouwens erg leuk project om te volgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Jochem op 19-03-2005 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
FFF schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 17:24:
Ik heb mijn hatt's af, (paar uurtjes) klinken nu al geweldig,
(ben van B&W N805's naar de hatt gegaan alleen heb nog geen schuldgevoelens :))

Ik heb me filters extern, maar ik zou je wbt's of eventueel replica's aanraden.
Gefeliciteerd!

Over die WBT replica's, heb je daar een picje of wat meer info van?

Dat werken gebeurde in de week dat ik op wintersport was, in dezelfde ruimte als waar ze al een tijdje hebben gestaan. Ik denk dat, dat altijd wel een probleem zal zijn dus ik ben tevreden als dat de enige onregelmatigheid zal zijn. :)
[...]
Die zwarte plaat is niet ingefreesd hoor, het is veel simpeler opgelost: het zijn gewoon twee platen op elkaar. Het enige dat gefreesd is, zijn de Neutrik speakon chassis delen in de multiplex plaat (nou ja, op één plek zit nog geen connector op de foto).
Ik doelde op het voorbeeld van zimbab ;)

Neutrik werkt lekker natuurlijk, maar als we nu toch met uiterlijk bezig zijn, ze zien er niet uit op een elegante boekenplank speaker. :p

Zo'n plaat is werelds, misschien dat ik het wat goedkoper kan oplossen door zelf wat te prutsen, misschien dat m'n vader nog wat alu monsters heeft liggen. :)
Anoniem: 30670 schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 23:09:
Even terug komen over je reactie over dat plamuren en dat de scheuren evt terug komen na 2 week... Ik plamuur zelf altijd in een zeer warme opgeving (stookhok :P ) en laat ze daar ook dus hard uitdrogen. Dit werk x 4 a 5 en zie je die scheuren komen echt niet zomaar weer trug (ja na eens de luidspreker tegen de rand van de tafel te gestoten hebben :X ).

Verder diep respect over de opbouw van de luidspreker kast. Echt mooi vakkundig gemaakt met veel geduld wat je hier ook echt voor moet hebben :*) _/-\o_ !

Voor mij een dikke 9.5 alvast voor het uiterlijk! Nu nog de kwaliteit ervan :)
Thx :) Ik begin zo langzamerhand ook erg nieuwschierig te worden naar het geluid, maar ik wil ze pas in gebruik nemen als echt alles klaar is, anders haal ik ze misschien nooit meer uitelkaar om ze te spuiten. ;)
Jochem schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 13:00:
[...]

Ik ben ook op zoek naar een set van deze boutjes? Waar heb jij ze besteld Play? Trouwens erg leuk project om te volgen.
Die boutje's heb ik gekocht via Acouse misschien dat hij je verder kan helpen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF

FFF

Anoniem: 50944 schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 13:48:

Over die WBT replica's, heb je daar een picje of wat meer info van?
Zien er in principe gewoon zo uit http://www.ncms.no/Wbt/WBT_bilder/Pole_terminals/WBT0799.gif
Heb geen bijzondere specs of geen foto van de mijne, alleen het model is hetzelfde, alleen de achterkant is ietsje anders gevormd.sluiten perfect aan zonder dat je spades of banaanpluggen hoeft te gebruiken (en heb WBT spades liggen).

ff een plaatje van mijn speakers voor de liefhebber:
Afbeeldingslocatie: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=dlattach;topic=26430.0;id=9201;image

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Je kan deze trouwens kopen voor € 9,75 per stuk (zonder de connectoren trouwens).

Afbeeldingslocatie: http://www.deaudiofabriek.nl/audiofabriek/mundorf/images/2x8-Groot.JPG

Ziet er mooi uit, is van zwart Acryl, maar ik weet niet of je andere connectoren er op kan gebruiken......die van Mundorf zijn zoals verwacht niet de goedkoopste namelijk.
Je kan eventueel nog vragen of ze de messing varianten kunnen leveren.....die zullen wel goedkoper zijn, maar ik ben bang nog wel duur zat. Maar aan de andere kant....je hebt er maar 4 nodig in totaal.

[ Voor 30% gewijzigd door zimbab op 20-03-2005 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die connectoren van mundorf zijn erg prijzig. Zowel het project van Play als die van FFF ziet er goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Laatst online: 06-06 17:54

w00Dy

Make soap, not war

Dit ziet er idd ook echt zeer mooi uit:
[afbeelding]

Maar wel duur (en ik snap niet waarom hij er geen connectoren op heeft gezet ipv zo'n kabeldoorvoer).
Maar wat je ook doet, ik denk dat het er vooral om gaat dat je niet een kale achterplaat hebt met alleen twee schroefconnectoren erop zoals je meestal ziet met DIY speakers. Ik vind dat niet mooi iig. Dat zijn echt de details die het hem doen.
Er is al gereageerd maar kom. Toen die foto genomen is had ik mijn WBT terminals nog niet. Ik zal binnekort nog maar eens een digicam gaan lenen voor het gehele resultaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Play ik ga toch je ff weer tegen de schenen kicke!

Hoe ist met je speakers? Vertel er meer over man :) En maybe wat foto's???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank u allen voor het kicken via mail, icq, forum en sms. :p

Er is weer heel wat gebeurd en ze waren bijna klaar. Dat leek mijn vader een goed moment om de éne speaker van ongeveer een metertje op de ander te gooien. |:(

Goed, ik mag dus weer opnieuw beginnen met alle lagen spuitverf. Op het moment dat het gebeurde zaten er 2 lagen hoogglans zwart op en op het front een laag matzwart. Pic inclusief de schade:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Play/dd8/DSCF4130.JPG

Ik heb ook nog gekeken of het mooi zou zijn om het front hoogglans te laten, maar dan vallen de drivers een beetje uit de toon, juist met matzwart integreerd het zo lekker. Dat vond ik dus verreweg het mooiste.

Pic van alleen Hoogglans:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Play/dd8/DSCF3902k.JPG

Ik heb nog geen terminal plan, maar ik denk dat ik ook gewoon voor kale connectoren ga, ik steek de tijd liever in de stands waar ik nu ook wat verder mee ben.

Morgen maar weer spuitbussen inslaan en dan weer rustig verder...

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 50944 op 05-05-2005 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

:'( Wat zonde zeg! Ook nog flinke deuken in het MDF, of dat niet?

Maar: ze zien er ondanks alles toch echt mega top uit hoor! Kun je ook al wat over de klank zeggen?

Btw, voor connector: misshien is een Neutrik speakon plug wel wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111211

Anoniem: 50944 schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 20:25:
Dank u allen voor het kicken via mail, icq, forum en sms. :p

Er is weer heel wat gebeurd en ze waren bijna klaar. Dat leek mijn vader een goed moment om de éne speaker van ongeveer een metertje op de ander te gooien. |:(

Goed, ik mag dus weer opnieuw beginnen met alle lagen spuitverf. Op het moment dat het gebeurde zaten er 2 lagen hoogglans zwart op en op het front een laag matzwart. Pic inclusief de schade:

[afbeelding]

Ik heb ook nog gekeken of het mooi zou zijn om het front hoogglans te laten, maar dan vallen de drivers een beetje uit de toon, juist met matzwart integreerd het zo lekker. Dat vond ik dus verreweg het mooiste.

Pic van alleen Hoogglans:
[afbeelding]

Ik heb nog geen terminal plan, maar ik denk dat ik ook gewoon voor kale connectoren ga, ik steek de tijd liever in de stands waar ik nu ook wat verder mee ben.

Morgen maar weer spuitbussen inslaan en dan weer rustig verder...
Ai.. :| vervelend zeg..
gelukkig dat er geen drivers beschadigd zijn!

Ziet er wel erg mooi uit voor de rest! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
deepspace schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 20:31:
:'( Wat zonde zeg! Ook nog flinke deuken in het MDF, of dat niet?

Maar: ze zien er ondanks alles toch echt mega top uit hoor! Kun je ook al wat over de klank zeggen?

Btw, voor connector: misshien is een Neutrik speakon plug wel wat?
Dikke plastic pluggen zijn niet mooi :p

Over de klank kan ik nog niets zeggen omdat ik pas een filter in elkaar knutsel wanneer ze af zijn. Dan krijg ik ook niet de neiging om ze te snel weer op m'n kamer te zetten en de verflaag te verpesten. ;)
Anoniem: 111211 schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 20:38:
[...]

Ai.. :| vervelend zeg..
gelukkig dat er geen drivers beschadigd zijn!

Ziet er wel erg mooi uit voor de rest! :9~
Thx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 50944 schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 20:42:
Dikke plastic pluggen zijn niet mooi :p
Het is geen wibra plastic, dus dat valt mee. Echt mooi is het idd niet, maar wel effectief. Het komt toch op de achterkant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het punt is niet zozeer effectiviteit, bovenstaande discussie draaide eigenlijk alleen om de esthetische waarde van een connector.

2 Klemconnectoren waar je ook bananen in kan pluggen is kwa effectiviteit al maximaal.

Ik ben trouwens best een pain als het op het uiterlijk neerkomt. Ik heb natuurlijk niet voor niets ook de baspoorten volledig verzonken opgesteld en meegespoten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
whoeps! :o

Macht der gewoonte denk ik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

OMG! wat ziet dat er strak uit!

en

OMG!! die schade; de tranen springen in mijn onderbroek zeg!

Als connectoren: je kan voor neutrik gaan, maar als je het simpel en stral wil houden (en je vind het niet erg dat er wat uitsteekt:
http://www.remo.nl/images/aansluit.jpg
nummer 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

getver play! Zonde man! Hoe heeft je pa dat voor elkaar gekregen?!?! Nouja...veel succes dan weer met schuren, spuiten en lakken :/ .
Verder denk ik wel dat zwart mat ook mooier staat.

PS: Ik ben zelf nu oo bezig met mijn eigen stands temaken van staal buizen met een diameter van 60mm met een binnen buis van 15mm (voor de speakerkabel). Deze gaat wel afgevult worden met zand :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
teacher schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 21:57:
OMG! wat ziet dat er strak uit!

en

OMG!! die schade; de tranen springen in mijn onderbroek zeg!

Als connectoren: je kan voor neutrik gaan, maar als je het simpel en stral wil houden (en je vind het niet erg dat er wat uitsteekt:
http://www.remo.nl/images/aansluit.jpg
nummer 10
Dat is inderdaad wat ik in gedachte had. Die verkopen ze ook bij S&Co, mooier had ik een mooi alu plaatje gevonden, maar alleen wanneer die ingefreesd zou zijn. Dat is me nu teveel werk dus ik ga voor de bovenstaande variant. Staat wel lekker minimalistisch. :)
Anoniem: 30670 schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 21:58:
getver play! Zonde man! Hoe heeft je pa dat voor elkaar gekregen?!?! Nouja...veel succes dan weer met schuren, spuiten en lakken :/ .
Verder denk ik wel dat zwart mat ook mooier staat.

PS: Ik ben zelf nu oo bezig met mijn eigen stands temaken van staal buizen met een diameter van 60mm met een binnen buis van 15mm (voor de speakerkabel). Deze gaat wel afgevult worden met zand :) .
Tja moment van absolute stomheid. :/

Dat idee lijkt wel wat op wat ik aan het maken ben. Ik gebruik metalen tafelpoten die ik blank heb geschuurd. Daar doorheen komt een draadeind welke in de inslagmoer geschroefd wordt. Het draadeind komt in een PVC pijpje en de rest wordt opgevuld met zand.

Beetje vaag verhaal, maar het wordt binnenkort allemaal duidelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Dat hoogglans zwart ziet er bijna uit als pianolak, supermooi _/-\o_

Heb je behalve schuren de ondergrond nog speciaal behandeld om het zo te krijgen?

Van die Remo connectors heb ik nog 6 paar liggen volgens mij :X

[ Voor 18% gewijzigd door sphere op 06-05-2005 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Niet meer zoals het fotoverslag je verteld. Dus het MDF gegrond met kwastplamuur (is beter te schuren dan gewone grondverf. Met als fijnste korrel 240.

Je ziet op de foto 2 lagen Zwart maar 1 laag geeft niet echt problemen. Flexa spuitlak (is wél echte verf itt tot Motip en consorten) dekt erg goed. Wel zaak om een behoorlijke tijd tussen de lagen te nemen. Die verf droogt ook gewoon in een normaal tempo, dus 15 minuten kun je gerust wachten.

Wat er ook nog bijhoort is knarsetandend toezien hoe het stof de verflaag verpest. Het is niet onoverkomelijk, maar ik accepteer het alleen omdat er bijna niets tegen te doen is. Ohja en hou altijd wat extra verf achter de hand om muggen uit te schakelen alvorens ze op je lak landen. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62484

Zo play druk bezig geweest zie ik. Ziet er allemaal top uit. leuk verhaal om te lezen ook. Super zonde van de beschadigingen zeg. Zeker als je zoveel tijd in het schuren en afwerken hebt gestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Anoniem: 50944 schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 12:44:

Wat er ook nog bijhoort is knarsetandend toezien hoe het stof de verflaag verpest. Het is niet onoverkomelijk, maar ik accepteer het alleen omdat er bijna niets tegen te doen is. Ohja en hou altijd wat extra verf achter de hand om muggen uit te schakelen alvorens ze op je lak landen. :p
Mijn tip:

commandant 4, 4m of 5 (wel eerst alles uit laten harden!!)

Topicstarter
Mega-Kick!

Inmiddels zijn de speakers al geruime tijd klaar dus hoogste tijd om dit topic een prettig einde te geven. Natuurlijk niet zonder de begeleiding van enkele foto's.

Here goes:

Het filter:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Play/dd8/IMG_1584.jpg
Alle filter onderdelen uitgespreid op de salontafel.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Play/dd8/IMG_1600.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Play/dd8/IMG_1605.jpg
Zo ziet het filter er dus uit wanneer je met enig geduld de soldeerbout hanteert.

Om jullie geheugen ietwat op te frissen, enkele maanden geleden toen beide speakers net hun laatste laag verf hadden gehad, heeft mijn vader ze boven op elkaar laten stuiteren!!

Nadat ik de motivatie hervonden had ben ik aan de slag gegaan met opnieuw 2 lagen hoogglans/mat zwart en 1 laag blanke lak. Dat heeft tot het hier volgende resultaat geleid:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Play/dd8/IMG_1620.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Play/dd8/IMG_1625.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Play/dd8/IMG_1637.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Play/dd8/IMG_1748.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Play/dd8/IMG_2424x.jpg

Al met al ben ik toch wel heel erg blij met het eindresultaat. Zowel kwa uiterlijk als klank. Het hoog en mid is subliem en het laag erg netjes, goed definieert zou de audiofiel zeggen. Aan de andere kant is het toch net niet genoeg om echt indruk te maken bij films, daar moet in de toekomst dus maar een mooi subje bij komen. :)

The - End.

Anoniem: 111211

:9~
Vind ze erg mooi geworden!
M'n complimenten! :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Prachtig O+ Meer kan ik niet zeggen... Ik neem aan dat ze ook nog steeds prima klinken?

[ Voor 38% gewijzigd door voodooless op 29-09-2005 21:40 ]

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Super! Echt waar! Heb je Tony Gee ook al gemailed?

• teacher

teacher

Dysgaf!

wat een beauty's....

:>

* teacher is lost for words...... ..... .....

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Geweldig mooi! Maar meer respect voor je bouw skills. :)

Topicstarter
Thx guys! :)

Tony zal ik inderdaad eens mailen, goed idee.

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:54
Ten eerste, echt prachtig gedaan ik zou het je (nog) niet nadoen.

En als tweede heb ik een vraagje: Waarom heb je het filter niet op een printplaat gebouwd? Zo'n tiewrap opstelling lijkt mij juist vatbaarder voor kortsluiting :?

Voor de rest meesterlijk _/-\o_

If it aint broke, fix it till it is!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Venxir schreef op donderdag 29 september 2005 @ 23:09:
En als tweede heb ik een vraagje: Waarom heb je het filter niet op een printplaat gebouwd? Zo'n tiewrap opstelling lijkt mij juist vatbaarder voor kortsluiting :?
Al zal het niet veel schelen, maar zo'n hardwire opstelling wordt als beter geacht dan een printplaat. Kortsluiting zie ik zo niet ontstaan, zeker niet zoals Play dat gedaan heeft.

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Zeer netjes gedaan, echt mijn compimenten.

Maar lol @ filter, ik doe het ook altijd zo, t ziet er niet uit, maar werkt perfect :) :D

One World Concepts

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Mooi werk, Play :)

Ga je ook nog mooie stands kopen/maken, of laat je ze op de tafel staan?

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Xander2000 schreef op donderdag 29 september 2005 @ 22:35:
Geweldig mooi! Maar meer respect voor je bouw skills. :)
Enorm goed gemaakt! De meeste luidsprekers van Tony hebben een "ietwat" forward balans. Dus ik begrijp "the need for a sub". :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Venxir schreef op donderdag 29 september 2005 @ 23:09:
Ten eerste, echt prachtig gedaan ik zou het je (nog) niet nadoen.

Voor de rest meesterlijk _/-\o_
Het antwoord is al gegeven, maar ik zie geen reden om het niet te doen, kans op kortsluiting is verwaarloosbaar. De verbindingen waar ook draad aan te pas kwam zijn afgeschermd met krimpslang. De rest is zo stug dat daar niets mee kan gebeuren. :)
Barry|IA schreef op donderdag 29 september 2005 @ 23:58:
Mooi werk, Play :)

Ga je ook nog mooie stands kopen/maken, of laat je ze op de tafel staan?
Ze staan op dit moment op m'n oude zuilen, maar er komen zeker ook nog stands, zo is het geen gezicht. :p
Anoniem: 2111 schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 07:35:
[...]

Enorm goed gemaakt! De meeste luidsprekers van Tony hebben een "ietwat" forward balans. Dus ik begrijp "the need for a sub". :)
Tja, met muziek is het prima te doen, toch nog wel indrukwekkend, het gezeik met de rest van de bewoners is er niet minder om geworden zeg maar. :p

Maargoed, echt basgeweld is ook wel lekker, misschien dat ik zo eens m'n monster sub van zolder haal. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 50944 op 30-09-2005 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126824

Man man wat ziet dit er ontzettend goed uit!

Vroeg me af hoe de monitors bevallen en of je achteraf nog dingen veranderd zou hebben?

Deze kast is namelijk de inspiratiebron voor mijn toekomstige DIY monitors. Wil dezelfde drivers en filters gaan gebruiken, zoals Tony Gee het bedacht heeft, alleen niet vierkant maar zoals jouw bovenaanzicht. Voor de bas zou ik voor een effectieve 24 liter inhoud gaan en dit willen creeren door enkel de hoogte aan te passen.
Pagina: 1 2 Laatste