CPU verbruik is ineens erg hoog, PC is sloom

Pagina: 1
Acties:
  • 406 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• beezze
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-07 21:21
Ik heb een probleem,

Mijn computer is INEENS heel traag geworden.
Als ik een liedje draai in winamp en dan IE opstart dan begint het liedje allemaal te haperen en hakkelen.
Alsk een spel speel duurt het laden ineens SUPER lang, het spel spelen is dan nog niet zoo erg, maar hakkelt wel zo nu en dan, alsof de processor het niet bij kan houden.
Alsk het spel afsluit ( LOTR: BFME) en kijk bij speedfan is m'n cpu 60 graden! dat heb ik nog nooit meegemaakt. Meestal is het dan rond de 53 graden.
Nou hoef ik maar winamp aan te zetten en BitComet en hij gaat al naar de 54 graden toe.
Het opstart melodietje van XP hapert ook als een gek.
En dit is ineens van de eene dag op de ander.

Ik laat mijn pc vaak dagen achter elkaar aanstaan ook 's nachts dus. Eenigste wat ik doe is 'n xtje restarten om de paar dagen.

Laatste dingen die ik heb geinstalleerd waren Hitman Pro en BitComet. Dat was gisteren.
Toen had ik 'm vndg ff gereboot en toen kreeg ik dit ineens.
Ik heb toen Hitman Pro weggehaald want wie weet wat voor zooi daar ammel bij zit. Maar geen effect.
Ik heb daarna m'n schijven c:\ waar windows opstaat en d:\ waar verder alles opstaat gedefragmenteerd. Maar wederom geen effect.
Ik zat nou te denken om 'm te Restoren naar eergister ofzo als dat kan.
edit:
ik heb ook alles gescant op adware en virussen etc. maar er was NIX te vinden, ook geen achtergrond processen die er al niet eerder waren

Maar 't kan natuurlijk ook een hardware iets zijn.
Weet iemand wat de nadelen zijn voor je processor om je pc altijd aan te hebben? Kan dat de CPU fan beschadigen, of kan de cpu 'uitgeput' raken ofzo?

Ik heb de 8080XL van medion, de specs daarvan zijn:
- Pentium 4 HT 3.0 GHz
- 512 mb ram
- radeon 9800 pro
- MSI moederbord, maar model weet ik niet, maar doet er niet echt toe denk ik.

Dat winamp hapert kan natuurlijk niet met zo'n systeem. Op m'n oude 133 mhz hapert winamp niet eens.
Heeft Iemand 'n idee? Of moet ik gwn de "HELPDESK" bellen en 'n maand w88 op iemand die er meestal geen verstand van heeft om langs te komen?

[ Voor 7% gewijzigd door beezze op 20-01-2005 22:06 ]

To Beezze or not to Beezze

• mouse256
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-04 10:26
Je zegt dat je cpu erg warm wordt, heb je dan al wel gekeken of je cpu fan nog draait en je koelblok er nog goed op zit? Ik zie niet in waarom dat je pc zo enorm zou vertragen, maar de temperatuurstijging kan daar al vast aan liggen

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:13

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Als je cpu zo snel zo warm is, lijkt me dat er een programma/service vastloopt. Controleer eens je task manager, en zoek eens uit waar het vandaan komt.
Mogelijk spyware?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op zich is 60 C geen probleem. Als ie dat normaal niet haalt is er wel iets vaags aan de hand ws ja :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• arvidbeheerder
  • Laatst online: 05-08 19:17
virusscanner er al over heen gehaald?
adaware gedraaid?
draaien er rare processen?
check je register ook is op rare dingen

• beezze
OJA, VERGETEN TE ZEGGEN: IK HEB 3x ofzo alles gescant van top tot teen. Er was NIX te vinden, geen spyware en geen virussen en geen vage achtergrond processen die ik niet al eerder had

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-08 13:33

wvdburgt

MacOS all the way baby!

beezze schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 22:03:
OJA, VERGETEN TE ZEGGEN: IK HEB 3x ofzo alles gescant van top tot teen. Er was NIX te vinden, geen spyware en geen virussen en geen vage achtergrond processen die ik niet al eerder had
met wat? adware hitman pro spybot dat proggie van webroot?

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl https://bestroadtrips.nl

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-07 11:47
hd toevallig naar pio gesprongen ipv udma?

Want die instelling verklaart het een en ander.

Als je onder taakbeheer kijkt, terwijl je met lichte toepassingen bezig ben, (inet ofzo) staat je cpu gebruik dan al gelijk op 100%?

[ Voor 43% gewijzigd door Banshee op 20-01-2005 22:09 ]

Verwijderd

Veel kans dat je CPU load gewoon constant op 100% staat.

Bekijk dit eens in je taskmanager of check het met een ander proggie.

• beezze
Banshee79 schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 22:08:
hd toevallig naar pio gesprongen ipv udma?

Want die instelling verklaart het een en ander.

Als je onder taakbeheer kijkt, terwijl je met lichte toepassingen bezig ben, (inet ofzo) staat je cpu gebruik dan al gelijk op 100%?
jah dan springt het op 100 blijft ff staan op 90 - 100 en gaat dan langzaam om laag tot 20.
Maar hij satat niet constant op 100.
Wat zijn psies de 'PIO' en 'UDMA' ?

edit:
ik heb ook vaak dat hij bij taskmanager 90 of 100 aangeeft terwijl geen "niet-actieve systeemprocessen gewoon op 95 staat. Bij speedfan geeft ie ook aan dat 100 % cpu wordt gebruikt dan.
maar dit blijft dan niet lang. zo'n 10 sec misshchien

[ Voor 22% gewijzigd door beezze op 20-01-2005 22:19 ]

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-08 16:33

star-saber

Ryzen

gebruik eens hijackthis voor spyware.
vind het maar een vreemd probleem

Verwijderd

Mijn manier:

Maak een back-up van je bestanden;
Herinstalleer besturingssysteem;

Gegarandeerd vers! B)

• beezze
Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 23:53:
Mijn manier:

Maak een back-up van je bestanden;
Herinstalleer besturingssysteem;

Gegarandeerd vers! B)
hehe, ja da weetk maar ik wil 't het liefst oplossen zonder dit.
Ik hoop gewoon niet dat 't een hardware probleem is.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:18
draait de koeler hard als de CPU op 100% zit ?? dat ze warm worden is niet zo gek, P4 is heethoofd, en de Aldi fan draait niet op het snelst als dat niet nodig is. Ding wordt dus vrij warm.

De wijzen komen uit het Oosten!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens in de FAQ van dit subforum: Mijn CPU verbruik is 100%, hoe komt dat?

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:49

AzzKickah

06-CENSORED

Kun je eens kijken voor mij of WISPTIS.EXE ook bij jou in je processen-lijst staat?

Ik heb namelijk een vergelijkbaar probleem als jou (hakkelende Winamp sinds een paar dagen :? :? ) en ik heb ook geen idee hoe het komt. Mijn schijven staan overigens op Ultra DMA Mode 2 en de andere op 5. CD-ROM drives staan wel op PIO.
Toen ik mijn processes checkte kwam ik dus WISPTIS.EXE tegen en vond via Google het volgende:

http://www.neuber.com/taskmanager/process/wisptis.exe.html

Staan een paar interessante comments bij, namelijk:
IT will begin to cause instability on your computer
en
Dangerous in the way that you should not remove it if you have Adobe Reader 6 and Office 2003 installed. If you delete it and try to open PDF document it will ask for Office 2003 installation source. Real annoyance because it doesn't have any value for desktop users.
Die laatste quote klopt wel. Ik heb de file net gerenamed en nu vraagt ie als ik Acrobat Reader start naar de install-files van Office 2003 :( (wat pas stopt na 10x Annuleren klikken en daarna start ie toch wel Acrobat Reader op :? :? ) Office applicaties opstarten geeft geen probleem... Het wordt steeds aparter :?

Verder heb ik ook dat als ik een venster ga verslepen (inhoud wordt weergegeven tijdens slepen :+ ) dan schiet mijn CPU ook naar de honderd, en mijn beeld wordt niet meteen gerefreshed, ik krijg witte vlakken waar ik het venster langs sleep....

[ Voor 34% gewijzigd door AzzKickah op 21-01-2005 13:00 ]

Verwijderd

Wisptis.exe komt in de process lijst als je adobe reader opent..

Ik denk niet dat het daar mee te maken heeft... want iedereen krijgt dat als je adobe reader opent.
Mijn systeem loopt er wel goed om..

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:28
beezze schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 22:03:
Als je CPU verbruik INEENS erg hoog (zoals je aangeeft) is dan moet dus in ieder geval een proces zijn dat nu op 100% staat te bakken, dat dat of eerst niet deed of er eerst niet was (niet noodzakelijk spyware) (hmm..beetje late reactie ;) )

Als er geen processen op 100% continue staan te bakken als je gewoon idle naar je bureaublad kijkt en de temp loopt toch op, dan is het eerder een hardwareprobleem

Misschien een combinatie.

Alle processen kun je googlen om te zien wat het is, werkt perfect :)

[ Voor 12% gewijzigd door Stefke op 21-01-2005 13:45 ]

• Devion
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-08 19:10

Devion

Space for rent ;-)

Ehh.. als een P4 boven de 60 graden komt gaat ie onderclocken en blijft dus +/- 60 graden totdat hij weer gekoeld wordt, gezien je zelfs al tijdens het login problemen hebt kan 't zijn dat je CPU dus gewoon aan het onderclocken is.

Dit is ook zo'n fijn iets dat bijv Thermal shutdown in je bios weinig tot geen nut heeft omdat de cpu niet veel hoger als 60 kan komen :x

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Devion schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 13:49:
Ehh.. als een P4 boven de 60 graden komt gaat ie onderclocken en blijft dus +/- 60 graden totdat hij weer gekoeld wordt, gezien je zelfs al tijdens het login problemen hebt kan 't zijn dat je CPU dus gewoon aan het onderclocken is.

Dit is ook zo'n fijn iets dat bijv Thermal shutdown in je bios weinig tot geen nut heeft omdat de cpu niet veel hoger als 60 kan komen :x
Naar mijn weten gaan p4's pas terugclocken rond de 70-80 graden.
Ik zie op dit forum ook wel vaker pentium 4's langskomen die rond de 60-70 graden worden en geen enkel probleem hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Satch op 21-01-2005 14:05 ]

• beezze
Ik ga ff system restore doen naar eergister, kijken wat ie dan doet.
ik heb met hijackthis gescant maar zegt mij niet heel erg veel
http://members.chello.nl/l.sankara/hijackthis.log

als iemand iets ziet?
ik ga ff system restore doen. Ik laat het nog weten...

Verwijderd

Is 53 graden ook niet wat aan de hoge kant? Niet schadelijk ofzo hoor, maar als je denkt dat het door de temperatuur komt kan je altijd proberen het voltage wat te verlagen, of de koeler opnieuw bevestigen.
De standaard voltage van mijn CPU is ook 1.5V, maar hij draait nog net zo stabiel op 1.25V, met als verschil dat de temperatuur ongeveer 10 graden lager is O_O.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2005 17:02 ]

• beezze
Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 17:02:
Is 53 graden ook niet wat aan de hoge kant? Niet schadelijk ofzo hoor, maar als je denkt dat het door de temperatuur komt kan je altijd proberen het voltage wat te verlagen, of de koeler opnieuw bevestigen.
De standaard voltage van mijn CPU is ook 1.5V, maar hij draait nog net zo stabiel op 1.25V, met als verschil dat de temperatuur ongeveer 10 graden lager is O_O.
ahja, en wat zijn de nadelen van het verlagen van de voltage??

De system restore had verder ook geen nut. Is er niet beter op geworden. Dus is echt vaag!

[ Voor 8% gewijzigd door beezze op 21-01-2005 17:26 ]

• Satch
  • Niet online
beezze schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 17:06:
[...]

ahja, en wat zijn de nadelen van het verlagen van de voltage??

De system restore had verder ook geen nut. Is er niet beter op geworden. Dus is echt vaag!
De nadelen zijn dat als je het voltage te veel verlaagd dat hij instabiel wordt. Dus dat zou ik maar laten staan.

• beezze
Ik zie hier nog dat bij Primair IDE-kanaal daar heb ik apparaat 0 en 1.
en bij apparaat 0 staat dit:

http://members.chello.nl/l.sankara/PIOmode.JPG

volgens mij heeft dit ermee te maken. :?
Hoe kan ik dat weer terug krijgen op DMA? Ik heb in de FAQ gekeken, maar daar zeggen ze dat ik zomaar de IDE controllers moet verwijderen en reïnstalleren, Kan dat zomaar?

[ Voor 31% gewijzigd door beezze op 21-01-2005 18:16 ]

• Satch
  • Niet online
beezze schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 17:54:
Ik zie hier nog dat bij Primair IDE-kanaal daar heb ik apparaat 0 en 1.
en bij apparaat 0 staat dit:

http://members.chello.nl/l.sankara/PIOmode.JPG

volgens mij heeft dit ermee te maken. :?
Hoe kan ik dat weer terug krijgen op DMA? Ik heb in de FAQ gekeken, maar daar zeggen ze dat ik zomaar de IDE controllers moet verwijderen en reïnstalleren, Kan dat zomaar?
Ik denk dat apperaat nul je dvd lezen/writer of wat dan ook is. En apparaat 1 is dan je hardeschijf. Dus volgens mij staat dat gewoon goed. Als je het gewoon simpel wil doen. dan maak je een backupje van je bestanden. formatteert hem en nieuwe install. grote kans dat het weer loopt. en zo niet kan je zo ongeveer alle mogelijke software problemen uitsluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door Satch op 21-01-2005 18:25 ]

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

beezze schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 21:39:
Laatste dingen die ik heb geinstalleerd waren Hitman Pro en BitComet. Dat was gisteren.
Toen had ik 'm vndg ff gereboot en toen kreeg ik dit ineens.
Ik heb toen Hitman Pro weggehaald want wie weet wat voor zooi daar ammel bij zit. Maar geen effect.
misschien eens proberen dat andere weg te halen... bij hitman pro zit namelijk niets wat schadelijk kan zijn voor je PC... bij bitcomet mss wel...

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:41

Thandor

SilverStreak

BitComet zelf heeft zover ik weet geen "rommel" in het pakket zitten.
Ik heb het programma zelf ook een poos gebruikt en er geen problemen mee ondervonden. Het zorgde alleen voor een beetje schijfactiviteit maar dat is logsich bij het downloaden :P.

Je heb niet iets m.b.v. BitComet gedownload waarmee de boel om zeep is geholpen :? .
Een progsel dat Windows instellingen veranderd o.i.d.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• beezze
nee helemala nix verder, kheb 'n film gedownload.\
En ik heb nou toch system restore gedaan, dus hij is weg.

Maar ik wil apparaat 0 op ULTRA DMA zetten! hoe moet dat? want volgens mij is dat WEL m'n harde schijf.

• beezze
HET IS OPGELOST!

het is blijkbaar PRECIES wat hier staat:
Dma wil niet?

apparaat 0 stond op PIO, dus heb ik die primaire IDE-kanaal opnieuwgeinstalleerd.
want hij moest weer vna PIO naar UDMA, Dit scheelt echt! niet normaal

Iedereen bedankt voor hun input! aprecieer ik zeker.
tnx!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-08 22:45
Dat had ik vroeger last van op m'n ouwe systeem: heel erg irritant, onder win2k icm met via chipset (bij mij) als er een error ontstond sprong de IDE van DMA terug naar PIO mode, is me een paar keer gebeurd tijdens cd's branden toen: hallo coasters 8)7

ik check nu nog steeds IDE settings als m'n systeem of van anderen traag lopen, nadat ik de taskmanager heb bekeken natuurlijk :Y)

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Pagina: 1