Breedbeeld LCD vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-02 18:47
Ik zit regelmatig naar leuke laptops te kijken en mij valt op dat er steeds meer Wxga(+) schermen komen bij laptops. Ook is het zo dat er steeds meer breedbeeld LCD televisies verkocht worden.
Waarom worden er dan (bijna) geen normale LCD monitoren (voor op het bureau) uitgevoerd als breedbeeld scherm?

Verwijderd

Omdat het niet echt lekkere werkschermen zijn (waarom ze wél op laptops zitten is me een raadsel). Stel je voor: MS Word, of wat je ook gebruikt, en je hebt je brief voor. Voor zover ik weet gaan A4-tjes in de hoogte. Je bent dus óf enorm ingezoomed aan het werk, dat je 8 regels tekst kwijt kan op één scherm, of je zoomed enorm ver uit, dat je links en rechts grijze randen hebt, en kleine lettertjes.

• Double J
Ja, ik vind het ook niet handig... Maar toch verschijnen er steeds meer notebooks met breedbeeld schermen. Iemand daar een verklaring voor?

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04-2025

bogy

Show me what u got!

Double J schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 14:04:
Ja, ik vind het ook niet handig... Maar toch verschijnen er steeds meer notebooks met breedbeeld schermen. Iemand daar een verklaring voor?
marketing???

breedbeeld is "hip"

ik hou het voorlopig nog wel effe op 1280x1024 (4:3)

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

• Daugobelion
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-05-2021
Zoom heeft er niks mee te maken, de lettertjes blijven even groot weergegeven als een normale 1024x786 of whatever. Een normaal "vierkant" scherm dus.

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-07 18:57
wordt natuurlijk veel interresanter als je bijvoorbeeld met Photoshop een A4-tje moet bewerken, want dan heb je dus je plaatje in 100% beeld terwijl je ernaast gewoon je tools etc kunt gebruiken. Daar had je eerst een dual screen oplossing voor nodig om je tools kwijt te kunnen.

• richard_1st
  • Laatst online: 07-08 09:12
Ik zie nog steeds niet echt het voordeel van breedbeeld. Zowel bij de pc als op de tv vind ik breedbeeld maar niks. Ik geef toch nog echt steeds de voorkeur aan een normaal groot beeld.
Breedbeeld is lelijk, van die uitmekaar getrokken hoofden van mensen enz, nej is niks.
Mij dus ook een groot raadsel waarom er steeds meer verkocht worden, weg met die troep

• -krekel-
  • Laatst online: 12-07 18:57
je hoeft breedbeeld dus ook niet alleen te gebruiken met films. Breedbeeld is alleen al handig zodat je wat meer ruimte hebt op je buroblad. En toegeven, als breedbeeld verkeerd wordt toegepast, dus 4:3 beeld op een 16:9 beeld laten zien dan is het zwaar belabberd. Maar als het dus wel goed wordt toegepast heeft het wel degelijk voordelen.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-08 11:01

--MeAngry--

aka Qonstrukt

-krekel- schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 14:20:
je hoeft breedbeeld dus ook niet alleen te gebruiken met films. Breedbeeld is alleen al handig zodat je wat meer ruimte hebt op je buroblad. En toegeven, als breedbeeld verkeerd wordt toegepast, dus 4:3 beeld op een 16:9 beeld laten zien dan is het zwaar belabberd. Maar als het dus wel goed wordt toegepast heeft het wel degelijk voordelen.
En gelukkig is dat tegenwoordig zo. :) Ik heb sinds een tijdje nu een laptop met breedbeeld TFT (welke overigens allemaal een verhouding van 16:10 hebben ipv 16:9) en eerst keek ik er ook nogal sceptisch tegenaan, maar eigenlijk vind ik het (vooral in Photoshop en teksteditors) best fijn werken!
Ook in games is dit ideaal, de meeste nieuwe games ondersteunen prima breedbeeldresoluties en vooral in FPS kan je dat een voorbeeld opleveren doordat je een grotere inkijkhoek hebt. :)

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

• Double J
Maar is het dan zo dat programma's automatisch resizen naar een bepaald formaat? of worden ze uitgerekt?

ik heb trouwens nog nergens een normale breedbeeld lcd monitor kunnen vinden, niet bij iiyama, philips, benq, acer, samsung.... (ze zijn er wel, maar dan zit er een tv tuner in)

[ Voor 52% gewijzigd door Double J op 20-01-2005 15:16 ]

Verwijderd

Kijk hier maar is Deel 2
Daar staan toch redelijk breedbeeld tft's.
Zelf wil ik er ook 1 gaan kopen binnenkort!!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2005 20:34 ]

Pagina: 1