Toon posts:

linux op oude laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 44 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik heb iemand met een laptop en windows 98.
Hij blijft maar klagen over een instabiel en slecht systeem.
Zit er dus aan te denken een linux installatie erop te doen, maar welke nemen. Mandrake 10.0 trekt ie gewoonweg niet (althans erg traag).

Wat doet hij op zijn computer
-text documenten
-foto mapje
-arcade games spelen, dus geen spellen zoals doom ofzo.

natuurlijk moet er een soort konqueror omgeving zijn om zijn mappen makkelijk te kunnen beheren.

De computer is een compaq presario met 56 mb geheugen. Meer weet ik niet aangezien de computer momenteel leeg is.
Merci

Verwijderd

Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen?

Ik zou voor debian gaan in samenwerking met een lichte windowmanager (icewm of fluxbox). xfe is een zeer lichte en goede file-manager

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:09

Cyphax

Moderator LNX
Ik zou ook gaan voor Debian of Slackware (die laatste prefereer ik persoonlijk) en er inderdaad een lichte WM op zetten (mijn voorkeur zou hier zijn WindowMaker). Die arcade games, wat moet ik me daarbij voorstellen? Oude dos spelletjes ofzo?

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Topicstarter
Die games zijn inderdaad van die dome spelletjes als pacman 2, tetris enzo.

Nu zij het dat ik gisteren eens icewm gesintalleerd heb om mijn eigen computer, maar ik niks kon vinden zoals konqueror (kde) of windows verkenner. Misschien heb ik het wel over het hoofd gezien maar ik vind dit belangrijk omdat het toch wat overzichterlijker is.

Ik zal op internet eens kijken naar wat jullie mij voorstellen.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:09

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 10:06:
Die games zijn inderdaad van die dome spelletjes als pacman 2, tetris enzo.

Nu zij het dat ik gisteren eens icewm gesintalleerd heb om mijn eigen computer, maar ik niks kon vinden zoals konqueror (kde) of windows verkenner. Misschien heb ik het wel over het hoofd gezien maar ik vind dit belangrijk omdat het toch wat overzichterlijker is.

Ik zal op internet eens kijken naar wat jullie mij voorstellen.
Alvast bedankt
Die oude spelletjes zijn er ook wel in linux-smaken. En anders probeer je dosbox (dosbox.sourceforge.net) als het dosspelletjes zijn. :)
Konqueror kan je ook draaien onder icewm als je de juiste (KDE) libs ook installeert neem ik aan (ik kan alles draaien onder WindowMaker in ieder geval, zonder KDE en Gnome te hebben geinstalleerd maar met de juiste libs)

Saved by the buoyancy of citrus

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Je zou Endeavour kunnen overwegen als filemanager

Verwijderd

Als het iemand is die nog nooit met linux gewerkt heeft, en dus recht van windows in de wereld van linux stapt zou ik toch niet fluxbox erop zetten (persoonlijk vind ik dat een prima windowmanager, maar hij werkt gewoonweg compleet anders dan windows).
Ik zou dan eerder voor een windowmanager gaan die wat meer windowsinterface trekken vertoont:
zoals KDE, GNOME zijn misschien wat te zwaar voor het systeem. Maar er zijn er vast nog wel een paar anderen te vinden op google.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net damnsmall gedownload.
Moet zeggen ziet er goed uit is misschien te vergelijken met 98
Paar handige funties zitten er al in. Ben er eigenlijk wel tevreden over.
Als ik een audio cd afspeel heb ik 0 cpu gebruik en is het geheugen 67 procent vrijd.

Nu wil het dat mijn usb camera niet herkend word. Iemand een idee.
Ik weet niet hoeveel mensen ervaring hebben met deze distributie.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-02 16:24

Super_ik

haklust!

geheugen gebruik moet je je niet teveel op richten: FAQ Non-Windows Operating Systems - Overige vragen
voor usb moet je kernel usb ondersteunen, en daarnaast nog de nodige tools installeren, op google is hier veel over t vinden.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 14:28:
Ik heb net damnsmall gedownload.
Moet zeggen ziet er goed uit is misschien te vergelijken met 98
Paar handige funties zitten er al in. Ben er eigenlijk wel tevreden over.
Als ik een audio cd afspeel heb ik 0 cpu gebruik en is het geheugen 67 procent vrijd.

Nu wil het dat mijn usb camera niet herkend word. Iemand een idee.
Ik weet niet hoeveel mensen ervaring hebben met deze distributie.
Een audio cd wordt rechtstreeks afgespeeld door je geluidskaart. Heeft de cpu ofzo niets mee te maken.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:41
Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 09:44:
Hij blijft maar klagen over een instabiel en slecht systeem.
Gezien dat het Windows 98 is kan het daar goed aan liggen, maar het kan ook door hardwarematige oorzaken komen natuurlijk.

56 MB is *erg* weinig voor een grafische Linux-installatie. Als het ding een CD-speler heeft, kun je er eens een Knoppix-CD in duwen en kijken wat er gebeurt...

Verder bestaat er inderdaad een speciaal topic voor dit soort vragen (de link kun je vinden in de eerste reactie van Harry_Hakbijl), ik stel dan ook voor dat je in dat topic verder gaat :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.