Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

inductie glowpad mogelijk

Pagina: 1
Acties:
  • 178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:26
ik heb na het opknappen van een verrotte gf 4200 ti weer zin om iets leuks en zinnigs te maken.

ik las net een topic over een draadloze muis met oplader. en een gesloten topic over een glowpad.

beide zijn niet zo boeiend maar allebei in 1 is wel weer interessant.

als ik het goed heb werk zo een oplaadstation met inductie. oftewel ongeveer het zelde als een transformator maar dan met evenveel wikkelingen in de spoel.

als je nu in je glowpad een aantal platte spoelen maakt en deze een beetje verzinkt in je plexiglas dan wordt het geheel niet te hoog.

maar voor ik dit idee verder ga uitdenken wil ik graag jullie mening over de haalbaarheid hiervan.
je muis wordt nu dus onder het muizen opgeladen... :Y)

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:40

Tijntje

Hello?!

Volgens mij moet je bij inductie de muis dan op een vast punt houden boven de spoelen?

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 14:23

Atmoz

Techno!!

Tijntje schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 20:08:
Volgens mij moet je bij inductie de muis dan op een vast punt houden boven de spoelen?
Nee, er bestaan van die muizen + muismatten zoals de TS bedoeld.

Je kunt ook een dynamo aan het muisballetje of scrollwiel vastmaken en daarmee de batterijen opladen :X ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Atmoz op 18-01-2005 20:10 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Dat is wel mogelijk, maar op welke frequentie had je gedacht te werken? En welke spanning steek je op je spoelen? Hoeveel wikkelingen wil je maken? Hoe maak je je spoeltje in de muis, en steek je er een gelijkrichter na met een condensator? Je verliest dan wel veel energie over je dioden lijkt me, en je moet opletten dat je niet teveel storing uitzend.
Dus, als je goed weet waar je mee bezig bent: ga ervoor, experimenteer met verschillende diameters en aantal wikkelingen van je spoel, en met je freq en amplitude, kijk welk rendement je kan halen met je ontvanger, en dan zou het moeten lukken.

Ik zou de koperdraadjes in een vierkante spiraal leggen, dus eerst de rand van je muismat en naar het midden toe werken. Je moet wel nog een vullaag uitvinden om alles weer egaal te krijgen, want als je de spoelen onder de muismat hangt zal je veel verlies hebben, stralingsvermogen neemt af met het kwadraat van de afstand. Als je ergens zou kunnen perspex laten gieten (mijn grootvader heeft al nu en dan prijzen enzo gemaakt door een voorwerp in perspex te gieten), kan je de wikkelingen mss wel in de muismat ingieten, en er meteen een inkoopactie aan verbinden. (of niet, maar het zou wel erg cool zijn).

[ Voor 34% gewijzigd door naftebakje op 18-01-2005 20:18 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:32

HeepH

Dope Rapper

scrollt alleen zo zwaar.... :>

http://specs.tweak.to/16495

• Opperhoof
atmoz schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 20:10:
[...]

Nee, er bestaan van die muizen + muismatten zoals de TS bedoeld.

Je kunt ook een dynamo aan het muisballetje of scrollwiel vastmaken en daarmee de batterijen opladen :X ;)
nee, ik denk niet dat dat iets wordt. krijg je weer meer weerstand...

sja weerstand. als je inductie maakt krijg je magnetische velden, en dus ook weer weerstnd omdat die muis naar zo'n spoel wordt aangetrokken.

weet je toevallig een linkje of een naam van zo'n muis / matje?

Verwijderd

neen, dat is niet nodig, op voorwaarde dat je:
de spanning in de muis geïnduceerd hoger neemt dan eigelijk nodig, zodat je 'overschot' hebt (als je muis 5V nodig heeft om te werken, zorg dan dat je zeker 10V gemiddeld induceerd...
zet daar een spanningsregulator op (bv 7805, daar kan je spanningen tot 35V insturen, en die geeft netjes 5V uit als ik me niet vergis)
uiteraard te plaatsen NA je gelijkrichter
zet tussen de gelijkrichter en de spanningsregulator een zo groot mogelijke condensator (zo groot als maar praktisch haalbaar is). Dit om spanningsdalen op te vangen...

zo zou het ongeveer moeten werken...
MAAR...
tegen dat je al die componenten bij elkaar gezet hebt, heb je niet echt meer een 'handige' muis vrees ik... zal heel stuk zwaarder worden, en toch wel stukje groter wss ook...

het zou mooi zijn als je dat tot een goed einde brengt!! (maar ik heb men twijfels :p nofi )

• Opperhoof
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 20:20:
[...]

neen, dat is niet nodig, op voorwaarde dat je:
de spanning in de muis geïnduceerd hoger neemt dan eigelijk nodig, zodat je 'overschot' hebt (als je muis 5V nodig heeft om te werken, zorg dan dat je zeker 10V gemiddeld induceerd...
zet daar een spanningsregulator op (bv 7805, daar kan je spanningen tot 35V insturen, en die geeft netjes 5V uit als ik me niet vergis)
uiteraard te plaatsen NA je gelijkrichter
zet tussen de gelijkrichter en de spanningsregulator een zo groot mogelijke condensator (zo groot als maar praktisch haalbaar is). Dit om spanningsdalen op te vangen...

zo zou het ongeveer moeten werken...
MAAR...
tegen dat je al die componenten bij elkaar gezet hebt, heb je niet echt meer een 'handige' muis vrees ik... zal heel stuk zwaarder worden, en toch wel stukje groter wss ook...

het zou mooi zijn als je dat tot een goed einde brengt!! (maar ik heb men twijfels :p nofi )
daarom vraag ik ook eerst of het haalbaar is. zal zo eens even kijken wat voor spoelen ik moet hebben

• naftebakje
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/bartenkaat/_Tweakers/muis.GIF
Hier een tekening voor de duidelijkheid, dat rood is de spoel, dus de 2 spoelen zo dicht mogelijk bij elkaar.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• LinuX-TUX
  • Laatst online: 20-11 14:02
Ik dacht ook dat je dat op een vast punt alleen kon doen :/ Toch wel interessant zo. Gaat er dan niet enorm veel energie verloren en laad hij veel minder bij als dat je hem op de juiste plaats zou houden :?

Een alternatief zou natuurlijk zijn: 10 Seiko Kinetics slopen, in serie zetten en op de batterijen aansluiten. En dan stevig gaan zitten gamen, anders is je muis leeg :Y)

edit:
Of een knijpkat inbouwen en je muis als stressballetje gebruiken :+

[ Voor 11% gewijzigd door LinuX-TUX op 18-01-2005 20:47 ]

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Je kan beter koperstrookjes heel vlak in een muismat wegwerken, en daar zwakstroom wisselspanning op zetten.

Of nog makkelijker: een printplaat zo etsen, en dan de oneffenheden zo opvullen dat het vulmiddel de sporen niet bedekt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
+                -
|--------------- |
| ---------------|
|--------------- |
| ---------------|
|--------------- |
| ---------------|
|--------------- |
| ---------------|
Onder de muis een serie contactpuntjes op zo'n manier dat er altijd contact, maar nooit kortsluiting tussen 2 stroken is (puntjes iets kleiner dan de ruimte tussen de stroken), en die met een stel diodes (meerdere brugschakelingen op verschillende pleken onder de muis) de muis laten voeden.

Dit idee is niet nieuw, volgens mij werk(t)en de botsautootjes in Duinrell op deze manier.

[ Voor 3% gewijzigd door Resistor op 18-01-2005 20:41 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• naftebakje
Resistor schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 20:40:
Je kan beter koperstrookjes heel vlak in een muismat wegwerken, en daar zwakstroom wisselspanning op zetten.

Of nog makkelijker: een printplaat zo etsen, en dan de oneffenheden zo opvullen dat het vulmiddel de sporen niet bedekt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
+                -
|--------------- |
| ---------------|
|--------------- |
| ---------------|
|--------------- |
| ---------------|
|--------------- |
| ---------------|
Onder de muis een serie contactpuntjes op zo'n manier dat er altijd contact, maar nooit kortsluiting tussen 2 stroken is (puntjes iets kleiner dan de ruimte tussen de stroken), en die met een stel diodes (meerdere brugschakelingen op verschillende pleken onder de muis) de muis laten voeden.

Dit idee is niet nieuw, volgens mij werk(t)en de botsautootjes in Duinrell op deze manier.
1e heb ik al gezegd, maar jou 2e idee lijkt me idioot, waar haar je dan je glowpad-effect van. Doorzichtige printplaat ken ik niet...

• Opperhoof
Resistor schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 20:40:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
+                -
|--------------- |
| ---------------|
|--------------- |
| ---------------|
|--------------- |
| ---------------|
|--------------- |
| ---------------|

dat is helemaal een idee!

dan heb je ook veel minder energie verlies.
maar als je flink gaat zweten dan krijg je kortsluiting....? :X

op de muis van mn pa met batterijen staat: 3V == 100mA. --> 5V == 60mA. is dat gevaarlijk / voel je dat,...?

en wat gebeurd er met mijn metalen horloge..?

oke even terug naar idee 1:
ik koop een muis+laadstation.
dan hoef ik toch alleen extra spoelen te maken voor in mijn muismat..?

want de rest van de nodige elektra in de muis zit er dan al...? toch..?

[ Voor 9% gewijzigd door Opperhoof op 18-01-2005 20:49 ]

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Knetterknetter als je de contacten raakt.

Maar ik muis rechts, en heb mijn horloge normaal (heb momenteel geen horloge) om mijn linkerpols.

En 3 volt voel je niet, zelfs met 12V zit je droog nog veilig (denk maar aan een accu, die polen kan je ook rustig vastpakken), maar als je gaat zweten weet ik niet, heb nog nooit een bezwete hand op weerstand gemeten.

• naftebakje
Opperhoof schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 20:46:
[...]

dat is helemaal een idee!

dan heb je ook veel minder energie verlies.
maar als je flink gaat zweten dan krijg je kortsluiting....? :X

op de muis van mn pa met batterijen staat: 3V == 100mA. --> 5V == 60mA. is dat gevaarlijk / voel je dat,...?

en wat gebeurd er met mijn metalen horloge..?

oke even terug naar idee 1:
ik koop een muis+laadstation.
dan hoef ik toch alleen extra spoelen te maken voor in mijn muismat..?

want de rest van de nodige elektra in de muis zit er dan al...? toch..?
Je zal die 5 volt niet voelen, maar een kortsluiting is zo gebeurd, om nog maar te zwijgen van de zwarte handen die je zal krijgen door de metaaloxyde..

Terug naar je ID1: dat zou je kunnen proberen, maar je zal ws DC moeten insturen, en je spoeltje zal AC afgeven. Ik denk dat je best ook even probeert het oplaadschema wat te tweaken om em zuiniger te maken, want van het oplaadsysteem steekt dat niet zo nauw voor de fabrikant.
Maar als je 100mA kan trekken uit je muismat zal het werken....je zal dus wat moeten prutsen met spoeltjes, meten is weten.

[ Voor 6% gewijzigd door naftebakje op 18-01-2005 21:18 ]

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 14:23

Atmoz

Techno!!

Resistor schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 20:50:

Maar ik muis rechts, en heb mijn horloge normaal (heb momenteel geen horloge) om mijn linkerpols.

En 3 volt voel je niet, zelfs met 12V zit je droog nog veilig (denk maar aan een accu, die polen kan je ook rustig vastpakken), maar als je gaat zweten weet ik niet, heb nog nooit een bezwete hand op weerstand gemeten.
...zegt iemand die zelf "weerstand" heet ;)

Maareh, het idee van dat inductie is leuk alleen denk ik dat het nooit iets zal worden. Er komen toch echt veel dingen bij kijken...

Wat ook al heel aardig is om te maken: 2 mooie contactjes (metaal) in je muis en dan een mooi laad-station (op USB) maken zodat je hem daar 's nachts in kan zetten. En dan dan laad-station uitbreiden met LED's en andere fancy dingen (LCD misschien voor voltage/laadtijd aan te geven)... 8)

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Opperhoof schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 20:13:
[...]

nee, ik denk niet dat dat iets wordt. krijg je weer meer weerstand...

sja weerstand. als je inductie maakt krijg je magnetische velden, en dus ook weer weerstnd omdat die muis naar zo'n spoel wordt aangetrokken.

weet je toevallig een linkje of een naam van zo'n muis / matje?
Bestelnummer 954278 bij http://www.conrad.nl :)

30 euro, werkt met RFID-technologie. Dat is toch detzelfde techniek als in kledingbeveiligers en autoportieropeners? Of zit ik nu helemaal mis?

Casemod: Cubeleon

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

brinkdinges schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 20:58:
[...]

Bestelnummer 954278 bij http://www.conrad.nl :)

30 euro, werkt met RFID-technologie. Dat is toch detzelfde techniek als in kledingbeveiligers en autoportieropeners? Of zit ik nu helemaal mis?
Autoportier openers zijn een soort radiozender die de ontvanger in de auto ontvangt en iets mee doet, en kledingbeveiliging werkt wel met een spoeltje, maar die gaat meeresoneren met de poortjes, en geeft zo een eigen signaal af die de poortjes opvangen.

Deze muis zal wel een beetje met het idee van die GSM-flashers werken: die lampjes die je op je GSM plakt die gaan knipperen als je belt.

-edit-
\/ \/
Precies! waarom denk je dat er zo veel gedoe rond de gsm's is?
\/ \/

[ Voor 6% gewijzigd door Resistor op 18-01-2005 21:09 ]

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11 13:01

TheBorg

Resistance is futile.

Das allemaal leuk en aardig, en ik denk ook dat het best gaat werken (in laboratoria gebruiken ze het princiepe al jaren om electrische pipetten op te laden), maar ik denk dat het toch niet zo gezond is voor je hand. Ik heb een Microsoft Intellimouse Explorer, en dat ding heeft een inductieve sensor alleen maar om te kijken of je hand op de muis ligt, dus niet eens om stroom over te brengen (muis gaat in de slaapstand als je je hand ervanaf haalt). Na een dagje stevig muizen krijg ik pijn in m'n handpalm, van die sensor dus. Ik denk niet dat je arm het fijn vind om de hele dag over zo'n magnetron plaat heen te slepen...

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-11 15:05
ja, precies, vanmiddag hebben we het bij na2 nog over inductie gehad, met als proef een spoel + magneet + micro ampere meter. Magneet + spoel trekken elkaar aan, dus zal idd zwaar gaan muizen, tenzij je die pad alleen gebruikt om op te laden :)

Verwijderd

een wacom heeft ook een muisdingetje erbij, die zijn verbazend licht, misschien dat iemand weet hoe dat werkt (nee, ik ga de mijne niet openslopen)

• Opperhoof
dit is dus een bestaande:

http://www.casemodgod.com/new_page_42.htm

maar het nadeel is dus volgens hun dat je de muis alleen kan gebruiken op dat ding omdat er geen batterij inzit...
en de muismat is een beetje te klein. (20x16cm)

bovendien is het dan geen glowpad meer :)

heb alleen nog geen plaatje kunnen vinden van een opengemaakt muismat

• Blackstealth
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11-2022
Wel opassen dan als je een zinken, ijzeren ring om je vingers hebt, dan zal ie geleidelijk opwarmen totdat je vinger er vanaf valt. Kun je voorstellen wat er gebeurt met zo'n armband.
lijpe shit ik zou er niet aan beginnen

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

Wel een gaaf idee....
Alleen jammer dat mijn muis en lader gewoon met metalen contactpuntjes werken in plaats van conductie... Dus dan werkt dit idee so wie so niet ;)

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Verwijderd

Resistor schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 20:50:

offtopic:
elk jaar zijn er ong 9 mensen die overlijden nadat ze een 12 volt batt tegen hun tong houden

• Tp21
  • Laatst online: 28-08 15:22

• Opperhoof
tering, is het erg als ik er de ballen niet van snap...?

wat een site zeg :r :X

wat heeft hij dus gedaan...:
- 2 aders van een paar meter netwerkkabel opgerold, onder zn muismat, aan de usb en toen laadde zijn op batterijen werkende muis zich weer op....? :? 8)7

dit wordt al iets duidelijker
http://www.afrotechmods.com/fuxx0red/mouse/mouse.htm

[ Voor 9% gewijzigd door Opperhoof op 19-01-2005 14:34 ]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:03
:D :D :D :D _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ :D :D :D :D
Now excewse me im going to fahk some beautiful vimen. :D :D :D

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:04

Cheezus

Luiaard

Opperhoof schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 14:21:
[...]

tering, is het erg als ik er de ballen niet van snap...?

wat een site zeg :r :X

wat heeft hij dus gedaan...:
- 2 aders van een paar meter netwerkkabel opgerold, onder zn muismat, aan de usb en toen laadde zijn op batterijen werkende muis zich weer op....? :? 8)7
Dat jij het niet snapt betekend niet dat de site niks is, ik vind hem geweldig en grappig :)
Maar goed, hij heeft dus spoel onder z'n muismat gemaakt (netwerkkabel opgerold idd) deze heeft hij hierop aangesloten (en dus niet aan de usb poort die erg weinig stroom kan leveren).
En inderdaad, toen laadde zijn op batterijen werkende muis zich weer op, je hoeft de muis dus niet meer in een cradle op te laden zodat je gewoon non-stop door kunt muizen. Het lijkt me dat de TS het niet echt een probleem vindt of er nou batterijen inzitten die je zo goed als nooit hoeft te vervangen of dat er totaal geen batterijen in zitten.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:03
Alleen werd die spoel onder zn mat wel heet zodat de lijm smolt. Heb je in ieder geval nooit meer koude handen bij het muizen :)

I cut open my face and pulled out an inductah and a diode. It fit into de mouse's ass purfectly. _/-\o_ :D _/-\o_ :D _/-\o_ Ik huil hier gewoon bijna :D Geweldige site! _/-\o_

M'n sig geupdate :)

[ Voor 50% gewijzigd door Brent op 19-01-2005 15:00 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Opperhoof
Breepee schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 14:39:
Alleen werd die spoel onder zn mat wel heet zodat de lijm smolt. Heb je in ieder geval nooit meer koude handen bij het muizen :)

I cut open my face and pulled out an inductah and a diode. It fit into de mouse's ass purfectly. _/-\o_ :D _/-\o_ :D _/-\o_ Ik huil ,hier gewoon bijna :D Geweldige site! _/-\o_
* ik krijg een vermoeden hoe jouw volgende site eruit gaat zien ;)

* ik denk dat dit wel een leuk profiel werkstuk kan gaan worden >:)

dus die warmteonwikkeling is ook een probleem... :/

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
M'n tandenborstel werkt geloof ik op hetzelfde principe.
Alleen zit de spoel in de houder en valt ie om de elektrische tandenborstel heen die vanbinnen uiteraard ook een spoel heeft.
In plaats van 1 enorme spoel hou je ook een hele reeks kleine spoeltjes in een soort matrix kunnen gebruiken.
Je zou eens kunnen kijken naar hoe bv Wacom de knoptoestanden van hun pennen op tablets detecteren.

Senile! Senile Oekaki

• Opperhoof
ja dat dacht ik dus ook. een paar kleine en die dan parralel schakelen met een raid-contactje (zeg ik dat goed,.. zón magneet sensor die ook in je fietskilometer teller zit)
ertussen. komt de muis erbij in de buurt maakt hij contact.

dan blijft ook de warmte beperkt.

maar dan moet ik nu dus nog weten wat en hoe ik die spoeltjes maak.
het moet redelijk plat zijn met een ijzeren kern.

• naftebakje
Volgens mij kan je net zo goed een spiraalvormige spoel in de bodem van je muis steken, met een zo groot mogelijk oppervlak. Dan zal je ws efficienter energie kunnen overzetten. En je hoeft er geen amperes door te trekken.
En goed finetunen welke frequentie en spanning je zal gebruiken kan ws ook helpen.

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
_bas_ schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 15:51:
Je zou eens kunnen kijken naar hoe bv Wacom de knoptoestanden van hun pennen op tablets detecteren.
Er zijn passieve en actieve tablets, korte uitleg:
Passief: 2 lagen gescheiden door puntjes, op de bovenste laag staat spanning, bij druk word er contact gemaakt met de onderste laag, op de hoeken wordt er gemeten en aan de hoeveelheid stroom wordt de positie bepaald (Net zoiets als GPS werkt).
Actief: Electromagnetisch veld achter tablet, een berg sensors die verstoring van het veld meten, in de pen zit een magneetje in een spoel, of een batterij en spoeltje, druk gevoelige schakelaar veranderd de electrische eigenschappen waardoor de hoeveelheid druk gemeten kan worden.

Daar heb je dus niks aan lijkt mij.
Opperhoof schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 15:56:
raid-contactje (zeg ik dat goed,.. zón magneet sensor die ook in je fietskilometer teller zit)
Nee, het is reed.

Ik denk niet dat dat goed werkt aangezien je vaak maar een klein oppervlak gebruikt.

Het is misschien een beter idee om de spoeltjes in deze vorm te leggen:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~a.bax1/ElectronStuff/Coils.jpg
En ze dan om de beurt aan zetten.

• Opperhoof
ik denk dat ik maar eens op zoek moet gaan naar een kapotte tv/monitor en met dat spoel-koperdraad verschillende spoelen maken en testen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 13:38:
[...]

offtopic:
elk jaar zijn er ong 9 mensen die overlijden nadat ze een 12 volt batt tegen hun tong houden
hmmmm.... komt dat niet uit dat nr. facts of life ofzo??? 8)

• Opperhoof
ik zit een beetje te proberen met verschillende bestaande spoelen (van oude voeding/trafo/radio)

wat me opvalt is dat ze allemaal heet worden. als ik er 3-9V op zet worden ze binnen 1 minuut heet, en daarna gloeiend heet....?

ik denk dat ik iets verkeerd doe nl, de + en - kortsluiten dmv een spoel met een lage weerstand. er gaat dan dus heel veel stroom lopen = hete spoel.

wat kan ik hier tegen doen..?

Verwijderd

Opperhoof schreef op maandag 24 januari 2005 @ 17:42:
ik zit een beetje te proberen met verschillende bestaande spoelen (van oude voeding/trafo/radio)

wat me opvalt is dat ze allemaal heet worden. als ik er 3-9V op zet worden ze binnen 1 minuut heet, en daarna gloeiend heet....?

ik denk dat ik iets verkeerd doe nl, de + en - kortsluiten dmv een spoel met een lage weerstand. er gaat dan dus heel veel stroom lopen = hete spoel.

wat kan ik hier tegen doen..?
ik zou dan een weerstandje paralel zetten om het vermogen wat te minderen (de magnetische kracht zal gelijk blijven). En nog een klein detail: als je inductie wilt hebben dan moet je er wel een wisselspanning op zetten, anders werkt het nog niet ;)

• Robindev
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11-2023
uuh, weerstand parralel??? dat verhoogd alleen het vermogen dat de voeding moet leveren. Zolang deze niet begrenst is, en zo wel, dan moet de weerstand hoogstens even groot zijn als de spoel. De weerstanden verdelen namelijk de stroom in verhouding tot elkaar, de grootste weerstand neemd de kleinste stroom af. In serie is dan beter, maar dit verlaagd ook je spanning.(de grootste weerstand krijgt het grootste spanningsverschil)

trouwens, als je efficient stroom wil overbrengen moet je de resonantiefrequentie's van de spoelen berekenen, en hier je frequentie van je wisselspanning op afstemmen, dit scheelt gigantisch in het vermogen(2e oplossing is om je spoelen af te stemmen op 50hz). t was zoiets dat de elke spoel een eigenfrequentie heeft waar de spoel het beste werkt, maar t fijne weet k er ook nie meer van(ze gebruiken het veel bij teslaspoelen)

[ Voor 34% gewijzigd door Robindev op 24-01-2005 20:24 ]

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

wat je nu in principe doet is een trafo maken. het maakt trouwens niet zoveel uit hoeveel spanning je op de mat zet. veel belangrijker is om te zorgen dat het in de muis zelf goed werkt. denk aan laadstroom en dat soort dingen

om te proberen:
maak een spoel die in een cd-doosje past.
maak een klein spoeltje dat dus in je muis past
doosje dicht, spoeltje erop
wisselspanning op de grote spoel zetten
spanning meten op het kleine spoeltje.
kan je een beetje zien wat er gebeurd als het spoeltje beweegt

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-11 13:59
[...]

offtopic:
Hmm, gemiddeld zijn die boven de 104 denk ik, of ze hadden een hartstilstand en probeerden zichzelf met die schokjes te reanimeren. Je voelt het wel, maar doodgaan?! B*LLSHIT! Trouwens, je moet een erg grote tong hebben wil je bij een 12V accu beide polen tegelijk kunnen belikken, zelfs die Kiss dude lukt dat nog niet.

Ik heb wel eens 230V op mijn tong gehad en ik ben er ook nog. Ik zag toen wel ff sterretjes, maar voor de rest had ik niets. Ik heb wel geleerd eerst te meten voordat je een draad met je tanden stript.

En nu weer even ontopic: Ik vind het een slecht idee, je straalt veel energie naar je hand uit, dat kan slecht zijn. Veel mensen zijn er ook gevoelig voor of worden er gevoelig van! Dat contactidee is dan beter, maar gebruik dan wel GOUD of PLATINA en geen lood (vertinde print) of koper (niet vertinde print), want dat is GIFTIG. En zorg voor een stroombegrenzing en een soort pols/handbandje zodat je huid niet oplost omdat er gelijkstroom door loopt.

EDIT: Ik zie trouwens iemand schrijven dat al z'n spoelen heet worden als ie er 3 tot 9V op zet... Da's best logisch als je gelijkspanning gebruikt. Je kunt beter wisselspanning van 500kHz oid. gebruiken, dan zal dat niet gebeuren, tenzij je de spanning heel hoog maakt of de spoel heel klein. En zet die spoel ook maar anders dan op de site van arnold staat. Het is best logisch dat hij zo veel stroom nodig heeft, dat komt omdat ie gepulseerd DC gebruikt én omdat de spoel in de muis de mat niet "ziet"! De orientatie van de wikkelingen moet gelijk zijn!

[ Voor 19% gewijzigd door Benadski op 24-01-2005 20:26 ]

• Robindev
Benadski schreef op maandag 24 januari 2005 @ 20:17:
[...]

En nu weer even ontopic: Ik vind het een slecht idee, je straalt veel energie naar je hand uit, dat kan slecht zijn. Veel mensen zijn er ook gevoelig voor of worden er gevoelig van!
ben t daar niet helemaal mee eens, je zit ook voor je monitor, en dat is een baan electronen die onder een spanningsverschil van 30 kv op je af komen. of wat dacht je van een lamp die gedimt is waar emf vandaan komt door de faseaansnijding. daar heb je ook geen last van...(om nog maar te zwijgen van alle radiosignalen die door de lucht gaan op alle mogenlijke frequenties)
Ik weet alleen niet hoe zo'n glowpad je horloge/telefoon beinvloed..

Verwijderd

Robindev schreef op maandag 24 januari 2005 @ 19:55:
uuh, weerstand parralel??? dat verhoogd alleen het vermogen dat de voeding moet leveren. Zolang deze niet begrenst is, en zo wel, dan moet de weerstand hoogstens even groot zijn als de spoel. De weerstanden verdelen namelijk de stroom in verhouding tot elkaar, de grootste weerstand neemd de kleinste stroom af. In serie is dan beter, maar dit verlaagd ook je spanning.(de grootste weerstand krijgt het grootste spanningsverschil)

trouwens, als je efficient stroom wil overbrengen moet je de resonantiefrequentie's van de spoelen berekenen, en hier je frequentie van je wisselspanning op afstemmen, dit scheelt gigantisch in het vermogen(2e oplossing is om je spoelen af te stemmen op 50hz). t was zoiets dat de elke spoel een eigenfrequentie heeft waar de spoel het beste werkt, maar t fijne weet k er ook nie meer van(ze gebruiken het veel bij teslaspoelen)
Foutje :D, ik bedoelde serie :P

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-11 13:59
Robindev schreef op maandag 24 januari 2005 @ 20:36:
[...]

ben t daar niet helemaal mee eens, je zit ook voor je monitor, en dat is een baan electronen die onder een spanningsverschil van 30 kv op je af komen. of wat dacht je van een lamp die gedimt is waar emf vandaan komt door de faseaansnijding. daar heb je ook geen last van...(om nog maar te zwijgen van alle radiosignalen die door de lucht gaan op alle mogenlijke frequenties)
Ik weet alleen niet hoe zo'n glowpad je horloge/telefoon beinvloed..
Die elektronen in je beeldbuis worden door het scherm behoorlijk tegen gehouden. Je zit ook niet met je hoofd aan je beeldbuis vastgeplakt. En beeldbuizen zijn trouwens ook niet goed voor je. De radiosignalen door de lucht zijn heel zwak, mobiele telefoon is wat sterker en daar zijn ook meer problemen van bekend, net als wonen bij hoogspanningsleidingen slecht is. De reden dat je er "geen last" van hebt is omdat je continu door velden heen loopt en het niet echt direct merkt. Daarom betekent het nog niet dat het niet uit maakt dat ze er zijn! Dat er oerbos gekapt wordt merk je hier ook niet 123, maar het is uiteindelijk toch slecht dat het verdwijnt, zelfde verhaal. Het is meer een chronisch probleem.

• Robindev
uhm, je tv zit je niet dicht op nee, maar je monitor wel. En je telefoonstraling/radiostraling is beperkt? je glowpad zal denk ik niet te registreren zijn via een zendmast op 200 meter afstand, waar je telefoon rustig naartoe zend(niet te spreken over bewoners in de buurt van een radiozender).

Dan zou een kassiere bij zo'n apparaat dat met magnetisme het antidiefstaldingetje ervan af haalt ook problemen moeten krijgen, want veld heeft een veel hogere dichtheid.

maargoed, ik ben geen expert, dus ik laat het verder hierbij

[ Voor 2% gewijzigd door Robindev op 24-01-2005 21:28 . Reden: typo ]

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Ik wil het idee om een muis met inductie te laten werken gebruiken voor een profielwerkstuk. Waar ik voornamelijk mee zit zijn gezondheidsredenen. Ik hoor vanalles van mensen, maar ik wil graag wel zeker weten hoe dat zit. Zelf denk ik dat het dat het nogal meevalt, aangezien je met kleine stromen, spanningen en frequenties werkt, maar ik ben geen expert op dit gebied, dus zeker weten doe ik het niet.

Graag zou ik nog ervaringen van mensen die hiermee bezig zijn geweest horen :)

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:52
[...]

offtopic:
offtopic:
Komt uit een muzieknummer toch? Meende dat dat met een 9 volt batterij was...
Pagina: 1