Toon posts:

Nieuwe proc blijft hangen op 800 mhz?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gister heb ik met wat gekloot (hij gaf eerst niet thuis) een nieuwe proc (Athlon xp mobile Barton 2500+ ) op mijn mobo geprikt (mn31n (nforce2)). Braaf de FSB op 133 gezet en hem geboot, nou geeft de bios alleen 800mhz aan ipv de verwachte 2500.
Het lijkt of hij hem verder herkend (hij geeft aan "Athlon Mobile") maar wat zie ik hier over het hoofd?
Internet heeft me nog niet kunnen helpen net als de search van GoT.
Zou iemand me hiermee kunnen helpen?
De multiplier is op dit bord overigens niet in te stellen....(zover ik kan zien dan)

Verwijderd

Moet die FSB niet op 333 staan bij de barton versies? Dan nog kom je volgens mij niet hoog genoeg. Staat je MP op auto, of heb je die met de hand ingesteld.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2005 13:51 ]

• woolysheep
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

woolysheep

La Pecora Nera

waarschijnlijk staat dan toch de multiplier op 6
800 / 133 = 6

en heeft een barton 2500+ geen 1800 mhz fzo

[ Voor 28% gewijzigd door woolysheep op 18-01-2005 13:52 ]

"wooled" :: Team Boonanza :: Helping DPC @ DC-Vault :: Stampede #9 ::

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:21

Cyphax

Moderator LNX/AI
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 13:51:
Moet die FSB niet op 333 staan bij de barton versies? Dan nog kom je volgens mij niet hoog genoeg. Staat je MP op auto, of heb je die met de hand ingesteld.
Met een FSB van 333 zou ie op 2GHz uitkomen, dat klinkt niet onaardig voor een 2400+ toch?

Saved by the buoyancy of citrus

• CyberSpeedy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-06 15:44
Ten eerst zal deze processor geen 2.5Ghz draaien... (misschien wel met overklokken), maar standaart niet... ik weet wel dat een 2500+ met een FSB van 400Mhz op 1.833Ghz loopt... en aangezien dit een Barton is draait hij op 400Mhz.. dus de FSB niet op 133 zetten maar op 200 Mhz... maargoed wat heel goed zou kunnen is dat de multiplyer niet goed staat... dit kan je waarschijnlijk in de bios vinden bij Advanced Chipset Options ofzow....ik weet niet precies welke multiplyer hij moet hebben maar probeer eens het volgenden:

FSB: 200Mhz (400Mhz DDR)
Multiplyer : 9 (9X200Mhz = 1.8Ghz)

Arrggghhh ze waren met net voor

[ Voor 3% gewijzigd door CyberSpeedy op 18-01-2005 13:54 ]

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-08 22:57
CyberSpeedy schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 13:54:
Ten eerst zal deze processor geen 2.5Ghz draaien... (misschien wel met overklokken), maar standaart niet... ik weet wel dat een 2500+ met een FSB van 400Mhz op 1.833Ghz loopt... en aangezien dit een Barton is draait hij op 400Mhz.. dus de FSB niet op 133 zetten maar op 200 Mhz... maargoed wat heel goed zou kunnen is dat de multiplyer niet goed staat... dit kan je waarschijnlijk in de bios vinden bij Advanced Chipset Options ofzow....ik weet niet precies welke multiplyer hij moet hebben maar probeer eens het volgenden:

FSB: 200Mhz (400Mhz DDR)
Multiplyer : 9 (9X200Mhz = 1.8Ghz)

Arrggghhh ze waren met net voor
niet alle bartons zijn 400 mhz. De 2500+ is er bijvoorbeeld alleen in 333 mhz fsb uitvoering

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:44

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De gewone 2500+ draait op: 11x 166MHz = 1833MHz @ 1,65V
De Mobile 2500+ doet zijn werk op 14x 133MHz = 1866MHz @ 1,45V

De DTR versie van de mobile heeft hetzelfde voltage nodig als de gewone barton, 1,65V.

Bron De maker van deze site is tevens één van de moderators van dit sub-forum. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door PD2JK op 18-01-2005 14:01 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, volgens verschillende sites lopen de mobiles op 133FSB (o.a. http://www.google.nl/sear.../+barton+mobile+fsb&hl=nl

Verder krijg ik hem niet op een FSB van 200 tenzij ik hem daartoe forceer (alles handmatig), de MP instellingen lijken wel onvindbaar in de bios (en de documentatie :S)

Edit: net te laat :P

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2005 14:03 . Reden: Net te laat :P ]

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:32
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 14:02:
Hmm, volgens verschillende sites lopen de mobiles op 133FSB (o.a. http://www.google.nl/sear.../+barton+mobile+fsb&hl=nl

Verder krijg ik hem niet op een FSB van 200 tenzij ik hem daartoe forceer (alles handmatig), de MP instellingen lijken wel onvindbaar in de bios (en de documentatie :S)
Geheel correct!! (als enige)
Maar probeer een 200x11=2200mhz in te stellen met een vore van 1,65v. Dan heb je een 3200_ en dat moeten die mobiles makkelikk aankunnen!

http://axrotterdam.blogspot.nl

• Shunt
  • Laatst online: 13:25

Shunt

Boe

http://www.cpuheat.wz.cz/html/Tweaks.htm
dit progje even draaien en je mp aan passen. of de nforece tuner even downloaden.
das et oc progje van nvidia zelf staat wel ergens op tweakers.net

in ieders geval kan je de mp niet in de bios aan passen. beetje basic zoek werk wel de eerste 2 links gaven het bij mij meteen aan.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-08 19:01
Shunt schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 15:18:
In ieder geval kan je de mp niet in de bios aan passen. Beetje basic zoek werk wel de eerste 2 links gaven het bij mij meteen aan.
Mobiles zijn altijd unlocked dus in het bios kan je de MP wel aan passen. Beter zoeken dus ;) :P (volgende keer beter)

@ Nocturna81
Als je je af vraagt of het vaker voor komt dat je cpu automatisch een verkerde MP mee krijgt ja dat komt vaker voor (had ik ook). Mijn 2600 Mobile gaat standaart op 8*100. Even aanpassen in t bios en je bent klaar. De snelheid moet zoals hier ergens boven al staat 14*133 zijn maar 11*166 is ook prima en een stuk effectiever (sneller)

Als je gaat overclocken en je hebt nog vragen of komt problemen tegen kan je die altijd in dit topic stellen [rml][ OC] Barton mobile overclock resultaten - Deel 5[/rml]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Shunt

Shunt

Boe

martijn_tje schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 17:30:
[...]

Mobiles zijn altijd unlocked dus in het bios kan je de MP wel aan passen. Beter zoeken dus ;) :P (volgende keer beter)

@ Nocturna81
Als je je af vraagt of het vaker voor komt dat je cpu automatisch een verkerde MP mee krijgt ja dat komt vaker voor (had ik ook). Mijn 2600 Mobile gaat standaart op 8*100. Even aanpassen in t bios en je bent klaar. De snelheid moet zoals hier ergens boven al staat 14*133 zijn maar 11*166 is ook prima en een stuk effectiever (sneller)

Als je gaat overclocken en je hebt nog vragen of komt problemen tegen kan je die altijd in dit topic stellen [rml][ OC] Barton mobile overclock resultaten - Deel 5[/rml]
beter lezen de volgende keer.
ik zeg dat het mobo de mp niet kan aan passen omdat deze dat gewoon niet ondersteunt. net zoals in de linkjes die via google ook naar vooren komt

en lees de rest van de draad ook even als je wil.
er staat heel duidelijk dat hij NERGENS de MP aan kan passen dus wat je zegt is heel leuk maar dat kan hij dus alleen via dat tooltje dat ik hem geef in die link.

[ Voor 10% gewijzigd door Shunt op 18-01-2005 17:57 ]

Game PC

• martijn_tje
Oke... dat is inderdaad wel vaag een nForce 2 bord waar je MP niet kan aanpassen in het bios. Ik geloof het nog steeds niet, staat het niet perongeluk ergens onder advanced o.i.d.

Maar laten we er maar vanuit gaan dat het echt niet kan. Dan gaan cpuheat en cpumsr ook niet werken voor zo ver ik weet. Ten tijde van het [rml][ OC] athlon xp mp change on the fly[/rml] topic werkte cpumsr en cpuheat niet op nForce 2 borden.

Proberen kan natuurlijk altijd: of het werkt of het doet helemaal niks dus kapot kan het niet gaan.

Ik verwacht dat het niet werkt. Wat er dan alleen nog op zit is de wiretrick van [url=http://http://www.ocinside.de/html/workshop/pinmod/amd_pinmod.html]OC inside [/url]. Of schilderen maar dat lukt niet meer op nieuwe bartons (nieuwe package met valse bruggen e.d.). Mobiles weet ik niet of het lukt ondanks dat ik zelf een mobile heb.

Edit het is dus echt waar dat ding kan geen MP's veranderen in het bios |:(

[ Voor 5% gewijzigd door martijn_tje op 18-01-2005 19:31 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

Topicstarter
Ja, hoe denk je dat ik me nu voel? |:( :P

Maar goed, de nforce tuner en dat progje moeten gewoon lukken, anders gaat dat mobo de verkoop in.
Heb er altijd goeie ervaringen mee gehad, maar ik weet dus nu wel waarom hij zo lekker goedkoop was :S

Maakt de verschillende fsb / mp combo's nog wat uit qua stroomgebruik?
Het wordt nl een soort van hobby zelfbouw laptop (vroeg model ;))
Er zit trouwens pc3200 in, maakt dat mischien wat uit qua fsb? Ik ben niet echt een held in harde waren *kuch* oftewel, gaat dat wel met het geheugen, een fsb van 166?

En de laatste stomme vraag: slaat hij dat tenminste WEL op in de bios de nieuwe MP setting? Anders heb ik er nog weinig aan als dat ding ooit linux gaat draaien.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2005 19:48 ]

• Satch
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 19:42:
Ja, hoe denk je dat ik me nu voel? |:( :P

*knip*
Er zit trouwens pc3200 in, maakt dat mischien wat uit qua fsb? Ik ben niet echt een held in harde waren *kuch* oftewel, gaat dat wel met het geheugen, een fsb van 166?

En de laatste stomme vraag: slaat hij dat tenminste WEL op in de bios de nieuwe MP setting? Anders heb ik er nog weinig aan als dat ding ooit linux gaat draaien.
Als je met een programma de MP wil aanpassen geef ik je weinig kans dat hij het in de bios opslaat. Overigens wel de laatste versie van de bios? misschien kan de laatste versie wel de MP aanpassen :)
en pc3200 geheugen is gemaakt om op een fsb van 200 te lopen dus kan het 166 makkelijk aan. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Satch op 18-01-2005 19:58 . Reden: typo ]

Verwijderd

Topicstarter
Zo te zien haalt een bios update ook niks uit, iig niet om een MP setting erbij te voegen, het hoeft van mij ook niet perse, maar dan moet hij wel de goede MP automagisch erbij pakken...
Weet er iemand een microAtx mobo dat WEL een mp setting heeft en mobiele barton's ondersteunt?

Het is trouwens pc2700, zat ff niet op te letten, gaat dit hier ook mee met die fsb settings?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2005 22:49 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 22:37:
Zo te zien haalt een bios update ook niks uit, iig niet om een MP setting erbij te voegen, het hoeft van mij ook niet perse, maar dan moet hij wel de goede MP automagisch erbij pakken...
Weet er iemand een microAtx mobo dat WEL een mp setting heeft en mobiele barton's ondersteunt?

Het is trouwens pc2700, zat ff niet op te letten, gaat dit hier ook mee met die fsb settings?
2100=133MHz FSB
2700=166MHz FSB
3200=200MHz FSB

AMD XP Mobile "Barton" 2400/2500/2600:
Loopt standaard op 133 MHz FSB.
Kunnen overgeklockt worden tot 200+ MHz
AMD XP Mobile start op met MP van 6,0x
6,0 x 133 = 798 MHz

Verwijderd

Topicstarter
ok, beetje dom idd van mij van die FSB.
Maar dat hij op een MP van 6 blijft steken weet ik (erg genoeg) maar mijn vraag is eigenlijk hoe ik hem daar weer uit kan halen, in de bios gaat het niet, in windows kan het maar dat vind ik ook maar zo'n lapmiddel, en onder linux weet ik niet eens of die tools er zijn (vast wel)

• Shunt

Shunt

Boe

je had beter op moeten letten bij de aankoop van het mobo dat is het enige wat ik kan zeggen over het mobo. maar wat is er lapmiddel aan softwarematig de mp opschroeven. zo kan je ook mooi een ultra stil systeem maken. geen proc time mp 6 boven de 10 % proc time hop naar full speed. wanneer het systeem niets staat te doen kan de cpu fan zo goed als uit en als hij dan staat te stressen moet er een beetje airflow langs.

Game PC

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:52

boesOne

meuh

Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 23:16:
ok, beetje dom idd van mij van die FSB.
Maar dat hij op een MP van 6 blijft steken weet ik (erg genoeg) maar mijn vraag is eigenlijk hoe ik hem daar weer uit kan halen, in de bios gaat het niet, in windows kan het maar dat vind ik ook maar zo'n lapmiddel, en onder linux weet ik niet eens of die tools er zijn (vast wel)
Je bios/mobo kan wel de FSB op 200MHz zetten ?
Doe dat, dan boot ie op 1200MHz. Je bios gaat namelijk default op de laagst ondersteunde MP booten en dat is 6.
Dan heb je in windows/mail/surf enzo een zuinig bakkie. Ga je gamen dan zet je ff de MP in windows op 11 en je hebt een 3200+.
Zo doe ik het ook op met mijn elcheapo Asrock bordje..
Progje of choice voor MP change in windows is imho CentralBrainIdentifier.

[ Voor 6% gewijzigd door boesOne op 19-01-2005 08:20 ]

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Verwijderd

Topicstarter
Shunt schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 00:48:
je had beter op moeten letten bij de aankoop van het mobo dat is het enige wat ik kan zeggen over het mobo.
Helaas heb ik maar weinig microAtx mobo's gezien die ook nog eens een nforce2 chipset hebben.
Ik heb ook al een stapeltje manuals doorgespit van de mobo's, maar nog geen een gevonden waar je de multiplier van kon zetten.

• martijn_tje
volgens mij moet je eens Wiretrick/pinmod eens proberen [url=http://http://www.ocinside.de/html/workshop/pinmod/amd_pinmod.html]OC inside [/url]. Wat ik bedoelde met dat ze het nieuwe package hebben is dat je er niet meer op kan schilderen omdat er een coating overheen zit. Een wiretrick zou als het goed is wel moeten werken omdat de cpu unlocked is en je de cpu dan op een nieuwe MP locked.

Ik heb wel eens eerder met een wiretrick een (unlockte) palermino op 13,5 gelocked in plaats van 12,5

[ Voor 14% gewijzigd door martijn_tje op 19-01-2005 20:07 ]

Pagina: 1