Ik begrijp dat de cores steeds beter te pushen zijn. De northwood in 2001 zal niet op 3 ghz kunnen draaien zoals de northwood uit 2002. Ik denk aan veel warmer en meer energieverbruik.
"Tenslotte, vergelijkbaar in de mate van 'gebruik in een console'. Dat het in deze discussie gaat over het bewerken van HD-video (gaat perfect op een mac) of een DV-video (gaat perfect op mijn AMD) heeft niets, maar dan ook echt niets, te maken met een console. Daarnaast maakt deze discussie je PS2 of PC niets beter dan deze nu reeds is. "
Dat van de HD video. kan best kloppen voor de mac. Je hoort vaak dat de mac tot 200% sneller is dan de beste pc, wat dus zeker klopt als je er hd content mee kan bewerken. Dv-video lukt mij ook perfect, mits het "encoden" uit iets "direct stream copy' achtigs bestaat (probeer voor de grap een gaussian blur of hoe het heet, of een lensrefractie of zo).
De amd 64 is wel degelijk BETER dan de voorgangers, je ziet ook inderdaad die ook procentueel beter presteerd. Daarbij zal hij ook wel cool en quiet hebben en minder stroom verbruiken, met andere woorden: Een duidelijke verbetering.
Waarom vind ik dan bijvoorbeeld zo een cell of wat het is stukken beter dan "de core ietsje verder pushen"? Nou, wat jullie al zeiden, kijk naar de amd 64. En het klopt ook dat spelletjes geen supercomputerprocessor nodig hebben. Ik beleef nog wekelijks plezier aan de PlayStation, het schijnt dat die maar 33 mhz is, wat helemaal niet krachtig is (miss in 1994 toen ie uitkwam).
Daar ligt ook het punt. Ik doe niet adobe premiere draaien op een spelcomputer, ik doe het op een personal computer. Hier heb ik kracht voor nodig. Ik wil realtime video bewerken, en niet moeten wachten op de encode met effecten. De PC heeft juist een beter processor nodig, niet het volgende speelgoed van sony. Het zou belachelijk zijn als die PS3 zo krachtig is als ze zeggen, en je dan kijkt naar de "roadmap" van intel of amd; het is weer enkel dat procentuele, niet de: Intel: "yo, check dit out! Pentium5, te koop in maart 2006, 25 gigaflop!!" Dit is echter wel wat de "professionele pc wereld"nodig heeft (=alle toepassingen die niet met spelletjes of msn te maken hebben).
Bij deze wil ik het volgende quoten van de "tweakers frontpage"
"Dat ze zoiets bij de huidige computers niet toepassen is toch ook heel logisch, dat zou bijna onmogelijk zijn! Begrijp wel goed dat met de huidige pc software en hardware zoiets ook niet zomaar te implementeren is. Alles moet aangepast worden en kost zeer veel tijd en gewenning voor consumenten. Zoiets valt er bij de consumenten niet door te drukken, veel te veel gedoe. Maar met een Console kan ALLES omdat het een dedicated systeem is. Velen willen niet geloven dat next-gen consoles sneller zijn dan de huidige desktops, ik zeg: natuurlijk zijn die veel sneller, das gewoonweg heel logisch. (vind ik dan)
Ook moet je niet vergeten dat de PC's zoals wij die kennen en waar sommingen misschien van vinden dat ze snel zijn en helemaal te gek draaien met hun allernieuwste videokaart, cpu en raid setups, dan vergis jij je heel erg. Houd namelijk altijd in je achterhoofd dat een pc een van de meest slecht gestructureerde systemen zijn die er bestaan, het kan allemaal ontzettend veel beter, maar jah weet jij veel, want je vergelijkt pc resultaten met pc resultaten. Een geheel andere aanpak kan een gigantische winst behalen op gebied van performance. Wij zitten nu al jaren vast aan zo'n stom moederbord met pci sloten ed. dat hele concept zou eigenlijk in de put gegooid moeten worden.
Ik ben me door de jaren zeer bewust geworden van hoe slecht pc's eigenlijk presteren en loop al jaren te schreeuwen om betere aanpak, maar dat valt onmogelijk zomaar te veranderen. De consoles bieden hier uitstekend de gelegenheid voor, en dat is precies wat we nu mee gaan maken, soort van evolutie op game gebied. We denken wel dat we heel snel vooruitgang boeken als we zien hoesnel er videokaarten uitkomen en alles daar omheen, we vinden het zelfs TE snel gaan, maar de uitgangsmethode is eigenlijk waar het allemaal al verkeerd gaat. Ik vind zelf dat we in de afgelopen jaren geen interessante prestaties geboekt hebben, als we zo doorgaan komt er nooit echt een 'snel' systeem, het blijft immers RE-TE-TRAAG. Het gehele concept MOET anders, en dan gaat de performance met een speer de lucht in, let maar op.
Natuurlijk wil dit allemaal niet zeggen dat de cell ook te vergelijken valt met een andere cpu, dat moet je gewoon helemaal niet willen doen. Het wordt helaas wel gedaan en de reacties daarop zijn ook nogal irritant. Wat maakt een performancevergelijking nou eigenlijk uit, we beoordelen achteraf wel of het snel of traag is, meer niet. Ik geloof echter heilig in een andere aanpak en dat deze zeer positief uit zal pakken, hoeveel beter dat dan is boeit NU helemaal nog niet."
Ook moet je niet vergeten dat de PC's zoals wij die kennen en waar sommingen misschien van vinden dat ze snel zijn en helemaal te gek draaien met hun allernieuwste videokaart, cpu en raid setups, dan vergis jij je heel erg. Houd namelijk altijd in je achterhoofd dat een pc een van de meest slecht gestructureerde systemen zijn die er bestaan, het kan allemaal ontzettend veel beter, maar jah weet jij veel, want je vergelijkt pc resultaten met pc resultaten. Een geheel andere aanpak kan een gigantische winst behalen op gebied van performance
[
Voor 5% gewijzigd door
Faust op 26-01-2005 11:55
]