Nieuwe hdd maakt alweer rare geluiden..

Pagina: 1
Acties:

• mtlife
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-10-2024
Ik heb sinds net 3/4 dagen mijn oude hdd vervangen (40 gig) door een wd800bb (das dus 80 gig niet boeiend voorderest). Ik heb die vervangen omdat mijn 40gig een paar bad blocks had en dus bezig was met vergaan. Nu heb ik alles overgezet met norton ghost 7, 2 fat32 partities zijn dat. Ik draai wel gewoon winxp pro alleen dan op fat32.

Net probeerde ik een mp3 album van me 2e harde schijf over te zetten op mijn nieuwe schijf, maar deze begon te kraken alsof ie iets niet kon lezen en de hele tijd opnieuw probeerde te lezen. Net zoals mijn oude schijf deed bij de bad blocks ook precies hetzelfde geluid. Daarna gaf windows een "Cycle Redundancy Check" error. Ik heb windows al zeker 2 jaar op me schijf staan.. en sindsdien nooit echt geformatteerd gwoon omdat alles nog perfect werkt en ik geen zin heb in alle software en games opnieuw te installeren. Maar vooral de instellinge met alle audio/video formaten die ik handmatig heb veranderd.

Ligt het nu aan me nieuwe schijf, is deze ook stuk? Of is het iets wat met een of andere disk doctor wel is op te lossen?

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-01 13:48

M.I.G.

[like an alien]

"Cycle Redundancy Check" error is volgens mij een error waarbij de bron niet gelezen kan worden. Dus lijkt erop dat de 2e harde schijf (ook) dood aan het gaan is.

• mtlife
wat is dat nou weer voor vage poep, die 2e harde schijf is ook pas een half jaar oud... (wel al veel gebruikt voor downloade/verwijdere data als ik het op cd had gezet)

edit: ik geloof niet dat de 2e harde schijf ook stuk aan het gaan is... dat lijkt me wel heel sterk, moet gewoon iets anders zijn. Kan het niet gewoon in de fat partities zitten dat een format ze weer in orde maakt?

[ Voor 40% gewijzigd door mtlife op 17-01-2005 19:32 ]

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-01 13:48

M.I.G.

[like an alien]

Ok dus je hebt de windows installatie mbv Norton Ghost op je nieuwe HD gezet. Dit zijn 2 partities geworden.

Je hebt een andere hd die je gebruikt voor opslag.

Hiervan wil je dus wat overzetten. Echter krijg je problemen met het overzetten. Weet je ook welk MP3tje het is? Ik had laatst nl met het overzetten van de bestanden van een DVD naar HD dat hij vanwege de slechte kwaliteit van de laag dus die fout gaf. Dus DVD rot. Maar ik zag wel dat hij bleef hangen op een bepaalde file. Kan jij dat ook constateren? Of gebeurt dit bij meerdere files.

Ik neem aan dat je niets met de fat partities hebt gedaan met Norton van die schijf? Dus dat het niets te maken heeft met wat je met Norton hebt gedaan.

• mtlife
uuuhm neej ik heb niets bijzonders gedaan voorderest. Maar ik zeg het nog eens, de harde schijf die ik vervangen heb heb ik vervangen omdat hij precies hetzelfde deed. De 2e schijf heb ik net gecontroleerd en die is verder tip top in orde. (scandisk) Ik heb ooit wel eens zo'n undelete tooltje gebruikt maar dat kan voorderest toch geen kwaad? En ja.. die partities bestaan al 2 jaar dus wat ik er nog meer mee uitgespookt heb, geen idee :P

Verwijderd

Wat mijn collega-tweaker klinkt niet slecht. De kans dat een HD overlijd is gewoon altijd aanwezig. Je ziet ze soms al na een week overlijden. Heb je WD-Diag al gedraaid?

(Weet niet waar je woont maar bij Mycom Utrecht hebben ze een kastje van WD waarmee ze snel HD's uitvoerig kunnen testen. Houd wel rekening met 16,50 onderzoekskosten)

• nOLoGIc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-02 05:33
Windows scandisk zegt niet zoveel. Check de schijven eens met de diagnose tool v/d fabrikant (volledige scan). Als eerste die 2e disk, omdat ie blijkbaar daarvan iets niet kan lezen.
Ik zou als ik jou was trouwens zsm overgaan op ntfs. Is een stuk robuuster dan fat32.

• mtlife
Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2005 @ 20:01:
Wat mijn collega-tweaker klinkt niet slecht. De kans dat een HD overlijd is gewoon altijd aanwezig. Je ziet ze soms al na een week overlijden. Heb je WD-Diag al gedraaid?

(Weet niet waar je woont maar bij Mycom Utrecht hebben ze een kastje van WD waarmee ze snel HD's uitvoerig kunnen testen. Houd wel rekening met 16,50 onderzoekskosten)
Mja... geen zin om er geld aan uit te geven, ik backup dan wel wat... als ik alles geprobeerd heb zal ik eraan denken. Ik zal eerst wd diag ff probere...
nOLoGIc schreef op maandag 17 januari 2005 @ 20:05:
Windows scandisk zegt niet zoveel. Check de schijven eens met de diagnose tool v/d fabrikant (volledige scan). Als eerste die 2e disk, omdat ie blijkbaar daarvan iets niet kan lezen.
Ik zou als ik jou was trouwens zsm overgaan op ntfs. Is een stuk robuuster dan fat32.
mijn 2e schijf gebruikt wel ntfs, maar ik heb me mp3 op fat32 staan omdat ik ook linux op me pc heb staan wat ik zo nu en dan gebruik om ff aan te klooien.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Wat voor voeding heb je? Merk, type en vermogen?

Het kan zijn dat de schijven te weinig sap krijgen en hierdoor sneller doodgaan. Hoe zijn de spanningslijnen?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Check de FAQ van dit subforum onder "Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?". Daarin kun je vinden hoe je je HDD op de gezondheid kunt testen. En meer info/tips :)

• mtlife
Prutz0r schreef op maandag 17 januari 2005 @ 20:26:
Wat voor voeding heb je? Merk, type en vermogen?

Het kan zijn dat de schijven te weinig sap krijgen en hierdoor sneller doodgaan. Hoe zijn de spanningslijnen?
ik heb een q-tec 300 watt, heb voorderest geen flauw benul van spanningslijnen etc :(

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Waarschijnlijk ligt hij op zijn kant of wordt hij veels te warm.

• mtlife
ik heb even dat hdd temperature pro geinstalleerd... en wat blijkt? de ibm / hitachi schijf (dat is schijf 2) is 39 graden 8)7 me wd800bb is 29 graden.. hoe kan ik die hitte tegengaan? moet ik zeker koolers kopen? (nog meer lawaai :'( ) en uum... tja, morgen maar even mijn hds testen of ze nog goed zijn... :(

Verwijderd

Zijn nette temps denk ik voor hd's. De mijne zitten vergelijkbaar en daar staat een cooler op.
Maar warmte is idd wel een killer voor hd's

• mtlife
ok mn eerste schijf is dus helemaal goed... de 2e schijf ben ik nog mee bezig met testen maar ik krijg die bootup floppy van hitachi niet goed.. Maar kunnen schijven zo snel kapot gaan? wat is dat voor onzin.. deze schijf is misschien net 3/4 jaar oud (3 kwart is dat ;))

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

mtlife schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 18:54:
ok mn eerste schijf is dus helemaal goed... de 2e schijf ben ik nog mee bezig met testen maar ik krijg die bootup floppy van hitachi niet goed.. Maar kunnen schijven zo snel kapot gaan? wat is dat voor onzin.. deze schijf is misschien net 3/4 jaar oud (3 kwart is dat ;))
Óf je hebt dikke pech óf de voeding is niet helemaal lekker. Meer mogelijkheden zijn er naar mijn weten niet.

Q-tec/Sweex/el-cheapo vermeld op haar voedingen het piekvermogen. In real-life ligt het continu vermogen dus zo'n 50W lager. Te lage spanning is funest voor een schijf, dit weet ik helaas uit ervaring.

Als je jouw computer toch een plezier wilt doen met een nieuwe, goede voeding, neem dan hier eens een kijkje:

Welke voeding heb ik nodig? Deel 9

Post even je systeem specs. :)

[ Voor 11% gewijzigd door PD2JK op 18-01-2005 19:08 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

mtlife schreef op maandag 17 januari 2005 @ 23:24:
ik heb even dat hdd temperature pro geinstalleerd... en wat blijkt? de ibm / hitachi schijf (dat is schijf 2) is 39 graden 8)7 me wd800bb is 29 graden.. hoe kan ik die hitte tegengaan? moet ik zeker koolers kopen? (nog meer lawaai :'( ) en uum... tja, morgen maar even mijn hds testen of ze nog goed zijn... :(
OM FAQ / Beleid » Hoe warm mag mijn harddisk worden?
Lijkt me duidelijk? :)

En wat betreft de mogelijke oorzaken van stervende HDD's:
OM FAQ / Beleid » Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de harddisk?
OM FAQ / Beleid » Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?
Als je deze problemen relatief vaak ondervindt en/of met meerdere harddisks: dan moet je de bron van het probleem zoeken in de bekabeling, het moederbord of de voeding. Een voeding die vaak te hoge piekspanningen afgeeft kan funest zijn voor de harddisks. In mindere mate is een brak moederbord er verantwoordelijk voor. Een overgeclockte PCI bus is ook niet echt bevorderlijk voor de harddisks. Slechte IDE kabels kunnen ook schade aanrichten aan de schijven; probeer dan verschillende kabels en vergewis je ervan dat ze goed zijn aangedrukt. Verder zijn hoge temperaturen (boven ~45 graden) niet echt bevorderlijk voor de levensduur van een HDD. Pas dan koeling toe waar nodig.
De link naar de FAQ is jou al veel eerder gegeven, maak er eens gebruik van :)

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-03 15:33

weebl

YARR!

ik denk dat die temperaturen wel meevallen hoor.

mijn WD200JB (Western Digital 200 GB) word 38 graden, en die doet zijn werk nu al 3 kwart jaar perfect.

• mtlife
ok temperaturen dus ok, dus dan moet het haast wel aan me voeding liggen... ik zal wel even een post maken in die voeding topic..

en ik heb de faq doorgelezen hoor maar ik werd er toch onzeker van, zeker nadat ik geluiden in een hdd post had gehoord die precies klonken zoals mijnes. Probleem is nu, met de wd diagnostics komen beide schijven erdoorheen.. alhoewel schijf 2 bad sectors had. Ligt aan de voeding denk? iig bedankt voor alles tot nu toe

• mtlife
Prutz0r schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 19:04:
[...]

Óf je hebt dikke pech óf de voeding is niet helemaal lekker. Meer mogelijkheden zijn er naar mijn weten niet.

Q-tec/Sweex/el-cheapo vermeld op haar voedingen het piekvermogen. In real-life ligt het continu vermogen dus zo'n 50W lager. Te lage spanning is funest voor een schijf, dit weet ik helaas uit ervaring.

Als je jouw computer toch een plezier wilt doen met een nieuwe, goede voeding, neem dan hier eens een kijkje:

Welke voeding heb ik nodig? Deel 9

Post even je systeem specs. :)
Het ligt niet aan de voeding als ik de reactie van maar liefst 1 persoon mag geloven, post vind je hier: mtlife in "Welke voeding heb ik nodig? Deel 9"

Zou een kapotte ide kabel het kunnen zijn? Een klein kabelbreukje dat af en toe wegvalt oid?

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Een brakke IDE kabel kan wel, maar het lijkt me heel sterk.

Ik heb je voltages even bekeken in het voedingen topic, maar de +5V zit op het randje. Dit is 4,76V. De laagst gemeten waarde is 4,68V en het gemiddelde is 4,75V.

Als je nagaat dat je 5% tolerantie mag rekenen, kom je dus op 0,25V afwijking. Lager dan 4,75 en het systeem kan vastlopen en misschien wel schade oplopen.

Daar komt nog eens bij dat deze waarden gemeten zijn in idle omstandigheden, als je dus gaat gamen zakken deze waarden nog eens 0,05 ~0,1V.

Als je een multimeter hebt, meet dan eens de spanningen aan één van de stekkers, dan weet je het zeker.

• mtlife
voeding is wel in orde, maar kan een harde schijf ook schade oplopen van te koud zijn? Toen ik vanochtend mijn pc aanzette was de schijf maar 4 graden... de andere gewoon netjes 18 graden. Kan dit een probleem zijn?

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
mtlife schreef op maandag 24 januari 2005 @ 19:09:
voeding is wel in orde, maar kan een harde schijf ook schade oplopen van te koud zijn? Toen ik vanochtend mijn pc aanzette was de schijf maar 4 graden... de andere gewoon netjes 18 graden. Kan dit een probleem zijn?
Een harde schijf kan nooit kouder zijn als de kamertemperatuur.. 8)7
tenzij je pc in een koelkast staat dan. gewoon een foute uitlezing dus.
En hoe weet je dat de voeding in orde is? wat zijn je overige specs eigenlijk want een qtec 300 watt is nou niet echt een goede voeding.

• Wim8282
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:27
Qtec. Zoiets vergelijkbaars heb ik ook gehad bij een oom van me. "Nee de voeding kan het nooit zijn, die is sterk genoeg met 300W". Dat er ook gigantische kwaliteitsverschillen tussen voedingen bestaan wil ie niet weten.

Ik denk dat als je een andere voeding pakt dat je probleem is opgelost. Qtec zijn namelijk de slechtste voedingen die je kunt krijgen. En tot overmaat van ramp ook nog een 300 watt model.

• mtlife
Metal schreef op maandag 24 januari 2005 @ 20:05:
[...]

Een harde schijf kan nooit kouder zijn als de kamertemperatuur.. 8)7
tenzij je pc in een koelkast staat dan. gewoon een foute uitlezing dus.
En hoe weet je dat de voeding in orde is? wat zijn je overige specs eigenlijk want een qtec 300 watt is nou niet echt een goede voeding.
Het is hier soms 7/8 graden snachts boven (slecht geisoleerd boven verdieping) als ik nu spreek is het hier ook maar 14 graden. Maar een te lage temperatuur lijkt mij zelfs sterk. En ja.. volgende pc zeker weten een goede voeding kopen dat bespaart een hoop moeilijkheden. Maar hoe kan een hd zo erg beschadigen van een voltage foutje? Ik dacht dat ze ondertussen wel een soort filter ofzo daarvoor hadden. Of hebben de A-merk voedingen dat in de voeding ingebouwd?

• Archimond
  • Laatst online: 14:03

Archimond

Lopende Helpdesk

Als het goed is staat er op de specificaties van je harde schijf (anders zoek ff bij de website van de fabrikant op) dat het tussen de 5 en 55 graden optimaal werkt en niet operationeel: -40 - 65 graden.

Jij hebt een vergelijkbaar probleem als een vriend van mij, na 3 kapotte Harde schijven: Maxtor, 2x Samsung en altijd rare reboots gaat hij nu toch maar een voeding kopen. Uit zijn oude voeding kwam eergisteren ineens allemaal vonken en nu is die kaduuk.

Huntkey vanaf 400watt zijn erg goed, goedkoop en heel stil. Ze zijn zoals je ziet in pricewatch erg in prijs gedaald en zelfs goedkoper dan Q-tec voedingen, maar 2x zo zwaar.

De Huntkey voldoen aan de ATX 2.0 standaard, worden geleverd met 20pins ATX stekker en de modellen hoger dan 350watt hebben 2 +12V lijnen, daarmee kan je prima een AMD 64 op laten lopen.

Tip: Koop bij Euromaxi, daar is goedkoopste nu.

• mtlife
thx dan doe ik dat gewoon... kan ik die slechte voeding hier weer gebruiken om een iet wat simpeler pctje op te draaien.
Pagina: 1