Informatica-leraar geeft mij geen gelijk over de POST

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 642 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Het punt is wel dat wanneer een HD kapot is hij vaak simpelweg niet wordt gedetecteed. In dat geval zal de post ook geen fout aangeven. Ik heb dat ook wel gehad, dat mn 2e HD stuk was. Computer starte op zonder iets te melden. Maar in windows was gewoon 1 HD verdwenen.

In princiepe heb je dus wel gelijk.Al zou het handig zijn de exacte vraag te geven.

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:21

Crusader

Arc Nature

Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2005 @ 19:10:
Het punt is wel dat wanneer een HD kapot is hij vaak simpelweg niet wordt gedetecteed. In dat geval zal de post ook geen fout aangeven. Ik heb dat ook wel gehad, dat mn 2e HD stuk was. Computer starte op zonder iets te melden. Maar in windows was gewoon 1 HD verdwenen.

In princiepe heb je dus wel gelijk.Al zou het handig zijn de exacte vraag te geven.
De POST probeert daar ook niet te booten van de tweede schijf natuurlijk.
Als het je eerste (boot-)schijf was geweest, had je wel degelijk een melding gehad, tenzij je een bootable cdrom of floppy in je pc had zitten, en de BIOS instellingen zo staan dat dat overige bootdevices zijn.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• Bluefan
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-06-2024
http://www.computerhope.com/beep.htm
zegt dat het POSTen niet de hardeschijf omvat en dat succesvol POSTen dus niet aan de harde schijf ligt, zo zeggen wel meer sites dit, maar andere beweren weer dat de POST meer omvat, dus klopt mijn antwoord of niet?
(als er alleen POST is aangegeven, wie zegt dat het niet de POST is van de grafische kaart?)

SD15 bug...

• Crusader

Crusader

Arc Nature

@Bluefan: de beepcode die op die site wordt bedoeld, is het piepen van de pc bij gevonden problemen, zoals geen video of defect geheugen. Ze bedoelen niet het ene piepje dat de pc geeft bij opstarten.

• Bluefan
Bij somige BIOSen is 1 beepje een succesvolle POST, maar dat is niet zo belangrijk, want het gaat er om of hij in die tijd de HDD heeft bekeken, of hij beept of niet.
Volgens somige sites (zie beginpost) is de grafische kaart tijdens de post nog niet eens actief, als een HDD of iets anders kaduk is, zie je dat als foutmelding op je scherm en kun je dus al beeld krijgen.

SD15 bug...

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Ik zeg het nog maar een keer, alles wat voor af gaat aan het bleebje is de POST. Noem hier maar even een voorbeeld, als je bijvoorbeeld geen geheugen in je mobo doet, boot ie niet, dus de POST is niet goed. Wanneer je alles erin hebt, en alles werkt ook, dan hoor je bleeb en is de POST voorbij. Daarna gaat je mobo over tot de 'minder belangrijke' apparatuur.
Daarbij moet ik wel vermelden dat het ook weer afhangt van je BIOS instellingen * Phyxion Herrinert zich bijvoorbeeld wel Quick PowerOnSelfTest Waar je bijvoorbeeld allemaal rotzooi oversloeg. Wanneer je dit niet aan hebt staan, dan duurt het gewoon veel langer voordat je een bleeb hoort.

VGA verhaal lijkt me wel duidelijk dacht ik zo :)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-07 15:53
semi offtopic: Altijd prachtig als je een leraar ongelijk kan geven.

Het is HEEL simpel:

Als de vraag is : Kan een PC met een kapotte harde schijf nog POSTen?

Dan is het antwoord: Ja

off topic: Ik haat beepjes! speakertje dus niet aangesloten

ps. het is een vrij onzinnige toets als er bepaalde limieten aan tijd worden gegeven.. dat hij nou niet weet wat er na 1998 afspeelt hebben jullie niks mee te maken, moet ie maar nie lesgeve, moest op zijn minst tot 2003 gaan.

weer ontopic: AGP 1.0 stamt uit 1996 als ik het goed heb (reken maar van wel :) ) Dus daar heeft hij ook geen poot om op te staan

[ Voor 42% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 17-01-2005 19:23 ]

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Erg veel speculatie hier....

Om eigenlijk het enige goede antwoord te geven hebben we meer gegevens nodig.
Wat was de oorspronkelijke vraag en over welk onderwerp ging de test in zijn geheel.

Vooral de eerste moet je erg zeker weten. Want, het overdragen van de controle aan een bootable DEVICE hoort bij de post.

Stel nu dat de volledige vraag aangeeft dat het om een pc gaat met alleen een HDD in het systeem waar vanaf te booten is en deze HDD is defect, dan sluit de POST dus af met een error en heb je geen volledige POST gehad.

Verwijderd

Crusader schreef op maandag 17 januari 2005 @ 19:12:
[...]

De POST probeert daar ook niet te booten van de tweede schijf natuurlijk.
Als het je eerste (boot-)schijf was geweest, had je wel degelijk een melding gehad, tenzij je een bootable cdrom of floppy in je pc had zitten, en de BIOS instellingen zo staan dat dat overige bootdevices zijn.
Er staat ook nergens dat dit voorwaarden zijn voor het beantwoorden van de vraag die is gesteld. Daarom zeg ik ook dat het handig zou zijn de exacte vraag te geven

• Bluefan
zegt dat de POST niet inhoud dat de HDD's gecontroleerd worden, andere sites zeggen hetzelfde, andere sites weer niet.
Een IBM bios geeft 1 beep als de POST gelukt is, vandaar het bekende beepje dat je soms hoord, andere biosen blijven stil.
Wat omvat de POST nu eigenlijk, zijn er meerdere (voor je beeld krijgt eentje en 1 om een bootable device op te zoeken)?

De exacte vraag geeft niet weer wat er verder in de computer zit of enige condities van de computer, Maar de vraag die ik in de beginpost heb neergezet klopt wel, maar is misschien in andere bewoording opgeschreven

[ Voor 24% gewijzigd door Bluefan op 17-01-2005 19:25 ]

SD15 bug...

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

FnF schreef op maandag 17 januari 2005 @ 19:18:
Ik zeg het nog maar een keer, alles wat voor af gaat aan het bleebje is de POST. Noem hier maar even een voorbeeld, als je bijvoorbeeld geen geheugen in je mobo doet, boot ie niet, dus de POST is niet goed. Wanneer je alles erin hebt, en alles werkt ook, dan hoor je bleeb en is de POST voorbij. Daarna gaat je mobo over tot de 'minder belangrijke' apparatuur.
Daarbij moet ik wel vermelden dat het ook weer afhangt van je BIOS instellingen * Phyxion Herrinert zich bijvoorbeeld wel Quick PowerOnSelfTest Waar je bijvoorbeeld allemaal rotzooi oversloeg. Wanneer je dit niet aan hebt staan, dan duurt het gewoon veel langer voordat je een bleeb hoort.

VGA verhaal lijkt me wel duidelijk dacht ik zo :)
Om nog even duidelijkheid aan mijn verhaal te geven, deze quote kwam ik nog tegen :)
The POST is a built-in diagnostic program that checks your hardware to ensure that everything is present and functioning properly, before the BIOS begins the actual boot.

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2005 @ 19:20:
[...]

Er staat ook nergens dat dit voorwaarden zijn voor het beantwoorden van de vraag die is gesteld. Daarom zeg ik ook dat het handig zou zijn de exacte vraag te geven
Ik doelde meer op jouw ervaring met een defecte tweede harde schijf, dat je daarvan geen POST error kreeg...

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Bluefan schreef op maandag 17 januari 2005 @ 19:24:
zegt dat de POST niet inhoud dat de HDD's gecontroleerd worden, andere sites zeggen hetzelfde, andere sites weer niet.
Een IBM bios geeft 1 beep als de POST gelukt is, vandaar het bekende beepje dat je soms hoord, andere biosen blijven stil.
Wat omvat de POST nu eigenlijk, zijn er meerdere (voor je beeld krijgt eentje en 1 om een bootable device op te zoeken)?

De exacte vraag geeft niet weer wat er verder in de computer zit of enige condities van de computer, Maar de vraag die ik in de beginpost heb neergezet klopt wel, maar is misschien in andere bewoording opgeschreven
Zie mijn 1 na laatste post.
Daarnaast, nog even over die andere sites, dat gaat erover of er ook bootdevices worden gevonden, meestal een HD, maar ook CDRom en DVDRom en USB en netwerk en SCSI en ga zo maar door, kan ook nog.

BTW, ik denk dat we wat meer info nodig hebben over de vraag. Wat stond er allemaal in, welke informatie, e.d.

[ Voor 6% gewijzigd door Phyxion op 17-01-2005 19:27 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:56
TS: alles hangt af van de exacte vraagstelling. Een enkel woordje kan een enorm verschil uitmaken. Als deze vraag een subvraag was waar eerder gesteld wordt dat de HD de enige boordevice is, dan heb je geen gelijk.
Maar in aanvaring gaan met een leraar is "gevaarlijk", je moet absoluut zeker zijn van je gelijk, en reken niet op meer punten, doe het gewoon voor je gelijk.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
sun.dace schreef op maandag 17 januari 2005 @ 19:19:
Erg veel speculatie hier....

Om eigenlijk het enige goede antwoord te geven hebben we meer gegevens nodig.
Wat was de oorspronkelijke vraag en over welk onderwerp ging de test in zijn geheel.

Vooral de eerste moet je erg zeker weten. Want, het overdragen van de controle aan een bootable DEVICE hoort bij de post.

Stel nu dat de volledige vraag aangeeft dat het om een pc gaat met alleen een HDD in het systeem waar vanaf te booten is en deze HDD is defect, dan sluit de POST dus af met een error en heb je geen volledige POST gehad.
Die bootable device kan ook een controller kaart zijn, een SCSI of RAID kaart.
De controle van de schijven die daar aan hangen komt voor rekening van die kaart.
Maar dan hebben we het alweer over het booten, het uitvoeren/starten van het O/S. Met of zonder schijf aan de kaart, je kunt dan zelfs al vaak in de BIOS van die SCSI of RAID kaart. De POST is dan allang achter de rug. POSTen kan dus, verder niet, maar dat werd verder ook niet gevraagd.
Het doet dus helemaal niet ter zake of er ook nog andere bootable devices aanwezig zijn, het ging niet over het hele bootproces, alleen over het POST stukje.
Kortom, POSTen kan dus, tenzij er ook een bepaalde uitkomst wordt verwacht. Maar wat voor fout die ook geeft aan het einde, het hoort gewoon bij de POST. Pas als de HDD sluiting maakt zal de PC misschien niet aanspringen en de POST dus geen melding meer geven :D.

[ Voor 13% gewijzigd door _XipHiaS_ op 17-01-2005 19:36 ]

Verwijderd

Crusader schreef op maandag 17 januari 2005 @ 19:26:
[...]

Ik doelde meer op jouw ervaring met een defecte tweede harde schijf, dat je daarvan geen POST error kreeg...
En dus kan je in deze situatie met een defecte schijf succesvol posten. En dus is het antwoord op de vraag JA. Er staat immers niet of je in ALLE gevalen van een defecte schijf kan posten

(Dit is allemaal buiten het feit om of de schijftest uberhaubt bij de post hoort)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2005 19:31 ]

• Bluefan
Wat de POST of POST's precies inhoud(en), zou ook al veel helpen in de discussie.

SD15 bug...

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

naftebakje schreef op maandag 17 januari 2005 @ 19:28:
TS: alles hangt af van de exacte vraagstelling. Een enkel woordje kan een enorm verschil uitmaken. Als deze vraag een subvraag was waar eerder gesteld wordt dat de HD de enige boordevice is, dan heb je geen gelijk.
Maar in aanvaring gaan met een leraar is "gevaarlijk", je moet absoluut zeker zijn van je gelijk, en reken niet op meer punten, doe het gewoon voor je gelijk.
Dat weet ik zo nog niet, want je HD kan wel het enige bootdevice zijn, maar dan staat er ook nog niet bij of het ook op een controller is, bijvoorbeeld een SCSI Controller, of IDE of SATA, en eventueel ook nog een SCSI/IDE/SATA RAID Controller...
Als dat er niet in staat, heeft TS zeker gelijk. En ik heb gewoon gelijk in wat ik hier zeg, en TS heeft daarmee dan ook meteen gelijk :) Gewoon naar leraar toegaan, btw, vertel wel even hoe het is afgelopen :)

• Low-Tech
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02:43
Voor de wat ouderen onder ons, naast isa kreeg je ook een special slot voor de videokaart (nee geen agp) namelijk: VLB (Vesa Local Bus)

Lijstje is dan:
ISA 8-bit
EISA (extended)
MCA
VLB
PCI
AGP
Onboard
PCI-Express

Ik denk dat de docent gewoon al jaren dezelfde toets gebruikt.

Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo

• Remus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08-2021
Even een heel simpele vraag: Wat staat er in je lesstof?

Hoe leuk en ingewikkeld de wereld ook kan zijn en hoeveel je ook van alles kan weten: op school is je lesstof leidend en niet dingen die je on the fly hebt opgepikt (hoe lullig dat soms ook kan zijn). Als in jouw lesstof de POST wordt gezien als de volledige controle tot het starten van (bijvoorbeeld) Windows, dan moet je daar ook vanuit gaan bij het beantwoorden van de vragen bij een overhoring of tentamen.
Lullig maar waar, maar zo werkt school nou eenmaal; een leraar kan niet met alles rekening houden (en zoals je hier al kunt lezen verschillen de meningen over wat er precies onder de POST valt).

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
NOVA_TheCrew schreef op maandag 17 januari 2005 @ 19:35:
Voor de wat ouderen onder ons, naast isa kreeg je ook een special slot voor de videokaart (nee geen agp) namelijk: VLB (Vesa Local Bus)

Lijstje is dan:
ISA 8-bit
EISA (extended)
MCA
VLB
PCI
AGP
Onboard
PCI-Express

Onboard hoort daar eigenlijk niet echt op die manier tussen. Onboard kan op verschillende manieren gekoppelt worden. Enige verschil is dat het is meegebouwd op het mobo ipv op een losse kaart.

• Bluefan
Dit is alles wat mijn informaticaboek over de POST zegt:
POST (Power On Self Test) . Wanneer de computer opstart, worden de processor, het geheugen en een aantal andere zaken getest. Deze tests worden samen POST genoemd. Het POST programma is opgeslagen in het ROM en niet in de CMOS. Er kan dus niets aan veranderd worden.
Dat zegt het boek, voor de rest van mijn klas nog lulliger, er staat niets over de HDD en die hebben dus maar moeten gokken. Over het POST in het ROM is wel handige aanwijzing, het bepalen wel bootdevice gebruikt moet worden staat toch in de CMOS en kan veranderd worden, dus valt volgens dit boek dan ook buiten de POST?? Boek is hier niet duidelijk over.

SD15 bug...

• Bluefan
_XipHiaS_ schreef op maandag 17 januari 2005 @ 19:38:
[...]

Onboard hoort daar eigenlijk niet echt op die manier tussen. Onboard kan op verschillende manieren gekoppelt worden. Enige verschil is dat het is meegebouwd op het mobo ipv op een losse kaart.
In de vraag stond duidelijk slot, dus welke bus de onboard is aangesloten maakt niet uit.

SD15 bug...

• Ultraman
  • Laatst online: 06-08 08:06

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Functies die tijdens de POST getest worden, om even antwoord te geven op je hierboven gesteld vraag van de definitie van de POST:
The computer POST (Power On Self Test) which tests the computer insuring that it meets the necessary system requirements before booting up.

THE POST TEST

Each time the computer boots up the computer must past the POST. The following is the procedure of the POST:
1. The first step of POST is the testing of the Power Supply to ensure that it is turned on and that it releases its reset signal.
2. CPU must exit the reset status mode and thereafter be able to execute instructions.
3. BIOS must be have readable.
4. BIOS checksum must be valid, meaning that it must be readable.
5. CMOS be accessible for reading.
6. CMOS checksum must be valid, meaning that it must be readable.
7. CPU must be able to read all forms of memory such as the memory controller, memory bus, and memory module.
8. The first 64KB of memory must be operational and have the capability to be read and written to and from, and capable of containing the POST code.
9. I/O bus / controller must be accessible.
10. I/O bus must be able to write / read from the video subsystem and be able to read all video RAM..
Regel 9 is NIET het controleren op de aanwezigheid van een HD of een floppy. Het is het controleren van de controller die zorgt voor de I/O. Of die 100% werkt. Dus het is niet het controleren op de aanwezigheid van media om van op te starten. Misschien wel de aanwezigheid van een keyboard, maar dit lijkt me onwaarschijnlijk aangezien dat soort errors meestal na het initialiseren van de grafische kaart komen.

Alle PC kunnen zonder (en ook een kapotte) HD de POST voorbij komen en booten naar een voor de PC geschikt OS. Of dat nu via Floppy, CD-ROM of Ethernet is.
Of het booten naar een harde schijf in de POST hoort hangt af van de settings in het BIOS. Al in het BIOS is aangegeven dat:
1st Boot Device = Primary IDE Master
2nd Boot Device = 1.44MB 3,5" (Floppy dus)
3rd Boot Device = CD-ROM
4th Boot Device = Ethernet

Dan geeft dat 4 mogelijkheden om door de laatste test van de POST te komen. Weliswaar via IDE, FD, CD-ROM en Ethernet. En of de POST nou graag de eerste 512 bytes van een HD uit wil lezen maakt niets uit. Ook al mislukt deze test dan kom je NOG door de POST door bijvoorbeeld met een floppy te booten.

En dan nu wat betreft de tijdsperiode waaruit je antwoord vandaan moet komen. Jij geeft aan 1982 - 1998. Nou de oudste die ik hier heb is uit 1986. Een XT 4.77Mhz kan prima door de POST komen (booten dus) zonder (of met kapotte) HD. Mijn 286 12MHz kan het zelfde. Mijn Pentium 166MHz Non-MMX kan dit ook. En mijn huidige AMD AthlonXP 1700+ kan dit ook. Bij allen kom je prima door de POST heen. Voor die XT, dus pre 1986, zijn er zelfs PC's geweest zonder HD en met bijvoorbeeld 2FD's. En PC's die niet eens van HD konden booten en langs de POST kwamen en een OS (bijvoorbeeld MS-DOS en compatibles, CP/M-80, CP/M-86, P-system, etc) laden met een floppy. En alle IBM compatible PC's konden dit.
En t/m nu is dit nog steeds prima mogelijk.

Dus Ja, met een kapotte (of zelfs zonder) HD is prima langs de POST te komen. Tenzij de HD het enige ingesteld bootmedium is.
Maar dat is bullshit want dan zou de tijdlijn niet kloppen want bij mijn XT kan ik niet eens bootmedia instellen. Dat is ALTIJD 1st floppy, 2nd HD. En als geen van beide lukken wordt ie boos (net een klein kind, hij gaat piepen als een gek, 3x volges mij) en gaat ie met CAPS strooien dat je hem een Operating System moet voeren.

Mocht je leraar nog steeds weigeren dan kun je natuurlijk altijd hogerop gaan zoeken. Al is het puur uit principe dat de lesstof en vraagstelling niet duidelijk zijn. En als je hierdoor een onvoldoende hebt dan zou ik het helemaal doen.

* Ultraman had lekker een 10 voor z'n toets Informatica (in de brugklas)...

[ Voor 57% gewijzigd door Ultraman op 17-01-2005 20:10 . Reden: Dat stuk van POST stappen erbij... ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Remus
  • Laatst online: 15-08-2021
Aan de andere kant heb ik ook kapotte harde schijven meegemaakt waar computers bij het booten wel degelijk op bleven hangen.
Overigens denk ik dat TS niet veel moet neuzelen over wat een POST is, als bovenstaande het enige (wat ik overigens niet geloof) in het lesmateriaal is, dan kan je beter met de rest van je klas klagen bij de leraar dat de lesstof onduidelijk is en dat daardoor de vraag niet te beantwoorden was; eventueel naar de conrector of rector.
Het proberen je gelijk te halen op basis van onduidelijke lesstof is namelijk veel makkelijker (en beter) dan op basis van het overkomen als een betweter die het allemaal wel beter weet dan de leraar (geloof me, leraren stellen dat NIET op prijs en zullen je dus echt niet je zin gaan geven).

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2005 @ 19:30:
[...]

En dus kan je in deze situatie met een defecte schijf succesvol posten. En dus is het antwoord op de vraag JA. Er staat immers niet of je in ALLE gevalen van een defecte schijf kan posten

(Dit is allemaal buiten het feit om of de schijftest uberhaubt bij de post hoort)
Zoals ik al eerder zei, kun je er bij een examenvraag van uitgaan dat de defecte schijf het enige bootdevice is in het systeem. Je kan bedenken waar ze naar toe willen met die vraag en welke kennis ze van je willen testen.

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Bluefan schreef op maandag 17 januari 2005 @ 19:42:
Dit is alles wat mijn informaticaboek over de POST zegt:
POST (Power On Self Test) . Wanneer de computer opstart, worden de processor, het geheugen en een aantal andere zaken getest. Deze tests worden samen POST genoemd. Het POST programma is opgeslagen in het ROM en niet in de CMOS. Er kan dus niets aan veranderd worden.
Dat zegt het boek, voor de rest van mijn klas nog lulliger, er staat niets over de HDD en die hebben dus maar moeten gokken. Over het POST in het ROM is wel handige aanwijzing, het bepalen wel bootdevice gebruikt moet worden staat toch in de CMOS en kan veranderd worden, dus valt volgens dit boek dan ook buiten de POST?? Boek is hier niet duidelijk over.
Lees mijn uitleg hierboven maar eens, meer hoef je niet te weten :)
Bedoel vooral de post met de SCSI/IDE/SATA Controllers.
Crusader schreef op maandag 17 januari 2005 @ 19:51:
[...]

Zoals ik al eerder zei, kun je er bij een examenvraag van uitgaan dat de defecte schijf het enige bootdevice is in het systeem. Je kan bedenken waar ze naar toe willen met die vraag en welke kennis ze van je willen testen.
Daar ben ik het niet mee eens. Als ze vragen wat de snelste CPU is, jij antwoord AMD FX-55, hun: nee, dat is de Pentium 2 - 400MHz. Dan denk jij ook van, wat een onzin. Je moet met informatie ook de huidige, en de nieuwe, hardware meenemen. Anders moet jij de vraag maar anders stellen: Wat was in 1999 de snelste CPU?

[ Voor 31% gewijzigd door Phyxion op 17-01-2005 19:59 ]

• Crusader

Crusader

Arc Nature

@FnF: Als er in dat examen niet wordt gesproken over SCSI/IDE/SATA, mag je er dan maar klakkeloos van uitgaan dat het systeem beschikt over dergelijke hardware en dus daar je antwoord op baseren? Zo ken ik er ook nog wel een paar.
Ik vind dat je moet uitgaan van de informatie die in de vraag wordt gegeven.
Helaas hebben wij niet de volledige vraag hier...

Ik denk dat dit een eindeloze welles/nietes discussie wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door Crusader op 17-01-2005 20:01 ]

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Crusader schreef op maandag 17 januari 2005 @ 19:58:
@FnF: Als er in dat examen niet wordt gesproken over SCSI/IDE/SATA, mag je er dan maar klakkeloos van uitgaan dat het systeem beschikt over dergelijke hardware en dus daar je antwoord op baseren? Zo ken ik er ook nog wel een paar.
Ik vind dat je moet uitgaan van de informatie die in de vraag wordt gegeven.
Helaas hebben wij niet de volledige vraag hier...
Nou en, die informaticaleraar mag wel een beetje basiskennis hebben.
Daarnaast, wel jammer dat we de volledige vraag niet hebben.
Maar hoe je de vraag ook stelt, als er niet bijstaat dat hij op de IDE Connector op je mobo is aangesloten, kan jij alles antwoorden.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Lijstje is dan:
ISA 8-bit
EISA (extended)
MCA
VLB
PCI
AGP
Onboard
PCI-Express

je hebt ook nog isa 16-bit ;)

• Crusader

Crusader

Arc Nature

FnF schreef op maandag 17 januari 2005 @ 20:00:
[...]

Maar hoe je de vraag ook stelt, als er niet bijstaat dat hij op de IDE Connector op je mobo is aangesloten, kan jij alles antwoorden.
Er staat ook niet bij dat hij er niet op aangesloten is.

• Bluefan
Ik heb de vraag zo uitgebreid mogelijk opgeschreven, op het proefwerk stond niet meer informatie dan ik heb gegeven, er werd niets over HDD's gezegd

[ Voor 6% gewijzigd door Bluefan op 17-01-2005 20:10 ]

SD15 bug...

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Crusader schreef op maandag 17 januari 2005 @ 20:03:
[...]

Er staat ook niet bij dat hij er niet op aangesloten is.
Nee, dus zijn alle antwoorden mogelijk = TS heeft gelijk, omdat hij dan ook ergens anders op kan zijn aangesloten.
Het is gewoon duidelijk dat de informaticaleraar fout zat, en TS idd gelijk heeft. Hij kan iig gelijk krijgen, wel moet de vraag dan ongeveer zo gesteld zijn als jij zelf zei, en niet dat er nog veel meer bij staat...

Verwijderd

De stelling:
"Kan je met een kapotte harde schijf succesvol POSTen? (Niet de letterlijke vraag, die weet ik n iet meer, maar in ieder geval komt het hier op neer) lijkt mij toch duidelijk.
Nee, dat kan niet, want hij herkend de defecte disk. Dus krijg je een foutmelding, dus is de POST niet succesvol.
Je kunt redelijkerwijs bij de vraagstelling er vanuit gaan, dat er een HD in zit die defect is.
De POST controleert ook een deel van de HD. Vandaar het bootvirus optie.
De uitbreidingen in de huidige BIOS-chips betekenen volgens mij ook een uitbreiding in de controlefuncties. POST dus.

• Pantagruel
  • Laatst online: 22-07 07:05

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Zoals wel vaker zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden en hebben de beide heren of dames gelijk..

POSTen kan zowel zonder hdd, met een werkende of een defecte hdd of is de MBR te lezen vanaf andere data dragers. Alles is een beetje afhankelijk van de implementatie van het BIOS en of deze een POST error voldoende erg vindt om de POST voort gang te stoppen of om vrolijk door te hobbelen naar het volgende aangesloten apparaat. In de regel wil een POST procedure stoppen als een hdd welke in het bios is aangemeldt (handmatig of via de detect hdd routine) niet werkt of detecteerbaar is (meldingen als master/slave device not found, enter boot device press any key, etc). Vaak bij de 'auto' optie voor IDE devices wandelt de POST wel verder. Maar zoals wel vaker zijn er altijd uitzonderingen (een vage packard bell pc die niet de POST voltooide bij een aangesloten hdd die geen stroom kreeg, of een huidig MSI bord dat aleen werkt met alle slave devices op de cable select optie).

Afhankelijk van het gezichtspunt hebben beiden dus gelijk en dan moet je elkaar ergens halverwege vinden, niemand heeft 100% gelijk of 100% ongelijk.

[Pantagruel herrinnert zich een discussie met zijn automatiserings leraar over het printen van een txt bestand op de lpt printer ipv het standaard print commando deed ik een fancy redirect van de type output richting de lpt poort , t antwoord was goed maar lag niet in de lijn van verwachting]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-08 11:46

AirX

Tweak Guru

Het komt er volgens mij ook op neer hoe stuk de schijf is en of je bijvoorbeeld smart aan of uit hebt te staan, want dat leest de bios bij het booten ook uit. Het kan best zijn dat één platter van je HD naar de knoppen is, maar als dat het laatste stuk van de schijf is snap ik niet waarom ie niet booten zou.

Oftwel: bij de vraag had duidelijk geformuleerd moeten worden wat er onder een 'kapotte HD' werd verstaan, want ik versta ook onder een kapotte HD eentje met continu bad-sectors. Die badsector schijf boot echter zonder problemen hoor (of de MBR moet natuurlijk aangetast zijn 8)7 )

Moest ie duidelijk zeggen iets in de trant van: de controller van de schijf is stuk, er kan niets meer van worden gelezen.

[ Voor 13% gewijzigd door AirX op 17-01-2005 20:23 ]

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2005 @ 20:15:
De stelling:
"Kan je met een kapotte harde schijf succesvol POSTen? (Niet de letterlijke vraag, die weet ik n iet meer, maar in ieder geval komt het hier op neer) lijkt mij toch duidelijk.
Nee, dat kan niet, want hij herkend de defecte disk. Dus krijg je een foutmelding, dus is de POST niet succesvol.
Je kunt redelijkerwijs bij de vraagstelling er vanuit gaan, dat er een HD in zit die defect is.
De POST controleert ook een deel van de HD. Vandaar het bootvirus optie.
De uitbreidingen in de huidige BIOS-chips betekenen volgens mij ook een uitbreiding in de controlefuncties. POST dus.
Maar als de tijdlijn 1982 - 1998 is. Dan is het bij de PC's die die uitbreiding niet hebben wel mogelijk om succesvol langs de POST te komen. Mijn XT en 286 hebben die Boot Sector Virus protectie echt niet hoor :P.

Verwijderd

Mijn XT had dat ook niet. En succesvol POSTEN met een defecte HD al helemaal niet. Probeer maar.

De leraar zal inmiddels begrepen hebben dat je je hebt verdiept in de stof. Daar gaat het tenslotte om. Dus leraar 0,6 puntjes voor de inzet van TS en een halve punt voor de onduidelijke vraagstelling.
Je doel is bereikt. De kennis is overgedragen.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2005 20:39 ]

• Liam
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

FnF schreef op maandag 17 januari 2005 @ 19:51:
Daar ben ik het niet mee eens. Als ze vragen wat de snelste CPU is, jij antwoord AMD FX-55, hun: nee, dat is de Pentium 2 - 400MHz. Dan denk jij ook van, wat een onzin. Je moet met informatie ook de huidige, en de nieuwe, hardware meenemen. Anders moet jij de vraag maar anders stellen: Wat was in 1999 de snelste CPU?
En dan nog is de vraag betwistbaar. De snelste CPU, hoe wordt dat gemeten? Alpha anyone? Waren hun tijd ver vooruit. :P Misschien dat een P2 400 de snelste desktop cpu is geweest.

Anyway, wat een geblaat van leraren, het gaat dus om de exacte vraag. Als je die hier kan posten zou dat al heel wat ophelderen.

Het hardeschijven verhaal kan je ook nog betwisten. Ik heb hier een IBM 13,5GB schijf. Deze is zo defect als het maar kan. Ik heb er nu een 2GB clip opgezet en dan wil die nog wel eens starten :)
wat is het namelijk de vraag: wanneer is je hdd defect? Als je schijf bad sectors heeft? Dan kan ie wel degelijk nog gewoon starten. In mijn geval doet ie dat ook. Soms blijft ie alleen hangen, soms geeft ie errors. Soms niet. Niet echt iets over te zeggen. Dus wanneer is een HDD defect?

Ik denk dat als je daar een polletje over gaat houden onder mensen hier, dat de meeste mensen wel vinden dat een HDD defect is als er bad sectors op gaan verschijnen.

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

Verwijderd

@liam_xi
Volledig met je eens.

• Bluefan
ook helemaal mee eens, maar de vraag aan het begin is niet exact zoals op het proefwerk, maar zegt precies hetzelfde, alleen in andere woorden misschien. De vraag op het proefwerk was ook zo onvolledig

SD15 bug...

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Bluefan schreef op maandag 17 januari 2005 @ 20:48:
ook helemaal mee eens, maar de vraag aan het begin is niet exact zoals op het proefwerk, maar zegt precies hetzelfde, alleen in andere woorden misschien. De vraag op het proefwerk was ook zo onvolledig
Ik zou gewoon alle argumenten aanvoeren. Ik weet zeker dat je gelijk kan krijgen :)

Verwijderd

Ik ben er niet van overtuigd dat TS gelijk heeft. Het overdragen van de controle over het systeem hoort imo wel degelijk bij de post.

Los daarvan.. ik denk niet dat dit een exact iets is, meer iets van meningen. Het is geen meetbaar iets. Je docent is van mening dat het er wel bijhoort, en hij kan ook referenties vinden waarin dit beweerd wordt. Jij vindt dat het er niet bijhoort, maar kunt daarvoor ook referenties vinden.

Ik zou zeggen dat de docent je niet gelijk hoeft te geven in de zin van dat hij zijn eigen lesstof aanpast of de huidige goede antwoorden in de toekomst fout te rekeken. Ik vind wel dat de docent je gewoon de punten voor die vraag moet geven.

Door er een welles/nietes discussie van te maken, geeft de docent imo aan geen goede docent te zijn. Het gaat er namelijk helemaal niet om of jij precies zijn definitie van post kunt oplepelen, maar of jij weet wat een post is, wat het doet, en wat er globaal allemaal toe hoort.

Duidelijk is dat je dat weet, en ook kunt verantwoorden waarom jij van mening bent dat dit wel bij de post hoort. Hij hoort dan zo volwassen te zijn om jou gewoon je punten te geven.

Verwijderd

Als je het gooit op een onduidelijke en/of onvolledige vraagstelling zou je misschien een kans maken (in het bijzonder met betrekking op het defect van de HD), maar met wat er allemaal bij de POST hoort ga je vermoedelijk de mist in.

Lees bijv. wat Phoenix/Award, als BIOS-maker, zelf aangeeft wat er allemaal bij de POST gecontroleerd wordt Complete list of POST codes
(Wel uit 1999 maar ik denk niet dat het in 1998 erg veel minder was)

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-08 21:43
Als je de harddisk als first boot device hebt ingesteld én de eerste 512 bytes van de hd zijn kapot dan pas post je pc niet meer. heb je een ander opstartmedium ingesteld of is bijvoorbeeld de laatste helft van de harddisk kapot dan post de computer wel nog :)

Laatst hier thuis een harddisk hartstikke dood; gaf geen enkele kick meer; maar pc poste wel nog; harddisk werd niet meer herkend en er was dus ook niet vanaf op te starten

Verwijderd

Abbadon schreef op maandag 17 januari 2005 @ 18:58:
Wel om ook wat inhoudelijks toe te voegen. Geef je docent het voorbeeld van de Linux versie Knoppix. Dit OS kun je gewoon op een diskless pc (client) draaien zonder HDD, je boot en draait het namelijk van CD-rom :) Daarnaast kun je zo'n client ook van het netwerk booten. Hier een leuke PDF met how-to. Wanneer hij niet door de POST zou komen zou dit allemaal niet mogelijk zijn.
maar dan moet je toch de instelling veranderen van de bios? daarmee de cdrom vervangen wordt door de hdd?

is het gewoon niet de bedoeling van de leraar, dat je niet kan opstarten als je pc 'normaal' staat. eerst a en dan de c.

ik zie niet in wat voor een richting de TS-poster zit en / of in welk leerjaar hij zit. dit hangt namelijk heel veel af van het verwachte antwoord.

Verdermeer verwacht niet een leerkracht dat hij het net enzo afzoekt, hij verwacht dat hij z'n cursus leert.
Daarbij vind ik de uitleg van die site best logisch.

Ik ga me verder niet uitspreken wie gelijk heeft en wie niet, daarvoor heb ik te weinig verstand van die soort zaken. Wat me wel al geleerd is, dat een leerkracht wel degelijk aan zijn job gekomen is met een reden en met studeren, dus hij zal wel niet zo dom zijn vermoed ik, omdat hij toch een redelijk professionele bron aanhaalt. zie maar m'n post in de tijd van RAM en die afkorting, vele sites hadden het ook mis op bepaalde niveau's van die betekenis...

@ Door: Liam_xi
een harde schijf is defect als ze niet naar behoren functioneert.

ALs je cdrom maar half en half meer leest, is hij toch defect? want zijn taak is lezen, en dat doet hij dus niet meer.
Een hdd 't zelfde, als die nie functioneert naar behoren, in een ideale omgeving, dan is hij toch defect, maar niet dood.?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2005 21:07 ]

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:35
Dat was dus niet speciaal voor de videokaart, het was gewoon een extensie om meer bandbreedte te ondersteunen. Ik had vroeger namelijk een harddisk controller voor VLB. ( Ik heb hem trouwens nog steeds ).

[ Voor 5% gewijzigd door Juicy op 17-01-2005 21:16 ]

-

• Bluefan
Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2005 @ 21:05:
is het gewoon niet de bedoeling van de leraar, dat je niet kan opstarten als je pc 'normaal' staat. eerst a en dan de c.
Daar ging ik al vanuit, de vraag is niet echt duidelijk maar zulke uitzonderingen moeten als ze er zijn bijstaan
ik zie niet in wat voor een richting de TS-poster zit en / of in welk leerjaar hij zit. dit hangt namelijk heel veel af van het verwachte antwoord.
Nog maar 4 VWO :D
Verdermeer verwacht niet een leerkracht dat hij het net enzo afzoekt, hij verwacht dat hij z'n cursus leert.
Daarbij vind ik de uitleg van die site best logisch.
Er zijn meerdere sites die logisch uitleggen en toch niet hetzelfde zeggen
Ik ga me verder niet uitspreken wie gelijk heeft en wie niet, daarvoor heb ik te weinig verstand van die soort zaken. Wat me wel al geleerd is, dat een leerkracht wel degelijk aan zijn job gekomen is met een reden en met studeren, dus hij zal wel niet zo dom zijn vermoed ik, omdat hij toch een redelijk professionele bron aanhaalt. zie maar m'n post in de tijd van RAM en die afkorting, vele sites hadden het ook mis op bepaalde niveau's van die betekenis...
Nee hij's niet dom, maar loopt wel wat achter met de ontwikkelingen, maar dat is niet zo'n probleem, hij weet wel wat er ongeveer gaande is.

[ Voor 7% gewijzigd door Bluefan op 17-01-2005 21:22 ]

SD15 bug...

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 23:37

Gé Brander

MS SQL Server

Tip voor de ts voor een ander examen:

Schrijf in het antwoord dat je de vraagstelling niet duidelijk afgebakend vind en dus zelf de afbakening in je antwoord meeneemt. Dus gewoon in de trend van: In mijn antwoord ga ik er van uit dat de harddisk niet het enige boot device is, er zitten nog een floppy drive en een cd-rom speler in waar vanaf opgestart kan worden. In dat geval is het antwoord: blabla
Ten overvloede kan je ook nog een antwoord geven in geval van alleen een harddisk, en dan is het antwoord: bla bla.

Als je eenmaal in de boze grote mensen buitenwereld aan het werk ben, is ook niet alles zo mooi afgebakend en duidelijk. Die duidelijkheid zal je vaak genoeg zelf moeten aangeven of navragen. Wen daar maar vast aan.

Het blijft natuurlijk wel lullig dat je hierdoor geen voldoende zou hebben, maar als het op 1 vraagje hangt, kan je je ook bij jezelf afvragen of je de stof wel zo goed kende... (niet lullig bedoeld, maar bij niet genoeg kennis redt die ene vraag je niet)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Bluefan
khad idd wel uitleg kunnen geven, maar bij meerkeuze vragen doe je dat meestal niet. Maar ik ben het beste van de klas in informatica, klinkt opscheppering maar ik ben gewoon erg geinteresseerd en de rest niet echt. Ik had ook een acht voor de toets, de vraag over vga graphics kan mij een 8,5 geven, en als hij bij de POST vraag mij ook de punten geeft, heb ik eeen 9,1. Ik doe het dus ook niet voor het cijfer, maar om het pricinpe.

SD15 bug...

• naftebakje
  • Laatst online: 15:56
Aha, het was dus multiple choice, dan zou ik er idd voor gaan, en nog eens heel vriendelijk en correct mijn verschillende mening vermelden bij de leraar (let op de nuance).
Mijn beide ouders zijn leraars, en een van mijn broers, dus neem het van me aan: vriendelijk, correct en onderbouwd uw mening geven is het beste wat je kan doen. Nooit boos worden ofzo, dat helpt toch niet.
Als het gewoon een open vraag geweest, en je zet als antwoord enkel "ja", dan mag hij dat fout rekenen omdat het onvolledig is, dan zou je erbij moeten zetten vb cd-rom als first boot device.

[ Voor 25% gewijzigd door naftebakje op 17-01-2005 21:38 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• ParagonEnschede
  • Laatst online: 30-12-2023

ParagonEnschede

Alles als een beer

Als je toch reageer deze vraag rekende hij ook fout, de stelling was letterlijk: "Voor VGA graphics heb je een ISA of PCI-slot nodig". Hij dacht niet aan AGP, PCIe en onboard, of wat er voor de ISA was, met het excuus dat niet binnen het jaartallenlijstje aan het begin van het proefwerk viel, die ging maarvan 1982 of zo iets tot maar 1998.
Hoe luidde de vraag nu dan precies? Wellicht doelde de docent op de bijbehorende busbreedte. ISA 8bit is (volgens mij, ik weet dat niet helemaal zeker: 8bit bij ik meen 16 MHz is hoeveel frames per seconde?) niet snel genoeg om VGA 640*480 te produceren (Niet bij een redelijke refreshrate iig, wat wel weer eens gedefinieerd kon zijn in de term VGA Grapics.)

De Groningse beer

• XXfrankieXX
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-08 22:20

XXfrankieXX

Who, me?

Je mag anders mijn defecte hard schijf wel lenen, die word gewoon niet door het moederbord meer herkend (hij blijf er wel 30 seconde bij hangen), daarna start je systeem verder gewoon op, en zou je van een cd, een floppy of een andere harde schijf gewoon helemaal op kunnen starten, maar is de harde schijf zelf niet meer te vinden.

Als je leraar nog steeds niet wilt luisteren, kun je het hem ook gewoon zelf laten zien (een pc zonder pci- of isa kaarten, met vga aansluiting, of een kapotte harde schijf in je pc douwen, als je een beetje aardige systeembeheerder hebt, wil hij je vast wel een pc uitlenen (volgens mij hebben systeembeheerders iets tegen informatica leraren >:))

[ Voor 36% gewijzigd door XXfrankieXX op 17-01-2005 21:53 ]

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-07 21:13

Servowire

prutser:~#

essentie:

Zodra jij beeld ziet + het standaard welbekende BIOS award logo/Dell/ whatever.

dat is post. Zodra de onderste layer van je PCtje start. De HD heeft hier nix mee te doen.

Sommige defecte hardware (hd b.v KAN! er voor zorgen dat hij niet meer post... het KAN!, hoeft niet, kan ook zijn dat hij gewoon geen HD herkend of wel herkend maar niet meer leest...

MierenSex

[ Voor 33% gewijzigd door Servowire op 17-01-2005 21:42 ]

met papier mache kun je alles maken!!

• Gé Brander
  • Laatst online: 15-06 23:37

Gé Brander

MS SQL Server

Bluefan schreef op maandag 17 januari 2005 @ 21:33:
khad idd wel uitleg kunnen geven, maar bij meerkeuze vragen doe je dat meestal niet. Maar ik ben het beste van de klas in informatica, klinkt opscheppering maar ik ben gewoon erg geinteresseerd en de rest niet echt. Ik had ook een acht voor de toets, de vraag over vga graphics kan mij een 8,5 geven, en als hij bij de POST vraag mij ook de punten geeft, heb ik eeen 9,1. Ik doe het dus ook niet voor het cijfer, maar om het pricinpe.
Zelfs bij meerkeuze vragen kan je als je het onduidelijk vindt, ook een toevoeging doen, waarom je die keuze gemaakt hebt. En die 8,5 is ook mooi natuurlijk. Het zou natuurlijk mooier zijn als het een 9,1 is, maar houdt rekening met dat je nog verder moet met die leraar. Iemand tegen het zere been schoppen is niet leuk voor jou maar zeker niet voor zijn been! Je moet nog langer met elkaar door 1 deur. Ga je voor je gelijk of ga je voor je geluk?

Vriendelijk nog eens vragen en uitleggen waarom jij tot jouw keuze bent gekomen, als het niet helpt, accepteer je verlies en ga verder.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• The Third Man
  • Laatst online: 19:55

The Third Man

The Third Jellyfish

ParagonEnschede schreef op maandag 17 januari 2005 @ 21:39:
[...]

Hoe luidde de vraag nu dan precies? Wellicht doelde de docent op de bijbehorende busbreedte. ISA 8bit is (volgens mij, ik weet dat niet helemaal zeker: 8bit bij ik meen 16 MHz is hoeveel frames per seconde?) niet snel genoeg om VGA 640*480 te produceren (Niet bij een redelijke refreshrate iig, wat wel weer eens gedefinieerd kon zijn in de term VGA Grapics.)
Om even te onderbouwen: ISA werkt op 8,3 MHz wat resulteert in 7,9 MB/s bij 8-bits en 15,9 MB/s bij 16-bits busbreedte. VGA = 640x480 bits met 4 bits kleuren met een refreshrate van 60 Hz, 640x480x4/8x60 = 8,79 MB/s, dus 8-bits ISA is net te traag, 16-bits ISA haalt het makkelijk. Overigens laat zich op deze manier ook makkelijk raden waarom EGA door IBM in 1984 geïntroduceerd was en VGA pas later (toen 16-bits ISA zijn intrede had gedaan) werd uitgevonden (tip: EGA werkt met 640x320)...

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Er wordt pas na de beep, op wat voor medium dan ook, gezocht naar boot data.

Genoeg mensen die de beep zien als een "Post OK"-geluidje. Als er bijvoorbeeld op een goede hdd geen OS staat en tevens op geen enkel andere drive, hoor je wel gewoon deze beep, maar krijg je iets daarna de melding "no OS found." Op zich functioneert het systeem dan prima zoals het hoort. :)

Aan de andere kant noemt de CompTIA A+ theorie (wat op zich geen heilige graal is ;) ) de beep de ene laatste actie tijdens POST en het zoeken naar een bootsector de laatste.

Ik denk ook dat het er wel bij hoort, want de data die in de 1e sector van een diskette staat, of de 1e sector van de actieve partitie, noem je de bootstrap. En voor dat je iets met die data kan doen moet de POST procedure die data in het geheugen gezet hebben. Pas bij de uitvoer van de data begint het bootstrap proces.

{signature}

Verwijderd

Voutloos schreef op maandag 17 januari 2005 @ 22:09:
Ik denk ook dat het er wel bij hoort, want de data die in de 1e sector van een diskette staat, of de 1e sector van de actieve partitie, noem je de bootstrap. En voor dat je iets met die data kan doen moet de POST procedure die data in het geheugen gezet hebben. Pas bij de uitvoer van de data begint het bootstrap proces.
Je kunt ook argumenteren dat je pas aan een bootstrap begint, als de power-on self test succesvol is afgesloten.

Ik denk niet dat je hier ooit uit zult komen, het is geen exacte wetenschap.

• Voutloos
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2005 @ 22:18:Je kunt ook argumenteren dat je pas aan een bootstrap begint, als de power-on self test succesvol is afgesloten.
Dat doe je ook, als er een fout gedetecteerd wordt halt het systeem. Alleen kan de bootstrapcode niet zichzelf zomaar in het geheugen zetten. Iets doet dat. Dus als je dat niet tot de POST laat behoren, ben ik erg benieuwd hoe je dat proces dan noemt. :)
Ik denk niet dat je hier ooit uit zult komen, het is geen exacte wetenschap.
Het was wel exacte wetenschap, het booten van je pc berust niet op toeval of pure magie, er is alleen ooit iemand begonnen met een andere interpretatie van het POST proces (kan blaten zijn, kan een verschil in terminologie zijn van een fabrikant, kan alles zijn, maar ik ga het niet uitzoeken). :Y)

{signature}

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2005 @ 20:31:
Mijn XT had dat ook niet. En succesvol POSTEN met een defecte HD al helemaal niet. Probeer maar.
Ehm das het leuke. De HD die erin zit is kapot. En booten vanaf flop gaat prima. Dus dat noem ik succesvol posten. Ik kan der alles op doen behalve de HD gebruiken want die doet het niet meer :(
Daarom wil mijn vader hem ook naar het stort brengen, "je doet er nix meer mee". Ehm neej maar eh nou eh ... klopt :/

• _JGC_
  • Nu online
POST = Power On Self Test. In principe is de POST alles tot het laatste moment dat je een F1 to resume prompt zou kunnen krijgen. Of het mogelijk is door de POST te komen met een kapotte hdd? Jazeker: Zet je IDE controlers uit, of geef in je BIOS aan dat je geen hdds hebt, komt ie met kapotte hdd door de post heen.
Een hdd is bij mij kapot als ie 1 of meer bad sectors heeft. Zolang dat geen bad SMART oplevert, komt een kapotte hdd gewoon door de POST.

Hier bij mij thuis komen meerdere systemen gewoon door de POST met alleen videoplank, CPU, mobo, geheugen en een NIC: Netboot \o/

Maar ja, docenten... probeer je gelijk maar eens te halen, die gasten zijn nou eenmaal koppig :P

• heuveltje
  • Laatst online: 13:36

heuveltje

KoelkastFilosoof

sja tis ook maar net hoe die stuk is..........
als ik bij mij 2 mobo's vergeet de hd-molex aan te sluiten kom ik niet eens tot het vga-post scherm.
ik heb echter een ibm disk met gigantische problemen. maar daar start mijn pc wel mee. (al is er geen sector meer heel van)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Crusader schreef op maandag 17 januari 2005 @ 19:04:
[...]

Waarom zou je de HD uit dat lijstje halen als het je enige bootdevice is? Dan boot het systeem toch nog steeds niet? Oftewel dan heb je een boot failure in de laatste stap van de POST.
Of het de enige bootdevice is word er niet bij gezegd, het zou kunnen van wel maar misschien is het ook niet zo.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08-08 08:21

Nessuno

io sono nessuno

TrickShot schreef op maandag 17 januari 2005 @ 19:01:
Post = Power On Self Test. Als uit deze test een positief resultaat komt word het bootproces gestart door het MBR uit te lezen. Het type opslagmedia waarop deze MBR staat is niet relevant voor het verdere verloop dus ik denk dat je hier 2 argumenten hebt om je gelijk aan te tonen. :)
100% mee eens hier moet je genoeg aan hebben,
als hij na het lezen van dit stukje het nog niet wil toe geven is hij denk ik de persoon die terug de school bank in mag ......... |:(

Na rose e cient spin

Verwijderd

Zolang je het proefwerk met een voldoende afgesloten hebt maakt het niet echt veel meer uit. Maak duidelijk aan de docent dat je het er niet mee eens bent en dat hij in het vervolg meer eenduidige en duidelijke vragen moet stellen.

Over het algemeen behandeld een proefwerk bepaalde van te voren opgegeven leerstof. Wat hier in staat is voor wat de beoordeling van een proefwerk aangaat de waarheid. punt.

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Goed, ik moet even terugkomen op mijn uitspraken. De POST blijkt dus maar een klein deel van het hele opstartgebeuren te zijn. De POST kijkt of alle essentiële hardware aanwezig is, zoals bijvoorbeeld het geheugen. Het is de BIOS die verdere testen doet, dus het tellen van het geheugen wat je ziet gebeuren en het weergeven van de aanwezige IDE devices bijvoorbeeld, wordt door de BIOS gedaan. Ook het overdragen van de besturing van het systeem naar een aanwezig OS wordt door de BIOS gedaan.

Ik ben dus van mening dat TS gelijk heeft.

Ik zal zo de link geven, het belangrijkste stukje tekst uit die link is:
The BIOS performs the power-on self test (POST)
waarna het verder gaat met het uitvoeren van de BIOS van de videokaart. Dus, zodra je de teksten van je videokaart op het scherm ziet, heeft de POST al plaatsgevonden. De BIOS gaat daarna verder als de POST geen kritieke fouten heeft gevonden.

De hele tekst kun je hier vinden: http://www.pcguide.com/ref/mbsys/bios/bootSequence-c.html

Er bestaat dus een weidverbreid misverstand dat de POST het gehele gebeuren is vanaf het moment dat de pc wordt aangezet, tot het moment dat de pc gaat booten.
Wat ik uit de tekst begrijp is dat de POST feitelijk een zeer klein deel uitmaakt van het bootproces.

Verwijderd

Er zijn meerdere sites die logisch uitleggen en toch niet hetzelfde zeggen

[...]

Nee hij's niet dom, maar loopt wel wat achter met de ontwikkelingen, maar dat is niet zo'n probleem, hij weet wel wat er ongeveer gaande is.
[/quote]

Daar wil ik even op inspelen.
Dat er meerdere sites zijn die sommige dingen logisch uitleggen, zijn geen referentiepunt. hiermee bedoel ik dan, dat die sites quasi members enzo hoogstaand kunnen zijn, en toch een standpunt verkeerd kunnen overbrengen over iets. Vooral over onduidelijkheden. Ik verwijs weer naar het topic met de afkorting van het ram geheugen. veel mensen zijn en blijven ervan overtuigd dat de afkorting daarvan random access memory is, terwijl de marketing hierop slim heeft ingespeeld en die term heeft behouden ook is die anders op andere niveau's (die betekenis). Maar swat, ik dwaal af.

Kun je'm vragen waarom hij bij die ene bron blijft? Kan je'm verder ook vragen welke bewijzen hij wilt zien voordat hij jou geloofd? M.a.w. op welk niveau moet je dit gaan verklaren.?

Een computer kan perfect doorstarten, ook al is de post niet ok. Dit kan liggen aan bugs en etc.
Zo is bijvoorbeeld bij de oude compaq's het onmogleijk je computer door te starten als er geen muis zit op de ps/2. |:(
Terwijl je dat toch kunt bij andere computers. Dit is maar één voorbeeld. }:O

Verwijderd

Wellis waar of toptic maar,

Dan kun je ook de vraag maken van.: kun je zonder keyboard ook succesvol de post afronden.

Ja dat kan. door de foutmeldingen te negeren. "optie in de bios"
Nee dat kan niet. omdat hij dan Zegt: No keyboard present Press F1 to continue.

Verwijderd

Ik heb niet alles gelezen, dus niet pissig zijn als ik iets dubbel zeg.

Ik heb door ervaring beide kanten van het verhaal gezien.
Als je HD bad sectors heeft(i.e. kapot is) dan kun je die repareren. Dit doe je m.b.v. een programmaatje op floppy(checkdisk). Dit doe je na de post en je kan ook gewoon opstarten(Soms niet, als de schijf vastloopt, maar dit doet ie lang niet altijd).

Ik heb echter ook wel eens meegemaakt dat de sector 0 kapot was(eerste sector), dan kun je dus niet POSTen. Dit vertikt ie gewoon. Als je echter dan van floppy start, werkt alles wel normaal.

Ik zou dus zeggen dat je leraar gelijk heeft onder een paar omstandigheden:

Je HD is je 1st boot device en je 1e sector is dood

Je HD loopt grandioos vast.

Als 1 van deze omstandigheden van toepassing zijn, dan klopt het.
Echter, dit is lang niet altijd het geval. Ik heb vaak zat een kapotte HD gehad waarvan ik gewoon kon booten, alleen als ik bepaalde sectors aansprak werkte het niet.

Dan komt dus de vraag, wat verstaat jouw leraar onder kapot?
Is dat dat je HD gewoonweg dood is, of is dat dat je bad sectors/slecht mechaniek hebt?

BTW. dit is ervaringskunde. Enige theoretische basis heb ik hiervoor niet.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:23
Waarom mailt TS niet gewoon naar een BIOS-fabrikant? Lijkt mij de beste oplossing en dan weet je ook zonder discussie wie er gelijk heeft :) Je leraar zal iig een bios-fabrikant niet zo snel tegenspreken :P

[ Voor 20% gewijzigd door MewBie op 18-01-2005 12:26 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Verwijderd

OK...
GRAKA POST --> BIOS POST --> (evt. SCSI/SATA/RAID POST -->) BOOT

wanneer begint je pc met booten???? na de post
op het moment dat jij dus de melding krijgt NO BOOT DEVICE FOUND (ofwel in een van ze andere reincarnaties) is jouw PC niet door de post gekomen....
In het boot proces wordt het OS van schijf geladen dit kan alleen als er een juiste MBR aanwezig is, bij een defecte harde schijf (op scholen wordt er over het algemeen vanuit gegaan dat defect ook echt defect is en dus helemaal niets meer doet) kan deze dus niet worden uitgelezen en is dus je POST mislukt...

wat sommige mensen schijnen te denken is dat zodra je nog eens een opsomming krijgt van wat er in je pc zit de boot al is begonnen, dit is dus niet zo... waar haalt hij deze info vandaan??? juist, uit het bios... zodra het echte booten begonnen is krijg je zo'n melding van bv. Booting MS-dos of MS-dos wordt gestart of whatever je op die hd hebt staan, wat meteen alle andere mogelijkheden uitsluit wat betreft de POST/boot overgang... het booten laad het DOS oftewel het DISK OPERATING SYSTEM.... of het OS (operating systen :+) je moet dus door de post heen kunnen komen om je disk te kunnen aanspreken...

als er eninge inconsistenties bestaan in wat ik heb gezegt zou ik dit graag willen weten...

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2005 10:31 . Reden: een evt. POST vergeten ]

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:28

nwagenaar

God, root. What's the differen

Tijdens mijn lessen bij de module CAR (Computer Architectuur/HTS) en Hardware (MTS) hebben wij het ook tijdelijk gehad over de POST. Ik doe dit uit mijn hoofd maar volgens mij is dit correct.

De originele POST is iets wat niet gekoppeld is aan een specifieke architectuur en is een read-only onderdeel van het systeem. De POST opzich (wat niet meer is dan de controle van de CPU, geheugen en I/O porten) bestond al voor het fenomeen BIOS. De BIOS(-post) is een uitbreiding van de originele POST dat zorgt voor ondersteuning van extra randapparatuur (zoals HDD's, FDD's, etc) vanwege de beperkte opslagcapaciteit bij de geheugen allocatie van de POST code. Het is echter wel zo dat de BIOS waardes van de POST kan gebruiken/uitlezen bij een diagnostische uitvoering (dus melding op het scherm of de bekende piepjes).

Je moet het zo zien, in het verleden zijn er P.C.'s of MicroComputers geweest die niet eens beschikten over een BIOS en waarbij het OS als ROM geintegreert was. De aansturing van de hardware gebeurde op dat moment door het OS. Een voorbeeld zou kunnen zijn, de Commodore64 dat vanuit de POST direct doorstart naar het OS. Vanuit het OS kun je vervolgens je Taperecorder of je FDD device aanspreken (al dan niet vanuit een extra applicatie). Een bekend voorbeeld oud mijn "oude" tijd was mijn oude Atari 600XL. Ik had niet de beschikking over een taperecorder of een diskdrive, maar het OS starte zonder problemen op. Wat ik bedoel aan te geven, de POST is een afzonderlijk gedeelte van het platform voor beginnende diagnostische doeleinden.

Volgens mij loopt het op de hedendaagse P.C. op deze manier :

POST -> VGA BIOS -> MOEDERBORD BIOS -> ADD-IN BIOS (raid, SCSI, etc) -> OS.

Dit is wat ik mij zo 1,2,3 kan herinneren wat betreft de POST-vraag.

Mijn Neo Geo MVS collectie

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-07 17:39

samo

yo/wassup

Een schijf met een of meerdere defecte sectoren is natuurlijk ook defect, echter kan het mogelijk zijn dat de sectoren vereist om het OS te starten nog acfief zijn.De definitie van een defecte schijf is mij dus niet helemaal duidelijk.
Verder, is er ook niet aangegeven of de HD een vereiste is om te booten, of dat dat via een andere weg gaat (bijv primary HD).
Als ik de stroomkabel lostrek van mijn secondary HD werkt de rest van mn pc wel.

En verder, POST = Power On Self Test, na de BIOS POST test de pc zelf toch niks meer? Is het toch het OS dat laad en test? Dus zelfs als de BIOS een foutmelding geeft "No Bootable Devices Detected" is dat niet per se een POST issue, maar een BIOS foutmelding? Of zie ik dat nu verkeerd?

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• nwagenaar

nwagenaar

samo-arne schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 12:31:
Een schijf met een of meerdere defecte sectoren is natuurlijk ook defect, echter kan het mogelijk zijn dat de sectoren vereist om het OS te starten nog acfief zijn.De definitie van een defecte schijf is mij dus niet helemaal duidelijk.
Verder, is er ook niet aangegeven of de HD een vereiste is om te booten, of dat dat via een andere weg gaat (bijv primary HD).
Als ik de stroomkabel lostrek van mijn secondary HD werkt de rest van mn pc wel.

En verder, POST = Power On Self Test, na de BIOS POST test de pc zelf toch niks meer? Is het toch het OS dat laad en test? Dus zelfs als de BIOS een foutmelding geeft "No Bootable Devices Detected" is dat niet per se een POST issue, maar een BIOS foutmelding? Of zie ik dat nu verkeerd?
Ik zou het zelfs verder willen laten gaan. De POST gebeurt voordat de BIOS wordt aangesproken. POST != BIOS maar de BIOS kan wel (fout)meldingen vanuit de POST doorgeven. De BIOS zal inderdaad de verantwoordelijke zijn voor de "No Bootable Devices Detected" melding aangezien de POST niet verantwoordelijk is voor de controle op de aanwezige randapparatuur.

Zoals ik al eerder aangaf, mij is altijd geleerd dat de POST de controle doet op de werking van de CPU, geheugen en de I/O porten (even simpel aangenomen). De BIOS is een toevoeging bovenop de POST (en dus geen onderdeel) dat de controle en aanspreking doet van de randapparatuur (HDD, FDD, USB, etc). Volgens mij is het zelfs zo, dat de beroemde BIOS piepjes in feite (fout)meldingen zijn vanuit de POST die de BIOS doorgeeft nadat het deze heeft uitgelezen van een specifiek geheugenadres.

Want de POST (technologie?) bestond nog voordat er uberhaupt sprake was van BIOS, HDD's, FDD's, etc.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 11:57:
Wellis waar of toptic maar,

Dan kun je ook de vraag maken van.: kun je zonder keyboard ook succesvol de post afronden.

Ja dat kan. door de foutmeldingen te negeren. "optie in de bios"
Nee dat kan niet. omdat hij dan Zegt: No keyboard present Press F1 to continue.
Ik denk dat je me niet begrijpt.
als ik de ps/2 muis van de die oude compaq computers nie aansluit, geeft hij gewoon geen beeld, geen scherm.
hij doet gewoon niets.
Dat is niet bij één pc zo, ma bi heel die serie. Die weigert gewoon. ik heb zelfs nie de kans om op F1 te drukken.

Maar het voorbeeld dat jij aanhaalt, geeft hij idd een foutmelding in de post, dus, een foutmelding = iets dat nie goed werkt = iets dat niet goed wordt gedecteerd = niet geslaagde post, maar daar is hij zo modulair dat hij toch zal doorstarten.
nwagenaar schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 12:19:
...
Volgens mij loopt het op de hedendaagse P.C. op deze manier :

POST -> VGA BIOS -> MOEDERBORD BIOS -> ADD-IN BIOS (raid, SCSI, etc) -> OS.

Dit is wat ik mij zo 1,2,3 kan herinneren wat betreft de POST-vraag.
Bijna juist :)

klein detail hoor :)
De bios = alles biossen die in je pc zitten, maar je vermeldt het al: VGA, MOEDERBORD, cdrom, hdd, alles heeft een bios.
Die biossen samen is eigenlijk de bios.
Nu veel mensen verwarren dit met de bios van het moederbord. Kben wel blij dat je dit verschil opmerkt.

Maar ik betwijfel of je het zo precies kan stellen. De post is eerder een controle middel, IN de post zal hij checkken of er beeld kan gegeven worden, niet de bios van de vga zelf :) tenzij je bedoelt dat de post wil weten of er beeld is, en dit gaat doen a.d.h.v. het VGA BIOS te detecteren.

Post is niet voor niets POWER ON SELF TEST. meer doet hij ook niet, testen! Het hangt af van systeem tot systeem wat hij met de uitslag van die testen doet, zoals eerder gezegd bij compaq vroeger, geen muis = niet doorstarten :s

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2005 16:09 ]

• nwagenaar

nwagenaar

Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 16:04:
[...]

Ik denk dat je me niet begrijpt.
als ik de ps/2 muis van de die oude compaq computers nie aansluit, geeft hij gewoon geen beeld, geen scherm.
hij doet gewoon niets.
Dat is niet bij één pc zo, ma bi heel die serie. Die weigert gewoon. ik heb zelfs nie de kans om op F1 te drukken.

Maar het voorbeeld dat jij aanhaalt, geeft hij idd een foutmelding in de post, dus, een foutmelding = iets dat nie goed werkt = iets dat niet goed wordt gedecteerd = niet geslaagde post, maar daar is hij zo modulair dat hij toch zal doorstarten.

[...]

Bijna juist :)

klein detail hoor :)
De bios = alles biossen die in je pc zitten, maar je vermeldt het al: VGA, MOEDERBORD, cdrom, hdd, alles heeft een bios.
Die biossen samen is eigenlijk de bios.
Nu veel mensen verwarren dit met de bios van het moederbord. Kben wel blij dat je dit verschil opmerkt.

Maar ik betwijfel of je het zo precies kan stellen. De post is eerder een controle middel, IN de post zal hij checkken of er beeld kan gegeven worden, niet de bios van de vga zelf :) tenzij je bedoelt dat de post wil weten of er beeld is, en dit gaat doen a.d.h.v. het VGA BIOS te detecteren.

Post is niet voor niets POWER ON SELF TEST. meer doet hij ook niet, testen! Het hangt af van systeem tot systeem wat hij met de uitslag van die testen doet, zoals eerder gezegd bij compaq vroeger, geen muis = niet doorstarten :s
Ach, zoals ik al zei. Ik deed het even uit mijn hoofd en het gaat om stof wat ik zo'n twee jaar terug heb gehad tijdens zeer zaaddodende lessen (lees : saai) en ik vind het daarom nog knap dat ik het nog (een beetje) weet. :Y)

Wat in ieder geval wou aangeven, is dat de POST binnen een systeem niet hetzelfde is als de hedendaagse BIOS'en. De aanroep van de POST en BIOS zijn aparte onderdelen in het boot proces. En idd, een POST controleert alleen bepaalde items maar doet verder niks (behalve registers setten wat wel door de BIOS uitgelezen kan worden). Echter, de hedendaagse systemen maken gebruik van POST codes om meldingen te produceren (de bekende BIOS biepjes).

Maar om even ontopic te komen. In mijn beleving zal een POST nooit een controle doen op zaken als HDD's, CD-ROM, FDD's, etc. Het is verantwoordelijk voor de lagere controle van zaken als CPU, memory, I/O porten en I/O sloten. Met andere woorden, de POST controle vindt plaats voordat de BIOS aangesproken wordt. Het is daarom uitgesloten dat bij een defecte HDD de POST dit zal mede delen. De BIOS zal deze mededeling geven. De BIOS is in dat geval ook verantwoordelijk voor de daadwerkelijke boot (icm het OS).

[ Voor 3% gewijzigd door nwagenaar op 19-01-2005 16:38 ]

• Aphelion
  • Laatst online: 19-07 19:19
Het is overigens zo dat als je een kapotte HDD er in stopt, je pc NIET in de post komt!!

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-07 17:39

samo

yo/wassup

Aphelion schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 17:25:
Het is overigens zo dat als je een kapotte HDD er in stopt, je pc NIET in de post komt!!
Leg uit...
Hoe detecteert de computer dat voordat hij test of de apparaten aanwezig zijn?

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Bluefan schreef op maandag 17 januari 2005 @ 21:33:
Heb je er al ff met je leraar over gepraat?
Ben best wel benieuwd eigenlijk :)

• Aphelion
  • Laatst online: 19-07 19:19
samo-arne schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 17:27:
[...]

Leg uit...
Hoe detecteert de computer dat voordat hij test of de apparaten aanwezig zijn?
Sluit voor de lol is 2 schijven aan op slave of op master op het zelfde kanaal:

50% kans dat je post zegt: geen hdd's detected
50% kans dat je je post niet door komt :)

Simpelweg omdat er gewoon een fout zit oid, en daarom de pc uberhaupt niet post:)

vraag me niet waarom, ik spreek alleen uit eigen ervaring.

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

• jantje112
  • Nu online
Trouwens tussen PCI en ISA zat ook nog een standaard die erg ingeburgerd was destijds. Namelijk VLB (Vesa Local Bus) deze had zeker in dat tijdsbestek gemoeten waar je tentamen over ging..

• Robbemans
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-07-2025
Bij mijn weten was VLB een uitbreiding voor ISA (hij zit er direct achter). Dus heb je alsnog een ISA slot nodig :D

• jantje112
  • Nu online
Robbemans schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 12:05:
Bij mijn weten was VLB een uitbreiding voor ISA (hij zit er direct achter). Dus heb je alsnog een ISA slot nodig :D
Jah, het was idd vaak een gecombinweerd slot, maar wel een aparte standaard meen ik, maar daaar zullen mensen als dion_b wel een antwoord op gaan geven.

• GREENSKiN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-07 09:56
Simpel: pak een oude harddisk, geef die een flinke tik met de hamer, hang die in een PC en zie hoe de machine nog boot :)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:39

PD2JK

ouwe meuk is leuk

jantje112 schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 12:30:
[...]

Jah, het was idd vaak een gecombinweerd slot, maar wel een aparte standaard meen ik, maar daaar zullen mensen als dion_b wel een antwoord op gaan geven.
VLB werd alleen gebruikt voor video en I/O werk.

Hier is wat meer info.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• pblom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-08 06:07
@GREENSKiN

Ik heb hier nog een IBM 75GXP liggen... :+ hardstikke dood uiteraard... De laatste keer dat ik die in de PC stopte, starte hij tot aan de bekende PRESS ANY KEY melding. In het lijstje met de door BIOS gevonden hardware staat het type-nummer keurig vermeld... heeft de PC nu een volledige POST gedaan of niet?

• liberque
  • Laatst online: 15:28

liberque

Vrijzinnig!

Kan je met een kapotte harde schijf succesvol POSTen? (Niet de letterlijke vraag, die weet ik n iet meer, maar in iedergeval komt het hier op neer).
Letterlijk: Ja, je kunt met een kapotte hd door de POST heenkomen. Hier zijn meerdere constructies voor te bedenken; gooi een defecte HD in je PC, define hem niet in het BIOS en de Power On Self Test wordt succesvol afgerond. Define je hem wel in het bios en krijg je de melding "No Operating System Found" dan betekent dat de POST toch goed is uitgevoerd. Dus het antwoord is JA, een defecte HD komt gewoon door de POST.
: "Voor VGA graphics heb je een ISA of PCI-slot nodig". Hij dacht niet aan AGP, PCIe en onboard, of wat er voor de ISA was, met het excuus dat niet binnen het jaartallenlijstje aan het begin van het proefwerk viel, die ging maarvan 1982 of zo iets tot maar 1998.
Dit is een lastige en hangt af van wat je ingevuld heb. AGP bestond idd al voor 1998. Dus als je zei "Nee, AGP was ook een mogelijke bus voor VGA graphics" dan heb je gelijk. Heb je het echter gehad over "Integrated troep" dan was je antwoord fout. Deze chippies maken namelijk gewoon gebruik van de PCI bus. Had je het over PCI-express, ook dan was je antwoord fout; dat bestond immers in 1998 nog niet. EISA VGA kaarten ben ik dus nog NOOIT tegengekomen. Zelfs mijn Hercules MDA kaartje was al gewoon ISA. Wilt je leraar heel erg mierenneukerig zijn dan ben in dat geval met het AGP antwoord ook weer fout is... ik ben namelijk nog geen enkele AGP VGA videokaart tegengekomen, het is op zijn minst allemaal SVGA. IMHO dus een behoorlijk subjectieve vraag die hij eigenlijk bij iedereen zou moeten goedkeuren omdat hij zelf geblunderd heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door liberque op 20-01-2005 13:22 . Reden: eisa toevoeging ]

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Verwijderd

Ik heb niet alles gelezen, maar ik ben wel 101% van mening dat TS gelijk heeft. Ik heb op de middelbare school ook nooit informatica gedaan omdat het dus nergens over gaat, vooral vanwege de docenten die het geven vaak.

dit is mijn idee over de POST:

De POST is de power on self test, hier wordt dus al letterlijk gezegd wat het beest doet. Er komt stroom op de onderdelen en het systeem wordt wakker en test of de essentiëele onderdelen aanwezig zijn om verder te gaan (mobo, cpu, geheugen, vga), mist een van dezen dan geeft het systeem door middel van piepjes aan wat er is, deze piepjes slaan dus alleen op deze onderdelen, zoek het maar na. Zijn deze onderdelen o.k. dan wordt de bios aangeroepen.

Vanaf dat moment is POST dus voorbij en initialiseerd de BIOS het systeem, en aan het einde de de bios komen de harddisks aan de beurt en wordt de bootsector aangeroepen, dit is dus géén onderdeel van POST.

POST is imo een o.k. signaal naar de bios om alle hardware te gaan initialiseren en indien een basisonderdeel mist kan de bios niet aangeroepen worden of weergeven (vga) en dan wordt dit door piepjes aangegeven.

just my 2ct

Verwijderd

nwagenaar schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 16:33:
[...]

Maar om even ontopic te komen. In mijn beleving zal een POST nooit een controle doen op zaken als HDD's, CD-ROM, FDD's, etc. Het is verantwoordelijk voor de lagere controle van zaken als CPU, memory, I/O porten en I/O sloten. Met andere woorden, de POST controle vindt plaats voordat de BIOS aangesproken wordt. Het is daarom uitgesloten dat bij een defecte HDD de POST dit zal mede delen. De BIOS zal deze mededeling geven. De BIOS is in dat geval ook verantwoordelijk voor de daadwerkelijke boot (icm het OS).
ik vind me perfect terug in jouw uitleg. ik denk hierbij dat het topic ver is opgelost? tenzij de TS nog vragen of twijfels heeft?

• Bluefan
kzal morgen wel zien of mijn leraar toegeeft....

SD15 bug...

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Ik had al een héél lang verhaal getypt, maar zonder harde bewijzen heb je daar ook weinig aan.

FF in het kort de "algemene" volgorde van het BIOS gebeuren ("algemene" aangezien niet alle BIOS'en hetzelfde zijn):
Je BIOS wordt als eerste aangesproken, en vind er een controlle plaats op aangepaste instellingen (Core Voltage, Multi, FSB..etc), dan worden Interupt Handlers en Device Drivers geladen (Nee, niet vanaf je HDD, maar bv uit de BIOS van je grafische kaart), dan volgt er een initialisatie van registers en power management plaats, daarna volgt de POST, weergeven van systeem instellingen, bepaling welke apparaten bootable zijn en als laatste wordt er geprobeerd om te booten.

Nu de harde feiten (Welke ik al wist, maar die ik nu ook aan kan tonen):
De kapotte HDD --> Los printje van een kapotte HDD (Als dat geen kapotte HDD simuleerd weet ik het ook niet meer).
PC 1: M571 MOBO met AMI BIOS, een lange piep zou betekenen dat de POST succesvol is, met de 'kapotte' HDD geeft ie dezelfde piep als met een werkende HDD, alleen twijfel ik over de lengte van de piep (Is beide keren in mijn ogen een korte piep).
PC 2: Asus P3V4X met Award BIOS, in het boekje staat duidelijk "One short beep when displaying logo" --> No error during POST.
Bij beide HDD's krijg ik een korte piep.

Conclusie: Je kan met een kapotte HDD wel degelijk succesvol POSTen.

Als je leraar het niet gelooft mag ie lanskomen.

• nwagenaar

nwagenaar

KILLorBE schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 13:13:
Ik had al een héél lang verhaal getypt, maar zonder harde bewijzen heb je daar ook weinig aan.

FF in het kort de "algemene" volgorde van het BIOS gebeuren ("algemene" aangezien niet alle BIOS'en hetzelfde zijn):
Je BIOS wordt als eerste aangesproken, en vind er een controlle plaats op aangepaste instellingen (Core Voltage, Multi, FSB..etc), dan worden Interupt Handlers en Device Drivers geladen (Nee, niet vanaf je HDD, maar bv uit de BIOS van je grafische kaart), dan volgt er een initialisatie van registers en power management plaats, daarna volgt de POST, weergeven van systeem instellingen, bepaling welke apparaten bootable zijn en als laatste wordt er geprobeerd om te booten.

Nu de harde feiten (Welke ik al wist, maar die ik nu ook aan kan tonen):
De kapotte HDD --> Los printje van een kapotte HDD (Als dat geen kapotte HDD simuleerd weet ik het ook niet meer).
PC 1: M571 MOBO met AMI BIOS, een lange piep zou betekenen dat de POST succesvol is, met de 'kapotte' HDD geeft ie dezelfde piep als met een werkende HDD, alleen twijfel ik over de lengte van de piep (Is beide keren in mijn ogen een korte piep).
PC 2: Asus P3V4X met Award BIOS, in het boekje staat duidelijk "One short beep when displaying logo" --> No error during POST.
Bij beide HDD's krijg ik een korte piep.

Conclusie: Je kan met een kapotte HDD wel degelijk succesvol POSTen.

Als je leraar het niet gelooft mag ie lanskomen.
Kijk, dat is dus ook het probleem wat de TS met de docent heeft. Er is een duidelijk verschil tussen de BIOS post en de originele POST ( = Power On Self Test). De POST wordt uitgevoerdt op het moment dat iemand de PC aan zet. De BIOS post gebeurd dus na de uitvoering van de POST. En als er een melding wordt gegeven over een defecte HDD (bijvoorbeeld een S.M.A.R.T. error) dan doet de BIOS dit en de POST dus niet.

De POST is een overgebleven controle meganisme wat gebruikt werd door systemen uit de tijd dat er nog geen zaken bestonden als HDD's, CD-ROM's, FDD's, etc. De POST controleert alleen de lage regionen binnen een systeem ( waaronder de CPU, het geheugen, de I/O porten en I/O sloten maar dus niet de randapparatuur die aangesloten zijn op die I/O porten en/of I/O sloten ). De BIOS is een soort van "uitbreiding" van de POST controle maar zijn beide aparte controle meganismes maar hebben wel een overlap wat betreft de controles.

Kortom, een Power On Self Test (POST) is een laagdrempelige controle binnen het systeem. Na de POST zal de uitvoering van de BIOS plaats vinden en daarna het boot proces.

Damn, ik word wel een beetje gek van POST, BIOS'en, etc. En ik dacht nog wel hiervan af te zijn na het halen van mijn opleiding 8)

[ Voor 3% gewijzigd door nwagenaar op 21-01-2005 14:34 ]

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
nwagenaar schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 14:33:
Kijk, dat is dus ook het probleem wat de TS met de docent heeft. Er is een duidelijk verschil tussen de BIOS post en de originele POST ( = Power On Self Test). De POST wordt uitgevoerdt op het moment dat iemand de PC aan zet. De BIOS post gebeurd dus na de uitvoering van de POST. En als er een melding wordt gegeven over een defecte HDD (bijvoorbeeld een S.M.A.R.T. error) dan doet de BIOS dit en de POST dus niet.
Kan ik daaruit opmaken dat er 2 keer een Power On Self Test plaatsvind?

Dat zou toch onnodige complexiteit en kosten met zich meebrengen?
Daarnaast zie ik het nut er niet van.

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Bluefan schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 22:18:
kzal morgen wel zien of mijn leraar toegeeft....
Das inmiddels geweest :)

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Misschien heeft de leraar niet toegegeven en is Bluefan zich nu aan het klem zuipen :7 :+

• Hielko
  • Laatst online: 20:15
Als we wikipedia er bij pakken, toch wel een redelijk betrouwbare bron zou ik denken zie ik bij booting het volgende stukje staan:
Upon starting, a personal computer's CPU runs the instruction located at the memory register FFFF0h of the BIOS. This memory register location is close to the end of system memory. It contains a jump instruction that transfers execution to the location of the BIOS start-up program. This program runs a Power-On Self Test (POST), which is a test to check that devices the computer will rely on are functioning, and initializes devices. Then, the BIOS goes through a preconfigured list of devices until it finds one that is bootable. If it finds no such device, an error is given and the boot process stops. If the BIOS finds a bootable device, it loads and executes its boot sector, which for hard disc devices is a master boot record (MBR) and is not operating system specific. In most cases, the MBR checks the partition table for an active partition. If one is found, the MBR loads the partition's boot sector and runs it. This boot sector is operating system specific, however in most operating systems its main function is to load and execute a kernel, which continues startup.
Zoals ook deze bron aangeeft wordt er onderscheid gemaakt tussen de bootup van het bios en het doorlopen van de POST-procedure. Het vinden van een bootable device wordt hier expliciet genoemd als een taak voor het BIOS, en niet de POST. Hiermee lijkt het me wel duidelijk dat het antwoord dat door jou gegeven is toch moeilijk fout te rekenen is. Zolang jij duidelijk kan onderbouwen waarom jouw keuze correct is dan kan hij toch moeilijk star blijven vasthouden aan een 1 of andere definitie op een wazige site. Tevens vraag ik me af, was de door hem aangehaalde pagina onderdeel van de lesstof?
Dit is een lastige en hangt af van wat je ingevuld heb. AGP bestond idd al voor 1998. Dus als je zei "Nee, AGP was ook een mogelijke bus voor VGA graphics" dan heb je gelijk. Heb je het echter gehad over "Integrated troep" dan was je antwoord fout. Deze chippies maken namelijk gewoon gebruik van de PCI bus. Had je het over PCI-express, ook dan was je antwoord fout; dat bestond immers in 1998 nog niet. EISA VGA kaarten ben ik dus nog NOOIT tegengekomen. Zelfs mijn Hercules MDA kaartje was al gewoon ISA. Wilt je leraar heel erg mierenneukerig zijn dan ben in dat geval met het AGP antwoord ook weer fout is... ik ben namelijk nog geen enkele AGP VGA videokaart tegengekomen, het is op zijn minst allemaal SVGA. IMHO dus een behoorlijk subjectieve vraag die hij eigenlijk bij iedereen zou moeten goedkeuren omdat hij zelf geblunderd heeft.
Je zou het nog veel anders kunnen formuleren. Zover ik weet geeft VGA alleen maar aan dat de resolutie 640x480 is, verder niks. Zoiets kan aangestuurd worden door een videokaart die werkt via een willekeurige standaard. Niet voor elke standaard zal een VGA-kaart bestaan, maar er is geen enkele technische reden om bijvoorbeeld geen VGA-kaart te maken die werkt via de parrallele poort (om maar iets geks te noemen). Maarja, dat zal wel een te vreemd concept zijn voor je informatica leraar als zelfs AGP al te veel van het goede is :p

• _JGC_
  • Nu online
liberque schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 13:19:
[...]

Letterlijk: Ja, je kunt met een kapotte hd door de POST heenkomen. Hier zijn meerdere constructies voor te bedenken; gooi een defecte HD in je PC, define hem niet in het BIOS en de Power On Self Test wordt succesvol afgerond. Define je hem wel in het bios en krijg je de melding "No Operating System Found" dan betekent dat de POST toch goed is uitgevoerd. Dus het antwoord is JA, een defecte HD komt gewoon door de POST.

[...]

Ik vraag me toch af wat er in een UltraSparc met SBUS zit, of wat er destijds in IBM MCA slots paste? ;)

• Bluefan
Nadat ik met de andere informaticaleraar heb gesproken en die mij gelijk gaf, heeft die met mijn gepraat en nu krijg ik wel de punten erbij :) Maar hij was zeker niet blij datie ongelijk had, al heeft hij wel moeten toegeven toen de andere leraar hem ook ongelijk gaf >:) En die vraag over de PCI en ISA sloten, hij voor AGP en PCI express het excuus dat het stukje tekst aan het begin van het proefwerk maar tot 1998 ging, maar AGP videokaarten en moederborden waren eind oktober 1997 al tekoop (kwan ik pas achter). Eind goed al goed, de leraar is er gelukkig niet vervelender op geworden na deze discussie :*)

SD15 bug...

Verwijderd

Gefeliciteerd. De volhouder wint.

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Bluefan schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 12:53:
Nadat ik met de andere informaticaleraar heb gesproken en die mij gelijk gaf, heeft die met mijn gepraat en nu krijg ik wel de punten erbij :) Maar hij was zeker niet blij datie ongelijk had, al heeft hij wel moeten toegeven toen de andere leraar hem ook ongelijk gaf >:) En die vraag over de PCI en ISA sloten, hij voor AGP en PCI express het excuus dat het stukje tekst aan het begin van het proefwerk maar tot 1998 ging, maar AGP videokaarten en moederborden waren eind oktober 1997 al tekoop (kwan ik pas achter). Eind goed al goed, de leraar is er gelukkig niet vervelender op geworden na deze discussie :*)
Mooi, dat wou ik weten :)
Vind het ook niet meer dan redelijk :D
En dat hij nu vervelend zou doen zou ook beetje onredelijk zijn, ik denk dat hij het juist wel leuk vond :)

Pagina: 1 2 Laatste