Functies die tijdens de POST getest worden, om even antwoord te geven op je hierboven gesteld vraag van de definitie van de POST:
The computer POST (Power On Self Test) which tests the computer insuring that it meets the necessary system requirements before booting up.
THE POST TEST
Each time the computer boots up the computer must past the POST. The following is the procedure of the POST:
1. The first step of POST is the testing of the Power Supply to ensure that it is turned on and that it releases its reset signal.
2. CPU must exit the reset status mode and thereafter be able to execute instructions.
3. BIOS must be have readable.
4. BIOS checksum must be valid, meaning that it must be readable.
5. CMOS be accessible for reading.
6. CMOS checksum must be valid, meaning that it must be readable.
7. CPU must be able to read all forms of memory such as the memory controller, memory bus, and memory module.
8. The first 64KB of memory must be operational and have the capability to be read and written to and from, and capable of containing the POST code.
9. I/O bus / controller must be accessible.
10. I/O bus must be able to write / read from the video subsystem and be able to read all video RAM..
Regel 9 is NIET het controleren op de aanwezigheid van een HD of een floppy. Het is het controleren van de controller die zorgt voor de I/O. Of die 100% werkt. Dus het is niet het controleren op de aanwezigheid van media om van op te starten. Misschien wel de aanwezigheid van een keyboard, maar dit lijkt me onwaarschijnlijk aangezien dat soort errors meestal na het initialiseren van de grafische kaart komen.
Alle PC kunnen zonder (en ook een kapotte) HD de POST voorbij komen en booten naar een voor de PC geschikt OS. Of dat nu via Floppy, CD-ROM of Ethernet is.
Of het booten naar een harde schijf in de POST hoort hangt af van de settings in het BIOS. Al in het BIOS is aangegeven dat:
1st Boot Device = Primary IDE Master
2nd Boot Device = 1.44MB 3,5" (Floppy dus)
3rd Boot Device = CD-ROM
4th Boot Device = Ethernet
Dan geeft dat 4 mogelijkheden om door de laatste test van de POST te komen. Weliswaar via IDE, FD, CD-ROM en Ethernet. En of de POST nou graag de eerste 512 bytes van een HD uit wil lezen maakt niets uit. Ook al mislukt deze test dan kom je NOG door de POST door bijvoorbeeld met een floppy te booten.
En dan nu wat betreft de tijdsperiode waaruit je antwoord vandaan moet komen. Jij geeft aan 1982 - 1998. Nou de oudste die ik hier heb is uit 1986. Een XT 4.77Mhz kan prima door de POST komen (booten dus) zonder (of met kapotte) HD. Mijn 286 12MHz kan het zelfde. Mijn Pentium 166MHz Non-MMX kan dit ook. En mijn huidige AMD AthlonXP 1700+ kan dit ook. Bij allen kom je prima door de POST heen. Voor die XT, dus pre 1986, zijn er zelfs PC's geweest zonder HD en met bijvoorbeeld 2FD's. En PC's die niet eens van HD konden booten en langs de POST kwamen en een OS (bijvoorbeeld MS-DOS en compatibles, CP/M-80, CP/M-86, P-system, etc) laden met een floppy. En alle IBM compatible PC's konden dit.
En t/m nu is dit nog steeds prima mogelijk.
Dus Ja, met een kapotte (of zelfs zonder) HD is prima langs de POST te komen. Tenzij de HD het enige ingesteld bootmedium is.
Maar dat is bullshit want dan zou de tijdlijn niet kloppen want bij mijn XT kan ik niet eens bootmedia instellen. Dat is ALTIJD 1st floppy, 2nd HD. En als geen van beide lukken wordt ie boos (net een klein kind, hij gaat piepen als een gek, 3x volges mij) en gaat ie met CAPS strooien dat je hem een Operating System moet voeren.
Mocht je leraar nog steeds weigeren dan kun je natuurlijk altijd hogerop gaan zoeken. Al is het puur uit principe dat de lesstof en vraagstelling niet duidelijk zijn. En als je hierdoor een onvoldoende hebt dan zou ik het helemaal doen.
* Ultraman had lekker een 10 voor z'n toets Informatica (in de brugklas)...
[
Voor 57% gewijzigd door
Ultraman op 17-01-2005 20:10
. Reden: Dat stuk van POST stappen erbij... ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.