Informatica-leraar geeft mij geen gelijk over de POST

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 642 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:28

nwagenaar

God, root. What's the differen

Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 16:04:
[...]

Ik denk dat je me niet begrijpt.
als ik de ps/2 muis van de die oude compaq computers nie aansluit, geeft hij gewoon geen beeld, geen scherm.
hij doet gewoon niets.
Dat is niet bij één pc zo, ma bi heel die serie. Die weigert gewoon. ik heb zelfs nie de kans om op F1 te drukken.

Maar het voorbeeld dat jij aanhaalt, geeft hij idd een foutmelding in de post, dus, een foutmelding = iets dat nie goed werkt = iets dat niet goed wordt gedecteerd = niet geslaagde post, maar daar is hij zo modulair dat hij toch zal doorstarten.

[...]

Bijna juist :)

klein detail hoor :)
De bios = alles biossen die in je pc zitten, maar je vermeldt het al: VGA, MOEDERBORD, cdrom, hdd, alles heeft een bios.
Die biossen samen is eigenlijk de bios.
Nu veel mensen verwarren dit met de bios van het moederbord. Kben wel blij dat je dit verschil opmerkt.

Maar ik betwijfel of je het zo precies kan stellen. De post is eerder een controle middel, IN de post zal hij checkken of er beeld kan gegeven worden, niet de bios van de vga zelf :) tenzij je bedoelt dat de post wil weten of er beeld is, en dit gaat doen a.d.h.v. het VGA BIOS te detecteren.

Post is niet voor niets POWER ON SELF TEST. meer doet hij ook niet, testen! Het hangt af van systeem tot systeem wat hij met de uitslag van die testen doet, zoals eerder gezegd bij compaq vroeger, geen muis = niet doorstarten :s
Ach, zoals ik al zei. Ik deed het even uit mijn hoofd en het gaat om stof wat ik zo'n twee jaar terug heb gehad tijdens zeer zaaddodende lessen (lees : saai) en ik vind het daarom nog knap dat ik het nog (een beetje) weet. :Y)

Wat in ieder geval wou aangeven, is dat de POST binnen een systeem niet hetzelfde is als de hedendaagse BIOS'en. De aanroep van de POST en BIOS zijn aparte onderdelen in het boot proces. En idd, een POST controleert alleen bepaalde items maar doet verder niks (behalve registers setten wat wel door de BIOS uitgelezen kan worden). Echter, de hedendaagse systemen maken gebruik van POST codes om meldingen te produceren (de bekende BIOS biepjes).

Maar om even ontopic te komen. In mijn beleving zal een POST nooit een controle doen op zaken als HDD's, CD-ROM, FDD's, etc. Het is verantwoordelijk voor de lagere controle van zaken als CPU, memory, I/O porten en I/O sloten. Met andere woorden, de POST controle vindt plaats voordat de BIOS aangesproken wordt. Het is daarom uitgesloten dat bij een defecte HDD de POST dit zal mede delen. De BIOS zal deze mededeling geven. De BIOS is in dat geval ook verantwoordelijk voor de daadwerkelijke boot (icm het OS).

[ Voor 3% gewijzigd door nwagenaar op 19-01-2005 16:38 ]

Mijn Neo Geo MVS collectie

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 19:19
Het is overigens zo dat als je een kapotte HDD er in stopt, je pc NIET in de post komt!!

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-07 17:39

samo

yo/wassup

Aphelion schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 17:25:
Het is overigens zo dat als je een kapotte HDD er in stopt, je pc NIET in de post komt!!
Leg uit...
Hoe detecteert de computer dat voordat hij test of de apparaten aanwezig zijn?

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Bluefan schreef op maandag 17 januari 2005 @ 21:33:
khad idd wel uitleg kunnen geven, maar bij meerkeuze vragen doe je dat meestal niet. Maar ik ben het beste van de klas in informatica, klinkt opscheppering maar ik ben gewoon erg geinteresseerd en de rest niet echt. Ik had ook een acht voor de toets, de vraag over vga graphics kan mij een 8,5 geven, en als hij bij de POST vraag mij ook de punten geeft, heb ik eeen 9,1. Ik doe het dus ook niet voor het cijfer, maar om het pricinpe.
Heb je er al ff met je leraar over gepraat?
Ben best wel benieuwd eigenlijk :)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 19:19
samo-arne schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 17:27:
[...]

Leg uit...
Hoe detecteert de computer dat voordat hij test of de apparaten aanwezig zijn?
Sluit voor de lol is 2 schijven aan op slave of op master op het zelfde kanaal:

50% kans dat je post zegt: geen hdd's detected
50% kans dat je je post niet door komt :)

Simpelweg omdat er gewoon een fout zit oid, en daarom de pc uberhaupt niet post:)

vraag me niet waarom, ik spreek alleen uit eigen ervaring.

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Trouwens tussen PCI en ISA zat ook nog een standaard die erg ingeburgerd was destijds. Namelijk VLB (Vesa Local Bus) deze had zeker in dat tijdsbestek gemoeten waar je tentamen over ging..

• Robbemans
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-07-2025
Bij mijn weten was VLB een uitbreiding voor ISA (hij zit er direct achter). Dus heb je alsnog een ISA slot nodig :D

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Robbemans schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 12:05:
Bij mijn weten was VLB een uitbreiding voor ISA (hij zit er direct achter). Dus heb je alsnog een ISA slot nodig :D
Jah, het was idd vaak een gecombinweerd slot, maar wel een aparte standaard meen ik, maar daaar zullen mensen als dion_b wel een antwoord op gaan geven.

• GREENSKiN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-07 09:56
Simpel: pak een oude harddisk, geef die een flinke tik met de hamer, hang die in een PC en zie hoe de machine nog boot :)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:39

PD2JK

ouwe meuk is leuk

jantje112 schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 12:30:
[...]

Jah, het was idd vaak een gecombinweerd slot, maar wel een aparte standaard meen ik, maar daaar zullen mensen als dion_b wel een antwoord op gaan geven.
VLB werd alleen gebruikt voor video en I/O werk.

Hier is wat meer info.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• pblom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-08 06:07
@GREENSKiN

Ik heb hier nog een IBM 75GXP liggen... :+ hardstikke dood uiteraard... De laatste keer dat ik die in de PC stopte, starte hij tot aan de bekende PRESS ANY KEY melding. In het lijstje met de door BIOS gevonden hardware staat het type-nummer keurig vermeld... heeft de PC nu een volledige POST gedaan of niet?

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:28

liberque

Vrijzinnig!

Kan je met een kapotte harde schijf succesvol POSTen? (Niet de letterlijke vraag, die weet ik n iet meer, maar in iedergeval komt het hier op neer).
Letterlijk: Ja, je kunt met een kapotte hd door de POST heenkomen. Hier zijn meerdere constructies voor te bedenken; gooi een defecte HD in je PC, define hem niet in het BIOS en de Power On Self Test wordt succesvol afgerond. Define je hem wel in het bios en krijg je de melding "No Operating System Found" dan betekent dat de POST toch goed is uitgevoerd. Dus het antwoord is JA, een defecte HD komt gewoon door de POST.
: "Voor VGA graphics heb je een ISA of PCI-slot nodig". Hij dacht niet aan AGP, PCIe en onboard, of wat er voor de ISA was, met het excuus dat niet binnen het jaartallenlijstje aan het begin van het proefwerk viel, die ging maarvan 1982 of zo iets tot maar 1998.
Dit is een lastige en hangt af van wat je ingevuld heb. AGP bestond idd al voor 1998. Dus als je zei "Nee, AGP was ook een mogelijke bus voor VGA graphics" dan heb je gelijk. Heb je het echter gehad over "Integrated troep" dan was je antwoord fout. Deze chippies maken namelijk gewoon gebruik van de PCI bus. Had je het over PCI-express, ook dan was je antwoord fout; dat bestond immers in 1998 nog niet. EISA VGA kaarten ben ik dus nog NOOIT tegengekomen. Zelfs mijn Hercules MDA kaartje was al gewoon ISA. Wilt je leraar heel erg mierenneukerig zijn dan ben in dat geval met het AGP antwoord ook weer fout is... ik ben namelijk nog geen enkele AGP VGA videokaart tegengekomen, het is op zijn minst allemaal SVGA. IMHO dus een behoorlijk subjectieve vraag die hij eigenlijk bij iedereen zou moeten goedkeuren omdat hij zelf geblunderd heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door liberque op 20-01-2005 13:22 . Reden: eisa toevoeging ]

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Verwijderd

Ik heb niet alles gelezen, maar ik ben wel 101% van mening dat TS gelijk heeft. Ik heb op de middelbare school ook nooit informatica gedaan omdat het dus nergens over gaat, vooral vanwege de docenten die het geven vaak.

dit is mijn idee over de POST:

De POST is de power on self test, hier wordt dus al letterlijk gezegd wat het beest doet. Er komt stroom op de onderdelen en het systeem wordt wakker en test of de essentiëele onderdelen aanwezig zijn om verder te gaan (mobo, cpu, geheugen, vga), mist een van dezen dan geeft het systeem door middel van piepjes aan wat er is, deze piepjes slaan dus alleen op deze onderdelen, zoek het maar na. Zijn deze onderdelen o.k. dan wordt de bios aangeroepen.

Vanaf dat moment is POST dus voorbij en initialiseerd de BIOS het systeem, en aan het einde de de bios komen de harddisks aan de beurt en wordt de bootsector aangeroepen, dit is dus géén onderdeel van POST.

POST is imo een o.k. signaal naar de bios om alle hardware te gaan initialiseren en indien een basisonderdeel mist kan de bios niet aangeroepen worden of weergeven (vga) en dan wordt dit door piepjes aangegeven.

just my 2ct

Verwijderd

nwagenaar schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 16:33:
[...]

Maar om even ontopic te komen. In mijn beleving zal een POST nooit een controle doen op zaken als HDD's, CD-ROM, FDD's, etc. Het is verantwoordelijk voor de lagere controle van zaken als CPU, memory, I/O porten en I/O sloten. Met andere woorden, de POST controle vindt plaats voordat de BIOS aangesproken wordt. Het is daarom uitgesloten dat bij een defecte HDD de POST dit zal mede delen. De BIOS zal deze mededeling geven. De BIOS is in dat geval ook verantwoordelijk voor de daadwerkelijke boot (icm het OS).
ik vind me perfect terug in jouw uitleg. ik denk hierbij dat het topic ver is opgelost? tenzij de TS nog vragen of twijfels heeft?

• Bluefan
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-06-2024
kzal morgen wel zien of mijn leraar toegeeft....

SD15 bug...

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Ik had al een héél lang verhaal getypt, maar zonder harde bewijzen heb je daar ook weinig aan.

FF in het kort de "algemene" volgorde van het BIOS gebeuren ("algemene" aangezien niet alle BIOS'en hetzelfde zijn):
Je BIOS wordt als eerste aangesproken, en vind er een controlle plaats op aangepaste instellingen (Core Voltage, Multi, FSB..etc), dan worden Interupt Handlers en Device Drivers geladen (Nee, niet vanaf je HDD, maar bv uit de BIOS van je grafische kaart), dan volgt er een initialisatie van registers en power management plaats, daarna volgt de POST, weergeven van systeem instellingen, bepaling welke apparaten bootable zijn en als laatste wordt er geprobeerd om te booten.

Nu de harde feiten (Welke ik al wist, maar die ik nu ook aan kan tonen):
De kapotte HDD --> Los printje van een kapotte HDD (Als dat geen kapotte HDD simuleerd weet ik het ook niet meer).
PC 1: M571 MOBO met AMI BIOS, een lange piep zou betekenen dat de POST succesvol is, met de 'kapotte' HDD geeft ie dezelfde piep als met een werkende HDD, alleen twijfel ik over de lengte van de piep (Is beide keren in mijn ogen een korte piep).
PC 2: Asus P3V4X met Award BIOS, in het boekje staat duidelijk "One short beep when displaying logo" --> No error during POST.
Bij beide HDD's krijg ik een korte piep.

Conclusie: Je kan met een kapotte HDD wel degelijk succesvol POSTen.

Als je leraar het niet gelooft mag ie lanskomen.

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:28

nwagenaar

God, root. What's the differen

KILLorBE schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 13:13:
Ik had al een héél lang verhaal getypt, maar zonder harde bewijzen heb je daar ook weinig aan.

FF in het kort de "algemene" volgorde van het BIOS gebeuren ("algemene" aangezien niet alle BIOS'en hetzelfde zijn):
Je BIOS wordt als eerste aangesproken, en vind er een controlle plaats op aangepaste instellingen (Core Voltage, Multi, FSB..etc), dan worden Interupt Handlers en Device Drivers geladen (Nee, niet vanaf je HDD, maar bv uit de BIOS van je grafische kaart), dan volgt er een initialisatie van registers en power management plaats, daarna volgt de POST, weergeven van systeem instellingen, bepaling welke apparaten bootable zijn en als laatste wordt er geprobeerd om te booten.

Nu de harde feiten (Welke ik al wist, maar die ik nu ook aan kan tonen):
De kapotte HDD --> Los printje van een kapotte HDD (Als dat geen kapotte HDD simuleerd weet ik het ook niet meer).
PC 1: M571 MOBO met AMI BIOS, een lange piep zou betekenen dat de POST succesvol is, met de 'kapotte' HDD geeft ie dezelfde piep als met een werkende HDD, alleen twijfel ik over de lengte van de piep (Is beide keren in mijn ogen een korte piep).
PC 2: Asus P3V4X met Award BIOS, in het boekje staat duidelijk "One short beep when displaying logo" --> No error during POST.
Bij beide HDD's krijg ik een korte piep.

Conclusie: Je kan met een kapotte HDD wel degelijk succesvol POSTen.

Als je leraar het niet gelooft mag ie lanskomen.
Kijk, dat is dus ook het probleem wat de TS met de docent heeft. Er is een duidelijk verschil tussen de BIOS post en de originele POST ( = Power On Self Test). De POST wordt uitgevoerdt op het moment dat iemand de PC aan zet. De BIOS post gebeurd dus na de uitvoering van de POST. En als er een melding wordt gegeven over een defecte HDD (bijvoorbeeld een S.M.A.R.T. error) dan doet de BIOS dit en de POST dus niet.

De POST is een overgebleven controle meganisme wat gebruikt werd door systemen uit de tijd dat er nog geen zaken bestonden als HDD's, CD-ROM's, FDD's, etc. De POST controleert alleen de lage regionen binnen een systeem ( waaronder de CPU, het geheugen, de I/O porten en I/O sloten maar dus niet de randapparatuur die aangesloten zijn op die I/O porten en/of I/O sloten ). De BIOS is een soort van "uitbreiding" van de POST controle maar zijn beide aparte controle meganismes maar hebben wel een overlap wat betreft de controles.

Kortom, een Power On Self Test (POST) is een laagdrempelige controle binnen het systeem. Na de POST zal de uitvoering van de BIOS plaats vinden en daarna het boot proces.

Damn, ik word wel een beetje gek van POST, BIOS'en, etc. En ik dacht nog wel hiervan af te zijn na het halen van mijn opleiding 8)

[ Voor 3% gewijzigd door nwagenaar op 21-01-2005 14:34 ]

Mijn Neo Geo MVS collectie

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
nwagenaar schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 14:33:
Kijk, dat is dus ook het probleem wat de TS met de docent heeft. Er is een duidelijk verschil tussen de BIOS post en de originele POST ( = Power On Self Test). De POST wordt uitgevoerdt op het moment dat iemand de PC aan zet. De BIOS post gebeurd dus na de uitvoering van de POST. En als er een melding wordt gegeven over een defecte HDD (bijvoorbeeld een S.M.A.R.T. error) dan doet de BIOS dit en de POST dus niet.
Kan ik daaruit opmaken dat er 2 keer een Power On Self Test plaatsvind?

Dat zou toch onnodige complexiteit en kosten met zich meebrengen?
Daarnaast zie ik het nut er niet van.

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Bluefan schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 22:18:
kzal morgen wel zien of mijn leraar toegeeft....
Das inmiddels geweest :)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-08 08:06

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Misschien heeft de leraar niet toegegeven en is Bluefan zich nu aan het klem zuipen :7 :+

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:15
Als we wikipedia er bij pakken, toch wel een redelijk betrouwbare bron zou ik denken zie ik bij booting het volgende stukje staan:
Upon starting, a personal computer's CPU runs the instruction located at the memory register FFFF0h of the BIOS. This memory register location is close to the end of system memory. It contains a jump instruction that transfers execution to the location of the BIOS start-up program. This program runs a Power-On Self Test (POST), which is a test to check that devices the computer will rely on are functioning, and initializes devices. Then, the BIOS goes through a preconfigured list of devices until it finds one that is bootable. If it finds no such device, an error is given and the boot process stops. If the BIOS finds a bootable device, it loads and executes its boot sector, which for hard disc devices is a master boot record (MBR) and is not operating system specific. In most cases, the MBR checks the partition table for an active partition. If one is found, the MBR loads the partition's boot sector and runs it. This boot sector is operating system specific, however in most operating systems its main function is to load and execute a kernel, which continues startup.
Zoals ook deze bron aangeeft wordt er onderscheid gemaakt tussen de bootup van het bios en het doorlopen van de POST-procedure. Het vinden van een bootable device wordt hier expliciet genoemd als een taak voor het BIOS, en niet de POST. Hiermee lijkt het me wel duidelijk dat het antwoord dat door jou gegeven is toch moeilijk fout te rekenen is. Zolang jij duidelijk kan onderbouwen waarom jouw keuze correct is dan kan hij toch moeilijk star blijven vasthouden aan een 1 of andere definitie op een wazige site. Tevens vraag ik me af, was de door hem aangehaalde pagina onderdeel van de lesstof?
Dit is een lastige en hangt af van wat je ingevuld heb. AGP bestond idd al voor 1998. Dus als je zei "Nee, AGP was ook een mogelijke bus voor VGA graphics" dan heb je gelijk. Heb je het echter gehad over "Integrated troep" dan was je antwoord fout. Deze chippies maken namelijk gewoon gebruik van de PCI bus. Had je het over PCI-express, ook dan was je antwoord fout; dat bestond immers in 1998 nog niet. EISA VGA kaarten ben ik dus nog NOOIT tegengekomen. Zelfs mijn Hercules MDA kaartje was al gewoon ISA. Wilt je leraar heel erg mierenneukerig zijn dan ben in dat geval met het AGP antwoord ook weer fout is... ik ben namelijk nog geen enkele AGP VGA videokaart tegengekomen, het is op zijn minst allemaal SVGA. IMHO dus een behoorlijk subjectieve vraag die hij eigenlijk bij iedereen zou moeten goedkeuren omdat hij zelf geblunderd heeft.
Je zou het nog veel anders kunnen formuleren. Zover ik weet geeft VGA alleen maar aan dat de resolutie 640x480 is, verder niks. Zoiets kan aangestuurd worden door een videokaart die werkt via een willekeurige standaard. Niet voor elke standaard zal een VGA-kaart bestaan, maar er is geen enkele technische reden om bijvoorbeeld geen VGA-kaart te maken die werkt via de parrallele poort (om maar iets geks te noemen). Maarja, dat zal wel een te vreemd concept zijn voor je informatica leraar als zelfs AGP al te veel van het goede is :p

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
liberque schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 13:19:
[...]

Letterlijk: Ja, je kunt met een kapotte hd door de POST heenkomen. Hier zijn meerdere constructies voor te bedenken; gooi een defecte HD in je PC, define hem niet in het BIOS en de Power On Self Test wordt succesvol afgerond. Define je hem wel in het bios en krijg je de melding "No Operating System Found" dan betekent dat de POST toch goed is uitgevoerd. Dus het antwoord is JA, een defecte HD komt gewoon door de POST.

[...]

Ik vraag me toch af wat er in een UltraSparc met SBUS zit, of wat er destijds in IBM MCA slots paste? ;)

• Bluefan
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-06-2024
Nadat ik met de andere informaticaleraar heb gesproken en die mij gelijk gaf, heeft die met mijn gepraat en nu krijg ik wel de punten erbij :) Maar hij was zeker niet blij datie ongelijk had, al heeft hij wel moeten toegeven toen de andere leraar hem ook ongelijk gaf >:) En die vraag over de PCI en ISA sloten, hij voor AGP en PCI express het excuus dat het stukje tekst aan het begin van het proefwerk maar tot 1998 ging, maar AGP videokaarten en moederborden waren eind oktober 1997 al tekoop (kwan ik pas achter). Eind goed al goed, de leraar is er gelukkig niet vervelender op geworden na deze discussie :*)

SD15 bug...

Verwijderd

Gefeliciteerd. De volhouder wint.

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Bluefan schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 12:53:
Nadat ik met de andere informaticaleraar heb gesproken en die mij gelijk gaf, heeft die met mijn gepraat en nu krijg ik wel de punten erbij :) Maar hij was zeker niet blij datie ongelijk had, al heeft hij wel moeten toegeven toen de andere leraar hem ook ongelijk gaf >:) En die vraag over de PCI en ISA sloten, hij voor AGP en PCI express het excuus dat het stukje tekst aan het begin van het proefwerk maar tot 1998 ging, maar AGP videokaarten en moederborden waren eind oktober 1997 al tekoop (kwan ik pas achter). Eind goed al goed, de leraar is er gelukkig niet vervelender op geworden na deze discussie :*)
Mooi, dat wou ik weten :)
Vind het ook niet meer dan redelijk :D
En dat hij nu vervelend zou doen zou ook beetje onredelijk zijn, ik denk dat hij het juist wel leuk vond :)

Pagina: 1 2 Laatste