Ach, zoals ik al zei. Ik deed het even uit mijn hoofd en het gaat om stof wat ik zo'n twee jaar terug heb gehad tijdens zeer zaaddodende lessen (lees : saai) en ik vind het daarom nog knap dat ik het nog (een beetje) weet.Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 16:04:
[...]
Ik denk dat je me niet begrijpt.
als ik de ps/2 muis van de die oude compaq computers nie aansluit, geeft hij gewoon geen beeld, geen scherm.
hij doet gewoon niets.
Dat is niet bij één pc zo, ma bi heel die serie. Die weigert gewoon. ik heb zelfs nie de kans om op F1 te drukken.
Maar het voorbeeld dat jij aanhaalt, geeft hij idd een foutmelding in de post, dus, een foutmelding = iets dat nie goed werkt = iets dat niet goed wordt gedecteerd = niet geslaagde post, maar daar is hij zo modulair dat hij toch zal doorstarten.
[...]
Bijna juist
klein detail hoor
De bios = alles biossen die in je pc zitten, maar je vermeldt het al: VGA, MOEDERBORD, cdrom, hdd, alles heeft een bios.
Die biossen samen is eigenlijk de bios.
Nu veel mensen verwarren dit met de bios van het moederbord. Kben wel blij dat je dit verschil opmerkt.
Maar ik betwijfel of je het zo precies kan stellen. De post is eerder een controle middel, IN de post zal hij checkken of er beeld kan gegeven worden, niet de bios van de vga zelftenzij je bedoelt dat de post wil weten of er beeld is, en dit gaat doen a.d.h.v. het VGA BIOS te detecteren.
Post is niet voor niets POWER ON SELF TEST. meer doet hij ook niet, testen! Het hangt af van systeem tot systeem wat hij met de uitslag van die testen doet, zoals eerder gezegd bij compaq vroeger, geen muis = niet doorstarten
Wat in ieder geval wou aangeven, is dat de POST binnen een systeem niet hetzelfde is als de hedendaagse BIOS'en. De aanroep van de POST en BIOS zijn aparte onderdelen in het boot proces. En idd, een POST controleert alleen bepaalde items maar doet verder niks (behalve registers setten wat wel door de BIOS uitgelezen kan worden). Echter, de hedendaagse systemen maken gebruik van POST codes om meldingen te produceren (de bekende BIOS biepjes).
Maar om even ontopic te komen. In mijn beleving zal een POST nooit een controle doen op zaken als HDD's, CD-ROM, FDD's, etc. Het is verantwoordelijk voor de lagere controle van zaken als CPU, memory, I/O porten en I/O sloten. Met andere woorden, de POST controle vindt plaats voordat de BIOS aangesproken wordt. Het is daarom uitgesloten dat bij een defecte HDD de POST dit zal mede delen. De BIOS zal deze mededeling geven. De BIOS is in dat geval ook verantwoordelijk voor de daadwerkelijke boot (icm het OS).
[ Voor 3% gewijzigd door nwagenaar op 19-01-2005 16:38 ]