Delen van meerdere ISP op een netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 259 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Van de week was ik een paar dagen afgesloten van het internet.
Gelukkig hadden de buren ook internet maar wel via een andere provider.

Toen bedacht ik me dat het handig zou zijn als wij mijn ISP (Demon) en die van hem (Chello) samen zouden kunnen delen. Dus als Chello er uit ligt, dat we dan verder kunnen op Demon en vice versa. Hoe is zoiets te realiseren?

We kunnen kabels naar elkaar leggen.
Draadloos is geen optie (hierover beschikken we beiden wel) want de huizen redden het draadloos niet naar elkaar (signaal te zwak).

Heeft iemand ideeën? Want één provider delen met meerdere computers is al gelukt, maar nu nog meerdere providers delen over meerdere computers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 17:43

Hu9o

Schokkend

Volgens mij is zoiets niet echt mogelijk. Want als je een pakketje verstuurd dan gaat hij naar de ingestelde gateway, en dat is dus naar 1 computer?

Mss dat het wel optelossen zal zijn met een stuk software maar ik vraag me af of zoiets zal bestaan.

Maar mss heeft iemand anders hier meer kaas van gegeten ;)

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreeeZe
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:14

BreeeZe

Devt

Ik heb van het weekend nog een router in een computerblad gezien waar je 2 internet lijnen op aan kon sluiten.
Dingetje deed aan load balancing en QoS
Weet alleen niet meer welk blad het was |:(

Het kan iig wel :)

Als ik weer vind wat het was post ik het meteen voor je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:laat die link ajb weg, dit is gewoon ordinair spammen en ongewenst hier:

Het algemeen beleid #spam

[ Voor 72% gewijzigd door Korakal op 19-01-2005 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreeeZe
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:14

BreeeZe

Devt

Dit is misschien ook wel interessant voer voor de TS:
http://www.nwfusion.com/reviews/2004/0913rev.html

[ Voor 56% gewijzigd door Korakal op 19-01-2005 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-08 08:23
ChelloModem
Router
kabel naar Burenpc
kabel naar Jouwpc

DemonModem
Router
kabel naar Jouwpc
kabel naar Burenpc

Voordeel: switchen van netwerkkaart door ene kaart uit te schakelen en de andere aan te zetten
Nadeel: per pc twee netwerkkaarten / twee kabels doortrekken

(Heb ik goed uitgewerk of heb ik gewoon ongelijk?)

[ Voor 18% gewijzigd door Silver7 op 17-01-2005 13:52 . Reden: fout in opmaak ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:58

ShadowBumble

Professioneel Prutser

goedkope p2 op de kop tikken 2de handje 3 nics derin

1ste nic : Chello
2de nic : Demon
3de nic : naar switchje en van switchje naar beide pc's

op die p2 linux/unix draaien en gaan load balancen

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ritsjoena
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06-2024
Het moet ook mogelijk zijn om de router zo in te stellen dat hij standaard gateway 1 gebruikt, maar bij uitval alles doorstuurt naar gateway 2. Per poort kun je dan nog afwijkingen definieren.

Dit probeer ik al een tijdje thuis voor elkaar te krijgen, maar ben er nog niet in geslaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

ritsjoena schreef op maandag 17 januari 2005 @ 13:47:
Het moet ook mogelijk zijn om de router zo in te stellen dat hij standaard gateway 1 gebruikt, maar bij uitval alles doorstuurt naar gateway 2. Per poort kun je dan nog afwijkingen definieren.

Dit probeer ik al een tijdje thuis voor elkaar te krijgen, maar ben er nog niet in geslaagd.
Dat ga je ook niet voor elkaar krijgen met een simpele router, ik doe dit namelijk via mijn BSD machine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
ShadowBumble schreef op maandag 17 januari 2005 @ 13:46:
goedkope p2 op de kop tikken 2de handje 3 nics derin

1ste nic : Chello
2de nic : Demon
3de nic : naar switchje en van switchje naar beide pc's

op die p2 linux/unix draaien en gaan load balancen
Is mijn idee niet goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Silver7 schreef op maandag 17 januari 2005 @ 13:49:
[...]

Is mijn idee niet goedkoper?
goedkoper ja klopt effectiever nee bovendien kun je doormiddel van mij manier je bandbreedte samenvoegen ipv apart gebruiken

bovendien hoeven er een stuk minder kabel getrokken worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
ShadowBumble schreef op maandag 17 januari 2005 @ 13:51:
[...]
bovendien hoeven er een stuk minder kabel getrokken worden
Uit jouw verhaal: neem ik dan aan dat hetzelfde keer kabels worden getrokken als in mijn verhaal.

de server moet ergens staan bij de buren of bij TS

- kabel van demon (TS) moet naar de server (buren)
- kabel weer terug naar de router (TS)

OF

- kabel van chello (buren) moet naar de server (TS)
- kabel weer terug naar de router (buren)

dus twee keer kabels doortrekken

[ Voor 21% gewijzigd door Silver7 op 17-01-2005 13:59 . Reden: Duidelijk + Verbetering ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

was de modem op verschillende locatie vergeten ja dan is het inderdaad maar of je het geld derover hebt of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:07
Als het er puur om gaat te kunnen internetten als er een uitligt, dan is het simpelste om beide netwerken in dezelfde ip-range te zetten, en overal (of minimaal op 1 netwerk) handmatig een ip invullen.

Ligt er dan een provider uit dan is het simpel even het ip van de andere gateway (en evt dns als je je router laat cachen, anders gewoon in windows 2 provider dns-servers invullen, 1 van iedere provider) intikken en je kunt weer internetten :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Gaat je wel veel kabels kosten, maar heel goed mogelijk, dan moet je een speciale router (200 pleuro denk ik) kopen die 2 providers aan kan, meer hierover in dit topic:

2 routers en 2x internet

en omdat een plaatje meer zegt:

Afbeeldingslocatie: http://www.micronet.info/image/Products/ADSL/SP890_AP.gif

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
leuk_he schreef op maandag 17 januari 2005 @ 14:37:
Gaat je wel veel kabels kosten, maar heel goed mogelijk, dan moet je een speciale router (200 pleuro denk ik) kopen die 2 providers aan kan, meer hierover in dit topic:

2 routers en 2x internet

en omdat een plaatje meer zegt:

[afbeelding]
Waarom speciale router nodig? als de routers al aanwezig zijn.... (toch TS die niks zegt)

[ Voor 10% gewijzigd door Silver7 op 17-01-2005 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:11

AirX

Tweak Guru

zo kun je het doen:

ISP buurman, Router buurman, gezamelijke switch
ISP jouw, Router van jou, gezamelijke switch.

Dan gewoon de router van je buurman als tweede gateway instellen, zelfde geldt voor DNS :) Dan is het gefixed. Kan ie niet connecten via eerste gateway, pakt ie de tweede wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Silver7 schreef op maandag 17 januari 2005 @ 14:45:
[...]
Waarom speciale router nodig? als de routers al aanwezig zijn.... (toch TS die niks zegt)
topic waar ik naar verwijs is eingenlijk load balancing, niet gericht op failover. Maar met 2 routers automatich van 2 internet aansluitingen gebruik maken kan niet. Zo slim zijn die huis tuin en keuken routers niet. Maar zie topic waar ik naar link, daar had men hetzelfde idee.
AirX schreef op maandag 17 januari 2005 @ 14:51:

Dan gewoon de router van je buurman als tweede gateway instellen, zelfde geldt voor DNS :) Dan is het gefixed. Kan ie niet connecten via eerste gateway, pakt ie de tweede wel :)
Hoe stel je een 2e default gateway in . Weet jij iets wat ik niet weet?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
leuk_he schreef op maandag 17 januari 2005 @ 15:00:
[...]

topic waar ik naar verwijs is eingenlijk load balancing, niet gericht op failover. Maar met 2 routers automatich van 2 internet aansluitingen gebruik maken kan niet. Zo slim zijn die huis tuin en keuken routers niet. Maar zie topic waar ik naar link, daar had men hetzelfde idee.
ISP1 -> routerburen - > kabel naar A1.netwerkkaart buren en kabel naar B2.netwerkkaart TS
ISP2 -> routerTS -> kabel naar A2.netwerkkaart buren en kabel naar B1.netwerkaart TS

dus dat betekent dat de routers niet twee internet pakt. maar 1.

(Het gaat om 1 internet per Router niet 2 internet per router)

[ Voor 31% gewijzigd door Silver7 op 17-01-2005 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Silver7 schreef op maandag 17 januari 2005 @ 15:10:
ISP1 -> routerburen - > kabel naar A1.netwerkkaart buren en kabel naar B2.netwerkkaart TS
ISP2 -> routerTS -> kabel naar A2.netwerkkaart buren en kabel naar B1.netwerkaart TS
Dus 2 netwerk kaarten in de pc van topic starter. Had ik nog niet bedacht. Dan zul je op je pc het verkeer wel moeten verdelen. Dus een van de 2 netwerk kabels eruit trekken , of een speciaal software pakketje installen dat de verdeling doet (die zijn MOEILIJK te vinden onder windows) of proberen handmatig allerlei routes toegevoegen op die PC.

Je hebt dan het probleem verschoven hoe die pc met 2 netwerkkaarten in te richen.

En de TS blijft maar stil......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 15:07
leuk_he schreef op maandag 17 januari 2005 @ 15:00:
Hoe stel je een 2e default gateway in . Weet jij iets wat ik niet weet?
Bij XP: Netwerkeigenschappen -> eigenschappen van je netwerkkaar -> eigenschappen van tcp-ip -> knopje advanced -> onderste Add :)

Probleem is echter dat niet zozeer die gateway er uit ligt, maa de internetverbinding. Dit zou wel helpen alsje routertje brak is, maar niet tegen een brakke provider.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

ISP eruit? stekker router eruit.
:)

dus gewoon een alternatieve instelling opgeven voor je buurmans router, en vice versa.
Je moet dan (denk ik) wel je dhcp uitzetten. Anders wordt 't zeuren

[ Voor 69% gewijzigd door J2pc op 17-01-2005 15:32 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
leuk_he schreef op maandag 17 januari 2005 @ 15:25:
[...]

Dus 2 netwerk kaarten in de pc van topic starter. Had ik nog niet bedacht. Dan zul je op je pc het verkeer wel moeten verdelen. Dus een van de 2 netwerk kabels eruit trekken , of een speciaal software pakketje installen dat de verdeling doet (die zijn MOEILIJK te vinden onder windows) of proberen handmatig allerlei routes toegevoegen op die PC.

Je hebt dan het probleem verschoven hoe die pc met 2 netwerkkaarten in te richen.

En de TS blijft maar stil......
Je kunt toch rechtsonderin mits de pictogrammen aan staan, anders via netwerkverbindingen. Netwerkkaart 1 aanzetten (bv. voor Chello) en als 1 uitvalt, dan zet je netwerk 2 aan (voor Demon). Doet chello weer goed, dan zet je 1 uit (en eventueel 2 uit)
(het gaat dus allemaal softwarematig)

[ Voor 16% gewijzigd door Silver7 op 17-01-2005 15:35 . Reden: verbetering ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij moet het vrij simpel zijn, uitgaande van WindowsXP-machines. Knoop beide netwerken aan elkaar. Zorg dat beide routers verschillende IP-adressen hebben. Per PC voer je beide IP-adressen in als gateway. Krijgt de PC via de eerste gateway geen respons, dan gaat ie bij de 2e kijken, die dan wel zou moeten werken. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2005 @ 16:26:
Volgens mij moet het vrij simpel zijn, uitgaande van WindowsXP-machines. Knoop beide netwerken aan elkaar. Zorg dat beide routers verschillende IP-adressen hebben. Per PC voer je beide IP-adressen in als gateway. Krijgt de PC via de eerste gateway geen respons, dan gaat ie bij de 2e kijken, die dan wel zou moeten werken. Of zie ik iets over het hoofd?
Dus geen DHCP server draaien bij de routers.... en als je met twee gateway's kan werken maar hoe ziet de infrastructuur dan eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij werkt DHCP in de router en staat los van het netwerk. De router krijgt via DHCP een extern IP van de provider en heeft er zelf 1 vast in het netwerk (192.168.xx.xx). Geef alle PC's een vast IP-adres en zet DHCP bij de netwerkverbindingen uit. Lijkt me normaal geen probleem. DHCP op een thuisnetwerk is betrekkelijk zinloos, omdat je toch geen IP-adressen hoeft te delen.
Ik ga dan wel uit van een "Workgroup"-netwerk en niet van een domein.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2005 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
Ik geloof dat TS ons in de maling neemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat ie niet meer reageert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
Ja, anders zou TS niet zomaar posten, maar misschien heeft TS wel een oplossing gevonden. Maar gelukkig hebben de tweakers zoals wij wel interresante discussie gevoerd over de mogelijkheden. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik was eigenlijk deze topic al kwijt en had daarom een nieuwe gestart...

(Ik ben blont, wat is jouw excuus?)

Maar inmiddels ben ik eruit...
Delen van Chello & Demon

En bestel de Hotbrick;
http://www.hotbrick.nl/lang/nl/about_LB2.php

Lijkt mij het handigste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 10:44:
Ik was eigenlijk deze topic al kwijt en had daarom een nieuwe gestart...

(Ik ben blont, wat is jouw excuus?)

Maar inmiddels ben ik eruit...
Delen van Chello & Demon

En bestel de Hotbrick;
http://www.hotbrick.nl/lang/nl/about_LB2.php

Lijkt mij het handigste...
Kabel van Chello naar je "Hotbrick"
Kabel van Hotbrick terug naar PC / Router van je buren

Het blijft gewoon twee keer kabels.

[ Voor 23% gewijzigd door Silver7 op 27-01-2005 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brobbel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 21:14
Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2005 @ 16:26:
Mijn praktijkervaring was dat bij het uitvallen van de eerste gateway er al een foutmelding kwam en dus de tweede domweg niet gebruikt werd. Tenminste in meer dan 80% van al mijn pogingen, soms ging het dus wel goed.
Tweede heb ik geen ervaring mee, de eerste inmiddels wel en die bevalt mij uitstekend! Leuke prijs, makkelijk te installeren, doet wat hij moet doen, en bij vragen goede ondersteuning!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Silver7 schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 20:42:
[...]

Kabel van Chello naar je "Hotbrick"
Kabel van Hotbrick terug naar PC / Router van je buren

Het blijft gewoon twee keer kabels.
Ja klopt... Dit idee had ik al.... Zo ga ik het dan ook doen.
Alleen heb ik zelf een modem/router/wireless combinatie, dus geen los modem.
Kan ik vanaf mijn router dan evengoed een lijntje leggen naar de Hotbrick en wellicht zal ik op mijn router/modem de DHCP moeten uitzetten?

Ik heb begrepen dat de Hotbrick enkel op WAN1 een MAC adres kan spoofen. Dus daar zal dan Chello op moeten komen. Hoe doe ik dat op WAN2 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 16:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 09:53:
[...]

Kan ik vanaf mijn router dan evengoed een lijntje leggen naar de Hotbrick en wellicht zal ik op mijn router/modem de DHCP moeten uitzetten?

Ik heb begrepen dat de Hotbrick enkel op WAN1 een MAC adres kan spoofen. Dus daar zal dan Chello op moeten komen. Hoe doe ik dat op WAN2 ?
Maakt geen worst uit, je zegt net dat je je eigen modem/router blijft gebruiken. Die WAN2 heeft dus niet direct met Demon te maken, alleen met een LAN uitgang van je router. Je kunt zelfs DHCP aan laten op de router, dan zet je WAN2 op DHCP en klaar is kees, geen verdere instellingen nodig daaraan :z

Juridisch puntje om op te letten is trouwens dat je zelf verantwoordelijk blijft voor wat met jouw aansluiting gebeurt. Als je buurman kiddie pron binnenhaalt kun jij ook in de problemen komen omdat het over jouw lijn binnenkomt, als zoonlief daar zich als script-kiddie ontpopt en dat gaat over jouw lijn, dan kun je daarvoor afgesloten worden. Zelfde geldt natuurlijk andersom voor zijn lijn. Op zich hoeft het geen probleem te zijn, maar zorg ervoor dat je dit bespreekt en dat iedereen er bewust van is :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brobbel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 21:14
Verwijderd schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 09:53:
[...]

V.w.b. het verhaal van WAN1/WAN2: die hebben exact dezelfde functionaliteit. Dus je kunt gewoon kiezen.

V.w.b. je DSL: hier zijn meerdere oplossingen mogelijk. Wanneer je je modem in bridge mode kunt zetten, dan heb je de meeste functionaliteit. Voor KPN-ADSL is dat met de huidige firmware nog een probleem, maar daar wordt aan gewerkt (heb zelf een betaversie van de nieuwste firmware, maar ben nog niet aan testen toegekomen).

De simpelste oplossing, met dus iets minder functionaliteit -met name VPN-, werkt zelfs door DHCP aan te laten staan, en kies voor Dynamic IP bij de setup. Werkt bij mij perfect (behalve de VPN dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, dat werkt inderdaad!

Ik heb de Hotbrick aan mijn router gekoppeld en hij gaf keurig aan dat ie IP-adres 10.0.0.26 gebruikt. Ik heb mijn Demon aansluiting op WAN2 gezet, zodat WAN1 straks vrij is voor de Chello aansluiting. Want op WAN1 kan je het MAC adres instellen.
Dus als ik hier gewoon het MAC adres invul van de router welke nu aan het modem hangt bij Chello, verandert en voor de buitenwereld (Chello/UPC) niets.

Handig kastje. Het is inderdaad plug & play!

Ik moet me alleen nog even verdiepen in het Firewall gedeelte en hoe ik bepaalde IP-adressen uitsluit van de Firewall.
Want ik gebruik VOIP die heeft nogal wat poorten en IP-verbindingen nodig!

Iemand hier ervaring mee? :P
Pagina: 1