Remco0912 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:45:
Fijn om te lezen dat de andere verbruikers gedekt worden door de aardlek. Tevens zal ik meenemen dat de aardlek die nu in de meterkast zit (30mA) niet het voorgeschreven type is vanuit de fabrikant. Ik neem aan i.v.m. selectiviteit en/of de eventueel verwachten lekstromen. Zonder problemen ga ik hier niets aan wijzigen (mede dat hier ook andere groepen op aangesloten zijn).
30mA is "veiliger" dan het voorschrift, dus dat is inderdaad prima. De rest is vooral comfort, in de zin van: welk deel van de installatie blijft gewoon doordraaien in het geval van een foutstroom. Of vaak: welk deel van de installatie kan ik weer op spanning brengen, want in de praktijk hoef je van selectiviteit bij aardlekschakelaars niet teveel te verwachten. De laagste waarde zal altijd afslaan, tenzij een hogere waarde er om volstrekt onduidelijke redenen eerst uitvliegt.
Feitje, NEN1010 schrijft wel minimaal 2 aardlekschakelaars voor, daar geeft de norm een mening die niet per se iets met elektrische veiligheid te maken heeft. Ze redeneren wel: "je kunt dan nog een lamp aandoen dus dat is veiliger" maar tja...
Andere opmerking, boven 30mA kan een lekstroom dodelijk worden. Gebruik je hogere waarden, dan wordt het in meerdere mate een beveiliging voor brand en in mindere mate een beveiliging voor dodelijke stroom.
Wat is nog niet geheel begrijp: stel de wasmachine vraagt 10A, zonnepalen leveren 16A op en dus gaat er 4A het net op. De wasmachine staat onder stroom en wordt vastgepakt en hierdoor vloeit er 2A weg. Waarom kunnen de zonnepanelen geen 12A aan de wasmachine leveren en in dit geval 2A aan het net? (voor bovenstaand installatie maakt het niet uit aangezien de omvormer zal afschakelen vanwege zijn interne RCMU)
Mijn verhaal laat een deel weg en dat is de weerstand die de verschillende onderdelen vertegenwoordigen. De nul van het net heeft in de regel een lagere weerstand dan een wasmachine of omvormer, dus in de praktijk gaat jouw zonneenergie nooit 100% rechtstreeks over de kabel naar de wasmachine, al doet jouw meter wel alsof dat zo is. Een lekstroom zoekt ook de weg van minste weerstand en dat is bij niet-kortsluiting niet jouw wasmachine.
Voor scenario's waarin een aardlek hier toch niet zou reageren, ben je aangewezen op het andere veiligheidssysteem: randaarde (of dubbel-isolatie van het apparaat).
Bij randaarde staat de wasmachine nog steeds "onder stroom", maar omdat de randaarde veel minder weerstand heeft dan jij, vloeit het gevaarlijke gedeelte langs die weg. De lekstroom is dan nog wel aanwezig, maar niet gevaarlijk voor jou.
"Veilig genoeg voor de norm" is wat anders dan "absoluut veilig". "Niet volgens de norm" is ook lang niet altijd onveilig, maar wel vaak.