Vraag
Alle reacties
Iets meer info?
Please state the nature of the technical emergency
aansluiten kan altijd: maar hoe weet je zeker dat je niet teveel water uit de douche krijgt voor de afvoer? hoe ga je met syphon om ect? zoveel vragen.
Dus kom eerst eens met een betere omschrijving
12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |
[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 12-05-2026 22:35 ]
Ja oke, 1 waar bijna geen water uitkomt. Dan moet er ook nog een wasmachine zijn die maar een paar druppels water per programma nodig heeft anders wordt het toch wel een uitdaging als je wilt douche terwijl de wasmachine draaitErnemmer schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 22:35:
Als je een zuinige douchekop gebruikt kan het wel.
Ik denk dat we inderdaad op meer info moeten wachten, want die pvc buis (1,6cm?) is natuurlijk geen afvoer voor een douche of wasmachine. Tenzij de foto heel een heel erg vertekend beeld geeft.
Verder zit de afvoer iets te hoog voor een douche afvoer lijkt me, die zitten meestal in de vloer en niet in de muur.
ICE ICE Baby
En met hoeveel langharige mensen woont @Vandermeer ?Ernemmer schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 22:35:
Als je een zuinige douchekop gebruikt kan het wel.
Lekker!
[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 12-05-2026 23:09 ]
In de praktijk is een afvoerput filtertje genoeg om het ding niet te laten verstoppen.
Controleer wel even de ontluchting op je systeem. Wat leesvoer:
https://www.dyka.nl/media/documents/technisch-handboek-binnenriolering-nl.pdf
ja precies mijn bad en douche gaan ook op 40mm, dat kan prima. loopt soms wat langzamer leeg dan je zou willen. Misschien dat het met een mega regendouche spannend wordt in je douchebakErnemmer schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 23:09:
Douche is standaard 40mm, dus kan dit gewoon, tegelijk de wasmachine er bij op kan eventueel wat water in de douchebak geven, maar heel veel zal het niet zijn.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Dat gezegd hebbend, mijn wasmachine staat niet in de buurt van mijn douche. Als je ze dicht bij elkaar gaat aansluiten dan zou ik persoonlijk wel kijken of je geen cleanere oplossing kunt maken, zoals @hfolkers aangeeft.
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
een afvoer geeft geen water aan de douche. Je zou wel de douche op een kraan kunnen aansluiten, en de afvoer van de douche op een afvoer.40mm50mm kan maar niet ideaal.
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Die twee elektra inbouwdozen hebben totaal niets te zoeken in de buurt van een douche. Mag niet. Levensgevaarlijk ook nog.
(En aangezien verdere info over slopen van wanden en verplaatsen van leidingen in het geheel ontbreekt, ga ik even uit van de situatie op de foto. Als dat namelijk wel nog moet gebeuren, dan is alles nog mogelijk en heeft dit hele topic geen zin)
-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!
Is het plan om daar rechtstreeks overheen te gaan tegelen? En dan? Laat je dan een sleuf tussen de tegels open voor die zwarte buis?
-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!
[ Voor 32% gewijzigd door Skywalker27 op 13-05-2026 09:40 ]
Wie zegt dat de douche ook op die plek komt?BrainCrash schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:28:
Nee, dat kan en mag absoluut niet daar op die locatie.
Die twee elektra inbouwdozen hebben totaal niets te zoeken in de buurt van een douche. Mag niet. Levensgevaarlijk ook nog.
(En aangezien verdere info over slopen van wanden en verplaatsen van leidingen in het geheel ontbreekt, ga ik even uit van de situatie op de foto. Als dat namelijk wel nog moet gebeuren, dan is alles nog mogelijk en heeft dit hele topic geen zin)
@Vandermeer als het echt niet anders kan zou het misschien wel kunnen, maar ik zou ook even kijken hoeveel haakse bochten er al in de 40mm afvoer zitten. Die gaan funest zijn voor de afwatering. En reken er op dat je de boel elke 1-2 maanden moet ontstoppen.
Je kan het inderdaad proberen op te lossen door er een vermaler tussen te zetten, maar die dingen zijn niet onderhoudsvrij, op den duur krijg je daar misschien ook spijt van.
Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer
Dit zou sowieso de ideale oplossing zijn.hfolkers schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 07:51:
Ik zou het muurtje gedeeltelijk slopen, is nu nog niet afgewerkt zo te zien, daarachter komt die kleine afvoerbuis ergens op de standleiding die als het goed is een grotere diameter heeft. vanaf daar zou ik een nieuwe afvoer voor de douche vlak op de vloer maken.
je hebt nu 2 topics geopend, en topics is een groot woord voor een foto en 40 tekens.
Geef eens meer info in het vervolg, dan krijg je betere antwoorden. Zorg dat mensen kunnen begrijpen wat je waar en waarom wilt hebben. nu krijg je 110 reacties welke niet of totaal kloppen omdat de situatie totaal onduidelijk is. Het is een raad/glazenbol topic inmiddels
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Dat is het logische gevolg van het moeten doen van heel veel aannames, aangezien de TS verder nul informatie geeft over de situatie. We moeten het dus doen met die ene foto, en dan ga je de rest vanzelf invullen. TS zegt namelijk ook niet dat de douche níét op die plek komt.
Ik verwacht binnenkort een slot op dit topic eigenlijk, gezien de veel te beperkte topicstart.
Waarom zou je dit willen? Wat is de situatie, waarom geen eigen aansluiting?Vandermeer schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 22:09:
Kan ik douche aansluiten op de wasmachine afvoer?
...[Afbeelding]
Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Lijkt allemaal nogal 'hakkiewakkie'.
Omdat hij in zijn post wel doorgeeft dat de wasmachine ook gebruikt zal gaan worden, en die komt dus op de plek te staan waar nu de aansluiting voor de wasmachinekraan zit. Dan is het niet zo heel ingewikkeld om te concluderen dat de douche in de buurt komt, maar dus niet op precies die plek.BrainCrash schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:53:
[...]
Dat is het logische gevolg van het moeten doen van heel veel aannames, aangezien de TS verder nul informatie geeft over de situatie. We moeten het dus doen met die ene foto, en dan ga je de rest vanzelf invullen. TS zegt namelijk ook niet dat de douche níét op die plek komt.
Ik verwacht binnenkort een slot op dit topic eigenlijk, gezien de veel te beperkte topicstart.
djmuggs schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 23:00:
TS kan het warme water opwekken met de elektra draden die uit de muur komen, zal dan wel een korte douchebeurt zijn.
nou, misschien niet ......
https://www.amazon.nl/-/en/AEG-Electronic-Pressure-proof-Pressureless-231003/dp/B009DFSXFM
Je moet het aansluiten zoals het moet. stel je verkoopt je huis dan wil je het ook volgens de regels achter laten. Lekker knullig om dan te zeggen dat je niet de was mag doen en douchen tegelijk.
Adviesdiameter voor douche is ook 50mm.
Moet je dit willen? Nee.
Eerste praktische bezwaar is al de hoogte van de instap.
Als ik een beetje inschat wat de afstand van vloer tot afvoerbuis ( 2 / 2.5 x inbouwdoos á 78mm) wil je de onderkant van je douchebak al gauw op minimaal 30cm van de grond hebben om een beetje fatsoenlijk aan te kunnen sluiten incl. sifon.
Dan heb je het dus over een instaphoogte van zeker 35/40cm.
niet zo'n ramp als het een douche is die je een aantal keer pet jaar gebruikt.Ga je hem regelmatig gebruiken ben je dit zo beu.
-daarnaast wil je natuurlijk ook warm douchen, dus zal er ook iets van een warmwatervoorziening moeten komen.
En dan de afvoer, 40mm is niet optimaal, maar zou mogelijk moeten zijn.
Maar ga je tegelijkertijd ook de wasmachine laten leegpompen moet er ineens wel flink wat water doorheen.
Dan heb je kans dat het vuile water in je douchebak omhoogkomt, of als je pech hebt komt het er langs de afvoerpijp bij de wasmachine uit en heb je ook nog eens de vloer blank staan.
ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346
https://www.douchecabine.nl/product-categorie/douchecabines/gesloten-cabines/
Gasloos sinds 2026, 15 kWp op t dak , 20 kW accu.
:strip_exif()/f/image/6djp0UrChgznS5pPlCkKnOEa.jpg?f=fotoalbum_large)