Vandaag het CISM-examen gehaald, nog geen score bekend – alleen de binaire melding “geslaagd”.
Ik deel mijn ervaring hier, omdat ik hier ook veel gelurkt heb, misschien heeft iemand wat aan mijn tips.
Geen van de vragen verraste me qua nieuwe terminologie.
Soms voelde het meer als een begrijpend lezen toets dan een cybersecurity-examen. Engels is zoals voor de meesten hier ook niet mijn moedertaal, dus ik moest elke vraag minstens drie keer goed lezen.
Korte achtergrond over mij:
10 jaar ervaring in netwerken (defensie, off-shore)
15 jaar in forensisch onderzoek overheid
(Behaalde eerder certificeringen:) CISSP, GCFE, GCFA, CCNA (2x), CEH (2x), ICMDE, MCSE (2000–2003–2008–2012), VCP en nog wat andere certificeringen die ik vergeten ben – zowel de inhoud als de afkortingen

Gebruikte bronnen:
Pete Zerger's YouTube-serie
Sterk aanbevolen. Ik luisterde hiernaar tijdens andere bezigheden (sportschool, verhuizen) op normale snelheid en later nog een keer op 1,5x snelheid met meer focus zonder andere activiteten.
Ik heb ook zijn “Last Mile”-boek gekocht, voornamelijk om hem te steunen. Het boek is een uitgebreidere versie van zijn PowerPoints, maar zeker nuttig – ik heb het globaal doorgenomen de laatste week.
PocketPrep –
Slechts $21 per maand, absoluut de moeite waard. Richt zich meer op de harde feiten dan strategische vraagstelling en
Ik begon met een gemiddelde van ongeveer 70% en zat rond de 85% op het moment van het examen.
Sybex Study Guide – CISM Certified Information Security Manager Study Guide
Ongeveer 40% gelezen. Ik vond dit eigenlijk te diepgaand voor het echte examen.
Een last-minute bron die ik zeker kan aanraden is
Sean Henna van Nemstar
(Ook goed om je Iers accent bij te schaven 😉)
Hij focust vooral op examentechnieken. Zoals ik al zei: het is bijna net zo veel een Engelse taaltoets als een cybersecurity-examen.
Dankzij hem herkende ik een aantal strikvragen) in het examen – lastige vragen die je op het verkeerde been proberen te zetten (al zal ik er vast nog een paar gemist hebben).
QAE heb ik niet gebruikt vanwege de prijs.
Vergelijking met CISSP:
Mijn CISSP bleek ik al in 2015 heb behaald (ik word oud... en sponsor sindsdien ISC2). Sommige onderdelen kwamen me bekend voor (zoals het berekenen van ALE), maar het technische gedeelte is bij CISM meer conceptueel.
Bijvoorbeeld: het verschil tussen een firewall en een router begrijpen, in plaats van te weten wat de block size van AES is.
Next up : OSCP, dat zou wel eens een stuk taaier kunnen worden