Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Allround-PC €600

Pagina: 1
Acties:

• Jornax
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-03 13:16
Hey Tweakers,

Mijn vader heeft me gevraagd om voor hem een nieuwe PC samen te stellen, daar zijn oude Vista-computer ruim aan vervanging toe is. Graag had ik hierbij wat hulp gehad, aangezien er enkele dingen vereist zijn waar ik geen ervaring mee heb.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC zal voornamelijk gebruikt worden om te internetten, muziek en films afspelen, Office-applicaties te gebruiken, en vooral ook voor foto- en video-bewerking (Photoshop etc) en branden van deze media. Ik heb hem eens gevraagd wat hij net onder zijn videobewerking begreep, hij zei dat het zich voorlopig beperkt tot het converteren van videofiles en soms eens wat knip- en trimwerk.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Liefst niet boven de 600 euro (uitgezonderd assemblage kosten).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
We hebben reeds de noodzakelijke randapparatuur (muis, keyboard, scherm), software en OS licenties hebben we ook nog genoeg liggen door mijn studies.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb niet echt een duidelijk idee wat de beste producten qua prijskwaliteitsverhouding zijn bij foto-/videobewerking als doeleinde. Is er hier een zware CPU en/of GPU voor nodig? Heb ik eigenlijk een dedicated GPU nodig? Ik heb enkel ervaring met onderdelen te zoeken wanneer het voor heftige gaming PC's diende.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor CPU (en GPU misschien ook) liefst geen AMD. Ik heb zelf altijd Intel processors gehad, en het kan toevallig zijn, maar ik heb van vrienden met AMD cpu's enkel nog maar problemen gehoord.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Er moet een Bluray (en natuurlijk ook CD/DVD) brander ingebouwd worden.
De behuizing liefst niet dieper dan 43cm, al komt het vast niet op een paar centimeter (zoals de kast die ik koos, voor volgende vereiste).
Minstens 3 USB poorten vooraan en minstens 4 achteraan de kast. USB-versie maakt niet echt uit, maar hoe hoger hoe beter I guess.
Hoe stiller het systeem, hoe beter, al moet hier niet echt op gehamerd worden.
Minstens 8GB ram.
Mijn vader had ook graag assemblage door de winkel laten doen, dus als het mogelijk is wil ik alle onderdelen bij éénzelfde winkel kunnen kopen zoals azerty, Alternate of Tones. De lijst hieronder is volledig beschikbaar bij azerty.

Ga je overklokken?
Nee, dat lijkt me hier overbodig.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben voor mijn lijstje vertrokken vanuit de mei BBG, en enkele dingen zoals een extra harde schijf en een Bluray brander toegevoegd. Ik zou vooral volgende zaken willen weten:
1) Welke GPU (als er al een moet zijn) ik er qua bang-for-buck best bijplaats
2) Of ik andere van de opgelijste onderdelen kan vervangen door betere prijs-kwaliteit componenten (allemaal wel bij voorkeur van dezelfde winkel). Zo heb ik bijvoorbeeld amper kennis van of er betere Bluraybranders zijn aan de vermelde prijs.
3) Heb ik nog een extra CPU-koeler & koelpasta nodig? Of andere onderdelen die ik over het hoofd heb gezien?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 114,95€ 114,95
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 50,95€ 50,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,95€ 47,95
1Cooler Master N200 Closed€ 42,95€ 42,95
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 28,-€ 28,-
1Asus BW-16D1HT Zwart€ 68,-€ 68,-
1be quiet! System Power 7 400W€ 41,95€ 41,95
1Crucial BX200 240GB€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 454,70

Alvast bedankt!

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-11 22:05
Prima systeem :) .
Qua voeding zou je eventueel kunnen kiezen voor de pricewatch: Seasonic G-series 360 watt van betere interne kwaliteit + een gold certificering.
Zie dit topic Voeding advies en informatie topic - Deel 32
Aangezien je vader Photoshop gaat draaien is het dan niet misschien een idee om voor een pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed zodat je vader met het converteren van video files misschien net iets meer snelheid heeft? Of denken andere mede tweakers dat dit niet veel zal schelen? Betreft de vraag over de extra cpu koeler+pasta heb je niet nodig aangezien de behuizing al voldoende fans heeft en de boxedkoeler voldoet. Mocht je vader veel waarde hechten aan een stil systeem zou je eventueel voor de pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO kunnen gaan maar dat is natuurlijk subjectief.

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11 13:59
McFastFood schreef op zondag 22 mei 2016 @ 21:07:
Prima systeem :) .
Qua voeding zou je eventueel kunnen kiezen voor de pricewatch: Seasonic G-series 360 watt van betere interne kwaliteit + een gold certificering.
Zie dit topic Voeding advies en informatie topic - Deel 32
Aangezien je vader Photoshop gaat draaien is het dan niet misschien een idee om voor een pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed zodat je vader met het converteren van video files misschien net iets meer snelheid heeft? Of denken andere mede tweakers dat dit niet veel zal schelen? Betreft de vraag over de extra cpu koeler+pasta heb je niet nodig aangezien de behuizing al voldoende fans heeft en de boxedkoeler voldoet. Mocht je vader veel waarde hechten aan een stil systeem zou je eventueel voor de pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO kunnen gaan maar dat is natuurlijk subjectief.
Het geeft wel een voordeel om een i5 te halen maar of de 60 euro extra het waard is voor als er af en toen een video wordt geconverteerd.

Verder heb je geen GPU nodig dat het gaat allemaal prima over de interne Graphics.

Voor de rest een prima systeem.

• Jornax
Dankjewel voor de reacties!

We gaan nog even overwegen of we de sterkere CPU gaan aanschaffen, maar we zullen sowieso al voor de betere PSU gaan. Is 360 watt voldoende voor de voeding van dit systeem? En wat in het geval we er later in de tijd een extra HDD of toch zelfs een GPU zouden bijsteken?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:06
Een HDD verbruikt niet zoveel en videokaarten tot 150W TDP zijn geen enkel probleem.

Deze voeding heeft wel maar 1 pcie power connector (vandaar ook max 150W), maar sommige kaarten die minder dan 150W verbruiken hebben alsnog 2 connectors nodig.

De rest van je systeem zit op maar 75W verbruik.

De huidige BQ 400W is overigens ook niet noemenswaardig sterker dan de Seasonic 360W.
BQ: Max. combined power 12V (W)384
Seasonic: 12V - 360W.

• Jornax
mitsumark schreef op maandag 23 mei 2016 @ 23:56:
Een HDD verbruikt niet zoveel en videokaarten tot 150W TDP zijn geen enkel probleem.

Deze voeding heeft wel maar 1 pcie power connector (vandaar ook max 150W), maar sommige kaarten die minder dan 150W verbruiken hebben alsnog 2 connectors nodig.

De rest van je systeem zit op maar 75W verbruik.

De huidige BQ 400W is overigens ook niet noemenswaardig sterker dan de Seasonic 360W.
BQ: Max. combined power 12V (W)384
Seasonic: 12V - 360W.
Bedankt voor de informatie, we zullen het in het achterhoofd houden :) En het was de Seasonic 360W waar ik over sprak, we gaan voor die psu.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:37
#ProductPrijsSubtotaal
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 27,90€ 27,90
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 51,95€ 51,95
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 67,95€ 67,95
1Samsung 750 EVO (retail) 250GB€ 71,17€ 71,17
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 543,77

Ik weet niet wat voor geluidsproductie die Seasonic heeft maar de Be Quiet Straight Power 10 is vrijwel niet te horen.

Een aftermarket cpu koeler die stiller zal zijn dan de stock koeler, helemaal onder load.

Een iets betere SSD en 16GiB geheugen. Er zitten maar twee geheugensloten op dit moederbord, waardoor het misschien wat slimmer is om meteen voor 16GiB te gaan.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• mitsumark
Inderdaad een dingetje, boven de 250W is de Seasonic niet zo stil meer.
In principe ga je met dit systeem en een 150W videokaart nooit zoveel verbruiken, maar hou het in je achterhoofd.

• Jornax
NitroX infinity schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 00:17:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 27,90€ 27,90
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 67,95€ 67,95
1Samsung 750 EVO (retail) 250GB€ 71,17€ 71,17
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 543,77

Ik weet niet wat voor geluidsproductie die Seasonic heeft maar de Be Quiet Straight Power 10 is vrijwel niet te horen.

Een aftermarket cpu koeler die stiller zal zijn dan de stock koeler, helemaal onder load.

Een iets betere SSD en 16GiB geheugen. Er zitten maar twee geheugensloten op dit moederbord, waardoor het misschien wat slimmer is om meteen voor 16GiB te gaan.
Dankjewel voor je nuttige suggesties! Al zou ik wel nog 2 vragen willen stellen als het mag:

1) Kan je eens op de site van Afuture kijken voor een beschikbare aftermarket cpu koeler? Degene die jij vermeldt is daar niet beschikbaar, en tot dusver was Afuture wel de goedkoopste webshop waar ik alle onderdelen tesamen kon kopen + assemblage kon vragen (zoals vermeld in mijn beginpost). De nieuw voorgestelde RAM, PSU en SSD vind ik er wel.

2) We hadden net besloten omdat er nog wat budgetruimte was, om te upgraden van de i3-6100 naar de i5-6400. Jouw lijstje heeft echter weer de i3, is het verschil dan toch zo minimaal?
mitsumark schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 00:26:
Inderdaad een dingetje, boven de 250W is de Seasonic niet zo stil meer.
In principe ga je met dit systeem en een 150W videokaart nooit zoveel verbruiken, maar hou het in je achterhoofd.
Ah, goed om te weten, we zullen dan wel voor de zekerheid gaan voor de BQ 400W van bovenstaand lijstje.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:37
1) Alternatieve koeler; pricewatch: Arctic Freezer i32

2) Ik wil het verschil tussen de i3 en i5 niet minimaal noemen. Het komt er echter op neer of de dingen die gedaan zullen worden, frequent genoeg worden uitgevoerd, dat het merkbaar is. Met andere woorden; dat je pa zich niet rot gaat ergeren met die i3 dat het 'zo langzaam' gaat.

Als je pa een enkele keer per dag, of zelfs meerdere keren (maar niet veel) per dag wat langer moet wachten, dan hoeft het geen ramp te zijn. Gaat je vader echter tientallen keren per dag iets op die pc doen waarbij die i3 er merkbaar langer over doet, dan is een i5 het overwegen waard.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Jornax
Hey Tweakers, even een update.

We hebben de PC met volgende samenstelling gekocht en laten assembleren:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 177,95€ 177,95
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 49,95€ 49,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 45,67€ 45,67
1Cooler Master N200 Closed€ 43,95€ 43,95
1Arctic Freezer i32€ 29,85€ 29,85
1Asus BW-16D1HT Zwart€ 69,-€ 69,-
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 68,95€ 68,95
1Samsung 750 EVO (retail) 250GB€ 67,11€ 67,11
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 604,38

Nu, er een dag of twee met gewerkt te hebben, zijn we best tevreden met de snelheid, responsiveness, beeldkwaliteit, etc van de computer, maar de geluidsproductie valt toch wat tegen. Er komt een constant laagtonig gezoem uit de pc-case, luider dan bijvoorbeeld de drie 10 à 15 jaar oude pc's die mijn vader reeds had, en de computer is ook constant aan het "vibreren". Het geluid is niet echt heel luid te noemen, maar toch wat luider dan het "goed hoorbaar enkel als je erop concentreert" niveau. Wanneer de pc uit gezet wordt is dit ook ongelooflijk goed merkbaar. Dit in vergelijking met mijn eigen pc, met volgende samenstelling:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 198,95€ 198,95
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 136,-€ 136,-
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 38,95€ 38,95
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 28,95€ 28,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 39,-€ 39,-
1Seasonic M12II Evo 520W€ 63,95€ 63,95
1Crucial MX100 256GB€ 122,95€ 122,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 674,42

Mijn eigen PC voelt haast even "stil" aan als hij aan staat (en er niet intensief gegamed wordt) dan als hij uit staat.

Is dit normaal voor mijn vader's nieuwe PC met de genoemde onderdelen, en moeten we ermee leren leven? Of zou er toch iets aan de hand kunnen zijn met een bepaald onderdeel ofzo dat misschien de oorzaak is voor het gezoem en getril?

Indien dit in een ander subforum thuishoort, mag men me hier altijd op wijzen :)

• mitsumark
Ik denk dan dat er een (case)fan onnodig hard draait, kun je uitzoeken welke fan er eventueel herrie maakt?
(fans kun je gewoon met de zijkant eraf even met je vinger tegenhouden)
Zodra je dat weet even kijken hoe deze aangesloten is.
Of de harde schijf zorgt voor resonantie..

[ Voor 12% gewijzigd door mitsumark op 02-06-2016 23:56 ]

• Li1quid
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-11 20:28
Jornax schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 23:46:
Hey Tweakers, even een update.

We hebben de PC met volgende samenstelling gekocht en laten assembleren:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 177,95€ 177,95
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 49,95€ 49,95
1Cooler Master N200 Closed€ 43,95€ 43,95
1Arctic Freezer i32€ 29,85€ 29,85
1Asus BW-16D1HT Zwart€ 69,-€ 69,-
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 68,95€ 68,95
1Samsung 750 EVO (retail) 250GB€ 67,11€ 67,11
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 604,38

Nu, er een dag of twee met gewerkt te hebben, zijn we best tevreden met de snelheid, responsiveness, beeldkwaliteit, etc van de computer, maar de geluidsproductie valt toch wat tegen. Er komt een constant laagtonig gezoem uit de pc-case, luider dan bijvoorbeeld de drie 10 à 15 jaar oude pc's die mijn vader reeds had, en de computer is ook constant aan het "vibreren". Het geluid is niet echt heel luid te noemen, maar toch wat luider dan het "goed hoorbaar enkel als je erop concentreert" niveau. Wanneer de pc uit gezet wordt is dit ook ongelooflijk goed merkbaar. Dit in vergelijking met mijn eigen pc, met volgende samenstelling:

* knip*

Is dit normaal voor mijn vader's nieuwe PC met de genoemde onderdelen, en moeten we ermee leren leven? Of zou er toch iets aan de hand kunnen zijn met een bepaald onderdeel ofzo dat misschien de oorzaak is voor het gezoem en getril?
Ik ben in de markt om de zelfde configuratie aan te schaffen, minus een andere case. Ondertussen de oorzaak en eventueel een oplossing gevonden voor je probleem?

• Jornax
Sorry voor de topic bump, heb de hele maand juni geen tijd meer gehad om het probleem te onderzoeken wegens examens en mijn vader prutste ook liever niet met de pc.

Ik heb nu even de pc onderzocht met open case terwijl hij aanstond, en ik denk dat het inderdaad een case fan is die constant onnodig hard draait. Het moederbord in kwestie heeft naar mijn inziens enkel plaats voor 1x SYS_FAN input, en de fan die daarop aangesloten zit (alsook de cpu fan) kunnen naar behoren geregeld worden in de bios. Als ik mijn oor bij deze 2 fans hou, lijkt het ook niet dat zij de bron van het geluid zijn.

Er is echter nog een tweede case fan aanwezig, waarvan ik geloof dat die enkel op de PSU aangesloten zit en daarom ook niet bekeken en geregeld kan worden via de bios. Als ik mijn oor bij deze fan houd is het lawaai luider, dus ik denk dat deze fan de boosdoener is. Visueel lijkt ze ook sneller te draaien dan de andere twee, maar ik sluit gezichtsbedrog niet uit want alle drie de fans draaien op een snelheid waarbij ik een individueel ventilatorblad niet meer kan volgen met het blote oog.

Wat zou nu de beste optie zijn voor mij om te volgen? Het was uiteindelijk de bedoeling dat ik een stil systeem aan mijn vader kon bezorgen... Kan ik hier zelf gemakkelijk iets aan doen of is het beter dat ik mijn klachten stuur naar de webshop waar ik de pc heb laten bouwen?

• mitsumark
Je kunt met een (Y-)splitter alle casefans op het moederbord aansluiten (tot 3 fans moet sowieso geen probleem zijn).

Als het inderdaad om die ene fan gaat zit die waarschijnlijk op een molex aansluiting op de 12V kabel, je kunt een adaptertje kopen (of zelf de kabels andersom aansluiten) om de fan op 5V of 7V te laten draaien.
https://www.google.nl/sea...B#tbm=isch&q=molex+fan+7V

Disclaimer, sommige (matige) fans draaien niet op 5V, op 7V zou altijd wel moeten lukken.

PS: met dit systeem is 1 case fan meer dan voldoende, je kunt er dus ook voor kiezen om de 2e helemaal niet aan te sluiten.

• Jornax
mitsumark schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 15:51:
Je kunt met een (Y-)splitter alle casefans op het moederbord aansluiten (tot 3 fans moet sowieso geen probleem zijn).

Als het inderdaad om die ene fan gaat zit die waarschijnlijk op een molex aansluiting op de 12V kabel, je kunt een adaptertje kopen (of zelf de kabels andersom aansluiten) om de fan op 5V of 7V te laten draaien.
https://www.google.nl/sea...B#tbm=isch&q=molex+fan+7V

Disclaimer, sommige (matige) fans draaien niet op 5V, op 7V zou altijd wel moeten lukken.

PS: met dit systeem is 1 case fan meer dan voldoende, je kunt er dus ook voor kiezen om de 2e helemaal niet aan te sluiten.
We hebben eindelijk tijd gehad om de pc eens open te maken, de case fan die enkel op de PSU aangesloten zat uittrekken heeft inderdaad al heel wat geholpen om de geluidsproductie te reduceren. We hebben dusdanig (mede dankzij advies door jou en wat anderen) besloten om deze fan op non-actief te laten.

Enkel is er nog steeds wat meer lawaai dan eigenlijk zou mogen met deze setup, al is het nu wel op een acceptabel geluidsniveau. Toen ik de PSU-aansluiting van de WD Blue HDD verwijderde, was het systeem nagenoeg geluidloos in powered toestand. Dat zal dan wel resonantie of iets dergelijk zijn?

Ik heb er over nagedacht om de HDD ergens anders in het systeem te plaatsen om te zien of dat zou helpen, maar door de cable management verricht door Afuture is dit voor mij persoonlijk onbegonnen werk. De HDD zit namelijk op de bovenste "laag" van een soort metalen bracket op de onderkant van de case, en in datzelfde bracket (maar onder de HDD) zit een gruwelijk kluwen van haast alle draden in het systeem gepropt. De harde schijf en diens nodige kabels verplaatsen kan ik dus jammer genoeg niet de nodige tijd en moeite insteken, wat ik ook niet nodig geacht had, dat was de voornaamste reden waarom we eigenlijk voor de externe montagedienst geld hebben neergeteld.

Leuk dat ik ook als boodschap bij de montagedienst had gezegd om "cable management zo uit te voeren dat het later nog gemakkelijk is om een extra HDD in het systeem te monteren", dat zal met de huidige situatie zeker niet vlot verlopen. Afuture's montagedienst zal ik dus aan niemand aanraden in de toekomst.

Dus, tenzij ik eens een hele tijd niets te doen heb ooit, zal ik het systeem maar laten zoals het nu is, met een acceptabel doch luider dan verwacht geluidsniveau. Toch bedankt aan allen die er me toe geleid hebben om de 2de fan uit te trekken, dat heeft al heel wat geholpen.
Pagina: 1