[Suggestie] Videokaart integreren in monitor

Pagina: 1
Acties:

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Concept: Videokaarten niet langer direct op het mobo aansluiten, maar direct op (in) je monitor.
Deze kaarten zullen net als nu, gewoon verwisselbaar zijn in een bestaand slot in de monitor.

Voordelen

* Ontlasting van de computervoeding.

Met de recente kaarten is het energieverbruik (en daarmee de belasting van de voeding) enorm toegenomen. Een aparte stroomvoorziening, gebruik makend van de monitor stekker, zou dit aanzienlijk kunnen verbeteren. Dit is al eens eerder (ongeveer) gedaan met de Voodoo's. Computervoedingen kunnen zich dan concentreren met een lager vermogen op de energievoorziening van de rest van de computer, wat de stabiliteit ten goed zal komen (OC'en :) )

* Spreiding hitteprobleem

De koelingsmogelijkheden zullen toenemen. Een centimenter of 2 aan koelblokken aan de achterkant van je TFT zal niemand van wakker liggen.

Alles beter dan zo'n hittekanon in je kast gezamenlijk met CPU, harde schijven ed.

* Mobiele grafische kracht

Aansluiten van geheugenkaarten/USBsticks etc, direct op je monitor, klaar om de film erop af te spelen. Dit naar aanleiding van de MMC kaarten van Blof en Robbie Williams, wat ongetwijfeld ook eeen vervolg gaat krijgen met films.

* Vrijheid Mobo lay-out

Geen gekl**t meer met koelers die net tegen je NB aan komen, pci kaarten die storen etc

Nadelen

Je monitor zal gekoeld moeten worden. Aansluiting op een bestaande waterkoeling zal moeilijk zijn....

Benieuwd wat de meningen zijn :Y)

Verwijderd

Zal niet gaan denk ik, vanwege de datatransfer.

Die gigantische hoeveelheden data die naar je kaart gaan, kun je niet over een kabel laten lopen. Te veel storing, te langzaam.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2005 14:23 ]

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:29

Coldcat

HODL

Ik denk dat de pc van de toekomst 1 geintergreed ding is. Alles loopt in elkaar over en alleen experts snappen er iets van. Tussen alles in zitten enorme koelvinnen om de zaak niet te overhitten.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• Roamor
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 02 januari 2005 @ 14:22:
Zal niet gaan denk ik, vanwege de datatransfer.

Die gigantische hoeveelheden data die naar je kaart gaan, kun je niet over een kabel laten lopen. Te veel storing, te langzaam.
De data videokaart-monitor valt dan weg, alleen de communicatie tussen videokaart en CPU/ Harde schijven zal via die kabel moeten lopen.

Met kabels als glasvezel ed, zal dat toch geen probleem moeten zijn? De kabels zullen natuurlijk minimaal de AGP/PCI-X E bandbreedte moeten kunnen transporteren.

• Niles
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-05 23:36
RoamoR schreef op zondag 02 januari 2005 @ 14:37:
[...]

De data videokaart-monitor valt dan weg, alleen de communicatie tussen videokaart en CPU/ Harde schijven zal via die kabel moeten lopen.

Met kabels als glasvezel ed, zal dat toch geen probleem moeten zijn? De kabels zullen natuurlijk minimaal de AGP/PCI-X bandbreedte moeten kunnen transporteren.
Glasvezelkabels zijn niet echt goedkoop :P. En daarbij, de data van videokaart-monitor is btw helemaal niks vergeleken met de data van CPU -> NB -> GPU. Het is overigens niet PCI-X maar PCI-E (Express), PCI-X is iets heel anders, dat wordt vooral in servers gebruikt.

Verwijderd

Ik denk dat je zelf ook wel weet dat dit niet kan ;)

Waarom denk je dat er zoveel gedoe is rond dat AGPx4/x8 PCI-E etc? De videokaart moet over een gigantische low-latency bandbreedte met de northbridge/cpu/mem beschikken om samen met de cpu die mooie frames te berekenen... Dat kan echt niet over een kabel hoor, tenzij je een kabel van hooguit 5cm lang kunt maken die van de achterkant van je pc naar je monitor gaat (8>

Verwijderd

helemaal mee eens onmogelijk, zou wel mooi zijn al zou het kunnen :o

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-07 04:03
Mijn monitor gaat inmiddels al weer 2 pc's mee en is voorlopig ook nog niet aan vervanging toe.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-07 14:40

ThunderNet

Flits!

Terug naar de tijd van Tandy monitoren dus?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-07 21:07
Wat is een Tandy monitor?

En er is een speciale agp bus om je videokaart zoveel mogelijk bandbreedte te geven naar je northbridge en CPU. Dit is met geen mogelijkheid op te lossen met kabels, ook niet met glasvezel, omdat je dan de omzetting van elektrisch- naar lichtsignaal en weer terug hebt. Dat veroorzaakt een hoop latency.

Verwijderd

Nadeel:

Als je je scherm een mep verkoopt zit je voor nog meer $ in de boot. 8)7

Frustratie uitoefenen op een TFT, tot hoever kan je gaan?

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-07 14:40

ThunderNet

Flits!

Tandy is uit de tijd van uhm, wat zou t zijn eind jaren 80? vooral in amerika bekend dacht ik, maar daar zat de grafische processor dus in de monitor

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Nee, lijkt me niks... :P alleen al vanwege de data van cpu -> gpu zal het niet eens lukken, maar ook in praktisch opzicht lijkt het me niet handig. Krijg je zeker ook nog fans in je monitor welke dus lekker dicht bij je oren zitten :P

Nee hou het maar lekker centraal in die ene kast. Enige wat ze van mij mogen verbeteren is een efficienter energiegebruik, waardoor koeling niet meer nodig is.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

RoamoR schreef op zondag 02 januari 2005 @ 14:37:
[...]

Met kabels als glasvezel ed, zal dat toch geen probleem moeten zijn? De kabels zullen natuurlijk minimaal de AGP/PCI-X E bandbreedte moeten kunnen transporteren.
maar juist de datadoorvoer tussen je PCI bussen en de grafische chip ligt gigantisch hoog. Het videosignaal dat je kaart uitspuugt is naar verhouding verdomd weinig data.

Dat zou betekenen dat je een kabel moet hebben met iets van 100 pinnetjes (kijk maar hoeveel pinnetjes de PCI en AGP sloten hebben.

Daarnaast is het gigantisch onpractisch.
Je pc upgraden is er niet meer bij, omdat de videochip in de monitor zit. Dus wil je een snellere gpu, moet je je monitor vervangen. Nu heb ik hier een monitor staan die ondanks dat hij al een goeie 7 jaar oud is hij nog steeds in gebruik is. Maar goed, als ik daar een videochip van 7 jaar oud in had zitten, dan zat ik nu met een ding waar ik niets aan heb.
Daarnaast heb ik een dual monitor setup, maar de monitoren zelf hangen ook aan 2 pcs (monitoren met dual input, zo heb ik bijvoorbeeld mijn 2e monitor ook als testmonitor in gebruik, zodat ik niet 2 CRT schermen hier hoef hebben te staan).
[q]
Voordelen

• Ontlasting van de computervoeding.

Maakt imho weinig uit, de stroom moet toch ergens vandaan komen. Heb liever een wat zwaardere voeding in mijn systeem dan nog een dikke voeding in de monitor erbij
[q]
• Spreiding hitteprobleem

De koelingsmogelijkheden zullen toenemen. Een centimenter of 2 aan koelblokken aan de achterkant van je TFT zal niemand van wakker liggen.

Alles beter dan zo'n hittekanon in je kast gezamenlijk met CPU, harde schijven ed.

Geen goed idee imho, als je een monitor strak tegen de muur zet (wat ik met zowel CRT als TFT dingen doe) dan kan de warmte niet weg, grote kans dat het doorfikt.
[q]
• Mobiele grafische kracht
Aansluiten van geheugenkaarten/USBsticks etc, direct op je monitor, klaar om de film erop af te spelen. Dit naar aanleiding van de MMC kaarten van Blof en Robbie Williams, wat ongetwijfeld ook eeen vervolg gaat krijgen met films.
Of je nu je kaartje in een cardreader in je pc of in de monitor doet maakt imho geen drol uit. op extra kosten na die het meebrengt om de benodigde software ook in je monitor te vrotten op een flashcard oid. In het ergste geval een hdd, die ook weer hitte veroorzaakt

[q]
• Vrijheid Mobo lay-out

Volgens intel zou dit opgelost moeten zijn met het BTX platform. Dus imho is zijn er nog wel wat mogelijkheden met de grapische kaarten, hoewel het altijd een probleem zal blijven en BTX nog lang geen gesettelde standaard is.

Op zich een leuk idee, maar er zitten teveel haken en ogen aan, dat het niet zinnig zal zijn om het te gaan gebruiken. In je PC zul je echt niet zonder grapische chip kunnen.

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:24

jotheman

Was like that when I got here!

Coldcat schreef op zondag 02 januari 2005 @ 14:26:
Ik denk dat de pc van de toekomst 1 geintergreed ding is. Alles loopt in elkaar over en alleen experts snappen er iets van. Tussen alles in zitten enorme koelvinnen om de zaak niet te overhitten.
Lijkt me niet, want er moeten toch onderdelen vervangen kunnen worden lijkt me en daar moet bijgekund worden. ICT-ers (systeembeheerders) moeten 't ook nog kunnen snappen, anders valt er een heel stuk werkgelegenheid weg en wordt 't repareren e.d. te duur. Dat denk ik tenminste hè :)

En in 1 ding geïntegreerd zijn in principe gewoon laptops, dus kweenie of 't ergonomisch verantwoord is om 't in een ding te stoppen en of 't fijn werkt.

Maja, ieder z'n eigen visie op de toekomst uiteraard

(nog ff gauw)[ontopic]
't Lijkt me inderdaad zo dat 't signaal te ver moet reizen door de kabel richting monitor om dit te bereiken. Niettemin zou 't idee niet slecht zijn.

I see dead pixels...

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-05 00:10
Even als reactie op iedereen die hierboven 'te duur om glasvezel te gebruiken' en 'zijn kabels niet snel genoeg voor': jongens, wordt wakker! Glasvezel wordt er binnen twee jaar door de hele randstad gelegd en alles wordt nog steeds bijna ieder jaar twee keer zo snel - waarom kabels dan niet? zijn echt wel oplossingen voor hoor; zit een chinese student op de TU/e die een signaal optisch wist te vertalen, waardoor een snelheid van een kleine 10 TB/s door een kabel werd bereikt. Als het dan nog niet mogelijk is om de videokaart in de monitor te integreren...

Nee, ik ben het met de TS eens: ik vind het een puik plan.

Toch?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

daniel_ev schreef op maandag 03 januari 2005 @ 02:52:
Even als reactie op iedereen die hierboven 'te duur om glasvezel te gebruiken' en 'zijn kabels niet snel genoeg voor': jongens, wordt wakker! Glasvezel wordt er binnen twee jaar door de hele randstad gelegd en alles wordt nog steeds bijna ieder jaar twee keer zo snel - waarom kabels dan niet? zijn echt wel oplossingen voor hoor; zit een chinese student op de TU/e die een signaal optisch wist te vertalen, waardoor een snelheid van een kleine 10 TB/s door een kabel werd bereikt. Als het dan nog niet mogelijk is om de videokaart in de monitor te integreren...

Nee, ik ben het met de TS eens: ik vind het een puik plan.
Met als gevolg dat je een glasvezel aansluiting in je pc moet hebben, lijkt me niet dat dat handig is eerlijk gezegd. Wat je namelijk doet is alleen maar meer stappen tussen punt a en punt b vrotten wat de snelheid nooit ten goede kan komen, ongeacht hoe snel je kabel is die er tussen hangt.

• Roamor
  • Niet online
Terw_Dan schreef op maandag 03 januari 2005 @ 02:16:
[...]

Je pc upgraden is er niet meer bij, omdat de videochip in de monitor zit. Dus wil je een snellere gpu, moet je je monitor vervangen.
Nee, zoals ik al in de TS zeg:
Deze kaarten zullen net als nu, gewoon verwisselbaar zijn in een bestaand slot in de monitor.
Terw_Dan
Maakt imho weinig uit, de stroom moet toch ergens vandaan komen. Heb liever een wat zwaardere voeding in mijn systeem dan nog een dikke voeding in de monitor erbij
Ik heb het liever op mijn manier, aparte stroomkabel (met adapter) direct op je videokaart/monitor.
Of je nu je kaartje in een cardreader in je pc of in de monitor doet maakt imho geen drol uit. op extra kosten na die het meebrengt om de benodigde software ook in je monitor te vrotten op een flashcard oid. In het ergste geval een hdd, die ook weer hitte veroorzaakt
Alleen hoef je dan dus je computer niet aan te zetten ;)
Volgens intel zou dit opgelost moeten zijn met het BTX platform. Dus imho is zijn er nog wel wat mogelijkheden met de grapische kaarten, hoewel het altijd een probleem zal blijven en BTX nog lang geen gesettelde standaard is.
Dit is IMHO slechts een tijdelijke oplossing, aangezien na verloop van tijd de toegenomen warmte ook in BTX een probleem zal geven.
Terw_Dan schreef op maandag 03 januari 2005 @ 12:25:
[...]

Met als gevolg dat je een glasvezel aansluiting in je pc moet hebben, lijkt me niet dat dat handig is eerlijk gezegd.
:? Gewoon een kabel, gemaakt van glasvezel tussen monitor en een (te bepalen) aansluiting op het moederbord. Lijkt me toch niet erg complex toch?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
jotheman schreef op maandag 03 januari 2005 @ 02:30:
[...]

Lijkt me niet, want er moeten toch onderdelen vervangen kunnen worden lijkt me en daar moet bijgekund worden. ICT-ers (systeembeheerders) moeten 't ook nog kunnen snappen, anders valt er een heel stuk werkgelegenheid weg en wordt 't repareren e.d. te duur. Dat denk ik tenminste hè :)
En denk het toch wel hoor, dat het in de toekomst 1 geintegreerd apparaatje wordt.. Dan denk ik bijv. aan een soort PDA/GSM-achtig apparaatje welke alle functies van de PC overneemt. Kun je er onderweg mee werken en op je bureau sluit je hem gewoon aan op een groot beeldscherm.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

RoamoR schreef op maandag 03 januari 2005 @ 12:45:
[...]

Nee, zoals ik al in de TS zeg:
[...]
Maar een bestaand slot in de monitor is niet handig.
Kijk maar eens hoe we in de afgelopen jaren iedere keer een sneller slot zijn gaan gebruiken.
We begonnen met 8bit ISA een hele tijd terug, toen 16bit ISA, ergens zat er ook nog VLB in, toen kwam PCI, toen AGP1x, AGP2x, AGP4x, AGP8x en nu zitten we op PCIe. (PCI-X even buiten beschouwing gelaten gezien die amper gebruikt wordt voor videokaarten).

Nu is het onwaarschijnlijk dat een monitor die gebruikt werd icm VLB kaarten nu nog gebruikt wordt op een AGP of PCIe slot, maar een monitor die een jaar of 5 meegaat is geen uitzondering (mits je een monitor van een goed merk hebt en geen wokkietokkie ding). Dan zou je dus op een gegeven moment je videochip niet meer kunnen upgraden, ook al is het een los slot.

Tegen dit probleem loop je ook aan met je moederbord, maar die hebben over het algemeen een kortere levensduur (als in, worden sneller geupgrade).

Verwijderd

Bekijk het zo: aangezien elektronen (of het licht in het geval van een optische kabel)) een eindige snelheid hebben, introduceert zo'n kabel altijd een vertraging die, hoe klein hij ook mag zijn, voor een videokaart behoorlijk uit zal maken. Zeker als je daarnaast (bij een optische verbinding) nog eens extra latency introduceert voor het omzetten van elektrische signalen in optische signalen en vice-versa. Het is een leuk idee, maar ik ben bang dat het praktisch onhaalbaar is...

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2005 12:25 ]

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-05 00:10
Eigenlijk denk ik dat met een aantal jaren alles in de monitor zal worden gepropt, à la Toshiba waar ik de naam van kwijt ben en natuurlijk de G5.

Toch?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

daniel_ev schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 21:06:
Eigenlijk denk ik dat met een aantal jaren alles in de monitor zal worden gepropt, à la Toshiba waar ik de naam van kwijt ben en natuurlijk de G5.
Maar dat is eigenlijk een heel ander principe, gezien je eigenlijk alleen de pc in de huidige vorm in een andere behuizing gooit en niet dingen compleet anders installeert.

Verwijderd

Ik denk ook dat als je dan toch onderdelen in je monitor gaat stoppen, je net zo goed meteen een apple achtig concept kan maken. Gewoon alle onderdelen in die monitor. Dan heb je dat probleem van de doorvoersnelheid meteen niet meer, upgraden wordt moeilijker, maar dat probleem heb je ook al als je alleen de videokaart in de monitor stopt. TFT schermen worden steeds goedkoper, en volgensmij gaat dat dalen nog wel een tijdje door. Als de schermen dadelijk een stuk goedkoper zijn als CRT schermen, gooi je ook minder geld weg als je een nieuw systeem koopt. Bovendien zit er in TFT nog zoveel ontwikkeling, dat je aan het eind van het leven van de computer al weer veel betere monitoren kunt kopen.

Een groot nadeel is echter dat je de pc niet zelf kunt bouwen, en dat fabrikanten samen moeten gaan werken, of een heel eigen systeem moeten maken. Het zal dus nog wel even duren voordat zoiets komt..
Pagina: 1