Toon posts:

Frustratie uitoefenen op een TFT, tot hoever kan je gaan?

Pagina: 1
Acties:
  • 318 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heren,

Even een enigszins vreemde vraag.

Na een periode van frustratie had ik besloten mn TFT (LG1715S) van mn bureau af te meppen. Ik sloeg met mn vuist recht op het beeldscherm. Nadat ik het scherm terug plaatste ging het scherm niet meer aan met de aan / uit knop.

Nu mijn vraag. Hoe sterk zijn de kristallen die in een scherm verwerkt zijn? Is het mogelijk dat door een klap de kristallen uit elkaar gespat zijn zodat het scherm niet meer te gebruiken is? Of is de opbouw van een scherm zo sterk dat er echt een breuk in moet komen wil deze niet meer functioneren? Deze vraag is dus meer algemeen over de TFT techniek.

Het niet meer aan / uit gaan van het scherm is het probleem niet, dat is zo te repareren. Het gaat me er meer om dat het TFT display zelf nog in goede staat is. Verder is er aan het scherm geen enkele schade te zien.

Overigens ben ik van nature niet aggeressief oid. Ik had het gewoon even gehad. Iets wat we allemaal wel eens hebben. ;)

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-07 14:57
Ik denk dat je kan zwaaien naar je scherm. Het is heel erg gevoelige techniek.. Dus ik vrees echt het ergste voor je schermpje :|

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Meen je dit topic? Als hij niet meer reageert op dat knopje, heeft dat niks met dat knopje te maken, maar met de rest van het beeldscherm.

De luchtigheid waarmee jij dit verteld doet mij vermoeden dat je dit niet meent, maar ik kan me vergissen.

Verwijderd

Topicstarter
Neehoor het is een serieuze vraag. :)

Misschien leuk om te weten hoe sterk te techniek is. :)

En ik weet het, het is behoorlijk lomp. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2005 01:47 ]

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:25

Animal_X

Rodin

+1 Grappig! :D

Sorry ik kan je niet verder helpen, maar ik vrees dat je schermpje permanent overleden is...

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Als je echt recht op je scherm sloeg kan je het denk ik wel vergeten. Bij een crt monitor zit er een dikke glaslaag voor. Bij een tft een dun beschermlaagje... overigens wel het laatste wat ik zou doen op mijn monitor meppen.. :P :P

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-07 14:41

FlyEragon

Alien Monkeys

Als je hem repareert of laat repareren weet je of het aan de kristallen lag of aan andere dingen...

• DaViDoViTsCh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09-2025

DaViDoViTsCh

Frans-Nederlandse Duitser

Tjeeminee... das stom zeg... |:( |:( |:(

[ Voor 3% gewijzigd door DaViDoViTsCh op 03-01-2005 02:03 ]

Ici kann uw Werbung staan

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-07 12:10

DataGhost

iPL dev

je kan doorgaan tot je geld op is :P

mja zwaaien kan je inderdaad naar dit scherm, mn nichtje had een keer op een laptopscherm iets 'aangewezen' en toen zat er een vlek op, waar het eigenlijk alleen maar wit was
die vlek werd na verloop van tijd wel ietsjes kleiner maar er zit nog steeds een witte vlek van 0,5 cm in diameter op...

dat was dan alleen drukken
kan je nagaan met een vuistslag 8)7

Volgens de pricewatch gaat je dit 300 euro kosten :P

[ Voor 9% gewijzigd door DataGhost op 03-01-2005 02:10 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

een TFT scherm bestaat uit een aantal dunne laagjes die op elkaar zitten. Als je deze te dicht op elkaar drukt krijg je vlekken, dooie pixels, scheurtjes en dat soort dingen.
Ding kun je in de container mikken of mogelijk iemand blij maken met de inverter die erin zit.

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-07 18:43
Dat spul kan daar op zich vrij goed tegen. Als je op een TFT panel slaat kunnen er (met het panel) een aantal dingen gebeuren: Barst in het scherm: bye-bye, come again. BIj jou niet het geval zeg je. Je kunt de spacing tussen de twee glasplaten in het panel verruineren, dat zie je als een verkleuring -- maakt daarbij niet echt uit of ie aan staat of niet, die verkleuring zie je sowieso als je goed kijkt wel, maar die maakt niet het hele scherm kapot, alleen een stuk verkleurd. Je kunt de aansturing (waar de printplaten verbinding maken met de glasplaat) van z'n plek duwen. Erg lastig repareren.

Vervolgens zitten er in zo'n heel scherm nog wel meer dingen die stuk kunnen: je kunt het backlight stuk hebben gekregen, dat zijn oha vrij dunne, kwetsbare CCFL buisjes, diverse stukken electronica, en gewoon plastic wat stuk kan. Ik gok dat er wel wat dingen goed stuk gaan als je dit doet, gemiddeld genomen. Maar omdat zo'n scherm redelijk licht is heb je wel een goeie kans dat als je er op stompt (wat nog weer heel anders is dan met een wijsvinger prikken trouwens) het ding gewoon als een geheel over de rand van je buro kiepert ipv dat de monitor blijft staan en je het panel in tween drukt.

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Jasper Janssen schreef op maandag 03 januari 2005 @ 02:18:
Maar omdat zo'n scherm redelijk licht is heb je wel een goeie kans dat als je er op stompt (wat nog weer heel anders is dan met een wijsvinger prikken trouwens) het ding gewoon als een geheel over de rand van je buro kiepert ipv dat de monitor blijft staan en je het panel in tween drukt.
Nee, je drukt dan wel het glas in. De monitor staat namelijk compleet stil. De hand komt met een grote vaart tegen de glasplaat aan. De glasplaat zal dan in het begin de volledige kracht van de hand ondergaan, totdat deze de kinetische energie door kan geven aan omringende delen (of naar achteren vliegt). In die honderste van een seconden is de glasplaat dus zo ver mogelijk ingedrukt (ervanuitgaande dat het een harde klap was).

Als de hand eerst zachtjes op de plaat wordt gelegd en als dan geleidelijk de druk wordt opgevoerd dan heb je het geval waarin het ding geheel over de rand van het bureau kan worden gegooid zonder dat er beschadiging op treed van de 'slag'. Zelfs dan zal de plaat worden ingedrukt, maar minimaal. Hoe hoger de versnelling van de hand, hoe meer schade.

MechWarrior || Monsters Game

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-07 12:01
GambitRS schreef op maandag 03 januari 2005 @ 02:45:
[...]

Hoe hoger de versnelling van de hand, hoe meer schade.
Is dit wel zo? Gaat het niet puur om de snelheid van de hand? Ik heb deze discussie ook al eens gevoerd over tennisrackets en ballen. Als de hand 100 km/u gaat, maar op het moment van raken afremt met 50 km/u/s zal de klap toch harder aankomen dan een hand die 5 km/u gaat maar versnelt met 5 km/u/s? :?

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Verbal_Kint schreef op maandag 03 januari 2005 @ 02:50:
[...]

Is dit wel zo? Gaat het niet puur om de snelheid van de hand? Ik heb deze discussie ook al eens gevoerd over tennisrackets en ballen. Als de hand 100 km/u gaat, maar op het moment van raken afremt met 50 km/u/s zal de klap toch harder aankomen dan een hand die 5 km/u gaat maar versnelt met 5 km/u/s? :?
volgens mij bedoelt hij ook de versnelling van de hand t.o.v. het beeldscherm, het snelheidsverschil dus

• dxta
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

dxta

Moo!

Verbal_Kint schreef op maandag 03 januari 2005 @ 02:50:
[...]

F = m * a
Kracht (in N) = massa (in kg) * versnelling (in m/s)

Maar je kunt iets niet raken met een negatieve versnelling (krijg je een negatieve kracht) dus ja, dan is de hand van 5 km/h harder :)

Omelette du fromage!

Verwijderd

Het gaat niet om de versnelling maar om de snelheid waarmee je het scherm raakt wat Dxtra goed in zijn formule maar fout in de uitleg doet.
Het maakt niet uit of je hand op dat moment aan het versnellen of aan het vertragen is, 50 km/u blijft 50 km/u

Verder, als je je beeldscherm kapot slaat is het probleem groter dan een kapot beeldscherm.
Welk spel was je eigenlijk aan het spelen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ontzettend bedankt voor jullie reacties. Aan het scherm zelf is echt helemaal niets te zien. Geen vlekken helemaal niets. Ik denk dus dat er een goede kans is dat het scherm nog goed functioneerd als ik deze weer aan de praat kan krijgen, vooral door de spreiding van inslag. Van de week haal ik hem even open en laat ik weten hoe de stand van zaken is na een flinke vuistslag. :P

Het scherm heeft trouwens niet de volledige slag te verduren gehad. Nadat ik het raakte is het naar achteren geklapt. Het kan dus zijn dat het enkel een schampschot was. ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2005 11:04 ]

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-07 13:07
neem als volgende tft scherm 1 met een glasplaat :)

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• steffex
  • Laatst online: 04-06 18:58
omg... ik stel voor dat je een boksbal naast je pc hangt, dure hobby zo!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Dxta schreef op maandag 03 januari 2005 @ 03:31:
[...]

F = m * a
Kracht (in N) = massa (in kg) * versnelling (in m/s)

Maar je kunt iets niet raken met een negatieve versnelling (krijg je een negatieve kracht) dus ja, dan is de hand van 5 km/h harder :)
Jawel, dat zijn vectoren.... als de versnelling (het kan trouwens ook met F * t = m * v en dan neem je 1 voor t, krijg je F = m * v (v = snelheid)) negatief is betekent dat dat deze de andere kant op is gericht. Zo hetzelfde met een negatieve kracht. als iemand een bal met 10 m/s naar jou toe gooit en die persoon schopt hem met 20 m/s terug naar jou dan gaat die bal met -20 m/s naar jou toe en heeft dan dezelfde negatieve kracht :) (-20N als we uitgaan van een bal van 1 kg)

maar dit is een beeeeetje offtopic :)

het is trouwens nog altijd de versnelling van voorwerp a op voorwerp b, als je een bal raakt terwijl het racket een negatieve versnelling heeft gaat de bal toch ook niet door je racket heen ? het gaat gewoon om de relatieve snelheden :)

[ Voor 13% gewijzigd door DataGhost op 03-01-2005 12:04 ]

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:21

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Als ik agressief ben sla ik op mijn toetsenbord... dat kost me dan de pootjes die ik altijd uitgeklapt heb... dat verhelp ik dan weer door er stukjes zelfklevende plastic kabelgoot onder te plakken. Kost me dus niks.

Jouw uitlating van agressie kost je €300 ;)

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Til hem op en rammel er een beetje mee, het kan zijn dat het scherm nog heel is, maar door de klap van het achterover vallen kunnen er wat contactjes losgeschoten zijn, wat het nietsdoen verklaart (hoor je ook niets als je hem aanzet?)
Het niet meer aan / uit gaan van het scherm is het probleem niet, dat is zo te repareren.
Doe dat dan eerst, dan kan je zien of er meer schade is ;)

En als je toch wilt monitormeppen: koop een oude 22" CRT, die mep je niet zo snel van je bureau af ;) :+

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-07 17:57

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik gebruik hier altijd mijn toetsenbord voor: de klap is leuk, en het zoeken van al je losgesprongen toetsen werkt heel rustgevend (soms...)

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-01 15:26

Plekuz

available in strong mint

Resistor schreef op maandag 03 januari 2005 @ 12:28:
En als je toch wilt monitormeppen: koop een oude 22" CRT, die mep je niet zo snel van je bureau af ;) :+
Een 19" is ook al goed genoeg ... laatst 3 dagen last gehad van mijn hand na mijn monitor een oplawaai verkocht te hebben en de monitor geen schrammetje }:O

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

• Intergalactrick
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:43
En ik maar sparen voor een mooi schermpie :/

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-04 14:13
superduper schreef op maandag 03 januari 2005 @ 12:58:
Ik gebruik hier altijd mijn toetsenbord voor: de klap is leuk, en het zoeken van al je losgesprongen toetsen werkt heel rustgevend (soms...)
Dat doe ik ook altijd :7 de toetsen een pootjes vliegen in t rond, rustig alle onderdelen oprapen en er weer opzetten, ik ben weer volledig kalm voor t volgende potje lineage2 hopende dat de lag dan afwezig is (verbazingwekkend wat die goedkope toetsenborden kunnen hebben)

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Op termijn is een cursus zelfbeheersing goedkoper denk ik.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07 00:02
hij is van nature niet agressief zei hij in startpost, iedereen is wel eens geiriteerd
maar ik zou dan niet zogauw mijn monitor slaan :P

My favorite programming language is solder.

• Furinax
  • Laatst online: 21-05 14:43

Furinax

It'll only hurt until you die

Heb wel eens een filmpje gezien van 2 gasten die zwaar op een tft monitor staan in te meppen om er een dooie pixel in te krijgen.

laten vallen, slaan, erop gaan staan. Heeft ie allemaal overleefd. Een uiteindelijke trap met een hiel trok het scherm alleen niet meer. Zo'n schermpje is dus nog best stevig. Zal eens kijken of ik die filmpjes nog kan vinden.

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-06 06:22

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Mag ik me afvragen wat het heeft veroorzaakt?

(de agressie dan he, niet de eventuele schade aan het scherm :+ )

Permanent wintericon!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Of je scherm nog werkt of niet durf ik niet te zeggen (verwacht van niet btw) maar ik weet wel dat een TFT een barst iig kan overleven, ik heb hier thuis ook een TFT scherm staan met een ster in het midden. Het scherm werkt nog prima maar heeft alleen een zwarte vlek rond de ster/barsten.

Hoe die barst er in gekomen is bij ons is overigens nog een raadsel, we kwamen een keer terug van vakantie en toen zat er opeens een flinke ster midden op het scherm :P

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Bij mij gaat eerst het toestenbord eraan, daarna het scherm... :Y)

ik heb alleen een keer een cheap ass toestenbord met 1 klap in het midden helemaal krom geslagen, ik heb altijd die pootjes uit ;)

dure grap is dit :/

Portfolio

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:19

Nakebod

Nope.

Wokkels schreef op maandag 03 januari 2005 @ 15:45:
Mag ik me afvragen wat het heeft veroorzaakt?

(de agressie dan he, niet de eventuele schade aan het scherm :+ )
Windows? :Y)
Was vroegah wel vaak hier, maar stiekem was het eerder brakke hardware die Windows 98 niet lief vond :P

Maar frustratie/agressie heeft denk ik iedereen wel eens mee te maken.
Ik "sla/ram" dan wel eens op het toetsenbord, ben zo te zien niet de enige, maar niet eens hard. En mijn moeder altijd maar schreeuwen, terwijl ik nog steeds geen kapot keyboard heb daardoor, wel ondertussen eens een andere, maar oude gebruik ik nog regelmatig voor de server.

Het lucht een beetje op, en je begint gewoon opnieuw :)
Bovenstaand voorbeeld komt vooral voor met auto race games op één of andere manier, als je net de laatste bocht ingehaald word!

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-07 21:57
ik heb:
- portomonee tegen me scherm gegooid
- scherm omgegooid
- scherm stomp gegeven
- muis tegen scherm gegooid

hij werkt nog prima :D 8)
het is trouwens een fujitsu siemens die bij de pc van me ma zat :P

• ^Ripper
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-07-2025
Hmmm computer frustratie.
Heb zelf ook vaak genoeg m'n puter verrot willen schoppen omdat er weer eens iets niet werkt zoals het moest werken.
Heb al menig toetsenbord versleten, wist me nog altijd in te houden met de wat duurdere dingen.
De rest kreeg altijd ruzie met de hamer :x

Maar of jouw tft het overleeft heeft, ben dr bang voor.
Maargoed openschroeven is vaak erachter komen...
Rammeld er ook iets van binnen als je ermee schud?

BTW een beetje laat, maar hier een uitstekend afreageer proggie ZONDER dat jouw monitor naar de knoppen gaat ;)

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Voor diegene die z'n tobo regelmatig een ram geeft kan ik aanraden om een ouderwetse ramplank ergens vandaan te halen, zo'n ouderwetse ibm of keytronics... :P
Die heb ik thuis en daar heb ik al regelmatig ruzie mee, maar ik verlies altijd... :)
Beeldscherm rammen doe ik niet aan, veelste zonde wanneer dat ding van m'n buro af kukelt..

[ Voor 4% gewijzigd door ShellGhost op 04-01-2005 10:19 ]

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-04 14:13
ShellGhost schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 10:18:
Voor diegene die z'n tobo regelmatig een ram geeft kan ik aanraden om een ouderwetse ramplank ergens vandaan te halen, zo'n ouderwetse ibm of keytronics... :P
Die heb ik thuis en daar heb ik al regelmatig ruzie mee, maar ik verlies altijd... :)
Beeldscherm rammen doe ik niet aan, veelste zonde wanneer dat ding van m'n buro af kukelt..
Die heb ik dus ook een, met zo`n metalen onderplaat, niet kapot te rammen

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:42
Intergalactrick schreef op maandag 03 januari 2005 @ 15:03:
En ik maar sparen voor een mooi schermpie :/
hier nog 1 :P
En dan zo'n lompe ;) idioot die doet dit |:(

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Verwijderd

Topicstarter
Okey jullie trekken te snel conclusies. De oorzaak van het meppen van mn scherm was niet computer gerelateerd. Hij stond niet eens aan. Je zou het natuurlijk wel snel verwachten ja. :)

Computers rammen omdat hij weigert doe ik niet. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2005 13:37 ]

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
OMG 11 % denkt dat de computer chrasht om hun te pesten.. 8)7 8)7
Microsoft okeej :P , maar de computer zelf 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Satch op 04-01-2005 13:37 ]

Pagina: 1