Goede en lang houdbare DVD-R/+R media

Pagina: 1
Acties:
  • 732 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108824

Topicstarter
Ik heb nogal wat films, documenten, muziek en eigen video-projecten op mijn HD staan en i.v.m. ruimte gebrek en het feit dat mijn HD soms aangeeft dat de schijf niet geformatteerd is (en ik dus weer met GetDataBack aan de slag moet :( ), ben ik aan het overwegen om alles op DVD te branden.

Nou heb ik in een aantal topics gelezen dat DVD op den duur onleesbaar kunnen worden, ondanks dat je ze goed bewaard (niet te hoge temp. en niet blootstellen aan zonlicht). En aangezien ik mijn data (voornamelijk mijn eigen videoprojecten) niet kwijt wil raken, ben ik dus bang om alles op DVD's op te slaan. Ik heb gelezen dat het merk media dat je gebruikt veel invloed heeft op de levensduur. Ik ben in het bezit van een NEC ND2500 en ik in het topic '[NEC ND-2500/2510] media compatibiliteit' kun je nagaan wat goede/compatible media zijn. Maar hierin staan alleen gegevens i.v.m. uitval en geeft daarom geen zekerheid op lange termijn.... Ik gebruik Princo's DVD-R en heb tot dus ver geen problemen hiermee ondervonden, MAAr dit zegt niets over de lange termijn.

Mijn vraag is: wie heeft ervaringen met DVD-r/+r media (i.c.m. de NEC ND-2500) op te lange termijn? Heeft iemand recommendation...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90385

Als je echt goede dvd-r/+r medium wilt kopen. Dan kan ik je adviseren van de fabrikant taiyo yuden te kopen. Ik weet zeker dat plextor taiyo yuden gebruikt voor hun dvd medium. Succes er mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel verduidelijkt op verzoek.

Kijk ook eens in de FAQ van dit subforum: Wat is de beste CD/DVD media? Daarin vind je o.a. het volgende interessante link: Hoe kunnen en waarom worden CD's/DVD's onleesbaar? :)

[ Voor 81% gewijzigd door BalusC op 20-11-2004 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-07 19:44
Mijn ervaring is dat de Princo's toch niet lang erg goed blijven (oudste princo's van mij zijn nu ruim 2 jaar oud)
Probeer in elk geval ~400 MB uit de rand van de schijfjes te blijven (dus max 4000MB branden)
Ikzelf heb goede ervaringen met MaM (Mitsui), alleen nog niet zo heel lang (1 jaar)
Met hun CD recordables heb ik al ruim 8 jaar ervaring en die oudsten zijn nog perfect leesbaar.
Let wel de combo brander-firmware-media is erg belangrijk, dus experimenteren voordat je een spindel van 100 stuks aanschaft.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Je zoekt eigenlijk iemand uit de toekomst. Over een aantal jaren weten we hoelang de beschrijfbare dvd's meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:10
Tja... oud... wat is oud?

Mijn oudste DVD is uit maart dit jaar, en die kan ik nog gewoon lezen. (Is een That's Write schijfje met RICOHJPNR01 mediacode).
Denk niet dat je echt ervaringen tegenkomt van mensen over DVD's op langere termein, aangezien DVD branders nog geen tientallen jaren bestaan. :P

Als je echt kwaliteit wilt zou ik trouwens niet verder blijven gaan met Princo's, ik zou liever wat betrouwbare schijfjes pakken, zoals dvd+r's met een YUDEN000T02 mediacode (o.a. Fuji) of een RICOHJPNR02 mediacode (o.a. Platinum).
Ik zou niet vertrouwen op een merk als Princo, die (volgens mij) vele mediacode's door elkaar heen gebruikt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:37
Ik ben zeer te spreken over orginele TDK media. Heb ze al een tweetal jaren geleden beschreven en ze zijn nog steeds in te lezen. Ook zijn er nog geen krassen op de media te zien.

Zit alleen een hoog prijskaartje aan van ongeveer anderhalve euro per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dvd Recordable media is nog te jong om daar eenduidig een uitspraak over te doen. Bovendien is de kwaliteit van bepaalde fabrikanten uiterst variabel. Ook bij cd-r kun je nu wel zeggen welke goede media waren vanaf 5 jaar terug en ouder, maar niet nu op dit moment. Je kunt wel aannemen dat fabrikanten die al altijd degelijke kwaliteit hebben geleverd (Taiyo Yuden, Mitsui (MAM), Kodak,...) dat nu ook nog zullen doen, maar zeker weten doe je het nooit.

De enige manier om echt zeker te zijn van je data is regelmatig controleren. Liefst met software die de error levels kan meten (zoals PlexTools in combinatie met de Plextor PX-712 brander of KProbe voor Lite-On branders). Je noteert op elke dvd de maand en het jaar. Van minstens één dvd per maand doe je na het branden een uitgebreide foutinformatietest en schrijft de resultaten ervan op. 6 Maanden na het branden test je weer die dvd('s) (we gaan ervan uit dat de andere dvd's uit die maand - die natuurlijk wel van hetzelfde merk en type moeten zijn - even snel vervallen zodat je slechts enkele schijfjes moet testen in plaats van allemaal: steekproeven). Is de error rate nu al aanzienlijk toegenomen, dan zit je met slecht media. Zorg ervoor dat je de data in dat geval tijdig op nieuw (en hopelijk beter) media brandt voor de data helemaal verloren is. Is de error rate nauwelijks toegenomen, dan controleer je een jaar na branden nog eens. Error rates goed? Geen probleem. Slecht? Uitkijken naar ander media. Na 2 jaar doe je dit nogmaals en na 5 jaar ook. Als je 5 jaar haalt zonder serieuze toename van de error rates dan kun je ervan op aan dat je met top media zit dat gemakkelijk tientallen jaren zou moeten overleven als je het media goed behandeld.

Ja dat is wat meer werk dan je misschien gehoopt had, maar wanneer de data op die schijfjes echt van belang is voor je kun je maar beter niet blind vertrouwen op media ervaringen en tests. Daarvoor is dvd recordable nog te jong en onbeproefd. Trouwens, de meeste testen beperking zich tot enkele schijfjes van elk merk. Zo krijg je bijvoorbeeld dat bijvoorbeeld Ritek de ene keer als schitterend uit een test komt en de andere keer als rampzalig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83062

Ik gebruik alleen maar Fuji media _/-\o_ vanwege de YUDEN000T02 mediacode welke, samen met RICOHJPNR02, als beste worden beschouwd. Goedkoop te bestellen op http://www.ddvd.info/nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-07 21:05

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik gebruik nu al enkele maanden TEVION dvd schijfjes met mediacode RICOHJPNR02...
Dit zijn de eerste schijfjes die het in mijn Sony DRU-700a helemaal vlekkeloos doen.

Volgens mij zijn het ook gewoon platinum schijfjes aangezien ze nagenoeg hetzelfde eruitzien kwa opdruk, alleen is de naam anders. Ook de site op de doos komt uit bij Platinum :P (www.bestmedia.de).

waarschijnlijk weet je het al, maar toch nog ff:

Overigens verleng je de levensduur aanzienlijk door een dvd op lagere snelheid te branden.
Mij valt het op dat ik altijd een goede dvd krijg als ik op de helft van de aanbevolen snelheid van de schijf ga zitten, dus ipv 8X brand ik op 4x.
Daarnaast kun je ook nog booktype instellen wat de leesbaarheid vergroot.

[ Voor 1% gewijzigd door Michael Knight op 20-11-2004 21:24 . Reden: tiepvauten enzo ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Pagina: 1