Verbeteringen in geluidskaarten moet je denk ik vinden in dingen als EAX, A3D en andere surround berekeningen. CPU usage kan nog omlaag, etc. Wellicht valt er een en ander te verbeteren aan de frequency response, een zo vlak mogelijke, of een betere signaal/ruis verhouding voor zover dat mogelijk of relevant is. Maar de vooruitgang is niet zo groot als bij videokaarten, welke hun kracht moeten halen uit het berekenen van beelden, niet uit hoe wit een witte pixel is
Wat betreft afschrijving van audio apparatuur, mijn inziens is dit in de praktijk gewoon variabel. Ik ken producten (speakers) die nieuw in de winkel binnen enkele jaren van 600 naar 300 euro zakken, en er zijn ook producten die op de tweedehands markt gewoon hun waarde blijven behouden. Het is maar net wat voor een product het is, wat voor status er aan hangt, etc. Maar om op je vraag terug te komen, bij een normale fatsoenlijke speaker is een prijsdaling van 600,- naar 250,- tweedehands best redelijk te noemen. Afhankelijk van de staat. Je zou ook nog andere prijzen kunnen opzoeken. Om welk type gaat het precies?