Blue2k schreef op 14 augustus 2004 @ 21:45:
[...]
Dat is niet waar, ik heb een maand geleden nog een seminar over XP SP2 gehad, en daar is een uur lang gepraat over oem licenties. Omdat bijna niemand in de zaal er iets van kon maken. Daar is het redelijk helder uitgelegd, het komt erop neer dat er iig iets van hardware bijgeleverd moet worden. En dan oem versies NIET los verkocht mogen worden, net zoals de 'bekende' stikker licenties die ook NIET officieel zijn. MS levert nooit alleen stickers. Nogmaals als je het officieel wilt hebben, voila:
http://oem.microsoft.com/...2004/Dutch_SB_License.pdf
ik lees zojuist in het door jou geposte linkje het volgende:
Een
‘computerhardwareonderdeel dat geen randapparaat is’ betekent een component dat een integraal onderdeel vormt van het
volledig geassembleerd computersysteem waarop de softwarelicentie wordt geïnstalleerd.
Op basis van deze quote is in principe de OEM licentie dus te verkrijgen bij aankoop van elk willekeurig onderdeeltje binnen de systeemkast, zolang het maar noodzakelijk is voor het draaien van het OS. Ik zou dus al een OEM licentie kunnen aanschaffen wanneer ik 1 los schroefje koop bij de computerboer, omdat anders mijn mainboard uit de kast lazert (kortsluiting veroorzaakt) en ik dus een integraal deel van het volledig geassembleerd computersysteem mis.
Het lijkt mij vanuit dit oogpunt dat een computerboer de OEM licentie los kan verkopen, omdat hij geen zier geeft om de kosten van een schroefje en dat de consument het fysieke schroefje nooit hoeft te zien/gelijk weggooit? Dit is dus de kunst van het OEM 'los' verkopen, verkoop een stukje waardeloze, maar onmisbare hardware aan de klant voor niks, en daarbij een OEM licentie.
Praktisch gezien zou de licentie dus ten allen tijde zonder verdere kosten aan te schaffen moeten zijn. Hoe wil je de 0,2 cent voor 1 schroefje ooit in rekening brengen aan je klant?
Nog een additie qua vraagstelling:
Wat zegt de MS licentie over het feit dat bepaalde ondeugdelijke hardware geretourneerd wordt aan de leverancier, met teruggave van het aankoopbedrag? Geen enkele eindgebruiker zal 't in zijn hoofd halen om dan de aangekochte licentie te retourneren. Hoe wordt dit ondervangen?
[
Voor 13% gewijzigd door
MissingDog op 15-08-2004 00:21
]