Gathering of Tweakers

Quicksearch
terrible gibberish

Ik zou opzich wel een soort van tutorial te schrijven welke uitlegt hoe je een simpele, correcte, (x)html* pagina maakt. Niet iets uitgebreids, maar gewoon een soort van kapstop. Gewoon een pagina met een header, een menu, content vak en footer, waarmee een aantal dingen worden uitgelegd, zoals hoe een pagina te centreren, hoe floats werken en dat soort kleine dingetjes :) Zoiets heb ik een tijd geleden al eens gedaan, maar dat was nogal afgeraffeld, en sowieso nogal vaag uitgelegd :P.
Het enige probleem gaat tijd worden, aangezien ik het nogal druk met school heb. Maar waarschijnlijk moet dat wel lukken :)
Maar eerst moet ik natuurlijk weten of het jullie überhaubt wel interessant lijkt voor in de faq :+

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

mij wel :D, verder zijn we toch al een jaar bezig, dus tijd lijkt me niet zo'n probleem

alleen heel veel is denk ik al geschreven, dus er naartoe linken met een goede omschrijving moet ook al genoeg zijn lijkt me. Alleen nu moet die info wel even verzameld worden.

Een opzet als in het stuk over CSS lijkt me dan wel een aardige, soort faq met links waar je veel voorkomende vragen beantwoordt:
http://www.rikkertkoppes....showbook.asp?bookId=9#C51

dus vragen als:
- Hoe maak ik headers / footers / een andere layout die ik anders met tabellen deed?
- hoe werken floats
- hoe centreer je een pagina
- etc

dus welkom zijn:
- vragen :D
- de antwoorden, dus een link met (goede) uitleg of een stukje zelf geschreven.

var _ = {_: 'unreadable code detected!'};
alert(_._);

terrible gibberish

Ik wou het dus meer als een tutorial doen, waarin wordt uitgelegt hoe je een hele basic pagina maakt, die overeenkomt met de meeste layouts (gecentreert, header erboven, daaroner 2 collumns, de linker menu, de rechter content vak, en daaronder een footer), waarmee iemand dan vervolgens een beetje kan gaan stoeien voor een eigen pagina. Zo heb ik het zelf ook geleerd.
Had zelf ooit een voorbeeltje gevonden van een hele basic pagina, en daar was ik vervolgens mee gaan prutsen voor een eigen pagina. Iets lukte niet, ging beetje rond zoeken, vond een leuk css truukje, en ging weer vorlijk verder. Zo leerde ik langzaam met correcte html en css werken :)

En dat linken is idd goed idee, en dan kan die tutorial misschien mooi dienen om al die stukjes losse theorie een beetje bij elkaar te brengen

En oh ja, ik zat met een beetje af te vragen wat ik het beste zou kunnen nemen voor de tutorial, html of xhtml (vandaar ook dat * bij (x)html, wilde ik nog deze toelichting bij geven, maar was 't vergeten :X). Ik zelf vind xhtml op dit moment nutteloos, maar misschien denken jullie daar nog anders over :P

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

wat ik in CME wel vaker tegenkom is een tut als topic schrijven, dan kan daarop nog nuttig commentaar gegeven worden, bovendien weet je zeker dat het dan blijft bestaan, plaatjes zouden wellicht op crewspace kunnen komen. In de faq zou je er dan heen kunnen linken

maar ik zou dus even aan de mods willen vragen of dit een handige aanpak is.

verder zou ik gewoon html doen (ja ik weet dat er een xhtml dtd boven het systeem staat, maar dat was in de tijd dat GoT nog xhtml zou worden :D)

alert(_._);

Officieel ele fan

quote:
mophor schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 13:13:
wat ik in CME wel vaker tegenkom is een tut als topic schrijven, dan kan daarop nog nuttig commentaar gegeven worden, bovendien weet je zeker dat het dan blijft bestaan, plaatjes zouden wellicht op crewspace kunnen komen. In de faq zou je er dan heen kunnen linken
maar ik zou dus even aan de mods willen vragen of dit een handige aanpak is.

Maak eerst maar de opzet van het topic, (liefst met behulp van de faq generator van elevator, waar ik nu de url van vergeten ben :P ), plaatjes kunnen altijd wel op faq.tweakers.net gezet worden voor zoiets :)

quote:
verder zou ik gewoon html doen (ja ik weet dat er een xhtml dtd boven het systeem staat, maar dat was in de tijd dat GoT nog xhtml zou worden :D)
Tsja, IE legacy he :/

61=jiskefet | 06-15275070
God, root, what is difference? | Dell | Talga Vasrnicsteh | IBM zuigt

Acties: [view][quote]

Door: sanfranjake Moderator WOS/WSS/OFF
quote:
moto-moi schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 13:23:
[...]

Maak eerst maar de opzet van het topic, (liefst met behulp van de faq generator van elevator, waar ik nu de url van vergeten ben :P ), plaatjes kunnen altijd wel op faq.tweakers.net gezet worden voor zoiets :)
http://azrael.elexer.com/gothowto :)

Weet jij een permanente huurwoning in Amsterdam tot 700 euro per maand? Dan zou ik graag eens met je praten!
Windows Server 2008

Door: XangadiX Moderator WEB/GFX
trepanatie is zóó kinderachtig

* XangadiX meld

ik wil wel even een hoofdstukje over video, streaming en compositing schrijven :)
als ik er tijd voor heb meel ik morgen snel nog even!

Dus jij wil VJ worden, zo doe je dat: VjAcademy

ey Xan, goed bezig, tof dat je d'r zo'n impuls aan geeft

alert(_._);

Door: XangadiX Moderator WEB/GFX
trepanatie is zóó kinderachtig

het houdt je van de straat he :p

Dus jij wil VJ worden, zo doe je dat: VjAcademy

the alien you never expected

Afhankelijk van de tekst van Xan* schrijf ik wel een vervolg stuk qua compositing ;+
blue/green screen, wire removal etc. Al het monnikenwerk ;)

* devega meld

eventueel kan ik mijn kennis delen over 3d :)
mocht het welkom zijn that is.

stuff waarin ik wat kan sharen

modeling
lighting
texturing
rendering

The artist formerly known as Devega -> \o/ | www.navalart.net | Pain is temporary, Glory is forever

« - _ - »

Mooi om te zien dat de W&G FAQ weer is opgepakt. Ik vroeg mij af of het wel nog handig is om per sectie/onderdeel een korte lijst met vragen/antwoorden te plaatsen aangezien het nu heel erg gericht is op handleidingen en uitleggen (in de diepte).

Naar mijn idee voorkom je door gebruik te maken van een lijst met vragen/antwoorden (eventueel gewoon met verwijzingen naar de diverse tutorial secties) dat mensen door de bomen het bos niet meer zien en alsnog topics over de diverse onderwerpen openen....

Kan de W&G FAQ Beter? Klik dan hier!
Tweelingpapa: Vader van twee dochters!!

zoiets is al bij CSS aan het ontstaan: http://www.rikkertkoppes....showbook.asp?bookId=9#C51

dat kan best het eerste hoofdstuk zijn bij ieder onderwerp wat mij betreft

alert(_._);

* klont *

@devega: input is altijd welkom, volgens mij heb ik je nog niet in m'n lijstje usertjes, dus als je me een username en password mailt, dan maak ik er 1tje voor je aan. Op het 3D gebied (http://www.rikkertkoppes.com/gotfaq/showbook.asp?bookId=6) kan denk ik nog een hoop toegevoegd worden (een faq bijvoorbeeld)

alert(_._);

*schop*

Mophor gemaild, kan wel wat aan/invulling geven op het gebied van Flash / Photoshop / Dreamweaver :)
flash input is zeker nodig:
http://www.rikkertkoppes.com/gotfaq/showbook.asp?bookId=5

zat zelf te denken aan dingen die vaak gevraagd worden als preloaders, variabelen inlezen / uitwisselen van en naar html / js. De juiste <object> code om je swf op te nemen, 't hele z-index van de swf gebeuren, transparantie van de swf in html etc.

wat photoshop en dreamweaver betreft programma specifieke valkuilen zijn natuurlijk goed om op te nemen, maar een cursus voor een bepaald programma lijkt me niet handig, links naar tuts bijvoorbeeld weer wel, bijvoorbeeld een lijstje als in het 3d book: http://www.rikkertkoppes....showbook.asp?bookId=6#C45

verder denk ik dat we dergelijke info moeten tillen naar het vlak 2d / html

alert(_._);

even een kick,

ik denk dat het wysiwyg topic van Quist wat hier onlangs weer voorbij kwam ([KB] WYSIWYG Editors in Javascript) wel een aardige is om neer te plempen in het js gedeelte onder wysiwyg (wat Jorgen ooit had aangemaakt, maar verder niets mee gedaan) - http://www.rikkertkoppes....showbook.asp?bookId=3#C50

is dit stukje zo ok? of missen we nog wat heel essentiele info, ben zelf niet zo into da wysiwyg. Quist?

alert(_._);

« - _ - »

De meeste vakanties zijn inmiddels weer voorbij en dat betekend dat diverse personen toch wel weer wat tijd moeten hebben om in de vrije tijd wat werk te verrichten aan het verbeteren en afronden van de W&G FAQ (het wordt ander een 'never ending story' en dat zou toch zonde zijn binnen een forum met zoveel kennis).

Zelf ziet de globale opzet er mijns inziens goed uit, echter mis ik de invulling over verschillende deelgebieden zoals Flash, Ontwerp/useability, etc. Daarbij lijkt het mij ook wel handig het één en ander te vermelden over HTML Nieuwsbrieven, Ozboz had daar afgelopen jaar nog een mooie link over gegeven (helaas is deze link nu dood). (niet dood dus)

Verder kan er nog wel wat geschreven worden over de combinatie van JS en XML aangezien dat toch een hot item is de laatse tijd. Wellicht kan er de nodige informatie hiervoor gehaald worden uit de discussie binnen P&W over AJAX. Verder zouden de mensen die recentelijk met XMLHTTP bezig zijn er wat over schrijven...

Is het verder ook nog handig als er links worden opgenomen naar: drempelsweg.nl, drempelsvrij.nl en de overheidssite over html e.d.

Woudloper wijzigde dit bericht 30-08-2005 10:11 (3%)

Door: BtM909 Moderator WEB/GFX/DTE
( o Y o )

Die link van Ozboz heb ik hier beschikbaar :)
Trash deze post maar: de link van Ozboz werkt (weer) :)

BtM909 wijzigde dit bericht 30-08-2005 10:03 (42%)

You've moved up on my notch-list. You now have 1 notch...
Hell Yeah, ik heb FoOL z'n ondertitel weer gestolen (maar dan mooier :D)

Ik heb ook een UN en PW gekregen en heb onder 3D een tweetal tutorials toegevoegd.

Ik heb het op het moment een beetje druk, maar zodra ik wat meer tijd heb zal ik mijn steentje proberen bij te dragen voor 3D, HTML, CSS en Photoshop.

Mijn persoonlijke expertise ligt ook op deze gebieden (3D iets minder).
« - _ - »

quote:
Barracuda_82 schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 16:16:
Ik heb ook een UN en PW gekregen en heb onder 3D een tweetal tutorials toegevoegd.

Dat is mooi, want de tutorials en de informatie die er in eerste instantie stond had ik alleen maar gekopieerd uit de 3D Posts (in de contest en post hier je.. draadjes)

quote:
Ik heb het op het moment een beetje druk, maar zodra ik wat meer tijd heb zal ik mijn steentje proberen bij te dragen voor 3D, HTML, CSS en Photoshop.

Aan Photoshop zat ik net te denken na het zien van het volgende draadje:

Dus het is een goed punt om informatie hierover toe te voegen aan de FAQ. Er mag in principe best nog wat meer aandacht besteed worden aan Photoshop aangezien dat nog redelijk onderbelicht is. Wellicht kunnen we allereest wat links verzamelen naar diverse tutorial websites, aangezien er hier genoeg van te vinden zijn (zie voor één bv. gelinkte topic)

Posten = zilver, lurken = goud
Reg. datum: 16 november 2004

Ik wil wel iets schrijven over Photoshop en/of Website Useability.

Powered
by:
Formule 1, TU Delft, Intel, Metallica, en 'Schaamteloos Jatwerk van Angeloonie'

uuh...Nee

Denk dat het wel een goed idee is om deze link erbij te zetten: http://blog.html.it/layoutgala/

Wat is er op tegen om, wat er nu is online te gooien als zijnde de faq versie 1?

Website
lordpalf of the flapdrols

Watching you I am.

Er is niks op tegen, maar er moet iemand zo gek zijn om het daadwerkelijk te doen. :) Uit ervaring kan ik zeggen dat het opstellen van een FAQ best wat werk is, zelfs als de tekst al af is, dus er zal iemand "even" tijd voor moeten maken.

Mochten er users zijn die willen helpen, dan hoor ik het wel. :+

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean."
De Tweakers.net Tijdlijn

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws