![]() |
Project Carputer in 100 NX |
Eindelijk hij is klaar, de carputer in mijn 100 NX werkte al een tijdje, maar nu heb ik ook pics van het hele project. |
Wat is een carputer? |
Een carputer is een pc in je auto, met zoveel mogelijk voorzieningen, mp3's afspelen, navigatie enz. Omdat een pc veelzijdig is loont het om deze in te bouwen als je een beetje wilskracht en fantasie hebt.voor de prijs hoef je het niet te laten, je bent vele malen goedkoper uit dan met een navigatie setje Ik heb mijn carputer zo willen bouwen dat van buiten af nix te zien is. Het scherm is afneembaar, de usb hub is verborgen. Nix mag de intresse wekken van ongeautoriseerde vingers. Veel info is te vinden op http://www.mp3car.com daar vind je ook de diverse software die het makkelijkt maakt je carputer te bedienen met een touchscreen. |
Specs |
• VIA Epia 10000 M • Lilliput 7"VGA touchscreen • 512 MB RAM • 20 GB 3,5" ide Harddisk • sharkoon keyboard • Trust trackbal • GPS receiver usb dconnex • Linksys WUSB11 • Stumbler antenne • Minibox PW-70A • ITPS spannings regulator en shutdown control • Basic Stereo Informatie: Panasonic headunit/sony amp /JBL speakers |
De voeding! |
Omdat ik in dit topic en een andere topic zag dat er wat onduidelijkheden zijn over de voeding, het lastigste gedeelte van de Carputer, maak ik er hier een apart subject van. Mijn voedings gedeelte bestaat uit 2 onderdelen: • [url=http://www.mini-box.com/s.nl/sc.8/category.13/it.A/id.222/.f |
Hoeveel watt!! |
wil je zelf weten hoeveel vermogen je voeding zou moeten leveren icm jouw randapparauur dan kun je hier een goede indicatie krijgen. |
Software |
• Windows xp pro sp2 beta • mediacar • alturion • netstubmler 0.4 |
kosten |
• lcd scherm (IA zelf georganiseerd, 279€) • mobo incl. cpu 149€ • gps 72 € (ia zelf georganiseerd) • 512 mb ram 80 € • voeding (pw-70a+itps ) 90€ • HD had ik liggen • trackball weinig • sharkoon 39 € • stumbler antenne 25 € Het budget was voor rond de 600 euro later zijn verlicht toetsenbord en draadloze nic en antenne bijgekomen. Tja je bent nooit echt klaar he... |
kabelstrekken | |
![]() | Het mdf installeren om het reserve wiel heen. En alles erop bevestigen. Schuim zit onde MDF voor schokabsorbtie (het witte papiertje is een epia moederbord op ware groote. De blokken die je op het MDF ziet zijn dingen uit de geluidsisolatie, 2 stroken MDF met daar tussen geperst schuim) De andere schuimblokken lagen al in de auto, voor de originele afdekking, je kan er opstaan en deukt dan nog nauwelijks in. |
![]() | De reeds geïnstalleerde voedingskabels. Ik had al een versterker erin gezet, dus de voedings- en audio kabels liepen er al. Dit zijn de goten in de deurpost. |
![]() | De te installeren kabels, VGA,audio (zonder usb) |
![]() | Werk in uitvoering ![]() tja je moet af en toe onder het dashboard wezen. |
![]() | kabels checken Met minidisc checken of er geluid naar de headunit gaat. Spannigs kabels testen. En met laptop en monitor VGA signaal getest |
![]() | Afdekken (voorlopig ), want we gaan zometeen binnen aan de slag. |
![]() | afgedekt met mdf, strak he |
![]() | Niks te zien.... en wat een ruimte he. |
USB-hub in asbak | |
![]() | Gaatjes maken in de USB hub, het is een passieve hub dus maximale stroomsterkte per poort 100mA. Normaliter geen probleem. en ik hoef alleen USB kabel aan te sluiten. |
![]() | Vastgemaakt met tie-raps, tja ik houd nou eenmaal van die dingen, en die dingen houden ook veel van mij(vast) doordat ik door het printplaatje heen moest boren, geen metalen schroeven mogelijk. |
![]() | De asbak modificeren, wat is dat voor spul zeg? stug hard en het stinkt. Bakeliet?? |
![]() | USB in asbak |
![]() | USB hub geinstalleerd |
![]() | headunit in het donker |
![]() | achterbak volledig bruikbaar, zonder ruimte verlies |
deel 2 van de install | |
![]() | Tijd om het mobo te plaatsen |
![]() | En daar is ie dan, aangesloten via de remote kabel van de versterker. Zo gaat de pc aan ls mijn headunit aan gaat, zo kan ik de pc ook eens herstarten door gewoon de radio uit te doen, handig onderweg. |
![]() | FF een bracket gemaakt zodat de te dikke kabel stevig blijft zitten in de connector. |
![]() | De pw-70a "de voeding" hij past precies op dit moederbord, en zit dus op de ATX connector van het moederbord geborgen. Slim pcb ontwerp van die gasten. |
![]() | PCtje gezien, deurtje dicht, zoals je ziet heeft mijn reserve band de hoogte bepaald, en niet de carputer, ik heb nix verloren dus. |
![]() | De grote verdwijntruc. |
![]() | En weg is ie |
![]() | Ik zie ik zie wat jij niet ziet... |
![]() | Het werkt |
![]() | Hè hè, klep dicht en draaien!! |
WIFI | |
![]() | De wireless nic met homemade externe antenne verbinding |
![]() | Een kleine wifi-antenne... |
what's inside | |
![]() | Wat is er binnen allemaal te zien?? |
![]() | De usb hub in de asbak, nu met een usb-lampie, de 2 andere usb poorten zijn in gebruik voor, touchscreen en gps. |
![]() | detail van usb-hub |
![]() | Een draadgebonden verlicht keyboard (sharkoon) en een trust trackbal |
![]() | Makkelijk in gebruik |
Screenshots | |
![]() | OMG winxp pro... met SP2 en het werkt... |
![]() | Zoek nemo, cool zeg, echt breedbeeld films ook echt breedbeeld bekijken. |
![]() | Alturion gps navigatie. Love this program. Alturion is niet zo bekend, maar wel erg mooi. de kaarten zijn minder dan die van Microsoft autoroute, de functionaliteit en precisie des te groter. Spraak in diverse talen. Kaarten van diverse landen. |
![]() | Beetje stumblen, tja er is altijd wel een wifi op te pikken ergens. |
![]() | Gewoon een mooi shot, om iedereen te bedanken. |
conclusie |
Alles werkt naar behoren, ik moet nog iets maken om het keyboard netjes in het handschoenevakkie te plaatsen. Ik wa sook van plan de trackball in te bouwen in de versnellingspook. Ik heb er vanaf gezien, want op deze wijze kan de medepassagier er ook gebruik van maken, dat is toch wat lastiger als hij in je pook verwerkt zit. Natuurlijk ben je nooit klaar met je carputer, maar alles werkt iig. Diegene van GOT die mij geholpen heeft zijn, door zijn eigen ervaringen te posten, bedankt. Oh ja, natuurlijk niet te vergeten de personen die met mij een IA durfden aan te gaan en mij ook opweg hielpen met ideen vor mijn eigen carputer. |
Nog te doen.... |
Tja er het is ook nooit af natuurlijk en sommige dingen zullen niet haalbaar of interresant blijken, maar om de discusie op gang te houden een paar dingen, de dik gedrukte dingen zijn op korte termijn mogelijk en worden ook gerealiseerd: • Handschoenenvak netjes indelen zodat alles z'n eigen plek krijgt • OP het mobo zit nog een fan connector, ik zou de tacho connector kunnen gebruiken om bv. een toerental uit te kunnen lezen. • Cardiagnostics, ik beschik niet over ODBII, maar wel over een ander diagnostics stekkertje, wat er allemaal uit te lezen valt weet ik niet precies. • voice control, als het goed werkt zal het er ooit van komen. • dvd-rom op usb2.0 liefst slimline. • relaiskaart via LPT of USB om diverse apparaten aan te sturen |
[ Voor 135% gewijzigd door videodok op 26-07-2005 10:30 . Reden: Plaatjes opnieuw gelinkt ]