[Abit BD7II-RAID + P4 2.4A 1MB] wil niet booten

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 113027

Topicstarter
Mijn oude pentium 4 1.6a is na anderhalf jaar trouwe overclock dienst kennelijk toch overleden, hij bugt... dus besloot ik om vervanging aan te schaffen.

aangezien ik een Abit bd7II raid heb leek het mij handig om alleen voor een cpu te gaan..maar wel eentje die nog een tijdje mee kan draaien.

nu heeft mijn mainboard al de laatste bios update (E9, als ik me niet vergis), hij support 400/533, HT etc), intel 845E chipset.

anyway,
vandaag aangeschaft te hebben een intel pentium 4 2.4Ghz 533fsb 1MB L2 cpu, ik prik hem erop, cmos is cleared etc. koeler netjes aangesloten
ik doe hem aan: resultaat
een kort stroomtikje, de fans gaan even blazen, waarna de boel weer uitvalt,
dit kan ik tot in het oneindige herhalen, mijn pc zal alleen niet booten ;)

het gebruikte geheugen is DDR400, heb tevens 2 p4 voedingen geprobeerd, booten met devices en zonder (extra) devices. het haalt niets uit :(

het rare is, dat als ik mijn oude p4 1.6 erin doe, hij wel normaal wil booten, (wat er daarna gebeurt is wat anders, aangezien die oude p4 echt niet stabiel meer is :p)

het enige wat in mij op komt is dat mijn mainboard/bios de cpu microcode wellicht niet kent van mijn p4 2.4 met 1mb? en dat ie daarom weigert te booten?
sterker nog, p4 2.4 met 1mb is gewoon een p4 2.4a, welke hij volgens de specs gewoon wel kent.
Kent een p4 2.4 met 1mb een 'eigen' microcode? of staat dit totaal los van het probleem?

is het wellicht een DOA gevalletje? :s

inmiddels volgens mij alles al geprobeerd restte mij enkel nog de toevlucht tot dit forum ;) (of het bellen van intel/abit/ mycom :+ ) in de hoop hier verder geholpen te kunnen worden.

Bij voorbaat dank,
Martijn

edit: ik heb de p4 nog niet in een ander systeem kunnen testen.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 113027 op 04-05-2004 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Een BD7II-RAID ondersteunt geen Prescotts. Hier had je achter kunnen komen door de supportsite van Abit te raadplegen. Het linkje staat gewoon in de FAQ van dit subforum: PMG FAQ » Welke processors kan ik allemaal op mijn moederbord prikken? » CPU supporting list.

Dit staat overigens ook in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter » Processor » Upgrade? aangehaald.

In het vervolg zou ik maar wat meer vooronderzoek doen eer je een upgrade doet én eer je een topic opent ;) Tip: lees voortaan de tekst bovenaan [New Topic] door. Da's een beknopte samenvatting van hetgeen je zou moeten kennen/doen voordat je een topic post.

[ Voor 12% gewijzigd door BalusC op 04-05-2004 07:07 ]

Dit topic is gesloten.