Samsung 191T TFT brandt in (zie foto's)

Pagina: 1
Acties:
  • 98 views sinds 30-01-2008

• finnyhut
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-07 08:24
De symptomen:

Mijn Samsung 191T TFT scherm brandt in na een uur of twee aangestaan te hebben met mijn Windows XP desktop. Zie de volgende foto's die gemaakt zijn nadat ik het scherm compleet gevuld heb met de kleur grijs (hexcode 808080):

geheel.jpg
Op bovenstaande foto zie je duidelijk onderin mijn twee niveau's hoge startbalk staan met linksonder de startknop en rechtsonder sporen van de tray icons en de verticale afscheiding daarvan. Tevens is er rechts in het midden nog een vlek in de vorm van een boog, die heb ik omcirkeld met rood voor de duidelijkheid.

linksonder.jpg
Een closeup van linksonder (de startknop).

rechtsonder.jpg
Een closeup van rechtsonder (het tray gedeelte).

De feiten:

- Scherm is een jaar oud
- Heb een week of wat geleden al een omruiling gehad van Samsung, het exemplaar dat ik nu heb heeft EXACT dezelfde symptomen
- Heb de monitor altijd aangesloten met een DVI kabel
- Heb ook getest op een andere pc, zelfde symptomen

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Lijkt me toch niet dat dit normaal is voor een scherm dat me 1000 euro heeft gekost. Is de 191T gewoon een gaar model?

P.S. Ik heb mijn zelf in elkaar gedraaide 'testprogramma' neergezet op http://zeus.its.tudelft.nl/~joost/lcdtest/. Alleen getest met Internet Explorer. Symptomen zijn bij mij het beste zichtbaar bij de kleur 'grey'. Je kan een kleur sluiten door linksboven op 'close' te drukken, verschijnt alleen als je er met je muis overheen gaat. Dit is ook trouwens een perfecte dooie pixel test.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Het is bekend dat TFT schermen weer last hebben van inbranden. Zeker als bv brightness en contrast erg hoog staan (wat op kantoren wel vaker voorkomt :) ) kan het hard gaan.
Waarschijnlijk heb je een refurbished scherm teruggekregen en geen nieuw scherm. Bij fabrikanten doen ze dat wel vaker, in de hoop dat de klant het wel accepteert. Maar fabrikanten proberen wel meer van dit soort zaken (bv m'n broertje kreeg een zwaar bekrast scherm terug als vervanging).

Als je je TFT veel aan hebt met dezelfde afbeeldingen (haast niet anders mogelijk met de taskbar) dan gaat ie na een tijd inbranden. Zeker bij kantoortoepassingen is dit het geval.

Je kan wederom contact op proberen te nemen met de leverancier/fabrikant en gewoon een nieuw scherm (of een vervangend model) proberen te krijgen. Dat kost wel soms het nodige telefoonverkeer en gezeur, maar het is de enigste oplossing. Het is bijna onmogelijk om elk scherm uit te testen voordat je het accepteert. Meestal krijg je er gewoon een toegestuurd en daar moet je het maar mee doen.

Hoewel je juridisch gezien mag verwachten dat een scherm zonder al te veel problemen 1 jaar oud moet kunnen worden, is het krijgen van je recht een heel andere zaak. Maar blijf altijd netjes naar fabrikanten toe want medewerkers aan de telefoon kunnen vaak ook niet veel. Gewoon veel bellen en lang zeuren lijkt soms de oplossing als ze niet mee willen werken. Vragen naar een manager helpt soms wel. :)

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

finnyhut schreef op 11 maart 2004 @ 23:35:
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Lijkt me toch niet dat dit normaal is voor een scherm dat me 1000 euro heeft gekost. Is de 191T gewoon een gaar model?
nee sorry kan er neits zinnigs over zeggen, maar wat ik je wel kan vertellen is dat het feit dat dat ding 1000 euro kost niet inhoudt dat ie niet zou moeten inbranden. Hier op het kantoor hebben we zo'n grote plasma-scherm. Dat ding heeft toen iets als 5000 euro gekost, maar die brandt in dat wil je niet weten. Het is wel zo dat het bekend is dat plasma-schermen sneller inbranden dan tft monitoren, maar hiermee wil ik aantonen dat er niet echt een prijs-inbrandtlevel relatie bestaat ;)

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

Is natuurlijk zonde, maar ze hebben screensavers niet voor niks uitgevonden... en die balk onderin voortaan maar op autohide zetten dan...

• finnyhut
Verwijderd schreef op 12 maart 2004 @ 11:37:
nee sorry kan er neits zinnigs over zeggen, maar wat ik je wel kan vertellen is dat het feit dat dat ding 1000 euro kost niet inhoudt dat ie niet zou moeten inbranden.
...
Wat ik zo vreemd vind is dat ik hier nooit iets over gelezen heb, in geen enkele review. En heb er toch behoorlijk wat gelezen. Niet alleen van dit model maar van veel meer. Waarom hoor ik hier nooit iemand over? En van een monitor van een dergelijke prijs mag je redelijkerwijs verwachten dat ie gewoon goed beeld geeft (dwz geen storende afwijkingen) tijdens z'n redelijke levenstermijn. Het is niet algemeen bekend dat dit een normaal gebrek van een TFT scherm is. Nergens word je voor dit verschijnsel gewaarschuwd. Als dit echt iets is wat alle TFT schermen treft dan vind ik TFT opeens een stuk minder aantrekkelijk als monitor.

• finnyhut
pelican schreef op 12 maart 2004 @ 12:25:
Is natuurlijk zonde, maar ze hebben screensavers niet voor niks uitgevonden... en die balk onderin voortaan maar op autohide zetten dan...
Dat is onzin. Screensavers zijn uitgevonden voor de monitoren van tig jaren terug, toen het scherm permanent kon inbranden. En er is altijd wel iets dat constant in beeld is, de titelbalk van een window bijvoorbeeld. Ik werk gewoon op m'n pc.

Verwijderd

Dat tft's inbranden is ook onzin.door de opbouw van zo'n scherm kan dat niet.
De grootste problemen geven echter wel de ccfl,invertor en de dode pixels.
Als je tft erg lang en vaak aanstaat kan het zijn dat je ccfl buis versleten is.De bekende zwarte plekken op de uit-eindes van die buizen.En dat ga je zien op het scherm met dit soort verschijnselen.
Nieuwe buis erin en het beeld is weer als nieuw.

Plasma schermen staan nog steeds bekend dat ze inbranden.

• Koffie
  • Laatst online: 08-07 21:48

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Verwijderd schreef op 12 maart 2004 @ 11:37:
[...]
nee sorry kan er neits zinnigs over zeggen, maar wat ik je wel kan vertellen is dat het feit dat dat ding 1000 euro kost niet inhoudt dat ie niet zou moeten inbranden. Hier op het kantoor hebben we zo'n grote plasma-scherm. Dat ding heeft toen iets als 5000 euro gekost, maar die brandt in dat wil je niet weten. Het is wel zo dat het bekend is dat plasma-schermen sneller inbranden dan tft monitoren, maar hiermee wil ik aantonen dat er niet echt een prijs-inbrandtlevel relatie bestaat ;)
Plasma != LCD/TFT

Het is bekend dat Plasma's inbranden, maar TFT's die inbranden is volledig nieuw voor mij.
Ik heb zelf ook een 191T (al langer dan een jaar gok ik).
In eem aan dat je die test gewoon in FullScreen (F11) doet ?
Zal vanavond eens thuis testen.

Maar het komt mij absoluut niet bekend voor.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-06 21:48
Ik heb sinds een maand of 10 ook een Samsung, maar dan aan 181T, jouw identieke 18 inch broertje.
Dit is ook mijn tweede (en ook een refurbished, helaas), omdat de 1e naar mijn idee verkleuringen in de hoeken vertoonde. De refurbished die ik terug kreeg was ouder dan mijn originele scherm (en in een ander land gemaakt!).

On-topic: ik heb WEL eerder gelezen over 2 man die beweerden dat hun 181T was ingebrand.

Zie hier op Google archief

Mijn monitor staat vaak nog aan met KaZaa of eMule op het scherm. Maar dat gaat op powersave binnen een uur of zo. Misschien dat dat helpt. En mijn starmenu staat op auto-hide, ja.
Ik zal de mijne ook eens bekijken, ook al geloof ik niet in inbranden van TFT's. Jouw foto's zijn echter nogal overtuigend. Zijn het niet gewoon na-effecten van het menu dat er zojuist nog stond? Want zeker met overgangen van kleur naar grijs en terug, vind ik deze monitor echt rete-traag...

Ik kom er nog op terug. Hopelijk vanavond nog...

Verwijderd

Plasma != LCD/TFT ???

Ik geloof het toch van niet..een plasma is een met gas gevulde scherm en een tft werkt met hele kleine transistors....

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:19
Verwijderd schreef op 12 maart 2004 @ 17:48:
Plasma != LCD/TFT ???

Ik geloof het toch van niet..een plasma is een met gas gevulde scherm en een tft werkt met hele kleine transistors....
!= betekent is geen
= betekent is

Verwijderd

!=: niet gelijk aan

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

Ik denk toch echt dat dit ook veel te maken kan hebben met de brightness settings bij sommige TFT's. Bij mij op mijn werk bijvoorbeeld staan al die krengen vanuit de fabriek al standaard ingesteld op maximaal (100) brightness en contrast... Persoonlijk kan ik er niet goed tegen om in zo'n "lichtbak" te staren en te moeten knijpen met mijn ogen, misschien is dit ook het geval geweest bij jouw Samsung? Ik heb zelf nu een half jaartje de 172v en nog geen inbrand verschijnselen kunnen ontdekken alhoewel mijn screensaver na 5 minuten actief wordt en het scherm na 30 minuten in energie besparende stand overgaat...

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

• finnyhut
Koffie schreef op 12 maart 2004 @ 15:51:
In eem aan dat je die test gewoon in FullScreen (F11) doet ?
Zal vanavond eens thuis testen.
Gebruik de link die ik in m'n eerste post gaf, als je IE gebruikt maakt wordt het beeld volledig gevuld met een bepaalde kleur.
swiv98 schreef op 12 maart 2004 @ 16:03:
Ik zal de mijne ook eens bekijken, ook al geloof ik niet in inbranden van TFT's. Jouw foto's zijn echter nogal overtuigend. Zijn het niet gewoon na-effecten van het menu dat er zojuist nog stond? Want zeker met overgangen van kleur naar grijs en terug, vind ik deze monitor echt rete-traag...

Ik kom er nog op terug. Hopelijk vanavond nog...
Het zijn zeker geen na-effecten. Ze gaan in ieder geval niet weg na verloop van tijd. Als ik de monitor smorgens aanzet dan is het er nog niet, maar na een uurtje aanstaan dan is het weer zover, dan blijft het ook zo zolang de monitor warm is.

Verwijderd

Goh, dit ben ik nog nooit tegengekomen bij een TFT :?
Overigens is het 'inbranden' van een TFT niet te vergelijken met bijvoorbeeld van een plasma of CRT scherm. Brightness maakt dan ook niet uit, het gaat puur om het signaal wat de individuele pixels krijgen. Als dat lange tijd hetzelfde is kunnen de kristallen een beetje star worden. Maar dat zou zelfs weer weg moeten trekken als je een tijdje bewegend beeld hebt (fullscreen film bijvoorbeeld). Het is een omkeerbaar proces.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2004 13:40 ]

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
ziet er vreemd uit, ik heb exact hetzelfde scherm en is nu een maand of 13/14 oud en ik kan nix ontdekken van vage plekken oid.

ik schat dat mn scherm zon 5/7 uur per dag aan staat. en staat alleen aan als ik erachter zit dus zou het alleen de werkbalk moeten zijn die zou inbranden en dat ziet ik niet.

Vaag iets, wordt er niet echt vrolijk van want scherm was idd >1000 eur :/

• Koffie
  • Laatst online: 08-07 21:48

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

finnyhut schreef op 12 maart 2004 @ 20:52:
[...]
Gebruik de link die ik in m'n eerste post gaf, als je IE gebruikt maakt wordt het beeld volledig gevuld met een bepaalde kleur.

[...]
Het zijn zeker geen na-effecten. Ze gaan in ieder geval niet weg na verloop van tijd. Als ik de monitor smorgens aanzet dan is het er nog niet, maar na een uurtje aanstaan dan is het weer zover, dan blijft het ook zo zolang de monitor warm is.
Heb het ff met mijn browser getest (full screen) maar kan niet de door jouw genoemde symptomen zien op mijn 191T ?

Hmm , wacht .. je kreeg dit pas na een tijdje aanstaan zei je ? En bij vers aanzetten heb je het dus nog niet ?
* Koffie zet meestal de monitor met de hand uit als ik wegloop nl.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• finnyhut
Koffie schreef op 13 maart 2004 @ 10:05:Hmm , wacht .. je kreeg dit pas na een tijdje aanstaan zei je ? En bij vers aanzetten heb je het dus nog niet ?
* Koffie zet meestal de monitor met de hand uit als ik wegloop nl.
Dat klopt, ik heb nu net m'n monitor aangezet en nu is het er nog niet. Maar na een uurtje of 2 aangestaan te hebben met m'n desktop erop dan wel.

Verwijderd

Ik heb hier wel al eens over gelezen. Als ik het goed heb speelde dat probleem voor het eerst 2 jaar geleden bij hi-res wide-screen laptop schermen. Natuurlijk kunnen TFT's niet inbranden, maar zoals boven vermeld blijven de kristallen 'plakken' in een verkeerde stand. Er is toen nogal wat rumoer geweest omdat de producent niets aan het probleem kon/wilde doen.
Je kan de kristallen weer los maken door een wisselende kleur weer te geven. (Ik meen dat die wide-screen panels zelfs tot 24 uur nodig hadden om te herstellen).
Als je dat wil proberen kan je dat met ctscreen doen (of ctscmon of zoiets, tis een java prg) dat je kan downloaden bij www.heise.de/ct

• Jochem Knoops
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-06 17:32
* Jochem Knoops heeft zijn 191T (nog 2002) al de hele nacht aanstaan
en ook jouw testje ff gedaan,
maar geen problemen hier hoor.

(misschien verdwijnt het vanzelf weer na bv 6 uur werken ofzo ?) ;)

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:52
Inbranden is toch permanent, oftewel als jij je monitor een tijd uithebt en je zet hem daarna weer aan EN het is weg. Dan is het niet ingebrandt :)

Bij inbranden betekent het zelfs dat je nog wel schimmen van dingen ziet als je je monitor uithebt (tenminste bij CRT's wel).

Verder denk ik gewoon dat er iets defect is ofzo, heb zelf al een tijdje de 192T van samsung en nog nooit zulke problemen er mee gehad ....

Verwijderd

het is tijdelijk inbranden, dus dat verdwijnt weer; geen probleem dus. _/-\o_

11. Is image burn-in permanent on LCD monitors?

No, unlike CRT monitors, image burn-in is not permanent on LCD monitors. Just turn the display off for an extended period until the image disappears. Screen savers can prevent this temporary burn-in effect.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:05

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Dit geeft weer een nieuwe dimensie aan de term ghosting :)

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-06 21:48
Nou, hoewel jullie er wel zo'n beetje uit zijn, kan ik er alleen maar aan toevoegen dat ik op mijn 181T ook GEEN sporen van oude desktoponderdelen heb kunnen bespeuren. Maar zoals gezegd, power-save of een screensaver maakt de situatie wellicht heel anders. Die zou ik dus toch maar aanzetten in jouw geval, om verdere ergernis te voorkomen. :|

• finnyhut
swiv98 schreef op 15 maart 2004 @ 11:35:
Nou, hoewel jullie er wel zo'n beetje uit zijn, kan ik er alleen maar aan toevoegen dat ik op mijn 181T ook GEEN sporen van oude desktoponderdelen heb kunnen bespeuren. Maar zoals gezegd, power-save of een screensaver maakt de situatie wellicht heel anders. Die zou ik dus toch maar aanzetten in jouw geval, om verdere ergernis te voorkomen. :|
Heb inmiddels weer een paar lekkere ervaringen met de Samsung service erbij, dus dat ga ik idd maar doen. En uitkijken naar een ander tft scherm, GEEN Samsung meer voor mij (of eentje waar een Samsung paneel in verwerkt is).

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:44

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
superduper schreef op 13 maart 2004 @ 20:02:
Dit geeft weer een nieuwe dimensie aan de term ghosting :)
wat heeft dit te maken met de term ghosting? Mag je mij uitleggen :)
Net even getest bij mijn 191T en nergens last van :). Maar zoals al is gezegd, het is tijdelijk

Verwijderd

lang leve de garantie!
gewoon mee terug gaan.
dit mag gewoon niet voorkomen!

Verwijderd

dit mag gewoon niet voorkomen!
Helemaal mee eens:
- Reacties die niets bijdragen aan een thread en/of die niet bijster constructief zijn.
- Haal topics niet onnodig omhoog in de topiclist. / Plaats geen onzinnige replies.

Dit topic gaat weer dicht. De gebruiker zal inmiddels wel het probleem opgelost hebben.
Lees in de tussentijd de forum Faq eens goed door, zodat je een beter beeld hebt wat wij hier op GoT verwachten: http://gathering.tweakers.net/forum/faq

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2004 21:00 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.