Toon posts:

Nieuwe kaart: Geforce FX5700 of Radeon9600FX

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn oude videokaart is kapot. Nouja, eigenlijk alleen de TV-out, maar goed, die is voor mij wel zeer belangrijk. Ik heb dus een nieuwe kaart nodig en wil er niet op achteruit.

Mijn oude videokaart was de Geforce TI4200 128 MB. Een goed kaartje al zeg ik het zelf, ook al is ie al wat ouder.

Nou ben ik zelf na wat rondkijken gekomen tot bovenstaande 2 kaarten om mijn oude te vervangen. Die zijn zelfs een stukje beter dan mijn oude.
Nou heb ik de Geforce FX5700 128 Mb op dit moment in mijn systeem zitten. Ik wilde ff zeker weten of de fout van de TV-out zeker bij mijn videokaart lag en niet toevallig bij iets anders (moederbord ofzo).

Deze werkt perfect, ook de TV-Out doet het weer, alleen als ik wilde mocht ik hem gewoon komen ruilen voor een ander. Wat een service!!
Nou kan ik voor 25 euro meer de Radeon 9600 XT 128 Mb kopen. Een vriend van me is helemaal lyrisch over deze kaart, eigenlijk meer over Radeon, dan over deze specifieke kaart, maar goed. Volgens hem is de TV-Out kwaliteit een stuk beter en ook voor games is deze kaart een stuk beter.

Volgens de benchmarks die bijvoorbeeld op Tomshardware staan blijkt dit ook wel. Ik ben er alleen nog steeds niet helemaal uit. Is het daadwerkelijk een verstandige keus de Geforce te vervangen door de Radeon. Of kan ik het toch beter zo laten? Het is mij dus vooral te doen om de kwaliteit van de Tv-out en het gebruiksgemak ervan.

Ps. Ik doe niet erg veel games, maar een race spel zo nu en dan en natuurlijk de nieuwe GTA wil ik toch wel errug graag spelen :9~

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2004 00:06 ]

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

edit: Niet goed gelezen :X

[ Voor 91% gewijzigd door dreeke op 21-02-2004 00:05 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-07 16:14
Kan je net zo goed gelijk een gf gx 5900 xt kopen deze doet het nog beter als de 9600 xt en is ook maar ietsie duurder E 178.
Maargoed ieder zijn eigen wil denk dat je van beide geen spijt zult hebben ze zijn allebei gewoon goed. :7

Verwijderd

Ik zit met hetzelfde probleem.
Ik kan ook alle games mooi draaien met mijn Ti 4200 128 MB van Asus.
Alleen het is zo lijp om een 9800 PRO te hebben.. :7

Verwijderd

Topicstarter
sjek schreef op 21 februari 2004 @ 00:10:
Kan je net zo goed gelijk een gf gx 5900 xt kopen deze doet het nog beter als de 9600 xt en is ook maar ietsie duurder E 178.
Maargoed ieder zijn eigen wil denk dat je van beide geen spijt zult hebben ze zijn allebei gewoon goed. :7
Ahhhh, ik wordt echt helemaal gek!! 8)7
Das idd ook nog een mogelijkheid.

Scheelt maar een eurotje of 20.

Het is echt zo kut. Je hebt een budget waar je je aan moet houden, dus je kunt nu eenmaal niet de beste kopen, maar in het middensegment zit zo veel. En ik wil gewoon wel waar voor mijn geld.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2004 00:58 ]

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-07 16:14
Neem dan lekker de 5900xt die is echt goed. Farcry loopt er als een zonnetje op net als elke andere nieuwe game. Je krijgt hiervoor zeker waar voor je geld en je kan er weer een poos tegenaan. Voor de prijs hoef je het niet te laten want deze is voor z'n kwaliteit erg goed geprijsd.

• Daxter
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ik zou ook voor de 5900XT gaan. Ik ga binnenkort ook een kaartje kopen en dat word een 5900XT. Hij is zeker de beste in het middensegment. Het lijkt me dat de tvout wel net zo goed is als die van de ti4200 die ja had.

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 februari 2004 @ 00:01:
Een vriend van me is helemaal lyrisch over deze kaart, eigenlijk meer over Radeon, dan over deze specifieke kaart, maar goed. Volgens hem is de TV-Out kwaliteit een stuk beter en ook voor games is deze kaart een stuk beter.
Wat mij betreft moet je helemaal zelf weten welke kaart je neemt, maar zulke ervaringen zijn vaak erg gekleurd. Vaak zijn ze gebaseerd op oude feiten: bijvoorbeeld uit de tijd dat er geen 3th Party ATi's waren en wel heel veel budget GeForces (met budget onderdelen). Alle kaarten hebben voor- en nadelen. Als je er een dagje voor uittrekt om op GoT (en Google) wat te lezen, dan heb je zoveel meningen dat je het totaal redelijk objectief kan beschouwen.

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 februari 2004 @ 00:51:
[...]

Ahhhh, ik wordt echt helemaal gek!! 8)7
Das idd ook nog een mogelijkheid.

Scheelt maar een eurotje of 20.

Het is echt zo kut. Je hebt een budget waar je je aan moet houden, dus je kunt nu eenmaal niet de beste kopen, maar in het middensegment zit zo veel. En ik wil gewoon wel waar voor mijn geld.
Ik ben van een Gf4 ti4600 van Asus (toch een goed merk) naar een Hercules 9800 pro gegaan en de tv-out is stukke beter. Alles is goed leesbaar, daar had ik wat problemen mee met mijn Asus... Je hoeft niet voor een 9800 pro te gaan, maar gewoon een 9600XT van een respectabel merk is ook goed. De XT is wel trager dan de fx5900xt, maar de kwaliteit van de tv-out van de fx :?

• Rctworld
  • Laatst online: 07-07 11:36
Je kan beter gewoon je Geforce FX 5700 houden er staat een test tussen de twee in het februari nummer van ComputerTotaal! Daarin blijkt dat de verschillen erg klein zijn maar dat de Geforce Fx 5700 toch net iets beter is...

• Rctworld
  • Laatst online: 07-07 11:36
o maar dat was wel de ultra versie

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

CJ

(overleden)
Verwijderd schreef op 21 februari 2004 @ 00:01:
Het is mij dus vooral te doen om de kwaliteit van de Tv-out en het gebruiksgemak ervan.

Ps. Ik doe niet erg veel games, maar een race spel zo nu en dan en natuurlijk de nieuwe GTA wil ik toch wel errug graag spelen :9~
Als het je vooral om de kwaliteit van de TV-Out gaat.... ATi's TV out is in de meeste gevallen superieur aan die van nVidia's. Tel daarbij de zeer goede prestaties van de inhouse ontwikkelde Rage Theater chip in vergelijking met bv de chips van Philips gebruikt door de meeste nVidia fabrikanten, en dan heb je top kwaliteit beeld waar waarschijnlijk alleen Matrox aan kan tippen.

Niet dat de FX een slechte TV-Out heeft, maar vooral als je veel DVDs gaat bekijken of DiVx filmpjes merk je het verschil. Dan heeft ATi toch duidelijk een streepje voor. En met DiVx heb je ook nog eens het voordeel dat de DiVx-player hardwarematige ondersteuning biedt voor ATi kaarten en de pixelshaders gebruikt om het beeld nog mooier te maken. Vooral ook de CPU load is laag ten opzichte van de concurrentie.

Ga je voor snelheid in games, dan zal de 5900XT inderdaad sneller zijn, alhoewel de 9600XT ook geen slak is in games als GTA (waar ATi over het algemeen beter presteert). Lees bv eens een onpartijdige review op Driverheaven zoals deze: http://www.driverheaven.net/reviews/XTs/index.htm

[ Voor 4% gewijzigd door CJ op 21-02-2004 09:29 ]

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

• Jake
  • Niet online
pisart schreef op 21 februari 2004 @ 09:15:
... een Gf4 ti4600 van Asus ...
CJ schreef op 21 februari 2004 @ 09:26:
... bv de chips van Philips ...
NOFI, maar dit is precies wat ik bedoel: een GF4Ti had nog een 3th party chip voor TV-out (en vind ik een oude kaart), de GF4MX en de GFFX'en hebben een geïntegreerde chip.

IK heb zelf 2 kaarten: een ATi 8500 (BBA) en een GF4MX (Leadtek). Ik vind de GF4MX beter voor TV-out, maar bij beide: ik zie meer DVD/DivX artefacts dan onvolkomendheden van de TV-out. Ik moet er wel bij zeggen dat ik de GF4MX op 720x576 max. overscan (Edit: en flikkerfilter totaal uit*) heb staan en ik daardoor Zoomplayer 'moet' gebruiken om de juiste beeldverhouding te krijgen. Het is wel zo dat je bij een nVidia TV-out iets meer instellen om perfect beeld te krijgen. Maar die mogelijkheden zijn er wel.

Over andere kaarten kan ik je geen 1ste hands informatie geven en dat doe ik dus ook niet.

* Minder mooi voor desktop, maar perfect voor Films

[ Voor 6% gewijzigd door Jake op 21-02-2004 09:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jake schreef op 21 februari 2004 @ 09:08:
[...]

Alle kaarten hebben voor- en nadelen. Als je er een dagje voor uittrekt om op GoT (en Google) wat te lezen, dan heb je zoveel meningen dat je het totaal redelijk objectief kan beschouwen.
Haha, ja, dat dacht ik ook. Ik ben al een dag of drie het internet aan het rondneuzen. Ook GoT, maar je hoort zoveel verschillende verhalen, en dus ook zo veel verschillende meningen dat ik het niet helemaal meer helder heb. Als het allemaal een beetje eenduidend zou zijn, zou de keus een stuk makkelijker zijn :)

Want onafhankelijke tests gaan toch altijd over de prestatie in games, en aangezien ik geen echte gamer ben, behalve dan sommige games, die ik zeker wil spelen, wil ik eigenlijk wel eens een echte test zien wat betreft de tv-out kwaliteiten. Wat CJ zegt, over de betere kwaliteit van de ATI kaarten, hoor ik en lees ik nou wel erg vaak, maar een artikel als dit op GoT en dan de vier laatste reacties brengen me dan weer aan het twijfelen. Het is toch veel geld.

Alleen ik heb nog nergens een site als tomshardware ofzo gevonden, die dus ook echt resultaten brengt waar ik iets over de tv-out kwaliteit lees. En voor bijna dezelfde prijs heb ik dan een FX5900 XT, die een stuk beter is qua games, alleen iets minder in TV-out. Wat is iets minder??

• Jake
  • Niet online
ATi is lichtelijk NTSC georiënteerd (in de drivers), dat was voor mij de reden om bij de GF4MX te blijven. Gevolg dat NTSC-achtig heeft: 720x576 resolutie is moeilijk* te krijgen (en dat is toch de native PAL resolutie). Daarbij is het inderdaad zo dat als je een geen S-Video TV hebt een nVidia kaart makkelijker is (om je topic aan te halen), dit omdat je bij nVidia Composite-Beeld over een S-Video kabel kan sturen.
edit:
* Is understatement. Maar ik moet er bij zeggen dat ik het alleen maar met een 8500 heb kunnen testen, maar dat zijn dezelfde drivers.

Hoe mensen niet-720x576 beeld op een PAL tv perfect kunnen noemen is mij altijd ontgaan. Het is niet slecht maar kan nooit perfect zijn, het moet altijd 2 keer omgerekend worden: eerst naar tv-out res en dan naar 720x576, want dat is en blijft het enige dat een normale TV snapt.

[ Voor 40% gewijzigd door Jake op 21-02-2004 10:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jake schreef op 21 februari 2004 @ 09:55:
ATi is lichtelijk NTSC georiënteerd (in de drivers), dat was voor mij de reden om bij de GF4MX te blijven. Gevolg dat NTSC-achtig heeft: 720x576 resolutie is moeilijk* te krijgen (en dat is toch de native PAL resolutie).
Is dat wel zo? Op de site van TvTool wordt er de hele tijd verteld dat 768x576 de beste resolutie is. En deze resolutie krijgen is volgens mij ook alleen mogelijk met TvTool.

• Jake
  • Niet online
Dat is gewoon onzin, enige voordeel van 768x576 is dat het 4:3 is; PAL is een 5:4 resolutie op een 4:3 scherm (geen vierkante 'pixels')*. Probleem in de huidige nVidia drivers is dat als je 720x576 kiest ie het behandeld als 5:4 resolutie (wat het ook is). Wat er daardoor gebeurt: een 4:3 film wordt aangevuld tot 5:4 (zwarte balkjes) waarna je TV het (in de hoogte) indrukt, zoals ie 'gewend' is. Gevolg: je beeld is te breed. Ik los dit op door al mijn overlay-beeld met ZoomPlayer van 4:3 naar 5:4 op te rekken; of van 16:9 naar 5:4, dan is het ook gelijk anamorph. Ik heb een breedbeeld-tv. Probleem wat dan nog over is: niet al het beeldmateriaal is 16:9 of 4:3, maar dat los ik weer op met DirectVobSub (voor ondertitels). Ik vergroot daarmee alles in de hoogte tot 16:9.

O ja, alles wat hierboven staat heb ik dus één maal ingesteld, daarna gaat het 'automagisch'. Ik hoop dat ik het een beetje begrijpbaar heb opgeschreven.

PAL-DVD is ook 720x576. Ik wist het eerst ook niet zeker, maar nu weet ik gewoon dat PAL 720x576 is.

Edit:
* PAL is op een bepaalde manier wel 768 (ofzo), maar die extra lijnen zijn voor teletekst (enzo), dat ben je toch van plan ? ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Jake op 21-02-2004 10:28 ]

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

CJ

(overleden)
Jake schreef op 21 februari 2004 @ 09:47:
[...]

[...]

NOFI, maar dit is precies wat ik bedoel: een GF4Ti had nog een 3th party chip voor TV-out (en vind ik een oude kaart), de GF4MX en de GFFX'en hebben een geïntegreerde chip.
Daar heb je gelijk in. Maar vaak genoeg zie je dat de Philips 7108 codec dan wel de Philips 7114 codec ook nog op het PCB geplakt wordt voor overige (IN) functionaliteit of zelfs de complete TV-OUT/IN overneemt van de FX. Zie bv: http://www.digit-life.com/articles2/gffx/5900u.html

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

• Jake
  • Niet online
En daar heb jij weer gelijk in, maar dat blijkbaar scheelt weer per merk. Ik had wel eens vaag iets gehoord van die externe chip, maar had geen feiten, jij dus wel.

Verwijderd

Ik ben ook aant zoeken naar een nieuwe videokaart, en ik kijk meestal op http://www.kieskeurig.nl

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor al jullie reacties, zeker CJ en Jake, maar ik ben er echt nog niet uit hoor. Maar zeg nou eens straight to the point: welke kaart, vooral gelet op Tv-Out kwaliteit en of het verschil echt groot is?

Geforce FX5900 XT of
Radeon 9600 XT

??

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2004 10:53 ]

• Jake
  • Niet online
Als je nu gewoon tevreden bent over je 5700 gewoon laten zitten: je mist niet wat je weet en als het slechter wordt is dat niet fijn (of je kan weer ruilen?)

Dus draaien je spellen goed en vind je TV out zeer goed? Gewoon 5700 laten zitten. Als je het gevoel hebt dat het beter kan/moet: upgraden. Maar ik ga je niet zeggen welke je moet nemen (omdat ik dat niet kan zeggen). Het hangt namelijk ook van het merk van de kaarten (en ook dan weet ik niet welke de 'beste' is).

Verwijderd

Topicstarter
Jake schreef op 21 februari 2004 @ 10:57:
Als je nu gewoon tevreden bent over je 5700 gewoon laten zitten: je mist niet wat je weet en als het slechter wordt is dat niet fijn (of je kan weer ruilen?)

Dus draaien je spellen goed en vind je TV out zeer goed? Gewoon 5700 laten zitten. Als je het gevoel hebt dat het beter kan/moet: upgraden. Maar ik ga je niet zeggen welke je moet nemen (omdat ik dat niet kan zeggen). Het hangt namelijk ook van het merk van de kaarten (en ook dan weet ik niet welke de 'beste' is).
Maar ik wil deze eigenlijk sowieso ruilen, ik ben er niet echt tevreden over. De Tv-out zat gister weer onwijs te kloten. Bij full-screen that is, het beeld flikkerde gewoon echt vaak :(

Het liefst zou ik gewoon mijn oude kaartje (geforce TI 4200 128 Mb) houden, die werkte heel makkelijk en goed naar mijn smaak alleen die is dus echt kaput. En als ik dan toch er eentje moet kopen dan koop ik liever een kaart die wat beter is uitgerust op de toekomst. Zodat ik de nieuwe GTA bijvoorbeeld perfect kan spelen.

Maar voor nu wil ik gewoon weer 's avonds heerlijk relaxed met de beste beeldkwaliteit mogelijk een filmpje kijken

Verwijderd

ATI Radeon:
Asus Radeon 9600 XT

cijfers op kieskeurig:
totaal 10
Beeldkwaliteit 10
Installatie instructies 9,8
Compatibiliteit 10

specs:
Chipset: ATI Radeon 9600 XT
Engine snelheid: 500 MHz
Ramdac: 400 MHz
Bus type: AGP 2x, AGP 4x, AGP 8x
Hoeveelheid geheugen: 128 MB
Soort geheugen: DDR
Geheugen snelheid: 600 MHz
Resolutie: 2048 x 1536
Dual head: ja
TV-out: ja
DVI-out: ja
Video in: nee
Compatible: DirectX, DirectX 9, OpenGL ICD

Misschien een beetje duur, €200

GeForce:
Asus GeForce FX 5700 128MB (V9570 TD)

cijfers op kieskeurig:
totaal 8,5
Beeldkwaliteit 8,5
Installatie instructies 8
Compatibiliteit 8,5

specs:
Chipset: nVidia GeForce FX 5700
Engine: snelheid 425 MHz
Ramdac: 400 MHz
Bus type: AGP 2x, AGP 4x, AGP 8x
Hoeveelheid geheugen: 128, 256 MB
Soort geheugen: DDR
Geheugen snelheid: 500 MHz
Resolutie: 2048 x 1536
Compatible: DirectX 9, OpenGL ICD

minder duur, €170

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2004 11:30 . Reden: een GeForce erbij zetten ]

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 21 februari 2004 @ 11:21:
ATI Radeon:
Asus Radeon 9600 XT

cijfers op kieskeurig:
totaal 10
Beeldkwaliteit 10
* snip snip snip snip snip snip snip snip snip snip snip snip *
Compatible: DirectX 9, OpenGL ICD

minder duur, €170
En test zegt niets als je niet weet waarop en hoe er getest is, daarom is een videokaart test in computertotaal ook weinig waard aangezien die heel er oppervlakkig testen.

Er zijn genoeg websites die kaarten testen, en dan niet met 2 games of met 3 synthetische benchmarks. Nee, met tot wel 25 verschillende games/tools/benchmarks.

Kijk DAN heb je pas goed beeld ergens op!

There is no place like ::1

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 21 februari 2004 @ 11:08:
[...]

Maar ik wil deze eigenlijk sowieso ruilen, ik ben er niet echt tevreden over. De Tv-out zat gister weer onwijs te kloten. Bij full-screen that is, het beeld flikkerde gewoon echt vaak :(
* snip snip snip *

Maar voor nu wil ik gewoon weer 's avonds heerlijk relaxed met de beste beeldkwaliteit mogelijk een filmpje kijken
Ati heeft videostream, waardoor de kaart blokjes gladstrijkt en de video waar mogelijk wat op pept.

En het werkt... erg goed moet ik zeggen, aanraders :-). En het goede, het zit in de GPU in gebouwd dus geen extra chipje waar bepaalde fabrikanten op kunnen bezuinigen, nope gewoon in de GPU!

There is no place like ::1

Pagina: 1