[HowTo] Ledbar met 64 leds

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 29.295 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone Gunman
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/64ledbar/64ledmatrix_animated.gifAfbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/64ledbar/64ledbar-title.jpg
Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/layout/pixel.gif
Een tijd terug heb ik samen met een vriend een ledbar in elkaar geknutselt met de intentie deze in te bouwen in m'n chieftec kast.
De ledbar bestaat uit 2 aparte printjes met 32 leds per print. Deze leds worden aangestuurd door middel van een controllerprintje met hierop een pic 16f628 microcontroller. Deze microcontroller regelt de 64 individuele 8 bits PWM kanalen op 75 hz. Dat betekent dat elke led individueel op een bepaalde intensiteit ingesteld kan worden (256 stapjes van uit tot vol aan).
Via de PC kan vervolgens serieel data verstuurd worden naar de microcontroller, die vervolgens de leds aanstuurd.

Hoewel ik de printjes in de zomervakantie al in elkaar heb gesoldeerd, heb ik nog geen tijd gehad om deze in te bouwen in m'n pc behuizing. Twee weken geleden heb ik eindelijk wat tijd kunnen vinden om het ding in m'n chieftec behuizing in te bouwen.

Dus... hier wat pics en filmpjes:

De controller print met de pic 16f628 @ 20 mhz (deze zit ingebouwd in een 3'5" slot). Een van de boxheaders wordt gebruikt om de data naar de leds te sturen, de andere is om de pic in-circuit te kunnen programmeren... dus geen gedoe met een losse programmer :) :
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/64ledbar/controller_small.jpg

Een van de printjes met de ledbars erop (hier zitten 8 bit serial-in shiftregistertjes op):
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/64ledbar/mux_small.jpg

Voorkant van de kast waar de ledbars zijn ingebouwd (ledbars zitten precies in de gleuven die in het deurtje zitten):
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/64ledbar/front_off_small.jpg

Weer de voorkant, maar nu met wat leds aan...
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/64ledbar/front_on_small.jpg

Achterkant van het deurtje (moet nog afgewerkt worden met een of andere plaat zodat je de prints niet meer ziet):
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/64ledbar/back_small.jpg

En uiteraard wat filmpjes om het geheel in werking te zien (het knipperen in de filmpjes komt door de refreshrate van de leds... hetzelfde effect als je met een camera je monitor filmt dus. irl zie je dat geknipper dus absoluut niet):
knightrider effect met afterglow (498 KB / DivX 5.0)
vu meter met afterglow (4182 KB / DivX 5.0)
vumeter met falloff en afterglow (6256 KB / DivX 5.0)

Ik heb jammergenoeg nog geen tijd gehad om er een fatsoenlijk stukje software voor te schrijven (de effecten uit de filmpjes komen van een snel in elkaar gehacked c++ console progseltje), maar ik hoop daar over een of twee maanden wat tijd voor te hebben, zodat ik een fatsoenlijk programma kan schrijven met plugin support etc. Er zijn namelijk zoveel leuke effecten om op die ledsbars weer te geven... (cpu/mem usage, network up/download speeds enz.)

edit (wat belangrijke info vanuit topic naar topicstart copy/pasted):

Kostprijs

Beetje lastig te bepalen, maar het zal iets in de volgende richting zijn:
8 euro voor de printplaten
5 euro voor de pic 16f628
12 euro voor de ledbars (8 ledbars van 8 leds per stuk)
1,50 euro voor de weerstanden
6 euro voor overig spul (74hct573 latch, max232, condensatoren, 20 mhz kristal, weerstandnetwerkje, box/pinheaders etc)
0 euro voor sub-d 9 pins printconnector, molex printconnector, kabeltjes etc (van oude apparatuur afgesloopt)

In totaal dus 32,50 euro (inclusief de programmer, die zit nl op de print)

Onderdelen

onderdelen controller print:
1x sub D printconnector, 9 pins female
1x molex printconnector, 4 pins male
1x ic max232 (of vergelijkbaar, bv st232)
4x condensator 0,1 uF
1x electrolytische condensator 22 uF
1x 10k Ohm weerstand
1x 1k Ohm weerstand
1x ic microchip pic 16f628, dip, 20mHz
1x kristal, 20 mHz
2x condensator 22 pF
1x boxheader 2x5 pins

onderdelen voor de progger:
(ook op de controller print, kan eraf gelaten worden als je de pic niet in circuit wilt programmeren)
1x 10k Ohm weerstandsnetwerk (1x4)
1x ic 74hct573
1x boxheader 2x5 pins

onderdelen led-prints (per print):
4x ic 74hc595 shiftregister (4094 kan evt ook wel, maar deze heeft een andere pinout!)
1x haakse pinheader, 5 pins
32x led (heb zelf gebruik gemaakt van ledbars met 8 leds per bar)
32x weerstand voor led

PIC Code

de code + binary voor de pic:
http://faq.tweakers.net/cme/64ledbar/ledbar.rar

Mocht iemand zover komen om iets werkends te produceren... het protocol is nogal simpel (gaat zeker aangepast worden, is nu redelijk brak namelijk). Als je een beetje bedreven bent met software schrijven, dan kan je iig iets maken om het aan te sturen. Hiervoor gebruik je de volgende settings voor de compoort:
115200 bps
8 data bits
no parity
1 stop bit
no flow control
Als je de poort geopend hebt in je software, moet je 65 bytes versturen.
De eerste byte moet altijd waarde 255 (0xff) hebben. Deze zorgt ervoor dat de "pointer" in de pic naar de eerste led wijst. Daarna stuur je 64 bytes, waarbij elke byte de intensiteit van een led voorstelt. (let op, je mag _geen_ 255 gebruiken als ledwaarde... alleen de waardes 0 t/m 254 dus).
Als je dat dan meerdere keren doet, kan je iets "bewegends" weergeven :)

De code is niet final oid. Heb er al een tijd niks meer aan gedaan, maar ik ga 'm binnenkort wel wat updaten (beter protocol etc).
Je kunt de .hex iig direct gebruiken om de pic te programmeren. De assembler code kun je met mplab (ide van microchip) assembleren.

Mensen die wat zicht hebben op pic assembler zien misschien wel iets wat niet helemaal klopt met de pwm... dat klopt ;) Mocht iemand een oplossing hebben die het aantal cycles van de pwm routine niet vergroot , mail me maar... :)

De programmer op de print is afgeleid van de TLVP (trivial low voltage programmer).
Voor meer info + programma's die samenwerken hiermee zijn te vinden op http://www.finitesite.com/d3jsys/.

Printlayout / schema's

hier nog een picje vh controller printje...
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/64ledbar/controllerboard_small.jpg

Ledprint + Controllerprint Eagle .brd: http://faq.tweakers.net/cme/64ledbar/eagle_ledbarbrds.rar

Foto's van de print, met en zonder componenten
http://faq.tweakers.net/cme/64ledbar/ledbarpics.rar

Dat was het wel zo'n beetje... Hier kun je nu wel vooruit denk ik (mits je wat kennis van zaken hebt).

mzzls, Lonert

NB: de muismod die verderop in deze thread staan heeft nu zijn eigen topic:
[rml][ HowTo]RGB-led muismod met PIC[/rml]

[ Voor 134% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 02-12-2004 16:56 . Reden: upgraded naar Howto en linked vanuit CME Faq: Contrib sectie ]

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark10123
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-09-2014

mark10123

The Art of Modding..!

Heel mooi! Zou je mischien de schema's erbij willen posten?

P4 3,0HT @ 4,0Ghz. ,Gigabyte 8KNXP ,Corsair TwinX XMS3200 , Dangerden/Asetek/Aqua Comp. WC,Tagan 480W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:41
dude echt mooi gedaan. serieus een van de mooiere dingen die ik hier afgelopen tijd gezien heb. het idee lijkt wel simpel "weer een led barretje" maar het ziet er gewoon heel erg gaaf uit. denk dat het fijt dat het er 64 zijn ook mee helpt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60418

Erg mooi gedaan, mijn complimenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amd187
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-05 15:41

amd187

Ondertitel

zooooooo mooi :)
ik krijg spontaan zin om het ook te doen in m'n zelfde chieftec kast :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulus4ever
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-05 17:27
Ziet er goed uit...

Hopelijk komen die schema's ed snel onlline...
Heb zin om dit in mijn eigen chieftec case in te gaan bouwen, maar dan met blauwe leds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Damn dit ziet er echt stoer uit! _/-\o_
Echt jammer dat ik te weinig van electronica weet om zoiets te maken. En zulke dingen zijn ook nergens kant en klaar te koop :/

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Laatst online: 22-05 16:55
Zou iemand zo iets voor mij kunnen maken , ben (nog) een beetje elek n00b maar t ziet er iig zeer vet uit. Nu nog goede software er bij en zo'n ding in mn pc/ mousepad (wordt zeer speciaal)

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-05 12:59

JWR

_/-\o_ Echt heel super gemaakt!!!

Ik ben er heel erg van onder de indruk!

Dit zou ik ook heel graag in mijn chieftec willen!

Maar ik denk dat iedereen dat wel heeft.

Wil iemand weer een IA op gang zetten voor blauwe LEDjes >:) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebaZ
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-07-2022

SebaZ

High Tech!

Briljant! Super mooi _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
ey Lone Gunman...welk deuntje is dat onder je VU meter videootje...zoek 't nl. al tijdje, maar kan de naam+artiest niet snel achterhalen :)

btw: mod ziet er VET uit :)

[ Voor 13% gewijzigd door MissingDog op 11-01-2004 02:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Ik heb in tijden niet zoiets stoers gezien! Respect man _o_ (Dat 2e filmpje doet t m)

[ Voor 19% gewijzigd door m-m op 11-01-2004 02:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone Gunman
  • Niet online
missingdog: chemical brothers - get yourself high :)

btw: je kunt er ook RGB leds aanhangen uiteraard. Heb t hier ooit eens geprobeerd met wat RGB leds uit een IA, en dat ziet er best nice uit :)

[ Voor 59% gewijzigd door Lone Gunman op 11-01-2004 02:23 ]

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Niet online
Lone Gunman schreef op 11 januari 2004 @ 02:21:
missingdog: chemical brothers - get yourself high :)

btw: je kunt er ook RGB leds aanhangen uiteraard. Heb t hier ooit eens geprobeerd met wat RGB leds uit een IA, en dat ziet er best nice uit :)
thanks man

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47845

WOOOW Uber strak
dit vind ik echt weer supers gemaakt
kan niet w8en op de lay-outs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuut
  • Laatst online: 29-05 21:39
Mooiste mod die ik ooit gezien heb ;)

57696520646974206c65657374206973206e657264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 10:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heel erg mooi gedaan! Ik baal nu dat ik toch voor een gewone kast heb gekozen toen ik in december mijn nieuwe PC bestelde...en heb nu ff geen zin om alles om te bouwen en met een dure nieuwe kast te blijven zitten wegens gebrek aan andere hardware.

Klein puntje bij je progsels voor de aanstureing: ik weet niet of je het er al in hebt zitten, maar als ik de VU meter zo zie zou het handig zijn als je de gevoeligheid van het ding in zou kunnen stellen. Gaat nl nogal vrij snl omhoog als volume beetje hoger staat...dan blijven ze branden als je een nummer draait.

Maar evrder mogmaals mijn complimenten, en ik wil dat schema enzo ook wel hebben

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

héhé, lonert heeft eindelijk z'n bouwsel hier gepost. Zal tijd worden loon. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

w00000t, echt gaaaf gedaan man _o_ ik vond me rainbowledprintje al gaaf, maar dit overtreft echt alles _o_ :9

je doet/deed waarschijnlijk een electrotechniek opleiding? Dan moet ik op school ook maar eens me best gaan doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:32

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

ongelofelijk vet! wil je alsjeblieft de schema's en "ingredienten" posten? ik zoek al heel erg lang naar zoeits, maar met meer dna 12 ledjes heb ik ze nog niet kunnen vinden..

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi
  • Laatst online: 19-05 22:14

ScSi

Belg.

Respect, is het enige wat ik kan zeggen.. Prachtige mod, echt :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulus4ever
Wat voor ledjes moet je hier nou voor gebruiken...
En zou dit ook lukken met een bepaald type blauwe leds ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

bomme (zoals de belgjes het zeggen)

wat is de kostprijs hier ongeveer van???
incl die programmer??

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qylos
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-05 17:21
paulus4ever schreef op 11 januari 2004 @ 10:19:
Een bepaald type blauwe leds, kun je wat duidelijker zijn? Iig is het zo dat de leds het best allemaal hetzelfde zijn.

@TS
Zover ik kan zien heb je de leds parallel aangesloten, klopt dat ook?

Net zoals hiervoor werd gezegd, misschien kun je sensitivity van de sound meters wat omlaag gooien. De ledjes branden wel lekker fel :)

5800X3D | 4090 TUF | 32 GB 3600 CL14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulus4ever
Waar het mij dus eigenlijk om gaat is het volgende:

- die ledjes die gebruikt zijn... zijn dat bijzondere of normale ledjes?

-is deze schakeling ook te maken met blauwe ledjes ?
zo ja, met welk soort/type dan ??

- en waar zit eigenlijk de audio-aansluiting voor het VU verhaal?

[ Voor 15% gewijzigd door paulus4ever op 11-01-2004 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

paulus4ever schreef op 11 januari 2004 @ 10:35:

denk dat ik t ook wel voor je kan beantwoorden :) :
• standaard leds, alleen rechhoekig, zoals je ze vrij vaak in VU meters vind van bijvoorbeeld DJ mixers
• ja. zolang er maar niet een te grote stroom gaat door het IC, anders moet je gaan werken met transistors OID.
• ja dus, eigenlijk de "gewone blauwe led" of je nou 5 of 3mm kiest maakt geen drol uit hoor, als je maar de juiste voorweestand gebruikt. en t niet teveel vermogen gaat gebruiken.
• dat komt uit de PIC, die wordt aangestuurd met de software, en de software krijgt zijn info van winamp OID

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 01-06 16:37
Wow, echt meesterlijk _o_
Ik vond het er al cool uitzien op de plaatjes, maar in die filmpjes is het effect nog tien keer zo cool. Alleen jammer dat je niet zo snel naar je kast kijkt als je achter je computer zit, of hij moet voor je neus staan.

Ik ben trouwens benieuwd hoelang die ledjes dat volhouden, want ze moeten toch de hele tijd aan en uitgaan en feller en minder fel gaan branden :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henning
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-05 22:56

Henning

Hoogvlieger...

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ WOW _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

het water loopt me in de mond! :9~ :Y)

Nu nog de schema's

Henning

3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcohn
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03-2024
aan de fotos te zien zijn het schuifregisters. de groote truuk (het snel updaten van die registers) zit dus in de PIC :)

ik zit aan deze berekening te denken:
64 leds (bits) = 8 bytes. je doet 75x per seconde een heele update = 600 bytes/sec
en je wil niet aan/uit maar in 256 stappen dimmen dus stuur je alles 256x = 153600bytes/sec = presies 150kb/sec. moet kunnen voor een uC :) maar betekend dus wel 1,2MHz op de kloklijn van je schuifregisters

btw, het is maar mijn idee hoor, er zullen vast betere (snellere) oplossingen mogelijk zijn

remco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Niet online

m-m

December schreef op 11 januari 2004 @ 10:59:
Ik ben trouwens benieuwd hoelang die ledjes dat volhouden, want ze moeten toch de hele tijd aan en uitgaan en feller en minder fel gaan branden :)
Mwoa.. het hdd-ledje van mn 6 jaar oude serverbak doet het ook nog altijd, dus dat zal wel loslopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:06

_Ernst_

Mark It Zero!

_/-\o_ Ziet er echt vet uit :*) Mooi gedaan. Ook netjes afgewerkt die print en het inbouwen.
Ik zou alleen blauw hebben gekozen maar dat is natuurlijk persoonlijk ;)
Complimenten :)
Leds staan bekend om hun zeer lange levensduur, meestal is het daarom ook zo dat het appparaat waar ze in zitten eerder kapot gaat of verouderd dat de ledjes zelf. Dus deze zullen het nog een hele tijd uithouden :)

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09-2020

mahi

God bless GoT

Dat maakt weinig of niets uit voor die LEDs. Zolang ze binnen hun specificaties gebruikt worden is de levensduur van een LED vrijwel onbeperkt. Ik heb hier zelf een eindtrap uit 1978, een van de eerste versterkers waar LEDs als vermogensindicatie werden gebruikt. Dat beestje speelt dagelijks. De versterker is al een paar keer 'onder het mes' gemoeten omwille van wat kleinoden, maar de LED-balken werken nog steeds als 25 jaar terug :)

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tielenaar
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-05 14:43
Heel erg cool!
Ik wil graag wel wat schema's zien enzo, ik ben ook van plan zo iets te bouwen met zo'n 180 leds, en aangezien ik redelijk n00b ben op dit gebied kan ik topics als deze goed gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msG-Gsm
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-05 16:27
Zeer mooi gedaan _/-\o_
Ik wil ooit nog eens een plexiglas case maken dan lijkt het me vet om drie van die rondjes met het knightrider effect (hoe schrijf je dat?) door elkaar heen te laten lopen.
Zou ik voor dit idee andere spulletjes nodig hebben? Ik wil dan per rondje ongeveer 35 LEDjes gebruiken.

Schema's Schema's Schema's, maak me gek.

[ Voor 3% gewijzigd door msG-Gsm op 11-01-2004 16:40 . Reden: typgeblek ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Woei, die is cool gedaan :)

Als je schema's hebt zou dat helemaal grandioos zijn :)
Ik kom aan de hand van de foto's er namelijk niet helemaal uit.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Laatst online: 22-05 16:55
ThaKiller schreef op 11 januari 2004 @ 00:57:
Zou iemand zo iets voor mij kunnen maken , ben (nog) een beetje elek n00b maar t ziet er iig zeer vet uit. Nu nog goede software er bij en zo'n ding in mn pc/ mousepad (wordt zeer speciaal)
Nou iemand (als de schema's beschikbaar zijn?

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghannes
  • Laatst online: 31-05 20:43
Zeer vet gedaan, heb je nog meer van zulke projectjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Laatst online: 16-09-2024
Grandioos, echt respect voor dit soort dingen. Ga zo door!

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdj84nl
  • Laatst online: 19-03 09:03
heel erg vet, alleen zou ik de knightriderstijl allebei dezelfde kant op doen, maar dat is persoonlijk :)

heb net die VU meter bekeken, onwijs geil :9~

[ Voor 19% gewijzigd door mdj84nl op 11-01-2004 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark10123
  • Laatst online: 23-09-2014

mark10123

The Art of Modding..!

SCHEMA!!! Ik zou dit ook graag willen maken. Zou je daarom de schema's willen posten en als het mogelijk is ook het progje?

P4 3,0HT @ 4,0Ghz. ,Gigabyte 8KNXP ,Corsair TwinX XMS3200 , Dangerden/Asetek/Aqua Comp. WC,Tagan 480W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulus4ever
@ Lone Gunman:

- heb je nog aan je deurtje moeten sleutelen ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71133

Uber :P

me soldeer handjes beginnen weer te jeuken,. ik kan alleen niet etsen :| en die soldeer skils zien er niet eenvoudig uit :)

tis wel een voordeel dat ie gewoon op een com poort kan en geen audio signalen nodig heeft is voor mij al een reden om ook zoiets dergelijks te gaan fabriceren :)

:9~ Leds !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulus4ever
Anoniem: 71133 schreef op 11 januari 2004 @ 22:58:
[...]

tis wel een voordeel dat ie gewoon op een com poort kan en geen audio signalen nodig heeft is voor mij al een reden om ook zoiets dergelijks te gaan fabriceren :)
COM-port vind ik toch weer een nadeel aangezien deze (bij mij) alleen extern aangesloten kan worden.
Zit je weer met een kabel die van binnen naar buiten moet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
  • Laatst online: 01-06 21:06
_/-\o_

Super! Mooi weg gewerkt, ziet er gaaf uit en orgineel! :D dit wil ik ook heel graag hebben! :)

offtopic:
Hoe heet dat nummer van het 2e filmpje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swandertj
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-04 15:42
MaNDaRK schreef op 12 januari 2004 @ 00:42:
_/-\o_

Super! Mooi weg gewerkt, ziet er gaaf uit en orgineel! :D dit wil ik ook heel graag hebben! :)

offtopic:
Hoe heet dat nummer van het 2e filmpje?
Dat heet "Get yourself High" van de Chemical Brothers :*)

Tja, dit vind ik nou echt een hardstikke geil modje. Vooral die VU-meter is wel stylo. Het zou ook wel goed staan denk ik in m'n shuttle ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Swandertj op 12-01-2004 07:17 ]

http://battlelog.battlefield.com/bf3/user/v0ax_/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VO-Zephyr
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 28-03-2024
een van de weinige keren dat ik iemand een pluim geef over zn werk ;) bij deze, mooi staaltje hobby :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
het ziet er erg netjes uit, heb je mooi gedaan hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 73982

Inderdaad heel fraai en geheel mooi afgewerkt!
Dat zie je wel eens anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-04 11:24
Wanneer kan ik het bouwpakket bestellen ? / inkoopactie _/-\o_

En voor de maker natuurlijk alleen maar _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone Gunman
  • Niet online
_ferry_ schreef op 11 januari 2004 @ 09:43:
je doet/deed waarschijnlijk een electrotechniek opleiding? Dan moet ik op school ook maar eens me best gaan doen :P
K doe op dit moment een computertechniek opleiding (combo van electrotechniek, informatica en systeembeheer), maar dit projectje was echt puur uit hobbyisme, net zoals t proggen voor microcontrollertjes etc.

Er is dus hoop ;)
koop gewoon een breadboard, draadjes en een gangbare microcontroller, en zoek op internet naar wat tutorials etc :)
paulus4ever schreef op 11 januari 2004 @ 10:19:
Je hoeft hier geen speciaal type led oid voor te gebruiken, ongeveer elke led zal wel werken (zelfs bi-color en rgb leds). Op dit moment zitten de leds rechtstreeks aan de shift-register ic's, waardoor de max. te leveren stroom wel iets beperkt is.
Voor gewone leds is dat geen probleem, maar voor ultra bright leds zou dat problemen op kunnen leveren (je kunt ze dan niet op volle sterkte laten branden). Dit is echter wel op te lossen door bv een ULN2803 ic te gebruiken (zie ook het blinkenleds project ergens in dit forum). Met dit ic kan je dan 500 mA per uitgang verstoken :)
HIGHGuY schreef op 11 januari 2004 @ 10:31:
wat is de kostprijs hier ongeveer van???
incl die programmer??
De kostprijs... beetje lastig te bepalen, maar het zal iets in de volgende richting zijn:
8 euro voor de printplaten
5 euro voor de pic 16f628
12 euro voor de ledbars (8 ledbars van 8 leds per stuk)
1,50 euro voor de weerstanden
6 euro voor overig spul (74hct573 latch, max232, condensatoren, 20 mhz kristal, weerstandnetwerkje, box/pinheaders etc)
0 euro voor sub-d 9 pins printconnector, molex printconnector, kabeltjes etc (van oude apparatuur afgesloopt)

In totaal dus 32,50 euro (inclusief de programmer, die zit nl op de print)
Qylos schreef op 11 januari 2004 @ 10:32:
@TS
Zover ik kan zien heb je de leds parallel aangesloten, klopt dat ook?
De leds zijn direct aangesloten op 74hc595 8 bits serieel-in, parallel-uit shiftregisters.
Per kant (links en rechts) zijn 4 van deze shiftregisters in serie aangesloten, zodat ze een groot 32 bits shiftregister vormen. De leds hangen dus direct aan de parallele uitgangen van deze shiftregisters (zie ook het blinkenleds project, deze gebruikt dezelfde manier om veel leds aan te sturen)
paulus4ever schreef op 11 januari 2004 @ 10:35:

Hier zitten dus normale leds op (wel in ledbar vorm).
Je kunt er elk type led aanhangen, mits deze niet teveel stroom nodig hebben.
Als dat wel het geval is kun je gebruik maken van een extra IC per shiftregister (komt tussen het shiftregister en de leds) om zo meer stroom te kunnen leveren.
remcohn schreef op 11 januari 2004 @ 12:07:
aan de fotos te zien zijn het schuifregisters. de groote truuk (het snel updaten van die registers) zit dus in de PIC :)

ik zit aan deze berekening te denken:
64 leds (bits) = 8 bytes. je doet 75x per seconde een heele update = 600 bytes/sec
en je wil niet aan/uit maar in 256 stappen dimmen dus stuur je alles 256x = 153600bytes/sec = presies 150kb/sec. moet kunnen voor een uC :) maar betekend dus wel 1,2MHz op de kloklijn van je schuifregisters

btw, het is maar mijn idee hoor, er zullen vast betere (snellere) oplossingen mogelijk zijn

remco
De truuk zit m inderdaad in de software in de pic, en je berekening klopt.
Alle cycles die de pic draait worden ook daadwerkelijk gebruikt om de output op de leds te krijgen.
Als je de berekening doortrekt: 64 leds * 75 hz * 256 stappen = 1228800 keer berekenen of een led aan of uit moet per seconde.
De pic heeft 5000000 cycles per seconde... 5000000 / 1228800 = ~4,07 cycles om te bepalen of een led aan of uit moet, en het vervolgens ook nog eens door te sturen naar de shiftregisters. Het is iig net te doen met deze pic. Meer leds is dus ook niet mogelijk zonder de refreshrate te verlagen of het aantal intensiteit-stappen te verlagen.

Er zullen vast wel efficientere oplossingen zijn, maar ik zou op dit moment niet weten hoe (zonder meer geheugen of een ander aansturingssysteem te gebruiken)

Mocht iemand een geweldige oplossing hebben, neem dan maar ff contact op :)
dwaziodo schreef op 11 januari 2004 @ 16:39:
Zeer mooi gedaan _/-\o_
Ik wil ooit nog eens een plexiglas case maken dan lijkt het me vet om drie van die rondjes met het knightrider effect (hoe schrijf je dat?) door elkaar heen te laten lopen.
Zou ik voor dit idee andere spulletjes nodig hebben? Ik wil dan per rondje ongeveer 35 LEDjes gebruiken.
Het zou opzich kunnen zonder extra spullen, alleen kom je met 3 * 35 leds op 105 uit, wat op dit moment niet echt haalbaar is (of je moet tevreden zijn met 7 bits PWM, oftewel 128 intensiteitsstappen per led)
Ghannes schreef op 11 januari 2004 @ 21:36:
Zeer vet gedaan, heb je nog meer van zulke projectjes?
Jah :) De vriend (Roel Dirks) waarmee ik dit projectje heb gedaan, heeft in zijn logitech optical mouse een rgb led ingebouwd. Hij heeft hiervoor de hardware gefabriceerd en ingebouwd, ik heb de microcontroller geprogrammeerd. Als de muis niet bewogen wordt gaat de led door alle kleuren vd regenboog cyclen, en als je m beweegt springt ie automatisch op de normale rode kleur... Misschien dat ik morgenavond ff tijd heb om een filmpje te maken, dan zal ik het wel in deze thread posten.
paulus4ever schreef op 11 januari 2004 @ 22:32:
@ Lone Gunman:

- heb je nog aan je deurtje moeten sleutelen ???
Niet echt, k heb met een figuurzaag de "bodem" uit de gleuven gehaalt. Daarna 4 gaatjes geboord, en dat was het wel zo'n beetje :)

K wil alleen nog een achterplaat maken zodat je de prints niet ziet, maar daarvoor moet ik nog ergens wat fijn plaatmateriaal hebben (stukje zwart/zilver plastic oid?)
En de kabeldoorvoer naar de 3'5" bay moet nog gefixt worden.

Wat schema's/software betreft:
ik heb geen schema's van dit ding. Het is ooit eens op papier uitgetekend, maar dat is dan ook alles. K heb nog wel de printlayout van de controller print, maar jammergenoeg ben ik de printlayout van de prints waar de leds opzitten kwijtgeraakt (ooit eens op cd geback-upped, maar ws de cd weggegooid)

Als ik tijd heb zal ik de schema's wel ff tekenen in eagle cad oid, en dan zal ik ze wel online zetten... Dus aub geen aanvragen meer voor schema's ;)

De software is op dit moment een snel inelkaar gehacked c++ programmaatje, je kunt er dus weinig tot niks mee :+

mzzl, lonert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:42
echt heeeel cool gedaan joh, niks dan respect.

Hoe heb je eea precies aangestuurd? Dat die 8 ledjes per IC (aangestuurd door die ene) goed glowen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

wellicht dat er samen met iemand op GoT leuke software aansturing valt te regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-04 16:11

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Als ik dit zo zie, dan heb ik ook wel wat ideeën over wat ik ga doen met mijn ledjes :P
Maar ik heb geen idee hoe. Als ik dit zo zie, dan heb jij dat wel :+

Enig idee hoe mij op weg te helpen?

Maar verder het is echt heel erg vet, zekers origineel en duidelijk anders dan de standaard led dingetjes.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tentacle1
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

418O2 schreef op 12 januari 2004 @ 22:09:
echt heeeel cool gedaan joh, niks dan respect.

Hoe heb je eea precies aangestuurd? Dat die 8 ledjes per IC (aangestuurd door die ene) goed glowen ?
Zoek eens naar PWM op het forum ;)

System specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzems
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08-2024
Ziekelijk vet gedaan gewoon _/-\o_

Ik ben zeer geintresseerd in de schema's ed.

Momenteel heb ik een HDD vu metertje in me chieftech deurtje zitten, het printje en de draadjesbende heb ik gewoon achter een zilverkleurig kartonnetje verstopt dat zit vastgeplakt met dubbelzijdige tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-05 21:04

jotheman

Was like that when I got here!

Behoorlijk wikkid Dennis :D
Koel om te zien dat je nu eindelijk genoeg tijd hebt/had om 'm af te maken. Hij is echt mooi geworden :).

Oh btw, heb je die prints laten etsen of zelf op de een of andere manier gedaan? Ey groeten en spreek je misschien wel weer 's op ICQ ;)

I see dead pixels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone Gunman
  • Niet online
_ferry_ schreef op 12 januari 2004 @ 22:55:
wellicht dat er samen met iemand op GoT leuke software aansturing valt te regelen?
Een fatsoenlijk stukje aansturingssoftware maken is niet zo'n probleem, dat lukt me wel :) Heb op t moment alleen een tekort aan tijd ervoor :/ Maar als t goed hoop ik over een maandje ofzo meer tijd te hebben...
jotheman schreef op 12 januari 2004 @ 23:39:
Behoorlijk wikkid Dennis :D
Koel om te zien dat je nu eindelijk genoeg tijd hebt/had om 'm af te maken. Hij is echt mooi geworden :).

Oh btw, heb je die prints laten etsen of zelf op de een of andere manier gedaan? Ey groeten en spreek je misschien wel weer 's op ICQ ;)
Ha die jotheman :) toch wel zo'n 2 jaartjes geleden (of langer zelfs) ermee begonnen, toen alleen zonder microcontroller, PWM etc... maar tis nu redelijk af ;)

Die printjes zijn door Eric geetst (denk wel dat je m kent ? :) ) Heb er hier thuis geen materiaal voor namelijk.
En ICQ draai ik al eeuwen niet meer... kom gewoon ns langs op irc.sorcery.net / #tweakers.net ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Lone Gunman op 13-01-2004 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone Gunman
  • Niet online
Zoals beloofd, hier wat plaatjes van de gemodde muis (hardware is gemaakt door n vriend van me (Roel)), k heb voor hem een progseltje geschreven voor in de pic.

De gewone rode led is eruit gehaald en vervangen door een rgb led. De aansturing van de normale led zit met een optocoupler verbonden aan de pic, en aan de pic hangt dan weer de rgb led.
De originele rode led brand normaal continu als beweging gedecteerd wordt, en minder fel (mbv pwm) als er geen beweging gedecteerd wordt.
Wat de pic doet: het originele signaal analyseren en zo opvangen of de muis bewogen wordt of niet. Aan de hand daarvan laat ie de rgb led door alle kleuren cyclen mbv pwm (als de muis niet bewogen wordt), of ie laat de rgb led rood branden (als de muis wel bewogen wordt).

Om het allemaal wat duidelijker te maken wat plaatjes...

Hier een totaaloverzichtje, het past er net allemaal in :)
De pinheader rechts kan gebruikt worden om de pic te programmeren (geen losse progger nodig dus) :
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/muispwm/mouse_open_small.jpg

Hier zie je de pic + optocoupler zitten (t is een pic16f628 trouwens, beetje overkill, maar waarom een 16f84 kopen als deze goedkoper en beter is ? :) ) :
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/muispwm/mouse_pic_small.jpg

En uiteraard wat filmpjes van het geheel in actie:
muis in actie met de kap erop (1242 KB / DivX 5.0)
muis in actie met de kap eraf (1432 KB / DivX 5.0)
Jammergenoeg heeft de videocamera wat moeite met de led (kleuren komen niet helemaal lekker over), maar in t echt zie je m door alle kleuren heengaan.

Het schema is inmiddels hier gepost: [rml][ HowTo]RGB-led muismod uit Lone Gunman ledbar topic[/rml]

mzzl, lonert

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 17-06-2004 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iambig
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-06 01:10

iambig

* z.o.z *

aiaiai Lone....
Geef jou een PIC en een paar ledjes en je weet niet wat je ziet... _/-\o_
We wachten nogsteeds op de schema's van je LEDbars...
Doe deze er dan gelijk maar bij! :9

NEE: dit is geen signature...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tielenaar
  • Laatst online: 17-05 14:43
Die muis is echt stoer!
Werkt ie echt nog helemaal perfect zonder afwijkingen enzo? Dat is vrij knap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone Gunman
  • Niet online
die muis werkt idd zonder afwijkingen... :)

in het begin wel wat problemen mee gehad trouwens, aangezien de verschillende kleuren niet allemaal naar hetzelfde punt hun licht uitstralen (is nou eenmaal zo bij rgb leds). De optische chip in de muis heeft bv moeite om beweging te detecteren als de kleur puur groen is, omdat de straal niet exact onder de bewegingssensor komt. Maar door de cyclen van de kleuren sneller te laten gaan is dat probleem helemaal weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100356

Dit is echt 1337, zelf ben ik al van plan om twee ledbars te maken van minimaal +/- 40 leds........beetje ambitieus van mij omdat ik nog een n00b ben in [CM] en electronica enzo nog moet leren. :X Maar ik moet en zal leren hoe dingen in elkaar zit :7.

Dus het zou heel fijn zijn als de schema's etc. online komen ^^;;;;

(vanmorgen kreeg ik het idee om de randen van het plafond in mijn kamer vol te zetten met leds.....een kamer met looplicht xD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
  • Laatst online: 12:41
mja dat wordt dure grap :P neem aan dat de omtrek van je kamer toch meer dan 10 meter is, en ledjes hebben diameter van +/- 5mm dus 20000 ledjes ofzo?

errug strakke muis btw, nog nooit eerder gezien, net als die ledbars. keep on modding :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47200

echt HEEL mooi _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

ik heb nog 1 vraagje,

waar haal je INTERN (binnen je kast) die seriele uitgang vandaan (volgens mij namelijk serieel (als dit niet zo is, waar haal je dan de stroom vandaan))???

maar echt HEEL mooi _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone Gunman
  • Niet online
k heb een asus a7n8x deluxe mobo, daar zit de 2de com poort als pinheader op het moederbord :) Komt wel mooi uit dus, geen gedoe met t doorlussen van de com poort op de achterkant enzo.
Spanning komt trouwens gewoon van een molexstekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Omg, mooi man, vooral dat die ledjes op de maat van de muziek gaan vind ik mooi, en muis is ook heel appart en mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 04:39

zomertje

Barisax knorretje

Ej lone! Leuk dat je hem hier hebt gepost, je had hem op mijn lannetje dus eigenlijk net pas werkend. Het ziet er wel stoer uit ja. En gezien het enthousiasme kun je bijna een investeerder gaan zoeken die hem voor je gaat bouwen in serieproductie :P

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Laatst online: 13:40
Ik zou het best wel leuk vinden om zoiets ook in mijn Chieftecje te hebben... Zou je misschien mij een plaatje van de printjes, en een boodschappenlijstje ofzo kunnen sturen? 'K heb hier 0,0 ervaring mee, maar dit lijkt me een leuk projectje om eens mee te beginnen :D Als je zin en tijd hebt zou je't misschien eens kunnen mailen naar wormaap apenstaartje hotmail punt com (tevens msn-adres :P)?

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simie55
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-06-2020
die muis is echt "wicked" maaree heb je daar ook een ontwerp of een schema van?
want zoiets zou ik ook wel willen, ben alleen nogal noob en zou dat niet zo 1,2,3 kunnen maken, meschien dat je een how-to zou kunnen maken :D
kun je ook instellen dat ie bij beweging blauw is en in rust rood?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

als je geen zin / tijd hebt om de schema's op te stellen... lijstje van alle onderdelen + scherpe pics moet voldoende zijn om de avontuurlijke soldeerders onder ons even zoet te houden :P ik bedoel van de pics die je hier hebt staan kan je bijv al de layout van de printplaten waar de ledbars opgaan afleiden.. alleen is het ictje niet te lezen

zeer netjes gedaan iig

[ Voor 29% gewijzigd door Bezulba op 18-01-2004 00:30 ]

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Laatst online: 07:59

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Mooi hoor, petje af!

Dat doe je goed! Ik ben al blij dat ik mijn eigen carkit kan bouwen, maar dat steekt sterk af bij jouw werk... :)

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
echt petje af hoor!! erg stoer!! zou zoiets ook wel willen in me kast ben alleen niet zo thuis in electronica. _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone Gunman
  • Niet online
Gister ff zitten prutsen met t aanstuurprogseltje, en een vu meter met falloff gemaakt. Niet echt spectaculair, maargoed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59903

Lone Gunman schreef op 18 januari 2004 @ 19:23:
Gister ff zitten prutsen met t aanstuurprogseltje, en een vu meter met falloff gemaakt. Niet echt spectaculair, maargoed :)

bruuuuut, kan je echt nie ff schema'tje plaatsen??? Ik vind dit echt supervet man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-05 06:36

Atmoz

Techno!!

Dit is echt zéér netjes gedaan allemaal.
Ik sta er echt van te kijken. Gewoon alles is perfect. Heel netjes afgewerkt en erg ruig met die optie dat je hem kan bedienen via RS232. Zelf klooi ik ook altijd met de PIC16F628. ben toevallig deze week begonnen om hem te bedienen via RS232, dus dit topic komt goed van pas. Heel leuk ook om ernaar te kijken.

100% _/-\o_

And keep up the good work!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Laatst online: 13:21
_/-\o_ Jeeeetje wat mooi :9~ ,
Is het mogenlijk om Of die dingen bij jou te bestellen ( geprogrammeert, niet gesoldeerd ? :P)

* Paradox heeft interesse :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

G4E-PARAD0X schreef op 18 januari 2004 @ 22:10:
_/-\o_ Jeeeetje wat mooi :9~ ,
Is het mogenlijk om Of die dingen bij jou te bestellen ( geprogrammeert, niet gesoldeerd ? :P)

* Bezulba heeft interesse :P
i'm in!

solderen kan ik nog wel maar programmeren...... brr :P

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Laatst online: 13:40
Als er misschien toch eens een schemaatje online zou komen ofzo, kan ik'm wel ineen solderen op zich, maar 't programmeren is waar ik moet afhaken :| Misschien dat iemand zich geroepen voelt om hier een progseltje voor te schrijven met wat leuke functietjes (die evt. misschien zelfs aangepast kunnen worden? Of ben ik dan érg veel'eisend'? :P)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91786

(Bericht Lone Gunman) Mocht iemand interesse hebben, k heb hier de pic code, print layouts etc liggen, en ben zowieso van plan om deze binnenkort allemaal online te gooien
Ik ben heel benieuwd naar de .asm code. _/-\o_
Hoe laat je individuele LEDs PWM-en nadat deze zijn ingevoerd in het shifregister.
Op je LED printen heb je alleen de DS (serial in) ST-CP en SH-CP van de shift-reg. uitgevoerd (plus de voeding natuurlijk).

Op deze mannier zouden toch alle 32 LEDs aan/uit geschakelen, voor PWM en niet alleen bv. LEDje 16 op 80% LEDje 15 op 70% enz. ?

Zou jij de PIC code willen posten, ik denk dat wij daar veel van kunnen leren.
(ik ga er van uit dat het in ASM geschreven is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralpy
  • Laatst online: 28-05 20:54
Ik ben ook heel benieuwd naar de source.. Ben zelf ook best veel bezig geweest met PWM aansturen van leds en allerlei andere dingen. Ook met seriele aansluiting. Ben vooral benieuwd naar hoe je communicatie gemaakt hebt, want je moet er toch een soort van taaltje voor maken

In welke taal is het proprogrammeerd? Assambler, of niet?

trouwens wel heel strak gedaan!! Complimenten!

[ Voor 43% gewijzigd door Ralpy op 21-01-2004 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

hele lieve aardige meneer lone gunman

mogen we alstublieft van u schema's en boodschappenlijstjes?

u bent geweldig!

:P

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59903

eendje schreef op 20 januari 2004 @ 17:27:

u bent geweldig!

ik sluit me hierbij aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulus4ever
Wat is het meest handige programmatje om dit spul mee te ontwerpen ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SetsunaKaede
  • Laatst online: 12-07-2024

SetsunaKaede

Ing.Dr.Prof.Onz.In

"dit spul": software of hardware? PCB'tjes is Eagle wel een goede, Assembler kan je mplab gebruiken (PIC asm assembler van Microchip, freeware :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralpy
paulus4ever schreef op 22 januari 2004 @ 11:46:
Wat is het meest handige programmatje om dit spul mee te ontwerpen ??
hmmm.. wat bedoel je met spul?

Het tekenen van schema? Het programmeren van microcontroller? Het schrijven van software voor microcontroller?

Ik denk dat je bedoeld de software voor in een microcontroller. Daar zijn veel dingen voor, maar ze worden allemaal gecompileerd naar assambler. Assambler is een vrij basic taaltje(35 opdrachten), niet echt makkelijk om in te beginnen.

Voor een mooie uitleg kijk op: http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/8

Als beginner zou ik zelf eigenlijk een andere taal aanraden en dat is JAL. JAL is ook gewoon een programma wat het JAL taaltje compileert naar assambler en ook een HEX file maakt die weer in de pic geladen kan worden. Heel simpel taaltje, het maakt het programmeren van dit soort projectjes een stuk makkelijker.

Zie: www.voti.nl/jal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• man-o-script
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:29
Ik heb trouwens deze staan:
Afbeeldingslocatie: http://www.licht-geluid.nl/Afbeeldingen/AD0100-0401.JPG
http://www.licht-geluid.nl/shop/detail.aspx?ID=2568
Misschien kun je hier ook wat mee? aanpassen o.i.d.?

//

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Laatst online: 27-03 16:26
Heej, zo'n idee om 32 LEDs PWM aan te sturen had ik ook! Alleen is mijn schema wat anders, ik gebruik ook een AVR in plaats van de PIC.

PWM'en van meerdere kanalen kan in software trouwens gemakkelijk gedaan worden. Je kan bijvoorbeeld een timertje laten lopen en continu alle waardes voor de LEDs ermee vergelijken en daarmee uitzetten. Als de teller weer bij 0 is gaan alle LEDs weer aan (behalve die met waarde 0).

Een klein projectje van me met softwarematige PWM signalen in een AVR kun je hier vinden. De source is niet geoptimaliseerd enzo, maar het werkt best wel aardig! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103427

Zo heej dat ziet er effe WREED UIT ! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Vooral leuk dat je een filmpie erbij hebt. >:)

Goedman :) ga zow door zou ik zeggen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpse2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-01-2023
eendje schreef op 20 januari 2004 @ 17:27:

u bent geweldig!

Alsublieft _/-\o_

keep trying...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:38
Eerst deed iedereen moeilijk, zonder pic, dat zo'n klein ding toch wonderen kan doen, damn, van de week die 3 VU-meters voor niks gebouwd :( naja, die verpats ik wel weer aan mijn neefje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SetsunaKaede
  • Laatst online: 12-07-2024

SetsunaKaede

Ing.Dr.Prof.Onz.In

Ralpy schreef op 22 januari 2004 @ 13:57:
[...]

(...) Assambler is een vrij basic taaltje(35 opdrachten), niet echt makkelijk om in te beginnen.
Niet helemaal waar, Assembler is een ontzettend uitgebreide taal, met te veel instrukties om (makkelijk) uit wijs te worden. Waar jij het over hebt, is RISC Assembler, oftewel Assembler met een Reduced Instruction Set. Hier werken alle microchip PICs mee, en ook nog enkele andere microcontrollers.

* SetsunaKaede heeft nog eens een 8052 geprogd, met de volledige instruktieset... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:41

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ik ook :>

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
De AVR heeft ook een RISC architectuur, maar toch nog >100 instructies! Maar omdat ze slechts 1 taak tegelijk doen (wat bij de PIC niet het geval is) is het nog steeds niet makkelijk om te programmeren. Je moet namelijk de volledige hardware architektuur kunnen begrijpen!

Als je ervaring hebt met C, pascal, basic of soortgelijke talen kun je beter met C, jal of bascom AVR gaan werken, je programma wordt er wel altijd groter en dus meestal trager door!

EDIT: Zo te zien wordt er hier gebruik gemaakt van mos 4094 chips da's een schuifregister met latch. Daar klok je de data in en met de strobe functie zet je het dan op de output. De output enable functie kan de uitgangen aan of uit zetten (dus ook een global HF dim functie kan nog geimplementeerd worden! Dit is te maken met bijvoorbeeld 1/3 74hc14)

[ Voor 29% gewijzigd door Benadski op 23-01-2004 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralpy
SetsunaKaede schreef op 23 januari 2004 @ 12:54:
[...]

Niet helemaal waar, Assembler is een ontzettend uitgebreide taal, met te veel instrukties om (makkelijk) uit wijs te worden. Waar jij het over hebt, is RISC Assembler, oftewel Assembler met een Reduced Instruction Set. Hier werken alle microchip PICs mee, en ook nog enkele andere microcontrollers.

* SetsunaKaede heeft nog eens een 8052 geprogd, met de volledige instruktieset... 8)7
klopt idd, maar ik had het eigenlijk meer over de assambler voor deze microcontrollers van microchip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Lone Gunman schreef op 18 januari 2004 @ 19:23:

Niet echt spectaculair?? |:(
Ik vind dat je best trots op jezelf kan zijn dat je dit zo even in elkaar plakt. Ik zou zelf niet weten waar ik zou moeten beginnen :? Heeeel netjes gedaan!!

Helemaal als je strax links je download en rechts je upload ziet _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64157

Helemaal te gek, een IA zou te gek zijn _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Benadski schreef op 23 januari 2004 @ 13:32:
Als je ervaring hebt met C, pascal, basic of soortgelijke talen kun je beter met C, jal of bascom AVR gaan werken, je programma wordt er wel altijd groter en dus meestal trager door!
Daar ben ik het niet mee eens. Voor grote applicaties zoals bijvoorbeeld een CNC frees kun je misschien het beste in C werken zodat het programma overzichtelijk blijft en alles gemakkelijk aan te roepen is. Maar voor simpele applicaties zoals een LED bar is C veel ingewikkelder dan assembly. Je gebruikt in assembly voor de AVR toch maar enkele verschillende instructies in zo'n geval.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

d0000d, dit is echt extreem sweet!

damn... ik ga meteen C leren... :P
zodra de schema's er zijn (en ik cash heb :P ) ga ik er 1 bouwen en eens kijken of ik er software bij kan maken :D
momenteel heb ik alleen maar kennis van PHP, en heb ooit Delphi5 gedaan maar dat ben ik helemaal kwijt.
Qbasic ook ooit mee gespeeld, maar ook dat ben ik helemaal kwijt.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iambig
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-06 01:10

iambig

* z.o.z *

Zeg Lone, zit je nou te wachten tot er iemand om schema's vraagt ofzo? :?
Ik bedoel, we smeken je allemaal op onze knieën om de schema's.
Wat wil je dat we doen dan? :X
Zet er dan niet bij dat je de schema's wilt posten als er iemand om vraagt... ;(

NEE: dit is geen signature...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
-DarkShadow- schreef op 23 januari 2004 @ 17:39:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens. Voor grote applicaties zoals bijvoorbeeld een CNC frees kun je misschien het beste in C werken zodat het programma overzichtelijk blijft en alles gemakkelijk aan te roepen is. Maar voor simpele applicaties zoals een LED bar is C veel ingewikkelder dan assembly. Je gebruikt in assembly voor de AVR toch maar enkele verschillende instructies in zo'n geval.
Assembler kan ook overzichtelijk zijn, als je maar pseudo C of Basic commentaar achter de instructies zet en genoeg documenteert! Als snelheid een vereiste is (zoals bij het blinkenAVR project van mij) dan kun je niet eens wat met C...

Wat ik bedoelde te zeggen is dat wanneer je de hardware architectuur niet kan snappen van de AVR (datasheet lezen en ook snappen kunnen veel mensen niet) dat je dan ook niets aan Assembler hebt. Ik ken mensen die al enkele jaren met AVR's aan het klooten zijn en toch alleen wat in C kunnen doen. ASM gaat bij hun altijf fout!

EDIT: Jongens de schema's staan er al! Met een beetje moeite kun je ze zo van de PCB's aflezen! De chips zijn bekend...

[ Voor 7% gewijzigd door Benadski op 23-01-2004 19:17 ]

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste