Hoofdcategorieën
Topicacties

[HowTo] Ledbar met 64 leds

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 20 21 22 23 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 12 juni 1999

http://faq.tweakers.net/cme/64ledbar/64ledmatrix_animated.gifhttp://faq.tweakers.net/cme/64ledbar/64ledbar-title.jpg
http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/layout/pixel.gif
Een tijd terug heb ik samen met een vriend een ledbar in elkaar geknutselt met de intentie deze in te bouwen in m'n chieftec kast.
De ledbar bestaat uit 2 aparte printjes met 32 leds per print. Deze leds worden aangestuurd door middel van een controllerprintje met hierop een pic 16f628 microcontroller. Deze microcontroller regelt de 64 individuele 8 bits PWM kanalen op 75 hz. Dat betekent dat elke led individueel op een bepaalde intensiteit ingesteld kan worden (256 stapjes van uit tot vol aan).
Via de PC kan vervolgens serieel data verstuurd worden naar de microcontroller, die vervolgens de leds aanstuurd.

Hoewel ik de printjes in de zomervakantie al in elkaar heb gesoldeerd, heb ik nog geen tijd gehad om deze in te bouwen in m'n pc behuizing. Twee weken geleden heb ik eindelijk wat tijd kunnen vinden om het ding in m'n chieftec behuizing in te bouwen.

Dus... hier wat pics en filmpjes:

De controller print met de pic 16f628 @ 20 mhz (deze zit ingebouwd in een 3'5" slot). Een van de boxheaders wordt gebruikt om de data naar de leds te sturen, de andere is om de pic in-circuit te kunnen programmeren... dus geen gedoe met een losse programmer :) :
http://faq.tweakers.net/cme/64ledbar/controller_small.jpg

Een van de printjes met de ledbars erop (hier zitten 8 bit serial-in shiftregistertjes op):
http://faq.tweakers.net/cme/64ledbar/mux_small.jpg

Voorkant van de kast waar de ledbars zijn ingebouwd (ledbars zitten precies in de gleuven die in het deurtje zitten):
http://faq.tweakers.net/cme/64ledbar/front_off_small.jpg

Weer de voorkant, maar nu met wat leds aan...
http://faq.tweakers.net/cme/64ledbar/front_on_small.jpg

Achterkant van het deurtje (moet nog afgewerkt worden met een of andere plaat zodat je de prints niet meer ziet):
http://faq.tweakers.net/cme/64ledbar/back_small.jpg

En uiteraard wat filmpjes om het geheel in werking te zien (het knipperen in de filmpjes komt door de refreshrate van de leds... hetzelfde effect als je met een camera je monitor filmt dus. irl zie je dat geknipper dus absoluut niet):
knightrider effect met afterglow (498 KB / DivX 5.0)
vu meter met afterglow (4182 KB / DivX 5.0)
vumeter met falloff en afterglow (6256 KB / DivX 5.0)

Ik heb jammergenoeg nog geen tijd gehad om er een fatsoenlijk stukje software voor te schrijven (de effecten uit de filmpjes komen van een snel in elkaar gehacked c++ console progseltje), maar ik hoop daar over een of twee maanden wat tijd voor te hebben, zodat ik een fatsoenlijk programma kan schrijven met plugin support etc. Er zijn namelijk zoveel leuke effecten om op die ledsbars weer te geven... (cpu/mem usage, network up/download speeds enz.)

edit (wat belangrijke info vanuit topic naar topicstart copy/pasted):

Kostprijs

Beetje lastig te bepalen, maar het zal iets in de volgende richting zijn:
8 euro voor de printplaten
5 euro voor de pic 16f628
12 euro voor de ledbars (8 ledbars van 8 leds per stuk)
1,50 euro voor de weerstanden
6 euro voor overig spul (74hct573 latch, max232, condensatoren, 20 mhz kristal, weerstandnetwerkje, box/pinheaders etc)
0 euro voor sub-d 9 pins printconnector, molex printconnector, kabeltjes etc (van oude apparatuur afgesloopt)

In totaal dus 32,50 euro (inclusief de programmer, die zit nl op de print)

Onderdelen

onderdelen controller print:
1x sub D printconnector, 9 pins female
1x molex printconnector, 4 pins male
1x ic max232 (of vergelijkbaar, bv st232)
4x condensator 0,1 uF
1x electrolytische condensator 22 uF
1x 10k Ohm weerstand
1x 1k Ohm weerstand
1x ic microchip pic 16f628, dip, 20mHz
1x kristal, 20 mHz
2x condensator 22 pF
1x boxheader 2x5 pins

onderdelen voor de progger:
(ook op de controller print, kan eraf gelaten worden als je de pic niet in circuit wilt programmeren)
1x 10k Ohm weerstandsnetwerk (1x4)
1x ic 74hct573
1x boxheader 2x5 pins

onderdelen led-prints (per print):
4x ic 74hc595 shiftregister (4094 kan evt ook wel, maar deze heeft een andere pinout!)
1x haakse pinheader, 5 pins
32x led (heb zelf gebruik gemaakt van ledbars met 8 leds per bar)
32x weerstand voor led

PIC Code

de code + binary voor de pic:
http://faq.tweakers.net/cme/64ledbar/ledbar.rar

Mocht iemand zover komen om iets werkends te produceren... het protocol is nogal simpel (gaat zeker aangepast worden, is nu redelijk brak namelijk). Als je een beetje bedreven bent met software schrijven, dan kan je iig iets maken om het aan te sturen. Hiervoor gebruik je de volgende settings voor de compoort:
115200 bps
8 data bits
no parity
1 stop bit
no flow control
Als je de poort geopend hebt in je software, moet je 65 bytes versturen.
De eerste byte moet altijd waarde 255 (0xff) hebben. Deze zorgt ervoor dat de "pointer" in de pic naar de eerste led wijst. Daarna stuur je 64 bytes, waarbij elke byte de intensiteit van een led voorstelt. (let op, je mag _geen_ 255 gebruiken als ledwaarde... alleen de waardes 0 t/m 254 dus).
Als je dat dan meerdere keren doet, kan je iets "bewegends" weergeven :)

De code is niet final oid. Heb er al een tijd niks meer aan gedaan, maar ik ga 'm binnenkort wel wat updaten (beter protocol etc).
Je kunt de .hex iig direct gebruiken om de pic te programmeren. De assembler code kun je met mplab (ide van microchip) assembleren.

Mensen die wat zicht hebben op pic assembler zien misschien wel iets wat niet helemaal klopt met de pwm... dat klopt ;) Mocht iemand een oplossing hebben die het aantal cycles van de pwm routine niet vergroot , mail me maar... :)

De programmer op de print is afgeleid van de TLVP (trivial low voltage programmer).
Voor meer info + programma's die samenwerken hiermee zijn te vinden op http://www.finitesite.com/d3jsys/.

Printlayout / schema's

hier nog een picje vh controller printje...
http://faq.tweakers.net/cme/64ledbar/controllerboard_small.jpg

Ledprint + Controllerprint Eagle .brd: http://faq.tweakers.net/cme/64ledbar/eagle_ledbarbrds.rar

Foto's van de print, met en zonder componenten
http://faq.tweakers.net/cme/64ledbar/ledbarpics.rar

Dat was het wel zo'n beetje... Hier kun je nu wel vooruit denk ik (mits je wat kennis van zaken hebt).

mzzls, Lonert

NB: de muismod die verderop in deze thread staan heeft nu zijn eigen topic:
[HowTo]RGB-led muismod met PIC

euss wijzigde dit bericht 02-12-2004 16:56 (134%)
Reden: upgraded naar Howto en linked vanuit CME Faq: Contrib sectie

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

The Art of Modding..!

Heel mooi! Zou je mischien de schema's erbij willen posten?

P4 3,0HT @ 4,0Ghz. ,Gigabyte 8KNXP ,Corsair TwinX XMS3200 , Dangerden/Asetek/Aqua Comp. WC,Tagan 480W.

Wind powered...
Reg. datum: 03 oktober 2002

dude echt mooi gedaan. serieus een van de mooiere dingen die ik hier afgelopen tijd gezien heb. het idee lijkt wel simpel "weer een led barretje" maar het ziet er gewoon heel erg gaaf uit. denk dat het fijt dat het er 64 zijn ook mee helpt :)
Heineken addicted
Reg. datum: 16 juli 2002

Erg mooi gedaan, mijn complimenten

Game PC Specs

Ondertitel
Reg. datum: 15 januari 2002

zooooooo mooi :)
ik krijg spontaan zin om het ook te doen in m'n zelfde chieftec kast :D

Game bak: | A8N-Sli Deluxe | Athlon64 3500+ Venice | TwinMOS 4x512MB | Asus Extreme 7800GTX TOP | 2xWD Raptor 36GB in RAID0 | Benq 17" FP71E+ | TT Purepower 560 Watt | CM Stacker 101 |

ADSL2+ Uitgesteld tot ???

Ziet er goed uit...

Hopelijk komen die schema's ed snel onlline...
Heb zin om dit in mijn eigen chieftec case in te gaan bouwen, maar dan met blauwe leds.
Reg. datum: 08 januari 2003

Damn dit ziet er echt stoer uit! _/-\o_
Echt jammer dat ik te weinig van electronica weet om zoiets te maken. En zulke dingen zijn ook nergens kant en klaar te koop :/

2x Dell 2001FP 20,1" TFT / E6750 @ 3,2Ghz / 2x 2GB PC6400 DDR2 / Peak Radeon x1950pro 256MB / 2x 80GB SATA Raid0 / Gigabyte P35C-DS3R / NEC ND-3550a / NEC ND-2510a / Tagan 480W / Logitech MX500 / HP Laserjet 4250

Core i7 920 @ 3,9 Ghz

Zou iemand zo iets voor mij kunnen maken , ben (nog) een beetje elek n00b maar t ziet er iig zeer vet uit. Nu nog goede software er bij en zo'n ding in mn pc/ mousepad (wordt zeer speciaal)
-BwJ-
Reg. datum: 17 juli 2000

_/-\o_ Echt heel super gemaakt!!!

Ik ben er heel erg van onder de indruk!

Dit zou ik ook heel graag in mijn chieftec willen!

Maar ik denk dat iedereen dat wel heeft.

Wil iemand weer een IA op gang zetten voor blauwe LEDjes >:) .

"Het belangrijkste bij het casemodden is DE HELM..."

High Tech!

Briljant! Super mooi _/-\o_
ey Lone Gunman...welk deuntje is dat onder je VU meter videootje...zoek 't nl. al tijdje, maar kan de naam+artiest niet snel achterhalen :)

btw: mod ziet er VET uit :)

MissingDog wijzigde dit bericht 11-01-2004 02:20 (13%)

wanbetaler
Reg. datum: 07 augustus 2001

Ik heb in tijden niet zoiets stoers gezien! Respect man _o_ (Dat 2e filmpje doet t m)

m-m wijzigde dit bericht 11-01-2004 02:19 (19%)

Will you be there when the big door swings open?

Reg. datum: 12 juni 1999

missingdog: chemical brothers - get yourself high :)

btw: je kunt er ook RGB leds aanhangen uiteraard. Heb t hier ooit eens geprobeerd met wat RGB leds uit een IA, en dat ziet er best nice uit :)

Lone Gunman wijzigde dit bericht 11-01-2004 02:23 (59%)

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

quote:
Lone Gunman schreef op 11 januari 2004 @ 02:21:
missingdog: chemical brothers - get yourself high :)

btw: je kunt er ook RGB leds aanhangen uiteraard. Heb t hier ooit eens geprobeerd met wat RGB leds uit een IA, en dat ziet er best nice uit :)
thanks man

WOOOW Uber strak
dit vind ik echt weer supers gemaakt
kan niet w8en op de lay-outs

Abit NF7-S V2.0, Enermax 431 Watt [5V+12V Modded], Amd Xp Tb 1700+@ 2,45 Ghz (11*223)@ 1.825V, Kingston 256Mb + Dane-Elec 512Mb Pc333@Ddr446, Club 3D Fx5900 @ 5950 Ultra, Creative InSpiRe T7700 (7.1 Speaker Set)

Sluuut pred 26y 200d 23h 55m
Reg. datum: 16 februari 2003

Mooiste mod die ik ooit gezien heb ;)

Cze, jak leci?

I wear my sunglasses at night
Reg. datum: 23 januari 2002

Heel erg mooi gedaan! Ik baal nu dat ik toch voor een gewone kast heb gekozen toen ik in december mijn nieuwe PC bestelde...en heb nu ff geen zin om alles om te bouwen en met een dure nieuwe kast te blijven zitten wegens gebrek aan andere hardware.

Klein puntje bij je progsels voor de aanstureing: ik weet niet of je het er al in hebt zitten, maar als ik de VU meter zo zie zou het handig zijn als je de gevoeligheid van het ding in zou kunnen stellen. Gaat nl nogal vrij snl omhoog als volume beetje hoger staat...dan blijven ze branden als je een nummer draait.

Maar evrder mogmaals mijn complimenten, en ik wil dat schema enzo ook wel hebben

Wist ik veel dat ze ook nog een tweelingzus had... :p

Today is not your day

héhé, lonert heeft eindelijk z'n bouwsel hier gepost. Zal tijd worden loon. ;)

bijgewerkte Anime-FAQ | Blog
De rotatie van de aarde wordt in stand gehouden door docenten Nederlands die zich omdraaien in hun graf.

Silent farting

w00000t, echt gaaaf gedaan man _o_ ik vond me rainbowledprintje al gaaf, maar dit overtreft echt alles _o_ :9

je doet/deed waarschijnlijk een electrotechniek opleiding? Dan moet ik op school ook maar eens me best gaan doen :P

Het geilste plekje van tweakers. Kijk nu!!!! Ja, nu!!!!!!

Edit zich kapot@375fsb

ongelofelijk vet! wil je alsjeblieft de schema's en "ingredienten" posten? ik zoek al heel erg lang naar zoeits, maar met meer dna 12 ledjes heb ik ze nog niet kunnen vinden..

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Belgische vouwgarnaal!
Reg. datum: 27 oktober 2003

Respect, is het enige wat ik kan zeggen.. Prachtige mod, echt :9~

Join Los Alcoholicos! Rondjes aan de bar, kroeggebrabbel en rondjes aan de bar!

Wat voor ledjes moet je hier nou voor gebruiken...
En zou dit ook lukken met een bepaald type blauwe leds ??
BooBs for BraiNs
Reg. datum: 02 december 2002

bomme (zoals de belgjes het zeggen)

wat is de kostprijs hier ongeveer van???
incl die programmer??

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Reg. datum: 27 juni 2002

quote:
paulus4ever schreef op 11 januari 2004 @ 10:19:
Wat voor ledjes moet je hier nou voor gebruiken...
En zou dit ook lukken met een bepaald type blauwe leds ??

Een bepaald type blauwe leds, kun je wat duidelijker zijn? Iig is het zo dat de leds het best allemaal hetzelfde zijn.

@TS
Zover ik kan zien heb je de leds parallel aangesloten, klopt dat ook?

Net zoals hiervoor werd gezegd, misschien kun je sensitivity van de sound meters wat omlaag gooien. De ledjes branden wel lekker fel :)

Waar het mij dus eigenlijk om gaat is het volgende:

- die ledjes die gebruikt zijn... zijn dat bijzondere of normale ledjes?

-is deze schakeling ook te maken met blauwe ledjes ?
zo ja, met welk soort/type dan ??

- en waar zit eigenlijk de audio-aansluiting voor het VU verhaal?

paulus4ever wijzigde dit bericht 11-01-2004 10:38 (15%)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 20 21 22 23 last

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2010 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2009