k heb t enorm druk gehad deze week... en volgende week ziet er niet veel rooskleuriger uit. Daarna weer wat meer tijd hopelijk...
maargoed, omdat jullie het zo aardig vragen
de onderdelen die ik gebruikt heb:
onderdelen controller print:
1x sub D printconnector, 9 pins female
1x molex printconnector, 4 pins male
1x ic max232 (of vergelijkbaar, bv st232)
4x condensator 0,1 uF
1x electrolytische condensator 22 uF
1x 10k Ohm weerstand
1x 1k Ohm weerstand
1x ic microchip pic 16f628, dip, 20mHz
1x kristal, 20 mHz
2x condensator 22 pF
1x boxheader 2x5 pins
onderdelen voor de progger:
(ook op de controller print, kan eraf gelaten worden als je de pic niet in circuit wilt programmeren)
1x 10k Ohm weerstandsnetwerk (1x4)
1x ic 74hct573
1x boxheader 2x5 pins
onderdelen led-prints (per print):
4x ic 74hc595 shiftregister (4094 kan evt ook wel, maar deze heeft een andere pinout)
1x haakse pinheader, 5 pins
32x led (heb zelf gebruik gemaakt van ledbars met 8 leds per bar)
32x weerstand voor led
de code + binary voor de pic:
code+binary
schema's heb ik niet, en ik heb ook nog geen tijd gehad om deze inelkaar te draaien. Als je geen zin hebt om een week te wachten, kun je misschien hier eens naar kijken:
foto's van de print, met en zonder componenten
mocht iemand zover komen om iets werkends te produceren... het protocol is nogal simpel (gaat zeker aangepast worden, is nu redelijk brak namelijk). Als je een beetje bedreven bent met software schrijven, dan kan je iig iets maken om het aan te sturen. Hiervoor gebruik je de volgende settings voor de compoort:
115200 bps
8 data bits
no parity
1 stop bit
no flow control
Als je de poort geopend hebt in je software, moet je 65 bytes versturen.
De eerste byte moet altijd waarde 255 (0xff) hebben. Deze zorgt ervoor dat de "pointer" in de pic naar de eerste led wijst. Daarna stuur je 64 bytes, waarbij elke byte de intensiteit van een led voorstelt. (let op, je mag _geen_ 255 gebruiken als ledwaarde... allen de waardes 0 t/m 254 dus).
Als je dat dan meerdere keren doet, kan je iets "bewegends" weergeven
edit:
de code is niet final oid. Heb er al een tijd niks meer aan gedaan, maar k ga m binnenkort wel wat updaten (beter protocol etc).
Je kunt de .hex iig direct gebruiken om de pic te programmeren. De assembler code kun je met mplab (ide van microchip) assembleren.
Mensen die wat zicht hebben op pic assembler zien misschien wel iets wat niet helemaal klopt met de pwm... dat klopt

Mocht iemand een oplossing hebben die het aantal cycles van de pwm routine niet vergroot , meel me maar...
De programmer op de print is afgeleid van de TLVP (trivial low voltage programmer).
Voor meer info + programma's die samenwerken hiermee zijn te vinden op
http://www.finitesite.com/d3jsys/.
Dat was het wel zo'n beetje... als je niet kunt wachten op schema's + meer andere info kun je nu wel vooruit denk ik (mits je wat kennis van zaken hebt).
De rest komt iig over 1 a 2 weken...
[
Voor 24% gewijzigd door
Anoniem: 44568 op 25-01-2004 23:36
. Reden: wat info naar topicstart copypasted ]
Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.