[HowTo] Ledbar met 64 leds

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 29.350 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iambig
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-07 16:49

iambig

* z.o.z *

nou die individuele prints kan ik wel bedenken jah maar de controllerprint gaat bij mij niet lukken...

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 25-01-2004 23:31 ]

NEE: dit is geen signature...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
De chip rechts is een 74HCT573 zo te zien, daar wordt denk ik de data ingezet alvorens deze naar de beide modules gaat.

De chip links ziet er uit als een max-232 achtig iets, die in het midden is de PIC.

Er is niets moeilijks aan het schema, het zit lekker simpel in elkaar, wat meestal alleen maar een pluspunt is trouwens! :)

EDIT: Ik denk trouwens dat de header aan de latch juist voor het programmeren is. Om twee van die printen aan te sturen heb je minimaal 5 lijnen nodig (alles parallel, behalve de datalijnen) en ik tel er maar 4 + massa.

[ Voor 21% gewijzigd door Benadski op 23-01-2004 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91469

joah ! houdt een IA :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 75495

Nou voor degenen onder ons die niet goed weten welke chips het zijn en waar je deze kunt halen, of hoe je een printplaat etst, zou het toch wel super zijn als lone gunman schema's en boodschappenlijstjes zou posten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iambig

iambig

* z.o.z *

Anoniem: 75495 schreef op 23 januari 2004 @ 22:56:
Nou voor degenen onder ons die niet goed weten welke chips het zijn en waar je deze kunt halen, of hoe je een printplaat etst, zou het toch wel super zijn als lone gunman schema's en boodschappenlijstjes zou posten :D
Zo een ben ik er dus ook... Ik kom een heel eind met een hele boel dingen, maar helaas wel alleen als ik ook een beetje duidelijke zaken zie. ;(
Ik zie zo dus echt niet welke printsporen aan welk pootje van de IC's zitten op die controller/program print.
En ik ken de algemene logica erachter wel, maar voor ik zelf de details uitgezocht en uitgewerkt heb......

Ik wil er echt wel tijd en moeite insteken, maar als lonert toch al alles heeft klaarstaan op zijn pc... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpse2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-01-2023
Is er niemand die zijn e-mailadres heeft. :X

Dan kan iemand de heer Lone Gunman er vriendelijk op wijzen dat er hier iets van hem verwacht wordt O-)

keep trying...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-07 13:21
en dan vergeet je voor het gemak nog ff de software in de pic en op de pc ....

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone Gunman
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
k heb t enorm druk gehad deze week... en volgende week ziet er niet veel rooskleuriger uit. Daarna weer wat meer tijd hopelijk...
maargoed, omdat jullie het zo aardig vragen :+

de onderdelen die ik gebruikt heb:

onderdelen controller print:
1x sub D printconnector, 9 pins female
1x molex printconnector, 4 pins male
1x ic max232 (of vergelijkbaar, bv st232)
4x condensator 0,1 uF
1x electrolytische condensator 22 uF
1x 10k Ohm weerstand
1x 1k Ohm weerstand
1x ic microchip pic 16f628, dip, 20mHz
1x kristal, 20 mHz
2x condensator 22 pF
1x boxheader 2x5 pins

onderdelen voor de progger:
(ook op de controller print, kan eraf gelaten worden als je de pic niet in circuit wilt programmeren)
1x 10k Ohm weerstandsnetwerk (1x4)
1x ic 74hct573
1x boxheader 2x5 pins

onderdelen led-prints (per print):
4x ic 74hc595 shiftregister (4094 kan evt ook wel, maar deze heeft een andere pinout)
1x haakse pinheader, 5 pins
32x led (heb zelf gebruik gemaakt van ledbars met 8 leds per bar)
32x weerstand voor led

de code + binary voor de pic:
code+binary

schema's heb ik niet, en ik heb ook nog geen tijd gehad om deze inelkaar te draaien. Als je geen zin hebt om een week te wachten, kun je misschien hier eens naar kijken:
foto's van de print, met en zonder componenten

mocht iemand zover komen om iets werkends te produceren... het protocol is nogal simpel (gaat zeker aangepast worden, is nu redelijk brak namelijk). Als je een beetje bedreven bent met software schrijven, dan kan je iig iets maken om het aan te sturen. Hiervoor gebruik je de volgende settings voor de compoort:
115200 bps
8 data bits
no parity
1 stop bit
no flow control
Als je de poort geopend hebt in je software, moet je 65 bytes versturen.
De eerste byte moet altijd waarde 255 (0xff) hebben. Deze zorgt ervoor dat de "pointer" in de pic naar de eerste led wijst. Daarna stuur je 64 bytes, waarbij elke byte de intensiteit van een led voorstelt. (let op, je mag _geen_ 255 gebruiken als ledwaarde... allen de waardes 0 t/m 254 dus).
Als je dat dan meerdere keren doet, kan je iets "bewegends" weergeven :)

edit:
de code is niet final oid. Heb er al een tijd niks meer aan gedaan, maar k ga m binnenkort wel wat updaten (beter protocol etc).
Je kunt de .hex iig direct gebruiken om de pic te programmeren. De assembler code kun je met mplab (ide van microchip) assembleren.

Mensen die wat zicht hebben op pic assembler zien misschien wel iets wat niet helemaal klopt met de pwm... dat klopt ;) Mocht iemand een oplossing hebben die het aantal cycles van de pwm routine niet vergroot , meel me maar... :)

De programmer op de print is afgeleid van de TLVP (trivial low voltage programmer).
Voor meer info + programma's die samenwerken hiermee zijn te vinden op http://www.finitesite.com/d3jsys/.

Dat was het wel zo'n beetje... als je niet kunt wachten op schema's + meer andere info kun je nu wel vooruit denk ik (mits je wat kennis van zaken hebt).
De rest komt iig over 1 a 2 weken...

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 25-01-2004 23:36 . Reden: wat info naar topicstart copypasted ]

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:55

Bezulba

Formerly known as Eendje

Je bent helemaal geweldig!!!!! _/-\o_

tijd voor een fanclub? :P

[ Voor 87% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 24-01-2004 02:36 ]

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
* Wormaap Joins the fanclub :D
Nu nog uitvinden hoe ik dit zaakie ga bouwen :|

[ Voor 46% gewijzigd door Wormaap op 24-01-2004 00:12 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iambig

iambig

* z.o.z *

Lone Gunman, dank dank dank! _/-\o_
Ik moest maar es aan de slag gaan... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-07 07:31

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Voor de mensen die graag een printplaat willen bestellen, www.custompcb.com is een van de goedkoopste (9 dollar voor een enkelzijdige print, minimale besteleenheid 2 printen), en ze accepteren diverse layout formaten (bijvoorbeeld van Eagle). Bestelling heb je binnen anderhalve week binnen, verzenden kost 8 dollar voor de hele bende.

* sebastius is erg blij met ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone Gunman
  • Niet online
hier nog een picje vh controller printje...
http://www.vizzzion.org/~lonert/controllerboard.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 25-01-2004 23:37 . Reden: info toegevoegd aan topicstart ]

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Lone Gunman schreef op 24 januari 2004 @ 01:17:
hier nog een picje vh controller printje...

[afbeelding]
Zijn dat Eagle files? Kun je die ook beschikbaar maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone Gunman
  • Niet online
dat was origineel idd een eagle file. maarrrr.. k ben de .brd en .sch files kwijtgeraakt (maandje of 6 geleden ooit eens gebackupt op cd, maar ws de cd weggegooid tijdens een opruimactie). K heb alleen nog dit plaatje liggen :(
Als ik tijd heb zal ik ze wel opnieuw tekenen, maar nu ff niet ;)

Mocht t ooit tot een inkoopactie komen (wil er evt wel een opzetten), dan moeten de prints zowieso opnieuw getekend worden... en waarschijnlijk kan het allemaal wel een stuk kleiner. De prints die ik nu heb zijn vrij grof, maar ik wilde er zeker van zijn dat ze er in een keer goed uitkwamen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iambig

iambig

* z.o.z *

Ik ben iig voor een IA! :Y)
Als je het straks minder druk krijgt en er zin in hebt. :P
Daar wil ik wel een paar weekjes op wachten.
PCB etsen gaat mij niet lukken en om het op gaatjesprint te maken met allemaal losse draadjes is ook zo slordig/onoverzichtelijk. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

.

[ Voor 173% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 05-08-2004 01:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVILSalami
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-07 09:20

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Als er in IA komt dan ben ik van de partij als het niet té duur wordt :+ Hoeveel gaat het ongeveer kosten 1 zo'n setje zegmaar? :)

mod-remark: Daar is het VEELte vroeg voor om iets zinnig over te kunnen zeggen (bovendien zou een IA dan niet via GoT plaats vinden (Einde aan de Inkoopacties). Om toch een beetje een indicatie van de kosten te hebben, lees eens hier: [rml]Lone Gunman in "[ HowTo] Ledbar met 64 leds"[/rml] :Y)

[ Voor 67% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 24-01-2004 02:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-06 08:47

Atmoz

Techno!!

Lone Gunman schreef op 24 januari 2004 @ 01:23:
dat was origineel idd een eagle file. maarrrr.. k ben de .brd en .sch files kwijtgeraakt (maandje of 6 geleden ooit eens gebackupt op cd, maar ws de cd weggegooid tijdens een opruimactie). K heb alleen nog dit plaatje liggen :(
Als ik tijd heb zal ik ze wel opnieuw tekenen, maar nu ff niet ;)

Mocht t ooit tot een inkoopactie komen (wil er evt wel een opzetten), dan moeten de prints zowieso opnieuw getekend worden... en waarschijnlijk kan het allemaal wel een stuk kleiner. De prints die ik nu heb zijn vrij grof, maar ik wilde er zeker van zijn dat ze er in een keer goed uitkwamen :+
He Lone Gunman, ik had je nog een email gestuurd, ging geloof ik over die uC. :) Nouja zie het wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik en al een heel eind op weg met het aanschaffen van spullen, en ga morgen de pcb's etsen. Nu vroeg ik me alleen af wat voor ledbars er gebruikt zijn en waar je deze vandaan kunt halen.. ik kan ze namelijk nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr GAmba
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05-2021

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Je hoeft toch geen ledbars te gebruiken je kan toch ook gewoon je leds op die printsolderen.

Vet project lone gunman , nu is het wachten op iemand die een progje schrijft voor in windows.

Signature unavailable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Mr GAmba schreef op 24 januari 2004 @ 12:25:
Je hoeft toch geen ledbars te gebruiken je kan toch ook gewoon je leds op die printsolderen.

Vet project lone gunman , nu is het wachten op iemand die een progje schrijft voor in windows.
een ledbar is veel makkelijker. Alle ledjes perfect op een rij en netjes in een balkje...

en die dingen moeten te krijgen zijn want die zitten in zo'n beetje elk audioapparaat

http://home.wanadoo.nl/te...oller_final2correctie.PNG

rood is toevoeging en geel moet weg (naar wat ik van de print begrijp :P )
bruin is een draadbrug die er nog op moest

het is trouwens geen 2 pins ding maar een 3 pins. zo eentje waar je je fan op hangt

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 25-01-2004 23:38 ]

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 161% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 05-08-2004 01:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulus4ever
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:01
Waar kun je blauwe ledbars kopen ???
De electronica zaak bij ons in het dorp heeft die niet...

Zou display ze kunnen hebben ?

Er is trouwens toch ook een website waar je leds kunt bestellen ???
Die heet iets met worldled d8 ik, maar ik kan het niet meer vinden...

@Lonert: geweldig dat er wat schema's en een boodschappelijst in je topic staat nu...
1 Vraagje trouwens: welk programma gebruik je om je ledbars op muziek te laten reageren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

paulus4ever schreef op 24 januari 2004 @ 13:30:
Waar kun je blauwe ledbars kopen ???
De electronica zaak bij ons in het dorp heeft die niet...

Zou display ze kunnen hebben ?

Er is trouwens toch ook een website waar je leds kunt bestellen ???
Die heet iets met worldled d8 ik, maar ik kan het niet meer vinden...

@Lonert: geweldig dat er wat schema's en een boodschappelijst in je topic staat nu...
1 Vraagje trouwens: welk programma gebruik je om je ledbars op muziek te laten reageren ?
zelf gebouwt proggie staat ook in die post

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Anoniem: 26576 schreef op 24 januari 2004 @ 13:22:
Die draadbrug moet er niet, daarvoor in de plaats zat dat koperspoor..

En dat headertje is dus gewoon een 12V uit, wel 2-pins dus.
mwa oke :P maar ik begrijp niet echt wat er mee gedaan word.. is het een aansluiting voor een fan ofzo?

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Laatst online: 08:36
vind het wel flauw overigens dat iedereen om schema's en boodschappen lijstjes gaat zitten schreeuwen. Hij kon het toch ook helemaal zelf? Laat eens wat creativiteit zijn en maar er zelf zijn... maar dan 20 RGB ledjes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

frickY schreef op 24 januari 2004 @ 13:34:
vind het wel flauw overigens dat iedereen om schema's en boodschappen lijstjes gaat zitten schreeuwen. Hij kon het toch ook helemaal zelf? Laat eens wat creativiteit zijn en maar er zelf zijn... maar dan 20 RGB ledjes :P
ik weet niet wat jouw electronica kennis is maar die van mij komt niet verder dan "ik kan een weerstandje op een plaatje solderen" ik zou zoiets never nooit niet kunnen bedenken

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 05-08-2004 01:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Anoniem: 26576 schreef op 24 januari 2004 @ 13:39:
[...]

Hoezo? We hoeven toch niet allemaal opnieuw het wiel uit te vinden?

En die layouts die ik heb getekend zijn niet voor mezelf, het is de bedoeling dat iedereen er iets aan heeft.
heb je daar ook eagle files van?

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 94% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 05-08-2004 01:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Anoniem: 26576 schreef op 24 januari 2004 @ 13:41:
Nee, ik werk nooit met Eagle...
welk formaat dan?

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 05-08-2004 01:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone Gunman
  • Niet online
Die pinheader (zijn 3 pinnetjes btw) is gewoon om een fannetje aan te hangen... heb in mn chieftec kast een fan in de onderste drivecage, en daar had ik geen aansluiting voor... dus die hangt nu gewoon aan dat printje :)

maaruh, het heeft verder geen nut, je kunt het er gewoon aflaten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91786

@exter

Welk PCB programma gebruik jij?
Ik heb zelf nog niet veel ervaring met PCB progjes omdat ik de schema editors
van veel progjes niet duidelijk vindt of dat ze de juiste onderdelen niet hebben.
Ik gebruik nu Visio en teken alle onderdelen zelf, zo maak ik ook mijn PCBtjes maar dat werkt niet echt efficient.

Eagle 4.1 wil nog nog gaan testen alleen is daar de PCB oppv. wel erg klein 10x8 cm? geloof ik. Kan je daar ook het LED boardje van Lone Gunman mee ontwerpen?

@Lone Gunman:
Thanks voor de tussentijdse info !! _/-\o_
Buiten de PIC code vondt ik geen progje die de controller print aanstuurd vanaf de PC, gebruik je daar soms een WinAMP plusin voor?

Of is tot ergens gepost 8)7

p.s. blauwe LEDS zijn verkrijgbaar bij o.a. world-led.com

Denk wel ff aan de juiste weerstands waarde, deze blauwe LED hebben namelijk een ander drempel spanning (3.3v bij 20mA) gebruik bij 5v bv. 100 ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@exter

oesp, had de pagina nog niet refreshed,
LAY01 dus... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulus4ever
  • Laatst online: 00:01
Anoniem: 91786 schreef op 24 januari 2004 @ 14:29:
[...]
p.s. blauwe LEDS zijn verkrijgbaar bij o.a. world-led.com

Denk wel ff aan de juiste weerstands waarde, deze blauwe LED hebben namelijk een ander drempel spanning (3.3v bij 20mA) gebruik bij 5v bv. 100 ohm.
Dat was de link ja... hardstikke bedankt (en ook voor de tip)...

edit:

Ik zie dat ze daar ook geen (blauwe) led-bars verkopen...

Dan ga ik maar een schema maken voor normale leds.
Alleen welke zijn dan aan te raden ?? De 5 of 3 mm leds ?? En met of zonder voetje ?

[ Voor 21% gewijzigd door paulus4ever op 24-01-2004 15:02 . Reden: Toevoeging... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
3mm kan dichter op elkaar gezet worden, maar elektrisch maakt het niets uit. Ik denk wel dat je je weerstanden voor de LEDs goed moet berekenen, de 74HCT595 kan maar 6mA per poort sturen, de 74HC595 nog veel minder! (zie Philips Parametrics)

Als je in mijn sig kijkt zie je ook LEDs van world-led staan trouwens, maar dan goedkoper (alleen geen bars helaas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 118% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 05-08-2004 01:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-07 22:50
je bent goed bezig exter, wordt misschien wel mijn volgende aankoop bij je als je in productie wilt gaan ;)

If it aint broke, fix it till it is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GieltjE
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

GieltjE

Niks te zien...

Ik wil die muis mod ook gaan maken, maar heb echter nog nooit dit soort dingen gedaan. Wat heb ik voor deze mod nodig en hoe moet ik dat aansluiten?? (ik ken wel iemand die goed kan solderen).

Hell / 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-06 09:55

Elektronicanet

Leds do it!

Nice :D Ik ga ze ook bouwen! Ik weet trouwens nog niet waar ik ze laat, maar dat zien we dan wel weer ;)

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

wat voor weerstanden moeten er eigenlijk voor de ledjes? mijn weerstandkennis is zeer vastgeroest :P

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iambig

iambig

* z.o.z *

eendje schreef op 24 januari 2004 @ 21:28:
wat voor weerstanden moeten er eigenlijk voor de ledjes? mijn weerstandkennis is zeer vastgeroest :P
Is afhankelijk van de ledjes die je gebruikt...
Dan is het uit te rekenen met de wet van Ohm.

Zie de FAQ.

[ Voor 14% gewijzigd door iambig op 24-01-2004 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

..

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 05-08-2004 01:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Ik ga zodra m'n normale muis van nieuwe Batterijen voorzien is, de prints natekenen in Eagle (als het mogelijk is), daarna kan iedereen ze individueel of samen bestellen bij custompcb.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 05-08-2004 01:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Anoniem: 26576 schreef op 24 januari 2004 @ 23:04:
Ik zie daar staan 5,5 bij 4 inch, dat zou betekenen dat de printen niet langer mogen zijn dan 14 cm, te kort voor de LEDprinten.
als je meer wilt betalen kan je ook de 8 bij 11 inch dingen daar laten maken.. kost alleen 48 dollar

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Anoniem: 26576 schreef op 24 januari 2004 @ 23:04:
Ik zie daar staan 5,5 bij 4 inch, dat zou betekenen dat de printen niet langer mogen zijn dan 14 cm, te kort voor de LEDprinten.
Aangezien elk segment identiek is, kun je best de ledbar in meerdere stukken opdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 05-08-2004 01:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iambig

iambig

* z.o.z *

Anoniem: 26576 schreef op 24 januari 2004 @ 23:51:
17 cm is langer dan 14 cm, je kan ze moeilijk aan elkaar plakken...
Nou nee... is niet moeilijk... je kunt de print in tweeën doen en de sporen bruggen met draadbruggen...
Het zijn immers maar 6 sporen... en een print kun je zo verlijmen iod.

[ Voor 12% gewijzigd door iambig op 25-01-2004 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GieltjE
  • Nu online

GieltjE

Niks te zien...

Kan iemand mij vertellen welke chips/plaaten etc je nodig hebt voor die muis en hoe dat in elkaar moet, heb zelf 0,0 ervaring maar wil die muis wel erg graag maken.
>:)

Hell / 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdehoop
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-06-2024

pdehoop

Elektronicanet schreef op 24 januari 2004 @ 19:22:
Nice :D Ik ga ze ook bouwen! Ik weet trouwens nog niet waar ik ze laat, maar dat zien we dan wel weer ;)
Anders wil ik ze ook wel kopen hoor :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Of je bestelt ze gewoon niet bij dat custompcb, je gaat 2 printplaten van 30 x 20 cm kopen bij radio piet in arnhem :P , en je etst de printen zelf ;) .

edit: Kan iemand me vertellen waar ik die IC 74HC595 vandaan kan halen?? bij conrad en de plaatselijke electronica boeren hebben ze hem in ieder geval niet.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 75495 op 25-01-2004 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-07 22:50
exter schreef op 25 januari 2004 @ 10:15:
Even naar Arnhem, leuk daar heb ik nog electronicaexamens bij Dirksen afgelegd.
Ik ets m'n printen al jaren zelf, ik gebruik stukken van 16 x 10 cm, dat is euroformaat. En stukken van 20 x 30 cm.

Heeft Piet in Arnhem dat ICtje niet?
Ik bestel tegenwoordig m'n onderdelen bij Reichelt in Duitsland, veel goedkoper dan hier. Minimum bedrag is 50 euro.
Daar hebben ze de 74HC595 gegarandeerd.
Reichelt is zeer goed en goedkoop jah, ik geniet nu ook van hun gelverde onderdelen. :9

If it aint broke, fix it till it is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Anoniem: 75495 schreef op 25 januari 2004 @ 09:25:
Of je bestelt ze gewoon niet bij dat custompcb, je gaat 2 printplaten van 30 x 20 cm kopen bij radio piet in arnhem :P , en je etst de printen zelf ;) .

edit: Kan iemand me vertellen waar ik die IC 74HC595 vandaan kan halen?? bij conrad en de plaatselijke electronica boeren hebben ze hem in ieder geval niet.
Je kan denk ik ook wel de LS variant (74LS595) gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralpy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 12:22
die 74HC595 hebben ze hier ook

http://www.voti.nl/winkel/

over het algemeen kun je het niet makkelijker goedkoper vinden dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok, nu ben ik aan het twijfelen, kan ik gewoon die twee layout bestanden van exter downloaden, openen met dat layo1, uitprinten op een sheet, en etsen maar....??

En dan nog iets:

Exter zegt:

Op de layout van de LEDprint zijn nog enkele ontkoppelcondensatortjes voor de IC's aangebracht.

welke condensatoren kan ik hiervoor gebruiken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Anoniem: 75495 schreef op 25 januari 2004 @ 16:11:
Ok, nu ben ik aan het twijfelen, kan ik gewoon die twee layout bestanden van exter downloaden, openen met dat layo1, uitprinten op een sheet, en etsen maar....??

En dan nog iets:

Exter zegt:

Op de layout van de LEDprint zijn nog enkele ontkoppelcondensatortjes voor de IC's aangebracht.

welke condensatoren kan ik hiervoor gebruiken??
Ja, kun je zo etsen, mits er geen fouten in zitten.

De condensatortjes kun je 100 nF (Nano Fahrad) voor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 05-08-2004 01:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone Gunman
  • Niet online
kleine correctie:

http://www.vizzzion.org/~lonert/correctie.png

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 25-01-2004 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 147% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 05-08-2004 01:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone Gunman
  • Niet online
zover ik kan zien moeten ze dan kloppen ja :)

k vond trouwens net een cdtje met *kuch* jawel, de prints...
dus mocht iemand er nog wat mee kunnen (ter referentie ofzo)
de printjes (eagle)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Lone Gunman schreef op 25 januari 2004 @ 17:28:
zover ik kan zien moeten ze dan kloppen ja :)

k vond trouwens net een cdtje met *kuch* jawel, de prints...
dus mocht iemand er nog wat mee kunnen (ter referentie ofzo)
de printjes (eagle)
je bent hierbij heilig verklaart

_/-\o_

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GieltjE
  • Nu online

GieltjE

Niks te zien...

Is er al een print van die muis? of een handleiding of iets want ik wil die ook maken

Hell / 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpse2
Nog een noob vraagje: (ik heb namelijk nog nooit met een pic gewerkt en in de FAQ vond ik het ook niet direct :? )

Hoe wordt die pic geprogrammeerd? Kan dat vanaf de computer of moet dat met een apparte programmer?
Als dat met een programmer is, hoe ziet zoiets eruit? (of hoe noemt dat?)

En met welke software worden de gegevens naar de control-print gestuurd? Is dat een winamp-plugin?

keep trying...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Laatst online: 10:39

AMDFreak

Intel is zo..

ww0000t!!!

Volgens mij kan je hier zo ff een inkoopactie van maken ;)

Erg netjes in elkaar gesoldeert hoor dude!!

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100356

Zijn er programma's aan te raden die .brd files kunnen openen en goed weergeven?

En heel erg bedankt Lone Gunman. Ik had misschien nog heel wat uren moeten vitten als ik zelf het in elkaar zou moeten zetten =).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpse2
Dat zou met eagle moeten lukken

http://www.cadsoft.de/

keep trying...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ corpse2

Hier vind je een Prima tutorial over PICs inclusief een simpel PIC-programer die ook prima werkt voor de 16F628.

CO PIC Tutorial

Dit is mijn prototype programmer, van de tutorial:

Afbeeldingslocatie: http://project.photons.nl/images/prog_frt.jpg
Afbeeldingslocatie: http://project.photons.nl/images/prog_bck.jpg

Verder gebruik ik icprog 1,05a voor het branden.
Houd er rekening mee dat deze programmer niet werkt op elke COM poort, dit ligt niet aan de programmer maar aan de uitgang spanning van de COM poort, gewoon ff een paar COM poorten proberen (op verschillende pcs natuurlijk) :*)

@Lone Gunman

Als ik de code goed begrijp, dan gebruik je de ingebouwde PWM optie van de pic niet, en maak je gebuik van de seriele ingang om de PIC/LEDs van data te voorzien. Je hebt dus een extren progje nodig om dit aan te sturen.

Voor het looplichtje (zie banner van deze post) heb je de seriele ingang toch niet nodig? Dit is de code waarin ik zeer geinteresseerd ben, kun je deze ook posten? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iambig

iambig

* z.o.z *

Let er wel op dat de controllerprint al een programmer is he...
Je hebt dus als je deze schema's gebruikt geen aparte programmer nodig!
8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpse2
iambig schreef op 26 januari 2004 @ 10:59:
Let er wel op dat de controllerprint al een programmer is he...
Je hebt dus als je deze schema's gebruikt geen aparte programmer nodig!
8)
Dus je kan die vanaf de computer programmeren??
met bv icprog 1,05a ?

keep trying...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iambig

iambig

* z.o.z *

Corpse2 schreef op 26 januari 2004 @ 11:08:
[...]

Dus je kan die vanaf de computer programmeren??
met bv icprog 1,05a ?
FiPo:

De programmer op de print is afgeleid van de TLVP (trivial low voltage programmer).
Voor meer info + programma's die samenwerken hiermee zijn te vinden op http://www.finitesite.com/d3jsys/ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpse2
_/-\o_

Edit:
woops, iets te lang geleden dat ik de start van de topic gelezen heb

[ Voor 87% gewijzigd door Corpse2 op 26-01-2004 12:56 ]

keep trying...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RefleCs
  • Laatst online: 01-07 12:45
Mooie How-To met alles durrop en durran. Maar uhm.... ik durf het bijna niet te vragen.... Wanneer komt de howto van de muis?? _/-\o_

De wetenschappers komen uit het westen,
De Bourgondiërs komen uit het zuiden.
Maar de wijzen komen nog altijd uit het oosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Laatst online: 05-07 13:54

ThaHandy

Discovery Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik sta op het punt om te beginnen met het etsen van de platen, maar heb nog een aantal vraagjes en onduidelijkheden:

Exter, je hebt 2 alternatieve pcb tekeningen vrijgegeven, die o.a. een stukje kleiner zijn dan die van Lone Gunman zelf (de eagle's die hij net heft vrijgegeven). De controller print ziet er net zo logisch uit als de eagle tekening van One Gunman, maar die ledbarprint, wat heb je er nou precies allemaal aan veranderd?? Op de eagle tekening van Lone Gunman loopt de buitenste baan bijvoorbeeld rond, en bij jou houd deze baan op bij het laatste ledje :? . Verder dan nog die ontkoppelcondensatoren, die snap ik. Maar dan vroeg ik me nog af waarom je precies die shiftregisters 180 graden hebt gedraaid??

Ik ben overigens samen met een vriend van me software aan het schrijven waarmee je door een simpele toetsencombinatie in windows, windows zelf een ander programma in de pic kan laten laden. Dit maakt het geheel nog net wat gebruiksvriendelijker:). Nu nog een database maken bestaande uit een aantal programma's, o.a. knightrider effect etc.

Zodra de software af is zal het getest worden en online gezet worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 101% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 05-08-2004 01:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok. Zijn er nog dingen veranderd aan de controllerprint waar ik van zou moeten weten?? Behalve dat hij een stuk kleiner is geworden en dat de onderdelen wat anders gerangschikt zijn? En die 5 volt uitgang, die lijkt me nutteloos, die zal ik weghalen in pcblayo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 05-08-2004 01:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oeps, hehe. Ok, dan ga ik er straks eens een paar etsen. Wish me luck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 05-08-2004 01:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hehe, ik heb niet voor niets genoeg pcb gekocht voor 5 setjes ;) :D

Dus dat moet wel goed komen. Ik zal het setje bouwen, en jullie up to date houden, ook ivm de software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone Gunman
  • Niet online
Anoniem: 75495 schreef op 27 januari 2004 @ 11:40:
...

Ik ben overigens samen met een vriend van me software aan het schrijven waarmee je door een simpele toetsencombinatie in windows, windows zelf een ander programma in de pic kan laten laden. Dit maakt het geheel nog net wat gebruiksvriendelijker:). Nu nog een database maken bestaande uit een aantal programma's, o.a. knightrider effect etc.

Zodra de software af is zal het getest worden en online gezet worden :)
Erg leuk dat je printjes gaat etsen etc, k ben zeer benieuwd naar het resultaat :)
(mocht je ff een pc programmaatje nodig hebben om het te testen, meel me dan maar ff, heb nog wel wat liggen)

maar... ik kan je in de bovenstaande quote niet helemaal volgen hier... zou je kunnen toelichten wat je precies bedoelt ?

In de setup zoals die nu is is het namelijk zo dat je de pic eenmalig programmeert. Het programmaatje wat er dan in zit haalt waardes op uit het geheugen van de pic, en genereert aan de hand van deze waardes het pwm signaal voor de leds. Via de serieele poort kan je deze waardes aanpassen (de pic slaat de waarde die je de pc laat zenden op in zn geheugen).

Het enige wat je na het programmeren nodig hebt is dus eigenlijk een programma wat leuke effecten maakt, en puur data doorstuurt naar de pic via de serieele poort (framebuffer idee). Je zou t kunnen vergelijken met een programma dat een lcd aanstuurd oid.

K heb zelf nog geen tijd gehad om een mooi programma ervoor te schrijven (k test nu met snel inelkaar geflatste console progsels), maar k hoop over een weekje tijd te hebben om een windows app te maken met plugin support.

Het is dus niet zo dat de pic de effecten genereert (die is nl fulltime bezig met de pwm routine, en er is geen tijd meer over om ook nog eens de effecten te genereren). Daarbij is het voor de pc natuurlijk peanuts om effecten te genereren, en io is helemaal goedkoop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark10123
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-09-2014

mark10123

The Art of Modding..!

Ik zal binnenkort ook maar eens gaan proberen dit na te bouwen ,maar dan natuurlijk wel op een andere plek in mun Case!

P4 3,0HT @ 4,0Ghz. ,Gigabyte 8KNXP ,Corsair TwinX XMS3200 , Dangerden/Asetek/Aqua Comp. WC,Tagan 480W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
ik ga voor de muismod :) ik heb ook een logitech ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

wat voor kabel moet je tussen de controllerprint en je compoort hangen? nullmodem of gewone kabel?

en om die hele zwik te programmeren moet je dan ook een appart kabeltje hangen aan die andere header?

[ Voor 36% gewijzigd door Bezulba op 28-01-2004 14:36 ]

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexophilia
  • Laatst online: 26-03-2023
[quote]_Ernst_ schreef op 11 januari 2004 @ 13:19:
_/-\o_ Ziet er echt vet uit :*) Mooi gedaan. Ook netjes afgewerkt die print en het inbouwen.
Ik zou alleen blauw hebben gekozen maar dat is natuurlijk persoonlijk ;)
Complimenten :)

[...]

Blauwe leds?
Blauwe leds kosten hier in Leeuwarden €3.25 per stuk
dat is dan ff rekene uuh

64x3.25=208 euro

Hebbie de postcode loterij gewonne ofzo?
Maar idd je heb wa gelijk blauwe leds sijn wa superstrak jah.

OOOOOoooooh BTW Welke muziek staat daar op de achtergrond bij die divx-jes?
Klinkt wa stoer:)

[ Voor 9% gewijzigd door lexophilia op 28-01-2004 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iambig

iambig

* z.o.z *

lexophilia schreef op 28 januari 2004 @ 18:19:
Dure LEDs verhaal.

OOOOOoooooh BTW Welke muziek staat daar op de achtergrond bij die divx-jes?
Klinkt wa stoer:)
chemical brothers - get yourself high

Staat op de eerste page al vermeld. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

eendje schreef op 28 januari 2004 @ 11:43:
wat voor kabel moet je tussen de controllerprint en je compoort hangen? nullmodem of gewone kabel?

en om die hele zwik te programmeren moet je dan ook een appart kabeltje hangen aan die andere header?
^-- iemand? :P

*schop*

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpse2
Van wat ik er intussen van heb begrepen is dat met een standaard seriele kabel (kan daar verschil op zitten?) en kan de microcontroller in circuit geprogrammeerd worden via die seriele poort. (correct me if I'm wrong)

Er is me wel nog iets niet helemaal duidelijk: welk pinnetje van dat ledconnectortje op de controllerprint moet naar welk pinnetje op de ledbar?

keep trying...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone Gunman
  • Niet online
tussen de controllerprint en je serieele poort hoort een normale kabel (geen nullmodem dus).

De programmer op de controllerprint moet aangesloten worden op de parallele poort. De pinlayout daarvan zal ik morgenavond wel posten.

De kabel van de controller naar de ledprints is vrij simpel. De onderste rij op de pinheader vd controleprint (5 pinnetjes) gaan 1 op 1 naar de ledprint. De bovenste rij gaat 1 op 1 naar de andere ledprint. Dat kan op 2 manieren, de goede manier is als de gnd en vcc van de controllerprint aangesloten zijn op de gnd en vcc van de ledprint. K zal ook hiervan wel een pinlayout posten morgenavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heeft iemand al het test-progje om seriele data naar het PIC te sturen? Het liefst met het looplicht sequence. Het is mij als N00b nog niet helemaal duidelijk |:( hoe de PWM werkt, met het progje+data (en de source-code die hier gepost staat) kom ik daar wel achter. (hoop ik)

p.s. Lone Gunman

In een oud post (eentje van 2002 geloof ik) beschreef je het gebruik van een timer met prescaler van 1:4 om zo de PWM te regel voor dit project, je had de printjes alleen nog niet kunnen testen.

Is de geposte (.asm) source code ergens hierboven, ook de uiteindelijk gebruikte code? Of is dit nog een oude versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-07 11:17

Belgar

Archmaster ranzige code..

Anoniem: 91786 schreef op 30 januari 2004 @ 11:39:
Heeft iemand al het test-progje om seriele data naar het PIC te sturen? Het liefst met het looplicht sequence. Het is mij als N00b nog niet helemaal duidelijk |:( hoe de PWM werkt, met het progje+data (en de source-code die hier gepost staat)
Ben niet zo thuis in electronica, maar als ik de uitleg goed begrijp stuur je gewoon de gewenste lichtsterkte van elke LED. De controller zorgt dan dat de gewenste lichtsterkte bereikt wordt door middel van PWM. PWM hoef je je dus geen zorgen om te maken.

Knightrider effect kun je dus zo maken (voorbeeld met 8 leds)

254 0 0 0 0 0 0 0 (volle sterkte eerste led)
127 254 0 0 0 0 0 0 (volle sterkte tweede led.. halve sterkte eerste led (staart)
0 127 254 0 0 0 0 0
0 0 127 254 0 0 0 0 enz.

Hierdoor onststaat een knightrider met een 'staart' van 1 ledje op halve sterkte. Het effect is dus precies wat je zelf 'tekent' in 255 'grijstinten'.

...Als het maar werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Helder.

Thanks Belgar :*)

Ik neem aan dat er 2*32 bit verzonden worden met hex FF als start?
Betekend dit dan ook dat de leds nooit op volle sterkte (255) kunnen branden of maakt het niet uit wat er na het start bit volgt.

m.a.w. worden er gewoon "blind" een aantal bits ingelezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-07 11:17

Belgar

Archmaster ranzige code..

er worden 64 bytes verzonder voorafgegaan door FF. 254 Is hier dan de maximale starkte. Dit is echter een 'afspraak' die je maakt in de software. Je kunt ook waarden tussen 0 en 100 kiezen als je dat wilt. Je past dan gewoon de assembly code in de PIC aan. De meegegeven waarde is gewoon hoeveel pulsen van de clock de led ook werkelijk aangaat. 254 is dan 254 van de 254 mogelijke pulsen.

...Als het maar werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Lone Gunman schreef op 29 januari 2004 @ 20:17:
tussen de controllerprint en je serieele poort hoort een normale kabel (geen nullmodem dus).

De programmer op de controllerprint moet aangesloten worden op de parallele poort. De pinlayout daarvan zal ik morgenavond wel posten.

De kabel van de controller naar de ledprints is vrij simpel. De onderste rij op de pinheader vd controleprint (5 pinnetjes) gaan 1 op 1 naar de ledprint. De bovenste rij gaat 1 op 1 naar de andere ledprint. Dat kan op 2 manieren, de goede manier is als de gnd en vcc van de controllerprint aangesloten zijn op de gnd en vcc van de ledprint. K zal ook hiervan wel een pinlayout posten morgenavond.
heb je de pinout hiervoor al? :P

kheb net even inkopen gedaan... kmis alleen de molexconnector, ledbars (grrr), cristal en weerstandnetwerk nog... ben ik eigenlijk voor nixs de regen ingegaan :(

[ Voor 10% gewijzigd door Bezulba op 31-01-2004 16:08 ]

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C@SP
  • Laatst online: 06-07 21:51

C@SP

Biertje ??

Ik heb via een inkoopactie al een hele zwik blauwe leds besteld. Kan niet wachten om dit na te gaan bouwen :)

"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soul_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-02-2024
kan je die ledbars ergens online kopen ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die ledbars kun je kopen bij conrad.nl en reichelt.de
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste