Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05 10:27

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Topicstarter
Review SonyEricsson T610

Afbeeldingslocatie: http://www.gprsworld.nl/terminals/sonyericsson_t610/t610_1.jpg

Inhoud

Inleiding
Specificaties
Inhoud van de doos
Bediening
Bellen
Messaging
Connectivity
Communicam
PIM
Geheugen
Accessoires
Top 5
Conclusie
Links

Inleiding - Waarom de T610?

Veel mensen vinden het vreemd dat ik mijn P800 verkocht heb, en nu gebruik maak van mijn T610.
Tja, dat mag misschien wel kloppen, maar de SonyEricsson P800 en de T610 zijn gewoon absoluut niet met elkaar te vergelijken. En aangezien ik alles al op m`n P800 gedaan had, maar dan ook echt alles. Heb ik er voor gekozen om mijn P800 te verkopen en daarvoor een T610 te kopen.
Tot vandaag heb ik daar nog geen spijt van gehad, het enige wat ik mis is de duidelijke agenda van de P800...

De SonyEricsson T610 is een heel fijn toestel en ik ben er totaal heel tevreden over.

Specificaties

Afmetingen:
• 102 x 44 x 19 mm

Gewicht:
• 95 gram

Kleuren:
• Aluminum Haze
• Abyss Blue
• Volcanic Red

Display:
• 65.536 kleuren STN
• 128 x 160 pixels
• Camera met 352x288 pixels (0.07MP)

Accu:
• 770 mAh Li-Polymer accu
• Standbytijd tot 315 uur
• Spreektijd tot 14 uur

Verbindingen:
• GSM 900 MHz/1800 MHz/1900 MHz
• GPRS (General Packet Radio Service)
• CSD (Circuit Switched Data, ook bekend als GSM-data)
• HSCSD (High Speed Circuit Switched Data, bestaat niet in Nederland)
• Bluetooth 1.1 protocol class 2
• Infrarood Interface
• RS232 ondersteuning
• WAP browser (versie 2.0)

Messaging
• SMS
• EMS
• MMS

Overig:
• Aluminium behuizing
• 2 Mb geheugen
• Melody composer voor 32 stemige ringtones
• Ondersteuning van Java (J2ME) en Mophun (downloadable games)
• Predictive text input (T9)

De Specificaties zijn uitgebreid, voor een overzicht kan je ook in de I&T Specificatie database kijken, of klik hier voor een ander mooi overzicht.

Inhoud van de doos

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Korakal/review/T610/inhoud.JPG

• SonyEricsson T610
• 770 mAh Li-Polymer accu (3.6v)
• Poetsdoek
• 230 volt oplader
• Gebruikershandleiding
• 1 CD met software

De poetsdoek wordt erbij geleverd omdat het zwarte gedeelte wat zich om het beeldscherm bevindt heel besmettelijk is voor vingerafdrukken en andere vetten.

Naast de bijgeleverde accessoires zijn er nog enorm veel extra accessoires verkrijgbaar, maar daarover later meer.

Bediening

Zoals duidelijk zichtbaar op de foto, bevinden er zich een 12-tal bewegende pictogrammen op het display:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Korakal/review/T610/menu.JPG

Zoals op de foto, van linksboven naar rechtsonder:

• 01. SonyEricsson Wap Portal
• 02. Wap Browser (Internet service)
• 03. Mijn tabblad
• 04. Camera
• 05. Berichten
• 06. Amusement
• 07. Afbeeldingen & geluid
• 08. Telefoonboek
• 09. Gespreksinfo
• 10. Verbindingen
• 11. Agenda
• 12. Instellingen

De bediening van de T610 werkt bijna geheel door middel van de centraal gelegen joystick.
De joystick is in 5 richtingen te gebruiken, natuurlijk zijn dat omhoog, omlaag, links, rechts en indrukken.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Korakal/review/T610/joystick.jpg

Op deze foto zie je de 'Camera-knop' en de 'volume-knop' die zich aan de linkerkant van de T610 bevinden.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Korakal/review/T610/zijknojes.JPG

Bellen

Het bellen met de T610 gaat natuurlijk gewoon goed, makkelijk en duidelijk. Als je iemand uit je telefoonboek wil opbellen kan je op de knop drukken waar de eerste letter uit zijn naam op staat, dan kom je namelijk gelijk in het telefoonboek bij de desbetreffende letter.
Jammergenoeg beschikt de T610 niet over een luidspreker-functie, die je bijvoorbeeld weer wel bij een Nokia 6610/7210 etc. kan vinden. De T610 heeft dat gelukkig goed kunnen compenseren door prachtige Bluetooth headsets of carkits. De headsets zijn misschien wel aan de prijzige kant, maar de luidspreker-functie van de Nokia`s laat ook zeker te wensen over.

De geluidskwaliteit is zoals tegenwoordig (niet meer dan normaal) perfect! Daar is dus weinig over te vertellen.

Messaging

De T610 is uitgerust met alle mogelijke manieren op een stuk(je) tekst te versturen:

• SMS
• EMS
• MMS

EMS

EMS is niks meer of minder dan 1 of meerdere SMS-jes met bijvoorbeeld een logo erin.

MMS

Nu MMS een beetje aan het inburgeren is, willen steeds meer mensen kunnen MMS-en met hun net nieuw gekochte telefoon.
Alleen het probleem is dat er verschillende providers de nieuwste toestellen eerst moet goedkeuren voordat je gebruik kan maken van MMS. Dat loopt niet echt soepel bij de meeste providers.

Op het moment dat ik mijn SonyEricsson T610 kocht, was het nog niet mogelijk om met mijn toestel te MMS-en.
Vodafone had namelijk de T610 op dat moment nog niet goedgekeurd voor Vodafone LIVE!, en aangezien MMS een onderdeel is van Vodafone LIVE! moet een toestel goedgekeurd worden voor Vodafone LIVE! voordat je ermee kan MMS-en.

De T610 is ook met een E-mail client uitgerust.
E-mailen met een toestel dat niet tot een Vodafone LIVE! of KPN I-mode pakket behoort, is niet echt makkelijk.
Er zijn twee mogelijkheden tot E-mailen met een telefoon, namelijk via GSM en GPRS.
Via GSM zal je moeten inbellen bij een (gratis) provider waarbij je een E-mail adres heb gekregen.
Via GPRS E-mail zal toch nog iets moeilijker gaan als je niet over een eigen E-mail server, LIVE! of I-mode adres beschikt.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Korakal/review/T610/Live!.JPG

Connectivity

De SonyEricsson T610 is net als veel van zijn voorgangers uitgerust met alle mogelijke manieren om verbinding. Naast de mogelijkheden om hem via GSM/CSD, HSCSD of GPRS met het internet te verbinden, heb je ook de mogelijkheid om je T610 draadloos aan een ander apparaat te koppelen via IrDA of Bluetooth.
De IrDA poort bevindt zich aan de bovenkant van het toestel. Aangezien Bluetooth niet via lichtstralen maar met radiostralen werkt, zit de Bluetooth chip netjes ingebakken in de telefoon.
Het grote verschil tussen Bluetooth en IrDA is, dat je met Bluetooth een veel groter bereik hebt dan met IrDA en dat er veel meer andere accessoires voor verkrijgbaar zijn.
Met het programma`tje PC/BT control (link) kan je bijvoorbeeld met je T610 winamp of je muis bedienen, wat natuurlijk bijna onmogelijk is met een IrDA verbinding.

Synchroniseren:

Daarnaast is het ook nog mogelijk om je telefoonboek, E-mail, notities, en SMS/MMS te synchroniseren met die van Outlook op je computer. Daarvoor is nog wel enige ervaring vereist, en dient daar nog een programma voor gedownload te worden vanaf de SonyEricsson site:

SonyEricsson T610 Communication Suite 1.5.7
SonyEricsson T610 Modem Scripts
Isync (Synchronisatie software voor onze Mac-gebruikers)

Communicam

De SonyEricsson T610 is uitgerust met een interne digitale camera, die zich achter op de T610 bevindt.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Korakal/review/T610/camera.JPG

De camera heeft een maximale resolutie van 352x288 (0,07 MP).
Hij is daarom natuurlijk niet met een digitale camera te vergelijken, maar als MMS camera doet hij goed zijn dienst. Dit is ook duidelijk te zien op de volgende 2 foto`s :

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Korakal/review/T610/Zwembad.jpg Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Korakal/review/T610/oma.jpg

PIM (Personal Information Management)

De T610 is voorzien van een paar PIM functies. Maar aangezien de T610 in tegenstelling tot de SonyEricsson P800 zich niet profileert als een PDA, zijn de PIM functies intern minimaal.
We zullen het bij de T610 moeten doen met een kalender en een notitieblok.

Geheugen

De T610 heeft (slechts) een geheugen van 2 MB, waarvan een klein deel bezet is door de standaard thema`s, geluiden en wallpapers. Als je alle overbodige rotzooi van je T610 verwijdert, dan heb je genoeg geheugen om een aantal spelletjes te plaatsen.

De T-Mobile T610 T-Zones en de Vodafone LIVE! T610 zijn nog meer dan het standaardmodel gevuld met ruimtevretende applicaties, die helaas niet makkelijk te verwijderen zijn. Het schijnt dat daar een bepaald trucje voor is (13sec. trick).
De 2 MB is niet uitbreidbaar, maar moet voor de meeste meer dan genoeg zijn

Accessoires

Aangezien de T610 nog steeds over de zelfde aansluiting als die van de Ericsson T20 en hoger beschikt (en over IrDA & Bluetooth), heeft de T610 ook een breed scala van accessoires tot zijn beschikking.
Hier een klein voorbeeld van het aanbod:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Korakal/review/T610/accessoires.JPG

Top 5

Top 5 +

• 1. 65.536 kleuren display & geïntergreerde camera
• 2. Bluetooth & IrDA ondersteuning
• 3. Li-Polymer accu
• 4. Nog steeds de zelfde aansluiting als alle ander (S)E`s
• 5. Eindelijk een keer goed leverbaar/verkrijgbaar

Top 5 -

• 1. Duidelijkheid van display in de zon
• 2. Afwijkend T9 SMS systeem
• 3. Zeer besmettelijk display
• 4. Geen luidspreker functie
• 5. In het begin zeer slecht leverbaar

Conclusie

De SonyEricsson T610 is weer eens een knaller van SonyEricsson, en dus een volwaardige (uitgebreidere) opvolger van de SonyEricson T68i (die toch qua specificaties ook nog aardig aan de toestellen van deze tijd kan tippen)!

Links

GoT - Het Grote SonyEricsson T610 Topic deel 1
GoT - Het Grote SonyEricsson T610 Topic deel 2
GoT - Het Grote SonyEricsson T610 Topic deel 3
GoT - Het Grote SonyEricsson T610 Topic deel 4

Probeer de SonyEricsson T610 (interacief)

SonyEricsson T610 whitepaper (Soort hele grote review van SE zelf)

SonyEricsson T610 handleiding (Nederlands)

Een site vol met handige informatie en software voor de T610

Thanx to: Cutebritney, Korakal en intoxicated
Special Thanx to: Daan v. B. (foto`s)

[ Voor 255% gewijzigd door Xandrios op 29-09-2003 12:47 ]

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-04 11:41

Korakal

Up up up!

In [rml][ Discussie] Review SonyEricsson T610[/rml] kun je complimenten, vragen, op- en aanmerkingen n.a.v. deze review kwijt :Y)

Dit topic is gesloten.