Reg. datum: 21 oktober 2002
dit houdt dus in dat er nog een waarde op de parallele poort blijft staan, zodat dus nog een van de pinnen hoog is dus zodat er nog over de spoel spanning staat.quote:DaNiEl KuNsT schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 00:45:
ik ben nu een btj visual basic aan t proberen. t lukt wel redelijk. k krijg dat ding alleen nog steeds niet aangestuurd. net ff een programmatje gezocht (en gevonden in dit topic) om hem aan te sturen. wat mij opvalt is dat dat motortje fucking heet wordt, je brand je klauwen eraannou ligt dat er volgens mij aan dat de spoel constant onder spanning staat, zelfs als het programmatje uit is. je kunt het motortje dan ook niet draaien, net alsof ie vast zit. als ik dan de voedingstekker van het printje eruit trek is ie wel te draaien en als je dan het programmatje weer opent (na de stekker er weer in gedaan te hebben) draait ie gewoon. is dit normaal ?
dus in dat programmaatje zou ik na iedere 'gebeurtenis' (dus iedere keer als je 'm een klein stukje laat draaien) alle pinnen laag maken, zodat die spoel dus niet contstant bekrachtigd wordt.
owkeej, er zit wel schot in de zaak. k ben er achter gekomen door een programmatje dat de vb code uit de startpost D3 - D6 aanstuurt, en niet D0 - D3 zoals de meeste mensen hun eerste stappenmotor aansturen
Visual Basic:
1 | Private Sub tmrStep_Timer()
|
DP Kunst wijzigde dit bericht 06-07-2005 17:30 (63%)
Reg. datum: 14 juli 2005
ik heb een vraag zou je het schema voor de bestuuring nog eens online kunnen zetten
want hier valt het niet meer te bekijken
danku
Reg. datum: 23 december 2002
Ik heb nu een stappenmotor uit een oude scanner gesloopt, maar ik weet niet hoeveel volt hij moet hebben. De adapter van de scanner geeft 12 volt, dus ik denk dat de stappenmotor ook 12 volt moet hebben, maar ik weet het niet zeker. Het is een Mitsumi Mototech s35s5-6010, ze staan wel op ebay e.d. maar nergens kan ik de specificatiess vinden.
En nog een vraag, als ik de spoelen doormeet zegt de multimeter 60 Ohm, ik had het motortje even aangesloten op 6v (4 batterijen achter elkaar aangeplakt met plakband
Is die 1 niet een afrondingsfout van je multimeter ( hij staat niet op de juiste preciziteit )?quote:Thunderbolt schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 01:10:
kick!
Ik heb nu een stappenmotor uit een oude scanner gesloopt, maar ik weet niet hoeveel volt hij moet hebben. De adapter van de scanner geeft 12 volt, dus ik denk dat de stappenmotor ook 12 volt moet hebben, maar ik weet het niet zeker. Het is een Mitsumi Mototech s35s5-6010, ze staan wel op ebay e.d. maar nergens kan ik de specificatiess vinden.
En nog een vraag, als ik de spoelen doormeet zegt de multimeter 60 Ohm, ik had het motortje even aangesloten op 6v (4 batterijen achter elkaar aangeplakt met plakband) en toen ik het amperage mat, gaf de multimeter 1A aan. Hoe kan dat nou, is R=U/I hier niet van toepassing?
USA USA USA USA .
Het is aanmelden, en to log on. Niet aanloggen!
Je had de meter op 100 mA staan ipv in A. Er loopt idd 100 mA in dit geval. Hoeveel volt zo'n motor nodig heeft kan je niet weten tenzij het gespecificeerd is. Je kan het ook gewoon proberen, eerst 6 volt en wanneer het motortje te heet word iets lager gaan.. vooral niet overhaasten. Tenzij je de specs hebt natuurlijk!quote:Thunderbolt schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 01:10:
kick!
En nog een vraag, als ik de spoelen doormeet zegt de multimeter 60 Ohm, ik had het motortje even aangesloten op 6v (4 batterijen achter elkaar aangeplakt met plakband) en toen ik het amperage mat, gaf de multimeter 1A aan. Hoe kan dat nou, is R=U/I hier niet van toepassing?
"wij spreken C alsof het in een natuurlijke taal is, we zoeken gewoon de formulering die past bij de betekenis die we in ons hoofd hebben"
Als ik hem op schaal '200 mA' zet, geeft ie 01.0 aan, dus 1 milli-ampere, maar hij bedoelt denk ik 1A
Zet ik hem op schaal '10A' dan geeft ie ook 01.0, dus 1 ampere.
Het is zo'n el-cheapo ding van de lidl, maar hij is best goed, maar wss dus niet in stroomsterktes. Zal hem morgen nog eens testen.
Oh ja, en nog een vraagje, denken jullie dat dit motortje aan te sturen is met de ULN2003 of moet ik toch de ULN2004 hebben?
Edit, dit is de motor trouwens:
http://cgi.ebay.com/Mitsu...20009774175QQcmdZViewItem
Thunderbolt wijzigde dit bericht 19-08-2006 01:57 (12%)
Als de stroom beperkt blijft kan een 2003 ook 12V schakelen, maar de 2004 is gewoon veiliger. En de prijs is ongeveer gelijk (op farnell.com)
'The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot.' - 'shakespear was a mathematician : root(4*b^2) = 2b or -2b'
- Jep, zelfde datasheet voor de 2003 als de 2004, zelfde pin nr's, alles identiek behalve de ratings.
'The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot.' - 'shakespear was a mathematician : root(4*b^2) = 2b or -2b'

Maar moet de ground van de ULN2003 ook niet verbonden zijn met de ground van de parallelle poort?
Kan ik zomaar elke ground-pin van de parallelle poort gebruiken, en die moet ik dus op dezelfde plaats aansluiten als de ground van een externe adapter van een scanner die ik gebruik?
Thunderbolt wijzigde dit bericht 20-08-2006 14:21 (83%)
Alleen als je bekijkt hoe traag een stappenmotor draait aan de lpt poort zal dat wel loslopen.
Als je de uln2003 niet aan de gnd van de lpt poort vastmaakt kun je natuurlijk nooit 5 volt op de ingangspinnen zetten
bobo1on1 wijzigde dit bericht 21-08-2006 13:57 (15%)
I can't believe it doesn't work, I found it on the internet man!
blog
waarom een zenerdiode? Je hebt gelijk dat er een diode antiparrallel moet, omdat de inductiespanningen opgewekt in de andere spoelen het ic kunnen slopen. MAar als ik me niet vergis heeft de 2003 die al ingebouwd..quote:bobo1on1 schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 13:55:
Eigenlijk moet er nog een zenerdiode in serie met pin 9 omdat de transformatorwerking van de spoelen en het draaien van de motor ervoor zorgt dat de niet bekrachtigde wikkelingen op 24 volt komen te staan, dus zonder zenerdiode rem je je motor af.
Alleen als je bekijkt hoe traag een stappenmotor draait aan de lpt poort zal dat wel loslopen.
Als je de uln2003 niet aan de gnd van de lpt poort vastmaakt kun je natuurlijk nooit 5 volt op de ingangspinnen zetten
"wij spreken C alsof het in een natuurlijke taal is, we zoeken gewoon de formulering die past bij de betekenis die we in ons hoofd hebben"
Een vrijloop diode is niet tegen remmen, die zorgt dat de zelfinductiespanning weg kan. En geen andere componenten (de stuur transistoren) stuk maakt.quote:bobo1on1 schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 13:55:
Eigenlijk moet er nog een zenerdiode in serie met pin 9 omdat de transformatorwerking van de spoelen en het draaien van de motor ervoor zorgt dat de niet bekrachtigde wikkelingen op 24 volt komen te staan, dus zonder zenerdiode rem je je motor af.
In de ULN200x zitten al vrijloopdiodes ingebouwd in antiparallel over de uitgangen, dat is die aansluiting 9 de 'common'. Deze zou anders niet nodig zijn.
Als je spanning op 1 spoel zet en de motor draait krijgt je dezelfde spanning op de andere spoel, alleen wordt die spanning positief ten opzichte van de voeding.
Daarom heb je een zenerdiode nodig anders rem je de motor af.
blog
Als 1 spoel bekrachtigd is en de andere niet. Dan kan er geen stroom door de andere spoelen, en zal er dus ook geen tegenwerking van deze spoel komen. Ik denk dat jij de wederzijdse inductie spanning bedoelt maar die heb je alleen alser een belasting in de secundaire hangt en dus een stroom kan vloeien.
kluyze wijzigde dit bericht 21-08-2006 16:06 (92%)
Een diode is natuurlijk geen belastingquote:kluyze schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 16:05:
Waarom zou je een spanning op een andere spoel krijgen?
Als 1 spoel bekrachtigd is en de andere niet. Dan kan er geen stroom door de andere spoelen, en zal er dus ook geen tegenwerking van deze spoel komen. Ik denk dat jij de wederzijdse inductie spanning bedoelt maar die heb je alleen alser een belasting in de secundaire hangt en dus een stroom kan vloeien.
blog
Hier ben ik wel niet 100% zeker van.
Ook, (dit ligt wel aan het type motor) gaat alleen de bekrachtigde spoel een kleine luchtspleet zien, en de andere spoelen zitten net naast de tanden op de rotor waardoor dat er een tamelijk grote luchtspleet voor die spoelen ligt en de inductie dat die voelen redelijk klein zal zijn.
Ik heb het al gemaakt gehad, en ik merkte helemaal niets van remmen van de spoelen. Denk ook dat er een gepulseerde gelijkspanning (transfo werkt op AC only) aangelegd wordt en er dus alleen bij stijgende en dalende flank de spoelen een spanning willen opwekken.
Reg. datum: 26 januari 2004
Echter ik zit hier te trappelen om aan de slag te gan met een Bipolaire stappenmotor dan wel een stepper van astrosyn type 17PM-K634-P1ST
Iemand hier een howto over bipolaire stappenmotoren gezien?
Reg. datum: 26 januari 2004
http://www.stappenmotor.n...enmotor%20richtlijnen.htm
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 last