Hoofdcategorieën
Topicacties

[HowTo] Stappenmotoren

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 last

Reageer Nieuw Topic
Het is weer Zomer!
Reg. datum: 02 augustus 2002

quote:
TD-er schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 11:46:
Ik denk dat je sneller klaar bent om te lokaliseren waar de aansturing van de stappenmotor zit en daar de betreffende chip aan te sturen dan wanneer je gaat uitzoeken hoe je via scanner-software die stappenmotor kunt gaan aansturen.
Ik vraag me ook af of je via de scanner-software de stappenmotor ook vrij kunt laten bewegen.

Ik zal zo ff kijken op de grote foto of het deel van de stappenmotor zo aan te wijzen is.

TOP!

vergeet niet dat ik geen electro technicus ben :p ik kan wel als een aapje een handleiding volgen en wat nabouwen als het moet ;) maar ik ben er echt geen held in... helaas.

Reg. datum: 24 januari 2000

TD62003ap optocoupler met darlington driver (oftewel een galvanische scheiding en aansturing zware last, bijvoorbeeld de scanner lamp)

A3402SJ heeft waarschijnlijk iets te maken met de beeld-sensor. (kwam 'm alleen tegen op een nieuwsgroep, maar zou ook te maken kunnen hebben met de stappenmotor aandrijving)

winbond w24257aj-12 16K * 8 high speed, low power CMOS static RAM

grote chip met AT012 is waarschijnlijk de controller en heb je in dit geval niets aan.

Ik denk dus dat je moet zoeken aan de rechterkant van de print op die foto.

Je kunt vrijwel alles gewoon via Google vinden.

Op welke connector zat trouwens wat aangesloten?

TD-er wijzigde dit bericht 18-06-2005 12:18 (5%)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

Het is weer Zomer!

Rechtsonder helemaal in de hoek zit de voedinsaansluiting. Die witte connector ZD10 daar zat de lamp op aangesloten, die andere connector met draden loopt naar de stappenmotor, en de printport linksonder werd gebruikt (zover ik weet hij was niet van mij deze scanner) voor aansturing op de PC. Het zijn printportaansluitingen... 1 male de ander female. Links onder host (male) de rechter print (female).

Waar gaan de printsporen aan de onderkant van de print heen, vanaf die connector waar de stappenmotor aan zit?
Soms eindigen printsporen in een koperkleurige ring met een gat erin. Die gaten komen aan de andere kant van de print weer uit op een uiteinde van een ander printspoor en daar gaat het spoor weer verder.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

Het is weer Zomer!

Ik zal nog een paar foto's maken en hem eventueel van die metalen onderplaat halen.

Printplaten met onderdelen kun je beter scannen met een scanner dan fotograferen.

De belichting krijg je namelijk vrijwel nooit goed om te fotograferen.

My name is boxxy

quote:
n00bs schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 11:22:
[...]

Voedingsaansluiting zit er ook nog op :) daar heb ik wel over nagedacht :p
Heb het netjes uit de scanner gesloopt. Mocht iemand meer verstand van electronic hebben en een grotere foto nodig hebben. Grote Foto (rechtsonder zit de voedinsaansluiting).

Die TD2003AP kun je eraf solderen en op dezelfde manier gebruiken als de ULN2003.
De stroom die hij aan kan is per uitgang is 500 mA.

I can't believe it doesn't work, I found it on the internet man!
blog

www.pcmodders.be

Ik wil binnenkort ook iets gaan doen met een stappenmotor, daarvoor wil ik deze tutorial volgen, maar het aansluitschema wordt niet meer getoond in de startpost, zou iemand me dit aansluitschema kunnen laten zien (hier posten dan hebben andere er ook nog iets aan :d)

pcmodders wijzigde dit bericht 23-06-2005 20:01 (11%)

pcmodders hé

toch een btj jmmr dat er niet wat meer info is over bipolaire stappenmotoren, vin k toch wel discriminatie :P anyways, ik heb dus zo'n bipolaire, maar k ken echt nergens vinden hoe k die aan moet sturen. jah, k heb H-bruggen nodig (doet me denken aan scheikunde) maar verder...
ook staat er in de startpost een link naar een site waar ze stappenmotoren verkopen, laten dat nou allemaal bipolaire zijn 8)7
Reg. datum: 17 augustus 2003

Goeie tutorial op de frontpage b.t.w.

Ik heb er een c&c robotarm mee gemaakt met een preciezie van ongeveer 1mm.
In C++ er een programmatje voor geschreven, vonden ze op school wel een 9 waard :D.
Maarja, is ook maar 1ste jaars werktuigbouwkunde, dus alles wat er moeilijker uit ziet dan wat logische poorten achterelkaar geknoopt vinden ze prachtig ;)

Reg. datum: 21 november 2003

quote:
Pietjuh schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 19:28:
Goeie tutorial op de frontpage b.t.w.

Ik heb er een c&c robotarm mee gemaakt met een preciezie van ongeveer 1mm.
In C++ er een programmatje voor geschreven, vonden ze op school wel een 9 waard :D.
Maarja, is ook maar 1ste jaars werktuigbouwkunde, dus alles wat er moeilijker uit ziet dan wat logische poorten achterelkaar geknoopt vinden ze prachtig ;)

Ik doe ook het 1e jaar WB, maar dan aan de Saxion in Enschede. Ik dacht altijd dat de Uni's meer theoretisch waren, daarom ben ik naar het hbo gegaan (na mn vwo). Het praktische is me dit jaar nog wel tegengevallen. Hoogstens een beetje hand en cnc draaien en frezen.

Maarja, een robotarm staat nog op mn wil-ik-ooit-nog-een-keer-maken-lijstje :) En dan voor hobby, niet voor school, dus zonder tijdslimiet :+

owkeej, k heb hier dus een stappenmotor met 4 aansluitingen, dus een bipolaire. ik heb deze opengemaakt en ik zie 2 spoeltjes zitten... is het nu mogelijk om die spoeltjes opnieuw te wikkelen, maar dan met 2 draden in tegenovergestelde richting per spoel ? dan zou ik 8 draden krijgen. is hij dan wel unipolair ?
ze zitten geloof ik ook in die auwe grote floppydisk drives, je weet wel; voor die grote zwarte flexibele floppy's.
of heb ik het nu mis ?

owkeej, ik ben een klein stukje verder. ik ging ff googlen op de chippies die ik in mn floppydrive tegenkwam en bij de LB1838M stuitte ik op iets. Dit blijkt de aanstuur IC te zijn voor de stappenmotor :) nu eens verder zoeken hoe ik het zooitje dan precies aan kan sturen...
mijn pa is zo lief geweest om een oude kapotte printer ergens vandaan te halen. en daar zaten, jahwel, 2 stappenmotoren in met 5 (eiglijk 6) draadjes :D nu eens ff wat info zoeken over deze jongens :P

*edit: het zijn deze en deze, allebij uit een hp printer gehaald...

*edit2: ze zijn dus 24 volt... kan ik dan gewoon +24v op de vcc zetten en kan de ULN2003 dat aan. of moet ik dan een zwaardere versie hebben ?

DP Kunst wijzigde dit bericht 30-06-2005 23:44 (54%)

Reg. datum: 21 oktober 2002

quote:
DaNiEl KuNsT schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 21:53:
mijn pa is zo lief geweest om een oude kapotte printer ergens vandaan te halen. en daar zaten, jahwel, 2 stappenmotoren in met 5 (eiglijk 6) draadjes :D nu eens ff wat info zoeken over deze jongens :P

*edit: het zijn deze en deze, allebij uit een hp printer gehaald...

*edit2: ze zijn dus 24 volt... kan ik dan gewoon +24v op de vcc zetten en kan de ULN2003 dat aan. of moet ik dan een zwaardere versie hebben ?

de uln is eigelijk gemaakt voor spanningen van 5Volt. 12 gaat ook nog wel goed, maar ik weet niet of 24 ook nog wel goed gaat.
Als ik jou was zou ik 12 (of 7) nemen.
quote:
Ghannes schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 09:10:
de uln is eigelijk gemaakt voor spanningen van 5Volt. 12 gaat ook nog wel goed, maar ik weet niet of 24 ook nog wel goed gaat.
Als ik jou was zou ik 12 (of 7) nemen.

ja owkeej, maar ik heb deze stappenmotoren nu eenmaal, en ik wil deze dus ook graag aansturen ;)
k heb ff gerekend, ze zijn 24 v, 30 ohm => 800 mA. die ic kan maximaal 500 mA aan, dus dat gaat niet werken helaas. maar hoe moet het dan wel ?

en uit het datasheet van die ULN2003 maakte ik op dat de aansturingsspanning 5 volt is (komt uit printerpoort) en dat ie maximaal 50 volt kon schakelen...

*edit: pretty cool >:) als ik de 2 stappenmotoren rechtstreeks op elkaar aansluit en k draai de ene gaat de ander ook draaien

DP Kunst wijzigde dit bericht 01-07-2005 13:14 (59%)

werkt de motor ook op 12v? dan zou ik die gewoon nemen hoor...
uit de printerpoort kom ongeveer 3,2V uit, zou ik even doormeten voor de zekerheid
goed dat je t zegt, ff geprobeerd met 12v langs de pinnetjes te gaan. en het werkt. hij werkte zelfs bij minder nog wel. dat wordt dus mrrg ff langs de radio piet om 2 van die ic-tjes te halen (als ze die hebben, ze hebben ook niet eens een simpel IR ontvangertje/zendertje. was niet meer leverbaar, bij conrad kon k m zo bestelle |:( )
ze hadden m dus idd niet meer :Z ze wisten niet of die nog leverbaar was, ze zouden m bestellen en als ie er nog was zou die er morgen zijn. k heb iig mn printplaatje en printerpoortstekker al. zo eens ff kijken of ik het ook kan maken dat die motoren automatisch stoppen als ze op het eind zijn. moet wel te doen zijn met een paar drukschakelaartjes uit een oud floppystation. als het goed is zijn die gewoon an te sluiten op de printerpoort toch ? ground verbinden met een ingang ?

quote:
DaNiEl KuNsT schreef op maandag 04 juli 2005 @ 18:21:
ze hadden m dus idd niet meer :Z ze wisten niet of die nog leverbaar was, ze zouden m bestellen en als ie er nog was zou die er morgen zijn. k heb iig mn printplaatje en printerpoortstekker al. zo eens ff kijken of ik het ook kan maken dat die motoren automatisch stoppen als ze op het eind zijn. moet wel te doen zijn met een paar drukschakelaartjes uit een oud floppystation. als het goed is zijn die gewoon an te sluiten op de printerpoort toch ? ground verbinden met een ingang ?
heb je je programmaatje al klaar dan?
nou, nog niet, moet eerst die stappenmotor maken, en er eigenlijk achter komen hoe ik het moet programeren :? heb nu microsoft visual basic 2005 gedownload. k ken al knopjes toevoege, maar nu nog de code en hoe k het moet exporteren naar bijv een .exe bestand...
Worm
Reg. datum: 27 januari 2001

Ik wil mijn rolgordijn met een motortje omhoog en omlaag laten gaan.
Kan ik hiervoor het beste een stappenmotor gebruiken of wordt een normaal motortje aangeraden?

;)
3, 5, 8, the therms of life!

volgens mij kun je daar beter een gewoon motortje voor gebruiken de je met 2 knopjes bedient, omhoog en omlaag. stappenmotor is echt voor het preciese werk, zoals een plotter of cnc frees of iets dergelijks...

quote:
DaNiEl KuNsT schreef op maandag 04 juli 2005 @ 21:45:
nou, nog niet, moet eerst die stappenmotor maken, en er eigenlijk achter komen hoe ik het moet programeren :? heb nu microsoft visual basic 2005 gedownload. k ken al knopjes toevoege, maar nu nog de code en hoe k het moet exporteren naar bijv een .exe bestand...
als je nog niet kan programmeren wordt het erg lastig. Ik zelf ken een bietje Borland C++. Parellel poort programmeren lukt wel, maar met inwikkelde functies en structs ed ken ik nog nie veel...

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 last

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: