Hoofdcategorieën
Topicacties

[HowTo] Stappenmotoren

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 18 augustus 2002

Kan iemand misschien de plaatjes in de ts weer oplappen :P Ik ben nl wel benieuwd naar wat schema's die missen
Reg. datum: 18 augustus 2002

Of weet iemand waar ik nog leuke stappenmotoren kan kopen (behalve conrad en vandijken)
quote:
Megamind schreef op 16 oktober 2004 @ 13:05:
Of weet iemand waar ik nog leuke stappenmotoren kan kopen (behalve conrad en vandijken)
Als je een creditcard hebt kun je op www.futurlec.com bestellen, alles is daar erg goedkoop en de verzendkosten zijn lager als de verzendkosten bij een nederlands bedrijf.

GoT Motorrijders Actie Groep

Rijkserkend prutser

*schop*

Heeft iemand de plaatjes die in dit topic horen nog? Ik ben namelijk op zoek naar de schema's die bij deze howto horen.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.
Sony DSLR-A200, Minolta AF 28-105 xi F3.5-4.5, Sony AF DT 18-70 f/3.5-5.6 , Sigma 70-300 f/4-5.6 DG APO Macro

Reg. datum: 16 maart 2002

Als je in plaats van de ULN2003 de ULN2803 gebruikt kun je 2 stappenmotoren sturen met je printerpoort of pic/avr I/O poort. Deze heeft namelijk 8 poorten ipv de 7 van de ULN2003

Reg. datum: 10 december 2002

waar je hele mooie stappenmotoren uit kan halen zijn oude copiers.die gevallen waar die op postkantoren en winkels staan.copycenters hebben meestal wel een kapotte staan.ik heb er al 4 gesloopt en hebe r prachtige motoren uit gehaald.

nu heb ik ook 2 hele oude inktjet printers uit kunnen halen waar vreemde stappenmotoren inzitten.denk dat die printers uit de jaren 80 zijn.dat zijn motoren met maar 3 aansluitingen?en het zijn echt stappenmotoren,volledig kogelgelagerd en heel zwaar.wie weet hoe ik die moet aansluiten?

Reg. datum: 16 maart 2002

quote:
matchles schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 13:47:
waar je hele mooie stappenmotoren uit kan halen zijn oude copiers.die gevallen waar die op postkantoren en winkels staan.copycenters hebben meestal wel een kapotte staan.ik heb er al 4 gesloopt en hebe r prachtige motoren uit gehaald.

nu heb ik ook 2 hele oude inktjet printers uit kunnen halen waar vreemde stappenmotoren inzitten.denk dat die printers uit de jaren 80 zijn.dat zijn motoren met maar 3 aansluitingen?en het zijn echt stappenmotoren,volledig kogelgelagerd en heel zwaar.wie weet hoe ik die moet aansluiten?
Met twee hele zware H-bruggen vrees ik.

Nog maals een request om de pics in de startpost weer online te zetten. :O

What is impossibility but a challenge http://home.tiscali.nl/multitainer/

My name is boxxy

Op de vorige pagina's staan schema's om die uln2003 aan de lpt poort te knopen, gewoon dat ding aansluiten op pin 2 tm 5 van de lpt poort,

I can't believe it doesn't work, I found it on the internet man!
blog

Reg. datum: 21 oktober 2002

foutje.. |:(

Ghannes wijzigde dit bericht 05-04-2005 11:24 (96%)

sn0r
Reg. datum: 09 november 2002

Als je het hele topic doorlees dan was je hem al een paar keer tegen gekomen; maar hier nogmaals.
http://usuarios.lycos.es/mgavin/astronomia/connect4.gif

De sn0r groeit waar hij niet gaan kan

profesionele monitor sloper
Reg. datum: 18 januari 2002

ik heb een schema gemaakt waardoor het mogelijk is om een stappenmotor met 2 draden aan te sturen. ik ben nog bezig met het maken van een goed printje hiervoor. zeg maar als ik hem hier neer moet zetten

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

quote:
virus.elektro schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 17:15:
ik heb een schema gemaakt waardoor het mogelijk is om een stappenmotor met 2 draden aan te sturen. ik ben nog bezig met het maken van een goed printje hiervoor. zeg maar als ik hem hier neer moet zetten
graag, hoeveel polig is die van jou dan? heb je er ook een programmaatje bij ?
Reg. datum: 11 september 2003

Kan ik de compoorten ook aansturen net als de gewone datalijnen? In de startpost staat van wel maar het staat niet uitgelegd hoe. En moet dat dan naar dezeflde poort gestuurd (888).

zo op verzoek even een school opdracht poosten.
ik dit vorig jaar voor school gemaakt. het is een schakeling om stappen motor mee aan te sturen.

aansluitingen:
X1-1: draairichting (hoog: -> laag: <-)
X1-2: stappen (telt het aantal 01 en laat de motor zoveel stappen maken
X1-3: Reset
X2: stappenmotor
X3: voeding

http://www.home.zonnet.nl/hoezo-rietveldenco/tellerstapenmotor.JPG

het hele verslag zal ik er op verzoek bij zetten

virus.elektro wijzigde dit bericht 21-04-2005 22:18 (59%)

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Samsung 193T powered
Reg. datum: 11 september 2001

is er ook een manier om de motor harder of langzaamer te laten lopen ?

ik doe dat door gewoon niet de volgende maar de daaropvolgende spoel aan te stuuren als de motor al op toeren is.. met een goede timing loopt hij dan echt harder

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

ja dat kan.
wat eigenlijk doet op aansluiting X1-2 is het aan bieden van een blok golf. als je de frequentie van de blokgolf verandert verandert ook de snelheid van de motor

Reg. datum: 09 maart 2005

@ virus.elektro

was eigenlijk wel benieuwd naar dat verslag van je. Heb zelf ook elektro gedaan (eindhoven), maar ben er alweer een flink poosje uit. Zat nu nml ook eens te koekeloeren naar een stel stappenmotoren die ik ooit uit een oude printer (gok ik) geschroeft heb. Heb er al wat aan zitten meten, maar nog geen actie ondernomen.
Alvast bedankt. :)

Reg. datum: 16 september 2004

quote:
virus.elektro schreef op donderdag 21 april 2005 @ 22:05:
zo op verzoek even een school opdracht poosten.
ik dit vorig jaar voor school gemaakt. het is een schakeling om stappen motor mee aan te sturen.

aansluitingen:
X1-1: draairichting (hoog: -> laag: <-)
X1-2: stappen (telt het aantal 01 en laat de motor zoveel stappen maken
X1-3: Reset
X2: stappenmotor
X3: voeding

[afbeelding]

het hele verslag zal ik er op verzoek bij zetten
Vind jammer dat je der niet meteen een zooi transistoren bij hebt gedaan. Ik heb ook een keer zo iets gemaakt, zal mijn schema eens opzoeken, was iets van 4 IC's per print (up/down counters en binair naar deciaal convertors als ik me goed kan herrinerren) die kon je ook gewoon met pulsjes aansturen, en 1 draad voor vooruit of achteruit.

er zitten inderdaad geen transistoren in dat klopt. ik heb fetjes gebruikt om de spoelen aan te sturen. reden hiervoor was dat ze kleiner zijn dan transistoren, bij het zelfde vermogen
een ander voordeel is dat ze waarschijnlijk een iets gunstiger doorslaggedrag hebben.

ik ga trouwens een nieuwe versie maken, met beveiligings weerstand voor de fet's, verder moeten er eigenlijk ook leds op.

ben trouwens geintereseerd in jouw schema

virus.elektro wijzigde dit bericht 12-05-2005 22:19 (24%)

Reg. datum: 16 september 2004

quote:
virus.elektro schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 19:36:
er zitten inderdaad geen transistoren in dat klopt. ik heb fetjes gebruikt om de spoelen aan te sturen. reden hiervoor was dat ze kleiner zijn dan transistoren, bij het zelfde vermogen
een ander voordeel is dat ze waarschijnlijk een iets gunstiger doorslaggedrag hebben.

Zucht ik ben echt blind.....

Maar wat je zecht klopt helemaal.

Het is weer Zomer!
Reg. datum: 02 augustus 2002

Ik wilde graag de stappenmotor die ik heb, gebruiken voor een laser setup. Nu heb ik deze uit een scanner gehaald met de hele aansturing. Is deze dan niet direct te gebruiken met bepaalde software?

Stappenmotor:
http://www.xs4all.nl/~kod/laser/steppingmotor.jpg

http://www.xs4all.nl/~kod/laser/printsmall.jpg

Denk het niet. Er komt te weinig spanning uit de parallele poort om de spoelen te bekrachtigen.
Het is weer Zomer!
Reg. datum: 02 augustus 2002

quote:
Ghannes schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 08:44:
Denk het niet. Er komt te weinig spanning uit de parallele poort om de spoelen te bekrachtigen.

Voedingsaansluiting zit er ook nog op :) daar heb ik wel over nagedacht :p
Heb het netjes uit de scanner gesloopt. Mocht iemand meer verstand van electronic hebben en een grotere foto nodig hebben. Grote Foto (rechtsonder zit de voedinsaansluiting).

Reg. datum: 24 januari 2000

Ik denk dat je sneller klaar bent om te lokaliseren waar de aansturing van de stappenmotor zit en daar de betreffende chip aan te sturen dan wanneer je gaat uitzoeken hoe je via scanner-software die stappenmotor kunt gaan aansturen.
Ik vraag me ook af of je via de scanner-software de stappenmotor ook vrij kunt laten bewegen.

Ik zal zo ff kijken op de grote foto of het deel van de stappenmotor zo aan te wijzen is.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: