Hoofdcategorieën
Topicacties

[HowTo] Stappenmotoren

Dit topic is afgesplitst vanuit een ander topic of gemerged; de topicstarter is daarom niet gelijk aan de topicstarter zoals vermeld in de topiclijst.

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 07 december 2001

Nou ga ik dat proberen, Het probleem is bij die pc dat de cdrom ivm bios niet werkt :S en VB is 70 mb? d8 ik dus vandaar QBASIC.

Usted está seguro?
Reg. datum: 08 juni 2003

quote:
DjCasemod schreef op 25 October 2003 @ 17:24:
Nou ga ik dat proberen, Het probleem is bij die pc dat de cdrom ivm bios niet werkt :S en VB is 70 mb? d8 ik dus vandaar QBASIC.
Oplossing is dan om het programma te ontwikkelen op een snellere/moderne pc. Het uiteindelijke programma wat daaruit komt past wel op een floppy en kun je dus op de 'oude' computer zetten.

Volgens mij hoeven ook niet alle VB runtimes op de computer te staan voor een programma als dit (dit weet ik overigens niet zeker, moeite waard om even na te zoeken). Je hoeft dan dus alleen maar een exe en een dll over te zetten, dat lukt je zonder cdrom ook wel.

mod-remark: VB DLL's nodig op doelPC indien gebruik gemaakt wordt van functies uit de runtimemodule: http://www.computerhope.com/download/windll.htm
Maargoed, het is maar een idee, het kán ook best in QBasic. VB lijkt me hier alleen makkelijker omdat je daar al (werkende) codevoorbeelden van hebt.

euss wijzigde dit bericht 26-10-2003 12:06 (18%)

quote:
Riffic schreef op 05 September 2003 @ 16:18:
Er zijn wel mensen die met lego motoren een robot arm hebben gemaakt. Ik heb een tijdje terug een artikel gelezen van een man die op die manier begonnen was, maar er al snel achter kwam dat zijn lego motoren niet precies genoeg waren. Natuurlijk is dit wel een kwestie van wat je er zelf van maakt, maar lastig is het in ieder geval wel.

Wil je het toch doen met lego motoren kun je gaan werken met rotatie sensors. Lego maakt deze zelf (zitten geloof ik bij Mindstorms) maar je kunt ook een lego schakelaar (nummer 5120, foto hiervoor gebruiken (met een beetje handigheid). Meer informatie daarover kun je vinden op: Rotation sensor. Op deze website is al deze informatie te vinden met enkele voorbeelden. Het brengt lego even een niveau verder ;) Deze pagina is ook wel grappig: Stepper motors with lego.
*knip*
Als je met lego wil gaan rommelen kun je ook ff op mijn site kijken hier. Onderaan staat hoe wij voor lego mindstorms zelf rotatiesensors hebben gemaakt die veel nauwkeuriger (en bovendien goedkoper) zijn dan die van lego zelf :Y)

Intel Core2Duo & Canon EOS powered

Usted está seguro?

quote:
bennierex schreef op 26 October 2003 @ 11:55:
Als je met lego wil gaan rommelen kun je ook ff op mijn site kijken hier. Onderaan staat hoe wij voor lego mindstorms zelf rotatiesensors hebben gemaakt die veel nauwkeuriger (en bovendien goedkoper) zijn dan die van lego zelf :Y)
Ziet er goed uit! :) Zal het binnenkort ook even in [Mini HowTo] Lego! zetten, misschien vind je het zelfs leuk om daar zelf een verhaaltje te posten ;)

Reg. datum: 12 februari 2002

hoi, ik heb nu een stappenmotor via school kunnen bemachtigen maar zij wisten niet hoeveel volt hij was. Dit is hem:

http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/steppingmotor-ID35.jpg
Opschrift:
Stepping Motor ID35
9904 112 35805
Step Angle 7`30'
MB00 0383
Philips
Made in Belgium
Ik kan ook niks op internet vinden van hem. Weet iemand er misschien meer van?
Hij heeft 6 aansluitingen.

En waar haal ik die Allegro 5804B? Conradnr.?

euss wijzigde dit bericht 04-11-2003 18:22 (49%)
Reden: opschrift erbij, beter voor search en snelle naslag

Reg. datum: 03 januari 2002

quote:
En waar haal ik die Allegro 5804B ?
http://www.rs-components.nl/
RS Components B.V.
Bingerweg 19
2031 AZ HAARLEM
B.T.W.: NL 806 558 519.B01
K.v.K. Amsterdam: 33298393
Allegro UNC-5804B
Package: DIL16
Vout: 4,5 - 5,5
Omschrijving: Motor Driver
Bestel Nummer: 653-531
Prijs: ¤ 6,79

Gevonden via Google op: http://www.cinetix.de/workshop/actoprax/motor.htm

euss wijzigde dit bericht 03-11-2003 22:02 (32%)

thanks

en nou nog specificaties/datasheet van mn stappenmotor.
iemand ??

euss wijzigde dit bericht 04-11-2003 18:21 (86%)

Reg. datum: 09 mei 2002

Hm.. Die motor komt me heel bekend voor.
Probeer eens 5 volt erop te zetten en kijk wat hij doet. Ik gebruik vaker stappenmotoren waarvan ik de spec's niet weet. Gewoon een beetje kijken hoe veel stroom hij op neemt en of hij warm word.

What are we gonna to do tomorrow night?.. Oh yeah, try to take over the world, right...

ik zat te kijken bij discolitez.com en daar kwam ik dit schema tegen:

http://www.discolitez.com/images/deluxe32.gif

Daar kon je dan 32 lichten op aansluiten. Zou ik met hetzelfde IC 32/4= 8 stappenmotoren aan kunnen sluiten?

dus zo:
http://213.46.109.204/schema5.gif
(als comp aanstaat)

Hier is een datasheet van de 74374
http://www.produktinfo.co...gi?art=172383&lang=nl

Usted está seguro?

Als ik zo even snel kijk is die 74374 een flipflop; dat lijkt me dus helemaal niet geschikt om stappenmotoren mee aan te sturen. Als je er echte meerdere aan zou willen sturen zijn daar ook andere oplossingen voor. Je vind er al een aantal in dit topic :)

Bij die oplossing van jou met die NOT en AND gates blijft toch altijd spanning over 1 van die spoelen staan, toch?

Nou heb ik zelf iets gemaakt waarbij je met 2 status poorten 4 stappenmotors aan kan sluiten (kan ook wel 8 maar ik heb er maar 4 nodig) Die AND gates worden dan vier 4708's of zijn er ook 8 AND gates in een ic ? Klopt dit zo?

http://www.theforumisdown...les/0103/stappenmotor.GIF

PS Riffic: welk programma gebruik jij voor schema's te tekenen?

Ikenmijzelf wijzigde dit bericht 05-11-2003 14:55 (91%)

Usted está seguro?

quote:
Ikenmijzelf schreef op 04 november 2003 @ 18:07:
PS Riffic: welk programma gebruik jij voor schema's te tekenen?
Ik zie nu pas dat je je reactie nog geedit had :) Ik gebruik zelf Eagle van Cadsoft, de evaluatie versie gaat tot 100 x 80mm printen.

Riff wijzigde dit bericht 18-11-2003 17:54 (3%)

¯¯¯¯¯
Reg. datum: 23 november 2002

Ik heb mijn stappen motoren binnen, die van Van Dijken van 6 euro.
Maar ze draaien niet echt hard, ik had verwacht dat ze veel sneller gingen.
Ik ben nu bezig met de software.

Specs :: 3DMark2001SE :: D2X Acc (SCL): *Odinand *GoT-Odin

Usted está seguro?

quote:
Odin schreef op 18 november 2003 @ 21:35:
Ik heb mijn stappen motoren binnen, die van Van Dijken van 6 euro.
Maar ze draaien niet echt hard, ik had verwacht dat ze veel sneller gingen.
Klopt, die van Van Dijken is met zijn 200 stappen niet echt de snelste. Je zou natuurlijk kunnen overwegen om stappen over te slaan. Hij zal sneller gaan draaien, maar dus wel 'schokkerig'; niet altijd gewenst :)

Reg. datum: 06 november 2001

Welk programma gebruik je voor het compilen van de visual basic code die je als voorbeeld geeft ?

Usted está seguro?

quote:
Backupmaster schreef op 21 november 2003 @ 13:45:
Welk programma gebruik je voor het compilen van de visual basic code die je als voorbeeld geeft ?
Microsoft Visual Basic 6.0 :Y)

Wat weet jij daar nou van...
Reg. datum: 07 januari 2002

quote:
Jasper Janssen schreef op 23 oktober 2003 @ 21:29:
[...]

Dat is niet waar, lasers worden altijd met servos aangedreven. Voor de betere systemen 'closed loop' servos, met een terugkoppeling naar het aansturingssysteem over de positie van de spiegeltjes.
Ik denk dat jij galvo's bedoelt ipv van servo's. Servo's zijn namelijk nog veel trager dan stappenmotoren. Galvo's zijn erg snelle accuratoren met slechts een bewegings hoek van 0tot30 graden. Verder lijken ze veel op stappenmotoren.

Athlon XP 1700+@2400+ [WC@32C] | Msi K7T Turbo2 | 512mb pc133 sdram | Chaintech Geforce2Ti 64mb |

Reg. datum: 28 juni 2002

Voor de tweakers die nog iets meer willen weten over stappenmotoren kun je kijken in de elektuur van december. In het eerste deel gaat het over de basisprincipes van stappenmotoren. En in het volgende deel wordt een krachtige 3-kanaals stappenmotor-drover voorgesteld die door een PC kan worden gestuurd

Reg. datum: 29 december 2003

De HOW TO heb ik al gelezen maar deze is alleen aan te sturen met een pc en daar zit nu net het probleem heeft toevallig iemand een schema voor een unipolaire motor die 2 richtingen op kan draaien en waar ook nog de snelheid is te regelen het wordt een aansturing voor mijn telescoop. Alvast bedankt.
Jeroen })

koop de januari elektuur en al je problemen zijn de wereld uitgeholpen.
Reg. datum: 03 januari 2002

Hier staat een schema voor een unipolaire stappenmotor om onafhankelijk van de PC aan te sluiten: Scout77 in "[HowTo] Stappenmotoren"

Voor de rest zijn de sites van steppermotor IC fabrikanten goede naslagwerken, alwaar in de datasheets vaak voorbeeldschema's zijn te vinden.
Reg. datum: 14 april 2003

Wie kan er voor mij een simpel te begrijpen schema tekenen voor aansluiten van een SLA7052M. Ik heb de product file erop nageslagen, maar het is voor mij nog niet helemaal duidelijk hoe nu verder?

Reg. datum: 26 januari 2004

quote:
insan1ty schreef op 29 augustus 2003 @ 19:59:
Goed gewerkt!
Maar:

[...]

Meestal is 12V geel...
En let op de maximale belasting van USB... Je kunt niet meer dan 500mA aansluiten geloof ik.. of nog minder... Dat is bij 5V dus maar 2.5W max..

Je kunt natuurlijk ook de voeding uit je eigen pc gebruiken, dan
moet je de rode draad (5v) en de zwarte draad verlengen en
aan de achterkant uit je kast laten lopen. Let wel op dat niet
alle voedingen even goed tegen kortsluiting kunnen. Mijn
voeding heeft het zo'n 15 keer achter elkaar overleefd, maar
dat zegt zeker niets over andere voedingen.

Als laatste kun je nog een usb kabel gebruiken voor de stroom. Pin 1
is +5v en pin 4 is ground:

Let wel op dat de USB poort maar 500mA levert.

De TS had dit al vernoemd :)
Verder in mijn ogen perfecte topic, alles wordt goed & duidelijk uitgelegd...en ik vond de uitleg over visual basic ook perfect.

TOP-Topic _/-\o_

My name is boxxy

Ik heb een bipolaire stappenmotor uit een hele oude harddisk gesloopt, er zitten ook 2 van deze IC's in, ik ga dat eens proberen aan te sturen.
Volgens mij moet dat wel lukken :)

I can't believe it doesn't work, I found it on the internet man!
blog

My name is boxxy

Die IC's kreeg ik niet mooi van de print af, dus heb ik maar 2 H bruggen gemaakt.
Dit schema heb ik gebruikt:

http://www.xs4all.nl/~loosen/elektronica/H%20brug%202.png

De weerstand van 10 Ohm is 1 winding van de motor.
Dit schema maak je dus 2x. De 5 volt met schakelaar moet een pin van de lpt poort voorstellen. Ik heb BC 338 transistoren gebruikt, deze kunnen een stroom aan van 800 mA, als diodes heb ik 2 1N5408 gebruikt.

Uiteraard moeten er nog 4 diode's bij zoals hier staat beschreven.

Ik heb het schema op een stukje experimenteerprint gemaakt:

http://www.xs4all.nl/~loosen/elektronica/stappenmotor.jpg

Eigenlijk is 4 x 2 cm een beetje te klein, de diodes moesten op de achterkant.

De aansturing werkt heel simpel, je sluit em gewoon aan op 4 lijnen van de lpt poort waar je er telkens 1 van hoog zet en 3 laag.

bobo1on1 wijzigde dit bericht 10-03-2004 21:22 (5%)

I can't believe it doesn't work, I found it on the internet man!
blog

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: