Heb hierzo een bijna 2 jaar oude Speedtouch 510v4 (DSLBA604MP) staan waarbij ik in het afgelopen weekend een hoog frequent piep geluid ontdekt heb.
Niet dat dit m'n hobby is om geluidjes te ontdekken, maar sinds de snelheidsverhoging van begin December is m'n down/up snelheid zwaar brak geworden terwijl deze voorheen prima in orde was (voor m'n eMule en Usenet verslaving

).
De snelheid van m'n XS4ALL Basic abo zou inmiddels verhoogd moeten zijn van 3200/768 naar 6000/768, in mijn geval is het dus een verlaging geworden naar ongeveer 2800/512.
Na een paar telefoontjes is hier een KPN monteur in huis geweest (was zelf helaas niet aanwezig) en heeft naar zeggen een meting vericht waar uit bleek dat de lijn naar de centrale in orde was en had verder bijna niets ondernomen. Er werd verteld dat als de snelheid na het weekend nog niet in orde is ik nogmaals contact moest opnemen met KPN.
Zelf natuurlijk niet stil gezeten in het weekend en na flink wat speurwerk hier op GoT ben ik zelf aan de slag gegaan. Nieuwe kabels, korte kabels,zonder Vigor 2200e, zonder splitter, modem soft.geupdate enz enz enz.
Uiteindelijk IRSA-punt -> 50cm tel.kabel -> modem -> 50cm utp kabel -> laptop. Niets van dit alles heeft ook maar iets snelheid opgeleverd.
DSL Flavour = ADSL over POTS
Reserved Bandwidth (kbit/s) up/down = 448 / 2720
Uptime = 04:04:22
kBytes Tx/Rx = 872 / 5558
Properties
Output Power (dBm) up/down = 12.0 / 17.5
Attenuation (dB) up/down = 8.0 / 16.0
Noise Margin (dB) up/down = 7.0 / 7.5
Vendor Id (local/remote) = ALCB / ALCB
Het enigste wat me uiteindelijk duZz wel opgevallen was is dat de modem via de onderzijde een duidelijk hoorbaar piep geluid produceerde.
Gisteren nogmaals KPN gebelt dat de snelheid niet in orde was en werd zojuist terug gebeld door een medewerker. Deze heeft ook nog een meting vericht en wederom werd hierbij niets abnormaals geconstateerd in de lijn. Heb 'm toen het gehele verhaal nogmaals verteld en dat m'n modem een piep geluid produceerd.
Dit was volgens hem idd zeer vreemd voor deze serie modem's en gelukkig voor mij word er zsm een nieuw modem toegestuurd om te kijken of het snelheid probleem daarmee verholpen word. Tot zo ver hulde voor KPN dat ze na bijna 2 jaar nog garantie geven op m'n oude modem.
Of het snelheids probleem hiermee ook echt verholpen word moet nog blijken, maar dat laat ik hier te zijner tijd nog wel weten.
(/me twijfelt of deze post in het juiste topic staat. KPN verhoging / Speedtouch piep)