Hoofdcategorieën
Topicacties

[Soundcard] Nieuwe kaarten met Dolby Digital Encoding.

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 25 26 27 28 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 24 juli 2003
Matched: encode

quote:
Tele schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 14:27:
[...]
Dat is het nou juist, als je gebruik maakt van de DD live encodering heb je niets te maken met de onboard DAC's, maar gebruik je je reciever z'n DAC's. Dat en het ontbreken van een aardlus bij een optische verbinding zijn de grootste voordelen van zo'n DD oplossing :)

.. CMI, realtek,... toch zou ik meer vertrouwen in het product en de drivers van een NVidia/Ati/... hebben...
Van de andere kant zal die encodering ook de nodige tijd kosten - zelfs al gebeurt dat in dedicated chips. Ik stel me zo voor dat je 100-500ms latency er bij krijgt, en dat deze oplossing dus niet zomaar geschikt is voor games - tenzij er speciale voorzieningen voor getroffen om het geluid en het beeld synchroon te laten lopen.

Do not ignore the fact that Microsoft has really invented the 'fault tolerant' system : they learned the users to be tolerant to faults using only two simple commands : 1 - reboot, 2 - Re-install. No Unix system has ever been able to do that!!!

Reg. datum: 10 november 2000

quote:
joopv schreef op zondag 06 maart 2005 @ 11:00:
[...]

Van de andere kant zal die encodering ook de nodige tijd kosten - zelfs al gebeurt dat in dedicated chips. Ik stel me zo voor dat je 100-500ms latency er bij krijgt, en dat deze oplossing dus niet zomaar geschikt is voor games - tenzij er speciale voorzieningen voor getroffen om het geluid en het beeld synchroon te laten lopen.
Bij de Soundstorm op de Nforce2 was daar in ieder geval geen sprake van. Van een realtek oid kan ik me zulke toestanden goed voorstellen, maar NVidia had het goed voormekaar :)

Eat brain, high fibre!

Ik baal ook van het feit dat ik momenteel mijn 5.1 set niet digitaal kan gebruiken voor dingen behalve DVD's, dus ik ben benieuwd of we hier in europa een fatsoenlijke geluidskaart kunnen kopen die het allemaal live omzet naar DD5.1 zonder een hoop poeha, en tevens gewoon DD & DTS doorlust bij films...

www.avpnews.com

Reg. datum: 04 november 2003
Geen matches

Kickje:

De kaart van HiTec word binnenkort ook gewoon in de USA verkocht: (http://www.bluegears.com/soundcard_xmystique.html. Hij word overigens niet meer via Ebay verkocht aangezien dat vooral ter promotie/test was.
Op dat AVforum heb ik bijna alleen maar positieve verhalen gelezen.
Ben op dit moment best tevreden met mijn Nforce2 maar wil toch eind dit jaar nog naar een AMD-64 overstappen. De terratec zou het 2e kwartaal van dit jaar worden uitgebracht.
apt-get --fix-computer
Reg. datum: 08 april 2002
Matched: digital, encode

Ik geef dit topic een schop, omdat ik precies wil wat de TS zoekt:
- Geluid uit al m'n speakers bij games en MP3. Mijn speakerset ondersteund alleen digital in of analog in maar dat alleen in stereo, dus ook met 2 speakers.

Weet iemand of er al geluidskaarten zijn te krijgen die kunnen encoderen zoals mijn oude Nforce2 bord kon? Het mag best wat kosten (maar niet te gek he ;) )

De nieuwe IRC Bouncer: FleXbouncer - www.flexbouncer.com - gebaseerd op MySQL database, sneller en stabieler dan PsyBNC!

Reg. datum: 21 juli 2004
Matched: digital, encode, dolby

quote:
Dat wil toch iedereen? Waarom zo weinig kaarten die dat kunnen dan? Ik wil dat het Dolby Digital lampje op mijn receiver altijd aan is, daar heb ik dat ding voor en al die speakers :)

Dus er bestaan toch meer mensen met die mening... :*) _/-\o_

Ik snap exact wat je bedoelt en ik ben het hartgrondig met je eens, ik snap niks van al die mensen die zeveren over 'doe dat toch gewoon analoog' enzo!

Ik wilde ook echt van m'n geluidssysteem (met Yamaha RX-V450) genieten en ben naar hetzelfde op zoek gegaan. Ik heb er echt heel lang over gedaan maar het is me gelukt en ik ben er SUPERtevreden over!

Dit is DE manier:

- Koop een Soundstorm-gecertificeerd moederbord (daar bestaan er ongeveer 12 verschillende van, en ja dit zijn de enige die kunnen wat jij wilt). Een zeer goede keus is de A7N8X-E deluxe van ASUS (of de A7N8X deluxe is ook prima)
- Zet je compu met het mobo in elkaar en sluit hem aan op je versterker (welke heb je trouwens?) aan met een digitale coaxcabel
- Stel je driver eventjes goed in (niet al te moeilijk), hij moet dus wel surround gaan encoden.
- Zet je versterker op surround

en klaar! en genieten maar!

En dan wil ik graag nog even wat dingetjes zeggen tegen alle sukkels die niet snappen waarom dit zo geweldig is:

1. Een beetje receiver heeft een stuk betere D/A converter dan een betaalbare geluidskaart. Op deze manier wordt de DAC van de receiver gebruikt.
2. De Soundstorm-APU belast de processor minder dan ALLE andere geluidskaarten die er maar bestaan.
3. Er bestaat geen beter AthlonXP-moederbord dan de A7N8X(-E) deluxe, met Soundstorm dus, terwijl dat bord 80 euro kost, even duur als een losse Audigy2! Het digitale signaal van Soundstorm en het analoge signaal van Audigy2 is van dezelfde kwaliteit.
4. Er is maar één kabel nodig (ipv 3 ofzo) tussen de comp en de versterker. Dat is goedkoper en heel fijn overzichtelijk.

kortom: Als je een goeie receiver met boxenset hebt is deze oplossing het gebruikersvriendelijkst, geeft het mooiste geluid en het kost nog geen bal ook!

edit: bij muziek luisteren kan je bij Soundstorm kiezen voor mixen naar 6kanaals stereo, maar wat ik ook vaak doe (vooral bij cd's) is gewoon een stereosignaal naar de versterker, en die op het surroundprogramma 'DTS Neo6:music' zetten. Dan heb je echt surroundgeluid, want het stereosignaal wordt bij mijn Yamaha dan heel knap uit elkaar gepeuterd zodat bijvoorbeeld de tweede stem ook door de rearspeakers komt en de eerste stem alleen van voren.
edit 2: ai, nu zie ik dat jij dat niet hebt (En nee, mijn receiver heeft geen shit om van stereo meer speakers te voeden). anywayz, ik hoop dat je het voor mekaar krijgt, want je zult er veel plezier van hebben.
@pierre-oord: Nee een andere oplossing bestaat echt nog niet... komt vast wel maar da's nog ff wachten dus.

MarijnvdZaag wijzigde dit bericht 11-04-2005 23:40 (24%)

Geen matches

Via deze link:

Digitaal surroundsignaal uit S/Pdif Soundstorm. HOE?

kom je precies te weten hoe ik erachter gekomen ben hoe dit werkt.
Je had dit al kunnen vinden voordat je dit topic startte.

Sound is no voodoo!
Reg. datum: 09 januari 2002
Geen matches

quote:
MarijnvdZaag schreef op maandag 11 april 2005 @ 23:11:
1. Een beetje receiver heeft een stuk betere D/A converter dan een betaalbare geluidskaart. Op deze manier wordt de DAC van de receiver gebruikt.

Leuk en aardig, ware het niet dan je je mp3 eerst weer naar DTS moet omzetten. Extra compressieslag dus. Kunnen je DAC's wel beter zijn, maar je hebt nu weer ergens anders verlies... Echt veel schiet je dus niet op. Voor muziek vind ik dit btw complete onzin, laat dan de receiver het PCM stereo signaal upmixen naar whataver je leuk vind (in mijn geval heb ik het liefst gewoon stereo). Enige waar het echt leuk voor is, is gaming (en daar doe ik niet aan).

Toch vind ik het vreemd dat er niet meer kaarten zijn die het ondersteunen. Ik vermoed dat licentiekosten gewoon aardig hoog zijn.

voodooless wijzigde dit bericht 12-04-2005 01:22 (11%)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Debian abuser
Reg. datum: 02 juli 2003
Matched: digital, dolby

[Soundcard] Nieuwe kaarten met Dolby Digital ENcoding.

Aan zoeken is nog nooit iemand dood gegaan :)

"I hope Santa brings me a big bag of coke for Christmas and a whore to snort it from."
#hardewaren, hét hardwarekanaal

Reg. datum: 26 april 2004
Matched: dolby

Op mijn receiver zitten een aantal instellingen, deze maken van stereo geluid een 5.1 sound en ik moet zeggen, werkt verbazingwekkend goed, zowel voor films als muziek.

Ik doel dan op Dolby Prologic. Ik heb zelf DPL 2, en ook nog een DPL2 MUSIC en DPL2 MOVIE instelling.

Als je receiver dat ondersteunt ben je er ook, nog wel met een stereo kabeltje.
Echt 5.1 geluid kun je natuulrijk het beste via SPDIF versturen, dan blijft het ECHT 5.1

quote:
Leuk en aardig, ware het niet dan je je mp3 eerst weer naar DTS moet omzetten. Extra compressieslag dus. Kunnen je DAC's wel beter zijn, maar je hebt nu weer ergens anders verlies... Echt veel schiet je dus niet op.
Klopt niet helemaal (het wordt encoded naar Dolby Digital en ik vraag me af of je dat compressie kan noemen)(Ja da's nogal compressie dus... sorry ben wel wijzer inmiddels) maar er zit misschien wel wat in, ik speel dan ook altijd echte audio-cd's af in een echte cd-speler.
quote:
Enige waar het echt leuk voor is, is gaming (en daar doe ik niet aan).
Ja daar is wel heel erg leuk voor ja

@storeman:

Het is ook wel erg veel tekst om te lezen natuurlijk, maar als je alles leest zul je merken dat je niet veel hebt toegevoegd aan de converstatie.
(bovendien: DPLII is oud, DTS Ne6:music klinkt stukken mooier :P )

MarijnvdZaag wijzigde dit bericht 14-11-2006 23:40 (15%)

ph34r my [WCG] Cows :P
Reg. datum: 22 februari 2002

quote:
pierre-oord schreef op maandag 11 april 2005 @ 13:18:
Weet iemand of er al geluidskaarten zijn te krijgen die kunnen encoderen zoals mijn oude Nforce2 bord kon? Het mag best wat kosten (maar niet te gek he ;) )

:/ Ben ik dan een van de weinige die iets bewaart voor altijd ook al is het ding zwaar outdated en hoogstwaarschijnlijk nutteloos over X aantal jaar ??

Zo heb ik nog ergens een genuine Crystal geluidskaart => Ik was zoo happy toen ik hem net had en hij heeft altijd perfect gewerkt 8)

HELP GoT TO THE TOP
Gij zult met mij uw CD's branden NERO B)
Hoe houdt een netwerkbeheerder zijn conditie op peil op het werk :?
Touwtje springen met een UTP kabel

Sound is no voodoo!
Reg. datum: 09 januari 2002

quote:
MarijnvdZaag schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 13:21:
Klopt niet helemaal (het wordt encoded naar Dolby Digital en ik vraag me af of je dat compressie kan noemen) maar er zit misschien wel wat in, ik speel dan ook altijd echte audio-cd's af in een echte cd-speler.
Ook DD is dikke vette lossy compressie. Niets anders en slechts alleen dat ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Geen matches

Ik geloof je best, maar kan je ook een bron noemen (linkje) waar dat staat?

Reg. datum: 15 januari 2001
Geen matches

quote:
MarijnvdZaag schreef op woensdag 13 april 2005 @ 16:46:
Ik geloof je best, maar kan je ook een bron noemen (linkje) waar dat staat?

http://www.spannerworks.net/reference/10_1a.asp

Veel plezier met lezen :)

Nikon D70 | Nikkor 18-70

Geen matches

tof, bedankt :P

Reg. datum: 24 juli 2003
Matched: digital, encode

quote:
MarijnvdZaag schreef op maandag 11 april 2005 @ 23:11:
[...]
Ik snap exact wat je bedoelt en ik ben het hartgrondig met je eens, ik snap niks van al die mensen die zeveren over 'doe dat toch gewoon analoog' enzo!

Dit is DE manier:

- Koop een Soundstorm-gecertificeerd moederbord (daar bestaan er ongeveer 12 verschillende van, en ja dit zijn de enige die kunnen wat jij wilt). Een zeer goede keus is de A7N8X-E deluxe van ASUS (of de A7N8X deluxe is ook prima)
- Zet je compu met het mobo in elkaar en sluit hem aan op je versterker (welke heb je trouwens?) aan met een digitale coaxcabel
- Stel je driver eventjes goed in (niet al te moeilijk), hij moet dus wel surround gaan encoden.
- Zet je versterker op surround

en klaar! en genieten maar!

En dan wil ik graag nog even wat dingetjes zeggen tegen alle sukkels die niet snappen waarom dit zo geweldig is:

2. De Soundstorm-APU belast de processor minder dan ALLE andere geluidskaarten die er maar bestaan.
3. Er bestaat geen beter AthlonXP-moederbord dan de A7N8X(-E) deluxe, met Soundstorm dus, terwijl dat bord 80 euro kost, even duur als een losse Audigy2! Het digitale signaal van Soundstorm en het analoge signaal van Audigy2 is van dezelfde kwaliteit.
4. Er is maar één kabel nodig (ipv 3 ofzo) tussen de comp en de versterker. Dat is goedkoper en heel fijn overzichtelijk.
wachten dus.

Als je een game speelt wordt het 5.1 kanaals surround signaal softwarematig geproduceerd door je software. Let wel: het game produceert 5 losse audiokanalen, geen DD5.1 signaal!
In jouw "ideale situatie" zouden dan die 5.1 kanalen eerst zwaar gecomprimeerd worden tot een DD5.1 datastroom (384kbit/sec, behoorlijk "lossy" dus), vervolgens over s/pdif getransporteerd naar de externe receiver en daar weer uitgepakt naar 5 analoge kanalen.

Ik vindt dat nogal onzinnig. Je kunt m.i. beter de dac's in je geluidskaart gebruiken. Dan heb je misschien niet het voordeel van de betere dac's in je receiver, maar je slaat wel de onnodige compressie/decompressie slag in je pc/receiver over. Oke, dan heb je meer kabels liggen naar de receiver.

Met andere woorden: een geluidskaart die DD encoding doet heeft alleen nut als je geen keus hebt omdat je bijvoorbeeld een receiver hebt die geen analoge 5.1 ingang heeft, alleen een s/pdif ingang.

joopv wijzigde dit bericht 14-04-2005 00:07 (5%)

Do not ignore the fact that Microsoft has really invented the 'fault tolerant' system : they learned the users to be tolerant to faults using only two simple commands : 1 - reboot, 2 - Re-install. No Unix system has ever been able to do that!!!

Reg. datum: 29 april 2004

En zo is het. Maar weet je zeker dat ie naar 384kb/s encode, en niet naar 448kb/s of meer?
Reg. datum: 19 januari 2001

Wat ik aan het hele verhaal niet goed snap (heb zelf nog geen surround set, en heb ook nog geen ervaring met spdif enzo) is waarom het niet mogelijk is om over je spdif gewoon de 5 kanalen uncompressed te sturen. Als dat kan voor stereo geluid moet het toch ook wel kunnen voor 5 kanalen, of mis ik iets?

Een ac3 file (wat toch ook dolby digital encoding is?) is default 384kbps, maar hogere bitrates zijn ook wel mogelijk.

Welk kwaliteitsverlies je zelf het minst erg vind ligt natuurlijk aan jezelf en aan je installatie.
Voor sommige zal het compressiekwaliteitsverlies misschien veel duidelijker zijn als het verschil in dac's, terwijl anderen misschien het verschil tussen de dac's veel meer horen opwegen.
Ik heb hem zelf ook
Reg. datum: 07 februari 2000

En ik zeg dat het allemaal psychisch is. Alsof je met geluid van spelletjes verschillen in DAC's zou horen 8)7 (totaal a-audiofiele opnamen, zwaar gecompressed opgeslagen in games). Mensen willen gewoon perse dat de versterker dolby digital doet en vinden het dan beter klinken.

Lang*e*pe*nis*spe*ci*fi*ca*tie (de ~ (m.), ~ies):
Schreeuwerige specificatie die mensen makkelijk aanspreekt maar alles behalve bepalend is voor de kwaliteit.

Voorbeelden: Full HD, 1000Watt, 20Megapixels

Volgens mij persoonlijk zal het verschil in dac's met moderne geluidskaarten zowat altijd psychisch zijn, maar dat geldt dan waarschijnlijk ook voor het compressieverschil met of zonder dolby digital.

Het argument dat je slechts 1 kabel moet leggen voor surround geluid van je pc naar je receiver te krijgen vind ik echter wel een logisch argument.
Ik heb hem zelf ook

mjah, volgens mij is het wel behoorlijk psychisch allemaal. Weet je, juist met spellen is een audigy2 zo enorm goed in het creeeren van mooie reverb en real-time geluids effecten. Het mooie van die effecten is niet de audiofiele kwaliteit van de samples en van het uiteindelijke geluid, maar de manier waarop de 4 of 5 speakers worden aangestuurd en met welke effecten geluid wordt weergegeven en hoe dat verdeeld wordt over die 5 speakers.

Dat is wat 5 kanaals geluid in spellen zo ontzettend mooi maakt. Niet de mooie externe DAC hoor. Als je spellen wil spelen en geluid via je hifi wil laten lopen, kan je dit gewoon netjes via de 5.1 input aansluiten (analoog) en dan gaat dat prima klinken.

Een Nforce2 was niet beter in deze mooie effecten omdat hij aan dolby digital encoding deed, het geluid van een audigy gaat ook alles behalve beter worden als hij het eerst door een dolby digital encoder heen moet sleuren (realtime!), en alleen met spelletjes is zo'n AC3 encoder interessant.

Voor je MP3 (waar het op neer komt), PCM audio en DVD's en DivX films gebruik je dan gewoon je digitale kabel om stereo PCM of DTS/AC3 geluid door te laten lopen.

De enige redenen die ik ervoor kan bedenken zijn puur praktische. Zoals in dit topic al gezegd: er hoeft maar 1 kabeltje naar de receiver. Een andere reden die ik zelf belangrijker vind, is het feit dat ik mijn hifi en PC electrisch compleet gescheiden wil hebben, omdat het anders lelijk gaat brommen. Dat doe ik door hem met een optische kabel aan te sluiten :). Datlukt met analoge kabels niet.

JvS wijzigde dit bericht 14-04-2005 13:42 (15%)

Schreeuwerige specificatie die mensen makkelijk aanspreekt maar alles behalve bepalend is voor de kwaliteit.

Geen matches

Maar pcm audio kan dus niet digitaal in 5 kanalen over 1 kabel?
Ik heb hem zelf ook
Geen matches

kan wel, maar dat begrijpt een receiver niet :P.

pfoe, met alle reacties van vandaag wordt het echt superingewikkeld (maarja daar is T.net voor he ;) )

Die compressie is wel een belangrijk onderwerp: ik heb eerlijk gezegd geen idee wat voor bitrate er gebruikt wordt voor het geluid in games. Ik weet wel dat het Dolby Digital is, want dat geeft de receiver aan en als ik een dvd afspeel met DTS dan geeft de receiver ook inderdaad DTS aan.

Het geluid op dvd's (Dolby Digital) vindt iedereen over het algemeen zeer goed, maar bij de Soundstorm-encoding wordt het 'zwaar lossy compressie' genoemd :?

Kan iemand een site vinden met diepgaande technische informatie over wat de MCP-T -chip van nVidia allemaal doet?

MarijnvdZaag wijzigde dit bericht 15-04-2005 00:03 (14%)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 25 26 27 28 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: