[Sat TV] Splitsen van het signaal lukt niet.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.753 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Goed. Ik heb een 66cm schotel met een digitale LNB erop. Nu hebben we in de woonkamer een ontvanger staan (digitaal) en in de computer boven zit een DVB-S kaart. De kabel die naar boven gaat is ongeveer 8 meter lang. De signaalsterkte op de televisie beneden (dus het ontvangstsignaal) is ongeveer 65%.

Nu wil ik het signaal splitsen zodat ik boven ook sateliet tv kan ontvangen. Ik heb dat gedaan met deze splitter (de onderste met 1 ingang en 2 uitgangen):

Afbeeldingslocatie: http://www.mjsales.net/cmc3000.jpg

Vervolgens heb ik twee coax kabels gemaakt met zo'n schoefaansluiting. Eén korte kabel van ongeveer 30cm en een lange kabel van 8 meter. De aansluiting is dus als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://www.tototheband.com/pics/dvb.JPG

Sluit ik de kabel van de schotel rechtstreeks op de schotel aan dan heb ik prima beeld, maar zodra ik het aansluit zoals in bovenstaand schema dan werkt het niet. Ik heb dan boven en beneden helemaal geen signaal.

Waarom, wat doe ik fout???

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-07 16:52
waarschijnlijk kan je het maar op 1 apparaat tegelijk bekijken, beveiliging tegen meerderen apparaten...

Zoiets is het geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:35
[rml][ Sat. TV] Signaal splitsen lukt niet...[/rml]

Zoals daar al gezegd: dubbelpost is niet nodig. Dit topic gaat dicht, en andere topic (Waar al meer info in staat) zal wel hier in AV belanden en aangevuld worden

Dus ff verder gaan in andere topic lijkt me handiger.

* DJSmiley heeft er alleen geen slotje voor, dat laat ik aan een modje over ;)

[ Voor 22% gewijzigd door DJSmiley op 24-05-2003 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De LNB wordt gevoed door de reciever, de opstelling die je nu hebt kan dus nooit werken. Hiervoor heb je zg. dual lnb's. :)

Zie ook hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Nu online
Klopt. Wanneer je het signaal gewoon doorvoert naar een tv-kaart in de computer of rechtstreeks naar de tv dan moet je beide naar hetzelfde programma kijken, maar ik heb in mijn pc een dvb-s kaart gezet om dat juist te voorkomen. In feite creër ik nu dezelfde situatie als wanneer je voor een tweede tv een apparte ontvanger koopt, want dat moet sowieso wanneer je niet naar hetzelfde programma wilt kijken.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-07 13:01
bij Sat TV werkt deze opzet niet omdat de ontvanger of je PC kaart de LNB aan moet kunnen sturen. Naar mijn idee loop je met jouw opstelling zelfs goede kans een van beide ontvangers te vernielen :\ Een van de dingen die een satontvanger ook altijd doet is is de LNB van elektrische voeding voorzien.....

Je hebt grofweg drie opties,
1. sommige ontvangers hebben mogelijkheid LNB signaal door te lussen. Je sluit dan coax van de tweede ontvanger aan op de LNB doorlus uitgang van de eerste ontvanger.
2. je koopt een switch die schakelt tussen beide ontvangers
3. je koopt een twin-LNB waarop je direct beide ontvangers aansluit

Bij opties 1 en 2 beinvloeden beide ontvangers elkaar in meer (optie 2) of mindere mate (optie 1). D.w.z. wanneer je op één ontvanger kijkt zie je op de ander niets of veel minder zenders.

Daarom is optie 3 de enige zinvolle oplossing wanneer je verwacht regelmatig via beide ontvangers tegelijkertijd te kijken. Een twin-LNB kost niet veel en extra kabel trekken is misschien wat lastiger dan je huidige idee maar je hebt dan wel een goed en onafhankelijk werkende setup ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Nu online
Tele schreef op 24 May 2003 @ 22:42:
De LNB wordt gevoed door de reciever, de opstelling die je nu hebt kan dus nooit werken. Hiervoor heb je zg. dual lnb's. :)

Zie ook hier
Ik wist niet dat de LNB z'n voeding van de receiver krijgt. Ik heb wel gezien dat er ook LNB's bestaan om bijv. 8 recivers aan te sluiten. Het komt er dus op neer dat ik voor m'n computer ook een apparte schotel moet aanschaffen?
Eerlijk gezegd vindt ik dat wel vreemd, want wanner je dus bijv. 6 tv's hebt en iedereen wil sateliet tv kunnen ontvangen dan moet je dus 6 schotels aan je huis hangen. Of 6 LNB's op 1 schotel. Het komt mij heel vreemd over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
liquid-orange schreef op 24 May 2003 @ 22:48:
[...]Eerlijk gezegd vindt ik dat wel vreemd, want wanner je dus bijv. 6 tv's hebt en iedereen wil sateliet tv kunnen ontvangen dan moet je dus 6 schotels aan je huis hangen. Of 6 LNB's op 1 schotel. Het komt mij heel vreemd over...
Nee een LNB heeft 4 modi waarin die werkt te weten hoge band / lage band en horizontaal / vertikaal. Wanneer je dus een LNB koopt met 4 uitgangen (zgn quad of quattro) kun je er via switchen net zoveel ontvangers aan hangen als je wilt. Elke uitgang stuurt dan een ontvangstband (bijvoorbeeld lage band - vertikaal) door en iedereen kan dan alles zien.

Voor een setup met twee ontvangers moet je gewoon een twin LNB kopen. Dat is een LNB met twee uitgangen. In principe is zoiets momenteel mogelijk tot acht ontvangers d.m.v. de hierboven genoemde LNB met 8 uitgangen. Daarboven kun je door mij beschreven switch gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Nu online
Hmm... dan zit er toch sterk over te denken om deze schotel te kopen:

Afbeeldingslocatie: http://www.arcon-gmbh.de/images/Sweet_3f300.jpg

Deze kan ik dan gewoon achter m'n raam zetten. Het is namelijk (in mijn situatie) een stuk lastiger om een tweede kabel die van de LNB het huis in te krijgen. De huidige kabel loopt namelijk voor een deel onder het huis door.

[ Voor 5% gewijzigd door rimave op 24-05-2003 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
liquid-orange schreef op 24 May 2003 @ 23:23:
Hmm... dan zit er toch sterk over te denken om deze schotel te kopen:

[afbeelding]

Deze kan ik dan gewoon achter m'n raam zetten. Het is namelijk (in mijn situatie) een stuk lastiger om een tweede kabel die van de LNB het huis in te krijgen. De huidige kabel loopt namelijk voor een deel onder het huis door.
(dubbel?) glas geeft behoorlijk signaalverlies en zal ontvangst met genoemde schoteltje moeilijk en waarschijlijk onmogelijk zijn. Je zou dat schoteltje echt buiten moeten zien te plaatsen.

Nieuwe kabel hoeft natuurlijk niet via dezelfde route te lopen. Moet dat wel dan kun je een eventueel twee nieuwe kabels (waarschijlijk is er ook een twin-kabel te koop) trekken door deze met oude kabel onder het huis door te trekken. Je hoeft dan misschien niet onder het huis te kruipen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85494

Op de manier zoals je het voorsteld moet het dus WEL lukken.
zorg wel dat je een powerpass splitter gebruikt.
Je kan dan tegelijk op de horizontale of verticale frequenties kijken.

Ik heb het zelf ook gedaan en het werkt prima!!

Onzin dus dat mensen zeggen dat het niet kan.

Je zou die van jou ook kunnen aansluiten op de LNB out van je ouders.

Dit gaat goed voor alle NL zenders. Je hebt dus geen switch of twin lnb nodig.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 85494 op 25-05-2003 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Nu online
Ik heb evn op zo'n powerpass splitter gezocht op google, maar ik kan ze zo niet in nederland vinden. Het grote verschil tussen die powerpass splitter en de splitter die ik nu heb is dat die powerpass splitter een bereik van 5 - 2400 Mhz heeft en de splitter die ik heb heeft een bereik van 5 - 860 Mhz.

Trouwens ik heb ergens op internet gelezen dat het plaatsen van een schotel binnen geen probleem is. Dit schijnt prima te kunnen.

Ik weet nu alleen niet meer wat de juiste oplossing is. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44600

liquid-orange schreef op 25 May 2003 @ 11:10:
Ik heb evn op zo'n powerpass splitter gezocht op google, maar ik kan ze zo niet in nederland vinden. Het grote verschil tussen die powerpass splitter en de splitter die ik nu heb is dat die powerpass splitter een bereik van 5 - 2400 Mhz heeft en de splitter die ik heb heeft een bereik van 7 - 860 Mhz.

Trouwens ik heb ergen s op internet gelezen dat het plaatsen van een schotel binnen geen probleem is. Dit schijnt prima te kunnen.

Ik weet nu alleen niet meer wat de juiste oplossing is. :?
Kan niet werken zo. De frequenties van satelliet zijn veel hoger. Je moet inderdaad die andere hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Nu online
Dan zal ik volgende week maar eens kijken of ik zo'n splitter vinden kan en dan eens kijken of het werkt. Ik zal in ieder geval nog even laten weten of en hoe ik het werkend krijg of heb gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
Schotel binnen kan wel maar dan moet je een grotere afmeting nemen om voor verliezen te kompenseren. Type wat jij daarnet noemde is juis extra klein type met minimale afmetingen om onopvallend buiten te plaatsen. Maar ga gerust je gang en probeer het >:)

Je hebt sowieso een andere splitter nodig. Type wat jij gebruikt is qua bereik ongeschikt voor sat tv en bedoeld voor aardse antenne ontvangst. Sat TV zit in 950 ... 2200 MHz bereik.

Een powerpass laat dus de sturing door van je ontvangers naar de LNB. Desondanks zit je dan vast aan zelfde ontvangstband zoals ik paar post hierboven heb uitgelegd. Nederlandse zenders zitten allemaal op hoge band / horizontaal dus die kun je dan tegelijkertijd ontvangen. Sommige buitenlandse zenders zitten op vertikaal en die kun je dan niet ontvangen als een van beide ontvangers op een nederlandse zender staat. Het kan wel maar beperkt je.

Ik zelf denk dat een twin LNB de beste oplossing is en zou kleine inspanning voor extra installatie werk er altijd voor over hebben. Maar anderen denken daar anders over. Wat de juiste oplossing is kun je alleen zelf bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Nu online
Ik ben nu even aan het testen of de DVB kaart het wel doet. De kaart is nu rechtstreeks op de LNB aangesloten en ik krijg de volgende melding en helemaal geen signaal.

Afbeeldingslocatie: http://www.tototheband.com/pics/sattv2.jpg

Ik heb trouwens alle transponders al geprobeerd, maar bij allemaal zegt hij symbol rate out of range en bij andere DVB software geeft hij aan dat het device not loaded is. De kaart is bij apparaatbeheer prima geïnstaleerd.

De kabel is in orde, want met een analoge ontvanger op de televisie krijg ik wel beeld. Daar ligt het dus niet aan.

[ Voor 19% gewijzigd door rimave op 25-05-2003 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:43
Um, misschien word je dvb-s kaart niet ondersteund door die andere software??

Ik zou sowieso opzoeken op welke banden de zenders zitten die jij graag wil kijken op je ontvanger, want je ontvanger die zoekt gewoon alles af en als ik zo kijk op je screenie, moet je dat op je pc allemaal met de hand invoeren, net als di-secq ed. Dat gaat op je ontvanger allemaal auto (de meeste wel iig)

Wat voor kaart/ontvanger heb je uberhaupt?? Dat maakt het misschien wat makkelijker om je te helpen

[ Voor 12% gewijzigd door Miglow op 25-05-2003 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Nu online
De kaart is een DVB-S Sat Tunerkarte PCI Rev. 1.6. Een Techotrend TT-PCLine, Premium S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
De frequentie die je in je screenshots geeft zul je digitaal niets ontvangen. Lijkt mij oude software of zo? Probeer eens handmatig op frequency 11837 polarization H en sybol rate 27500 en als dat niet werkt daarna eventueel een screenshot van je LNB settings ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Nu online
De instellingen heb ik overgenomen van de ontvangen beneden en nog steeds heb ik helemaal geen signaal. Ook niet met de instellingen hierboven. Dit zijn de instellingen van de LNB:

Afbeeldingslocatie: http://www.tototheband.com/pics/sattv3.jpg

Ik moet er wel bij vermelden dat er geen CI Module aan de kaart gekoppeld is met zo'n Canal Digitaal kaart. Dat moet toch geen verschil maken. Het lijkt mij dat ik in ieder geval een signaal moet hebben.

De software is trouwens de nieuwste versie, net als de drivers.

[ Voor 8% gewijzigd door rimave op 25-05-2003 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85494

Heb je trouwens een common interface met seca cam module en canalpluskaart in je DVB-s computer kaart zitten? zoniet dan kan je ook geen nederlandse zenders bekijken omdat deze zijn gecodeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Nu online
Anoniem: 85494 schreef op 25 May 2003 @ 13:53:
Heb je trouwens een common interface met seca cam module en canalpluskaart in je DVB-s computer kaart zitten? zoniet dan kan je ook geen nederlandse zenders bekijken omdat deze zijn gecodeerd!
Nee, dat niet, maar dan moet ik wel en signaal sterkte te zien krijgen, want dat is bij de digitale ontvanger beneden ook zo.

[ Voor 55% gewijzigd door rimave op 25-05-2003 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Ik heb even info gezocht via google en heb je niet toevallig de uitgang te pakken ipv de ingang?? De bovenste connector is dus de ingang.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Nu online
Miglow schreef op 25 May 2003 @ 14:06:
Ik heb even info gezocht via google en heb je niet toevallig de uitgang te pakken ipv de ingang?? De bovenste connector is dus de ingang.......
Nee, hij heeft één uitgang. Het is dit kaartje:

http://www.usa-x.org/1sho...16028b2002c6b059658c0d71b

Bij hun heb ik hem ook gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Ik zou haast zeggen, download de laatste drivers van www.technotrend.de (2.15), misschien dat dat uitkomst bied. Kan sowieso nooit kwaad natuurlijk.

ik neem aan dat die common interface extern is ofzo??

[ Voor 17% gewijzigd door Miglow op 25-05-2003 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Nu online
Miglow schreef op 25 May 2003 @ 14:13:
Ik zou haast zeggen, download de laatste drivers van www.technotrend.de (2.15), misschien dat dat uitkomst bied. Kan sowieso nooit kwaad natuurlijk.

ik neem aan dat die common interface extern is ofzo??
Die laatste drivers zijn geïnstaleerd. De Common interface is intern. Dwz hij past in een 3.5" slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
misschien dat je toch een ci-moet installeren voordat je adapter beeld gaat geven, want verder kan ik niet zo direct iets vinden op de diverse fora (ook sat) waar ik iets mee kan, mocht je nog niet bekend zijn met het sat gebeuren, op bepaalde pagina's staat beschreven hoe je goldcards kan maken en programmeren, zodat je voor wetenschappelijke doeleinden tv kan kijken :X . Mocht je met je aangesloten ci nog geen beeld hebben, dan is het misschien een id om eens te posten op www.sat4all.com een heel groot sat-forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Nu online
Ik wil de kaart eigenlijk ook nog bij iemand anders laten testen, want ik krijg het idee dat de kaart stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Ik heb mijn pci slot wagenwijd open staan (Gelderland NO) :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
CI module is van geen belang. Ik draai hier een dvb-s kaart rev 1.3 zonder CI module. Door mij genoemde transponder zijn ook FTA (ongecodeerde) zenders.

Wat ik wel vreemd vind in je screenshot is de benaming van de Astra satelliet. Bij mij heet die net even anders (Astra 1B, 1C, 1E, 1F, 1G, 1H, 2C) maar komt denk ik omdat screenshot nog met oude driver was? Verder moet je ook een 'automatic scan' proberen op die astra satelliet.

Dat je trouwens ontvangst hebt met een analoge ontvanger zegt niet alles. Het zou kunnen dat of je LNB of je bekabeling niet geschikt is voor de hoge band. Maar aangezien je in je eerste post meldt dat e.e.a. wel werkt op digitale ontvanger beneden zal dat niet het probleem zijn.

Je moet na software installatie van de dvb-s kaart trouwens behalve de sat ontvanger ook onder 'network adapters' een 'Virtual dvb-s/-c/-T Network adapter' aanwezig zijn. Staat die er niet dan moet je die zeker nog installeren. Lijkt mij gezien foutmelding van dat andere proggie dat je installatie niet helemaal ok is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Nu online
De kaart heb ik vandaag teruggestuurt naar de fabrikant. Zij zullen hem eens grondig testen en als hij stuk is krijg ik een nieuwe. Eens zien wat zij ervan zeggen. Ik laat nog wel even weten hoe dit verhaal afloopt...

Dwz of ik de kaart aan de praat krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-06 10:40

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Erg vreemd, het leek mij er gewoon op dat je je schotel niet 100% goed had uitgericht. De kaart moet gewoon signaal geven zonder CI. Heb hier dezelfde kaart gehad en d.m.v. MultiDec nog weleens C+ enzo zitten kijken >:)

webOS all the way!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Nu online
Yesssss... Ik heb vandaag een nieuwe kaart ontvangen en die werkt!!!! :) :) Klasse van www.dvbshop.tv Hij werkt echt super. Ik kan nu mooi televisie gaan kijken. Ik heb alleen nog een LNB met dubbele aansluiting nodig, zodat we beneden ook tv kunnen kijken, want met een splitter gaat het niet lukken. Ik heb het me helemaal laten uitleggen door de plaatselijke satelietboer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Perfect Man!!

Probleem opgelost dus.
Veel kijkplezier.

Mail me even over de te gebruiken keys voor deze kaart, misschien haal ik er zelf ook wel 1 :+
Pagina: 1