Toon posts:

1 coaxiale output naar 6 ingangen??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik beschik over een Waitec DVD speler, welke naast 2 kanaals analoog ook dolby digital output ondersteunt. De uitgangen inspecterend zie ik inderdaad een rode en een witte uitgang, alsmede 1 oranje uitgang waar 'coaxial' bij staat. Ik neem aan dat dit de digitale uitgang is?

Mijn Dolby Pro Logic decoder (Yamaha rx-v395rds), echter, heeft een tweetal (rood+wit) ingangen voor DVD audio. Of deze coaxiaal zijn weet ik niet. Tevens zijn er een zestal ingangen (voor achter, center, sub), maar volgens de handleiding zijn deze voor de uitgangen van externe decoders.

Mijn vraag: Hoe krijg ik mijn digitale pro logic geluid uit m'n dvd, via de yahama richting mijn speakerts?

• bladebla
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:40

bladebla

<Piéééép>

Het zou me vreemd voorkomen als dat Yamaha model niet een (oranje) coaxiale ingang zou moeten hebben. En dan is aansluiten natuurlijk simpel.

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

Verwijderd

Je hebt het over een dolby pro logic versterler. Die kan dus geen dolby digital. je kunt wel een DVD speler aansluiten waar de dolby digital decoder reeds ingebouwd zit. Dus of een nieuwe versterker kopen, of een nieuwe DVD speler met ingebouwde decoder.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-06 11:23
Zo te horen heb je een zogeheten 'dolby digital (of 5.1) voorbereide receiver'. Dit houdt in dat de receiver zelf geen Dolby Digital decoder heeft, enkel een Dolby Pro-Logic decoder, maar dat je er wel een externe decoder op kunt aansluiten.
Deze externe decoders waren een zooi jaren terug nog best te krijgen, maar vandaag de dag nauwelijks. Dit omdat DD/DTS zo goed als standaard is in een AV receiver. Wat je dan nog kunt doen is er een DVD speler op aansluiten met een ingebouwde decoder, en de boel aansluiten via die 6 rood/witte tulpstekkers.
Echter heeft je DVD speler geen ingebouwde decoder dus zul je die alsnog los moeten kopen. Maar omdat hier zo weinig vraag voor is, heb je voor datzelfde geld een nieuwe receiver met decoder, en voor nog minder een goedkope DVD speler met decoder. Je kunt in ieder geval niet de coaxiale uitgang rechtstreeks aansluiten, er moet een decoder tussen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Dit is een 'doodgewone' 2 kanaals versterker, en dus geen 5 of meer kanaals versterker, hierop kun je idd geen digitale bronnen met DD of DTS aansluiten, alleen analoge bronnen, helaas...

Mn pa heeft de RX-V496 voor gewone muziek en een JVC 6.1 kanaals DVD en interne decoder/versterker in zich, de eerstgenoemde is puur voor zn muziek bedoeld ;)

Verwijderd

Lennieboy83 schreef op 17 May 2003 @ 15:05:
Mn pa heeft de RX-V496 voor gewone muziek en een JVC 6.1 kanaals DVD en interne decoder/versterker in zich
Een zogenaamde pa-mod?

Verwijderd

ShittyOldMan schreef op 17 May 2003 @ 15:01:
Deze externe decoders waren een zooi jaren terug nog best te krijgen, maar vandaag de dag nauwelijks. .
Wat je als alternatief zou kunnen kopen is een "goedkope" speakerset met een eenvoudige externe decoder zoals Creative / Altec verkopen. Een goed voorbeeld is de inspire 5.1 digital 5500 .Deze hebben dan of op een extra extern kasje of op de subwoorfer een oranje coaxiale AC3 aansluiting. Hiermee kun je dus 5.1 geluid uit je dvd speler halen. Dit is een stukje goedkoper dan dat je echt een dts receiver gaat kopen. Maar nadeel is is dat je weer met creative speakertjes opgezadeld zit die toch een stuk minder klinken dan menig ander setje. Misschien dat je bij een creative dealer het encoder kastje los kan bestellen . Succes iig :)

Verwijderd

Topicstarter
Interessant... Bedankt voor de snelle reacties!

Nieuw idee, dat wel wat extreem is, maar toch, ik denk, ik gooi het gewoon in de groep ter filosofie: Een zelfgebouwde digital decoder? Bij mijn weten zit er in menige moderne geluidskaart een hardwaredecoder voor dolby digital. Als hier een coaxiale spdif line-in op zit, en de nodige audio-uit dingen... Is het dan niet mogelijk het apparaat op een of andere voeding aan te sluiten en als stand-alone hardware-decoder te gebruiken? Is dit gedaan? Is dit complete onzin? Iemand?

Verwijderd

Dat zou je kunnen doen, ware het niet zo dat de PC geluidskaarten van bijv. Creative in analoog aan mixen doet welke dus voor meer ruis zorgt.

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Verwijderd schreef op 17 May 2003 @ 15:11:
[...]

Een zogenaamde pa-mod?
bijdehand ;)

ga zelf anders kijken...
Pagina: 1