Hoofdcategorieën
Topicacties

[discussie] X.org en Linux-Graphics - de toekomst

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 last

Reageer Nieuw Topic
GPLv2 Fanboy
Reg. datum: 01 maart 2002

quote:

Dank, alleen is het nog veel leuker: sinds kort zit Xglx in de Dapper repo's :)

Begin volgende week even proberen om het fullscreen goed te laten werken, want na even proberen was het nog een gedoe om alle programma's te forwarden naar :1.

Hoe kan ik trouwens Xglx standaard laten starten, fullscreen dan?

PSN: zAo82

quote:
[b][message=25043928,noline]irondog schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 18:47
Alleen de binary Nvidia drivers hebben goede acceleratie. Ik gebruik Xorg 7.0 met Nvidia 1.0.8178.

Hoe heb jij de driver aan de praat gekregen? Ik heb ubuntu dapper, maar het pakket nvidia-kernel 8167 is niet beschikbaar. Nu heb ik geprobeerd om met de NVIDIA-Installer de drivers zelf te compileren. Dit ging voor zo ver ik weet goed (kernel sources met een make oldconfig). Nu ben ik echter nogsteeds niet instaat om NVIDIA-GLX te installeren vanwege de depency.

Heel graag probeer ik op mijn Ubuntu systeem de XGLX uit!

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

titel onder
Reg. datum: 09 juni 2001

quote:
irondog schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 18:47:
[...]
Grappig, maar X11 applicaties gebruik ik eigenlijk nooit buiten Linux. Ik heb wel eens gespeeld met Xorg en KDE onder Windows, maar daarmee houdt het op. Misschien wordt dat later inderdaad wel ietsje leuker. Ik zie meer in een native port van bijvoorbeeld kdelibs dan alt+tabben tussen Explorer en KDE in EGL. Maar dat ter zijde.
Windows als backend is vooor mij vooral handig om remote dingen te draaien. Hopelijk komt er uiteindelijk iets als NX wat ook Xgl gebruikt.
quote:

[...]
Dat is gewoon wachten tot Kwin en Metacity (luminocity?) zelf composite functies gaan aanroepen. Externe composite managers zijn hacky tooltjes en demonstreren de mogelijkheden. Window managers en andere applicaties moeten uiteindelijk zelf compsite functies gaan gebruiken. Verder werkt composite beter in XGL dan in Xorg, maar composite is er al en ook voor het grote publiek.
[...]
Zo klinkt het als een hoge horde, maar ik denk dat het allemaal wel mee valt. Langzaam maar zeker worden nu composite effecten als transparantie en schaduwen opgenomen in applicaties. Goede integratie van andere effecten kan nog wel even duren ja.

Ik vind composite inderdaad een goed vooorbeeld, het is voor iedereen beschikbaar inmiddels, maar voor bijna niemand met werkbare snelheid. Kwin heeft een beetje ondersteuning voor composite, maar het is buggy, onvolledig en traag. En aangezien volgens mij nu alleen maar een paar mensen met een r200 kaart met fatsoenlijke snelheid composite kunnen gebruiken zal dat binnenkort niet veranderen. Ik hoop dus dat Xgl bij meer mensen fatsoenlijk zal werken.
quote:

[...]
Mijn mening is dat we nu een hele kleine stap voor liggen op Windows (maar nog steeds jaren achter op OSX) :)

Als Xgl stabiel en volledig is vind ik dit een grote stap voor op windows. OSX is nu een stuk verder, maar Xgl biedt net zoveel mogelijkheden als Aqua, en ik hoop dat die mogelijkheden ook gebruikt worden. Het voordeel van vrije software is dat iedereen er zelf mee kan spelen, en features kan toevoegen. Ik vind dat er functionaliteit mist in Aqua op het moment, die zou in KDE/gnome wel toegevoegd kunnen worden.
quote:

[...]

Ik start mplayer met -vo xv en het werkt. Ik heb me hier eerlijk gezegd wel over verbaasd. Ik dacht dat hardware heel anders gebruikt wordt bij zowel 2d als 3d (GLX) als video (overlay, hardware scaler). Het werkt bij mij, maar helaas heb ik gelezen dat dit niet voor iedereen het geval is.

Zoals na te lezen is in het screenshot topic heb ik me al tijden geërgerd dat XV en GLX zo brak zijn met composite, dit maakte composite bijna volstrekt waardeloos op mijn dagelijkse desktop. Met XGL werken composite managers gewoon wel fatsoenlijk bij mij. Wobbly is bij mij de hele desktop en mplayer is daar geen uitzondering op. Op mijn pc houd ik mijn CPU load bij het afspelen van Avi's op niet-origineel formaat in mplayer met XV gewoon ruim boven de 60% terwijl ik met de windows speel.

(heb je het nu over load of over gebruik? een load van 0.6 is niet veel, een gebruik van 60% wel.)
quote:

[...]
Alleen de binary Nvidia drivers hebben goede acceleratie. Ik gebruik Xorg 7.0 met Nvidia 1.0.8178.

Volgens mij moet de binary ati-driver ook goed genoeg werken, en de open source radeon (r200/r300) lijken me ook snel genoeg.

Even iets anders trouwens, als ik het goed begrijp heeft XGI nieuwe drivers voor linux, inclusief source! Dit hadden ze ook aangekondigd. Als ik in de package kijk zie ik wel een paar binary-only bestanden, maar wellicht dat die ook nog vrij worden.

Dat betekent dat de XGI volari 8300 de beste 3d-kaart is die goede, volledige drivers heeft. Radeons werken een stuk trager met de open source drivers dan met de gesloten, en nvidia is al helemaal een ramp met de nv driver. Deze kaart is goedkoop (50E), en redelijk snel, iig voldoende voor desktop gebruik.

Als deze kaart inderdaad fatsoenlijke open source driverondersteuning krijgt ga ik hem zeker kopen!

natuurlijk gentoo :P

quote:
Ik vind composite inderdaad een goed vooorbeeld, het is voor iedereen beschikbaar inmiddels, maar voor bijna niemand met werkbare snelheid. Kwin heeft een beetje ondersteuning voor composite, maar het is buggy, onvolledig en traag. En aangezien volgens mij nu alleen maar een paar mensen met een r200 kaart met fatsoenlijke snelheid composite kunnen gebruiken zal dat binnenkort niet veranderen. Ik hoop dus dat Xgl bij meer mensen fatsoenlijk zal werken.
Ik zal mn pc nog eens een schouderklopje geven dan, composite is hier stabiel en supersnel (kwin in dit geval, schaduwen en transparante inactive windows aan) en ik heb (gelukkige) niet eens een r200

"War does not determine who's right - only who is left"

titel onder

quote:
blouweKip schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 14:00:
[...]

Ik zal mn pc nog eens een schouderklopje geven dan, composite is hier stabiel en supersnel (kwin in dit geval, schaduwen en transparante inactive windows aan) en ik heb (gelukkige) niet eens een r200

maar wel een nvidia? volgens mij zijn er een heleboel mensen die daar problemen mee hebben, vooral in combinatie met glx, xv en/of xinerama.

Ik begreep dat de r200 op dit moment het snelst is met composite, omdat deze EXA ondersteunt. Bij mij was dit nog steeds enigszins traag, maar wel werkbaar. Dat was wel met een duron 1600, in mijn nieuwe Athlon 64 past mijn r200 niet.

Reg. datum: 04 november 2000

quote:
smokalot schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 14:52:
[...]

maar wel een nvidia? volgens mij zijn er een heleboel mensen die daar problemen mee hebben, vooral in combinatie met glx, xv en/of xinerama.

Ik begreep dat de r200 op dit moment het snelst is met composite, omdat deze EXA ondersteunt. Bij mij was dit nog steeds enigszins traag, maar wel werkbaar. Dat was wel met een duron 1600, in mijn nieuwe Athlon 64 past mijn r200 niet.

Er zijn een aantal driverversies geweest die de boel deed crashen, na een paar seconden al (ongeacht of je nu wat deed of niet), dat heb ik zelf ook ondervonden. Nieuwere versies van de nVidia drivers draaien wel vrij stabiel: ik heb het zelf een korte tijd getest en geen crashes gehad. Er kwamen wel andere bugs bij kijken (mbt de overlay bijvoorbeeld, video naar fullscreen zetten gaf wat vervelende, niet-kritieke problemen maar geen instabiliteit) maar dat gaf je zelf ook wel aan. In de basis is het wel vrij stabiel in ieder geval.
Ik heb overigens niet lang gewerkt met die eyecandy.. weinig behoefte aan en mijn windowmanager doet maar zo weinig met graphics dat het weinig toevoegt.

Cyphax wijzigde dit bericht 21-01-2006 15:04 (12%)

Spank your inner muppet! | Geschiedenis van GoT

alle dingen moeten onzin zijn
Reg. datum: 08 januari 2001

quote:
smokalot schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 13:51:
[...]
(heb je het nu over load of over gebruik? een load van 0.6 is niet veel, een gebruik van 60% wel.)
Ik zeg het compleet verkeerd 8)7 -> foutje.
Dit is wat ik bedoelde: Ik houd het idle process ruim boven de 60% als ik met mplayer op niet origineel formaat ga wobbly-en. Zonder dat gespeel blijft ie natuurlijk zelfs boven de 95% idle.

quote:
Aphelion schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 13:49:
Hoe heb jij de driver aan de praat gekregen? Ik heb ubuntu dapper, maar het pakket nvidia-kernel 8167 is niet beschikbaar. Nu heb ik geprobeerd om met de NVIDIA-Installer de drivers zelf te compileren. Dit ging voor zo ver ik weet goed (kernel sources met een make oldconfig). Nu ben ik echter nogsteeds niet instaat om NVIDIA-GLX te installeren vanwege de depency.

Heel graag probeer ik op mijn Ubuntu systeem de XGLX uit!

Ik kan geen Ubuntu specifieke instructies geven, sorry.

quote:
smokalot schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 13:51:

Windows als backend is vooor mij vooral handig om remote dingen te draaien.
WTF? Is X11 dat niet dan? XGL is juist prima voor remote desktop gebruik juist omdat het een X11 server is. Je start een programma remote et voila, het wordt geacellereerd getekend op je lokale bureau. Okay, windows en NX doen het qua bandbreedte misschien beter dan X11.
quote:
Hopelijk komt er uiteindelijk iets als NX wat ook Xgl gebruikt.
Dat volg ik helemaal niet, maja.
quote:
Ik vind composite inderdaad een goed vooorbeeld, het is voor iedereen beschikbaar inmiddels, maar voor bijna niemand met werkbare snelheid. Kwin heeft een beetje ondersteuning voor composite, maar het is buggy, onvolledig en traag.

Kwin ondersteunt het onvolledig ja. Maar buggy en traag? Buggy en traag is Composite in Xorg met Nvidia ja.

quote:
Als Xgl stabiel en volledig is vind ik dit een grote stap voor op windows.
Houd jij rekening met de ontwikkelingen in Vista? Zelf heb ik nog geen goed werkende eye candy gezien (niet beter dan in de huidige Xorg/KDE), maar ze zijn er ook mee bezig.
quote:
Even iets andes trouwens, als ik het goed begrijp heeft XGI nieuwe drivers voor linux
[..]
Als deze kaart inderdaad fatsoenlijke open source driverondersteuning krijgt ga ik hem zeker kopen!
Hmn. Klinkt goed ja.
quote:
smokalot schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 14:52:
Ja. Het is een onbruikbare ramp.
quote:

Ik heb juist die r200 met EXA, vet, gaaf, vlekkeloos, snel en goed werkend gehad. Vlak voor de final release van Xorg-7.0 (in een van de laatste RC's) is dit hopeloos naar de hell gegaan. Dit wordt erkend door ontwikkelaars en schijnt een probleem te zijn in EXA.

Ik heb dus zo'n r200 met composite, maar sinds een maand geleden werkt het niet meer zoals in de eerdere RC's van Xorg. Dat de r200 het snelst is met composite is wat mij betreft een achterhaald verhaal :(
edit:
Overigens wil ik er aan toevoegen dat ik tuxracer gespeeld heb met die opensource drivers. Dat werkte goed, dus XGL misschien ook wel (een beetje).
edit:
Geprobeerd en XGL werkt hier niet met de open-source r200 drivers.

irondog wijzigde dit bericht 21-01-2006 21:07 (9%)

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

titel onder

quote:
irondog schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 19:25:
[...]
Ik zeg het compleet verkeerd 8)7 -> foutje.
Dit is wat ik bedoelde: Ik houd het idle process ruim boven de 60% als ik met mplayer op niet origineel formaat ga wobbly-en. Zonder dat gespeel blijft ie natuurlijk zelfs boven de 95% idle.
Ah ok, dat valt heel erg mee idd.
quote:
WTF? Is X11 dat niet dan? XGL is juist prima voor remote desktop gebruik juist omdat het een X11 server is. Je start een programma remote et voila, het wordt geacellereerd getekend op je lokale bureau. Okay, windows en NX doen het qua bandbreedte misschien beter dan X11.
Ja, dat bedoel ik! Ik bedoel dat X11 op windows handig en belangrijk is, omdat je dan gebruik kunt maken van de netwerktransparantie. Als je dan nog steeds hardware composite ondersteuning heeft is dat erg prettig.
quote:

[...]
Dat volg ik helemaal niet, maja.
NX gebruikt ook een X server om alles te tonen, als dat GLX is kun je nog steeds alle hardware versnelling gebruiken, en alle gave effecten.
quote:

[...]

Kwin ondersteunt het onvolledig ja. Maar buggy en traag? Buggy en traag is Composite in Xorg met Nvidia ja.
Mmm, bij mij was het dus buggy en traag. Af en toe kreeg een window opeens een transparantie van 68%, zomaar.
quote:

[...]
Houd jij rekening met de ontwikkelingen in Vista? Zelf heb ik nog geen goed werkende eye candy gezien (niet beter dan in de huidige Xorg/KDE), maar ze zijn er ook mee bezig.

Ik heb niet veel vertrouwen in de grafische kwaliteiten van Vista, ik heb tot nu toe alleen nog maar een transparante taakbalk gezien. Ik geloof best dat de mogelijkheden er zullen zijn, maar ik heb niet het idee dat die gebruikt gaan worden.

quote:

Ik heb juist die r200 met EXA, vet, gaaf, vlekkeloos, snel en goed werkend gehad. Vlak voor de final release van Xorg-7.0 (in een van de laatste RC's) is dit hopeloos naar de hell gegaan. Dit wordt erkend door ontwikkelaars en schijnt een probleem te zijn in EXA.

Ik heb dus zo'n r200 met composite, maar sinds een maand geleden werkt het niet meer zoals in de eerdere RC's van Xorg. Dat de r200 het snelst is met composite is wat mij betreft een achterhaald verhaal :(
edit:
Overigens wil ik er aan toevoegen dat ik tuxracer gespeeld heb met die opensource drivers. Dat werkte goed, dus XGL misschien ook wel (een beetje).
edit:
Geprobeerd en XGL werkt hier niet met de open-source r200 drivers.
Ik weet vrij zeker dat de originele wobbly windows-videos zijn geschoten op een r200, dus ik verwacht dat het toch wel werkend te krijgen is. Maar het zal trager zijn dan met een recente nvidia.

GPLv2 Fanboy

Hoe kan ik Xglx standaard gebruiken? Ik gebruik GDM + Gnome 2.13.4
EDIT: Never mind; ik haalde Xgl en Xglx door elkaar. Op Ubuntu heb je dus alleen Xglx

zAo wijzigde dit bericht 22-01-2006 15:56 (40%)

quote:
zAo schreef op zondag 22 januari 2006 @ 12:29:
Hoe kan ik Xglx standaard gebruiken? Ik gebruik GDM + Gnome 2.13.4
EDIT: Never mind; ik haalde Xgl en Xglx door elkaar. Op Ubuntu heb je dus alleen Xglx
Wat is het verschil tussen Xegl en Xglx? ik kom er niet uit.. Ik heb nu Xglx draaien, maa rkrijg glxcompmgr niet aan de praat, hoe moet je die compilen?

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

titel onder

Beste tweakers;) na een hele avond rotzooien ben ik een flink stuk verder.
Ik heb nu Xglx (dus niet Xgl) draaien en kan er programma's in starten. Als ik nu glxcompmgr start krijg ik echter de melding dat de extentie 'GLX' niet is geladen op de displkay waarin Xglx draait. Hoe los ik dit op? ik heb me radeloos gezocht maar kom echt niet verder.

quote:

Ik was een paar dagen geleden al erg (positief) verrast over de kwaliteit en het up-to-date zijn van de informatie op deze pagina. Goede link!

quote:
Aphelion schreef op maandag 23 januari 2006 @ 00:14:
Beste tweakers;) na een hele avond rotzooien ben ik een flink stuk verder.
Ik heb nu Xglx (dus niet Xgl) draaien en kan er programma's in starten. Als ik nu glxcompmgr start krijg ik echter de melding dat de extentie 'GLX' niet is geladen op de displkay waarin Xglx draait. Hoe los ik dit op? ik heb me radeloos gezocht maar kom echt niet verder.

Heb je configure aangeroepen met --enable-glx?

quote:
Aphelion schreef op zondag 22 januari 2006 @ 20:33:

Wat is het verschil tussen Xegl en Xglx? ik kom er niet uit.. Ik heb nu Xglx draaien, maa rkrijg glxcompmgr niet aan de praat, hoe moet je die compilen?
De link van Smokalot gaat op de eerste vraag in. Waar haal je de sources vandaan? Uit de xgl-0-0-1 branch van de Xorg repository of nog uit de xserver repository?

irondog wijzigde dit bericht 23-01-2006 01:08 (9%)

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

quote:
irondog schreef op maandag 23 januari 2006 @ 00:59:
[...]

Ik was een paar dagen geleden al erg (positief) verrast over de kwaliteit en het up-to-date zijn van de informatie op deze pagina. Goede link!

[...]

Heb je configure aangeroepen met --enable-glx?

[...]

De link van Smokalot gaat op de eerste vraag in. Waar haal je de sources vandaan? Uit de xgl-0-0-1 branch van de Xorg repository of nog uit de xserver repository?

Ik heb de CVS link gebruikt van freedesktop.

Xglx komt uit een package van ubuntu, is het een idee dat ik die anders me de hand ga compilen? glxcompmgr heb ik gecompiled maar geen idee of dat met --enable-glx was. Als je het hier bedoelt dan zal ik dat voor de zekerheid nog even moeten doen.

Overigens misschien weet je of ik dit ook goed / fout doe?

Vanuit een xserver (xorg) in een terminal:
Xglx -ac -display :0 :1 -fullscreen &
Display=:1 gnome-terminal &
In deze terminal:
glxinfo (geeft aan dat GLX ontbreekt)
glxcompmgr (geeft aan dat display 1:0 geen GLX bevat

Ik heb namelijk ook iets gelezen over de drivers (mesa) die glxcompmgr moet gebruiken maar het is me niet duidelijk hoe ik dat specificeer.

Het is in ieder geval duidelijk dat ik met mijn 2 jaar linux desktop ervaring nogsteeds niet voldoende weet van een dergelijk systeem als dat ik weet op een windows systeem. Maar van fouten leert men ;)

Aphelion wijzigde dit bericht 23-01-2006 01:26 (25%)

natuurlijk gentoo :P

quote:

Werkt perfect, xrender aan en iedere versie van de nvidia drivers die ik tot nu toe heb gebruikt met mn composite ready x was snel/stabiel

quote:
Geen id, de oss drivers ondersteunen idd exa, of dat wat uitmaakt op de snelheid kan ik niet zeggen omdat ik met composite met schaduwen en transparantie nauwelijks vertraging bemerk (met mn nvidia kaartje)

"War does not determine who's right - only who is left"

GPLv2 Fanboy

quote:
Aphelion schreef op maandag 23 januari 2006 @ 01:25:
[...]

Xglx komt uit een package van ubuntu, is het een idee dat ik die anders me de hand ga compilen? glxcompmgr heb ik gecompiled maar geen idee of dat met --enable-glx was. Als je het hier bedoelt dan zal ik dat voor de zekerheid nog even moeten doen.

In deze terminal:

Ik heb namelijk ook iets gelezen over de drivers (mesa) die glxcompmgr moet gebruiken maar het is me niet duidelijk hoe ik dat specificeer.

Het is in ieder geval duidelijk dat ik met mijn 2 jaar linux desktop ervaring nogsteeds niet voldoende weet van een dergelijk systeem als dat ik weet op een windows systeem. Maar van fouten leert men ;)
Wat ik bedoelde met Xglx en Xgl, is dat Xglx een nest in een draaiende Xorg is. In Ubuntu kun je Xgl niet standalone draaien omdat de Xorg nog niet gecompileerd is met --enable-xgl. Een kwestie van tijd dus wil je Xgl leuk kunnen draaien op Ubuntu Dapper. Of je haalt Xgl & Xorg uit CVS, maar bij mij was dit geen succes :P

Omdat je pakketten als mesa, glitz en Xorg-x11 moet updaten voordat je überhaupt aan XGL kunt beginnen is het waarschijnlijk nogal lastig om dit werkend te krijgen op Ubuntu.
quote:
Aphelion schreef op maandag 23 januari 2006 @ 01:25:

Dat is niet echt een duidelijk antwoord. Met welk commando doe je de CVS checkout?
quote:
Nee, --enable-glx is niet voor glxcompmgr. Wat is trouwens het resultaat van
code:
1
ldd /usr/bin/glxcompmgr

Let op dat glxcompmgr de libGl van mesa moet gebruiken! Als ik de verkeerde gebruik (die van Nvidia) krijg ik ook dat ik GLX mis. Maar dat is bij jou niet het enige probleem denk ik.............

quote:

In deze terminal:
Tja, ziet er wel goed uit. Maaruh, dat glxinfo zegt dat GLX ontbreekt doet me vermoeden dat je het met deze build nooit aan de gang zult krijgen. Zelf compilen is dan de oplossing. Zorg ervoor dat je MESA draait uit CVS en dat je de source van XGL als volgt binnenhaalt:
code:
1
cvs -d ":pserver:anonymous@cvs.freedesktop.org:/cvs/xorg" checkout  -r xgl-0-0-1 -d xgl-xorg xserver/xorg

glxcompmgr staat bij mij in/ usr/local/bin, niet in /bin. Denk niet dat het uitmaakt. Results:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
        linux-gate.so.1 =>  (0xffffe000)
        libpng12.so.0 => /usr/lib/libpng12.so.0 (0xb7ed9000)
        libXcomposite.so.1 => /usr/lib/libXcomposite.so.1 (0xb7ed6000)
        libXdamage.so.1 => /usr/lib/libXdamage.so.1 (0xb7ed3000)
        libXfixes.so.3 => /usr/lib/libXfixes.so.3 (0xb7ecf000)
        libGL.so.1 => /usr/lib/libGL.so.1 (0xb7e4c000)
        libm.so.6 => /lib/tls/i686/cmov/libm.so.6 (0xb7e29000)
        libc.so.6 => /lib/tls/i686/cmov/libc.so.6 (0xb7cfa000)
        libX11.so.6 => /usr/lib/libX11.so.6 (0xb7c14000)
        libXext.so.6 => /usr/lib/libXext.so.6 (0xb7c07000)
        libdl.so.2 => /lib/tls/i686/cmov/libdl.so.2 (0xb7c04000)
        libz.so.1 => /usr/lib/libz.so.1 (0xb7bf0000)
        libGLcore.so.1 => /usr/lib/libGLcore.so.1 (0xb7431000)
        libnvidia-tls.so.1 => /usr/lib/libnvidia-tls.so.1 (0xb742f000)
        /lib/ld-linux.so.2 (0xb7f0d000)
        libXau.so.6 => /usr/lib/libXau.so.6 (0xb742c000)

Hoe zou ik voor mekaar krijgen dat ik de Mesa libs gebruik?

Overigens heb ik nu jou CVS commando uitgevoerd en ga proberen te compileren wat overigens de volgende meldingen heeft:

code:
1
2
configure.ac:435: error: possibly undefined macro: XTRANS_CONNECTION_FLAGS
      If this token and others are legitimate, please use m4_pattern_allow.
      See the Autoconf documentation.

Overigens hebben we het nu over Xgl, en ik probeer het met Xglx, mag dat iets uitmaken?

Overigens oppert iemand hierboven dat dit niet goed wilt werken in Ubuntu. Nu ik toch veel bezig ben met rotzooien is het een idee een andere distro te nemen. Zou dit wel goed mogelijk zijn in de laatste debian of is gentoo een beter idee om te rotzooien met alle laatste CVS builds die ter berschikking zijn?

Aphelion wijzigde dit bericht 23-01-2006 11:29 (30%)

GPLv2 Fanboy

quote:
Aphelion schreef op maandag 23 januari 2006 @ 11:24:
[....]
Overigens hebben we het nu over Xgl, en ik probeer het met Xglx, mag dat iets uitmaken?

Overigens oppert iemand hierboven dat dit niet goed wilt werken in Ubuntu. Nu ik toch veel bezig ben met rotzooien is het een idee een andere distro te nemen. Zou dit wel goed mogelijk zijn in de laatste debian of is gentoo een beter idee om te rotzooien met alle laatste CVS builds die ter berschikking zijn?

Wanneer je Ubuntu Dapper (Testing, Xorg RC4) gebruikt zou dat goed moeten wezen. Ik meen alleen dat er ebuilds van Xorg CVS zijn; dat vergemakkelijkt het werk wel aanzienlijk. Debian lijkt me helemaal moeilijk aangezien stable nog nieteens Xorg gebruikt, maar XFree86.

Kunnen jullie Xgl 'standalone' draaien? Ik kom niet verder dan een 'nest' zeg maar. Ik zou Xgl namelijk graag standaard gebruiken als X-server.

quote:
Aphelion schreef op maandag 23 januari 2006 @ 11:24:
glxcompmgr staat bij mij in/ usr/local/bin, niet in /bin. Denk niet dat het uitmaakt. Results:

code:
1
        libnvidia-tls.so.1 => /usr/lib/libnvidia-tls.so.1 (0xb742f000)

Niet goed.
quote:
Hoe zou ik voor mekaar krijgen dat ik de Mesa libs gebruik?
Een mogelijke oplossing is om glxcompmgr draaien in een shell waar de LD_LIBRARY_PATH omgevingsvariable wijst naar de juiste directory (de directory met de mesa versie van libGl).
code:
1
LD_LIBRARY_PATH="/pad/naar/libGl/" /usr/local/bin/glxcompmgr

quote:
Overigens heb ik nu jou CVS commando uitgevoerd en ga proberen te compileren wat overigens de volgende meldingen heeft:
code:
1
2
configure.ac:435: error: possibly undefined macro: XTRANS_CONNECTION_FLAGS
      If this token and others are legitimate, please use m4_pattern_allow.
      See the Autoconf documentation.

Het lijkt erop dat autoconf bepaalde macro's niet heeft. Heb je alle development packages? Heb je wel Xorg-7.0?
7.0 is de enige autotooled Xorg versie en compilen gaat je echt niet lukken op oudere versies. Zorg dat je 7.0 draait + alle development packages (en dat zullen er veel zijn)!

quote:
Als ik de source compileer, krijg ik /usr/bin/Xgl (wat natuurlijk eigenlijk min of meer Xglx is). De terminologie is inmiddels een beetje vervaagd, men kan Xgl namelijk als zogenaamde "standalone Xserver" draaien door het vanaf een console te starten. Stiekum start de Xgl binary natuurlijk gewoon /usr/bin/X.
quote:
Die ebuilds maken het leven wel makkelijker. Merk wel op dat je eerst Xorg moet compilen en die is nog niet stable op Gentoo.

Reg. datum: 29 februari 2004

quote:
Hmm, dat wist ik nog niet, bedankt dat je het zegt. Ik heb daar namelijk niets over gelezen op Planet KDE waar ze eerst meldden dat Novell XGL had "overgenomen".

F for Fragging wijzigde dit bericht 23-01-2006 16:31 (3%)

titel onder

erg stoer om te zien! ben blij dat er van de mogelijkheden nu al goed gebruik gemaakt wordt. De wobbly windows doen het net een beetje echter voelen, expose-achtige functie om venster te kiezen, een zoom functie voor als je simpelweg iets wilt vergroten, enz. Ik hoop dat je ook gewoon een venster inclusief alle inhoud kunt vergroten, bijvoorbeeld omdat je anders de kleine lettertjes niet kunt lezen, of omdat de window-borders en menu's enzo je gewoon teveel ruimte innemen. Websites kun je vaak de letters groter of kleiner maken, maar dan verneuk je de layout altijd, is ook weer niet de bedoeling. Ik zou liever hebben dat je naast het resizen dmv het slepen van een hoek van het venster ook een *werkelijke* resize doet dmv slepen met shift ingedrukt oid.

Jammer dat Novell het project zo gekaapt heeft, maar wel erg netjes wat ze allemaal doen. Ik hoop echt dat dit allemaal redelijk snel stabiel wordt en in Xorg terecht komt. Hoe sneller dat gebeurt, hoe meer er ook in de ontwikkeling van KDE4 meegenomen kan worden.

Gekke ZBrush-verslaafde

Zijn dat virtuele desktops?? F.ck... ziet er tof uit! :9~

"The probability of life originating on earth is no greater than the chance that a hurricane sweeping through a scrap-yard would have the luck to assemble a Boeing 747"

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 last

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: